RU

/

EN
burger-menu

Поиск по сайту:

airplane photo

Страна : США

Год : 1942

Легкий бомбардировщик/штурмовик с экипажем из трех человек

A-26 / B-26 Invader

Легкий бомбардировщик-штурмовик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с носовой стойкой. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Дуглас эйркрафт" под руководством Э.Хейнеманна и Р.Донована. Первый полет опытный образец XA-26 совершил 10 июля 1942 г. Серийное производство начато в сентябре 1943 г. Выпускался на заводах "Дуглас" в Лонг-Бич и Талсе. Всего построено 2452 экз.
Моторы R-2800-27/71, позднее (с серий B-45 и C-45) - R-2800-79.
В период Второй мировой войны состоял на вооружении только в США - с конца 1943 г.
Выпускались две основные модификации:
   - A-26B, бомбардировщик-штурмовик с неостекленной носовой частью, основное вооружение 10x12,7 (с B-50- 16x12,7) с возможностью подвески 4x12,7 в контейнерах;
   - A-26C, средний бомбардировщик с остекленным носом, основное вооружение 6x12,7 (с C-50 - 8x12,7) с возможностью подвески 4x12,7 в контейнерах.
В ходе серийного производства с серий B-30 и C-30 был введен новый фонарь пилотской кабины.
Первое боевое применение - в мае 1944 г. на Новой Гвинее. В сентябре того же года поступил на вооружение американских частей в Англии, в январе 1945 г. - в Италии. С июля 1945 г. использовался в боях в Китае и на островах Рюкю. A-26 сняли с производства в сентябре 1945 г. С вооружения ВВС США его сняли в 1945 г., Национальной гвардии - в 1972 г.


A-26B||
Размах:||21,35 м
Длина:||15,25 м
Моторы, количество х мощность:||2x2000 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||16800 кг
Максимальная скорость:||570 км/ч
Практический потолок:||6800 м
Дальность:||5100 км

Показать полностью

Описание:

  • A-26 / B-26 Invader
  • Douglas A-26 и B-26 Invader
  • Aviation Historian 27 / S.Rivas - South of the Border

    The Fuerza Aerea de Chile (FACh) operated a total of 38 Douglas B-26B/Cs from 1954. This FACh B-26B, “846”, was originally 44-35937, and, after a long spell as a gate guardian at El Bosque air base, near Santiago, it was moved in 1997 to Jackson Barracks Military Museum in New Orleans.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    The original Cuban B-26 number 933 was a glazed-nose B-26C brought to Miami by a defecting pilot in December 1958, just before the revolution. The fin still bears FAEC rather than FAR titles, and the aircraft is fitted with gun turrets and underwing gun packs. The forward fuselage is adorned with an “Indian’s Head” motif.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    The official CIA history relating to Project JMFURY states: “Both pilot and aircraft were to be reamed, steamed, dry-cleaned, sterilised and sanitised in order to make it appear that a legitimate defection from Castro’s Cuba had occurred”. Note the gun-equipped nose of the B-26B (of which the FAR had few, if any, at that time) and the feathered starboard propeller, supposedly owing to “battle damage”.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    Douglas B-26 Invader “933" in its Fuerza Aerea Revolucionaria (FAR) markings at Miami on April 15, 1961, following its participation in the CIA’s Project JMFURY. Press photographers were encouraged to take as many photographs as they wanted, with a view to spreading the message that Cuban pilots were attacking their own airfields and defecting to the USA.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    The USA's ambassador to the United Nations, Adlai Stevenson, inspects a press photograph of the B-26 at Miami. Kept in the dark regarding how much involvement the Americans had in the Bay of Pigs operations, Stevenson was unaware of Project JMFURY and suffered profound embarrassment as a result.

  • Aviation Historian 38 / L.Hellstrom - The CIA's defection deception

    Customs agents remove the ammunition from the B-26 at Miami. The prerevolution Fuerza Aereas Ejercito de Cuba (Cuban Army Air Force - FAEC) had taken delivery of the first of its 18 Invaders in November 1956. The air arm was renamed the Fuerza Aerea Revolucionaria following Castro’s takeover in 1959.

  • Aeroplane Monthly 1987-02 / M.Oakey - Grapevine

    The fuselage of Douglas A-26C Invader N4806E at Rockford, Illinois before its journey across the Atlantic last year. It is now being restored at Southend, and is to be finished in USAF Korean War markings of the 3rd Bombardment Wing - black overall with red flashes.