
Варианты
- Consolidated - B-24 Liberator - 1939 - США
- Consolidated - PB4Y-1/Liberator GR - 1941 - США
- Consolidated - B-41 - 1942 - США
- Consolidated - C-87/C-109 Liberator Express - 1942 - США
- Consolidated - B-24H / B-24J Liberator - 1943 - США
- Consolidated - PB4Y-2 Privateer - 1943 - США
- Consolidated - RY-3 - 1944 - США
B-24 Liberator
Тяжелый бомбардировщик, четырехмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с носовой стойкой. Экипаж 10 человек. Создан в КБ фирмы "Консолидейтед эйркрафт корпорейшн" под руководством А.Лэддена. Опытный образец XB-24 поднялся в воздух 29 декабря 1939 г. Серийное производство развернуто в декабре 1940 г. Строился на заводах "Консолидейтед" (Сан-Диего, Форт-Уорт), "Дуглас" (Талса), "Норт Америкэн" (Даллас), "Форт мотор" (Уиллоу-Ран). В общей сложности изготовлено 17 104 экз.
Состоял на вооружении в США с июня 1941 г., в Великобритании - с августа 1941 г. (как бомбардировщик), в Канаде - с 1942 г., в Австралии - с 1944 г., в СССР - с апреля 1945 г.
Основные серийные модификации (как бомбардировщика):
- "Либерейтор" II с моторами R-1830-C4G, вооружение 14x7,69;
- LB-30. "Либерейтор" II, переделанный по стандартам ВВС армии США, вооружение 6x12,7;
- B-24D ("Либерейтор" III) с моторами R-1830-43, вооружение 6(8)х12,7 (полевые переделки до 11x12.7), вариант "Либерейтор" III-10x7,69+2x12,7;
- B-24E, аналог B-24D, выпускавшийся заводом "Форд", вооружение 10x12,7;
- B-24G ("Либерейтор" VIII), аналог B-24D, выпускавшийся заводом "Норт америкэн", вооружение 11x12,7 (начиная с серии G-1 - новая носовая часть);
- B-24H ("Либерейтор" VI) с новой носовой частью, вооружение 10x12,7;
- B-24J с моторами R-1830-65, вооружение 10x12,7;
- B-24L, облегченный вариант, новое остекление кабины штурмана, новые турели;
- B-24M, аналог B-24L с новым оборудованием пилотской кабины, другой хвостовой турелью.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 5800 - 5900 кг.
Первое боевое применение - LB-30 на о.Ява в январе 1942 г. С июня 1942 г. использовались в Средиземноморье, в частности, была совершена серия налетов на Плоешти (Румыния) из Египта. С июля 1944 г. B-24 проводили рейды с Алеутов на Курильские острова. B-24 использовались ВВС армии США преимущественно в Африке, Италии, Индии, на Тихом океане. Английская авиация применяла "Либерейтор" как бомбардировщик на Ближнем Востоке, в Индии, Бирме и на Цейлоне. Австралийцы воевали на "либерейторах" на Новой Гвинее, Соломоновых островах, в Индонезии. Канадские самолеты применялись только как патрульно-противолодочные. B-24 советской авиации в войне не участвовали.
Производство прекращено в июне 1945 г.
Самолет снят с вооружения в США в 1954 г., в Великобритании - в 1946 г., в СССР - в 1950 г.
B-24D||
Размах:||31,5 м
Длина:||20,18 м
Моторы, количество х мощность:||4x1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||27300 кг
Максимальная скорость:||485 км/ч
Практический потолок:||9800 м
Дальность:||4560 км
Описание:
- B-24 Liberator
- Consolidated Model 32 (B-24 Liberator)
Фотографии
-
Air International 1982-03 / Model enthusiast
LB-30B Liberator (40-2369) originally built against a British contract and requisitioned by USAAF for use as a transport from Bolling Field October 1941. Note just discernible painted-out factory-applied RAF roundel.
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
LB-30, транспорный вариант B-24A, 1941г.
-
Aviation Historian 14 / R.Flude - The Molotov Express
Регистрационный номер : G-AGCD [3] Consolidated Liberator Mk I c/n 2 was originally given the RAF serial AM259, but official documents show that the aircraft flew with the civilian registration G-AGCD for its Festoon and Sealyham flights to the Soviet Union during 1942-44.
-
Aviation Historian 21 / B.Livingstone - A tragedy of errors
Регистрационный номер : G-AGDR Liberator I AM918/G-AGDR was probably finished in Dark Earth and Dark Green upper camouflage and Aluminium-painted undersides.
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
B-24D из 320-й бомбардировочной эскадрильи, Европа, 1942-43гг.
-
Air International 1982-03 / Model enthusiast
B-24D-1 (41-23659) "Blonde Bomber II" of 98th Bomb Group, USAAF, based at Benghazi, Libya, which had inadvertently landed at Pachino, Sicily, on 20 February 1943, after attacking Naples. It was subsequently evaluated by the Regia Aeronautica in the markings illustrated. Individual aircraft name appeared on starboard side (left) only, with emblem (right) to port.
-
Мировая Авиация 63
B-24D-85-CO (№ 42-40664, "Teggie Ann") из состава 515-й бомбардировочной эскадрильи 376-й бомбардировочной группы. Самолет шел головным в налете на Плоешти 1 августа 1943 года, операция "Tidal Wave".
-
Air International 1982-03 / Model enthusiast
B-24D-90 (40-40722) assembly ship of the 491st Bomb Group. North Pickenham, autumn 1944.
-
Мировая Авиация 44
Первым из семейства Liberator поступил на вооружение LB-30A (YB-24). Не имея самозатягивающихся баков, он был малопригоден в качестве боевого и использовался как транспортный самолет.
-
Air Enthusiast 2001-01 / T.Singfield - The Free Air of Heaven
Регистрационный номер : AL578 Lots of American and British 'brass' enjoy a chat in the sunshine while camouflaged Liberator AL578 'Marco Polo' rests at Kindley Field during the War.
-
Air Enthusiast 2001-01 / T.Singfield - The Free Air of Heaven
A wartime VIP visit to Bermuda by highly-polished Consolidated LB-30 Liberator AL528. This aircraft was allocated to BOAC as G-AGEM but it crashed in February 1946 before taking up civil marks.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
Consolidated B-24D serial 41-24253 Green Hornet of the 372nd Bomb Squadron in early November 1942 at Kahuku, Hawaii. Zamperini maintained it was this aircraft in which he crashed while on a search mission in May 1943 - but was it?
-
Мировая Авиация 44
Благодаря своим летным возможностям, прочности и живучести самолеты Liberator - такие как эти B-24D - использовались для выполнения наиболее опасных и трудных боевых задании, как, например, бомбардировки нефтяного района Плоешти (Румыния).
Весьма немногочисленным ВВС Болгарии пришлось противостоять армадам союзников. На фото: "Либерейторы" идут на Плоешти. 1 сентября 1943г. -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 1. Chronology
Consolidated B-24 Liberator bombers escorted by North American P-51 Mustang fighters (Mar 1944).
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Авиация и Космонавтика 2003-10 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (1)
Выкатка первого опытного самолета XB-24
-
Мировая Авиация 103
29 декабря 1939г.: в Линдберг-Филд, Калифорния, впервые взлетел прототип четырехмоторного тяжелого бомбардировщика Consolidated XB-24.
-
Мировая Авиация 44
XB-24. Первый полет состоялся 29 декабря 1939 года, через 9 месяцев после выдачи Авиационным корпусом Армии США контракта на разработку прототипа бомбардировщика. Впоследствии он был оснащен протектированными самозатягивающимися топливными баками и бронезащитой.
-
Мировая Авиация 44
Прототип XB-24 в ходе испытательного полета, январь 1940 года. Шасси с базой 4,88 м потребовало введения хвостового костыля - он виден на половине длины хвостовой части фюзеляжа.
-
Авиация и Космонавтика 2003-10 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (1)
YB-24 установочной серии
-
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
A Liberator taxies in at Prestwick after a non-stop flight across the Atlantic as part of the Return Ferry Service in the summer of 1942. That July Liberators were used to open up a North Atlantic route to the Middle East, bringing vital supplies of ammunition and equipment across from North America and taking them on to Cairo via Gibraltar.
-
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
Регистрационный номер : AM259 LB-30A AM259 has its engines run up at La Guardia Field in New York on February 19, 1941, after its 2,700-mile flight from the Consolidated factory at San Diego. This was one of the Liberators used to fly the northern route to Cairo via Gibraltar during the 1942 Middle East airlifts, after which it joined BOAC as G-AGCD in August 1942.
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
Первый "Либерейтор", прибывший на британские острова
-
Aviation Historian 14 / R.Flude - The Molotov Express
Регистрационный номер : G-AGCD [3] The first Liberators to arrive in the UK were six of the seven YB-24s built for US Army Air Corps service trials (serials 40-696 to 40-701), but which were delivered to the UK from March 1941 as LB-30As for transatlantic ferrying duties. This example is AM259, which was photographed with its civil registration, G-AGCD, in May 1941.
Liberator G-AGCD following its conversion to civil configuration at the end of April 1941. The aircraft went on to have a distinguished wartime career, including participating in the vital resupply flights to the Middle East in July 1942, before being struck off charge at Dorval in November 1945. -
Aviation Historian 14 / R.Flude - The Molotov Express
Регистрационный номер : G-AGCD [3] The first Liberator to arrive in the UK, at Squires Gate on March 14, 1941, AM259 was allocated to BOAC and given the civil registration G-AGCD the following month, before beginning extensive operations on the Corporation’s transatlantic Return Ferry Service between Prestwick, Newfoundland and Montreal.
-
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
Регистрационный номер : AM258 The first of the RAF’s Liberators, AM258 was designated as an LB-30A and is seen here taxying in at the Consolidated factory at San Diego before its delivery to the UK in March 1941. The Liberator’s advanced high-aspect-ratio wing, designed by David R. Davis, gave the aircraft remarkable range - an asset that was to prove invaluable during the Middle East airlifts of 1942.
-
Авиация и Космонавтика 2003-10 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (1)
Регистрационный номер : AM262 Один из шести LB-30A
-
Aviation Historian 21 / B.Livingstone - A tragedy of errors
Регистрационный номер : AM922 It appears that Liberator I AM918/G-AGDR was somewhat camera-shy in the ten months between its arrival in the UK in May 1941 and its loss in February the following year. It was one of a batch of 20 LB-30B/Liberator Is, also including AM922, as seen here, which joined No 120 Sqn at Nutts Corner in June 1941.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Wood - Back to the Farm
Регистрационный номер : AL528 LB.30A. ВВС Армии США принял семь самолетов YB-24, использовавшихся в основном как транспортные. Британские ВВС приняли несколько LB.30A - невооруженный вариант YB-24, а на последующие 139 самолетах LB.30 установили британское вооружение. Они получили название Liberator Mk II.
LB-30 Liberator AL528 of BOAC/RFS at Dorval in 1945 having brought aircrew back to Canada on the trans-Atlantic delivery run. -
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
Регистрационный номер : AL512 A BOAC Liberator takes off from Dorval, Montreal, bound for Prestwick in Scotland. One of the pilots involved in the 1942 Middle East airlifts was Capt Don Bennett (later to lead RAF Bomber Command’s Path Finder Force), who flew AL512 laden with 6,550 lb of materiel to Cairo via Gibraltar on July 15, 1942.
-
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
An RAF Ferry Command Liberator approaches the Scottish coast after a long and tiring transatlantic flight. Ferry Command was formed in July 1941 from the RAF's Atlantic Ferry Service, and was tasked with returning ferry pilots to Canada so they could continue the work of delivering American-built aircraft from factory to front line.
-
Aviation Historian 21 / B.Livingstone - A tragedy of errors
Although arguably far from the front line, flying with RAF Ferry Command was by no means an easy option - some 44 Ferry Command crew and passengers were killed in August 1941 alone, with a further ten that September. Conditions aboard the organisation’s Liberators were primitive, with the cold proving to be the greatest enemy.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
LB-30A ("Либерэйтор" I) британских ВВС на трассе через Атлантику
-
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
Регистрационный номер : AM920 AM920 was one of the batch of 20 LB-30Bs diverted from the US Army Air Corps to the RAF after the fall of France, delivered between April and August 1941. One of three operated by BOAC on the transatlantic service, AM920 went on to become G-AHYB after the war, before being sold in 1950 to become a VIP transport in French Indo-China as F-VNNP.
-
Мировая Авиация 67
Регистрационный номер : AL579 159-я и 160-я эскадрильи стали первыми бомбардировочными эскадрильями британских ВВС, получившими самолеты Liberator Mk II (LB-30MF}. В 1942 году обе эскадрильи действовали в Африке, затем их перебросили в Индию. AL579 - самолет 159-й эскадрильи, снимок сделан в июле 1942 года, вскоре после того, как эскадрилья начала выполнять дневные и ночные боевые вылеты в Северной Африке, Италии и Греции. Обратите внимание на стрелковую установку с четырьмя пулеметами в верхней части фюзеляжа.
-
Aeroplane Monthly 1994-12 / A.Marshall - Tiger Force. A concept too late
Регистрационный номер : AL555 Liberator II AL555, a former 159 Sqn aircraft, pictured at Foggia Main, Italy, in November 22, 1943. This black-and-camouflaged, unarmed Liberator was used for supply/personnel drops.
-
Aeroplane Monthly 1994-12 / A.Marshall - Tiger Force. A concept too late
The author’s Liberator, Z-Zebra of 159 Sqn.
-
Aeroplane Monthly 1993-09 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (1)
Регистрационный номер : AL504 [2] Churchill’s Liberator II AL504 in Moscow. This aircraft was posted missing on a flight between the Azores and Ottawa on March 26, 1945.
-
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
Регистрационный номер : AL504 [2] IT WAS CLEAR that the 1942 Middle East airlift would require all hands to the pumps for Ferry Command and Liberator AL504, named Commando, also became involved in the airlift. This aircraft was the VIP transport that later carried Churchill to Moscow. It had arrived at Bathurst (now Banjul) in Gambia, on July 10 to deliver Lord Swinton, the Minister Resident in West Africa; but, as it was in the right place at the right time, it was tasked with transporting ammunition from Accra to Cairo. The ammo may have been from one of the Liberators which lost an engine at Kano in Nigeria. Commando arrived back at RAF Lyneham, in company with one of the South Atlantic airlift Liberators, on July 25
-
Aviation Historian 26 / M.Bearman - Our Man in California
A press day at Long Beach, California, featuring “one of everything” being built for the RAF in southern California. From left, we see the rear half of a Douglas Boston; a Consolidated Liberator; a Lockheed Ventura and a North American Mitchell.
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-20 Boston / Havoc / P-70 Nighthawk - США - 1938Lockheed B-34 Lexington / PV Ventura / PV-2 Harpoon - США - 1941North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940
-
Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)
The Ferry Command airport at Dorval, near Montreal, in 1942. Visible are Lockheed Hudsons and Venturas, Consolidated Liberators, North American Mitchells and a single Boeing B-17 Flying Fortress.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Lockheed B-34 Lexington / PV Ventura / PV-2 Harpoon - США - 1941Lockheed Hudson A-28 / A-29 - США - 1938North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940
-
Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)
Hudsons, a Liberator and a Catalina lined up at a Ferry Command station in Newfoundland in the winter of 1942-43, waiting to be flown to the UK.
Другие самолёты на фотографии: Consolidated PBY Catalina - США - 1935Lockheed Hudson A-28 / A-29 - США - 1938
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (2)
A BOAC Liberator passing the coast of Arran after flying the Atlantic from Montreal. In addition to carrying urgent war supplies these aircraft were used extensively by VIPs, and traffic in both directions was heavy.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (2)
Регистрационный номер : AL510 [3] Liberator II AL510, similar to AL523, the subject of this article, pictured in October 1941.
-
Aeroplane Monthly 1993-09 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (1)
Регистрационный номер : AL510 [3] Liberator II AL510, similar to AL523, the subject of this article.
-
Air Enthusiast 1972-02 / H.Taylor - Flying the Consolidated Liberator /Viewed from the Cockpit/
Регистрационный номер : AL510 [3] A Liberator II, AL510, showing the round nacelles and dorset turret of this version, which had no direct USAAF equivalent.
-
Мировая Авиация 67
Регистрационный номер : AM929 AM929 - последний из 20 LB-30B, поставленных британским ВВС в августе 1941 года. После испытаний в Великобритании самолет оснастили поисковой РЛС и пушкой, а затем передали в 120-ю эскадрилью Берегового командования.
-
Авиация и Космонавтика 2003-10 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (1)
Британский "Либерейтор" II с противолодочным локатором
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24A командования воздушных перевозок ВВС США
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24A доставил на Ближний Восток комиссию генерала Бретта для проверки положения с поставками и обслуживанием американских самолетов для британского союзника. Большой американский флаг на борту - опознавательный знак пока еще нейтральной страны
-
Авиация и Космонавтика 2003-10 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (1)
Подфюзеляжная башня Бендикс
-
Авиация и Космонавтика 2003-10 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (1)
Дополнительные пулеметы в носовой части B-24D
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Liberator 41-23942, Bombs to Nip On, of the 400th BS, at Iron Range in early November 1942, probably after a mission, as the navigator/bombardier takes the Norden bombsight from the aircraft to be locked away after landing. Within days Bombs to Nip On was to be at the centre of a major tragedy.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Details of the nose art on four of the aircraft involved in the catastrophe; Pride of the Yanks (41-11904) and 41-23720 Tear-Ass (The Bull) both got away before 41-23942 Bombs to Nip On lost control. Hellzapoppin was named after the 1941 Ole Olsen and Chic Johnson movie, as its regular pilots were called Olsen and Johnson.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
LEFT An extremely rare photograph of the "Super Man" nose art of B-24D serial 41-23938, in which Louis Zamperini flew on the mission to Wake on the night of December 23-24, 1942.
RIGHT Although Zamperini recalled flying in Super Man on the Nauru mission of April 20, 1943, he actually flew it in Take Off!, serial 41-24149. -
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
Some confusion has arisen about which aircraft Zamperini flew in for the ill-fated search mission of May 27, 1943. Was it Green Hornet, serial 41-24253 (TOP seen before the fitting of the nose turret) or The Green Hornet, serial 42-40101 (BOTTOM)? The Mission Report reveals it was neither.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
The crew of B-24D 42-40073 Thumper boards the "bus" to the tented accommodation outside the village soon after their arrival on Funafuti in April 1943. The Japanese had intended to occupy Funafuti as part of their defensive perimeter but losses at Midway in June 1942 delayed the plan and the Americans arrived in October.
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24D 5-й воздушной армии во время ремонтных работ
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24D на Гуадалканале, Тихий Океан, 1942г.
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
Типичная бомбовая нагрузка B-24 - пять 454-кг бомб (Великобритания, осень 1942г.)
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
Подготовка B-24 к налету на Плоешти
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
The 90th BG moved from Key Field to Greenville, South Carolina, in June 1942, for training, before spending a few weeks at Willow Run, Michigan, where the unit’s B-24Ds are seen here on their arrival on August 4 the same year. The 90th took its Ds into combat in the Pacific the following month.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Live to fight another day; after 41-23765 was flown with its makeshift wooden nose to Brisbane for repair, it was decided to fit a Consolidated tail turret in its place, and it is seen here at Archerfield, near Brisbane, on March 3, 1943, with the new turret in place and bearing its new name, Connell’s Special, on the port fuselage.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Originally destined to become a Liberator II for the RAF, AL626 is seen here at Iron Range in December 1942, after having been requisitioned by the USAAF as an LB-30 in the aftermath of Pearl Harbor. Note the proximity of the parking area to the packed-earth runway, leaving little room for error on take-off.
-
Мировая Авиация 63
B-24D "Teggie Ann" в клубах песка и пыли выруливает на старт перед очередным боевым вылетом с одного из ливийских аэродромов. Самолет окрашен в светлый цвет, официально именовавшийся "пустынный розовый".
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24D на Алеутских островах
-
Мировая Авиация 65
B-24D из 44-й тяжелой бомбардировочной группы выруливают на старт по грязи недостроенного аэродрома в Шипдеме перед учебным полетом. "The Flying Eighth-Balls" прибыла в Великобританию в сентябре 1942 года.
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
Северная Африка. B-24 выруливают на старт. Цель - нефтеперегонные заводы Плоешти
-
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Широкорад - Разрушение Европы (4)
«Либерейторы» на аэродроме Бенгази перед боевым вылетом 1 августа 1943 года на бомбардировку Плоешти
-
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Широкорад - Разрушение Европы (4)
«Либерейторы», вернувшиеся в Бенгази после налета на Плоешти
-
Air International 2021-07 / T.Batchelor, T.Bridge - The electric sky jeep
The US Air Force 453rd Bombardment Group at Old Buckenham Airfield during World War Two
-
Мировая Авиация 102
Летняя итальянская погода оказалась на удивление неблагоприятной для этого B-24D из 376-й бомбардировочной группы, оказавшегося в обширной луже на аэродроме Сан-Панкрацио.
-
Мировая Авиация 63
B-24D (№41-11603, "Malicious"), один из 23 самолетов группы HALPRO. Машина на момент рейда на Плоешти в июне 1942 года находилась в Египте, хотя изначально планировалось отправить их в дислоцированную в Китае 10-ю Воздушную армию для налетов на Токио.
-
Мировая Авиация 69
B-24D "Hell's Belle" из 400-й эскадрильи 90-й бомбардировочной группы 5-й ВА сфотографирован после победы - прямого попадания бомбы в японский транспорт водоизмещением 5000 т, конец 1942 года.
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24D над вулканом Везувий в Италии
-
Мировая Авиация 63
B-24D (№41-11622, "Edna Elizabeth"). Машина на момент рейда на Плоешти в июне 1942 года находилась в Египте, хотя изначально планировалось отправить их в дислоцированную в Китае 10-ю Воздушную армию для налетов на Токио.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Another early participant in the 90th BG’s Pacific campaign was 41-23714 8-Ball of the 319th BS, which was attacked by Japanese fighters during a bombing raid on Bougainville on November 14, 1942. It was one of the aircraft able to depart on the mission after the accident at Iron Range in November.
-
Мировая Авиация 44
Первым серийным бомбардировщиком Liberator стал строившийся для ВВС Армии США B-24D, получивший удлиненную на 0,91 м носовую часть (впервые появившуюся на Liberator Mk II Королевских ВВС, он же LB-30) и хвостовую пулеметную турель с злектромеханическим приводом.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
One of the B-24s that narrowly avoided the disaster at Iron Range in November 1942, serial 41-11904, Pride of the Yanks, of the 400th BS, is seen here over Ward’s Strip, Port Moresby, the following year, after being fitted with the nose-turret modification. The aircraft had managed to depart the airfield before the carnage began.
-
Мировая Авиация 44
B-24D. Первая модель, поступившая в ВВС Армии США. В целом аналогична модификации С, за исключением некоторых изменений в двигателях. Построено почти 2500 самолетов.
-
Aviation Historian 28 / A.Griffith - Ploughshares into Swords
Three of the USAAF’s most important four-engined "heavies" of the Second World War are represented in this unusual formation photograph comprising, from left to right, a Consolidated B-24, Douglas C-54 and Boeing B-17. All three would play major roles in establishing the USA’s remarkable airpower capabilities during the conflict.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Douglas DC-4 / C-54 / R5D Skymaster - США - 1942
-
Мировая Авиация 80
При подготовке операции огромное внимание уделялось отработке самолетовождения на малых высотах. На снимке: эскадрилья B-24D проходит над равниной в окрестностях Бенгази во время одного из тренировочных полетов.
-
Мировая Авиация 78
Базировавшаяся в Северной Африке 376-я группа тяжелых бомбардировщиков 9-й Воздушной армии США летала на бомбежку аэродромов и оборонительных сооружений стран Оси. Позже эта часть из Италии наносила удары по объектам в Германии.
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24D из состава американской 8-й воздушной армии в Великобритании
-
Мировая Авиация 44
B-24 из состава 15-й Воздушной армии возвращается на базу после бомбардировки целей в Европе. Над ним можно увидеть инверсионные следы других бомбардировщиков, возвращающихся на аэродромы в Южной Италии.
-
Мировая Авиация 145
В долгом перелете на Тихоокеанский ТВД P-70 из 6-й NFS сопровождали два Consolidated LB-30 (один из них виден на снимке), перевозившие наземный персонал, оборудование и обеспечивающие навигацию.
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-20 Boston / Havoc / P-70 Nighthawk - США - 1938
-
Мировая Авиация 63
Вслед за ударами по учебным целям, оборудованным в пустыне, последовал полномасштабный налет, в котором участвовали 175 бомбардировщиков Liberator.
B-24 в огне нефтепромыслов -
Мировая Авиация 80
B-24D Liberator из 718-й бомбардировочной эскадрильи 449-й бомбардировочной группы в полете над горящими нефтепромыслами "Astra Romano" в Плоешти, которые в 1944 году подвергались налетам несколько раз.
-
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Широкорад - Разрушение Европы (4)
Американские бомбардировщики B-24 над нефтеперегонным заводом в Плоешти
-
Мировая Авиация 80
1 августа 1943г. B-24 Liberator ВВС США, вылетевшие с аэродрома в Ливии, бомбят румынские нефтяные вышки в Плоешти. Самолеты заходят на цели на малой высоте. В ходе самой продолжительной на тот момент воздушной атаки было потеряно 57 бомбардировщиков B-24.
B-24D из американской 9-й Воздушной армии уходят от зенитного огня после нанесения удара по заводу "Astra Romano". На B-24 первых модификаций стояли носовые турели, которые управлялись физическими усилиями стрелков, что серьезно снижало эффективность оборонительного вооружения самолетов. -
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Широкорад - Разрушение Европы (4)
«Либерейтор» на предельно малой высоте проходит над горящим нефтезаводом. 1 августа 1943 г.
-
Мировая Авиация 63
Ближневосточное издание газеты Армии США "The Stars and Stripes" 6 августа 1943 года опубликовало на первой полосе этот снимок Liberator, летящего на малой высоте над Плоешти.
-
Авиация и Космонавтика 2018-11 / А.Широкорад - Разрушение Европы (3)
Бомбардировка Софии 17 апреля 1944 г.
-
Мировая Авиация 93
Регистрационный номер : LV337 Ранний Liberator Mk III с характерным остеклением носовой части. Все бомбардировщики Liberator до модификации B-24G имели укороченную и хорошо остекленную переднюю часть фюзеляжа.
A Liberator III, LV337, showing the elliptical nacelles and dorsal turret moved forward. -
Air Enthusiast 1972-02 / H.Taylor - Flying the Consolidated Liberator /Viewed from the Cockpit/
Регистрационный номер : FK222 Liberator IIIA FK222 in Coastal Command colours, the "A" in the designation indicating that this is a Lease-Lend equivalent of the Liberator III.
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / Personal album
Регистрационный номер : FL926 Coastal Command Liberator III, FL926, at Fayid, Egypt, on April 13, 1943. Equivalent to the USAAF B-24D, the III was used mainly as a VLR aircraft.
-
Air Enthusiast 1972-02 / H.Taylor - Flying the Consolidated Liberator /Viewed from the Cockpit/
The same aircraft - one of 11 acquired at short notice for use in the Battle of the Atlantic - still bearing its USAAF serial number, 41-1087, in April 1942; note how the use of orthochromatic film appears to reverse the colours in the RAF markings.
-
Aviation Historian 10 / R.Flude - "Some Supreme Effort..."
Регистрационный номер : FL918 Liberator III FL918 was one of 14 examples converted to freighter configuration and operated on the South Atlantic Route during the 1942 Middle East airlifts. It was used by BOAC as G-AGFR and later by No 246 Sqn before being struck off charge in January 1947.
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
B-24D с установкой в носовой части хвостовой башни A-6 (404-я противолодочная эскадрилья)
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
B-24 в составе 890-го полка ДА
-
АвиаМастер 2004-02 / К.Кузнецов - Бедная "Лиззи": многоцелевой самолет "Лайсендер" /Монография/
На вооружении турецких ВВС в 40-е годы прошлого века состояли как английские "Лайсендеры", так и американские "Либерейторы".
Другие самолёты на фотографии: Westland Lysander - Великобритания - 1936
-
Air Enthusiast 1994-12 / M.Axworthy - On Three Fronts
The first refurbished B-24 Liberator in Romanian livery at IAR-Brasov in 1944. The pilot who flew it there was awarded a medal for taking the not inconsiderable risk of flying across the massive Ploesti anti-aircraft defences! It is thought that four Liberators were made airworthy by August 1944 in preparation for possible use.
-
Aeroplane Monthly 1983-02 / B.Gunston - The classic aero engines (5)
A Liberator’s Twin Wasp R-1830 being changed in 1944 by RAF ground crew. First RAF Liberators arrived in Britain in March 1941.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Liberator 41-23767, named Chosef, participated in the 90th BG’s first combat mission, a reconnaissance sortie over the eastern coast of New Guinea on November 11, 1942. It is seen here under camouflage netting with members of the 319th BS at Fenton, Northern Territory, in May 1943.
-
Air Enthusiast 2003-01 / J.Salgado - Deul at 'Coffin Corner'
Lt McKinnon's crew and aircraft. Standing, left to right: F McKinnon, W Cooper, J Beckner, L Henneke. Squatting, left to right: R Snell, J W Evans, J Richter, L Rutkowski, C Hart, T Shaw.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Big Emma and friends: B-24 41-23751, seen here at Ward’s Strip in June 1943, was the aircraft which precipitated the departure delays of the November 16 mission, and which lost its astrodome to Bombs to Nip On. On August 8, 1943, Big Emma encountered bad weather and crashed near Port Moresby, killing all aboard.
-
Air Enthusiast 2003-01 / J.Salgado - Deul at 'Coffin Corner'
Back row: Evans, Stewart, Hart, Shaw and Squadron's Crew Chief. Front row: Cooper, Henneke, Richter, McKinnon, Snell, Beckner. McKinnon christened 42-40104 'Old Bessie', the 'Contended Crow'.
-
Мировая Авиация 44
Бортстрелок Liberator написал на фюзеляже послание для вражеских истребителей: "Если вы можете прочесть это, вы уже обречены".
-
Мировая Авиация 5
27 января 1943г. Расположенные на английских базах бомбардировщики ВВС США совершили первый дневной налет на Германию. На фотографии изображен вернувшийся с задания экипаж бомбардировщика B-24.
-
Air Pictorial 1977-04
This photo from P. A. Rowlings, taken at the U.S.A.F. Museum at Wright-Patterson AFB on 12th December 1976, show North American A-36A Mustang 42-83665 with Consolidated B-24D Liberator 42-72843 behind
Другие самолёты на фотографии: North American P-51 Mustang - США - 1940
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (2)
An old shirt was used to demonstrate how the loose end of a mailbag could well have wedged itself into the gap between the tailplane and the elevator of a Liberator, in this case the Aerospace Museum’s example at Cosford. The amount of up-elevator represents the expected position during lift-off on that fateful night at Gibraltar.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (2)
The sliding bomb bay doors in the Liberator’s belly.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / C.Prower - From Brisfit to Beverley: Gliding into battle 2 (5)
General Aircraft Hamilcar X carrying a self-propelled Bofors gun on a Morris vehicle, with undercarriage collapsed to facilitate loading and unloading. A B-24 Liberator may be seen landing in the distance.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hamilcar X / GAL.58 - Великобритания - 1945
-
Aviation Historian 11 / D.Stern - Sub-zero Inc. (1)
An early aerial view of Ladd Field looking south, with the serpentine Chen a River looping across the northern end of the airfield. The most notable feature is the large hangar at the eastern end of the runway. Several B-24s are just visible on the ramp.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / P.Sammons - The tools for the job (2)
This photograph, possibly taken at Forth Worth in 1943, shows B-24Ds being progressed from stage to stage - note forward fuselage subassemblies in the background. Note too the wide access doors and leading edge access panels where “plumbing” is being installed.
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
Массовое производство B-24 на заводах Форда в Далласе
-
Aeroplane Monthly 1983-05 / P.Sammons - The tools for the job (1)
Pacific-bound Consolidated B-24D bombers during final assembly, probably at Fort Worth. Note the symbolic stars and stripes spaced at intervals along the assembly hall.
-
Air Enthusiast 1972-02 / H.Taylor - Flying the Consolidated Liberator /Viewed from the Cockpit/
The cockpit of a USAAF B-24, showing, compared with its contemporaries, the relatively complicated cockpit.
-
Aeroplane Monthly 1984-02 / L.Coombs - Cockpits of the RAF (5)
The captain's side of a Liberator cockpit. The lack of a Basic Six panel is an immediate mark of the American pilot's place.
-
Aviation Historian 14 / R.Flude - The Molotov Express
Typical accommodation looking aft in the cabin of a Ferry Service Liberator, with side seats in the rear of the cabin, bunks in the bomb bay and a shelf - known as the “Bridal Suite” - above the bomb-bay.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (2)
Left, a reconstruction showing the open side hatch used on combat Liberators by the waist gunners, as it would have been used on the ground for ventilation. The photograph at right shows the locking mechanism of this side hatch.
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
Fw 190 в прицеле "Мустанга" как раз в момент атаки "Либерейтора"
Другие самолёты на фотографии: Focke-Wulf FW.190A - Германия - 1941
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
B-24 с горящим хвостом под огнем Fw 190. Видны разрывы снарядов у внутреннего двигателя левой плоскости
-
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Широкорад - Разрушение Европы (4)
«Либерейтор», сбитый над Плоешти 19 июля 1944 года
Этот B-24D потерял крыло над Плоешти не от зенитного снаряда, а от удара тела мертвого пилота, выпавшего из летящего выше самолета... -
Aeroplane Monthly 1988-07 / B.Piper - Home - on a wing and a prayer
This 37 Sqn B-24 Liberator was hit by bombs from a “friendly” bomber while on a raid over Northern Italy. Luckily the bombs had insufficient time to arm and the turret was unoccupied.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / B.Piper - Home - on a wing and a prayer
This 37 Sqn B-24 Liberator was hit by bombs from a “friendly” bomber while on a raid over Northern Italy. Luckily the bombs had insufficient time to arm and the turret was unoccupied. Sqn Ldr Saxby and Plt Off Barker (bomb aimer) are seen inspecting the damage.
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
Трофейный немецкий B-24, использовавшийся для подготовки экипажей перехватчиков
-
Авиация и Время 2004-03 / А.Котлобовский, И.Солодянкин - Забытая кампания (2)
"Либерейтор", совершивший вынужденную посадку на одном из Алеутских о-вов. Именно в таком виде чаще всего "Либерейторы" попадали на Камчатку
-
Aviation Historian 18 / R.Forsyth - Defending the Reich (2)
Steel cable tangled around the nose of a Consolidated B-24 of the 44th Bombardment Group on its return to its base at RAF Shipdham in Norfolk from a raid on Emden on December 11, 1943. The cable was probably dropped from an aircraft belonging to E.Kdo. 25. The bombardier and navigator aboard the Liberator were injured but the aircraft was still flyable.
-
Aeroplane Monthly 1991-06 / Personal album. Military
Not all take-offs were good ones. 98th Bomb Group B-24D Liberator Shanghai Lil was carrying a 2,000lb bomb load when this misfortune befell it. The fact that the starboard inner propeller blades are feathered suggests that the problem emanated from that particular engine.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
The nose of 400th BS B-24 serial 41-23831, one of the few in the 90th BG apparently not to sport a name, was amputated by squadron-mate Bombs to Nip On during the unit’s disastrous night take-off from Iron Range on November 16, 1942. The aircraft was due to be the eighth in sequence to depart the remote airstrip.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
Crunch! The force with which Bombs to Nip On went careering through the flight line is evident from this photograph of 41-23765, another apparently nameless machine, the day after the incident. Second to be struck by the out-of-control Bombs to Nip On, ’765 lost its glazed nose and a sizeable portion of the port forward fuselage.
-
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
TOP LEFT Blackened tree stumps and scattered debris mark the spot where Bombs to Nip On finally came to rest. All aboard, except Intelligence Officer Capt Holt, who was thrown clear, were killed.
TOP RIGHT The mangled nose of 41-23765 the morning after the accident. Initially written off as unrepairable, the Liberator was reassessed in light of the type’s scarcity in theatre ...
BOTTOM LEFT ... and a rudimentary but effective wood-and-fabric nose was constructed and attached by a pair of Australian engineers. The aircraft was then flown to Brisbane for extensive repair work. -
Aviation Historian 19 / B.Livingstone - The Jolly Rogers' Cape York catastrophe
In contrast, sister aircraft 41-23831 was so badly damaged, with almost the entire forward fuselage sliced off, that it could only be scrapped for spares at Iron Range. Some small consolation was that the crew was not aboard at the time, owing to the confusion of the poorly planned take-off; but a soldier guarding it was killed.
-
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Широкорад - Разрушение Европы (4)
Сбитый румынскими ВВС 1 августа 1943 г. B-24D стал трофеем и использовался позже для тренировок румынских пилотов-истребителей
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
Подбитый "Либерейтор" дотянул до нейтральной Швеции, чтобы там сгореть
-
Авиация и Время 2016-05 / А.Харук - На страже нейтралитета. ВВС Швейцарии в годы Второй мировой войны (2)
«Либерейтор», завершивший полет в Швейцарских Альпах
-
Air Enthusiast 2003-11 / L.Thole - Atom bomber base
A B-24 that didn't fare well in a forced landing.
-
АвиаПарк 2009-03 / Г.Волоско - Сокол по имени Оскар /Монография/ (2)
Американский бомбардировщик B-24, сбитый сержантом Анабуки
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / B.Adams - South Pacific wrecks
The remains of a Consolidated B-24D Liberator bomber which made a forced landing in swamp country near Wau, New Guinea. Many components, including its four Pratt & Whitney engines, are missing.
-
Air Pictorial 1968-11
The Liberator undercarriage leg and wheel which were dug up at Reydon in August
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / M.Oakey - Grapevine
The wings and tailplane of Consolidated B-24D Liberator 42-41091, seen here in Papua New Guinea in 1991, have been recovered and are to be used in an Australian restoration project.
-
Aeroplane Monthly 1993-09 / J.Bartelski - What did happen to general Sikorski? (1)
This aerial photograph of the Liberator was taken the morning after the accident.
-
Aviation Historian 17 / R.Forsyth - Defending the Reich (1)
Young Luftwaffe fighter pilots watch and listen carefully as an experienced NCO pilot uses a model of a Messerschmitt Bf 109 to demonstrate tactics to be deployed against an American B-24 bomber in Sicily in 1943. The model is fitted with wire frames to represent the cones of fire from a B-24’s defensive guns.
Другие самолёты на фотографии: Messerschmitt Bf.109F - Германия - 1940
-
Aeroplane Monthly 1995-12
Reuben Hollis Fleet
Другие самолёты на фотографии: Fleet Model 1 / 2 / 7 Fawn - Канада - 1928
-
Aviation Historian 28 / A.Griffith - Ploughshares into Swords
A comparative illustration of the B-17, B-24, DS-300/DB-4 and DC-4 Bomber/DS-412, emphasising how much larger the latter two would have been than their contemporaries, although their bomb loads were relatively meagre in proportion to their size. Boeing’s B-29 was deemed a better option and first flew in September 1942.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17 Flying Fortress - США - 1935Douglas DC-4 / C-54 / R5D Skymaster - США - 1942Douglas DC-4E - США - 1938
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Consolidated B-24D
-
Авиация и Космонавтика 2003-10 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (1)
XP-24, "Либерейтор" I, "Либерейтор" II, B-24C, B-24D
-
Авиация и Космонавтика 2003-11 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (2)
B-24D, "Либерейтор" V, XB-41
Другие самолёты на фотографии: Consolidated B-41 - США - 1942
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
B-24D "Либерейтор"
-
Air Enthusiast 1972-02 / H.Taylor - Flying the Consolidated Liberator /Viewed from the Cockpit/
General arrangement drawing of the Liberator I AM916 as modified for operation by No 120 Squadron, with ASV radar and four 20-mm cannon in the tray under the front fuselage.
Тип фотографий
- Все фото (166)
- Боковые проекции (8)
- Цветные фото (6)
- Ч/б фото (114)
- Кабина (4)
- Обломки (23)
- Модели, рисунки, схемы (11)