Bristol Blenheim
Варианты:
Bristol - Blenheim - 1936 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1936


Бомбардировщик
Описание:
Blenheim
Blenheim IF/IVF
Bristol 142 Blenheim
Фотографии:

Ч/б фото (113)

Blenheim

Легкий бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Бристоль эйрплейн" под руководством Ф.Барнуэлла на базе опытного скоростного пассажирского самолета "тип 142", совершившего первый полет 12 апреля 1935 г. Серийное производство началось в июне 1936 г. "Бленхейм" выпускался на заводах "Бристоль" (Фултон), "Рутс секьюритиз" (Блис-Бридж), "А.В. Роу", "Валтион леконтехдас" (Тампере, Финляндия), "Икарус" (Белград, Югославия), "Фэйрчайлд эйркрафт" (Лонгевиль, Канада). Всего построено.1 134 экз.
Состоял на вооружении в Великобритании с марта 1937 г., в Финляндии - с июля, в Турции - с октября, в Югославии - с марта 1939 г., в Румынии и Греции - с 1940 г., в Хорватии - с конца 1941 г., в Португалии - с 1943 г.
Основные серийные модификации:
  - "Бленхейм" I с моторами "Меркьюри" VIS2 или VIII, вооружение 2x7,69;
  - "Бленхейм" IV с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" VIII, IVL с дополнительными бензобаками и моторами "Меркьюри" XV, вооружение 4x7,69 (полевые переделки - до 5x7,69);
  - "Болингброк" I, канадский вариант "Бленхейма" IV с моторами "Меркьюри" VIII и американским оборудованием; o"Болингброк" IV с моторами "Меркьюри" XX, IVW с R-1535;
  - "Бленхейм" V с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" XXV или XXX, вооружение 4x7,69.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 455 кг.
В сентябре 1939 г. "Бленхейм" являлся самым массовым бомбардировщиком королевских ВВС. Они вели разведку и наносили бомбовые удары практически с самого начала Второй мировой войны. Весной 1940 г. участвовали в Норвежской кампании, затем в боях во Франции, в Северной Африке. Английские "бленхеймы" в апреле 1941 г. воевали в Греции, в мае - на Крите, с сентября - в Малайе и Бирме. Последние операции они осуществляли в конце 1943 г. в Северной Африке.
Финские бомбардировщики участвовали в "зимней" войне с Советским Союзом, затем продолжили боевые действия в июне 1941 г. и вели их до перемирия с СССР в 1944 г. Югославские машины в апреле 1941 г. бомбили наступающие немецкие войска, а также наносили удары по целям в Венгрии и Австрии. Греческие "бленхеймы" воевали с октября 1940 г. против итальянцев, а в апреле 1941 г. - против немцев. Канадские "болингброки" применялись для патрулирования побережья.
"Бленхейм" снят с производства в Англии - в июне 1943 г., в Финляндии - в 1944 г. Их сняли с вооружения британские ВВС в июле 1945 г., финские - в 1948 г. Греческие и югославские машины полностью потеряны в боевых операциях.

Blenheim IF/IVF

Тяжелый дневной и ночной двухмоторный истребитель на базе легкого бомбардировщика "Бленхейм", цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Бомбардировщик "Бленхейм" спроектирован в КБ фирмы "Бристоль эйрплейн" под руководством Ф.Барнуэлла. Выпускался серийно с марта 1937 г. Переделка в истребитель начата в 1938 г., велась в частях обслуживания (авиарембазах) и непосредственно в эскадрильях с использованием комплектов подфюзеляжных контейнеров, изготовлявшихся мастерскими фирмы "Саузерн рейлуэй" в Эшворде. Всего изготовлено 1375 комплектов. Вооружение 2x7,69 в носу фюзеляжа; 4x7,69 в контейнере. "Бленхеймы"-истребители состояли на вооружении королевских ВВС с сентября 1938 г.
Существовали две основные модификации:
  - "Бленхейм" IF на базе бомбардировщика "Бленхейм" I с моторами "Меркьюри" VIII;
  - "Бленхейм" IVF на базе бомбардировщика "Бленхейм" IV с моторами "Меркьюри" XV, удлиненной носовой частью фюзеляжа, дополнительными бензобаками.
"Бленхеймы" применялись как дневные истребители с ноября 1939 г., участвовали в "битве за Англию". С середины 1940 г. на них начали монтировать РЛС. Боевое применение в качестве ночных истребителей - с июля 1940 г. С февраля 1941 г. базировались также в Сингапуре, в конце 1941г. участвовали в боевых действиях в Малайе и Бирме. Применялись в Египте (ПВО Александрии), Греции, на Крите. Переделка "бленхеймов" в истребители закончилась в 1940 г. Истребители модификаций IF и IVF сняты с вооружения в начале 1942г.

Bristol 142 Blenheim

В 1934 году владелец газеты "Daily Mail" виконт Ротермер решил приобрести для личного пользования новый корпоративный самолет. "Daily Mail" к тому времени уже много сделала для развития авиационного дела вообще и деловой авиации в частности. Основными требованиями Ротермера были высокая скорость, экипаж из двух человек и способность перевозить до шести пассажиров. Вскоре оказалось, что примерно такую конфигурацию имел проработанный в инициативном порядке специалистами компании "Bristol Aeroplane Company" легкий транспортный самолет. Силовая установка изначально предлагалась в составе двух двигателей Bristol Aquila I мощностью по 500 л.с, но, принимая во внимание требование Ротермера, Фрэнк Барнуэлл решил поставить два Bristol Mercury VIS мощностью по 650 л.с. В итоге появился Bristol Type 142, совершивший первый полет в Филтоне 12 апреля 1935 года.
  Самолет превзошел все ожидания заказчика - он смог развить скорость на 48 км/час больше, чем у прототипа новейшего на тот момент британского истребителя. Самолету присвоили имя "Britain First", и Ротермер торжественно представил его общественности. Буквально тут же Министерство авиации решило взять самолет для испытаний - на предмет возможности его использования в качестве легкого бомбардировщика. Ротермер без колебаний подарил машину военным. Вскоре последовал вариант Type 142M Blenheim, а в январе 1936 года в воздух поднялся Type 143, оснащенный двигателями Aquila, впрочем, не привлекший внимания потенциальных заказчиков - на его характеристиках негативным образом сказалось отсутствие воздушных винтов изменяемого шага.
  Летом 1935 года Министерство авиации, высоко оценив предложенный фирмой "Bristol" военный вариант Type 142M, в сентябре подписало контракт на 150 самолетов. Требования к ним были описаны в спецификации 28/35. Новый самолет был во многом схож с Type 142, отличаясь в основном наличием бомбоотсека, места для бомбардира и надфюзеляжной турельной установкой. Первый полет прототип совершил 25 июня 1936 года, в марте 1937 года начались серийные поставки британским ВВС, а в июле того же года Министерство авиации разместило заказ еще на 434 самолета, которым было присвоено обозначение Blenheim Mk I. Самолет представлял собой свободнонесущий среднеплан цельнометаллической конструкции, исключение составляли рулевые поверхности, имевшие полотняную обшивку. Шасси - убирающееся, с хвостовым колесом. Силовая установка состояла из двух двигателей Bristol Mercury VIII мощностью 840 л.с. Бомбовый отсек располагался в центроплане, типовое оборонительное вооружение включало 7,7-мм пулемет в левой консоли крыла и 7,7-мм пулемет в надфюзеляжной турели.
  Первой Blenheim Mk I получила 114-я эскадрилья, и именно ее самолеты публика увидела на воздушном параде британских ВВС в Хендоне летом 1937 года. Для соблюдения сроков поставок к программе пришлось подключать компании "A.V. Roe" и "Rootes Securities". В общей сложности с трех сборочных линий сошли 1552 самолета Blenheim Mk I, которые одно время состояли на вооружении 26 эскадрилий британских ВВС. Но к началу Второй мировой войны лишь некоторое количество Blenheim Mk I находилось на вооружении размещенных в метрополии бомбардировочных эскадрилий, а вскоре они были полностью заменены на бомбардировщики Blenheim Mk IV. Blenheim Mk I в дальнейшем широко использовались в роли учебных - для переподготовки летчиков, а 200 самолетов были переоборудованы в ночные истребители Blenheim Mk IF - на них устанавливали РЛС AI.Mk III или Mk IV, а также усилили вооружение за счет подфюзеляжной турели с четырьмя 7,7-мм пулеметами. Первая победа была одержана новым ночным перехватчиком 23 июля 1940 года.
  Последним вариантом, созданным на базе Type 142M, стал прототип Blenheim Mk II, представлявший собой Mk I с дополнительными топливными баками.
  Blenheim Mk I поставлялся в Финляндию, Турцию и Югославию, а также строился по лицензии в Финляндии и Турции. Некоторое количество самолетов было поставлено в 1939 году в Румынию.
<...>
The Bristol Blenheim provides a good example of the influence of flight deck layout on overall aircraft design. The original Type 142 Blenheim I had a short nose, with the pilot close to the windscreen and no "step".
A PIPPIN: The Prototype Bristol Blenheim medium bomber with a pair of the latest Mercury engines, which give 840 h.p. at 14,000 ft. The Blenheim is a direct development of the cabin monoplane Britain First, built for Lord Rothermere and presented to the R.A.F. It is almost certainly the fastest twin-engined bomber in the world
To represent Great Britain at Paris: The Bristol Blenheim is believed to be the world's fastest bomber.
AND AT HOME IN ENGLAND: The Maharajah of Nawanagar, accompanied by the Maharanee, visited the R.A.F. Station at Abingdon. Seen in front of a Bristol Blenheim are (left to right): Wing Comdr. C. E. W. Lockyer, Mrs. Guilfoyle, Air Comdre. Sidney Smith, O.B.E. (A.O.C. No. 1 Bomber Group, who received the visitors), the Maharajah, Mrs. Sidney Smith, P/O. Hull, the Maharanee, Mr. W. Rootes, P/O. Kemp, Mrs. Edelsten, Group Capt. Guilfoyle, O.B.E., M.C., Mrs. Walmsley, Miss Smith, and Wing cdr. H. S. P. Walmsley, O.B.E., M.C., D.F.C. The visitors saw demonstrations by Blenheims and by Hawker Hinds of No. 82 (B.) Squadron.
The prototype Blenheim, K7033, was completed in 1936 and first flown on June 25, from Filton. In November 1940 it became 2373M.
The Mercury-engined Bristol Blenheim is the fastest bomber in the world and has been adopted as a standard R.A.F. type.
The Bristol Blenheim bomber indicates the progress made.
One of outstanding military types of 1936: The Bristol Blenheim
Закончена сборка первого серийного "Бленхейма"
Although the Bristol Blenheim medium bomber is far from being a freak it is attracting as much attention as anything in the Show.
Britain to the Fore: The first machine is the Bristol Blenheim bomber. Behind it is seen the Amiot high-speed, all-metal mail plane.
Lighter-and-heavier-than-air Day in the big hangar at Cardington. In this non-stop variety picture are barrage balloons, a Blenheim and a Battle (left), a new Hind Trainer (foreground), Hector, Shark, Swordfish and Cloud (right), not to mention other less discernible aircraft and a goodly proportion of the population of Bedfordshire.
Garden parties at Whitchurch always seem to produce a nice intermingling of people and aeroplanes, with a leavening of motor-car. A local visitor - with civil markings - will be recognised.
THE "BRISTOL" BLENHEIM: two “Bristol ” Mercury engines. A mid-wing cantilever monoplane bomber-fighter of the latest type, with accommodation for a crew of three. It is constructed entirely of metal, and is fitted with hydraulically-controlled flaps and retractable undercarriage. It is a super high-speed bomber - the fastest of its class in service anywhere - and is now standard equipment in the R.A.F. Speed 280 m.p.h. at 15,000 feet; range 1,000 miles; load 4,600 lbs.; climb to 20,000 feet in 13 minutes. Designed and constructed by the Bristol Aeroplane Co. Ltd.
Camouflage and markings were also a matter for AID checking: not just the disruptive pattern, but the detailed stencilled markings, in black or white to contrast with the background, giving assembly numbers and doping scheme - Cellon X in the case of fifth production Bristol Blenheim I K7037, seen in this view.
The Bristol "Blenheim" High-performance Bomber Monoplane (Two Bristol "Mercury" engines).
A DAZZLER: A production-type Bristol Blenheim medium bomber (two Mercury VIIIs) "dazzle-painted " for entry into the Service. If the "paint-job" is as dazzling as the performance the machine should be practically invisible.
STRAIGHT OFF THE LINE: A Bristol Blenheim medium bomber fresh in its camouflage paint. The Blenheim is the fastest machine of its type in the world.
Pre-delivery portrait of Mk.I K7037 (note the hyphenated under wing serial number). This machine was delivered to 114 Squadron - the first RAF unit to use the type operationally - at Wyton on March 4, 1937. Its engine cut out on take-off at Wyton on May 10, 1938, causing it to crash and killing the three people on board.
K7054 was a Bristol Blenheim I delivered to No.90 (B) Squadron in June 1937. Consecutive numbering reveals th is to be the 22nd after the first production Blenheim K7033.
Mk.I K7096 was issued to 30 Squadron at Habbaniya, Iraq, in late 1938. With the Italian invasion of Greece in October 1940, 30 Squadron deployed in defence of that country and it is assumed that K7096 had been lost by April 1941.
A DAZZLER: A production-type Bristol Blenheim medium bomber (two Mercury VIIIs) "dazzle-painted" for entry into the Service. If the "paint-job" is as dazzling as the performance the machine should be practically invisible.
General Milch, at Mildenhall, watches a demonstration by a gunner in the rear cockpit of a Bristol Blenheim.
MINISTERIAL INTEREST: Sir Kingsley Wood and Sir Edward T. Campbell inspect a Blenheim during a visit last week to the Bristol factory. The group includes Mr. H. J. Pollard (works manager), Mr. W. G. Verdon Smith (chairman), Mr. H. J. Thomas (assistant managing director), and Mr. W. A. Fernie (sales manager). This photograph, incidentally, gives an intimate view of the Blenheim’s nose and one of the 840 h.p. Mercury VIII engines.
The aerodynamic aspect of radial-engine installation: Bristol Mercury VIII in long-chord cowling, seen with cooling gills closed.
Machines of our first Blenheim unit - No. 114 (B) Squadron at Wyton. These aircraft are by far the fastest bombers in service anywhere in the world.
No. 29 Squadron Bristol Blenheim Is (with "YB" codes) at Debden in the summer of 1939, awaiting their ventral four-gun packs which turned them into Mk.lFs.
"IT WAS A FAMOUS VICTORY." The Battle and the Blenheim make an appropriate background for the aircraft apprentices of Halton. The officers' mess is in the distance.
By November 1938 110 Squadron had adopted 'AY-' codes. K7151 ‘N-nuts’ was delivered to 110 at Waddington six days after K7147. Like its sister, it also gravitated to the Isle of Man, this time on December 2, 1939.
Two 114 Sqn Blenheim Is seen at RAF Hendon on June 26, 1937. In the background is K7039.
Bristol "Blenheim" Bombers (Bristol "Mercury") of No. 139 (Bomber) Squadron at Wyton, Hunts.
Последние "Бленхеймы" I, 1942г.
Line-up of 604 (County of Middlesex) Squadron Blenheim Is at Northolt in April 1940.
This photograph, taken at Hendon before the last R.A.F. display, is a history of production in itself, for the types shown range from the Virginia to modern Expansion bombers.
All in the picture: Westland Lysander over Vickers Wellington, and Bristol Blenheim over Fairey P.4/34.
Blenheim Is L1113, L1108 and L1131 of 62 Sqn photographed in May 1938.
"Бленхеймы" I из 114-й эскадрильи, 1937г.
QUICK QUINTET: Another Flight aerial photograph of the first Blenheim unit at work. The dark camouflage finish heightens the impressive effect of the picture.
A flight of Bristol Blenheims, 280 m.p.h. bombers
The "Bristol" Blenheim, now standard equipment in the R.A.F. A super high-speed all-metal bomber monoplane, fitted with “Bristol” Mercury engines.
The fine lines of the 280 m.p.h. Bristol Blenheims of No. 114 (B) Squadron are well brought out in this view.
SWIFT AND PURPOSEFUL: Probably one of the most grimly Impressive photographs of its kind ever taken, this Flight picture shows our first Bristol Blenheim unit in the air - No. 114 (Bomber) Squadron from Wyton, near Huntingdon. Equipped with Mercury VIII engines (825 h.p. each at 13,000 ft.), the Blenheim is the world's fastest bomber. Normally a crew of three is carried.
THE LADDER OF FAME: Bristol Blenheim medium bombers of No. 114 (B.) Squadron at Wyton. The degree of accuracy attained by this unit after only a few weeks' practice is apparent in this view of an echelon formation. The Blenheims are probably the fastest machines in service anywhere in the world.
Bristol Blenheim high-speed bombers of No. 44 (B.) Squadron, Waddington, in echelon formation. Despite its amazing performance the Blenheim is very tractable.
BRISTOL BLENHEIM: Bomber (two Mercury VIII engines 840 h.p. each at 13,000ft.); span, 56ft. 4in.; gross weight, 12,030 lb.; max. speed 280 m.p.h. at 15,000ft.
Mk.I K7147 was delivered to 110 Squadron at Waddington on January 4, 1938. Note the under-fuselage bomb racks. When the unit took on Blenheim IVs, K7151 was delivered to 5 Bombing and Gunnery School at Jurby, Isle of Man, on November 3, 1939.
A Bristol Blenheim I of 62 Sqn. L1131 was delivered early in 1938 but went missing on April 4, 1940.
"Бленхейм" I из 107-й эскадрильи, август 1938 г.
At the time of the Munich Crisis the Squadron went onto a war footing and toned its markings down, as seen on Blenheim I L1132 ‘OZ-J’ in early 1939.
A slow-flying demonstration by a Blenheim at Wyton.
Blenheim I L4827 of No. 60 Squadron which was on an APC in Malaya when the Japanese attacked in December 1941. Thrown into the battle, the squadron suffered heavy losses
INCIDENTS at Hatfield last Tuesday: the Bristol Blenheim.
BOMBING-UP a Blenheim during the Air Exercises. It will be noted that bombs now travel in comfort all the way.
Британские специалисты готовят к вылету легкий бомбардировщик Bristol Blenheim Mk I из 1 13-й эскадрильи. Обычно легкие бомбардировщики применялись против небронированных целей и скоплений пехоты.
Pilots of the RAF’s No 113 Sqn chat beside a Bristol Blenheim I before a sortie from Ma’aten Bagush, near Mersa Matruh in Egypt, where the unit was based from early June 1940 to January 1941. Research has yet to prove conclusively that the raid on T.2 on June 28 was undertaken by No 113 Sqn, but it is the most likely candidate.
Опытный разведчик "Бленхейм" PR.I
Бленхейм IF
"Бленхейм Mk.IF" из состава 23-й эскадрильи. Зима 1940-1941гг. Данный самолет, несомненно, принадлежит к числу "интрудеров", так как не имеет антенны бортового радиолокатора.
Истребитель "Бленхейм" IF, оснащенный радиолокационной станцией
The Bristol Mercury radial piston engine powered all variants of the same company’s adaptable Blenheim, including this Mk IF nightfighter of No 54 OTU.
Early British radar installations used a dipole transmitting aerial in the nose and separate wing dipoles for receiving, resulting in all-round coverage and substantial ground returns. The Blenheim IF had Al Mk III, with the dipoles only on the port wing.
The Blenheim IF, illustrated in service with No 54 OTU in September 1941, was the only RAF night fighter for the first 12 months of WW II. This unidentified Blenheim appears to have passed through the A&AEE at that time.
Mk.If K7159 'YX-N' of 54 Operational Training Unit at Church Fenton posed for a well-known series of images dated September 1941. It was delivered initially to 61 Squadron at Hemswell on January 19,1938 and served with 54 OTU late 1940 until September 1941.
Истребитель "Бленхейм" IF
Blenheim Mk IF. Bristol Blenheim Mk IF представлял собой ночной истребитель, под фюзеляжем которого стояла гондола с четырьмя пулеметами калибра 7,7 мм. На этом самолете впервые был установлен радиолокатор и одержана первая "ночная" победа - в ночь со 2 на 3 июля 1940 года.
"Бленхейм Mk.IF" сквадрон-лидера Грасье из состава 23-й эскадрильи.
Звено "Бленхеймов" из 14-й эскадрильи RAF в одном из боевых вылетов на бомбардировку целей в Эфиопии.

"Бленхейм" I в Адене, июль 1939 г
Mk.I L1222 was fitted with outer wing tanks and first flew in this guise in September 1938, in readiness for the so-called ‘Mk.II'. Note also the bombs carried on pylons under the inner wings
In an attempt to develop a dedicated photo-reconnaissance Blenheim, L1348 was modified with clipped wing tips, faired-over nosed glazing, Rotol three-bladed constant-speed propellers, dorsal turret removed and the bomb bay and other panels taped over
"Бленхейм" из 39-й эскадрильи в ангаре на авиабазе Бербера.

Representative of the wide variety of different combat aircraft with which the Rumanian air arm went to war are the Bristol Blenheim.
Румынский "Бленхейм" I, использовавшийся в качестве разведчика в районе Сталинграда
Этот Blenheim Mk.1 использовался румынами для разведполетов
Румынский самолет-разведчик «Бленхейм», лето 1941 г.
Турецкий "Бленхейм" I
Турция стала вторым после Финляндии импортером Blenheim по количеству приобретенных самолетов (56) - в основном варианта Mk I. Первая партия была поставлена в 1937 году.
Bristol "Blenheim" Bombers (two Bristol "Mercury" engines) of the Turkish Air Force lined up on the Gazir Emir Aerodrome, at Izmur. The Air Force of Turkey have two squadrons armed with this machine.
Blenheim Is for the Turkish Air Force, 1938. A total of 30 Blenheims was ultimately delivered and all but two were flown out bearing British civil marks in the G-AFFP-FFZ and G-AFLA-FLS range.
TURKISH BLENHEIMS: A line-up of the Blenheims.
TURKISH BLENHEIMS: In the first of the views Flt. Lt. C. A. Washer, a Bristol test pilot, is seen with officers of one of the Turkish Blenheim squadrons. The main group is of officers and N.C.O.’s of Nos. 24 and 25 squadrons. In the centre of the back row with his hand in his tunic is Lt. Col. Sevket Acar, commanding Gazi Emir aerodrome, Izmir. Third from the left in the back row is Capt. Kula, commanding No. 25 squadron, and fourth from the right is Capt. Farhi, commanding No. 24 squadron.
Основные самолеты финских ВВС периода советско-финского конфликта 1940г. - Бристоль "Бленхейм"-I
В 1940г. финны закупили в Великобритании 24 бомбардировщика "Бленхейм"
Finland also took delivery of a number of Blenheim Is, the first of which is seen here in 1938 fitted with skis for the Finnish Air Force.
Финский бомбардировщик "Бленхейм Mk.l" на неубирающихся лыжах в обтекателях. Вопреки распространенному мнению, большинство "спаниелей" Страны Суоми всю войну летали на колесах с укатанных ВПП, а подобными конструкциями были оснащены лишь единичные машины, действовавшие с оперативных аэродромов.
Finnish-built Blenheim I BL-173. This Blenheim survived service in the Continuation and Lapland Wars.
One of the few remaining Blenheims is still flying in Finland.
Финский "Бленхейм" во время Зимней войны. Для перекатки такой машины требовалось усилие не менее 30 человек...
Подвеска 250-кг бомбы под финский "Бленхейм"
Специалист по вооружению проверяет подвеску 714-кг бомбы в бомбоотсеке Bristol Blenheim.
The King inspects machines of the Bomber Group. Above him towers the nose of a Harrow, and behind can be distinguished a Whitley, Wellesley and Blenheim.
Blenheims are in quantity production for the R.A.F. Fuselage production is shown, comprising front, rear, and stern jig-assembled units in the various stages of construction from the skeleton to the fully-plated stressed-skin fuselages.
Fig. 1. - The rear fuselage portion of the Blenheim is an all-metal semi-monocoque structure. It has “developable” surfaces.
Fig. 2. - Blenheim fuselages, with engines mounted, on the production line.
Fig. 3. - The centre-section in its special erection jig, with one engine and one engine mounting fitted, and the rear fuselage portion attached.
Fig. 4. - A special crane brings the Mercury VIII engine up to the mounting. Note the pipes for taking air through the oil cooler.
Fig. 5. - Cleaning the stub pipes before assembly on the exhaust ring collector.
Fig. 6. - Nearly ready to “stand on their own legs.” A row of Blenheims in an advanced stage of assembly, showing the fitting of engines and controls.
The Blenheim was the first all-metal air­craft to go into production for the R.A.F. It is jig-built in six sections - three fuselage and three wing - all built up of light alloy, including the covering of the wings.
The light alloy fuselage sections, now fully plated, are removed from the jigs, the metal "skin" now taking the stress of the monococque structure. The first stage of installing the equipment in each section is then proceeded with.
The "Bristol" Blenheim - an important factor in the National re-armament scheme - is in large-scale production, and is the standard equipment in many R.A.F. Squadrons. In design, construction and performance it is foremost among the service aircraft of its type in the world. Illustrated is a production line of BLENHEIM HIGH PERFORMANCE MEDIUM BOMBERS
Fig. 7. - Assembling the tail unit.
Fig. 8. - Quantity production. Bristol Blenheim medium bombers on the line. They are being delivered to the R.A.F. and to several foreign governments.
Fig. 9. - A special double - lifting crane is used for removing the main component assembly from its jig and transporting it to another station in the erecting hall.
The Blenheim is powered by two "Bristol" Mercury engines which are fitted to the air-frame prior to its removal from the jig by a special transportable crane. It is then ready for the attachment of the wings and tail unit.
  
The air-frame having been removed from its jig, is now fitted with wings and tail-plane, and the Blenheim “stands on its own legs” for the first time. The fitting of the airscrews, turret, and other equipment is then proceeded with.
Fig. 10. - The final erection stage. Fitting wings, tanks, control surfaces, etc.
Начало сборки серийных "Бленхеймов" на заводе Бристоль
Fig. 11. - Ready for final inspection. Blenheims about to be passed to the production flight shed for flying tests before delivery.
Bristol Blenheim Mk Is under construction at Filton in 1938. The Blenheim’s Mercury engines were fitted to mounts anchored to the front and rear spar booms at the outer ends of the wing centre section, to which the undercarriage legs were also attached.
The production line photograph was taken in April 1939 and shows Blenheim Is in the L8460 serial range. Aircraft L8466, left foreground, was delivered to 90 Squadron and passed to 17 OTU. On October 12, 1940 it crashed while taking off from RAF Upwood.
A shadow taking form. The Air Minister inspecting the building of a Bristol Blenheim at the new factory at Speke. On the left, he is seen between the two brothers Rootes.
The introduction of retracting undercarriages in the Thirties added another task for the AID, in testing their actuation. Seen here is the port undercarriage unit of a Bristol Blenheim.