
Варианты
- De Havilland - Mosquito B / D.H.98 - 1940 - Великобритания
- De Havilland - Mosquito F - 1941 - Великобритания
- De Havilland - Mosquito PR - 1941 - Великобритания
- De Havilland - Sea Mosquito - 1944 - Великобритания
Mosquito B / D.H.98
Многоцелевой самолет (скоростной бомбардировщик, истребитель, разведчик), двухмоторный моноплан деревянной конструкции. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 2 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Де Хэвилленд эйркрафт" под руководством Дж.Де Хэвилленда, С.Уолкера и Р.Бишопа. Первый полет опытный образец DH.98 совершил 25 ноября 1940 г. Серийное производство начато в октябре 1941 г. Бомбардировочные варианты строились на заводах "Де Хэвилленд" в Хэтфилде, Честере, Даунсвью (Канада), "Эйрспид эйркрафт" в Портсмуте, "Персивэл эйркрафт". Всего выпущено 1609 "Москито" в варианте бомбардировщика.
Стрелкового вооружения нет, бомбовая нагрузка до 908 кг, начиная с модификации XVI - 1816 кг.
Состоял на вооружении в Великобритании с ноября 1941 г., в Канаде - с сентября 1942 г.
Основные серийные модификации бомбардировщиков, выпускавшиеся в период войны:
- B.IV с моторами "Мерлин" 21/23, с серии 2 - удлиненные мотогондолы;
- В.IХ с моторами "Мерлин" 72/73 и новым крылом;
- B.XVI, вариант модификации В. IX с гермокабиной и увеличенным бомбоотсеком;
- В.35 с моторами "Мерлин" 113/114 (принять участие в боевых операциях не успели);
- В.VII, канадский аналог В.IV серии 2 с моторами "Мерлин" 31;
- В.XX, модернизированный В. VII с моторами "Мерлин" 31/33 и американским оборудованием;
- В.25, канадский вариант с моторами "Мерлин" 225.
С мая 1942 г. начались налеты "Москито" на Германию отдельными машинами и мелкими группами, с декабря 1942 г. они участвовали также в массированных бомбардировках, в основном как лидеры групп и целеуказатели, для чего оснащались специальными средствами навигации и РЛС. Применялись в Европе до конца войны как дневные и ночные бомбардировщики, самолеты РЭП, скоростные транспортные машины (в частности, на линиях в Стокгольм и Москву). Канадские самолеты также использовались в боевых действиях в Европе. Производство "Москито" бомбардировочных модификаций прекращено в Англии и Канаде в конце 1945 г. Сняты с вооружения Королевских ВВС в 1953 г.
"Москито" B.XVI||
Размах:||16,52 м
Длина:||12,65 м
Моторы, количество х мощность:||2x1710 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||10500 кг
Максимальная скорость:||662 км/ч
Практический потолок:||12200 м
Дальность:||2875 км
Описание:
- Mosquito B / D.H.98
- de Havilland DH.98 Mosquito
Фотографии
-
Авиация и Космонавтика 2010-12 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (2)
Регистрационный номер : W4050 [19] Прототип бомбардировщика D.H.98
-
Aeroplane Monthly 1974-04 / D.H.98 Mosquito /Preservation Profile/ (12)
Регистрационный номер : W4050 [19] -
Мировая Авиация 128
Регистрационный номер : DK296 [4] B.Mk IV, 105-я аэ. Первый бомбардировочный вариант Mosquito получила 105-я эскадрилья британских ВВС - в ноябре 1941 года она приступила к полетам на B.Mk IV из Свонтон Морли. Позже DK296 стал единственным Mosquito, переданным СССР.
-
Авиация и Космонавтика 2019-11 / В.Бакурский - Загадки краснозвездного "Москито"
Регистрационный номер : DK296 [4] -
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Регистрационный номер : DZ367 [3] «Москито» B.IV из 105-й АЭ Королевских ВВС Великобритании. Самолет был сбит в ходе налета на Берлин 30 января 1943 г.
-
Air International 1983-02 / Model enthusiast
Регистрационный номер : ML963 [5] Mosquito B Mk XVI of No 371 Squadron at RAF Oakington, Cambridge, in late 1944.
-
Авиация и Космонавтика 2010-12 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (2)
Регистрационный номер : NS651 Самолет-целеуказатель "Москито" B.Mk.XVI
-
Мировая Авиация 128
Регистрационный номер : ML942 B.Mk XVI, 692-я аэ. Почти сразу после поступления Mosquito на вооружение стало ясно, что машина может поднять больше груза, чем способен вместить ее достаточно узкий фюзеляж. В итоге был разработан новый "выпуклый" бомбоотсек, вмещавший 1814-кг бомбу "Cookie". Самолет ML942 принадлежал 692-й эскадрилье - подразделению самолетов-лидировщиков.
-
Мировая Авиация 155
Регистрационный номер : KB415 Mosquito B.Mk XXV (борт KB415) 627-й эскадрильи британских ВВС в стандартной окраске. Верхние поверхности темно-зеленого (Dark Green) и серого (Ocean Grey) цветов, нижние поверхности средне-серого цвета (Medium Sea Grey) с ровными кольцами полос принадлежности к AEAF (экспедиционных ВВС союзников) на обеих консолях и фюзеляже.
-
Мировая Авиация 155
Mosquito B.Mk 35 (борт TA640) 139-й (ямайской) эскадрильи британских ВВС, 1950 год, авиабаза Хемсуэлл. На машину нанесен стандартный ночной камуфляж с окраской верхних поверхностей в средне-серый цвет (Medium Sea Grey). На самолете коки винтов окрашены в красный цвет - это послевоенный отличительный знак эскадрильи. Нанесение серийного номера по бокам бортовых кокард ("Type D") после войны было общепринятым в частях, вооруженных бомбардировщиками Mosquito. В 1950 году в эскадрильях использовались коды XD (например, TK620 XD L). Некоторые машины целиком окрашивались в цвет, похожий на натуральный дюралюминий.
-
Мировая Авиация 155
Регистрационный номер : CF-HMM Гражданские организации. Mosquito варианта B.Mk 35 (борт CF-HMM, ранее TK623) компании "Spartan Air Services" целиком окрашен в цвет дюралюминия, с красными коками винтов, фюзеляжными антеннами и красным кольцом на фюзеляже. Коды нанесены зеленым цветом на красных полосах на киле. Зеленым цветом сделаны надписи и девизы компании на фюзеляже.
-
Мировая Авиация 155
Регистрационный номер : VP181 Mosquito TT.Mk 35 (код VP181) из вспомогательной части CAACU (Civilian Anti-Aircraft Cooperation Unit) №3 местной ПВО на авиабазе Эксетер, середина 1960-х годов. Самолет имел убиравшуюся внутрь лебедку. Верхние поверхности были окрашены в цвет дюралюминия, на нижних поверхностях сохранились черные и желтые полосы буксировщика мишеней. На консолях и хвостовой части фюзеляжа произвольно наносились яркие полосы (Dayglo) шириной 20 см. Крупный номер самолета находился перед бортовыми кокардами на фюзеляже.
-
Мировая Авиация 151
Регистрационный номер : DZ421 Переформированная в Хоршэм-Сент-Фейт 139-я эскадрилья к 8 июня 1942 года стала второй эскадрильей бомбардировщиков Mosquito. На фотографии - самолеты Mk IV Series II с удлиненными мотогондолами и закрытыми выхлопными патрубками.
-
Aeroplane Monthly 1990-04
MICHAEL O'LEARY'S photograph features Kermit Weeks's Mosquito B.35 in formation with the Confederate Air Force's Spitfire LF.IX NX9BL/MK297, flown by Howard Pardue over Breckenridge, Texas in May 1988.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942
-
Авиация и Космонавтика 2019-11 / В.Бакурский - Загадки краснозвездного "Москито"
Советская делегация в Англии осматривает бомбардировщик "Москито"
-
Aeroplane Monthly 1996-08 / 1996 UK Aircraft Collections and Museums Guide (2)
Регистрационный номер : TJ138 De Havilland Mosquito B.35 TJ138 on view in the RAF Museum’s Bomber Command Hall at Hendon.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : HR147 The former CF-HMQ basks in the summer sun at Edmonton Municipal Airport following completion of its second restoration as an ‘FB.VI’ of No 418 Squadron. Only the cowlings for the two-stage Merlins give any clue to its high-flying career with Spartan.
-
Air Enthusiast 1998-09 / Round-Out
Регистрационный номер : CF-HMQ [2] The last two Spartan ‘Mossies’ to fly in Canada, CF-HMQ and CF-MHL, captured at Uplands on October 28, 1963, shortly after they had been retrieved from Grande Prairie and Lakehead. Each wears the final scheme that included the use of high-visibility DayGlo paint.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMO -
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMR [2] Two of the four Merlin-engined types operated by Spartan between 1955 and 1962, Mosquito CF-HMR and Lancaster X CF-IMF (previously FM222 with the RCAF), pictured at Uplands in the spring of 1956. The Mosquito’s canopy has been modified for improved visibility and its top painted white to reduce glare. The Lancaster sports a nose-mounted pitot source to provide precise airspeed measurements for its Air Profile Recorder, a radar-like device used to continually record ground elevations for contour mapping.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
Регистрационный номер : CF-HML [7] Spartan’s first Mosquito, CF-HML, was converted to a two-pilot trainer in the late 1950s. The dual controls required a forward-hinged canopy modification to allow crew access to the cockpit.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMS [3] Pictured at Caladero Airport, Cucuta, Colombia in early 1958, CF-HMS taxies out for a photo mission in the hands of Rocky Laroche. It wears the final Spartan finish of silver dope with red spinners, orange trim and the Canadian Red Ensign on the tail.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Spartan ‘Mossie’ during a run-up at Resolute Bay in 1959.
-
Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
Регистрационный номер : CF-HML [7] A Spartan engineer tends to the starboard Merlin of Mosquito CF-HML at Frobisher Bay during the 1958 operating season.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMP [2] Mosquito CF-HMP bakes under the tropical sun at Barranquilla during the 1956-57 deployment to Colombia.
-
Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
Регистрационный номер : CF-HML [7] The scene at Mission, British Columbia in the spring of 1984 as devoted volunteer, Mark Mohan, fits a side panel lapping plate, shortly after the wing of CF-HML had been mated with its fuselage. When work stopped a few months later, the restored horizontal stabiliser, fin and rudder had been installed.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер : VR796 Zalesky’s 80 per cent complete de Havilland Mosquito B.35 VR796, which he is offering for sale at US$1-2 million. Who is going to take it on, and put a Mossie back in the air to fill the gap left when BAe’s RR299 crashed in July 1996?
-
Air Enthusiast 2001-01 / R.Stitt - Midland Memories (1)
Spartan 'mag' system operator Don Davidson prepares to crank the port inertia starter of Anson I G-AMDA during Canadian Aero Service's joint operation with Derby Aviation. Note the 'bird' installed below the fuselage, the 'smooth' engine cowlings fitted to surviving Mk.Is and the unidentified Mosquito in the background.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : W4050 [19] Сборка первого опытного "Москито"
Prototype W4050 assembled at Salisbury Hall, October 25, 1940. Shortly afterwards it was dismantled and transferred to Hatfield for testing. -
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : E0234 [9] Выкатка прототипа «Москито». Хэтфилд, 21 ноября 1940 г.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : E0234 [9] The prototype Mosquito outside its camouflaged Hatfield hangar on November 21, 1940.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : E0234 [9] The prototype Mosquito being towed across Hatfield on November 21, 1940.
-
Aeroplane Monthly 1974-04 / D.H.98 Mosquito /Preservation Profile/ (12)
Регистрационный номер : E0234 [9] During engine runs as E0234, November 19, 1940
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : E0234 [9] Test pilot Geoffrey de Havilland Jr with observer John E. Walker making the first flight in the prototype de Havilland Mosquito at Hatfield on November 25, 1940. The aircraft bears the “B Conditions" markings E0234.
-
Мировая Авиация 62
Регистрационный номер : W4050 [19] Первый Mosquito (W4050) был тайно собран в Солсберри-Холл неподалеку от мастерских Хэтфилда в Хертфордшире. Самолет был целиком окрашен в желтый цвет и, как видно на снимке, укрыт брезентом для маскировки от немецких ВВС.
-
Мировая Авиация 66
Регистрационный номер : W4050 [19] В день первого полета прототипа Mosquito, 25 ноября 1940 года, Джеффри де Хэвилленд (с поднятой левой рукой) беседует с коллегами у W4050.
-
Мировая Авиация 80
Регистрационный номер : W4050 [19] Де Хэвилленд-младший (в центре, в рубашке с белым воротником) в окружении коллег после первого полета на W4050, прототипе Mosquito, 25 ноября 1940 года.
-
Aviation Historian 26
Регистрационный номер : E0234 [9] Прототип «Москито» после первого испытательного полета. Хорошо видна «короткая» мотогондола. 25 ноября 1940 г.
E0234/W4050 at Hatfield four days before its maiden flight, on November 21, 1940.
D.H.98 Mosquito prototype E0234/W4050 with original short engine nacelles just before its maiden flight on November 25, 1940... -
Мировая Авиация 15
Регистрационный номер : W4050 [19] 25 ноября 1940г.: впервые поднялся в воздух прототип легкого бомбардировщика de Havilland DH.98 Mosquito.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : W4050 [19] The prototype Mosquito, now bearing the RAF serial number W4050, seen al Hatfield in January 1941. The aircraft was painted yellow overall so that it could be easily recognised by Allied anti-aircraft gunners.
-
Мировая Авиация 66
Регистрационный номер : W4050 [19] Прототип W4050 оставили фирме для проведения различных испытаний, и свой последний полет он совершил в декабре 1943 года. В горизонтальном полете самолет развивал максимальную скорость 706 км/ч. Ныне эта машина является экспонатом Музея наследия "de Havilland".
An early test flight as W4050, January 10, 1941 -
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : W4050 [19] The prototype in the same finish, but with the serial W4050 and the tail number "5" for the display of new warplanes put on for Sir Winston Churchill at Hatfield early in 1941.
-
Aeroplane Monthly 1974-04 / D.H.98 Mosquito /Preservation Profile/ (12)
Регистрационный номер : W4050 [19] Preserved at Salisbury Hall
-
Aeroplane Monthly 1984-03 / S.Howe - MAM into eighties
Регистрационный номер : W4050 [19] The very first Mosquito, W4050, designed and built at Salisbury Hall in 1940. It was taken to nearby Hatfield by road where it made its first flight on November 25, piloted by Geoffrey de Havilland Jr. The MAM is still trying to complete their records on this aircraft and would like to hear from any pilots who flew W4050. Someone, somewhere, may be sitting on the aircraft's logbook, and obviously this would be invaluable for filling in gaps in the Mosquito's history.
-
Aviation Historian 26
Регистрационный номер : W4050 [19] ... and with extended nacelles at the end of its career, when it was used as a training airframe.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Official photograph of the prototype Mosquito taken in November 1940.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Official photograph of the prototype Mosquito taken in November 1940. The profusion of Tiger Moths in the background suggests Hatfield as the location.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Tiger Moth / D.H.82 - Великобритания - 1931
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : W4050 [19] Prototype Mosquito W4050 fitted with Rolls-Royce Merlin 61s - September 2, 1942.
-
Aeroplane Monthly 1974-04 / D.H.98 Mosquito /Preservation Profile/ (12)
Регистрационный номер : W4050 [19] The original Mosquito prototype, W4050, after it had been fitted late in 1942 with Merlin 77 two-speed, two-stage engines, with which it achieved a speed of 437 mph (703 km/h). September 2, 1942.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : E0234 [9] Первый опытный бомбардировщик "Москито", ноябрь 1940 г.
The first of the Mosquito bombers, photographed at Hatfield in November 1940 when it bore manufacturer s serial E0234. Orthochromatic film makes the overall yellow finish appear dark. -
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : E0234 [9] The prototype Mosquito photographed immediately after taxying trials three days later, November 24, 1940.
-
Aeroplane Monthly 1990-04 / 1990 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : E0234 [9] De Havilland Mosquito prototype W4050 (then marked E0234) about to undergo engine runs six days before its first flight on November 25, 1940.
-
Авиация и Космонавтика 2020-11 / Некоторые знаменательные даты ноября в истории авиации
Регистрационный номер : W4050 [19] -
Мировая Авиация 68
Регистрационный номер : W4051 [2] W4051 поднялся в воздух последним среди трех прототипов Mosquito - это произошло 10 июня 1941 года. В следующем месяце он был передан на авиабазу Бенсон.
-
Мировая Авиация 66
Регистрационный номер : W4051 [2] Прототип бомбардировщика W4051 был вторым Mosquito, построенным в Сэйлисбери Холл и третьим (после прототипа истребителя W4052) летным экземпляром, взлетевшим первый раз 10 июня 1941 года. Эта машина также стала первым Mosquito, поступившим на вооружение ВВС в подразделение фоторазведчиков в Бенсоне, Оксфордшир.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : W4050 [19] The prototype Mosquito at the 1946 SBAC show at Radlett with representative Mossie loads. A D.H. Hornet may be seen in the background.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Hornet / Sea Hornet / D.H.103 - Великобритания - 1944
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : W4050 [19] Prototype Mosquito W4050 pictured at Salisbury Hall in July 1967.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
Регистрационный номер : W4050 [19] The prototype Mosquito in its current yellow colour scheme, with the 57mm Molins gun displayed beneath the fuselage.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
The prototype Mosquito fitted with a mock-up turret for drag tests. It flew in this form in July 1941.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Макет турели, установленной на первом прототипе «Москито»
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
The prototype Mosquito fitted with trial bomb attachments.
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Выклейка фюзеляжа "Москито". На внутренней обшивке крепятся элементы усиления из красного дерева
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Монтаж оборудования в двух половинках фюзеляжа "Москито" перед их стыковкой
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Фюзеляж готов к отправке в цех окончательной сборки
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Сборка крыльев «Москито» на заводе в Хэтфилде
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Сборка «Москито» на авиазаводе «Де Хэвилленд» в Торонто
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
A Mosquito IV taking shape. The starboard engine mounting has just been assembled and the fuel pipes are being run along the front spar.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Регистрационный номер : DZ313 [3] Бомбардировщик «Москито» B.IV
-
Aeroplane Monthly 1984-04
Регистрационный номер : DZ313 [3] A wartime photograph of D.H.98 Mosquito B.IV DZ313 taken by JOHN YOX ALL for Flight in November 1942.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
Регистрационный номер : DZ353 [7] Mosquito IV DZ353 of 105 Sqn, December 1942.
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Бомбардировщик "Москито" B.Mk.IV
-
Aeroplane Monthly 1974-07
Регистрационный номер : DZ313 [3] De Havilland Mosquito B.IV DZ313, photographed during a test flight in November 1942 by Flight’s photographer, John Yoxall
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
Регистрационный номер : DZ353 [7], DZ367 [3] Mosquito IVs DZ367 and DZ353 photographed in December 1942 during a flight from 105 Sqn's RAF Marham base.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Регистрационный номер : DZ353 [7], DZ367 [3] Mosquito B.Mk IV Series II первыми начали наносить дневные удары по территории противника на высокой скорости и без сопровождения. На снимке: Mosquito из 105-й эскадрильи, первой получившей новые машины.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
«Москито» был не только скоростным, но и маневренным самолетом
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
The elegant lines of the Mosquito displayed by B Mk IV Series 2s - "J-Johnny” of No 105 Squadron, the first RAF Bomber Command squadron to take the unarmed bomber into combat, in 1942.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
Регистрационный номер : DZ353 [7] D.H.98 Mosquito IV DZ353 of 105 Sqn. RAF Marham, photographed in December 1942. This aircraft failed to return from a raid on the Rennes marshalling yards on June 8, 1944.
-
Aeroplane Monthly 1978-01 / A.Carlisle - Christmas mission
“X” of 21 Squadron on March 21, 1945.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Регистрационный номер : DZ353 [7] Бомбардировщик "Москито" B.IV
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : DZ353 [7] The elegant lines of the Mosquito displayed by B Mk IV Series 2s - “E-Easy” of No 105 Squadron, the first RAF Bomber Command squadron to take the unarmed bomber into combat, in 1942.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
«Москито» атакуют здание гестапо в Копенгагене. Март 1945 г.
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : W4072 23-й "Москито" IV из первой серии в 50 машин. Самолет имеет укороченные обтекатели мотогондол
W4072 shown here was the 23rd aircraft in the initial batch of 50 Mosquitoes, including the various prototypes, and was completed as a B Mk IV Series I, with the original short nacelles. -
Aeroplane Monthly 1977-08 / J.Williams - Hush-hush at Heston
Регистрационный номер : DZ441 Mosquito II (IV ???) DZ441 was one of six converted at Heston to carry a 35mm cine camera to record the D-day landings. Note how the invasion stripes cover the bottom of the serial and are painted only on the lower fuselage.
-
Авиация и Космонавтика 2019-11 / В.Бакурский - Загадки краснозвездного "Москито"
Регистрационный номер : DK298 В 1944 г. один "Москито" B.Mk.IV испытывался в ЛИИ
Not many people are aware that under terms of the wartime Anglo-Russian alliance a number of de Havilland Mosquito fighter-bombers was supplied to the Red Air Fleet in 1944. Photo: A red-starred Mosquito FB. Mk. VI (DK298). -
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Регистрационный номер : DK296 [4] Единственный "Москито" B.IV, поставленный в годы войны в СССР, 1944 г.
-
Авиация и Космонавтика 2019-11 / В.Бакурский - Загадки краснозвездного "Москито"
Регистрационный номер : DK296 [4] Москито борт DK 296. Обращают на себя внимание красные звезды с черной окантовкой, характерные для ВВС КА начального периода войны
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Погрузка 227-кг бомб на "Москито" 105-й эскадрильи
A bomb trolley carries 500-lb (227-kg) bombs past No 105 Squadron's “H-Harry". -
Aeroplane Monthly 1980-03 / Personal album
The de Havilland D.H.98 Mosquito in 2nd TAF Markings, has had all but the last digit of its serial (a '3') obscured by the invasion stripes. Note the underwing drop tanks.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
de Havilland Mosquito B.IV about to be armed with four 500 lb bombs.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Снаряжение бомбами «Москито» B.IV из 105-й АЭ. Ноябрь 1942 г.
-
Aeroplane Monthly 1978-01 / A.Carlisle - Christmas mission
Регистрационный номер : LR356 Winching a 250lb bomb on to the port wing carrier of Mosquito B.IV LR356 of 21 Squadron.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Регистрационный номер : DZ360 [4] «Москито» B.IV из 105-й эскадрильи. Аэродром Хоршэм, весна 1942 г.
-
Авиация и Космонавтика 2015-11 / В.Бакурский - Легендарному «Москито» – 75 лет
Регистрационный номер : DZ360 [4] Первые бомбардировщики DH.98 «Москито» B.Mk.IV передаются Королевским ВВС, весна 1942 г. Эти самолеты из состава 105-й эскадрильи стали первыми бомбардировщиками «Москито», пошедшими в бой
-
Мировая Авиация 62
Регистрационный номер : DZ360 [4] Летчики и наземный персонал собрались около выстроенных в линейку Mosquito B.Mk IV на основной для этих машин базе британских ВВС Мархэм, конец 1942 года. С ноября 1941 -го года эти легкие бомбардировщики вошли в строй 105-й эскадрильи и использовались для дальних рейдов над Европой. Их скорость позволяла им летать без сопровождения истребителей.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Регистрационный номер : DZ360 [4] Строй самолетов "Москито" В.IV из 105-й эскадрильи британских ВВС, декабрь 1942 г.
-
Aviation Historian 3
Регистрационный номер : DK290 [4] de Havilland Mosquito B.IV Series II DK290/G (the G suffix marking the carriage of secret equipment that had to be guarded at all times) was sent to Heston Aircraft in March 1943 for the trial installation of the Vickers Highball bouncing bomb.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : DK290 [4] -
Aeroplane Monthly 1994-04 / Skywriters
Регистрационный номер : DK290 [4] Initial trials with Highball spherical mines were made with Mosquito IV DZ290 (DK290 ???) in April 1943.
-
Aviation Historian 3
Регистрационный номер : DK290 [4] "Москито" IV с макетами мин "Хайболл"
The Mosquito IV DK290/G on test at the A&AEE in May 1943 carrying mock-ups of the Highball weapon, to use which No 618 Squadron was formed but did not go into action.
An underside view of DK290/G, clearly showing a pair of Highballs mounted in the bomb bay. The bombs were spun before release, motive power coming from a ram-air turbine fed via an air scoop fitted in the bomb-bay. -
Aeroplane Monthly 1977-08 / J.Williams - Hush-hush at Heston
The “Highball”-carrying Mosquito, showing the much-modified bomb bay fitted with generator and electric drive.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Сброс ротативной мины «Хайболл» с доработанного «Москито» В.IV
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : DZ594 [2] "Москито" IV с увеличенным объемом бомбоотсека но испытаниях, 1944 г.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : DZ594 [2] View of a Mosquito B Mk IV (Special), DZ594, on air test from the A&AEE Boscombe Down in August 1943. With bulged bomb-bay to allow the carriage of a 4,000-lb (1816-kg) bomb, this variant entered service with No 692 Squadron in February 1944.
-
Мировая Авиация 151
Mosquito B.Mk IV из 692-й эскадрильи, полностью окрашенный в черный цвет для ночных действий, был одним из первых самолетов, получивших бомбоотсек, модифицированный под 1814-кг бомбу "Cookie".
-
Авиация и Космонавтика 2015-11 / В.Бакурский - Легендарному «Москито» – 75 лет
Подвеска бомбы «Куки» массой 1816 кг (4000 фунтов) на «Москито» B.Mk.XVI
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Подвеска "Куки" в бомбоотсек "Москито"
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
«Москито» B.IV, доработанный под 4000-фунтовую бомбу
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
A 250lb bomb mounted under the port wing of a 21 Sqn Mosquito B.IV.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
The bomb bay and its doors in a Mosquito bomber. Normal bomb load of the Mk IV was two 500lb bombs.
-
Aeroplane Monthly 1983-12 / Personal album
Mosquitoes aboard HMS Striker bound for Australia and Burma duties in November 1944. After discharging men and aircraft at Melbourne both Striker and Fencer, seen in the background, joined the British Pacific Fleet with reformed squadrons of naval aircraft.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
An early Mosquito B Mk IX with SCI (Smoke Curtain Installation) containers under the wings
-
Мировая Авиация 151
Mosquito присоединились к ночным рейдам Бомбардировочного командования на Германию. На фотографии - Mosquito B.Mk IX из 2-й авиагруппы выполняет запуск двигателей перед вылетом.
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / C.Brown - A feast of flying (2)
Регистрационный номер : LR495 [2] Mosquito III (B.IX ???) LR495 photographed in June 1943 fitted with Smoke Curtain Installation (smokescreen) canisters.
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
"Москито" B.Mk.IX с подкрыльевыми сбрасываемыми 454-л баками
An early B Mk IX with 100 Imp gal (454-l) drop tanks on the wings. Aircraft have the standard bomb-bay.
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : ML926 [2] "Москито" - целеуказатель с установкой локатора H2S
A trial installation of H2S radar on a Mosquito B Mk XVI, as used by some of the Mosquitoes flown by No 8 (PFF) Group Jor greater accuracy in target marking. -
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Регистрационный номер : ML926 [2] «Москито» B. XVI (per. ML926), на котором тестировались радиолокатор H2S и аппаратура Oboe
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : PF496 Бомбардировщик "Москито" В.Mk.XVI, оборудованный локатором H2S
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Регистрационный номер : PF563, PF564 Линейка «Москито» B.XVI, построенных на авиазаводе компании «Персиваль Эркрафт» в Лутоне
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : LR495 [2] Бомбардировщик "Москито" B.Mk.XVI с подкрыльевыми бомбодержателями
-
Aeroplane Monthly 1980-10 / Personal album
Регистрационный номер : PF558 Two D.H.98 Mosquitoes parked out at Luqa. The nearer aircraft, a Mk B.XVI, is PF558 of No 14 Squadron, RAF. In the background is TA568 of No 4 Squadron, RAF, a Mk F.B.VI.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : ML963 [5] "Москито" B.Mk.XVI из состава 571-й эскадрильи
Mosquito B Mk XVI "K-King” of No 571 Squadron, one of the units attached to No 8 (PFF) Group's Light Night Striking Force and engaged in intensive operations against Berlin in 1945. -
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Регистрационный номер : ML963 [5] «Москито» B.XVI из 571-й АЭ.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
Регистрационный номер : ML963 [5] The Mosquito B.Mk.XVI high-speed unarmed bomber. Each carrying one 4,000-lb. bomb, Mosquitos of the Light Night Striking Force played an important part in Bomber Command's massive offensive. Over 7,000 tons were dropped by Mosquitos on Berlin alone.
-
Мировая Авиация 62
Регистрационный номер : ML963 [5] Самолеты B.Mk IX с моторами Merlin с двухступенчатыми нагнетателями могли действовать с больших высот, а машины B.Mk XVI (на фотографии) имели герметизированную кабину. .
Оборудованный герметичной кабиной Mosquito В.Mk XVI мог летать на высоте 12 192 м. Этот самолет принадлежал 571-й эскадрилье легких бомбардировщиков-целеуказателей, сформированной в апреле 1944 года на базе Даунхэм Маркит в составе 9-й авиагруппы. -
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер : ML937 The D.H. Mosquito B. XVI Bomber with enlarged bomb-bay to carry the 4,000 lb. bomb.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Another view of a B Mk XVI, showing the bulged bomb-bay.
-
Мировая Авиация 82
Изменяемый шаг. К началу Второй мировой войны три четверти всех воздушных винтов оснащались гидравлическими системами установки шага. Во втулках имелись перемещаемые под давлением масла поршни с приводами различных типов к корням лопастей. Реже использовались электродвигатели с дифференциальными зубчатыми передачами. К 1938 году системы установки шага стали оснащать блоком постоянной скорости, содержащим центробежные грузики, которые автоматически регулировали винт на большой шаг в соответствии с числом оборотов двигателя. Кроме того, диапазон шагов был увеличен так, чтобы в случае аварии и остановки двигателя лопасти можно было развернуть параллельно набегающему потоку (флюгирование винта) для снижения лобового сопротивления (как на снимке у самолета de Havilland Mosquito).
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCI [3] G-AOCI shortly after arrival at Thruxton, complete with Royal Navy serial NS639
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCI [3] Royal Navy serial NS639 had been removed by the time the photo had been taken.
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCJ D.H. Mosquito Mk.16 G-AOCJ, ex NS742, seen prior to delivery to the Israeli Air Force in 1957 as 4XFDG-91.
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCK [2] Two photographs of G-AOCK, which was eventually burned at Thruxton in October 1960.
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCL Mosquito Mk 16 G-AOCL was not civilianised, but was left to rot at Thruxton before being burned in October 1960. During its service with the Royal Navy it had been fitted with four-bladed propellers.
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCM Mosquito G-AOCM at Thruxton before flying to Hurn in August 1956 for conversion for the Israeli Air Force.
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCN This Mosquito, G-AOCN, was ferried to Hurn from Thruxton in August 1956 and sold to the Israeli Air Force as 4XFDL-92 the following year.
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : 4XFDG-90 The photograph, taken at Hurn the same year, shows the same aircraft in Israeli markings as 4XFDG-90.
-
Мировая Авиация 66
Регистрационный номер : KB300 [2] Когда Mosquito был заказан Бомбардировочным командованием, была организована дополнительная сборочная линия в Канаде (где был построен первый экземпляр представленного на снимке B.Mk VII (B.Mk XX ???)). Mosquito также выпускались в Австралии для ВВС этой страны, а вот от планов постройки этих машин в Индии отказались.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : KB300 [2] Первый канадский "Москито" XX, 24 сентября 1942 г.
The first Canadian Mosquito, KB300, which made its maiden flight on 24 September 1942. It was representative of the B Mk XX production version -
Мировая Авиация 151
Регистрационный номер : KB162 Mosquito B.Mk XX (KB162), названный "New Glasgow, Nova Scotia, Canada", стал одним из двух первых бомбардировщиков Mosquito канадской постройки, поставленных британским ВВС. Он прибыл в августе 1943 года. Всего было поставлено более 500 машин Mk XX и Mk 25, последние - с моторами Merlin 225 постройки компании "Packard".
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
"Москито" В.XX в составе американских ВВС
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
The B Mk XX production version, an example of which is shown after arrival in the UK.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : KB669 The Mosquito B Mk 25 was the major Canadian production version, differing from the Mk XX in having up-boosted Merlins. Many came to the UK to equip squadrons of the Light Night Striking Force.
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : KB428 Бомбардировщик "Москито" B.25
-
Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
Регистрационный номер : TK656 Выкатка последнего серийного "Москито" В.35
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
Регистрационный номер : TK625 A photograph of Mosquito TK625 showing how a normal vertical F24 camera could be used to take rear-facing photographs, with the aid of a mirror set at about 45°.
-
Air Enthusiast 1972-03 / Britons in exile /Veteran & Vintage/
Регистрационный номер : N9797 Originally in service with the RAF as RS709 at the No 3 CAACU, Exeter, this Mosquito B Mk 35 left the UK in December to join the Confederate Air Force collection at Harlinger, Texas. Since it retired from the RAF in 1963, it had been owned by the Skyfame Museum and was used in the films "633 Squadron" and "Mosquito Squadron" as G-ASKA. It now carries the civil registration N9797 and is the only airworthy example in the USA.
-
Мировая Авиация 151
Последний вариант бомбардировщика Mosquito - B.Mk 35 - в 1948 году поступил на вооружение частей британских ВВС в метрополии и ВВС британских оккупационных сил в Германии. Самолеты списаны в 1951-1952 году с заменой на Canberra и Vampire. На фотографии - самолеты, базирующиеся в Целле, Западная Германия, во время учений в 1949 году.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
This dramatic view of a 14 Sqn Mosquito B.35 was taken during an airshow held at Celle on June 20, 1950. The photographic Mosquito's tailwheel is visible at the top of the photograph.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
Three 14 Sqn Mosquito B.35s in tight line astern following a bombing run over a practice target at Senelager, West Germany in March 1950.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
Two Mosquito B.35s have just dropped their bomb loads during a practice raid at Senelager on March 16, 1950. The photograph was taken from 800ft and the delayed action 500lb HEs can be seen exploding beneath the photographic Mosquito's tailwheel.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
Регистрационный номер : TA694 A dramatic shot of RAF Manston taken from 14 Sqn Mosquito B.35 TA694 on September 25, 1949 during a raid exercise codenamed Operation Bulldog. This sortie was flown from Celle and the return trip took 3hr 35min. The aircraft on the ground at Manston are Meteors.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
No 14 Sqn shared Celle with 98 Sqn, some of whose Mosquito B.35s are pictured here in October 1949.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
A Mosquito B Mk 35, last of the UK-built bomber versions.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Post-war, some late-production Mosquito bombers were modified to serve with the RAF in other roles - for example this TT Mk 35 target-tug.
-
Мировая Авиация 151
Регистрационный номер : RV365 Потребность британских ВВС в высокоскоростных буксировщиках мишеней привела к заказу компании "Brooklands Aviation" переделки 105 самолетов B.Mk 35 в версию TT.Mk 35, способную нести буксируемые мишени в бомбоотсеках. Они стали последними Mosquito британских ВВС, летавшими во вспомогательных частях ПВО до 1963 года.
-
Air Pictorial 1958-05 / Spotter's Notebook
Photographed at Exeter Airport by Gordon B. Mills, this Mosquito T.T.(B). Mk. 35 still serves with the R.Aux.A.F.
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
Регистрационный номер : EC-WKH A few others were exported into private ownership, such as this example flown in Spain as EC-WKH by Capt Rudy Bay, who later founded the Spantax company.
-
Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
Регистрационный номер : RS712 [12] The airworthy TT.35 target-tugs were modified to resemble Mosquito FB.VI fighter-bomber variants, their clear nose sections and side windows being painted over before the fitting of dummy gun barrels. Here RS712 awaits maintenance on its starboard Merlin.
-
Aeroplane Monthly 1990-04 / 1990 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : TA639 Mosquito TA639 with Wellington MF628 in the background.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Wellington / Type 271 - Великобритания - 1936
-
Aeroplane Monthly 1990-04 / 1990 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : TA719 [4] Former Skyfame Mosquito TA719 at Duxford on October 15, 1989.
-
Aeroplane Monthly 1989-12 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : TA719 [4] Healthy progress is evident on the Imperial War Museum's de Havilland Mosquito B.35 TA719, which made a rare outdoor appearance at Duxford on October 15, 1989 while the interior of its hangar was being painted.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] Mosquito TA634 photographed at Speke airport, Liverpool, circa 1963. The aircraft is still in the markings of No 4 Civil Anti-aircraft Co-operation Unit at Exeter.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : TA634 [13] De Havilland Mosquito B.35 TA634 was rolled out at the Mosquito Aircraft Museum at Salisbury Hall, London Colney, on October 14, 1990 at the end of a 10yr restoration to static display condition - just in time to join in the Mosquito's 50th anniversary celebrations on November 25. It wears the code letters 8K-K of Mosquito B.XVI ML963 of No 571 Sqn.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] TA634 immediately following its rollout at Salisbury Hall on October 14, 1990. Immaculately restored to static standard, the aircraft is painted to represent Mosquito B.XVI ML963 of No 571 Squadron, Light Night Striking Force. It is finished in the standard day-bomber finish it originally wore in 1945. In the background are the Mosquito Aircraft Museum s Chipmunk, Vampire, Sea Vixen and Comet fuselage.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] TA634 at Speke, Liverpool during engine runs in preparation for the filming of Mosquito Squadron in June 1968.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] TA634 at Salisbury Hall in 1971, shortly after it was painted to represent Gp Capt P. C. Pickard’s Mosquito FB.VI HX922, which led the famous Amiens prison raid on February 18, 1944
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] Another view of TA634 taken in 1971.
-
Air Pictorial 1955-08 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : N9919F Mosquito N9919F was photographed at Prestwick in June en route for the U.S. where it will be operated on survey duties by Trans-World Engineering Inc. Colour scheme is dark blue with yellow fuselage flash and registration. Former serial was VR794.
-
Air Pictorial 1956-11
Регистрационный номер : N9911F Mosquito N9911F photographed on its way to America
-
Air Pictorial 1957-06 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : TK593 Still in R.A.F. colours is the de Havilland D.H.98 Mosquito. Illustrated is a B Mk. 35 (TK593), converted to target-towing standard and operated by Airwork Ltd. (other two are T Mk.3 (TV977) and TT Mk. 35 (RS712).) at RAF, Hornchurch, Essex, on contract for Army co-operation in connection with antiaircraft gunnery training . Note wire guards on the tail assembly.
-
Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
Демилитаризированный «Москито» B.35 - участник авиагонок в Канаде. Апрель 1955 г.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMP [2] Sitting out the rain at Whitehorse next to a USAF Northrop F-89 Scorpion, CF-HMP was destined to crash mysteriously near Neepawa, Manitoba in September of 1957. This ‘Mossie’ has two portholes for the camera operator’s compartment and is fitted with a venturi on top of the fuselage to provide a vacuum source for its Wild RC-5 camera.
Другие самолёты на фотографии: Northrop F-89 Scorpion - США - 1948
-
Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
Регистрационный номер : CF-HML [7] Pictured at Downsview in June 1960 in its operational prime, CF-HML rests where every Mosquito belongs when not flying: indoors.
-
Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
Регистрационный номер : CF-HML [7] Scene at Fort Smith, Northwest Territories in 1955, the first year of Mosquito operations, as the flight crew prepares CF-HML for a high-altitude sortie. Spartan’s chief pilot, Sam Taylor, is about to descend from the starboard nacelle. The trailing antenna and fuel jettison outlets have yet to be installed in the tail fairing.
-
Air Enthusiast 1998-09 / Round-Out
Регистрационный номер : CF-HML [7] Detail shot of CF-HML showing the drogue for the HF trailing aerial and the fuel jettison outlet immediately below.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMS [3] Photographed at Burnaston, Derby, on March 20, 1955, CF-HMS awaits overhaul by Derby Aviation. Coincidentally, David Ogilvy, who ferried and later tested the aircraft, also flew the former RS700 during its RAF service as a PR.35 with 58 Squadron; here it still wears its PRU blue finish. Ferried to Canada in July of 1956, it was the last of the ten examples to be delivered.
-
Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
Регистрационный номер : CF-HML [7] The rigours of northern aerial survey operations resulted in close and lasting friendships between Spartan crew. A three-man ‘Mossie’ crew poses in front of CF-HML prior to a mission from Frobisher in 1958. Left to right: navigator Ray Lachance, pilot ‘Mac’ Macintosh and camera operator ‘Ed’ Kozytsko.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMK Mosquito CF-HMK taxies on a typical northern gravel strip. This aircraft was reregistered as LV-HHN with a Spartan subsidiary in Argentina and subsequently became the last operational example from the ten aircraft purchased in 1954.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
All that a hardened photo-survey crew really needs to wait out the low lying stratus: rudimentary accommodation and a serviceable Mosquito. Resolute Bay in the summer of 1959.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMQ [2] Captured high above the tundra ‘barren lands’ of northern Canada, CF-HMQ cruises in the frigid isolation that characterised Spartan’s aerial photography operations. This aspect clearly shows the camera port at the aft end of the former bomb bay, the modified aft ventral hatch, plus the HF trailing antenna conduit and the fuel jettison outlet in the tail fairing.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / Personal album. Military
Регистрационный номер : VP191 [2] D.H.98 Mosquito TT.35 VP191 of No 3 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit (CAACU) being flown by H. R. Ellis, chief pilot of the unit.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] TA634 photographed circa 1956, when it was flying with the Armament Practice Station on the island of Sylt.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] TA634 flying with No 3 CAACU in the early Sixties.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / Personal album. Military
Регистрационный номер : RR709, TA719 [4], VP191 [2] Three CAACU Mosquito TT.35s, RR709, VP191 and TA719, flying from Exeter.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / Personal album. Military
E. “Cass” Cassidy, pilot, front left, and Peter Howland, towing gear operator, rear left, are watched by two No 3 CAACU groundcrew as they prepare for a target-towing sortie. The Mosquito towing gear consisted of a propeller-driven winch, 6,000ft of cable and four target drogues.
-
Air Enthusiast 1998-09 / Round-Out
One of three Mosquito B.35s shipped from the UK for parts recovery being removed from Uplands Airport in September 1959. The noses of the other two are visible on the original large format negative. The wings were sawn off prior to shipping to Canada.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] TA634 arriving at Salisbury Hall from Speke on October 2, 1970. It spent a further 9yr in the open before being put under cover in a new hangar at Salisbury Hall in October 1980.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : TA634 [13] Mosquito TT.35 TA634 during rebuilding.
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
Регистрационный номер : TA634 [13] The restoration team, photographed at Salisbury Hall in January 1988 in front of TA634. Author Ian Thirsk is fourth from left.
-
Aeroplane Monthly 1984-11 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер : TA719 [4] Among the many current restoration projects at Duxford is ex-Skyfame Mosquito B.35 TA719. The aircraft, damaged in a belly-landing in 1964, has now been stripped back to the timber in preparation for repair.
-
Aeroplane Monthly 1984-03 / S.Howe - MAM into eighties
Регистрационный номер : TA634 [13] Having spent several years outside at the mercy of the English climate. Mosquito Mk 35 TA634 is now under cover in the new hangar.
-
Aeroplane Monthly 1989-04 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : TA634 [13] The Mosquito Air Museum at London Colney has won a £250 prize in the 1989 Saab Scania Transport Trust Awards for the 8yr restoration of D.H. Mosquito B.35 TA634, which is now nearing completion.
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / Grapevine
Регистрационный номер : N35MK Following preparation and fitting of long-range fuel tanks for its transatlantic delivery flight, Kermit Weeks’ de Havilland Mosquito N35MK (ex G-ASKB/ RS712) was outside Personal Plane Services’ hangar at Booker on August 5, 1985 for engine runs.
-
Air Pictorial 1957-08 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : RS719 With the passing of the PR Mk .19 Spitfires of the THUM (Thermal and Humidity) Flight at Woodvale, near Southport, Lancashire, last June, the D.H.98 Mosquito was given a new lease of Service life. Illustrated is RS719 - formerly a TT (B) Mk. 35.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] Kermit Weeks's Booker-based de Havilland Mosquito B.35 RS712/G-ASKB/N35MK, seen at Biggin Hill on June 7, 1987, will probably have left the UK for the Weeks Air Museum in Florida by the time this issue is published. It is unlikely to return here in the foreseeable future: Weeks hoped to keep it on the British airshow circuit, but it appears that, with competition from BAe's subsidised T.III, RR299, few airshow organisers were prepared to pay for it to appear - a great pity.
-
Aeroplane Monthly 1988-01
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] CHUCK SLOAT'S magnificent photograph depicts the recently-exported Mosquito B.35 RS712, now owned by Kermit Weeks and based in Florida
-
Air Pictorial 1977-05 / T.Norman - Strathallan Collection
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] De Havilland Mosquito G-ASKB/RS712 served with 2nd TAF after the war and later appeared in the films "633 Squadron" and "Mosquito Squadron"
-
Aeroplane Monthly 1977-03
Регистрационный номер : RS709 [3] De Havilland Mosquito B (TT)35 RS709, which was used in the filming of Mosquito Squadron in 1968.
-
Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
Регистрационный номер : RS709 [3] One of the three photographs the author managed to take of de Havilland Mosquito TT.35 RS709 over the Cotswolds before engine issues forced John Schooling to peel away to land at Staverton in September 1964.
-
Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
Регистрационный номер : RS709 [3] John Schooling coaxes RS709 closer to the Piper Tri-Pacer camera aircraft en route from Abingdon to Staverton. Built by Airspeed at Christchurch as a B.35 in 1946, RS709 was converted to a target-tug and served with No 236 OCU and Nos 3 and 4 CAACUs in RAF service.
-
Aeroplane Monthly 1989-07 / M.Oakey - Grapevine
Meeting in the air for the first time in history on May 28, 1989 were the de Havilland Mosquito and its progenitor, the D.H.88 Comet racer. The event took place over Old Warden, Bedfordshire.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet / D.H.88 - Великобритания - 1934
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / P.Cooke - More Mosquitoes in miniature
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] No, Peter Cookes models do not fly: this shot of full-sized Mosquitoes provides an interesting comparison with their 1/24 scale counterparts. It depicts Hawarden-based BAe Mosquito T.3 RR299 (in the background) flying in company with Kermit Weeks's B.35 RS712 just before the latter departed for Miami on September 29, 1987
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] Kermit Weeks’s Mosquito, RS712, in formation with BAe’s example, RR299, over the Hawarden area on September 29, 1987.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1987-12 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] The chances these days of seeing two Mosquitoes in the air together are pretty slim British Aerospace photographer DARRYL COTT caught the company’s Mosquito T 3, RR299, and Kermit Weeks‘s Mosquito B 35, RS712, fraternising with one another over the Hawarden area on September 29, 1987. The B 35 has since been exported to the USA, but RR299 remains in the land of its birth, the sole airworthy example of its type this side of the Atlantic.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] RS712's crew for the flight to Miami (George Aird on the left, Sqn Ldr George Stewart on the right) collect the aircraft's logbook from PPS team leader Harry Robins (middle) on the morning of departure.
-
Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] Simpsons Aeroservices engineer Dave Vince performs checks on the starboard Rolls-Royce Merlin 114 engine of RS712. Also converted to TT.35 configuration from a B.35, RS712 was sold in July 1963 and put on the British register as G-ASKB.
-
Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] Stafford and fellow Simpsons engineer Dave Vince work on the starboard Merlin engine of RS712 at Elstree in September 1964.
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / D.Middleton - Sammy Wroath /Test Pilot Profile/ (15)
A varied formation up from the Empire Test Pilots School at Boscombe. Nearest the camera is D.H. Vampire FB.5 VV672, with Meteor F.4 VW303, Lincoln B.2 RF538, a Mosquito and a Firefly stretching away into the distance.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lincoln / Type 694 - Великобритания - 1944De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943Fairey Firefly - Великобритания - 1941Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1981-07 / R.Nesbit - Navigator's progress (5)
A Mosquito landing on a FIDO flarepath.
-
Aviation Historian 20 / N.Stroud - Heathrow. The Roaring Forties /The John Stroud Archive/
Another unusual type photographed at LAP by John Stroud was de Havilland Hornet F.3 PX396 in May 1948. The sleek but pugnacious-looking fighter may have been on its way to Linton-on-Ouse to join No 64 Sqn, with which it served with the codes SH-O. Note also two other de Havilland types in the background; nearest is a Mosquito, behind which is a Dove.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Dove / D.H.104 - Великобритания - 1945De Havilland Hornet / Sea Hornet / D.H.103 - Великобритания - 1944
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
Students working on Swedish Air Force Vampires at Hatfield. Mosquitoes can be seen in the background.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1994-11 / G.Wansbrough-White - What's in a name? (1)
A 1943 photograph of 16 Empire Central Flying School types.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hotspur / Twin Hotspur / GAL.48 - Великобритания - 1940Hawker Typhoon - Великобритания - 1940
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / B.Robertson - Working for Victory
General view of the Oxford Street exhibition in June 1945, showing half a Lancaster and the back end of a Mosquito. Note the blitzed background.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Мировая Авиация 66
Большинство Mosquito имели экипаж из двух человек - пилота и штурмана. На снимке кабины B.Mk IV хорошо видны рукоятки управления двигателями по левому борту, индикаторы двигателей с левой стороны панели приборов и ручка управления самолетом в центре.
-
Aeroplane Monthly 1984-02 / L.Coombs - Cockpits of the RAF (5)
The cockpit of this Mosquito Mk IV was photographed in April 1943.
-
Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
The restored instrument panel as completed at Kapuskasing. The numerous bumps on the cockpit wall are plywood discs which cover the phenolic and brass inserts used to attach controls and junction boxes to the ply and balsa fuselage structure.
-
Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
Регистрационный номер : G-ASKB [10], RS712 [12] Photographed through the cockpit access door, Stafford Dovey of Simpsons Aeroservices Ltd smiles as he dodges intense flak over Berlin in Mosquito RS712 - in his dreams!
-
Авиация и Космонавтика 2015-11 / В.Бакурский - Легендарному «Москито» – 75 лет
Мечта любого моделиста - открытая дверь в кабину экипажа истребителя-бомбардировщика «Москито», демонстрирующегося в музее авиации Норвегии в г. Тромсё
-
Aeroplane Monthly 1993-05
A passenger strapped into the converted bomb bay of a BOAK Mosquito on the wartime UK - Sweden service in 1944. Although physically cut off from the crew, he was in radio contact with them throughout the flight.
-
Авиация и Космонавтика 2019-11 / В.Бакурский - Загадки краснозвездного "Москито"
В ряде источников утверждается, что на этих фотографиях запечатлена авария самолета «Москито» в НИИ ВВС 15 мая 1944 г. На самом деле эти снимки относятся к более ранней аварии 28 апреля 1944 г., произошедшей в ЛИИ
-
Авиация и Космонавтика 2019-11 / В.Бакурский - Загадки краснозвездного "Москито"
Авария «Москито» в НИИ ВВС 15 мая 1944 г.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / Personal album
This incident, photographed at either Felwell or Foulsham, Norfolk in 1943, was taken after an unidentified Halifax crushed a Mosquito after a night landing.
Другие самолёты на фотографии: Handley Page Halifax / H.P.57 - Великобритания - 1939
-
Aeroplane Monthly 1976-12 / T.Olausson - Swedish Internees (1)
Регистрационный номер : MM146 Mosquito B.XVI MM146, XD-H of 139 Squadron, landed at Kalmar, on the Swedish east coast, on July 8, 1944.
-
Aviation Historian 3 / R.Lezon - El Relampago en Argentina
Регистрационный номер : LV-HHN Built by Airspeed at Christchurch during the winter of 1947-48, de Havilland Mosquito B.35 LV-HHN (formerly VR794 and CF-HMK) was damaged beyond repair at Rio Cuatro, Cordoba, on November 22, 1963.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMR [2] Pilot Al MacNutt, left, and the ground crew at Pelly Lake can only look on as fire begins to consume CF-HMR following his two-hour ordeal with a runaway propeller; the fuel tanks exploded a few moments later. The missing port spinner was shed when the propeller went into flat pitch while the drop tanks were jettisoned during the tortuous return flight.
-
Aeroplane Monthly 1993-07 / A.Balch - Under one roof
Регистрационный номер : CE-HMQ, VP189 The mostly-stripped nose of the EAHC's de Havilland Mosquito B.35 VP189/CE-HMQ, showing the surviving nose-art. The aircraft is the subject of a major static restoration project.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMS [3] The Aero Space Museum Association of Calgary has long term plans to restore CF-HMS as B/IX, ‘LR503’ ‘GB-F’, a record-breaking veteran of 213 missions that was destroyed at Calgary Airport during a 1945 victory tour.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-IMB Derelict and decaying, Mk.35 CF-IMB (formerly VP200) lying out in the scrub at Bournemouth Airport, Dorset, 1960. It was one of five ferried there in 1957 for reduction to spares for Spartan.
-
Aeroplane Monthly 1977-09 / R.Riding - Thruxton's Mossies
Регистрационный номер : G-AOCI [3], G-AOCK [2] Mosquitoes G-AOCK and G-AOCI down on their uppers shortly before being burnt. 'OCK has been retouched to appear as 'OOK.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
Регистрационный номер : CF-HMN Military police stand over the shattered remains of CF-HMN following its forced landing at Techo Airport, Bogata, Colombia on January 22, 1956. The impact tore open the fuel tanks, obliging the crew to keep cigarette-smoking bystanders at a safe distance until help arrived.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / S.Howe - Freeman's folly
The Mosquito mock-up in June 1940. The project was officially stopped, but was restarted on July 12 following pressure from Hatfield.
-
Air Pictorial 1999-10
Some 30 different types of aircraft are now available, ranging in price from ?29.50 for small fighters like the Hurricane and Mustang, to ?35.50 for the Mosquito (shown) and Beaufort.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / P.Cooke - Mosquitoes in miniature
Регистрационный номер : DZ353 [7] A B.IV of 105 Sqn, DZ353, coded GB-E. This model was built for a regular American client, and has early wheels with brake drums on the starboard side only
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / P.Cooke - More Mosquitoes in miniature
Регистрационный номер : ML913 Mosquito B.IX ML913 GB-E of 105 (Pathfinder) Sqn in 1943-44.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / P.Cooke - Mosquitoes in miniature
Apart from the obviously different windscreens, the canopies of the Mosquito bomber and fighter variants are completely different shapes.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Авиация и Космонавтика 2001-10 / М.Никольский - Первый российский авиасалон XXI века (2)
Регистрационный номер : DZ548 [2] -
Авиация и Космонавтика 2015-11 / В.Бакурский - Легендарному «Москито» – 75 лет
Регистрационный номер : DZ548 [2] -
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Retallack - Mastering the Meteor (2)
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor F.Mk.8 / FR.Mk.9 - Великобритания - 1948
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / P.Masefield - Forties Favourites (2)
De Havilland Mosquito FB.IV. Two Rolls-Royce Merlin 21 Engines
-
Мировая Авиация 68
Mosquito B.XVI
-
Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
De Havilland Mosquito B Mk XVI
-
Авиация и Космонавтика 2015-11 / В.Бакурский - Легендарному «Москито» – 75 лет
Размещение бомбовой нагрузки в бомбоотсеке «Москито»
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / P.Cooke - Mosquitoes in miniature
Peter Cooke's sketch shows how the Mosquito's nose profile varies between marks.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1991-01 / P.Cooke - More Mosquitoes in miniature
Left: The author's drawing of the early engine installation with single-stage supercharger and flame-damping exhaust shroud, showing 1 duct for cooling exhaust-manifold flanges, 2 main cooling air in, 3 duct for cooling spark plugs, 4 cooling ducts for exhaust stubs, 5 air and exhaust out, 6 coolant vent (inboard on both engines), 7 coolant pipe bulge (port side on both engines), 8 fuel pump cooling duct (port side, both engines), 9 Inconel heat-resisting insert.
Right: the author's drawing of the later engine installation with two-stage supercharger, showing 10 coolant filler access (port side, both engines), 11 coolant header tank vent, 12 intercooler header tank access (left of centre, both engines), 13 intercooler header tank vent, 14 magneto cooling duct (both sides), 15 intercooler radiator intake, 16 intercooler radiator outlet duct, 17 carburettor air intake (this later version incorporates a dust filter). -
Мировая Авиация 153
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941De Havilland Mosquito PR - Великобритания - 1941
-
Air Enthusiast 1971-11 / H.Taylor - Flying the "Wooden Wonder" /Viewed from the Cockpit/
Three views of the Mosquito B Mk IV, a standard bomber version, with an additional side view of the NF Mk 30 night fighter.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
De Havilland Mosquito
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The D.H. Mosquito B.IV Day Bomber.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The D.H. Mosquito B.XVI with extended bomb-bay.
-
Мировая Авиация 105
de Havilland Mosquito B.Mk 35
-
Авиация и Космонавтика 2010-12 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (2)
Бомбардировщик D.H.98 "Москито" B.Mk.IV
-
Авиация и Космонавтика 2015-11 / В.Бакурский - Легендарному «Москито» – 75 лет
Скоростной бомбардировщик «Москито» B. Mk.IV, 1942 г.
-
Мировая Авиация 155
Mosquito B.Mk XXV (борт KB415) 627-й эскадрильи британских ВВС в стандартной окраске. Верхние поверхности темно-зеленого (Dark Green) и серого (Ocean Grey) цветов, нижние поверхности средне-серого цвета (Medium Sea Grey) с ровными кольцами полос принадлежности к AEAF (экспедиционных ВВС союзников) на обеих консолях и фюзеляже.
Тип фотографий
- Все фото (263)
- Боковые проекции (12)
- Цветные фото (16)
- Ч/б фото (188)
- Кабина (6)
- Обломки (11)
- Модели, рисунки, схемы, чертежи (30)