RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1940

Двухместный истребитель-бомбардировщик

Mosquito B / D.H.98

Многоцелевой самолет (скоростной бомбардировщик, истребитель, разведчик), двухмоторный моноплан деревянной конструкции. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 2 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Де Хэвилленд эйркрафт" под руководством Дж.Де Хэвилленда, С.Уолкера и Р.Бишопа. Первый полет опытный образец DH.98 совершил 25 ноября 1940 г. Серийное производство начато в октябре 1941 г. Бомбардировочные варианты строились на заводах "Де Хэвилленд" в Хэтфилде, Честере, Даунсвью (Канада), "Эйрспид эйркрафт" в Портсмуте, "Персивэл эйркрафт". Всего выпущено 1609 "Москито" в варианте бомбардировщика.
Стрелкового вооружения нет, бомбовая нагрузка до 908 кг, начиная с модификации XVI - 1816 кг.
Состоял на вооружении в Великобритании с ноября 1941 г., в Канаде - с сентября 1942 г.
Основные серийные модификации бомбардировщиков, выпускавшиеся в период войны:
   - B.IV с моторами "Мерлин" 21/23, с серии 2 - удлиненные мотогондолы;
   - В.IХ с моторами "Мерлин" 72/73 и новым крылом;
   - B.XVI, вариант модификации В. IX с гермокабиной и увеличенным бомбоотсеком;
   - В.35 с моторами "Мерлин" 113/114 (принять участие в боевых операциях не успели);
   - В.VII, канадский аналог В.IV серии 2 с моторами "Мерлин" 31;
   - В.XX, модернизированный В. VII с моторами "Мерлин" 31/33 и американским оборудованием;
   - В.25, канадский вариант с моторами "Мерлин" 225.
С мая 1942 г. начались налеты "Москито" на Германию отдельными машинами и мелкими группами, с декабря 1942 г. они участвовали также в массированных бомбардировках, в основном как лидеры групп и целеуказатели, для чего оснащались специальными средствами навигации и РЛС. Применялись в Европе до конца войны как дневные и ночные бомбардировщики, самолеты РЭП, скоростные транспортные машины (в частности, на линиях в Стокгольм и Москву). Канадские самолеты также использовались в боевых действиях в Европе. Производство "Москито" бомбардировочных модификаций прекращено в Англии и Канаде в конце 1945 г. Сняты с вооружения Королевских ВВС в 1953 г.


"Москито" B.XVI||
Размах:||16,52 м
Длина:||12,65 м
Моторы, количество х мощность:||2x1710 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||10500 кг
Максимальная скорость:||662 км/ч
Практический потолок:||12200 м
Дальность:||2875 км

Показать полностью

Описание:

  • Mosquito B / D.H.98
  • de Havilland DH.98 Mosquito
  • Авиация и Космонавтика 2010-12 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (2)
    Регистрационный номер: W4050   [19]

    Прототип бомбардировщика D.H.98

  • Aeroplane Monthly 1974-04 / D.H.98 Mosquito /Preservation Profile/ (12)
    Регистрационный номер: W4050   [19]

  • Мировая Авиация 128
    Регистрационный номер: DK296   [4]

    B.Mk IV, 105-я аэ. Первый бомбардировочный вариант Mosquito получила 105-я эскадрилья британских ВВС - в ноябре 1941 года она приступила к полетам на B.Mk IV из Свонтон Морли. Позже DK296 стал единственным Mosquito, переданным СССР.

  • Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда
    Регистрационный номер: DZ367   [3]

    «Москито» B.IV из 105-й АЭ Королевских ВВС Великобритании. Самолет был сбит в ходе налета на Берлин 30 января 1943 г.

  • Air International 1983-02 / Model enthusiast
    Регистрационный номер: ML963   [5]

    Mosquito B Mk XVI of No 371 Squadron at RAF Oakington, Cambridge, in late 1944.

  • Авиация и Космонавтика 2010-12 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (2)
    Регистрационный номер: NS651

    Самолет-целеуказатель "Москито" B.Mk.XVI

  • Мировая Авиация 128
    Регистрационный номер: ML942

    B.Mk XVI, 692-я аэ. Почти сразу после поступления Mosquito на вооружение стало ясно, что машина может поднять больше груза, чем способен вместить ее достаточно узкий фюзеляж. В итоге был разработан новый "выпуклый" бомбоотсек, вмещавший 1814-кг бомбу "Cookie". Самолет ML942 принадлежал 692-й эскадрилье - подразделению самолетов-лидировщиков.

  • Мировая Авиация 155
    Регистрационный номер: KB415

    Mosquito B.Mk XXV (борт KB415) 627-й эскадрильи британских ВВС в стандартной окраске. Верхние поверхности темно-зеленого (Dark Green) и серого (Ocean Grey) цветов, нижние поверхности средне-серого цвета (Medium Sea Grey) с ровными кольцами полос принадлежности к AEAF (экспедиционных ВВС союзников) на обеих консолях и фюзеляже.

  • Мировая Авиация 155

    Mosquito B.Mk 35 (борт TA640) 139-й (ямайской) эскадрильи британских ВВС, 1950 год, авиабаза Хемсуэлл. На машину нанесен стандартный ночной камуфляж с окраской верхних поверхностей в средне-серый цвет (Medium Sea Grey). На самолете коки винтов окрашены в красный цвет - это послевоенный отличительный знак эскадрильи. Нанесение серийного номера по бокам бортовых кокард ("Type D") после войны было общепринятым в частях, вооруженных бомбардировщиками Mosquito. В 1950 году в эскадрильях использовались коды XD (например, TK620 XD L). Некоторые машины целиком окрашивались в цвет, похожий на натуральный дюралюминий.

  • Мировая Авиация 155
    Регистрационный номер: CF-HMM

    Гражданские организации. Mosquito варианта B.Mk 35 (борт CF-HMM, ранее TK623) компании "Spartan Air Services" целиком окрашен в цвет дюралюминия, с красными коками винтов, фюзеляжными антеннами и красным кольцом на фюзеляже. Коды нанесены зеленым цветом на красных полосах на киле. Зеленым цветом сделаны надписи и девизы компании на фюзеляже.

  • Мировая Авиация 155
    Регистрационный номер: VP181

    Mosquito TT.Mk 35 (код VP181) из вспомогательной части CAACU (Civilian Anti-Aircraft Cooperation Unit) №3 местной ПВО на авиабазе Эксетер, середина 1960-х годов. Самолет имел убиравшуюся внутрь лебедку. Верхние поверхности были окрашены в цвет дюралюминия, на нижних поверхностях сохранились черные и желтые полосы буксировщика мишеней. На консолях и хвостовой части фюзеляжа произвольно наносились яркие полосы (Dayglo) шириной 20 см. Крупный номер самолета находился перед бортовыми кокардами на фюзеляже.

  • Мировая Авиация 66
    Регистрационный номер: KB300   [2]

    Когда Mosquito был заказан Бомбардировочным командованием, была организована дополнительная сборочная линия в Канаде (где был построен первый экземпляр представленного на снимке B.Mk VII (B.Mk XX ???)). Mosquito также выпускались в Австралии для ВВС этой страны, а вот от планов постройки этих машин в Индии отказались.

  • Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
    Регистрационный номер: KB300   [2]

    Первый канадский "Москито" XX, 24 сентября 1942 г.
    The first Canadian Mosquito, KB300, which made its maiden flight on 24 September 1942. It was representative of the B Mk XX production version

  • Мировая Авиация 151
    Регистрационный номер: KB162

    Mosquito B.Mk XX (KB162), названный "New Glasgow, Nova Scotia, Canada", стал одним из двух первых бомбардировщиков Mosquito канадской постройки, поставленных британским ВВС. Он прибыл в августе 1943 года. Всего было поставлено более 500 машин Mk XX и Mk 25, последние - с моторами Merlin 225 постройки компании "Packard".

  • Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/

    The B Mk XX production version, an example of which is shown after arrival in the UK.

  • Авиация и Космонавтика 2010-11 / В.Котельников - "Москито" - 70 лет со дня первого полета (1)
    Регистрационный номер: TK656

    Выкатка последнего серийного "Москито" В.35

  • Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
    Регистрационный номер: TK625

    A photograph of Mosquito TK625 showing how a normal vertical F24 camera could be used to take rear-facing photographs, with the aid of a mirror set at about 45°.

  • Air Enthusiast 1972-03 / Britons in exile /Veteran & Vintage/
    Регистрационный номер: N9797

    Originally in service with the RAF as RS709 at the No 3 CAACU, Exeter, this Mosquito B Mk 35 left the UK in December to join the Confederate Air Force collection at Harlinger, Texas. Since it retired from the RAF in 1963, it had been owned by the Skyfame Museum and was used in the films "633 Squadron" and "Mosquito Squadron" as G-ASKA. It now carries the civil registration N9797 and is the only airworthy example in the USA.

  • Мировая Авиация 151

    Последний вариант бомбардировщика Mosquito - B.Mk 35 - в 1948 году поступил на вооружение частей британских ВВС в метрополии и ВВС британских оккупационных сил в Германии. Самолеты списаны в 1951-1952 году с заменой на Canberra и Vampire. На фотографии - самолеты, базирующиеся в Целле, Западная Германия, во время учений в 1949 году.

  • Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album

    This dramatic view of a 14 Sqn Mosquito B.35 was taken during an airshow held at Celle on June 20, 1950. The photographic Mosquito's tailwheel is visible at the top of the photograph.

  • Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album

    Three 14 Sqn Mosquito B.35s in tight line astern following a bombing run over a practice target at Senelager, West Germany in March 1950.

  • Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album

    Two Mosquito B.35s have just dropped their bomb loads during a practice raid at Senelager on March 16, 1950. The photograph was taken from 800ft and the delayed action 500lb HEs can be seen exploding beneath the photographic Mosquito's tailwheel.

  • Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album
    Регистрационный номер: TA694

    A dramatic shot of RAF Manston taken from 14 Sqn Mosquito B.35 TA694 on September 25, 1949 during a raid exercise codenamed Operation Bulldog. This sortie was flown from Celle and the return trip took 3hr 35min. The aircraft on the ground at Manston are Meteors.

    Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943

  • Aeroplane Monthly 1987-03 / Personal album

    No 14 Sqn shared Celle with 98 Sqn, some of whose Mosquito B.35s are pictured here in October 1949.

  • Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/

    A Mosquito B Mk 35, last of the UK-built bomber versions.

  • Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/

    Post-war, some late-production Mosquito bombers were modified to serve with the RAF in other roles - for example this TT Mk 35 target-tug.

  • Мировая Авиация 151
    Регистрационный номер: RV365

    Потребность британских ВВС в высокоскоростных буксировщиках мишеней привела к заказу компании "Brooklands Aviation" переделки 105 самолетов B.Mk 35 в версию TT.Mk 35, способную нести буксируемые мишени в бомбоотсеках. Они стали последними Mosquito британских ВВС, летавшими во вспомогательных частях ПВО до 1963 года.

  • Air Pictorial 1958-05 / Spotter's Notebook

    Photographed at Exeter Airport by Gordon B. Mills, this Mosquito T.T.(B). Mk. 35 still serves with the R.Aux.A.F.

  • Air International 1983-01 / ??? - Mosquito - De H's Beautiful Bomber /Warbirds/
    Регистрационный номер: EC-WKH

    A few others were exported into private ownership, such as this example flown in Spain as EC-WKH by Capt Rudy Bay, who later founded the Spantax company.

  • Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
    Регистрационный номер: RS712   [12]

    The airworthy TT.35 target-tugs were modified to resemble Mosquito FB.VI fighter-bomber variants, their clear nose sections and side windows being painted over before the fitting of dummy gun barrels. Here RS712 awaits maintenance on its starboard Merlin.

  • Aeroplane Monthly 1990-04 / 1990 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: TA639

    Mosquito TA639 with Wellington MF628 in the background.

    Другие самолёты на фотографии: Vickers Wellington / Type 271 - Великобритания - 1936

  • Aeroplane Monthly 1990-04 / 1990 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: TA719   [4]

    Former Skyfame Mosquito TA719 at Duxford on October 15, 1989.

  • Aeroplane Monthly 1989-12 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: TA719   [4]

    Healthy progress is evident on the Imperial War Museum's de Havilland Mosquito B.35 TA719, which made a rare outdoor appearance at Duxford on October 15, 1989 while the interior of its hangar was being painted.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    Mosquito TA634 photographed at Speke airport, Liverpool, circa 1963. The aircraft is still in the markings of No 4 Civil Anti-aircraft Co-operation Unit at Exeter.

  • Aeroplane Monthly 1990-12 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    De Havilland Mosquito B.35 TA634 was rolled out at the Mosquito Aircraft Museum at Salisbury Hall, London Colney, on October 14, 1990 at the end of a 10yr restoration to static display condition - just in time to join in the Mosquito's 50th anniversary celebrations on November 25. It wears the code letters 8K-K of Mosquito B.XVI ML963 of No 571 Sqn.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    TA634 immediately following its rollout at Salisbury Hall on October 14, 1990. Immaculately restored to static standard, the aircraft is painted to represent Mosquito B.XVI ML963 of No 571 Squadron, Light Night Striking Force. It is finished in the standard day-bomber finish it originally wore in 1945. In the background are the Mosquito Aircraft Museum s Chipmunk, Vampire, Sea Vixen and Comet fuselage.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    TA634 at Speke, Liverpool during engine runs in preparation for the filming of Mosquito Squadron in June 1968.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    TA634 at Salisbury Hall in 1971, shortly after it was painted to represent Gp Capt P. C. Pickard’s Mosquito FB.VI HX922, which led the famous Amiens prison raid on February 18, 1944

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    Another view of TA634 taken in 1971.

  • Air Pictorial 1955-08 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: N9919F

    Mosquito N9919F was photographed at Prestwick in June en route for the U.S. where it will be operated on survey duties by Trans-World Engineering Inc. Colour scheme is dark blue with yellow fuselage flash and registration. Former serial was VR794.

  • Air Pictorial 1956-11
    Регистрационный номер: N9911F

    Mosquito N9911F photographed on its way to America

  • Air Pictorial 1957-06 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: TK593

    Still in R.A.F. colours is the de Havilland D.H.98 Mosquito. Illustrated is a B Mk. 35 (TK593), converted to target-towing standard and operated by Airwork Ltd. (other two are T Mk.3 (TV977) and TT Mk. 35 (RS712).) at RAF, Hornchurch, Essex, on contract for Army co-operation in connection with antiaircraft gunnery training . Note wire guards on the tail assembly.

  • Авиация и Время 2015-01 / Н.Терец, А.Хаустов - "Москито" - шедевр Джеффри де Хэвилленда

    Демилитаризированный «Москито» B.35 - участник авиагонок в Канаде. Апрель 1955 г.

  • Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
    Регистрационный номер: CF-HMP   [2]

    Sitting out the rain at Whitehorse next to a USAF Northrop F-89 Scorpion, CF-HMP was destined to crash mysteriously near Neepawa, Manitoba in September of 1957. This ‘Mossie’ has two portholes for the camera operator’s compartment and is fitted with a venturi on top of the fuselage to provide a vacuum source for its Wild RC-5 camera.

    Другие самолёты на фотографии: Northrop F-89 Scorpion - США - 1948

  • Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
    Регистрационный номер: CF-HML   [7]

    Pictured at Downsview in June 1960 in its operational prime, CF-HML rests where every Mosquito belongs when not flying: indoors.

  • Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
    Регистрационный номер: CF-HML   [7]

    Scene at Fort Smith, Northwest Territories in 1955, the first year of Mosquito operations, as the flight crew prepares CF-HML for a high-altitude sortie. Spartan’s chief pilot, Sam Taylor, is about to descend from the starboard nacelle. The trailing antenna and fuel jettison outlets have yet to be installed in the tail fairing.

  • Air Enthusiast 1998-09 / Round-Out
    Регистрационный номер: CF-HML   [7]

    Detail shot of CF-HML showing the drogue for the HF trailing aerial and the fuel jettison outlet immediately below.

  • Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
    Регистрационный номер: CF-HMS   [3]

    Photographed at Burnaston, Derby, on March 20, 1955, CF-HMS awaits overhaul by Derby Aviation. Coincidentally, David Ogilvy, who ferried and later tested the aircraft, also flew the former RS700 during its RAF service as a PR.35 with 58 Squadron; here it still wears its PRU blue finish. Ferried to Canada in July of 1956, it was the last of the ten examples to be delivered.

  • Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'
    Регистрационный номер: CF-HML   [7]

    The rigours of northern aerial survey operations resulted in close and lasting friendships between Spartan crew. A three-man ‘Mossie’ crew poses in front of CF-HML prior to a mission from Frobisher in 1958. Left to right: navigator Ray Lachance, pilot ‘Mac’ Macintosh and camera operator ‘Ed’ Kozytsko.

  • Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
    Регистрационный номер: CF-HMK

    Mosquito CF-HMK taxies on a typical northern gravel strip. This aircraft was reregistered as LV-HHN with a Spartan subsidiary in Argentina and subsequently became the last operational example from the ten aircraft purchased in 1954.

  • Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica

    All that a hardened photo-survey crew really needs to wait out the low lying stratus: rudimentary accommodation and a serviceable Mosquito. Resolute Bay in the summer of 1959.

  • Air Enthusiast 1998-05 / R.Stitt - High-Flying Exotica
    Регистрационный номер: CF-HMQ   [2]

    Captured high above the tundra ‘barren lands’ of northern Canada, CF-HMQ cruises in the frigid isolation that characterised Spartan’s aerial photography operations. This aspect clearly shows the camera port at the aft end of the former bomb bay, the modified aft ventral hatch, plus the HF trailing antenna conduit and the fuel jettison outlet in the tail fairing.

  • Aeroplane Monthly 1994-04 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: VP191   [2]

    D.H.98 Mosquito TT.35 VP191 of No 3 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit (CAACU) being flown by H. R. Ellis, chief pilot of the unit.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    TA634 photographed circa 1956, when it was flying with the Armament Practice Station on the island of Sylt.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    TA634 flying with No 3 CAACU in the early Sixties.

  • Aeroplane Monthly 1994-04 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: RR709, TA719   [4], VP191   [2]

    Three CAACU Mosquito TT.35s, RR709, VP191 and TA719, flying from Exeter.

  • Aeroplane Monthly 1994-04 / Personal album. Military

    E. “Cass” Cassidy, pilot, front left, and Peter Howland, towing gear operator, rear left, are watched by two No 3 CAACU groundcrew as they prepare for a target-towing sortie. The Mosquito towing gear consisted of a propeller-driven winch, 6,000ft of cable and four target drogues.

  • Air Enthusiast 1998-09 / Round-Out

    One of three Mosquito B.35s shipped from the UK for parts recovery being removed from Uplands Airport in September 1959. The noses of the other two are visible on the original large format negative. The wings were sawn off prior to shipping to Canada.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    TA634 arriving at Salisbury Hall from Speke on October 2, 1970. It spent a further 9yr in the open before being put under cover in a new hangar at Salisbury Hall in October 1980.

  • Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    Mosquito TT.35 TA634 during rebuilding.

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / I.Thirsk - TA634 on target
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    The restoration team, photographed at Salisbury Hall in January 1988 in front of TA634. Author Ian Thirsk is fourth from left.

  • Aeroplane Monthly 1984-11 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: TA719   [4]

    Among the many current restoration projects at Duxford is ex-Skyfame Mosquito B.35 TA719. The aircraft, damaged in a belly-landing in 1964, has now been stripped back to the timber in preparation for repair.

  • Aeroplane Monthly 1984-03 / S.Howe - MAM into eighties
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    Having spent several years outside at the mercy of the English climate. Mosquito Mk 35 TA634 is now under cover in the new hangar.

  • Aeroplane Monthly 1989-04 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: TA634   [13]

    The Mosquito Air Museum at London Colney has won a £250 prize in the 1989 Saab Scania Transport Trust Awards for the 8yr restoration of D.H. Mosquito B.35 TA634, which is now nearing completion.

  • Aeroplane Monthly 1985-10 / Grapevine
    Регистрационный номер: N35MK

    Following preparation and fitting of long-range fuel tanks for its transatlantic delivery flight, Kermit Weeks’ de Havilland Mosquito N35MK (ex G-ASKB/ RS712) was outside Personal Plane Services’ hangar at Booker on August 5, 1985 for engine runs.

  • Air Pictorial 1957-08 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: RS719

    With the passing of the PR Mk .19 Spitfires of the THUM (Thermal and Humidity) Flight at Woodvale, near Southport, Lancashire, last June, the D.H.98 Mosquito was given a new lease of Service life. Illustrated is RS719 - formerly a TT (B) Mk. 35.

  • Aeroplane Monthly 1981-06 / News Spotlight
    Регистрационный номер: RS712   [12]

    D.H. Mosquito rs712

  • Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    Kermit Weeks's Booker-based de Havilland Mosquito B.35 RS712/G-ASKB/N35MK, seen at Biggin Hill on June 7, 1987, will probably have left the UK for the Weeks Air Museum in Florida by the time this issue is published. It is unlikely to return here in the foreseeable future: Weeks hoped to keep it on the British airshow circuit, but it appears that, with competition from BAe's subsidised T.III, RR299, few airshow organisers were prepared to pay for it to appear - a great pity.

  • Aeroplane Monthly 1988-01
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    CHUCK SLOAT'S magnificent photograph depicts the recently-exported Mosquito B.35 RS712, now owned by Kermit Weeks and based in Florida

  • Air Pictorial 1977-05 / T.Norman - Strathallan Collection
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    De Havilland Mosquito G-ASKB/RS712 served with 2nd TAF after the war and later appeared in the films "633 Squadron" and "Mosquito Squadron"

  • Aeroplane Monthly 1977-03
    Регистрационный номер: RS709   [3]

    De Havilland Mosquito B (TT)35 RS709, which was used in the filming of Mosquito Squadron in 1968.

  • Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
    Регистрационный номер: RS709   [3]

    One of the three photographs the author managed to take of de Havilland Mosquito TT.35 RS709 over the Cotswolds before engine issues forced John Schooling to peel away to land at Staverton in September 1964.

  • Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
    Регистрационный номер: RS709   [3]

    John Schooling coaxes RS709 closer to the Piper Tri-Pacer camera aircraft en route from Abingdon to Staverton. Built by Airspeed at Christchurch as a B.35 in 1946, RS709 was converted to a target-tug and served with No 236 OCU and Nos 3 and 4 CAACUs in RAF service.

  • Aeroplane Monthly 1989-07 / M.Oakey - Grapevine

    Meeting in the air for the first time in history on May 28, 1989 were the de Havilland Mosquito and its progenitor, the D.H.88 Comet racer. The event took place over Old Warden, Bedfordshire.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet / D.H.88 - Великобритания - 1934

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / P.Cooke - More Mosquitoes in miniature
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    No, Peter Cookes models do not fly: this shot of full-sized Mosquitoes provides an interesting comparison with their 1/24 scale counterparts. It depicts Hawarden-based BAe Mosquito T.3 RR299 (in the background) flying in company with Kermit Weeks's B.35 RS712 just before the latter departed for Miami on September 29, 1987

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    Kermit Weeks’s Mosquito, RS712, in formation with BAe’s example, RR299, over the Hawarden area on September 29, 1987.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941

  • Aeroplane Monthly 1987-12 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    The chances these days of seeing two Mosquitoes in the air together are pretty slim British Aerospace photographer DARRYL COTT caught the company’s Mosquito T 3, RR299, and Kermit Weeks‘s Mosquito B 35, RS712, fraternising with one another over the Hawarden area on September 29, 1987. The B 35 has since been exported to the USA, but RR299 remains in the land of its birth, the sole airworthy example of its type this side of the Atlantic.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    RS712's crew for the flight to Miami (George Aird on the left, Sqn Ldr George Stewart on the right) collect the aircraft's logbook from PPS team leader Harry Robins (middle) on the morning of departure.

  • Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    Simpsons Aeroservices engineer Dave Vince performs checks on the starboard Rolls-Royce Merlin 114 engine of RS712. Also converted to TT.35 configuration from a B.35, RS712 was sold in July 1963 and put on the British register as G-ASKB.

  • Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    Stafford and fellow Simpsons engineer Dave Vince work on the starboard Merlin engine of RS712 at Elstree in September 1964.

  • Мировая Авиация 66

    Большинство Mosquito имели экипаж из двух человек - пилота и штурмана. На снимке кабины B.Mk IV хорошо видны рукоятки управления двигателями по левому борту, индикаторы двигателей с левой стороны панели приборов и ручка управления самолетом в центре.

  • Aeroplane Monthly 1984-02 / L.Coombs - Cockpits of the RAF (5)

    The cockpit of this Mosquito Mk IV was photographed in April 1943.

  • Air Enthusiast 1998-07 / R.Stitt - 'Hotel Mike Lima'

    The restored instrument panel as completed at Kapuskasing. The numerous bumps on the cockpit wall are plywood discs which cover the phenolic and brass inserts used to attach controls and junction boxes to the ply and balsa fuselage structure.

  • Aviation Historian 11 / R.Riding - You can't kill a 633 Squadron
    Регистрационный номер: G-ASKB   [10], RS712   [12]

    Photographed through the cockpit access door, Stafford Dovey of Simpsons Aeroservices Ltd smiles as he dodges intense flak over Berlin in Mosquito RS712 - in his dreams!

  • Авиация и Космонавтика 2015-11 / В.Бакурский - Легендарному «Москито» – 75 лет

    Мечта любого моделиста - открытая дверь в кабину экипажа истребителя-бомбардировщика «Москито», демонстрирующегося в музее авиации Норвегии в г. Тромсё

  • Aeroplane Monthly 1993-05

    A passenger strapped into the converted bomb bay of a BOAK Mosquito on the wartime UK - Sweden service in 1944. Although physically cut off from the crew, he was in radio contact with them throughout the flight.

Тип фотографий

  • Все фото (263)
  • Боковые проекции (12)
  • Цветные фото (16)
  • Ч/б фото (188)
  • Кабина (6)
  • Обломки (11)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (30)