
Варианты
- De Havilland - Vampire / D.H.100 - 1943 - Великобритания
- De Havilland - Venom / D.H.112 - 1949 - Великобритания
- De Havilland - Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - 1950 - Великобритания
de Havilland DH.100, DH.113 и DH.115 Vampire
DH.100 Vampire стал первым британским однодвигательным реактивным истребителем. Прототип совершил первый полет в Хэтфилде 20 сентября 1943 года под управлением самого Джеффри де Хэвилленда, всего 16 месяцев спустя с начала рабочего проектирования. В 1946 году самолет приняли на вооружение британских ВВС под обозначением Vampire F.Mk 1, он оснащался ТРД de Havilland Goblin DGn.3 тягой 13,79 кН. Ряд машин раннего варианта использовался для экспериментов и испытаний.
В ходе дальнейших работ был создан вариант Vampire F.Mk 3, заменивший Vampire F.Mk 1 в британских ВВС. На основе Vampire F.Mk 3 была разработана экспортная серия Vampire - четыре самолета получила Норвегия и 85 - Канада. Австралийская компания "de Havilland Aircraft Pty Ltd." выпустила по лицензии 80 самолетов Vampire FB.Mk 30 с одним двигателем Rolls-Royce Nene австралийской сборки (в самой Великобритании три Vampire F.Mk 1 с двигателями Nene стали прототипами для предлагавшейся модификации Vampire F.Mk 2).
Версия штурмовика Vampire F.Mk 3 с усиленным крылом уменьшенного размаха пошла в серийное производство под обозначением Vampire FB.Mk 5. Она поставлялась на экспорт в Египет, Финляндию, Францию, Ирак, Ливан, Новую Зеландию, Норвегию, Швецию и Венесуэлу. Несколько Vampire FB.Mk 5 также поставили ВВС Индии и ЮАР. Ряд стран приобрели лицензии на их производство: итальянская "Macchi" построила 80 машин варианта Vampire FB.Mk 52А, Швейцария изготовила 178 самолетов Vampire F.Mk 6, а Франция - 67 машин Vampire FB.Mk 5, которые собирались компанией "SNCASE" из британских комплектующих. Позже "SNCASE" собрала 183 самолета Vampire FB.Mk 5 с двигателями Goblin и 250 самолетов Vampire FB.Mk 53 с двигателями Nene французской сборки под фирменным обозначением Sud-Est SE.535 Mistral. Морской версией Vampire FB.Mk 5 стал Sea Vampire F.Mk 20. 30 таких самолетов поставили авиации британских ВМС. Также изготовили шесть самолетов Sea Vampire F.Mk 21 - конверсия стандартного Vampire F.Mk 3, с усиленной нижней частью фюзеляжа для испытаний с посадкой без колес на экспериментальные "гибкие" палубы.
Последним одноместным вариантом Vampire, принятым на вооружение британских ВВС, стал Vampire FB.Mk 9 - вариант Vampire FB.Mk 5 с кондиционированием кабины пилота для использования в жарком климате. Vampire FB.Mk 9 поставлялся на Цейлон (ныне Шри-Ланка), в Иорданию и Родезию (Зимбабве). К моменту снятия с производства в декабре 1953 года в Великобритании построили свыше 1900 одноместных Vampire. Последними одноместными самолетами на военной службе стали несколько Vampire FB.Mk 50 в Доминиканской Республике - они служили до начала 1980-х годов, еще около 20 самолетов Vampire FB.Mk 6 имелись в Швейцарии и, возможно, несколько машин Vampire FB.Mk 9 в Зимбабве.
<...>
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
de Havilland DH.100 Vampire (Vampire FB.Mk 6)
Тип: одноместный истребитель-бомбардировщик
Силовая установка: один ТРД de Havilland Goblin DGn.3 тягой 14,90 кН
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 9145 м - 882 км/ч; начальная скороподъемность 1463 м/мин; практический потолок 13 045 м; радиус действия 1963 км
Масса: пустого 3304 хг; максимальная взлетная 5620 кг
Размеры: размах крыла 11,58 м; длина 9,37 м; высота 2,69 м; площадь крыла 24,34 м2
Вооружение: четыре неподвижные стреляющие вперед 20-мм пушки Hispano под носовой частью, плюс до 907 кг полезной нагрузки на двух подкрыльевых узлах подвески - обычно две 454-кг бомбы, либо восемь 27-кг НАР или два сбрасываемых бака
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 5
20 сентября 1943г. Дебютировал первый прототип одноместного турбореактивного истребителя de Havilland Vampire (LZ548).
-
Мировая Авиация 181
Изначально на первом прототипе Vampire стояли большие кили треугольной в плане формы, затем их заменили более угловатыми - на снимке прототип после доработки.
-
Авиация и Космонавтика 2013-04 / В.Бакурский - Реактивные самолеты Германии. Могли ли они изменить ход войны? /Из истории мировой авиации/
Британский реактивный истребитель "Вампир"
-
Air Enthusiast 2003-07 / T.Buttler - UK jet pioneers (2)
Pastoral view of LZ548, one of two DH.100 prototypes.
-
Мировая Авиация 80
Всего через 16 месяцев после начала проектирования истребителя Vampire де Хэвилленд-младший выполнил первый полет на его прототипе LZ548/G. Обратите внимание на исходное остроконечное вертикальное оперение прототипа.
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
The de Havilland Vampire prototype LZ551/G flying in the vicinity of HMS Ocean, on which the author made the first landings (and take-offs) by a British jet aircraft on 3 December 1945.
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
"Вампир" перед первой в истории посадкой реактивного истребителя на авианосец, декабрь 1945г.
The second DH.100 prototype, LZ551, flying past HMS 'Indomitable'. LZ551 made the first jet deck-landing on this carrier on December 3, 1945, and is now on show at the Fleet Air Arm Museum, Yeovilton. -
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
The Vampire touches down, slightly port wing low, on HMS Ocean. To improve deck clearance, after an incident during the fourth landing, the flaps were modified while the aircraft was still aboard Ocean, reducing their area by about 4 sq ft (0,37 m2).
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
Специально доработанный для испытаний на авианосце прототип Vampire Mk I (LZ551) стал первым в мире реактивным самолетом, выполнившим посадку на авианосец.
View of the initial series of trials on HMS Ocean with the Vampire prototype. Note the fully extended airbrakes on the wing trailing edge outboard of the booms, as well as the conventional split flap across the underside of the aircraft. -
Aeroplane Monthly 1986-01 / D.Middleton - Eric M. Brown /Test Pilot Profile/ (13)
Eric Brown made the first deck landing of a jet aircraft when he landed the second prototype D.H. Vampire, LZ551, on HMS Ocean on December 3, 1945.
View of the initial series of trials on HMS Ocean with the Vampire prototype. The illustration shows the Vampire at take-off, already well airborne as it passes the island superstructure. -
Мировая Авиация 108
3 декабря 1945 года de Havilland Vampire стал первым реактивным самолетом, совершившим посадку на британский авианосец "Оушн".
-
Мировая Авиация 75
Браун стал первым пилотом, посадившим реактивный самолет (второй прототип Vampire) на палубу. Это произошло 3 декабря 1945 года на авианосце "Оушен". После этих испытаний Браун стал кавалером ордена Британской империи.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / D.Middleton - Eric M. Brown /Test Pilot Profile/ (13)
Eric Brown is seen standing with LZ551 aboard HMS Ocean on December 3, 1945.
-
Мировая Авиация 65
Реактивные истребители для авианосцев. Ноябрь - декабрь 1945г.: 3 декабря третий прототип истребителя de Havilland Vampire Mk I (LZ551, фото), доработанный для испытаний на британском авианосце "Оушен", стал первым чисто реактивным самолетом, выполнившим посадку на палубу корабля.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The D.H. Sea Vampire Single-seat Fighter (D.H. Goblin turbo-jet unit).
A prototype Vampire operating from HMS Ocean (3 December 1945). -
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
The first of 18 Sea Vampire F Mk 20s (VV136) that were built to allow the Royal Navy to gain experience with jet aircraft aboard aircraft carriers.
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
A close up of the A-frame arrester hook on the Vampire.
-
Мировая Авиация 181
Sea Vampire F.Mk 20 на палубе авианосца "Имплекэйбл", снимок сделан во время учений.
-
Мировая Авиация 181
Варианты Vampire с ТРД Nene эксплуатировались в Австралии и Франции. Впервые ТРД Nene установили на прототип Vampire Mk II (TG276), самолет отличался внешне двумя воздухозаборниками на верхней поверхности фюзеляжа-гондолы.
-
Air Enthusiast 2001-07 / T.Buttler - Turbojets for Stalin
Vampire I TG276 was used to test the Nene installation. The 'elephant ears' behind the cockpit were intended to provide more air to the compressor but this was not wholly successful. In RAF colours, the Nene version was to have been the Vampire IV but the type did not enter service.
-
Мировая Авиация 8
23 марта 1948г.: на доработанном третьем серийном самолете Vampire (TG278) с крылом увеличенного размаха и новой кабиной Джон Каннигхэм установил новый мировой рекорд высоты - 18119 м.
-
Aeroplane Monthly 1993-05 / B.Jones - Tailless trio
The holders of two world records flying in formation. Nearer the camera is D.H.108 VW120, in which Derry broke the 100km closed circuit record. Behind is Vampire TG278 in which John Cunningham reached 59,492ft and thus regained the altitude record for Britain on March 23, 1948.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Swallow / D.H.108 - Великобритания - 1946
-
Aeroplane Monthly 1985-02 / R.Beamont - Sing a song of shock-stall (2)
Roland Beamont demonstrating a Vampire 1 at the 1946 SBAC display at Radlett.
-
Мировая Авиация 175
В мае 1947 года один Vampire F.Mk 1, TG278, был модифицирован для полетов на больших высотах и изучения вопросов разработки герметизированных кабин. На самолет установили двигатель de Havilland Ghost, кабину герметизировали, на каждой законцовке крыла появились вставки по 1,22 м, а для экономии массы с машины смыли окраску. 23 марта 1948 года Джон Каннингхэм установил на машине новый мировой рекорд высоты - 18120 м.
-
Мировая Авиация 102
1948 год - 18119 м. Ас британских ВВС времен Второй мировой войны, а после нее летчик-испытатель компании "de Havilland", Джон Каннингхэм 23 марта 1948 года на Vampire Mk 1 с крылом увеличенного размаха установил первый в истории рекорд высоты на реактивном самолете.
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / M.Hardy - Redhill recollections (1)
Vampire F.1 TG386, was operated on a research contract by Tiltman Langley. This photograph was taken in 1947, before the aircraft passed into the company's hands.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
de Havilland Vampire F.1
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighter (D.H. Goblin turbo-jet engine).
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighter (D.H. Goblin turbo-jet engine).
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / D.Middleton - Sammy Wroath /Test Pilot Profile/ (15)
More ETPS aircraft up from Boscombe in 1946. From left to right, a Meteor III, a Vampire I and a Spitfire 24.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943Supermarine Spitfire Mk.XVIII / 21 / 22 / 24 - Великобритания - 1944
-
Мировая Авиация 181
Первой в британских ВВС состояния боеготовности на Vampire достигла 247-я эскадрилья. Публичный дебют самолета состоялся на параде по случаю Победы 8 июня 1946 года в Лондоне.
The RAF's first jet fighters were the Gloster Meteor and the de Havilland Vampire. Illustrated are Vampire F Mk Is of the first Vampire unit, No 247 Squadron, also in 1946. -
Aeroplane Monthly 1979-07 / Hooton Park /Gone but not forgotten/ (3)
On June 11, 1949, No 610 Squadron held their air display at Hooton. Seen here is a trio of 605 Squadron (County of Warwick) Vampire F.1s
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Vampire F.1 TG442 ‘FMI-H’ of 203 AFS, Driffield, November 1949.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / Personal album
Scorching the Southend turf was D.H. Vampire F.1 VF303 in company with four of its brethren of No 54 Sqn from Odiham,
-
Air Pictorial 1999-10 / B.Blanche - RAuxAF: 75 years of achievement
Air and ground crews of No 501 (County of Gloucester) Sqn with their DH Vampire F.1s at Filton in January 1950.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
На снимке - самолет Vampire FB.Mk 5. Схема с двумя хвостовыми балками помогает свести к минимуму потери тяги, используя максимально короткое реактивное сопло.
Vampire F.B.Mk 5 VV217 later used for trial installation of Sea Vixen nose wheel steering. -
Aeroplane Monthly 1980-01 / J.Kucera - Mojave Magnificent
De Havilland Vampire F.Mk 3 N6878D, previously with the RCAF as 17072, is owned by Al Letcher and based at Mojave. It took part in the Cobra Sprint Race.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
To extend the type’s range, the Venoms were usually fitted with wingtip fuel tanks. On No 118’s aircraft they also provided an additional canvas for the squadron flash as evidenced on WE388 ‘A-M’.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / ??? - At last! the 1948 show
John Derry low and fast in the Vampire 5.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / H.Field - Advancing in review order
A study in light and shade as Charles E. Brown catches the Vampire wing in this striking up-sun shot.
-
Aeroplane Monthly 1976-05 / L.Hunt - The Millionaires' mob (2)
Air drill in Vampire 3s, June 1950.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
No. 603 (City of Edinburgh) Squadron, Royal Auxiliary Air Force, Vampires F.B.Mk 5s WA432 "D", WA434 "E", VZ848 "S" and VZ864 "G" in formation, April 1954. Squadron markings consisted of a light blue/roundel red chequerboard pattern, flanked top and bottom by horizontal bars of dark navy blue. Camouflage had just begun to be applied, WA434 being in non-standard scheme
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Vampire FB.5s of 102 FRS, North Luffenham, August 1951, including WA344, WA413 and WA416.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
Vampire F.B.Mk 5s armed with 3-inch rockets.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Vampire FB.5s of 208 AFS, Merry field, October 14,1953. Left to right: VV688 ‘58’, VV555 ‘70’, VV556 ‘72’ and VZ224 ‘42’.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Four Vampire FB.9s of RAFC, Cranwell in 1956. Left to right: WX226 ‘9’, WX204 ‘5’, WR242 ‘21’, WR247 ‘14’. Photograph by kind permission of the AOC and Commandant, RAFC Cranwell.
-
Мировая Авиация 181
Линия развития одноместных Vampire для британских ВВС завершилась созданием истребителя-бомбардировщика FB.Mk 9, оптимизированного для эксплуатации в тропиках.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Smith - Mau Mau! A Case Study in Colonial Air Power
Vampire FB.9s of 8 Squadron over typical Kenyan terrain during their brief deployment in 1954.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Mixed formation of Vampire FB.5s and T.11s led by unit QFI S/L Pete Eddleston, over Lincoln Cathedral, October 10, 1955. The photograph subsequently appeared on that year’s Christmas card and Wing’s Parade programme. Left to right: T.11 WZ503 ‘21’, FB.5 WA250 ‘61’, FB.5 WA279 ‘52’ and T.11 XE977 ‘25’.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
No.25 Group formation comprising Vampire FB.5s of 206 AFS Valley and 208 AFS Merryfield, with Vampire T.11 WZ561 ‘55-0’ during the practice flypast for the RAF Review at Odiham, July 1953.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / H.Field - Advancing in review order
The complete detachment passes over RAF Oakington during practice.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / D.Middleton - Sammy Wroath /Test Pilot Profile/ (15)
A varied formation up from the Empire Test Pilots School at Boscombe. Nearest the camera is D.H. Vampire FB.5 VV672, with Meteor F.4 VW303, Lincoln B.2 RF538, a Mosquito and a Firefly stretching away into the distance.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lincoln / Type 694 - Великобритания - 1944De Havilland Mosquito B / D.H.98 - Великобритания - 1940Fairey Firefly - Великобритания - 1941Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aviation Historian 11 / K.Hayward - High Anxiety
NEWLY-APPOINTED TAH Editorial Board member Gregory Alegi recently found this photograph while looking for something else. We are sure we’ve seen it before, but cannot recall the occasion or the story behind it. Can anyone from the readership provide chapter and verse? If so, please contact the Editor or the Managing Editor.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancastrian / Type 691 - Великобритания - 1945De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Hardy - 1950 RAF display (2)
The Vampire aerobatic team put up by 54 Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / M.Hardy - 1950 RAF Display (1)
Five 54 Sqn Vampires soar vertically above Farnborough on July 7, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Hardy - 1950 RAF display (2)
A convincing demonstration of a rocket attack by a de Havilland Vampire.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
No 118 Squadron was re-formed in the early 1950s as part of the RAF’s German based 2nd TAF. Vampire FB.5 WA382 ‘A-J’ about to touch down at Fassburg in June 1952.
-
Air Pictorial 1977-10
Vampire FB.5 WA453 of No. 602 (City of Glasgow) Squadron at Renfrew
-
Мировая Авиация 59
Самолеты Vampire FB.Mk 9 были выделены из состава 8-й эскадрильи в апреле 1954 года, обычно они базировались в Хормаксаре (район Адена, Йемен), но совершали вылеты с аэродрома в Истли. Самолеты привлекались к операции "Anvil".
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Students of the first Provost/Vampire course to graduate from 8 FTS, Swinderby 101 Course gather around Vampire FB.5, VZ349 ‘57’, February 1956.
-
Air Pictorial 1977-08 / I.Stott - Edinburg's Own
No. 603 Squadron's pilots and groundcrew at Turnhouse in 1954. The Vampire FB.5 at the far end, just before the two Meteors, is WG833 OS", personal mount of the then Leader of the Scottish Auxiliary Wing, W/Cdr. W. G. G. Duncan Smith
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor F.Mk.8 / FR.Mk.9 - Великобритания - 1948
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Vampire FB.5s VV452 ‘RS-G’ and VZ124 ‘RS-D’ of 229 OCU, Chivenor, in 1953.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / H.Field - Advancing in review order
The complete 25 Group contingent lined up on Runway 05 at RAF Oakington. Only 600yd of the original 2,000yd runway remains today to meet the needs of the resident Army helicopters.
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Hardy - All the Queen's forces (1)
Vampire FB.5s, Sabres and Washingtons feature in this view of the static park.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-29 Superfortress - США - 1942North American F-86 Sabre - США - 1947
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Hardy - All the Queen's forces (1)
This was the scene at RAF Odiham on the afternoon of Tuesday, July 14, 1953, the day before the Review, as seen from Flight’s Miles Gemini G-AFLT, showing the ranks of aircraft and the static park. A full dress rehearsal was held the previous Friday!
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949Gloster, Armstrong Whitworth Meteor NF.11 - Великобритания - 1950Handley Page Hastings / H.P.67 - Великобритания - 1946
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / M.Hardy - All the Queen's forces
An aerial view of just part of the static display, taken from Flight’s Miles Gemini.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949Gloster, Armstrong Whitworth Meteor NF.11 - Великобритания - 1950Handley Page Hastings / H.P.67 - Великобритания - 1946
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Vampire FB.5s VZ126 ‘HX-A ’ and VV667 ‘HX-H’ of 226 OCU Stradishall, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1979-01
CHARLES E. BROWN'S study of a Vampire F Mk III of the Royal Norwegian Air Force over mountainous country was taken during a joint exercise with the RAF, when Lincolns and Lancasters made mock day and night attacks on Norway from English bases.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighters ready for delivery to the Swedish Air Force.
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
Students working on Swedish Air Force Vampires at Hatfield. Mosquitoes can be seen in the background.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito B / D.H.98 - Великобритания - 1940
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / E.Gandet - Farewell little "Vampi"
Vampire Mk 1 J-1003 pictured in between test flights in 1949 at Sion.
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / E.Gandet - Farewell little "Vampi"
Swiss D.H. Vampire FB Mk 6 J-1008 pictured as it landed at Hatfield after flying from Dubendorf on August 20, 1974. Now exhibited at the Mosquito Aircraft Museum at nearby Salisbury Hall, the Vampire was a gift from the Swiss Air Force.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Швейцарии: F.Mk 1 (3), FB.Mk 6 (181), NF.Mk 10(1), T.Mk 11 (3), T.Mk 55 (46).
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 3. World Directory of Air Forces
Swiss Air Force de Havilland Vampire trainer.
-
Air International 1993-11 / Fighter A to Z
The fourth pre-series Mistral
-
Авиация и Космонавтика 2015-10 / В.Морозов - "Нормандия-Неман" - явные и тайные страницы биографии (2)
«Мистраль» ВВС Франции, середина 1950-х гг.
-
Авиация и Время 2008-03 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (1)
Пара "Мистралей" выполняет патрульный полет
-
Air International 1981-08
The SNCASE SE 535 Mistral c/n 130 in the markings of Escadre de Chasse 1/8 Maghreb, with which it served at Rabat, Morocco, from May 1955 to June 1958.
-
Air International 1981-08
Mistral c/n 115 with EC.1/6 Oranie, serving at Oran, Algeria, in 1953.
-
Air Enthusiast 1998-07 / Round-Out
Vampire FB.5 VV715 ‘NL-H’ of EC III/2 Alsace at Dijon, June 1949.
-
Авиация и Время 2008-05 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (3)
Раненому сержанту П.Фурье помогают покинуть кабину "Мистраля"
-
Мировая Авиация 175
ВВС Франции: F.Mk 1 (30), FB.Mk 5 (296), SNCASE SE.532/535 Mistral (251).
-
Air Pictorial 1955-08 / J.Stevens - "Farnborough" in Europe
Second prototype S.E. Mistral Mk.53 with experimental skids and oversize nosewheel - all non-retractable.
-
Мировая Авиация 181
Французская фирма SNCASE выпустила 250 самолетов SE 535 Mistral для ВВС Франции. Mistral разработан на основе FB.Mk 53 и оснащен ТРД Rolls-Royce Nene французской сборки.
-
Aviation Historian 15 / P.Jarrett - Lost & Found
A close-up view of the Vampire’s port undercarriage leg, which incorporates a short, broad ski and a pair of castors. If any readers have any further information on this experiment, do let us know!
-
Aviation Historian 15 / P.Jarrett - Lost & Found
The unusual ski undercarriage fitted to a French de Havilland Vampire. When and where was it fitted - and why?
-
Aviation Historian 21
FURTHER DETAILS OF the ski-equipped French Vampire have come from Jean-Christophe Altherr in France, who writes: “The history you seek is to be found on pages 145-146 of the Numero special Trait d’Union 1980: D.H.100 Vampire et SE.535 Mistral en France. The undercarriage was designed and built by the DOP company to enable the Mistral to take off and land on unprepared strips. The ski itself, shown RIGHT, was mounted on Mistral prototype No 02; it was ground-tested in December 1954 and flight-tested the following January. While the test results were satisfactory on a grass field, the ski appeared to be unsuitable for a hard surface - impeding, for example, movement of the aircraft inside a hangar. DOP then designed a special trolley equipped with two small wheels, seen LEFT. After the Mistral had landed using the skis, the trolleys were simply put in front of the aircraft (after it had been chocked), and the pilot gently moved forward to place the skis on the trolleys. All in all, however, the system was considered too complex for operations. During the first quarter of 1956 another Mistral, No 61, was equipped with the skis and tested by the Centre d’Experiences Aeriennes Militaires between March 1956 and February 1957. The absence of any markings in your picture suggests it shows the Mistral prototype. ”
-
Air Pictorial 1956-03 / Photos by request
Another Vampire in overseas colours, this time a Fiat-built de Havilland D.H.100 Vampire F.B. Mk. 52 of the Italian Air Force. The squadron badge on the fin is a prancing black horse.
-
Авиация и Время 2003-03 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (4)
Один из Vampire FB52 ВВС Индии
-
Air Pictorial 1991-09
DH 100 Vampire in Cavallino Rampante aerobatics Team colours
-
Авиация и Время 2002-04 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (2)
Лицензионная сборка "Вампиров" в Индии
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
Along with the Meteor, the de Havilland Vampire formed the backbone of the EAF’s early jet fighter force, 21 British-built examples being supplemented by nearly 60 Italian-built FB.52s. Here a pair of EAF Vampires is seen in Turkey during their ferry flights in 1951.
Two de Havilland-built FB.52s of the REAF at a snow-covered airfield in Turkey (Turkish-registered DH Heron 2B TC-HER in the background) during their delivery flight. These aircraft still only have their serial numbers written in European numerals.Другие самолёты на фотографии: De Havilland Heron / D.H.114 - Великобритания - 1950
-
Мировая Авиация 175
ВВС Египта: FB.Mk 5 (1), FB.Mk 52 (50), T.Mk 55 (12), плюс переданные Италией (47).
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
An Italian-built Vampire FB.52 after its delivery to Egypt. This aircraft still only has its serial number in European numerals, suggesting that Arabic numerals were added just before the Suez War. Italian-built Vampires in Egyptian service were distinguished from those made by de Havilland itself by having black anti-dazzle panels in front of their cockpits. This particular machine, number 1563, was probably delivered with the Syrian MDN number 36 (ex-Italian Air Force 6039) and may have been a survivor of Suez; the presence of a T-6 in the background perhaps indicating that remaining Vampires were used as advanced trainers at the Bilbeis Air Academy for a time.
Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
A flight of de Havilland-built Vampire FB.52s over the Citadel of Cairo before the Suez War. The aircraft retain their original western European serial numbers but have these repeated in Arabic numerals between the black bands around their tail-booms; that of the nearest aircraft being 1514.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The Macchi airfield at Venegono near Varese in October 1954, with a line-up of Italian-built Vampire FB.52s in their temporary Syrian Air Force markings. These were removed immediately the aircraft arrived in Egypt - their true destination. Even so, various political difficulties, largely resulting from British unwillingness to sanction the sale of Italian Vampires to Egypt, meant that these aircraft were not flown to Cairo until March and April 1955.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
Another view of Varese in October 1954, with a line-up of Italian-built Vampire FB.52s in their temporary Syrian Air Force markings.
-
Air Pictorial 1956-12 / The journal of a roving spotter
One of the ten Vampire 9s presented by Britain to the Royal Jordanian Air Force.
-
АвиаМастер 2001-02 / М.Жирохов - Мятежная провинция. Воздушная война в Конго 1960-1963гг. /Горячая точка/
Аэрофотоснимок с ооновского разведчика J-29, на котором виден кое-как замаскированный ветками истребитель "Вампир" ВВС Катанги.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
По-видимому, это единственный сохранившийся в летном состоянии на момент конца Родезии «Вампир» FB.9 из 2-й АЭ ВВС Родезии-Зимбабве с опознавательными знаками, принятыми в 1979 г. Фото 1979-1980 гг.
-
Aviation Historian 15 / G.Ellis - Brothers in Arms
Royal Rhodesian Air Force pilots gather around the wing of a de Havilland Vampire FB.9 before a sortie. The Vampire entered service in Rhodesia in 1953. Note the three assegais in the standard RAF roundel, representing Southern Rhodesia, Northern Rhodesia and Nyasaland, at that time confederated states.
-
Aviation Historian 31 / F.Villeneuve - Hawk One (1)
F-51D MUSTANG AND VAMPIRE F. Mk. 1 fighters of the R.C.A.F. were declared obsolete last November and eighty-eight Mustangs and twenty-nine Vampires are now for-sale. CB-569 is serial 9569 and GO-021, 17021.
From training on piston-engined Harvards and Beech 18s, Fern graduated on to jets with the de Havilland Vampire, of which a total of 86 English Electric-built single-seat F.3s were acquired by the RCAF during 1948-49. There were no two-seat dual instruction variants for RCAF pilots; their first experience of jet flying had to be solo. -
Air Pictorial 1958-07 / Spotter's Notebook
Adapting military aircraft for civilian use is not unusual, but to use a D.H. Vampire as a runabout is the last word. This Vampire is one of twenty-six purchased from the R.C.A.F.
-
Мировая Авиация 175
N6883D входил в число 150 самолетов Vampire F.Mk 3, построенных "de Havilland Canada" в Даунсвью. В 1958 году самолет списали и в числе 26 машин продали "Formetal Division" компании "Fliteways Inc." в Висконсине, США, для возможного использования в качестве корпоративного самолета и частного такси. Идея оказалась провальной, и N6883D продали пилоту Полу Манцу, работавшему на Голливуд. Самолет был окрашен по приведенной схеме.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / D.Jones - Hollywood pilot
Mantz had two de Havilland Vampires - this is one of them. They were possibly ex-RCAF aircraft.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
A flight of three DH Vampire Mk 3s over the Mexican countryside. Nearest are No 4 and No 13 - which is today preserved at BAMS Zapopan, Jalisco.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Mk 3 No 13 taxiing by a Lockheed T-33A during their final years of operations - this aircraft is preserved at BAMS at Zapopan, Jalisco Mexico.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed T-33A - США - 1948
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
A line-up of F.3s and T-33As. Vampire No 1 sports an extra tailboom stripe to show that it is the Squadron Commander’s aircraft.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed T-33A - США - 1948
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Newly-arrived Vampires FAM-12 and FAM-10 parked in the area of the Escuadron de Reconocimiento Fotografico at BAM-1 Santa
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
One of the first Vampires destroyed in a accident was FAM-14 shown here in an early colour scheme with FAM-9 next to it at BAM-1.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
The surviving Vampire fighters inside of a hangar at BAM-1 Santa Lucia after their retirement from service. Note the tear drops painted on the ‘eyes’.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Mexican President Lie Adolfo Lopez Mateos (left) inspects one of the Vampire fighters at BAM-1 Santa Lucia. Note the US Navy-type helmet and lack of gunsight on the aircraft.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Technicians from Fliteways assembly one of the Goblin engines at BAM-1, Santa Lucia. Note Beechcraft F2B FZB-5501 of the Photo Squadron behind.
Другие самолёты на фотографии: Beechcraft Model 18 / C-45 Expeditor - США - 1937
-
Авиация и Космонавтика 2018-08 / В.Морозов - Доминиканский эпизод или Ответный ход Фиделя
Доминиканские «Вампиры» FB.52 на стоянке. Конец 1950-х - начало 1960-х гг.
-
Air International 1979-01
An interesting photograph of the Nene-Vampire A78-2 when in use at the RAAF base at Rathmines as an instructional airframe. Also visible in this photograph are a Wirraway, Mustang, Auster III and Tiger Moth.
Другие самолёты на фотографии: Commonwealth (CAC) CA-1 / CA-3 Wirraway - Австралия - 1939De Havilland Tiger Moth / D.H.82 - Великобритания - 1931North American P-51D Mustang - США - 1944Taylorcraft Auster - Великобритания - 1939
-
Мировая Авиация 175
ВВС Новой Зеландии: FB.Mk 5 (29), T.Mk 11 (5), FB.Mk 52 (18), T.Mk 55 (6) - самолеты состояли на вооружении в 1950-1972 годах.
-
Air Pictorial 1958-10
Do old aeroplanes, like old soldiers, never die? This Vampire, service career abruptly ended, is now used to advertise a popular soft drink.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / M.Oakey - Grapevine
Restoration of de Havilland Vampire LZ551 is well under way in the hands of the Yeovilton-based Society of Friends of the Fleet Air Arm Museum. A good deal of rebuilding has been carried out, but the volunteer team needs a control column top half to help complete the task - any offers via this column, please. This Vampire is a very significant one: on December 3, 1945, piloted by Lt-Cdr E. M. "Winkle” Brown, it was the first jet to land on an aircraft carrier.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The main assembly workshop of the Aermacchi factory as Varese with a number of Vampire front fuselages ready for final assembly. In the background are a number of MB.308 touring aircraft and a DH.113 Vampire night-fighter.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950Macchi MB.308 - Италия - 1946
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
In this photograph of one of the Hatfield aircraft assembly halls can be seen Chipmunks, Comets, Vampires and Venoms.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet / D.H.106 - Великобритания - 1949De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk - Канада - 1946
Тип фотографий