De Havilland Vampire / D.H.100     Великобритания, 1943
Sud-Est Mistral / SE.530     Франция, 1951
Варианты:
De Havilland - Vampire / D.H.100 - 1943 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1943


Одноместный истребитель-бомбардировщик
Описание
Фотографии:

Ч/б фото (109)
de Havilland DH.100, DH.113 и DH.115 Vampire

   DH.100 Vampire стал первым британским однодвигательным реактивным истребителем. Прототип совершил первый полет в Хэтфилде 20 сентября 1943 года под управлением самого Джеффри де Хэвилленда, всего 16 месяцев спустя с начала рабочего проектирования. В 1946 году самолет приняли на вооружение британских ВВС под обозначением Vampire F.Mk 1, он оснащался ТРД de Havilland Goblin DGn.3 тягой 13,79 кН. Ряд машин раннего варианта использовался для экспериментов и испытаний.
   В ходе дальнейших работ был создан вариант Vampire F.Mk 3, заменивший Vampire F.Mk 1 в британских ВВС. На основе Vampire F.Mk 3 была разработана экспортная серия Vampire - четыре самолета получила Норвегия и 85 - Канада. Австралийская компания "de Havilland Aircraft Pty Ltd." выпустила по лицензии 80 самолетов Vampire FB.Mk 30 с одним двигателем Rolls-Royce Nene австралийской сборки (в самой Великобритании три Vampire F.Mk 1 с двигателями Nene стали прототипами для предлагавшейся модификации Vampire F.Mk 2).
   Версия штурмовика Vampire F.Mk 3 с усиленным крылом уменьшенного размаха пошла в серийное производство под обозначением Vampire FB.Mk 5. Она поставлялась на экспорт в Египет, Финляндию, Францию, Ирак, Ливан, Новую Зеландию, Норвегию, Швецию и Венесуэлу. Несколько Vampire FB.Mk 5 также поставили ВВС Индии и ЮАР. Ряд стран приобрели лицензии на их производство: итальянская "Macchi" построила 80 машин варианта Vampire FB.Mk 52А, Швейцария изготовила 178 самолетов Vampire F.Mk 6, а Франция - 67 машин Vampire FB.Mk 5, которые собирались компанией "SNCASE" из британских комплектующих. Позже "SNCASE" собрала 183 самолета Vampire FB.Mk 5 с двигателями Goblin и 250 самолетов Vampire FB.Mk 53 с двигателями Nene французской сборки под фирменным обозначением Sud-Est SE.535 Mistral. Морской версией Vampire FB.Mk 5 стал Sea Vampire F.Mk 20. 30 таких самолетов поставили авиации британских ВМС. Также изготовили шесть самолетов Sea Vampire F.Mk 21 - конверсия стандартного Vampire F.Mk 3, с усиленной нижней частью фюзеляжа для испытаний с посадкой без колес на экспериментальные "гибкие" палубы.
   Последним одноместным вариантом Vampire, принятым на вооружение британских ВВС, стал Vampire FB.Mk 9 - вариант Vampire FB.Mk 5 с кондиционированием кабины пилота для использования в жарком климате. Vampire FB.Mk 9 поставлялся на Цейлон (ныне Шри-Ланка), в Иорданию и Родезию (Зимбабве). К моменту снятия с производства в декабре 1953 года в Великобритании построили свыше 1900 одноместных Vampire. Последними одноместными самолетами на военной службе стали несколько Vampire FB.Mk 50 в Доминиканской Республике - они служили до начала 1980-х годов, еще около 20 самолетов Vampire FB.Mk 6 имелись в Швейцарии и, возможно, несколько машин Vampire FB.Mk 9 в Зимбабве.
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland DH.100 Vampire (Vampire FB.Mk 6)

   Тип: одноместный истребитель-бомбардировщик
   Силовая установка: один ТРД de Havilland Goblin DGn.3 тягой 14,90 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 9145 м - 882 км/ч; начальная скороподъемность 1463 м/мин; практический потолок 13 045 м; радиус действия 1963 км
   Масса: пустого 3304 хг; максимальная взлетная 5620 кг
   Размеры: размах крыла 11,58 м; длина 9,37 м; высота 2,69 м; площадь крыла 24,34 м2
   Вооружение: четыре неподвижные стреляющие вперед 20-мм пушки Hispano под носовой частью, плюс до 907 кг полезной нагрузки на двух подкрыльевых узлах подвески - обычно две 454-кг бомбы, либо восемь 27-кг НАР или два сбрасываемых бака
UK
20 сентября 1943г. Дебютировал первый прототип одноместного турбореактивного истребителя de Havilland Vampire (LZ548).
Изначально на первом прототипе Vampire стояли большие кили треугольной в плане формы, затем их заменили более угловатыми - на снимке прототип после доработки.
Британский реактивный истребитель "Вампир"
Pastoral view of LZ548, one of two DH.100 prototypes.
Всего через 16 месяцев после начала проектирования истребителя Vampire де Хэвилленд-младший выполнил первый полет на его прототипе LZ548/G. Обратите внимание на исходное остроконечное вертикальное оперение прототипа.
The de Havilland Vampire prototype LZ551/G flying in the vicinity of HMS Ocean, on which the author made the first landings (and take-offs) by a British jet aircraft on 3 December 1945.
"Вампир" перед первой в истории посадкой реактивного истребителя на авианосец, декабрь 1945г.
The second DH.100 prototype, LZ551, flying past HMS 'Indomitable'. LZ551 made the first jet deck-landing on this carrier on December 3, 1945, and is now on show at the Fleet Air Arm Museum, Yeovilton.
The Vampire touches down, slightly port wing low, on HMS Ocean. To improve deck clearance, after an incident during the fourth landing, the flaps were modified while the aircraft was still aboard Ocean, reducing their area by about 4 sq ft (0,37 m2).
Специально доработанный для испытаний на авианосце прототип Vampire Mk I (LZ551) стал первым в мире реактивным самолетом, выполнившим посадку на авианосец.
View of the initial series of trials on HMS Ocean with the Vampire prototype. Note the fully extended airbrakes on the wing trailing edge outboard of the booms, as well as the conventional split flap across the underside of the aircraft.
Eric Brown made the first deck landing of a jet aircraft when he landed the second prototype D.H. Vampire, LZ551, on HMS Ocean on December 3, 1945.
View of the initial series of trials on HMS Ocean with the Vampire prototype. The illustration shows the Vampire at take-off, already well airborne as it passes the island superstructure.
3 декабря 1945 года de Havilland Vampire стал первым реактивным самолетом, совершившим посадку на британский авианосец "Оушн".
Браун стал первым пилотом, посадившим реактивный самолет (второй прототип Vampire) на палубу. Это произошло 3 декабря 1945 года на авианосце "Оушен". После этих испытаний Браун стал кавалером ордена Британской империи.
Eric Brown is seen standing with LZ551 aboard HMS Ocean on December 3, 1945.
Реактивные истребители для авианосцев. Ноябрь - декабрь 1945г.: 3 декабря третий прототип истребителя de Havilland Vampire Mk I (LZ551, фото), доработанный для испытаний на британском авианосце "Оушен", стал первым чисто реактивным самолетом, выполнившим посадку на палубу корабля.
The D.H. Sea Vampire Single-seat Fighter (D.H. Goblin turbo-jet unit).
A prototype Vampire operating from HMS Ocean (3 December 1945).
The first of 18 Sea Vampire F Mk 20s (VV136) that were built to allow the Royal Navy to gain experience with jet aircraft aboard aircraft carriers.
A close up of the A-frame arrester hook on the Vampire.
Sea Vampire F.Mk 20 на палубе авианосца "Имплекэйбл", снимок сделан во время учений.
Варианты Vampire с ТРД Nene эксплуатировались в Австралии и Франции. Впервые ТРД Nene установили на прототип Vampire Mk II (TG276), самолет отличался внешне двумя воздухозаборниками на верхней поверхности фюзеляжа-гондолы.
Vampire I TG276 was used to test the Nene installation. The 'elephant ears' behind the cockpit were intended to provide more air to the compressor but this was not wholly successful. In RAF colours, the Nene version was to have been the Vampire IV but the type did not enter service.
23 марта 1948г.: на доработанном третьем серийном самолете Vampire (TG278) с крылом увеличенного размаха и новой кабиной Джон Каннигхэм установил новый мировой рекорд высоты - 18119 м.
The holders of two world records flying in formation. Nearer the camera is D.H.108 VW120, in which Derry broke the 100km closed circuit record. Behind is Vampire TG278 in which John Cunningham reached 59,492ft and thus regained the altitude record for Britain on March 23, 1948.
Roland Beamont demonstrating a Vampire 1 at the 1946 SBAC display at Radlett.
В мае 1947 года один Vampire F.Mk 1, TG278, был модифицирован для полетов на больших высотах и изучения вопросов разработки герметизированных кабин. На самолет установили двигатель de Havilland Ghost, кабину герметизировали, на каждой законцовке крыла появились вставки по 1,22 м, а для экономии массы с машины смыли окраску. 23 марта 1948 года Джон Каннингхэм установил на машине новый мировой рекорд высоты - 18120 м.
1948 год - 18119 м. Ас британских ВВС времен Второй мировой войны, а после нее летчик-испытатель компании "de Havilland", Джон Каннингхэм 23 марта 1948 года на Vampire Mk 1 с крылом увеличенного размаха установил первый в истории рекорд высоты на реактивном самолете.
de Havilland Vampire F.1
The D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighter (D.H. Goblin turbo-jet engine).
The D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighter (D.H. Goblin turbo-jet engine).
Первой в британских ВВС состояния боеготовности на Vampire достигла 247-я эскадрилья. Публичный дебют самолета состоялся на параде по случаю Победы 8 июня 1946 года в Лондоне.
The RAF's first jet fighters were the Gloster Meteor and the de Havilland Vampire. Illustrated are Vampire F Mk Is of the first Vampire unit, No 247 Squadron, also in 1946.
On June 11, 1949, No 610 Squadron held their air display at Hooton. Seen here is a trio of 605 Squadron (County of Warwick) Vampire F.1s
Vampire F.1 TG442 ‘FMI-H’ of 203 AFS, Driffield, November 1949.
Scorching the Southend turf was D.H. Vampire F.1 VF303 in company with four of its brethren of No 54 Sqn from Odiham,
Air and ground crews of No 501 (County of Gloucester) Sqn with their DH Vampire F.1s at Filton in January 1950.
FB Mk.5 / FB Mk.9
На снимке - самолет Vampire FB.Mk 5. Схема с двумя хвостовыми балками помогает свести к минимуму потери тяги, используя максимально короткое реактивное сопло.
Vampire F.B.Mk 5 VV217 later used for trial installation of Sea Vixen nose wheel steering.
De Havilland Vampire F.Mk 3 N6878D, previously with the RCAF as 17072, is owned by Al Letcher and based at Mojave. It took part in the Cobra Sprint Race.
To extend the type’s range, the Venoms were usually fitted with wingtip fuel tanks. On No 118’s aircraft they also provided an additional canvas for the squadron flash as evidenced on WE388 ‘A-M’.
John Derry low and fast in the Vampire 5.
A study in light and shade as Charles E. Brown catches the Vampire wing in this striking up-sun shot.
Air drill in Vampire 3s, June 1950.
No. 603 (City of Edinburgh) Squadron, Royal Auxiliary Air Force, Vampires F.B.Mk 5s WA432 "D", WA434 "E", VZ848 "S" and VZ864 "G" in formation, April 1954. Squadron markings consisted of a light blue/roundel red chequerboard pattern, flanked top and bottom by horizontal bars of dark navy blue. Camouflage had just begun to be applied, WA434 being in non-standard scheme
Vampire FB.5s of 102 FRS, North Luffenham, August 1951, including WA344, WA413 and WA416.
Vampire F.B.Mk 5s armed with 3-inch rockets.
Vampire FB.5s of 208 AFS, Merry field, October 14,1953. Left to right: VV688 ‘58’, VV555 ‘70’, VV556 ‘72’ and VZ224 ‘42’.
Four Vampire FB.9s of RAFC, Cranwell in 1956. Left to right: WX226 ‘9’, WX204 ‘5’, WR242 ‘21’, WR247 ‘14’. Photograph by kind permission of the AOC and Commandant, RAFC Cranwell.
Линия развития одноместных Vampire для британских ВВС завершилась созданием истребителя-бомбардировщика FB.Mk 9, оптимизированного для эксплуатации в тропиках.
Vampire FB.9s of 8 Squadron over typical Kenyan terrain during their brief deployment in 1954.
Five 54 Sqn Vampires soar vertically above Farnborough on July 7, 1950.
Mixed formation of Vampire FB.5s and T.11s led by unit QFI S/L Pete Eddleston, over Lincoln Cathedral, October 10, 1955. The photograph subsequently appeared on that year’s Christmas card and Wing’s Parade programme. Left to right: T.11 WZ503 ‘21’, FB.5 WA250 ‘61’, FB.5 WA279 ‘52’ and T.11 XE977 ‘25’.
No.25 Group formation comprising Vampire FB.5s of 206 AFS Valley and 208 AFS Merryfield, with Vampire T.11 WZ561 ‘55-0’ during the practice flypast for the RAF Review at Odiham, July 1953.
The complete detachment passes over RAF Oakington dur­ing practice.
NEWLY-APPOINTED TAH Editorial Board member Gregory Alegi recently found this photograph while looking for something else. We are sure we’ve seen it before, but cannot recall the occasion or the story behind it. Can anyone from the readership provide chapter and verse? If so, please contact the Editor or the Managing Editor.
No 118 Squadron was re-formed in the early 1950s as part of the RAF’s German based 2nd TAF. Vampire FB.5 WA382 ‘A-J’ about to touch down at Fassburg in June 1952.
Vampire FB.5 WA453 of No. 602 (City of Glasgow) Squadron at Renfrew
Самолеты Vampire FB.Mk 9 были выделены из состава 8-й эскадрильи в апреле 1954 года, обычно они базировались в Хормаксаре (район Адена, Йемен), но совершали вылеты с аэродрома в Истли. Самолеты привлекались к операции "Anvil".
Students of the first Provost/Vampire course to graduate from 8 FTS, Swinderby 101 Course gather around Vampire FB.5, VZ349 ‘57’, February 1956.
No. 603 Squadron's pilots and groundcrew at Turnhouse in 1954. The Vampire FB.5 at the far end, just before the two Meteors, is WG833 OS", personal mount of the then Leader of the Scottish Auxiliary Wing, W/Cdr. W. G. G. Duncan Smith
Vampire FB.5s VV452 ‘RS-G’ and VZ124 ‘RS-D’ of 229 OCU, Chivenor, in 1953.
The complete 25 Group contingent lined up on Runway 05 at RAF Oakington. Only 600yd of the original 2,000yd runway remains today to meet the needs of the resident Army helicopters.
This was the scene at RAF Odiham on the afternoon of Tuesday, July 14, 1953, the day before the Review, as seen from Flight’s Miles Gemini G-AFLT. A full dress rehearsal was held the previous Friday!
Vampire FB.5s VZ126 ‘HX-A ’ and VV667 ‘HX-H’ of 226 OCU Stradishall, 1950.
Norway
CHARLES E. BROWN'S study of a Vampire F Mk III of the Royal Norwegian Air Force over mountainous country was taken during a joint exercise with the RAF, when Lincolns and Lancasters made mock day and night attacks on Norway from English bases.
Sweden
D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighters ready for delivery to the Swedish Air Force.
Switzerland
Vampire Mk 1 J-1003 pictured in between test flights in 1949 at Sion.
Swiss D.H. Vampire FB Mk 6 J-1008 pictured as it landed at Hatfield after flying from Dubendorf on August 20, 1974. Now exhibited at the Mosquito Aircraft Museum at nearby Salisbury Hall, the Vampire was a gift from the Swiss Air Force.
ВВС Швейцарии: F.Mk 1 (3), FB.Mk 6 (181), NF.Mk 10(1), T.Mk 11 (3), T.Mk 55 (46).
Swiss Air Force de Havilland Vampire trainer.
France
The fourth pre-series Mistral
«Мистраль» ВВС Франции, середина 1950-х гг.
Пара "Мистралей" выполняет патрульный полет
The SNCASE SE 535 Mistral c/n 130 in the markings of Escadre de Chasse 1/8 Maghreb, with which it served at Rabat, Morocco, from May 1955 to June 1958.
Mistral c/n 115 with EC.1/6 Oranie, serving at Oran, Algeria, in 1953.
Vampire FB.5 VV715 ‘NL-H’ of EC III/2 Alsace at Dijon, June 1949.
Раненому сержанту П.Фурье помогают покинуть кабину "Мистраля"
ВВС Франции: F.Mk 1 (30), FB.Mk 5 (296), SNCASE SE.532/535 Mistral (251).
Second prototype S.E. Mistral Mk.53 with experimental skids and oversize nosewheel - all non-retractable.
Французская фирма SNCASE выпустила 250 самолетов SE 535 Mistral для ВВС Франции. Mistral разработан на основе FB.Mk 53 и оснащен ТРД Rolls-Royce Nene французской сборки.
A close-up view of the Vampire’s port undercarriage leg, which incorporates a short, broad ski and a pair of castors. If any readers have any further information on this experiment, do let us know!
The unusual ski undercarriage fitted to a French de Havilland Vampire. When and where was it fitted - and why?
FURTHER DETAILS OF the ski-equipped French Vampire have come from Jean-Christophe Altherr in France, who writes: “The history you seek is to be found on pages 145-146 of the Numero special Trait d’Union 1980: D.H.100 Vampire et SE.535 Mistral en France. The undercarriage was designed and built by the DOP company to enable the Mistral to take off and land on unprepared strips. The ski itself, shown RIGHT, was mounted on Mistral prototype No 02; it was ground-tested in December 1954 and flight-tested the following January. While the test results were satisfactory on a grass field, the ski appeared to be unsuitable for a hard surface - impeding, for example, movement of the aircraft inside a hangar. DOP then designed a special trolley equipped with two small wheels, seen LEFT. After the Mistral had landed using the skis, the trolleys were simply put in front of the aircraft (after it had been chocked), and the pilot gently moved forward to place the skis on the trolleys. All in all, however, the system was considered too complex for operations. During the first quarter of 1956 another Mistral, No 61, was equipped with the skis and tested by the Centre d’Experiences Aeriennes Militaires between March 1956 and February 1957. The absence of any markings in your picture suggests it shows the Mistral prototype. ”
Italy
Another Vampire in overseas colours, this time a Fiat-built de Havilland D.H.100 Vampire F.B. Mk. 52 of the Italian Air Force. The squadron badge on the fin is a prancing black horse.
India
Один из Vampire FB52 ВВС Индии
DH 100 Vampire in Cavallino Rampante aerobatics Team colours
Лицензионная сборка "Вампиров" в Индии
Egypt
Along with the Meteor, the de Havilland Vampire formed the backbone of the EAF’s early jet fighter force, 21 British-built examples being supplemented by nearly 60 Italian-built FB.52s. Here a pair of EAF Vampires is seen in Turkey during their ferry flights in 1951.
Two de Havilland-built FB.52s of the REAF at a snow-covered airfield in Turkey (Turkish-registered DH Heron 2B TC-HER in the background) during their delivery flight. These aircraft still only have their serial numbers written in European numerals.
ВВС Египта: FB.Mk 5 (1), FB.Mk 52 (50), T.Mk 55 (12), плюс переданные Италией (47).
An Italian-built Vampire FB.52 after its delivery to Egypt. This aircraft still only has its serial number in European numerals, suggesting that Arabic numerals were added just before the Suez War. Italian-built Vampires in Egyptian service were distinguished from those made by de Havilland itself by having black anti-dazzle panels in front of their cockpits. This particular machine, number 1563, was probably delivered with the Syrian MDN number 36 (ex-Italian Air Force 6039) and may have been a survivor of Suez; the presence of a T-6 in the background perhaps indicating that remaining Vampires were used as advanced trainers at the Bilbeis Air Academy for a time.
A flight of de Havilland-built Vampire FB.52s over the Citadel of Cairo before the Suez War. The aircraft retain their original western European serial numbers but have these repeated in Arabic numerals between the black bands around their tail-booms; that of the nearest aircraft being 1514.
Syria
The Macchi airfield at Venegono near Varese in October 1954, with a line-up of Italian-built Vampire FB.52s in their temporary Syrian Air Force markings. These were removed immediately the aircraft arrived in Egypt - their true destination. Even so, various political difficulties, largely resulting from British unwillingness to sanction the sale of Italian Vampires to Egypt, meant that these aircraft were not flown to Cairo until March and April 1955.
Another view of Varese in October 1954, with a line-up of Italian-built Vampire FB.52s in their temporary Syrian Air Force markings.
Jordan
One of the ten Vampire 9s presented by Britain to the Royal Jordanian Air Force.
Congo
Аэрофотоснимок с ооновского разведчика J-29, на котором виден кое-как замаскированный ветками истребитель "Вампир" ВВС Катанги.
Rhodesia
По-видимому, это единственный сохранившийся в летном состоянии на момент конца Родезии «Вампир» FB.9 из 2-й АЭ ВВС Родезии-Зимбабве с опознавательными знаками, принятыми в 1979 г. Фото 1979-1980 гг.
Royal Rhodesian Air Force pilots gather around the wing of a de Havilland Vampire FB.9 before a sortie. The Vampire entered service in Rhodesia in 1953. Note the three assegais in the standard RAF roundel, representing Southern Rhodesia, Northern Rhodesia and Nyasaland, at that time confederated states.
Canada
F-51D MUSTANG AND VAMPIRE F. Mk. 1 fighters of the R.C.A.F. were declared obsolete last November and eighty-eight Mustangs and twenty-nine Vampires are now for-sale. CB-569 is serial 9569 and GO-021, 17021.
From training on piston-engined Harvards and Beech 18s, Fern graduated on to jets with the de Havilland Vampire, of which a total of 86 English Electric-built single-seat F.3s were acquired by the RCAF during 1948-49. There were no two-seat dual instruction variants for RCAF pilots; their first experience of jet flying had to be solo.
Adapting military aircraft for civilian use is not unusual, but to use a D.H. Vampire as a runabout is the last word. This Vampire is one of twenty-six purchased from the R.C.A.F.
N6883D входил в число 150 самолетов Vampire F.Mk 3, построенных "de Havilland Canada" в Даунсвью. В 1958 году самолет списали и в числе 26 машин продали "Formetal Division" компании "Fliteways Inc." в Висконсине, США, для возможного использования в качестве корпоративного самолета и частного такси. Идея оказалась провальной, и N6883D продали пилоту Полу Манцу, работавшему на Голливуд. Самолет был окрашен по приведенной схеме.
Mexico
A flight of three DH Vampire Mk 3s over the Mexican countryside. Nearest are No 4 and No 13 - which is today preserved at BAMS Zapopan, Jalisco.
Mk 3 No 13 taxiing by a Lockheed T-33A during their final years of operations - this aircraft is preserved at BAMS at Zapopan, Jalisco Mexico.
A line-up of F.3s and T-33As. Vampire No 1 sports an extra tailboom stripe to show that it is the Squadron Commander’s aircraft.
Newly-arrived Vampires FAM-12 and FAM-10 parked in the area of the Escuadron de Reconocimiento Fotografico at BAM-1 Santa
One of the first Vampires destroyed in a accident was FAM-14 shown here in an early colour scheme with FAM-9 next to it at BAM-1.
The surviving Vampire fighters inside of a hangar at BAM-1 Santa Lucia after their retirement from service. Note the tear drops painted on the ‘eyes’.
Mexican President Lie Adolfo Lopez Mateos (left) inspects one of the Vampire fighters at BAM-1 Santa Lucia. Note the US Navy-type helmet and lack of gunsight on the aircraft.
Technicians from Fliteways assembly one of the Goblin engines at BAM-1, Santa Lucia. Note Beechcraft F2B FZB-5501 of the Photo Squadron behind.
Dominicana
Доминиканские «Вампиры» FB.52 на стоянке. Конец 1950-х - начало 1960-х гг.
Australia
An interesting photograph of the Nene-Vampire A78-2 when in use at the RAAF base at Rathmines as an instructional airframe. Also visible in this photograph are a Wirraway, Mustang, Auster III and Tiger Moth.
New Zealand
ВВС Новой Зеландии: FB.Mk 5 (29), T.Mk 11 (5), FB.Mk 52 (18), T.Mk 55 (6) - самолеты состояли на вооружении в 1950-1972 годах.
 
Do old aeroplanes, like old soldiers, never die? This Vampire, service career abruptly ended, is now used to advertise a popular soft drink.
The main assembly workshop of the Aermacchi factory as Varese with a number of Vampire front fuselages ready for final assembly. In the background are a number of MB.308 touring aircraft and a DH.113 Vampire night-fighter.