
Варианты
- De Havilland - D.H.111 - 1948 - Великобритания
- De Havilland - Comet / D.H.106 - 1949 - Великобритания
- De Havilland - Comet 3 / 4 - 1954 - Великобритания
- Hawker-Siddeley - Nimrod MR.1 / R.1 / MR.2 / HS.801 - 1967 - Великобритания
- BAe - Nimrod AEW - 1980 - Великобритания
- BAe - Nimrod MRA.4 - 2004 - Великобритания
de Havilland DH.106 Comet
Фирма "de Havilland" еще в 1944 году откликнулась на Требование IV комитета лорда Брабазона по созданию послевоенного реактивного самолета. Но только 27 июля 1949 года Джон Каннингхэм впервые поднял в воздух прототип DH.106 Comet с аэродрома в Хэтфилде, продолжительность полета составила всего 31 минуту. Самолет цельнометаллической конструкции с работающей обшивкой и с четырьмя недавно сертифицированными ТРД Ghost 50 Mk 1 тягой 19,79 кН прошел интенсивную программу испытательных полетов, с рядом дальних перелетов. 25 октября 1949 года был совершен перелет по маршруту Лондон - Кастель-Бенито, в начале 1950 года - перелеты Лондон - Рим, Лондон - Копенгаген и Лондон - Каир. Тропические испытания прошли в Хартуме, высотные испытания - в Найроби. Второй прототип взлетел 27 июля 1950 года. В апреле 1951 года машину поставили в авиаотряд "Comet" компании BOAC в Хёрне. Начались полеты в Йоханнесбург, Дели и Сингапур - в рамках 500-часовой программы испытательных полетов и обучения экипажей.
Девять самолетов Comet 1 компании BOAC с многоколесными тележками шасси вместо одноколесных, использовавшихся на двух прототипах, были поставлены с января 1951 по сентябрь 1952 года. В январе 1952 года начались регулярные рейсы в ЮАР (только с грузом), а 22 января был получен сертификат на годность к полетам. 2 мая 1952 года была открыта первая в мире пассажирская авиалиния на реактивных самолетах между Лондоном и Йоханнесбургом. 3 апреля 1953 года лайнеры Comet стали летать на трассе Лондон - Токио. Однако всего лишь месяц спустя, 2 мая 1953 года, самолет Comet трагически разбился при окончательно невыясненных обстоятельствах вскоре после взлета из Калькутты.
После двух подобных катастроф 10 января и 8 апреля 1954 года, когда лайнеры Comet рухнули в Средиземное море, их полеты временно запретили. В последовавшем тщательном расследовании удалось выяснить причину - нарушение герметичности кабины, а уже строившийся для BOAC самолет Comet 2 переделали для службы в британских ВВС. Коммерческое применение серьезно реконструированной версии
Варианты
Comet 1A: в основном аналогичен версии Comet 1, но с увеличенным запасом топлива и воды и с возможностью впрыска смеси воды и метанола в двигатели Ghost 50 Mk 2 тягой 22,24 кН; собраны 10 самолетов, включая по два самолета для компаний "Canadian Pacific Airlines" и канадских ВВС, и по три лайнера для компаний "Air France" и Объединения воздушных и морских перевозок
Comet 2X: планер Comet 1 с турбореактивными двигателями Rolls-Royce Avon Mk 502 тягой 29,36 кН с осевым компрессором; впервые взлетел 16 февраля 1952 года в качестве опытного самолета версии Comet 2
Comet 2: 44-местный лайнер с удлиненным на 0,91 м фюзеляжем и увеличенным запасом топлива для увеличения дальности полета примерно на 563 км, с четырьмя двигателями Avon Mk 503 тягой 32,47 кН; первый из 12 заказанных компанией BOAC взлетел 27 августа 1953 года. После катастроф лайнеров Comet 1 уже построенные планеры переделали - установили круглые иллюминаторы в салоне и усиленную обшивку; 10 самолетов поставили Командованию транспортной авиации британских ВВС - в 216-ю эскадрилью; еще три оснастили специальной электроникой - они служили в 51-й и 192-й эскадрильях 90-й группы; самолеты Comet Mk 2 британских ВВС списаны в апреле 1967 года
Comet 2E: два самолета с двигателями Avon 504 тягой 32,61 кН во внутренних гондолах и двигателями Avon 524 тягой 46,71 кН во внешних гондолах - с 1957-1958 годов летали в компании BOAC для тестовых полетов, что задержало сертификацию и поставки версии Comet 4
Comet 3: впервые взлетел 19 июля 1954 года с двигателем Avon 523 тягой 44,48 кН; в удлиненном на 5,64 м фюзеляже помещалось до 78 пассажиров, дополнительный запас топлива закачивался в крыльевые баки оживальной формы; позднее он служил как опытный самолет для испытаний крыла Comet уменьшенного размаха (со срезанными законцовками)
Comet 4: серийный вариант Comet 3 для полетов над Северной Атлантикой с двигателем Avon 524 тягой 46,71 кН и вместимостью 78 пассажиров; компания BOAC заказала 19 самолетов. Первый Comet 4 поднялся в воздух 27 апреля 1958 года. 4 октября 1958 года была одновременно, с двух сторон, открыта авиалиния, связывающая Лондон и Нью-Йорк. Серийно собрали 27 самолетов, включая шесть машин для компании "Aerolineas Argentinas" и два лайнера для компании "East African Airways"
Comet 4B: проект для авиалиний малой дальности с удлиненным до 35,97 м фюзеляжем и вместимостью 99 пассажиров, с крылом со срезанными законцовками и размахом 32,87 м - без баков оживальной формы. Comet 4B строили для компаний "British European Airways" (14) и "Olympic Airways" (4); первый лайнер взлетел 27 июня 1959 года
Comet 4C: последний серийный вариант - с удлиненным фюзеляжем Comet 4B и крылом Comet 4; первый из трех лайнеров для компании "Mexicana" использовался для сертификации и проверочных полетов и впервые взлетел 31 октября 1959 года; такой самолет также получили компании "Aerolineas Argentinas" (1), "East African Airways" (1), "King Ibn Saud" (1), "Kuwait Airways" (2), "Middle East Airlines" (4), "Misrair" (9), испытательный центр британских ВВС (1), британские ВВС (5) и "Sudan Airways" (2); еще два самолета переделали в прототипы для морских патрульных самолетов Nimrod
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 85
Полет первого реактивного авиалайнера. 27 июля 1949г.: с заводского аэродрома в Хэтфилде под управлением летчика-испытателя Джона Каннингхема, бывшего аса, совершил первый полет прототип de Havilland DH.106 Comet I (G-ALVG, на фото). Самолет имел крейсерскую скорость 789 км/час и стал первым в мире реактивным пассажирским авиалайнером, вышедшим на регулярные маршруты (в мае 1952 года, авиакомпания BOAC). Однако ряд аварий и катастроф в 1953-1954 годах привели к длительному запрету на полеты и необходимости доработать конструкцию машины. Впоследствии прототип использовался для испытаний ракетных ускорителей de Havilland Sprite - первый взлет с ними самолет совершил в мае 1951 года. Затем машину передали для конструкционных испытаний, а в июле 1953 года в Фарнборо ее утилизировали.
-
Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
The jewel in the crown of the programme established in the wake of the Brabazon Committee’s final report on the future of British civil aviation in December 1945, the de Havilland D.H.106 Comet represented a quantum leap in airliner technology. Here, the prototype is seen up from Hatfield in the second half of 1949 with its original B Conditions registration, G-5-1.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
The prototype Comet flying over England's green and pleasant land in August 1949.
-
Air Enthusiast 2003-07 / Round-Out
View of Comet G-ALVG
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
The Comet prototype flying in early BOAC livery in January 1950.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
An early view of the Comet prototype in flight. Note how the four D.H. Ghost turbojets are grouped as close as possible to the fuselage centreline, making asymmetric flying less of a problem.
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
The prototype D.H.106 Comet sweeps into Hatfield across Manor Road on its return from a test flight to Rome in the hands of John Cunningham on March 16, 1950.
-
Air Pictorial 1999-07 / ??? - Comet - a golden anniversary!
The prototype Comet, G-ALVG/G-5-1, which made aviation history on the evening of July 27, 1949, when it completed its 31 minute first flight.
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / Farnborough 1949
All heads turn to watch the arrival of the world’s first four-jet airliner as John Cunningham, de Havilland chief test pilot, brings in the prototype Comet 1 G-ALVG. The four 5,000lb-thrust de Havilland Ghost engines emit a low whistle as the 36-passenger airliner drops onto its two large-diameter mainwheels. It was the Comet’s first public appearance, the first flight having been made on July 27, 1949, from Hatfield.
-
Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
G-ALZK, the second aircraft, takes off on its initial flight on July 27, 1950.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
A pleased John Cunningham pops his head out of the cockpit of G-ALVG just after the first flight.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
John Cunningham with his crew surrounded by D.H. experimental shop “hands” after the Comet’s first flight, on July 27, 1949.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
Ronald E. Bishop, head of the team which designed the Comet airliner.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
A signwriter applies the famous name to the prototype.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 1. Chronology
Prototype Comet 1 (27 July 1949).
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
The prototype Comet in Class B markings G-5-1 at Hatfield at the time of its first flight. The 31 min maiden flight was made by John Cunningham on July 27, 1949. Note the huge single mainwheels.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
The prototype, G-ALVG bearing BOAC markings on the nose, arriving at Copenhagen during the record-breaking route proving runs.
-
Air Enthusiast 2003-07 / Round-Out
View of Comet G-ALVG
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
The prototype Comet painted in the new BOAC livery in April 1950. After flying with Sprite assisted take-off equipment in 1951, 'VG was scrapped at Farnborough in July 1953.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / J.Ramsden - Wings of change (2)
The prototype Comet seen during trials following the replacement of the single mainwheel undercarriage with four-wheel bogies. Although the bogies reduced the Comet’s fuel capacity - by 6 1/2 gal on each side! - they weighed less than the single mainwheels.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
First flown on April 9, 1952, from Hatfield, Comet 1 G-ALYV had been in service with BOAC less than a year when it was lost in a crash near Calcutta on May 2, 1953.
-
История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)
Первая серийная "Комета" (борт G-ALYP) "Старина Питер" в аэропорту Йоханнесбурга в преддверии открытия регулярной эксплуатации.
-
Авиация и Космонавтика 2007-04 / Знаменательные даты весны 2007г. в области авиации
Рождение реактивного "транспортника". 2 мая 1952г.: de Havilland Comet I, первый реактивный пассажирский лайнер, получивший сертификат летной годности (22 января), вышел на линию Лондон - Йоханнесбург компании BOAC. Начались первые регулярные полеты реактивных авиалайнеров. Первый рейс совершил самолет G-ALYP, который из Лондона до Бейрута пилотировал А.М.А.Мадженди, от Бейрута до Хартума - Дж.Т.Э.Марсден, а между Хартумом и Йоханнесбургом - через Энтеббе и Ливингстоун - Р.К.Алабастер. Расстояние в 10821 км было преодолено за 23 ч 34 мин.
Departure of the first BOAC Comet scheduled passenger flight. -
Air Enthusiast 2003-05 / Round-Out
First prototype DH Comet at Farnborough, near the golf course end. Photo shows a Comet with single mainwheels yet it has 'slipper' wing tanks. Look at the engine intakes, the intake visible on the starboard side is different from the port.
-
Aviation Historian 40 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. The knife's edge (2)
With the Comet Mk 1, BOAC could legitimately claim to be a ‘‘world leader in air travel", as this brochure claimed - but as BOAC Chairman Sir Miles Thomas said of the 1954 crashes: “All my aspirations and expectations had fallen out of the sky”.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / T.Nelson - Falling stars (2)
Comet 1 G-ALYY at Frankfurt-Main on April 21, 1953. First flown on September 9, 1952, this aircraft crashed into the Tyrrhenian Sea north of Stromboli on April 8, 1954.
-
Air Pictorial 1977-12 / J.Hunt - Aviation in the Sudan - before independence
BOAC started jet services through Khartoum with de Havilland Comets in May 1952. Shown here is Comet G-ALYU with members of the Sudanese Camel Corps
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / T.Nelson - Falling stars (2)
The ill-fated first production Comet 1, G-ALYP, at the time of its first flight in January 1951.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / News Spotlight
Seen at RAF Cosford is the D.H. Comet 1A G-APAS, ex XM823/8351M, painted in BOAC livery.
-
История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)
Демонстрируя надежность и веру в изделие английских самолетостроителей, королева Елизавета совершила на "Кометах" авиакомпании BOAC несколько вояжей за рубеж. На приведенном снимке "Комета"1 доставила Ее Величество в Эмбакаси.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / J.Ramsden - Wings of change (2)
Royal approval The Queen Mother and Princess Margaret leave Comet I G-ALWY at Heathrow having arrived from Salisbury, Rhodesia on July 17, 1953.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
Ill-fated Comet 1 G-ALYZ pictured at Hatfield on September 22, 1949 the day before its first flight.
-
Air Enthusiast 2003-07 / Round-Out
View of Comet G-ALVG
-
Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
The prototype, registered G-ALVG and resplendent in BOAC colours, up from Farnborough during the SBAC show in September 1950. The new jetliner was streets ahead of any other airliner then available, but its success was dependent on a series of government interventions that would have far-reaching consequences.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / T.Nelson - Falling stars (2)
The first production Comet 1, G-ALYP, was delivered to BOAC in March 1952.
-
Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
‘Yoke Peter’, the first production aircraft which was lost off Elba in 1954.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
The prototype Comet, G-ALVG, in formation with the second aircraft, G-ALZK.
-
Мировая Авиация 67
10 января 1954г.: самолет de Havilland Comet I (G-ALYP) потерпел катастрофу в Средиземном море в районе острова Эльба; погибли все 35 человек, находившиеся на его борту.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
The first three completed Comet Is in formation early in 1951. The first production aircraft, G-ALYP, is nearest the camera. It was lost in the sea off Elba on October 1, 1954. Comet prototype G-ALVG is in the centre and G-ALZK completes the trio.
-
Мировая Авиация 197
Первые три Comet I компании BOAC. На переднем плане запечатлен G-ALYP, первый реактивный авиалайнер, вышедший 2 мая 1953 года на коммерческий маршрут из Лондона в Йоханнесбург.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
The first three completed Comets airborne together in March 1951. Nearest the camera is the first production Comet, G-ALYP. The two prototypes, G-ALVG and G-ALZK, cruise discreetly in the background.
-
Aviation Historian 40 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. The knife's edge (2)
Авиакомпания "Эйр Франс" в 1951г. заказала три "Кометы"1A, отличавшиеся от стандартной "единички" увеличенным до 44 мест пассажирским салоном и более экономичными двигателями, что позволило увеличить дальность полета на 30%.
Keen to capitalise on the prestige of the Comet and its sparkling performance, two French airlines acquired three Comet 1As each during 1952-53: Union Aeromaritime de Transport (UAT) and Air France. The latter’s first example, F-BGNX, seen here, operated on the airline’s Paris-Rome-Beirut service from the summer of 1953. -
Мировая Авиация 197
"Air France" приступила к эксплуатации Comet 26 августа 1953 года на маршруте Париж - Рим - Бейрут, но после лишения в апреле 1954 года самолета сертификата летной годности компания больше его не использовала.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
Series 1A F-BGNY of Air France at Hatfield, prior to delivery. It flew the first Air France turbojet service on August 26, 1953. DH bought ’NY back in April 1954 and it later joined the Ministry of Aviation test fleet as a Series 1XB.
-
Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
In February 1953, F-BGSA began regular services between Paris, Casablanca and Dakar.
-
Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
Canadian Pacific received two Comets, CF-CUM later returning to BOAC.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
Canadian Pacific’s 1A CF-CUM ‘Empress of Vancouver’ at the SBAC display at Farnborough, September 1952 with a huge queue waiting to inspect the interior. CPA did not operate the aircraft, it was passed on to BOAC in August 1953.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
Canadian Pacific Comet 1A CF-CUN Empress of Hawaii was destroyed at Karachi while on its delivery flight on March 3, 1953.
-
Мировая Авиация 197
"Canadian Pacific" имела в начале 1950-х годов два самолета Comet Series 1A - CF-CUM и CF-CUN (на фотографии). Первый был передан BOAC, где получил регистрацию G-ANAV, a CF-CUN потерпел аварию во время взлета.
-
История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)
"Комета"1A из состава Королевских ВВС Канады (RCAF).
-
Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
After modification to IXB standard, the two RCAF Comets went on to give some years of reliable service.
-
Air Enthusiast 2007-03 / D.Willis - Extended Family /Post-war combat/ (3)
The RCAF operated two Comets, though it used them only briefly
-
Мировая Авиация 197
Компания "de Havilland" в рамках совершенствования самолета решила на новом поколении, Comet 2, установить двигатели Rolls-Royce Avon. Последние были опробованы на прототипе Comet 2X (G-ALYT), совершившем первый полет 16 февраля 1952 года.
-
Aviation Historian 40 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. The knife's edge (2)
The first production Comet 2, G-AMXA, made its first flight on August 27, 1953, the new variant incorporating fuselage pressure shells of heavier-gauge metal, rounded apertures and modified engine jetpipes swept outwards to reduce fuselage buffeting. All 12 Comet 2s ultimately went to the RAF, G-AMXA becoming XK655.
-
История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)
Первый полет серийной "Кометы"2. Экипаж возглавляет Джон Кэннингхэм. 27 августа 1953г.
-
Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
Recovering from the publicity, de Havilland showed the Comet II G-AMXD and the improved III G-ANLO at the 1954 SBAC Show at Farnborough.
-
Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
The shape of things to come - this 1954 de Havilland promotional photograph shows Comet 2 G-AMXD (which became XN453 in RAF service) in the background accompanying the sole Comet 3, G-ANLO. The latter was lengthened by 15ft 5in (4-7m) and fitted with wing-mounted pinion fuel tanks for increased range performance.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet 3 / 4 - Великобритания - 1954
-
Aviation Historian 41 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. Back in business (3)
With three Comet 2s in the background, Comet 3 G-ANLO is towed on to the distinctive apron at Hatfield in May 1954. The new variant’s pinion tanks fitted at two-thirds span are clearly visible. Initially fitted with 10,000lb (44kN)-thrust Avon 502 engines, G-ANLO had these replaced with more powerful hush-kitted Avon RA.29s in 1957.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet 3 / 4 - Великобритания - 1954
-
Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
The Comet not only ushered in the jet era in terms of commercial transport, but also pioneered the use of jet aircraft in the military transport role. Ultimately, all 15 of the Avon-powered Comet 2s built entered service with RAF Transport Command, No 216 Sqn becoming the world’s first military jet transport unit in the summer of 1956.
-
Air Pictorial 1958-10
Will you fly Comets? This Comet 2 has a stage length of more than 2,200 miles against a 50 m.p.h. headwind. The cruising speed is 480 m.p.h. and the cruising altitude is 35-40,000 ft. The Comets provide the R.A.F. with that essential quality of mobility so vital in air strategy today.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
THE DE HAVILLAND COMET 2 in service with ROYAL AIR FORCE TRANSPORT COMMAND js powered by ROLLS-ROYCE AVON TURBO JETS
Superb portrait of Comet C.2 XK671. Delivered to the RAF in August 1956, it served with 216 Squadron as ‘Aquila’ until September 1962 and was retired in 1966.
In 1956 No 216 Squadron RAF became the world’s first military jet transport squadron. It was equipped with Comet C.2s of which XX671, seen here, was an early example. The squadron’s first operational flight was made on June 23, 1956, when one of the unit’s Comets flew the Air Minister to Moscow for Soviet Air Force Day. XK671 was later named Aquila. -
Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
After the accidents, plans to operate Comet IIs commercially were dropped, those aircraft that had been built being modified for use by RAF Transport Command. XK669 was one of ten operated by No 216 Sqn.
-
Мировая Авиация 152
Британская разведка. Как и ВВС США, в начале 1960-х годов британские ВВС имели свой парк самолетов РТР, включая Comet R.Mk 2 (фото) и Canberra B.Mk 6 (mod) из 51-й эскадрильи. Оба типа были приняты на вооружение в 1958 году и неоднократно проходили доработки. Comet и Canberra регулярно появлялись на авиабазе Акротири на Кипре. Отсюда они совершали полеты к южным рубежам Советского Союза, а также отслеживали потенциальных противников на Ближнем Востоке.
-
Aviation Historian 40 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. The knife's edge (2)
Comet 2 G-AMXH made its first flight on August 21, 1956, but was not certificated and was converted into a Comet C.2 for the RAF, for which it served as XK695, joining No 216 Sqn at Lyneham later that year. With the Comet 2s hived off to the RAF, de Havilland turned its attention to developing the Comet 3 into the definitive variant, the Comet 4.
-
История Авиации 2000-02 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (2)
Первые признаки хрущевской оттепели: "Комета"T.2 из состава 216-й эскадрильи Королевских ВВС в аэропорту Внуково, лето 1956г.
-
Air Pictorial 1977-05 / T.Norman - Strathallan Collection
The Strathallan Collection includes a fair cross-section of de Havilland types: Comet C.2 G-AMXA/XK655
-
Air Pictorial 1999-07 / ??? - Comet - a golden anniversary!
July 30, 1962, was a wet day, but undeterred, No 216 Sqn displayed its new C.4s alongside a C.2 (XK669) and a Bristol Britannia at RAF Lyneham.1
Другие самолёты на фотографии: Bristol Britannia / Type 175 - Великобритания - 1952De Havilland Comet 3 / 4 - Великобритания - 1954
-
История Авиации 2000-03 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (3)
Хотя "Кометы" были достаточно быстро выведены из коммерческой эксплуатации, они еще долгое время служили в качестве летающих лабораторий в исследовательском и летно-испытательном центрах Королевских ВВС.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet 3 / 4 - Великобритания - 1954
-
Air International 1994-08 / A.Pearcy - A look back at Bedford
This unique formation of Comet research aircraft took place on March 29, 1972, near Bedford. Leading the trio is XN453 ex G-AMXD c/n 06026, in the background is XP915 the only Comet 3 ex G-ANLO c/n 06100 transferred to the BLEU at Bedford on June 21, 1961, and in use until March 1972. Nearest the camera is XV814 ex G-APDF c/n 06407.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet 3 / 4 - Великобритания - 1954
-
История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)
Одним из отличий "двойки" от "единички" стали более глубокие воздухозаборники двигателей "Эвон"R.A.25 (Mk.503, Mk.504).
-
Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
The fitting of Avons required the enlargement of the air intakes in the wing roots, as seen in this photo of G-ALYT.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / J.Ramsden - Wings of change (2)
Early Comets were powered by four 5,000lb-thrust turbojet engines buried in the wing roots. The Comet 4 series had double this power and were fitted with four Rolls-Royce.
-
Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
One of the Avon engines fitted to Comet 1 G-ALYT during the latter’s construction; this led to the aircraft being designated the Comet 2X, which made its first flight on February 16, 1952.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
Early Comets were powered by four 5,000lb-thrust turbojet engines buried in the wing roots.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
The prototype DH.106 under construction at Hatfield.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
The night shift continues work on the prototype de Havilland D.H.106 Comet.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / J.Ramsden - Wings of change (2)
Early Comets under construction at Hatfield. A notice in the roof says: “Sheet metal must be handled with care to avoid scratching the surface”.
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
In this photograph of one of the Hatfield aircraft assembly halls can be seen Chipmunks, Comets, Vampires and Venoms.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk - Канада - 1946
-
Aeroplane Monthly 1988-04 / J.Maynard - DH Apprentice (1)
This photograph of Comet 1 production at Hatfield was taken five months before the maiden flight of the prototype. The 31 min first flight took place on July 27, 1949 in private and without the press in attendance.
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
The “coffin-like” box from which the author had a riveting experience with production Comets.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
A Comet under construction at Hatfield in 1952, showing the rear of the pressurised fuselage about to be mated with the tail section.
-
Air Pictorial 1956-10
The nose section of Comet I, G-AIYZ .
-
Aviation Historian 40 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. The knife's edge (2)
In the wake of the BOAC Comet crashes in January and April 1954, Comet 1 G-ALYU was used for testing in a tank at the RAE at Farnborough, in which water was used to simulate cabin loading in flight and hydraulic rams were used to simulate loading on the wings. The loads applied simulated a three-hour flight in ten minutes.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / T.Nelson - Falling stars (2)
An aerial view of the Hatfield water tank in December 1955. The filled section, containing the Comet 2 fuselage, held 220,000 gal of water. The empty end portion had a capacity of 70,000 gal. A reservoir of 330,000 gal may be seen in the bottom right-hand corner.
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
To test the steering, a Comet nosewheel was fitted to a converted lorry chassis with bomber (Halifax?) mainwheels to stop the unit overturning. The figure on the right, wearing the hat, is Sir Geoffrey de Havilland.
Тип фотографий