De Havilland Comet 3 / 4
Варианты:
De Havilland - Comet 3 / 4 - 1954 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1954


Four-engined jet airliner
Описание
Фотографии:

Боковые проекции (8)
Варианты

<...>
   Comet 3: впервые взлетел 19 июля 1954 года с двигателем Avon 523 тягой 44,48 кН; в удлиненном на 5,64 м фюзеляже помещалось до 78 пассажиров, дополнительный запас топлива закачивался в крыльевые баки оживальной формы; позднее он служил как опытный самолет для испытаний крыла Comet уменьшенного размаха (со срезанными законцовками)
   Comet 4: серийный вариант Comet 3 для полетов над Северной Атлантикой с двигателем Avon 524 тягой 46,71 кН и вместимостью 78 пассажиров; компания BOAC заказала 19 самолетов. Первый Comet 4 поднялся в воздух 27 апреля 1958 года. 4 октября 1958 года была одновременно, с двух сторон, открыта авиалиния, связывающая Лондон и Нью-Йорк. Серийно собрали 27 самолетов, включая шесть машин для компании "Aerolineas Argentinas" и два лайнера для компании "East African Airways"
   Comet 4B: проект для авиалиний малой дальности с удлиненным до 35,97 м фюзеляжем и вместимостью 99 пассажиров, с крылом со срезанными законцовками и размахом 32,87 м - без баков оживальной формы. Comet 4B строили для компаний "British European Airways" (14) и "Olympic Airways" (4); первый лайнер взлетел 27 июня 1959 года
   Comet 4C: последний серийный вариант - с удлиненным фюзеляжем Comet 4B и крылом Comet 4; первый из трех лайнеров для компании "Mexicana" использовался для сертификации и проверочных полетов и впервые взлетел 31 октября 1959 года; такой самолет также получили компании "Aerolineas Argentinas" (1), "East African Airways" (1), "King Ibn Saud" (1), "Kuwait Airways" (2), "Middle East Airlines" (4), "Misrair" (9), испытательный центр британских ВВС (1), британские ВВС (5) и "Sudan Airways" (2); еще два самолета переделали в прототипы для морских патрульных самолетов Nimrod
Comet 3 G-ANLO in BOAC markings during its world tour of December 1955.
For the 1955 world tour, G-ANLO was painted in the standard BOAC colours worn on the Corporation’s aircraft during 1949-1958, with white upper surfaces, a blue cheat line from the cockpit tapering at the tail and aluminium-painted lower fuselage and wings. The Comet 4s would enter service in 1958 in a similar scheme but with a dark blue fin and rudder.
de Havilland DH.106 Comet 4, G-APDR, c/n 06418 was delivered to BOAC in 1959. The BOAC Comet 4 fleet inaugurated the first transatlantic jet service in 1958 and were the sole jet aircraft on the route for 20 months until the Boeing 707 started to replace them in October 1960. BOAC's Comets were never intended for long-term use on the Atlantic run, as this was more suited to the sector lengths of the South Africa, South America and the Far East networks. G-APDR lasted only five years with BOAC before being sold to Mexicana in 1964
de Havilland DH.106 Comet 4, G-APDB, c/n 06403 of Dan-Air. No feature on the Comet would be complete without including the charter airline Dan-Air, by far the type's largest operator. It also bought a large number of Comets for spares in order to keep the ageing second-hand fleet in service. G-APDB is preserved at the Imperial War Museum, Duxford.
de Havilland DH.106 Comet 4C, OD-AFT, c/n 06450 of Middle East Airlines was delivered in 1961, and was the only one of four Comets delivered to survive the Israeli attack on Beirut in 1968. Afterwards three additional Comets were leased for varying periods to keep the airline's international service going until the arrival of Boeing 707s. This aircraft was eventually Dan-Air in 1973 and broken up for spares at Lasham the following year.
"Middle East Airlines" (MEA) эксплуатировала смешанный парк из Comet 4, 4B и 4C, работавших на линиях в Западной Африке. Одновременно MEA использовала французские Sud Caravelle, создававшиеся не без значительного влияния британской машины. Три Comet и две Caravelle были уничтожены во время израильского рейда на Международный аэропорт Бейрута 28 декабря 1968 года.
de Havilland DH.106 Comet 4B, SX-ADO Princess Sophia, c/n 06447, seen in the colours of Olympic Airways in 1961. The Greek airline leased four of these aircraft from BEA. The aircraft illustrated served Olympic for just over seven years before being returned to the British carrier in 1969. It was then sold to Channel Airways. Dan-Air bought it in 1972 and it was broken up for spares that year.
de Havilland DH.106 Comet C.4 XR397, c/n 06469, was one of five aircraft delivered to 216 Sqn. It served for 13 years before being retired and sold to Dan-Air in 1975. The C.4s were configured with a high-density layout able to carry up to 96 servicemen, well over double that of the Comet C.2s they replaced. Two of the fleet could also be rapidly converted to a VIP layout and all of them into the casualty evacuation role.