
Описание
Страна : Германия
Год : 1937
Летающая лодка
Морская патрульная и поисково-спасательная летающая лодка с экипажем из шести человек
Варианты
- Dornier - Do.24 - 1937 - Германия
- Dornier - Do.24TT - 1983 - Германия
Do.24
Летающая лодка, трехмоторный цельнометаллический моноплан-парасоль с двухкилевым оперением. Спроектирована в КБ фирмы "Дорнье верке" под руководством К. Дорнье по заказу правительства Нидерландов. Опытный самолет Do 24V3 впервые поднялся в воздух 3 июля 1937 г. Серийное производство лодки организовано в конце 1937 г. Самолет выпускался на заводах "Дорнье" в Альтенрхейне (Швейцария) и позднее во Фридрихсгафене в Германии, "Авиоланда" (Папендрехт, с поставкой отдельных узлов с заводов "Фоккер" в Амстердаме и "Де Шельде" в Дордрехте) в Нидерландах и CAMS (Шартревиль) во Франции. Всего изготовлено 275 экз. (включая 20 экз. после войны во Франции).
Экипаж - 6 чел. Вооружение 1x20+2x7,9, бомбы до 1200 кг (только у Do 24K).
Самолет состоял на вооружении в Нидерландах с начала 1938 г., в Германии - с начала 1940 г., в Австралии - с марта 1942 г., в Испании - с июня 1944 г., во Франции - с декабря 1944 г., в Швеции - с мая 1945 г.
Основные модификации:
- Do 24K, разведчик и бомбардировщик для Нидерландов; К-1 швейцарской постройки с моторами R-1820-F52, К-2 голландского производства с моторами R-1820-G102;
- Do 24N, спасательный самолет для Люфтваффе с моторами R-1820-G102, без бомбового вооружения;
- Do 24T, патрульный и транспортный самолет с моторами Bramo 323R-2, вариант Т-3 экспортный для Испании.
Голландские Do 24K с весны 1939 г. эксплуатировались в Ост-Индии (Индонезии), с начала 1942 г. применялись против японцев как разведчики и бомбардировщики. Нанесли несколько бомбовых ударов по кораблям и наземным целям. Уцелевшие лодки были эвакуированы в Австралию, где переданы австралийским ВВС. Один самолет, сохранявшийся в распоряжении голландцев, использовался для тайных операций до октября 1943 г. Австралийцы применяли Do 24K как разведчики.
Два опытных образца летающей лодки в апреле 1940 г. использовали для переброски немецких войск в Норвегию. Наиболее широкое применение Do 24 немцами осуществлялось на Черном море. Немецкие самолеты с мая 1942 г. обеспечивали там прикрытие конвоев, следовавших в Одессу. Лодки часто использовались в транспортных целях: в феврале - марте 1943 г. они перебрасывали грузы на Кубань, в апреле 1944 г. - участвовали в эвакуации из Одессы, в августе того же года - с Крита, в середине октября - из Афин. Осуществляли спасательные операции в Арктике, Средиземноморье, Африке, Северном море, Ла-Манше.
Испанские самолеты вели спасательные работы и патрулирование прибрежных вод. После войны их разоружили.
Шведы интернировали один Do 24T-1 и тоже использовали как спасательный на Балтике.
Производство Do 24 в Нидерландах было прекращено в конце 1938 г. и возобновлено весной 1941 г. Окончательно лодку сняли с производства на "Авиоланде" в конце сентября 1944 г. В Германии их перестали строить в конце декабря 1938 г. Во Франции выпуск прекратили в 1945 г., затем ненадолго восстановили и еще около года собирали лодки из имевшегося задела узлов.
В Советском Союзе до начала 50-х гг. Do 24 эксплуатировали Полярная авиация и т н. "хозяйственная" авиация МВД (обслуживавшая лагеря в Заполярье).
В германских ВВС Do 24 летали до конца войны. Во Франции "дорнье" служили до 1953 г., в Испании летали до начала 70-х гг.
Do 24T-1||
Размах:||27,0 м
Длина:||22,0 м
Моторы, количество х мощность:||3 х 1000 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||18400 кг
Максимальная скорость:||340 км/ч
Практический потолок:||5900 м
Дальность:||4800 км
Описание:
- Do.24
- Dornier Do 24
- Flight, November 1939
THE DORNIER FLYING BOATS
Фотографии
-
Авиация и Космонавтика 1996-11 / ??? - Самолеты Люфтваффе (9)
Do 24T-1 (Черное море, 1942 год)
-
Мировая Авиация 129
Do 24T-2 из Seenotstaffel 8. Эта лодка была потоплена в 1943 году при попытке спасения двух сбитых британских летчиков. Немецкий экипаж гидросамолета и англичан спасала другая летающая лодка Do 24.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
Dornier Do 24T-1 of 3. Seenot Gruppe (1942)
-
Мировая Авиация 93
Во время воздушных боев над Ла-Маншем летом 1941 года Люфтваффе с успехом применяли летающие лодки Heinkel Не 59 и Dornier Do 24 (показан Do24T-1) для поиска и спасения сбитых летчиков.
-
Мировая Авиация 129
В период ожесточенных боев летом 1940 года над Ла-Маншем Люфтваффе широко использовали для спасения сбитых летчиков гидросамолеты He 59 и Do 24. Изображен Dornier Do 24T-1 из 3.Staffel/Seenotgruppe, дислоцированной в Булони.
-
Мировая Авиация 121
Do 24T-2 из 7-й морской поисково-спасательной эскадрильи, XI округ (7.Seenotstaffel/SBK XI), Эгейское море, 1942 год. На самолет нанесены белые опознавательные полосы Средиземноморского театра военных действий.
-
Мировая Авиация 124
Регистрационный номер : D-AEAV [2] Этот самолет был первой машиной, построенной фирмой "Aviolanda" и принятой на вооружение Люфтваффе. Первоначально он имел код X-38, но для перегонки на испытания в Травемюнде получил немецкий регистрационный номер D-AFBT, а затем - D-AEAV. Его испытали в качестве прототипа версии Do 24N-1.
-
Мировая Авиация 126
Do-24K-1 (X-17) морской авиации Нидерландов (Dutch Marine Luchtvaartdienst) в Сурабайе, Ява, лето 1939 года.
-
Мировая Авиация 126
Получивший местное обозначение Tp 24, этот Do 24T-1 прослужил во Flotilj 2 ВВС Швеции в Хоганезе с 1945 по 1951 год.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
'KK+LX' w/nr 2133 was the first Do 24T-3 delivered to the EdA. All Luftwaffe markings but the fuselage factory codes were replaced by Spanish ones just before delivery.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Регистрационный номер : EC-DAB [3] Civil markings and white fuselage bands and upper wing discs with red crosses were applied to the EdA Do 24s in order to avoid confusion with Luftwaffe machines. Wing roundels were replaced by the EdA standard ones. This is w/nr 3347, the fourth Do 24.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
In November 1945, after the end of World War Two, the Do 24s received new military unit markings. A second EdA roundel and a virgin's name, in white lettering, appeared on both sides of the front fuselage, as well as tail serials. The white areas with red crosses were not restored.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Shortage of material in the early 1950s made the aircraft appear crudely overpainted, or simply worn out.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
The Spanish industry took charge of producing an appropriate paint for the Do 24s. After some unsuccessful attempts, in 1953 one of the combinations of primer and paint - the so-called 'bottlegreen' - began to prove effective against corrosion. The trials were made on aircraft under repair, eg HR.5-6, '51-6' 'Virgen de la Esperanza'.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
In the summer of 1958 a new unit, 58 Escuadrilla del SAR was formed with the four remaining Do 24s. The previous scheme was slightly modified, as shown by '58-2' (ex HR.5-11). In 1960 tail serials were omitted, rendering visual identification very difficult.
-
Мировая Авиация 132
Ранняя схема окраски испанских Do 24. После войны и до конца 1950-х годов испанские Do 24 летали окрашенными в так называемый "средний" голубовато-зеленый цвет. Эмблемы поисково-спасательных частей (изображены отдельно) отображали милосердный характер выполняемых заданий.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
In the summer of 1964 the aircraft began to receive a new silver overall livery. Fuselage unit codes were kept but the numbers in the tail serials were those of the unit codes, not the original ones. Note the badge of 58 Escuadrilla on the rear fuselage - the first carried by any EdA Do 24 - and the bow turret of indigenous design.
-
Мировая Авиация 132
Поздняя схема окраски испанских Do 24. На протяжении своей карьеры в Испании Do 24 перекрашивали неоднократно. Аббревиатуру SAR наносили и красной, и желтой красками, равно как и полосу вокруг фюзеляжа. Ближе к концу карьеры все испанские Do 24 перекрасили в серебристый цвет.
-
Мировая Авиация 110
В Испании Dornier Do 24 служили и в послевоенный период, хорошо себя проявив в поисково-спасательной службе.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
The last scheme worn by the EdA Do 24s. HD.5-4 was the example presented by the Spanish Air Ministry to the Dornier company. For some unknown reason, the 'SAR' letters were slightly larger than those in the other three aircraft. Also unknown is the reason why this aircraft was re-serialled as HR.5-4 before being delivered to Dornier. Note the absence of fuselage unit markings and the repositioning of the SAR yellow band, as well as the incorporation of an anti-glare panel.
-
Мировая Авиация 132
На французской службе. В 1942-1944 годах французская CAMS построила 40 Do 24T-1. С 1944 по 1953 год авиация ВМС Франции эксплуатировала те машины, которые не были вывезены немцами, плюс были построены еще 22 самолета. Самолеты использовались, главным образом, как поисково-спасательные, а также для поиска мин в прибрежных водах Франции.
-
Мировая Авиация 132
Регистрационный номер : A49-4 Do 24 Королевских ВВС Австралии. A49-4 - четвертая из пяти старейших Do 24K-1, вылетевших 19 февраля 1942 года из голландской Восточной Индии в Австралию. Другие лодки достигли Брума, штат Северные территории, где три из них были уничтожены японской авиацией. A49-4 эксплуатировалась в 41-й эскадрилье австралийских ВВС, выполняя транспортные перевозки на Новой Гвинее.
-
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
The Dornier Do 24T-3 arriving on Lake Constance after being retired from service by the Spanish Air Force. It is to be restored for permanent exhibition at Friedrichshafen.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Taken in the summer of 1971, HD.5-4 shows the elegant lines of the tough German flying-boat. For some unknown reason, the 'SAR' letters were larger than those painted on the other three examples.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
With the Pollensa’s mountain range background, HD.5-4 runs for take-off oh mirror-like waters.
-
Мировая Авиация 132
Эксплуатация в Испании. Последними летающими лодками Европы стали Do 24T-2 из 58-й эскадрильи ВВС Испании, которые базировались в Пуэрто-де-Полленса и использовались для патрулирования прибрежных вод и выполнения поисково-спасательных заданий до 1970 года. По мореходности Do 24 не имела равных в своем классе за всю историю авиации. В 1944 году 12 самолетов Do 24 голландцы передали Испании для выполнения гуманитарных миссий по спасанию моряков и летчиков всех воюющих сторон. После окончания войны к этим лодкам присоединились еще самолеты постройки CAMS. В 1971 году одну из последних пригодных к полетам Do 24 вернули на завод "Dornier" на Боденском озере (Германия), позже он был передан в Немецкий музей в Обершлейхейме.
-
Мировая Авиация 132
Удачные лодки Do 24 после окончания войны еще долго эксплуатировались в ВВС Испании. На фотографии - Do 24 рядом с другой поисково-спасательной летающей лодкой Grumman HU-16 Albatross из состава ВМС ФРГ.
Другие самолёты на фотографии: Grumman UF/HU-16/JR2F/G-64 Albatross - США - 1947
-
Air Pictorial 2002-05
Two rare types continue in residence at Fairchild Dornier’s Oberpfaffenhofen factory and were pictured in March 2002. The Dornier Do 24T-3 flying-boat is c/n 5344 and is the former Spanish Ejercito del Aire HD.5-3 which was operated on air-sea rescue duties until retired.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
HD.5-2 outside at the EdA Museum, Cuatro Vientos, in mid-2002.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
HD.5-1 was a tight fit inside the RAF Museum at Hendon. The aircraft was moved to the Netherlands in 1991.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
HD.5-4 about to be lifted to Pollensa's shore by the huge Babcock Wilcox crane, built in Scotland, and installed in 1938.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
Once re-assembled at Soesterberg in the Netherlands, HD.5-1 was painted to represent a Dutch Do 24K.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
Cockpit rear bulkhead of the Do 24 at the EdA Museum that helped to 'crack' the identities of the survivors. All the aircraft's interior was olive green painted.
-
Мировая Авиация 124
Регистрационный номер : D-ADLP [3] Первым взлетел прототип Dornier Do 24 V4 (D-ADLP). Перед отправкой в Голландию его испытывали на озере Констанц.
-
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
Регистрационный номер : D-ADLP [3] Second example of the type to fly, the Dornier Do 24 V4 was tested from Lake Constance as D-ADLP as pictured here, before being delivered to the Dutch Marine Luchtvaartdienst as one of the batch of 12 built for Holland by Dornier.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер : D-ADLP [3] SHIPPING IT GREEN: The latest Dornier naval flying boat as supplied to the German and the Dutch Governments during rough weather trials in the North Sea. This boat is said to have a very fine performance (top speed 212 m.p.h.) and as supplied to Holland will have Pegasus or Cyclone engines.
-
Flight 1939-03 / Flight
Регистрационный номер : D-AYWI The Dornier Do.24, as supplied to the Governments of Germany and the Netherlands;
-
Мировая Авиация 121
Большинство лодок Do 24 было изготовлено "Dornier". На фотографии - второй прототип Do 24 V4.
-
Aeroplane Monthly 1990-09 / P.Metges - Luftwaffe air-sea rescue in the Battle of Britain
Регистрационный номер : D-AEAV [2] The Luftwaffe's very first ASR Dornier Do 24, D-AEAV. The type arrived too late to play an important role in the Battle of Britain.
-
Мировая Авиация 121
Do 24 VI с дизелями Jumo 205 фактически стал третьим прототипом, первый полет он выполнил 10 января 1938 года.
-
Мировая Авиация 121
Do 24 - типичная для "Dornier" летающая лодка цельнометаллической конструкции с высокорасположенным подкосным крылом и боковыми спонсонами, прозванными "жабрами".
-
Мировая Авиация 126
До оккупации Нидерландов летом 1940 года 37 Do 24 голландской и немецкой постройки были посланы в Ост-Индию. Довоенная окраска Do 24 включала трехцветные кокарды морской авиации Нидерландов.
-
Мировая Авиация 126
После оккупации Нидерландов немцами в мае 1940 года местная промышленность стала работать на Люфтваффе. В общей сложности построили 255 Do 24: "Dornier" - первые 37 машин, французская SNCAN - 48, а оставшиеся были изготовлены "Aviolanda/Fokker" в Голландии.
-
Flight 1938-04 / Flight
Do 24 разрабатывалась для авиации голландских ВМС (на фотографии), но состояла на вооружении еще пяти государств. Больше всего таких самолетов поступило в Люфтваффе.
-
Air Pictorial 1969-06 / N.Parnell, C.Lynch - History of the R.A.A.F. (6)
Dutch Navy Dornier Do 24K X-5 (c/n. 765) - note Dutch flag insignia - seen at No. 3 O.T.U., Rathmines, where it was taken over by the R.A.A.F. as A49-1, in April 1942. One of the Dutch Dorniers was used for clandestine flights to the East Indies
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Grant - From Three to Two. Australian use of the Do 24 and PBM-3
Dornier Do 24K-1 X-10 in prewar markings.
-
Air International 1993-11 / B.van der Klaauw - Going Dutch - the Aviolanda story
Do 24K, X-32, being inspected by a group from the Dutch authorities.
-
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
A Dutch-built Do 24K-2.
-
Мировая Авиация 126
Do 24 голландской постройки с бортовым номером X-12 (Werk number 771), одна из 37 машин (X-1 - X-37), служивших в ВМС Нидерландов. Все эти самолеты относились к варианту K-1, за исключением последнего - X-37, относившегося к варианту K-2.
The Dornier Do.24 Open-sea Reconnaissance Flying-boat (three Wright "Cyclone" engines). -
Авиация и Время 2003-04 / С.Богатырев, А.Овчаренко - Черноморский разведчик-ас
Советские летчики считали летающие лодки "Дорнье-24" очень трудными противниками
-
Мировая Авиация 126
Продолжавший развивать удачную концепцию летающей лодки-парасоль, трехдвигательный Do 24 совершил первый полет в июле 1937 года. Лицензия на его производство была продана Голландии.
-
Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны
Спасательный самолет Do 24N на воде
-
АвиаМастер 2004-08 / А.Заблотский, Р.Ларинцев - "Крымский мост" /На фронтах Великой Отечественной/
Гидросамолеты Do-24T-3 из 7.Seenotstaffel
-
Мировая Авиация 124
Этот самолет собрала фирма "Aviolanda" в версии Do 24N-1 с моторами Cyclone, но в дальнейшем он стал прототипом варианта Do 24T-1.
-
Aeroplane Monthly 1985-04 / R.Chapman - The Luftwaffe's last mission
A Dornier Do 24 of SNG 81. This transport and air-sea rescue flying-boat carried a crew of six: two pilots, observer, engineer, radio operator/gunner and gunner.
-
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
One of the small number of Cyclone-engined Do 24N-1s built for the Luftwaffe in 1941.
-
Мировая Авиация 129
Do 24T-1 голландской постройки использовались в германских Seenotstaffel.
-
Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны
Опробование моторов на Do 24T, изготовленном в Сартрувилле
-
Мировая Авиация 126
Do 24T-2 (KOJT) из подразделения Seenotstaffel 7 (SBK XI) на Эгейском море в 1942 году. Позднее этот самолет действовал на Черном море в составе SBK XII, лишившись белых законцовок крыла и обозначений ТВД на хвостовой части лодки.
-
АвиаМастер 2005-01 / А.Заблотский, Р.Ларинцев - Битвы над морем /На фронтах Великой Отечественной/
Спуск на воду Do 24T. Норвегия, 1942г.
-
АвиаМастер 2005-01 / А.Заблотский, Р.Ларинцев - Битвы над морем /На фронтах Великой Отечественной/
Do 24T-1 под стрелой крана плавбазы гидроавиации Люфтваффе, Норвегия, 1943г.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
A fine view of a Do 24 being towed to shore by a motor launch. Visible in the background is an Italian Cant Z 501 seaplane. The Z 501 was used mainly as a reconnaissance aircraft and she sports a white fuselage and engine nacelle with red-orange wings for high visibility when forced down at sea. A close look will reveal gun turrets on the engine pod and on the fuselage behind the wing.
Другие самолёты на фотографии: CANT Z.501 Gabbiano - Италия - 1934
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
Luftwaffe and Kriegsmarine personnel in the motor launch tow this Do 24T-1 toward the jetty. This Do 24 is armed with a large 30mm MK101 cannon in the dorsal fuselage turret; a gun that had a relatively low rate of fire but packed an extremely large punch when its rounds struck their targets.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
A last minute check of the center engine requires these Luftwaffe crew members to ascend to the top of the wing of the big seaplane as the motor launch continues its towing. Notice how the Dornier rides evenly through the white-capped water as it heads for the section of the harbor set aside for seaplane takeoffs and landings.
-
Flight 1939-11 / Flight
The centre engine of the Do 24 is set rather higher than the outboard units. It will be noted in this view that the bow turret has been retracted.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
With the wake of the tow launch showing white in the foreground, this Dornier Do 24 is pulled out toward the breakwater of the harbor for another patrol. The pilot and the navigator can be seen with their heads out of the cockpit, wearing the cork-filled "sausage" type life jackets that were later replaced by inflatable rubber life vests.
-
Авиация и Космонавтика 1996-11 / ??? - Самолеты Люфтваффе (9)
Летающая лодка Do 24
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
A fine view of KD+BH, a Do 24 tied up to a buoy in an Italian harbor, along with a troop transport ship and a destroyer bearing the code letters CN on her bows. KD+BH is equipped with the long-barreled 30mm MK 101 cannon in her dorsal turret.
-
Авиация и Космонавтика 1996-11 / ??? - Самолеты Люфтваффе (9)
Летающая лодка Do 24
-
АвиаМастер 2005-01 / А.Заблотский, Р.Ларинцев - Битвы над морем /На фронтах Великой Отечественной/
Do 24T-2 из 8.Seenotstaffel, Черное море, 1942г.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
As two engines turn over at a low idle, Dornier Do 24 KK+UP coasts slowly along. German floatplane and seaplane bases in the Mediterranean theater of operations were located along the coasts of southern France, Italy, Greece, in the hundreds of small islands between Greece and Turkey and also in several North African ports.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
As all three BMW engines roar, this big Do 24T picks up speed for takeoff, building an ever-growing wave of spray beneath her bow. The three BMW engines were capable of giving the pilot over 3,000 horsepower on takeoff. More than once these flying boats were so overloaded with downed airmen that the full power of the engines could not get them into the air.
-
Мировая Авиация 129
Do 24 оказался превосходным поисково-спасательным средством. В левом борту примерно на уровне ватерлинии имелись два люка, а в фюзеляже были установлены шесть лавок для спасенных и стеллаж для медицинского оборудования.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
The Dornier lifts awkwardly out of the water on her way to a long patrol. The nose turret of this aircraft appears to be unarmed, but the dorsal turret on the fuselage carries a 30mm cannon and the rear turret is fitted with a 7.92 mm MG 15 machine gun.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
A close look at the boat hull of this low flying Dornier reveals that she has just recently been re-caulked on all seams. Because of the punishment the hull took on every landing, it was common for the seams between the panels on the hull to spring leaks, so caulking on a regular basis was a necessity.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
CH+EW, a Dornier Do 24N-1 (built by the Dutch for use in their armed forces) belonging to the Air-Sea Rescue Service-Mediterranean shows her water streaked undersurf aces to the photographer as she heads out to sea on another long rescue mission.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Dornier Do 24 Reconnaissance Flying-boat (three 760 h.p. BMW 132 engines).
-
Мировая Авиация 129
Большинство, но не все, Do 24T-2 вооружались 20-мм пушкой MG151 на верхней турели вместо французской 20-мм пушки HS 404. Носовая и кормовая турели имели 7,9-мм пулеметы MG 15.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
Taken from the pilot's side cockpit window, this photograph shows to advantage the wing undersurface with its fence-like radio antenna, pitot-static tube, aileron hinges and aileron and landing flap mass balances.
-
Мировая Авиация 129
Сбитые летчики и моряки с затонувших судов называли Do 24 "Ангелом милосердия", гидросамолеты спасли множество жизней.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
After a long patrol the crew of this Do 24T gathers on the stub wing with their equipment and baggage to await the launch that will take them to the shore. This photo should provide the viewer with ample proof of the stability of the Dornier-designed stub wings in keeping the big seaplane on an even keel, even when the entire crew gathers on one of them.
-
Aeroplane Monthly 1990-09 / P.Metges - Luftwaffe air-sea rescue in the Battle of Britain
The author (wearing sunglasses) and the crew of his Dornier Do 24 later in the war.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
Crewmen help a wounded and exhausted pilot out of the fuselage hatch to the stretcher braced on the flying boat's spine. These big seaplanes did a tremendous job picking up downed airmen and sailors adrift at sea wherever and whenever they could be picked up.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
As the rest of the crew of this Do 24 debarks after a patrol, a Luftwaffe sergeant-crewman stands at attention on the bow and gives his report to his superiors. The crewman closest to the engine nacelles has just dropped his life jacket through the open cockpit hatch and the camera has caught it in mid-air.
-
Aeroplane Monthly 1985-04 / R.Chapman - The Luftwaffe's last mission
Last minute rescue at Nest. Do 24 crew members help evacuee children aboard.
-
Aeroplane Monthly 1985-04 / R.Chapman - The Luftwaffe's last mission
This photograph was taken immediately before the unit’s last flight, on June 18, 1945.
-
Мировая Авиация 129
Do 24T из Seenotstaffel 7 - эмблема эскадрильи изображена на корпусе ниже кабины, 1942 год, Эгейское море. Seenotstaffel 7 входил в SBK XI.
-
Aeroplane Monthly 1985-04 / R.Chapman - The Luftwaffe's last mission
A post-capitulation shot taken at Schleswig, showing Karl Born's Do 24s moored offshore. Most of the flying-boats remained there to be crushed by winter ice.
-
Aeroplane Monthly 1985-04 / R.Chapman - The Luftwaffe's last mission
The two workhorses of SNG 81: Do.24 and B-Boot.
-
История Авиации 2000-04 / М.Морозов - Топи их всех /Крылья над морем/ (1)
1943 год. Противник имел хотя и небольшие, но вполне боеспособные ВВС, основу которых составляли FW190F из состава II/SG2, Bf109G-6 из II/JG52, Bf110G-2 из 5/NJG200, а также гидропланы BV138 (на переднем плане) и Do24 (на заднем плане) из эскадрильи 7.Seenotstaffel, базировавшиеся на Констанце. Нельзя было сбрасывать со счета и Bf109G-3 ВВС Румынии.
Другие самолёты на фотографии: Blohm und Voss BV.138 - Германия - 1937
-
АвиаМастер 2005-01 / А.Заблотский, Р.Ларинцев - Битвы над морем /На фронтах Великой Отечественной/
Летающие лодки BV 138C-1 и поисково-спасательный Do 24T. Норвегия, 1942г.
Другие самолёты на фотографии: Blohm und Voss BV.138 - Германия - 1937
-
Aeroplane Monthly 1985-04 / R.Chapman - The Luftwaffe's last mission
The only known picture showing one of the Do 24s of SNG 81 in the special markings applied for the Luftwaffe's final operation. It was taken at Schleswig in late 1945.
-
Aeroplane Monthly 1984-12 / Personal album
This photograph of a Dornier Do 24 was taken after the war when Mr Halgrimson was travelling between Celle and Flensburg. The nose and dorsal turrets have been removed, as has the centre engine's propeller.
-
Мировая Авиация 124
Do 24 с открытыми для профилактического осмотра капотами моторов. На фюзеляже за кабиной имелся участок упрочненной обшивки, на котором можно было стоять для выполнения различных работ.
-
Мировая Авиация 121
Доступ к моторам всегда являлся проблемой для техников. Обслуживание двигателей на Do 24 облегчалось наличием больших откидных панелей капотов.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
An excellent shot of a big Dornier Do 24T-1 as she receives a maintenance checkup on her three BMW Bramo 323R-2 radial engines. These big radials put out 1,000 horsepower each on takeoff. Interesting is the manner in which the cowling engine access panels folded upward, while the integrally-built access stairs folded down from the side of each engine.
-
АвиаМастер 2005-01 / А.Заблотский, Р.Ларинцев - Битвы над морем /На фронтах Великой Отечественной/
Техобслуживание двигателей "Дорнье" Do 24 на одной из черноморских гидроавиабаз Люфтваффе
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
Luftwaffe engine mechanics dressed in thick insulated coveralls prepare to service this Do24's BMW engines. The large oil cooler radiator is very evident in this photograph, serving as a footrest for the Luftwaffe mechanic on the left.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
This crewman carefully straddles the top of the rear turret of this Do 24T-1 as he replaces a curved pane of plexiglass some 20 feet above the ground. The rear turret of the Do24 was often not fitted with any armament, but when it was, it carried a single MG 15 machine gun.
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
Here, mechanics service a beached Do 24T-1 of an unidentified patrol unit. The big seaplane bears the white fuselage band of an aircraft operating in the Mediterranean theater. It is possible that this big Dornier is based in southern France or Italy. Note the rear tie down hawsers on the tail of the airplane below the rear turret.
-
Мировая Авиация 124
Однажды при грубой посадке на воду в ходе спасательной операции этот Do 24T разломился пополам, потеряв оперение и хвостовую часть фюзеляжа. Но благодаря водонепроницаемой переборке он не затонул и был отбуксирован в Кьолле-Фьорд.
-
Aviation Historian 7 / R.Tisdale, A.Vercamer - Before & After
Dornier Do 24T-2 WNr 3343 after it had been flown to Sweden by deserting German flight mechanic Heinz Roesch in October 1944.
-
Aviation Historian 7 / R.Tisdale, A.Vercamer - Before & After
In order to try and keep the Tp 24 in flying condition, Flygvapnet groundcrew obtained parts from various other types, including the Saab B 17, Heinkel He 115 and even J 22 fighter. It was a losing battle, however, and the Tp 24 was retired in the summer of 1951.
-
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
Этот Do 24 служил в Flottilj 2 шведских ВВС. До этого он принадлежал подразделению Seenotgruppe 81 и нес бортовой номер CM+RY. 31 октября 1944 года его перегнали в Хеллевик, и с 1945 по 1951 годы он служил шведам.
The Single Do 24T-1 which was operated by the Swedish Air Force until 1952. -
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
In the markings of Escadrille 30S of the French Aeronavale, one of the Dornier Do 24T-1s delivered from the Nord factory at Sartrouville in 1944-6.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Grant - From Three to Two. Australian use of the Do 24 and PBM-3
Dornier in RAAF service circa 1943.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Grant - From Three to Two. Australian use of the Do 24 and PBM-3
Running through heavy seas. For all its drawbacks, the Do 24 was a very capable machine in heavy sea states.
-
Air Enthusiast 1997-01 / Round-Out
On at least one occasion the RAAF got three of its Do 24Ks operating together!
-
Air Enthusiast 1997-01 / Round-Out
Dornier Do 24K flying-boats probably being dismantled at Rathmines. Note the different camouflage schemes.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Just before leaving for Pollensa, on May 30, 1944, Major Pombo and other members of the EdA group shake hands and exchange salutes with their Luftwaffe instructors. Noteworthy are the towel rack-type FuG 101 antenna under the wing; Spanish red-yellow-red roundels and rudder flag; ‘KK+LX’ factory code.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
The first Do 24T-3 'KK+LX', ready to depart for Spain from the Luftwaffe's Berre Seefliegerhorst. Note life jacket-equipped Luftwaffe crewman in the foreground.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Регистрационный номер : EC-DAB [3] After celebrating a religions ceremony, a priest blessed the Do 24s at Pollensa. Maybe this was the moment when the aircraft received the 'virgin' names. Fourth Do 24, EC-DAB, is clearly visible in the background.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
One of the first Do 24T-3s is lifted by the Pollensa's crane shortly before being moved to the base's apron.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Регистрационный номер : EC-DAB [3] Fine study of EC-DAB anchored off Pollensa. Noteworthy are the white fuselage bands and upper wing disks with red crosses, as well as overpainted former fuselage factory codes.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Poor quality picture of HR.5-7 '51-7' 'Virgen del Camino'.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Anchored in Pollensa Bay in 1952, HR.5-8 sporting a surprisingly fresh paint scheme. The lettering 'Virgen de la Luz' is visible just behind the front fuselage roundel.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
In the early 1950s the white bands with red crosses became unnecessary and they were not repainted. In some cases, they even tried to cover them with brush-strokes of the increasingly scarce green paint. As can be seen from this picture of HR.7-10 ‘51- 10’ 'Virgen de la Paloma’.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
Between May 12-14,1953, a group of EdA flight and maintenance members was sent to Karouba in Tunisia on board HR.5-11. It is seen here about to take off from Saint-Mandrier for Karouba. By this time the fuselage white bands with red crosses were almost completely worn out, as seen on HR.5-11 '51-11' 'Virgen de los Ojos Grandes'.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
From May 1954 the Do 24s received 'DO-24T-3-XX' serials, as on this, the eleventh EdA Do 24. Note 'Virgen de los Ojos Grandes' lettering on nose and '51-1' unit code.
-
Air Enthusiast 2006-03 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (1)
During 1953 a new scheme was adopted. HR.5-6 '51-6' 'Virgen de la Esperanza', was one of the Do 24s on which experimental paints were unsuccessfully tested. The new scheme comprised an overall ‘bottle green' finish with yellow bands along the fuselage and on the wingtips.
-
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
At the time of its return from Spain, the Do 24 was in plain metal finish, but when first operated by the Spanish Air Force, these boats had a dark green finish, as shown below, with distinctive yellow stripes.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
In the summer of 1958, 58 Escuadrilla was formed with the four Do 24 survivors. The seventh example, wearing the 58 Escuadrilla's colours and ‘DO-24-T3-7', received the code ‘58-1’. Engine cowlings were yellow painted.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
Some time after the creation of the 58 Escuadrilla, the four Do 24s began to show the 'SAR' insignia on their noses, as on ‘58-2’, ex HR.5-11, anchored at Pollensa.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
In the summer of 1964 a new overall silver livery began to he applied to the four remaining Do 24s. The scheme included fuselage and wingtips black-outlined yellow bands and the 58 Escuadrilla badge and big 'SAR' lettering. Three of the four Do 24 s are illustrated at Pollensa: '58-2' is still in the green overall scheme.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
In April 1965, 58 Escuadrilla was disbanded and replaced by a new unit, 804 Escuadrilla. The four Do 24s were devoid of unit markings and the black-trimmed yellow areas were slightly modified.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
HR.5-3 '58-3' in full 58 Escuadrilla markings. Note the indigenous-built bow turret.
-
Air Enthusiast 1972-01 / Back to base /Veteran & Vintage/
The return to Lake Constance of a Dornier Do 24 in August 1971.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
Flying in formation with Do 27 L.9-43 of 801 Escuadrilla del SAR, HD.5-1 in full 804 Escuadrilla markings.
Другие самолёты на фотографии: Dornier Do.25 / Do.27 - Германия - 1954
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
HD.5-4 at Lake Geneva, Lausanne-Ouchy, Switzerland, during one of the stops en route to Friedrichshafen/Bodensee (Lake Constance), August 1971.
-
Air Enthusiast 2006-05 / G.Cruz, P.Hebrero - Spain's Big 'boats /Flying-boats and floatplanes/ (2)
A 1964 view showing interesting details of the Do 24's front fuselage. Still devoid of propellers, HR.5-1 '58-1' on beaching gear. Port mooring clamp and nose lamp for night and bad weather operations are readily discernible, as well as the indigenous-designed bow turret.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / P.Jarrett - Grapevine
The newly arrived Dornier Do24T in the RAF Museum car park at Hendon.
-
Мировая Авиация 124
Трехмоторная летающая лодка "Дорнье" Do 24 (w/n 0006) в варианте "мауси". (Тральщик магнитных донных мин Do 24MS)
Две летающие лодки модификации Do 24MS оснастили крупными дюралевыми кольцевыми генераторами магнитной индукции и применяли для дистанционного воздушного траления морских магнитных мин. -
Air Enthusiast 1996-07 / J.Grant - From Three to Two. Australian use of the Do 24 and PBM-3
The forward fuselage of a former RAAF Do 24K was still in use, as late as 1988, as a houseboat.
-
Flight 1938-06 / Flight Advertisements
Dornier Do.24 equipped with Askania-Aircraft-Instruments
-
In Action 1008 / Luftwaffe in Action 4 (4)
Here is a good view of the pilot of a Do 24, taken from within the cockpit. The cockpit window panels directly above the pilot opened up for quick entry or exit. Because the big flying boat sat so low in the water she had to be completely buttoned up on takeoff and landing, especially in rough water, as waves could enter the cockpit and possibly swamp the boat.
-
Aeroplane Monthly 1985-04 / R.Chapman - The Luftwaffe's last mission
Hauptmann Karl Born, Commanding Officer of Seenotgruppe 81, at the controls of a Dornier Do 24 flying boat.
-
Flight 1939-11 / Flight
The hull of the Do 24 is broad in the beam and quite roomy. This view shows the navigator's compartment. The box-like device on the right of the chart table appears to be part of the inter-communication system.
-
Flight 1939-11 / Flight
The Dornier Do 24 showing the gun turrets in the bow, aft of the wing and in the tail.
-
Flight 1939-07 / Flight
DORNIER DO 23. Shown here with air-cooled radials, this large military flying boat is believed to be used with liquid-cooled engines. The guns are mounted in turrets and defensive armament is installed in the extreme tail.
-
Flight 1939-11 / Flight
The tail gun position on the Do 24 follows British practice. It is fairly safe to assume that the German turrets are considerably inferior to our own.
-
Flight 1939-11 / Flight
Bombs of various sizes can be slung beneath the wings of the Do 24 outboard of the sponsons. It will be seen that the racks are of neat design.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Dornier Do 24 Flying-boat.
-
Мировая Авиация 110
Dornier Do 24
-
Flight 1938-04 / Flight
One of the most efficient military flying boats now in the air, tne Do.24 was built to the order of the Netherlands Government.
-
Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны
Dornier Do 24K-2
Тип фотографий
- Все фото (155)
- Боковые проекции (22)
- Цветные фото (12)
- Ч/б фото (104)
- Кабина (4)
- Рисунки, схемы (13)