RU

/

EN
burger-menu

Поиск по сайту:

airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1936

Средний бомбардировщик с экипажем из четырех человек

Варианты

Hampden / H.P.52

Средний бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан с двухкилевым оперением, убирающимся шасси с хвостовым колесом. Экипаж 4 - 5 человек. Спроектирован в КБ фирмы "Хэндли-Пейдж" под руководством Г.Лачманна. Первый полет совершил 21 июня 1936 г. Серийное производство начато в июне 1938 г. Выпускался заводами "Хэндли-Пейдж" (Криклвуд), "Шорт энд Гарланд" (Белфаст), "Инглиш электрик" (Сэмлсбюри), "Кэнедиэн асошиэйтед эйркрафт" (Мэлтон, Сент-Губерт). Всего построено 1580 экз.
Вооружение первых серий 4x7,69, последующих - 6x7,69; многие самолеты доработаны в частях в вариант 8x7,69. Бомбы до 1250 кг.
Самолет состоял на вооружении в Великобритании с августа 1938 г., в СССР - с октября 1942 г., в Канаде - с начала 1941 г.
Выпускался в двух основных вариантах:
   - "Хэмпден" I с моторами "Пегасус" XVIII;
   - "Хирфорд" I с моторами "Дэггер" VII.
С сентября 1939 г. "хэмпдены" применялись британскими ВВС для дневных и ночных операций над морем, включая постановку мин у побережья Германии. С декабря 1939 г. действовали только ночью, участвуя в налетах на цели в Германии, в т.ч. в августе 1940 г. в первом английском налете на Берлин. В конце 1940 г. вынужденно применялись как ночные истребители. Как бомбардировщики использовались до сентября 1942 г., затем были переделаны в торпедоносцы "Хэмпден" TBI (эксплуатировались до середины 1943 г.)
Самолеты "Хирфорд" в боевых условиях почти не применялись и служили в основном как учебные. В СССР самолеты модификации TBI имелись в ВВС Северного флота, где действовали как ночные бомбардировщики и торпедоносцы. В Канаде эти машины использовались только для учебных целей.
Производство прекращено в Англии в марте 1940 г. "Хэмпдены" сняли с вооружения в Великобритании в конце 1943 г., в Канаде - в конце 1944 г. Все советские "хэмпдены" были потеряны в боях к июню 1943 г.


"Хэмпден" I||
Размах:||21,01 м
Длина:||16,28 м
Моторы, количество х мощность:||2x1015 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||8525 кг
Максимальная скорость:||406 км/ч
Практический потолок:||6920 м
Дальность:||1920 км

Показать полностью

Описание:

  • Hampden / H.P.52
  • Hampden ТВ.I
  • Handley Page H.P.52 Hampden
  • Flight, May 1939
    A VERY REMARKABLE AEROPLANE
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Aeroplane Monthly 1986-06 / R.Nesbit - Arctic Venture (5)

    A Hampden being transported on a ferry barge near Vadso in northern Norway in 1942, date unknown. The pilot must have made a good emergency landing, for there appears to be little damage. The aircraft is probably a Hampden of 144 or 455 (RAAF) Squadron, several of which were bst when flying to Russia on September 4-5, 1942.

  • Aeroplane Monthly 1988-08 / M.Oakey - Grapevine

    Dramatic proof that Grapevine parts-requests bring results: Handley Page Hampden P4536, under static restoration by the Canadian Museum of Flight and Transportation (CMFT) in British Columbia, now has a nose section following a plea published in our February 1987 issue. Sheffield reader and restorer Alan Downing saw the request and remembered that the Warplane Wreck Recovery Group at High Ercall had a nose section on loan from the Cosford Aerospace Museum. He sent a photo of it to his contacts at the CMFT and thus set the ball rolling: the nose section arrived there on May 24, 1988. The Hampden, pulled out of the sea off Vancouver Island 2yr ago, is the world’s sole substantially complete example.

  • Aeroplane Monthly 1990-08 / M.Oakey - Grapevine

    The unmistakable tadpole profile of a pristine Handley Page Hampden emerges from a pile of corroded wreckage at Surrey, British Columbia, where the Canadian Museum of Flight and Transportation is continuing to rebuild Hampden I P5436. The aircraft was recovered from the sea off Vancouver Island 4yr ago.

  • Мировая Авиация 117

    Немецкие солдаты осматривают обломки Hampden, осень 1940 года. В силу небольшого опыта экипажей первые ночные налеты приносили минимальные результаты, но поддержали моральный дух англичан.

  • Aeroplane Monthly 1986-06 / R.Nesbit - Arctic Venture (5)

    The main wreckage of AE436, with the tail boom and tailplane in front of the forward fuselage, from which two escaped alive.
    Part of Hampden AE436 of 144 Squadron, discovered in August 1976 on the side of the remote Tsatsa mountain in Sweden, where it crashed on the night of September 4-5, 1942 en route from Sumburgh to Afrikanda in Northern Russia. The pilot, Pit Off D. I. Evans, and a passenger, Cpl B. J. Sowerby, survived; the other three crew members were killed.

  • Aeroplane Monthly 1976-12 / ??? - Helpless Hampden

    A port three-quarter rear view of the wreckage, with twin Vickers K guns just visible in the foreground.

  • Aeroplane Monthly 1976-12 / ??? - Helpless Hampden

    Looking along the starboard wing leading edge at the cockpit section.

  • Aeroplane Monthly 1976-12 / ??? - Helpless Hampden

    One of the Hampden’s 980 h.p. Bristol Pegasus VIII radial engines, which was lying within 20 yards of the fuselage.

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / Grapevine

    Handley Page Hampden P5436 beached at Vancouver Island, British Columbia on June 22, 1986.

  • Aeroplane Monthly 1987-02 / M.Oakey - Grapevine

    An enormous restoration task: the remains of Handley Page Hampden P5436 laid out at the CMFT's storage site at Surrey, British Columbia, Canada.

  • Aeroplane Monthly 1991-10 / M.Oakey - Grapevine

    The remains of a Handley Page Hampden from Russia at Rotterdam on August 13, 1991, awaiting removal to the UK. In this view the port wing (visible at lower left) has just been separated from the fuselage, on which an RAF roundel may still be discerned.

  • Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine

    Detail views of Hampden P1344's fuselage taken on October 22, 1991.

  • Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine

    P1344 propped together for inspection by its prospective new owners on September 14, 1991.

  • Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine

    Handley Page Hampden P1344, recovered from Russia and laid out for inspection at its secret UK location in September 1991.