Supermarine Spitfire
Варианты:
Supermarine - Spitfire - 1936 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1936


Истребитель
Описание:
Spitfire
Supermarine Spitfire и Seafire
Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии:

Ч/б фото (204)

Spitfire

Одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Спроектирован в КБ фирмы "Супермарин авиэйшн уоркс" под руководством Р.Митчелла. Первый полет совершен 5 марта 1936 г. Серийное производство начато в мае 1938 г. Строился заводами "Супермарин" в Вулстоне, Итчене, Хай-Побе, Кивиле, Хенли, Олдермастоне, "Виккерс-Армстронг" в Кастл-Бромвиче, "Уэстлэнд" в Йовиле, CBAF в Саус-Марстоне, "Канлифф-Оуэн". Привлекались более 60 предприятий-субподрядчиков, собиравших отдельные узлы. Всего построено 22 759 экз. - самый массовый английский истребитель. Самолет состоял на вооружении в Великобритании с августа 1938 г., в Австралии - с июня 1942 г., в США -с октября 1942 г., в СССР - с марта 1943 г., в Индии - с середины 1944 г.
Основные серийные модификации как истребителя:
   - "Спитфайр" I с мотором "Мерлин" II или IV, последние серии с увеличенным фонарем, варианты по вооружению 8x7,69 или 2x20+4x7,69;
   - "Спитфайр" II с мотором "Мерлин" XII; варианты по вооружению аналогичны "Спитфайру" I;
   - "Спитфайр" V с мотором "Мерлин" XX, усиленный планер, бронестекло, усиленное шасси, новый маслорадиатор; варианты по вооружению 8x7,69, или 4x20, или 2x20+4x7,69; часть самолетов комплектовалась тропическими противопыльными фильтрами; существовали также специализированные низковысотные варианты (LF) с моторами модификаций 45М, 50М, 55М;
   - "Спитфайр" VI - высотный истребитель с мотором "Мерлин" 47, удлиненные консоли крыла, вооружение 2x20+4x7,69;
   - "Спитфайр" VII - высотный истребитель с мотором "Мерлин" 61, с гермокабиной, удлиненные консоли, увеличенные бензобаки, измененное хвостовое оперение, убирающееся хвостовое колесо, вооружение 4x20;
   - "Спитфайр" VIII, вариант модификации VII без гермокабины; подмодификации LF, F, HF с различными моторами "60-й серии";
   - "Спитфайр" IX, переделка модификации V под моторы "Мерлин" 61, 63, 66, 70, варианты LF, F, HF, вооружение 2x20+2x12,7 или 4x20; поздние серии - с пониженным гаргротом и фонарем кругового обзора;
   - "Спитфайр" XVI, аналог модификации LFIX и с мотором "Мерлин" 266; ""Спитфайр" XII с мотором "Гриффон" III или IV, вооружение 4x20;
   - "Спитфайр" XIV с мотором "Гриффон" 65, удлиненной носовой частью фюзеляжа, убирающимся хвостовым колесом, вооружение 2x20+2x12,7 или 4x20;
   - "Спитфайр" XVIII, вариант модификации XIV с небольшими усовершенствованиями, фонарем кругового обзора, вооружение 2x20+2x12,7;
   - "Спитфайр" 21 с мотором "Гриффон" 61 или 64;
   - "Спитфайр" 22, вариант модификации 21 с фонарем кругового обзора и измененной электросистемой.
Существовали также палубные модификации, выпускавшиеся под обозначением "Сифайр".
"Спитфайр" находился на вооружении частей ПВО с начала Второй мировой войны. Первое боевое применение - в мае 1940 г. при эвакуации из Дюнкерка, затем широкое применение - в "битве за Англию". С марта 1942 г. - прикрытие Мальты, в мае эти самолеты появились в Египте, в ноябре участвовали во вторжении в Алжир и Марокко. С января 1943 г. - ПВО северной части Австралии, несколько позднее - бои в Бирме. К концу войны служили на всех фронтах.
Американцы применяли "спитфайры" в Англии и Северной Африке до марта 1944 г. В СССР использовались летом 1943 г. на Кубани и Дону, позднее - в частях ПВО и морской авиации.
"Спитфайр" применялся также как тактический и стратегический разведчик, самолет спасательной службы. Снят с производства в марте 1949 г. Снят с вооружения в Великобритании в 1952 г., в СССР - в 1951-1952 гг.

Supermarine Spitfire и Seafire

<...>
   Реджинальду Митчеллу "развязали руки", и новая машина проектировалась уже без оглядки на официальную спецификацию. На чертежных досках обретал свой облик изящный самолет Type 300. Небольшой аэродинамически чистый истребитель с убираемым шасси проектировался теперь вокруг мотора Rolls-Royce PV.12 (Merlin). В крыле необычной эллиптической в плане формы разместили вооружение из восьми пулеметов, стреляющих вне диска вращения винта.
   Теперь уже министерство авиации составило спецификацию F.36/34 под самолет Type 300 и заказало постройку одного прототипа. На прототипе (K5054) установили 900-сильный мотор Rolls-Royce Merlin "C", и первый полет он выполнил 5 марта 1936 года. Сравнительно небольшие по срокам летные испытания понадобились лишь для того, чтобы формально подтвердить победу Type 300 в конкурсе на одноместный истребитель для британских ВВС. 3 июня 1936 года был заключен контракт на постройку 310 серийных машин Spitfire Mk I.
   Однако освоение истребителя в производстве шло очень медленно - первый Spitfire Mk I поступил в 19-ю эскадрилью из Даксфорда только в июле 1938 года. К сентябрю ВВС Великобритании успели получить пять новых истребителей. В дальнейшем Spitfire стал поистине массовым самолетом: построено 20334 сухопутных Spitfire и 2556 палубных Seafire.
   Универсальность и многоцелевые возможности новой машины привели к появлению маловысотных вариантов с "обрезанным" крылом (LF) и высотных - с крылом увеличенного размаха (HF). Истребители со стандартным крылом обозначались F, при этом в случае штатного вооружения из восьми пулеметов винтовочного калибра к обозначению добавлялась буква "A", вариант вооружения из двух пушек и четырех пулеметов обозначался "B", из четырех пушек - "C", из двух пушек и двух 12,7-мм пулеметов, плюс до 454 кг бомб - "E".
   На момент начала Второй мировой войны в составе британских ВВС имелось девять боеготовых эскадрилий Spitfire. Первый германский самолет, He-111, сбили Spitfire из 603-й эскадрильи 16 октября 1939 года. Это был вообще первый самолет, сбитый британскими ВВС во Второй мировой войне. В августе 1940 года, незадолго до самых ожесточенных боев периода битвы за Британию, в составе Истребительного командования британских ВВС насчитывалось 19 эскадрилий Spitfire. В декабре 1940 года Spitfire Mk II приступили к выполнению боевых вылетов над оккупированной немцами Европой по плану "Rhubarb". 7 марта 1942 года авианосец "Игл" доставил на Мальту самолеты модификации Spitfire Mk VB - тогда впервые Spitfire стали базироваться за пределами метрополии.
   Вскоре Spitfire появились на Ближнем Востоке, а в начале 1943 года - на Тихом океане. Параллельно с серийным производством велись работы по совершенствованию самолета - повышению его летных данных, усилению вооружения, а двигатели Merlin в конце войны заменили моторами Rolls-Royce Griffon.
   В годы войны Spitfire использовались не только в Великобритании и странах британского Содружества, но также в США и СССР. Интересно, что ни в США, ни в СССР восторженных отзывов Spitfire не заслужил. В Великобритании Spitfire оставались на вооружении в послевоенные годы, последний боевой вылет в Малайе фоторазведчик Spitfire PR.Mk 19 из 81-й эскадрильи выполнил 1 апреля 1954 года.
<...>


Варианты Spitfire и Seafire

   Spitfire Mk I: первый серийный вариант с мотором Merlin II; восемь 7,7-мм пулеметов Browning (на самых первых по четыре из-за нехватки пулеметов) или Spitfire Mk IB четыре 7,7-мм пулемета и две 20-мм пушки; построено 1566
   Spitfire Mk II: строились в Касл-Бромвич с мотором Merlin XII мощностью 1175 л.с.; построено 750 Spitfire Mk IIA и 170 Spitfire Mk IIB
   Spitfire Mk III: один экспериментальный прототип с 1280-сильным Merlin XX
<...>

Flight, November 1939

Britain's Military Aircraft
A Survey of Our Service Machines

VICKERS ARMSTRONGS

   THE Supermarine works of the Vickers Armstrongs group are engaged in the large-scale production of one of the most interesting and formidable fighters ever designed. This is the Spitfire single-seater, eight-gun fighter which is used by many squadrons of the Royal Air Force.
   The Spitfire's wing is of light-alloy construction and has a single spar comprising tubular flanges and a plate web. Forward of the spar the wing is covered with heavy-gauge light-alloy sheet which forms with the spar web a stiff, strong torsion box. The fuselage is in three parts, the rear portions being of monocoque construction and the front section of tubular construction. The undercarriage retracts in an outward direction and split trailing-edge flaps are fitted.
   The engine is a Rolls-Royce Merlin II or III driving a three-bladed variable-pitch or constant-speed airscrew.
   The eight machine guns are mounted four in each wing and full day and night fighting equipment is carried.
   A top speed of 367 m.p.h. is attainable at 18,400ft. and the time of climb to 11,000ft. is 4.8 min.

Vickers Armstrongs, Ltd.., Vickers House, Broadway, Westminster.
Prototype
The Type 300 at Eastleigh before its first flight, with the original rudder and without wheel doors.
Первая опытная машина после (???) доработки руля направления
Прототип Spitfire, K5054, пилотируемый шеф-пилотом Саммерсом, впервые поднялся в воздух 5 моя 1936 года с аэродрома Истли около Саутгемптона. За последующие три года этот самолет налетал около 260 часов. Его карьера закончилась 4 сентября 1939 года, когда при посадке самолет перевернулся, погиб пилот - флайт-лейтенант Уайт. После этой катастрофы машину не восстанавливали.
Back on the ground, K5054 shows off its distinctive profile to Flight’s photographer, with finer-pitch propeller and after modification of the rudder balance.
Первый опытный "Спитфайр", 1936г.
Two views of the Type 300 with finer-pitch propeller and after modification of the rudder balance. The undercarriage indicators in the wing are visible in the bottom picture.
Two photographs from the Mitchell family photograph album. Above, R. J. Mitchell poses for his son in front of the prototype Spitfire at Eastleigh in March 1936, shortly after K5054’s first flight. Below, now it is the turn of the author to stand in front of K5054, while his father clicks the shutter.
View of the Spitfire prototype K5054 at the A&AEE Martlesham Heath in April 1936, with the original rudder and no fairings on the undercarriage legs.
One of outstanding military types of 1936: The Supermarine Spitfire
The Spitfire prototype in August 1936, showing the modified rudder with smaller horn balance and the undercarriage fairings, including full wheel covers with the lower halves hinged to the upper portions.
The Spitfire prototype running-up at Brooklands on June 30, 1936 with Mutt Summers at the controls. The aircraft was taking part in a pre-RAF Pageant show.
К своему первому полету в марте 1936 года истребитель F.37/34 получил имя Spitfire и блестящую серо-голубую окраску. Установленный на нем двигатель Merlin С развивал мощность 990 л. с. (738 кВт).
A later photograph of K5054 at Martlesham, showing the addition of stub fairings on the exhaust ports
RAF officers scrambling all over the prototype Spitfire, K5054, on the occasion of King Edward’s visit to Martlesham in July 1936. The pre-production prototype Wellesley, K7556, was also amongst the line up of new aircraft inspected by the King.
K5054 at Eastleigh on May 18, 1936. Note the additional hinged wheel covers, which were later abandoned, and the flush exhausts.
Первый опытный "Спитфайр" в исходном виде в AAEE (Мартлшем-Хис) в апреле 1936г. Обратите внимание на руль поворота с роговым компенсатором
K5054 on an early test flight in March skies 1936 near Eastleigh. Note the unfaired exhaust ports. The aircraft was finished in an overall blue/grey scheme.
The Vickers-Supermarine Spitfire I with Rolls-Royce Merlin engine
The first Spitfire shows off its elegant lines over Southampton on May 18, 1936.
K5054 в полете на большой высоте. За ним последовало около 40 различных вариантов Spitfire (включая самолеты с двигателями Griffon и морские Seafire), суммарный выпуск которых превысил 22 000.
Spitfire prototype K5054 airborne over the South Coast on May 18, 1936, eight days before Mutt Summers flew it to Martlesham for the Air Ministry’s acceptance trials.
The prototype Spitfire, K5054, in the vicinity of Eastleigh on May 1, 1936. Jeffrey Quill on this occasion was flying the Miles Hawk from which this photograph was taken. Mutt Summers was flying the Spitfire.
The Supermarine Spitfire.
The classical beauty of the exceptionally fast Merlin-powered Supermarine Spitfire single-seater fighter is revealed to great advantage in this view. Note the ducted radiators beneath the wing.
The shape of wings to come. Monoplanes fill the new types park at the 1936 pageant.
One wonders if anyone who walked past the New Types Park at the 1936 Hendon RAF Pageant realised the significance of Nos 1 and 2, the Hawker Hurricane and Supermarine Spitfire prototypes. Just visible too is the tail of the Armstrong Whitworth Whitley, destined to become one of the mainstays of Bomber Command during the early part of the war, three years away.
Another view of K5054 at the pre-Pageant show at Brooklands on June 30, 1936. Behind it are Supermarine Walrus I K5780, Vickers Wellesley prototype K7556 and Vickers B.9/32 prototype K4049, later to become the Wellington.
K5054 был впервые показан 300 приглашенным гостям 18 июня 1936 года на демонстрации самолетов фирмы "Vickers" в Истли, На снимке: K4049 - прототип бомбардировщика В.9/32 (позднее служившего под именем Wellington); K7556 - предсерийный бомбардировщик Wellesley и K5780 - девятая серийная амфибия Walrus. В 1938 году "Supermarine Aviation Works (Vickers) Ltd" и ее головная компания "Vickers (Aviation) Ltd of Weybridge" объединились в фирму "Vickers-Armstrong Limited".
Supermarine Spitfire prototype on view to the public in 1936 alongside a Walrus, the prototype Wellesley and prototype Wellington.
The Spitfire Society’s superb replica of R. J. Mitchell's prototype Spitfire, K5054, pictured at Hendon on April 24, 1993, the day of its unveiling.
And finally, the very first Spitfire of all, K5054, photographed at Eastleigh shortly after being camouflaged and fitted with ejector exhausts. After full use as a test aircraft K5054 was flown away in November 1938 from Eastleigh to Farnborough, where it remained until badly damaged in a landing accident there on September 4, 1939.
Chocks away at Eastleigh, a view which clearly illustrates the ejector exhaust stacks.
K5054, now wearing camouflage, photographed on a January night in 1938 with Jeffrey Quill in the cockpit. Night flying trials at the A&AEE were generally satisfactory.
K5054 in camouflage up from Eastleigh on January 20, 1938, modified to Mk 1 standard with triple exhaust manifolds.
Тот же первый опытный "Спитфайр" уже после установки вооружения и в боевом камуфляже. Хвостовой костыль заменен на колесо
Over Eastleigh. 1938. K5054 was declared obsolete in October 1939, having logged 151 flying hours.
The prototype in its final form, with eight-gun armament, radio and mast, tailwheel in place of skid, and operational camouflage.
The perfect combination - the Spitfire airframe married to the Rolls-Royce Merlin engine. The first Spitfire, K5054, first flew on March 5, 1936.
K5054 shows off its beauty of line over Southampton in January 1938.
The Supermarine "Spitfire" Single-seat Fighter Monoplane (Rolls-Royce "Merlin" engine).
Jeffrey Quill photographed in the cockpit of the prototype Spitfire on the evening of January 20, 1938 during night flying tests.
Clive DuCros’s all-wooden flying Spitfire prototype reproduction photographed at his Swindon workshop in early 1987. The 7yr project is now almost finished.
“K5054” awaiting final inspection outside its RAF Hullavington hangar on June 6, 1991, the day before the first flight.
Mk.I
Spitfire Mk I
Two views of the Supermarine "Spitfire" Single-seat Fighter.
The Spitfire has a ventral radiator which is, however, unusual in being considerably offset to starboard.
The installation of the Rolls-Royce Merlin in the Supermarine Spitfire fighter. Current versions have a variable-pitch airscrew.
All parts for this component are jig-drilled.
Jigs for producing rear fuselage components of the "Spitfire I".
Серийная сборка фюзеляжей "Спитфайров"
Early production Spitfires during final assembly at Eastleigh in January 1939. Note the Rolls-Royce Merlin engines in the foreground.
Моторы "Мерлин" II, готовые для установки на "Спитфайры"
A telling glimpse in one of the assembly shops, with a row of Spitfires in the background, and waiting Merlin II engines in the foreground.
MORE PRODUCTION: Of the scores of Supermarine Spitfires already delivered, a large percentage will be seen in action on Empire Air Day.
The peerless Supermarine Spitfire tucked away in a corner of the Air Ministry's stand. This fighter has eight guns and a performance superior to that of anything in the show.
Sir Kingsley Wood, with civic officials, inspects the Spitfire at the opening of the Glasgow Aircraft Exhibition. The Hurricane can be seen in the background.
The King studies the pilot’s cockpit of a Supermarine Spitfire single-seater fighter.
Mr. A. H. Mitchell, chief A.I.D. inspector, handing over a Spitfire - with its “credentials” - to a Service pilot who has come to collect it for his Squadron.
"Спитфайры" покидают заводской ангар
Pushing them out: A view through the hangar doors at Eastleigh. Nearest the camera are (left) Mr. A. H. Nelson, Supermarine’s assistant works manager, and (right) F/O. J. K. Quill, test pilot.
First production Spitfire Is at Eastleigh in January 1939. Jeffrey Quill, Supermarine test pilot, can be seen standing next to the chap in overalls.
Устранение девиации на "Спитфайре"
A Spitfire is seen on the revolving compass base.
High-speed visitor: The Supermarine Spitfire. A few moments after landing it was surrounded by a seething crowd of interested enthusiasts.
The Vicker’s Supermarine ‘Spitfire.’ Bostik Cement was used for glazing the windows.
Spitfire I K9787, the first of a production batch of 213 aircraft delivered to the RAF between July 1938 and April 1939, went to the A&AEE and RAE before joining the PRU.
A rare illustration of a Spitfire I of No 41 Squadron at Catterick in its pre-war "PN" codes; this was the third unit to receive Spitfires, after No 19 at Duxford and No 66. Spitfire I illustrated have the original two-bladed propeller, flat cockpit hood, "stick” type radio mast and a camera gun mounted externally on the starboard wing root.
A Spitfire I of No 19 Squadron at Duxford. Spitfire Is have the original two-bladed propeller, flat cockpit hood, "stick” type radio mast and a camera gun mounted externally on the starboard wing root.
A NOCTURNAL DEFENDER: Our Spitfires and Hurricanes, in spite of their high performance, are sufficiently docile to be suitable for night fighting. It is believed that the German Messerschmitts 109 are disliked by pilots for night landings. Our picture shows a Spitfire about to start on a flight in the dark.
DEFENCE BY NIGHT: Docility during take-off and landing makes the Vickers-Supermarine Spitfire a fine night fighter despite its extremely high performance. This view was secured before a test flight at Eastleigh.
THE SPITFIRE. The night impression of its Merlin engine being run up has a certain grim beauty.
Истребители 19-й эскадрильи в Даксфорде, за пять месяцев до начала войны. Снимок сделан в мае 1939 года во время посещения представителями прессы 19-й эскадрильи в Даксфорде. Хорошо видны многие особенности самолетов раннего типа, включая выступающие стволы пулеметов, двухлопастные винты фиксированного шага и смесь "плоских" и выпуклых фонарей кабин. Обратите внимание на плоские фонари кабины у второго и пятого самолетов - все остальные оснащены выпуклыми фонарями - и бортовой код "WZ", использовавшийся эскадрильей в 1938-1939 годах.
Line-up of No 19 Squadron Spitfire Is at Duxford in May 1939 before the interception demonstration.
This line up of 19 Squadron Supermarine Spitfire Mk Is was taken at RAF Duxford in May 1939. The squadron became the first to receive Spitfires, in August 1938, and its Mk Is remained in service until replaced by Mk IIAs in September 1940. Note the wooden two-bladed fixed-pitch propellers; variable-pitch props were reserved for bomber types, fixed-pitch props being deemed adequate for bomber-interceptors.
Пилоты 19-й эскадрильи бегут по тревоге к своим "Спитфайрам"
Vickers-Supermarine Spitfire Is at Duxford, 1939
Active Air Defence: Spitfire fighters are among the most potent foes of the raiding bomber.
Spitfire Is of 19 Sqn at RAF Duxford in May 1939. This unit was the first to equip with the Spitfire and, when war was declared in September 1939, nine Spitfire squadrons were operational in RAF Fighter Command.
SPITFIRES ON SHOW: At the recent opening of the new Cambridge Aerodrome by Sir Kingsley Wood, the new Supermarine fighters made their first public appearance as R.A.F. equipment. Ejector-type exhausts have now enhanced the already impressive performance of these machines.
Pilots of a Spitfire squadron racing for their machines on receipt of an alarm.
This exclusive picture was secured by Flight's chief photographer when a production Vickers-Supermarine Spitfire was undergoing acceptance trials in the hands of F/O J. K. Quill. This new fighter, which is powered with the 1,050 h.p. Rolls-Royce Merlin, may be said to have been developed from the design of the Supermarine racing seaplanes which won outright for Britain the Schneider Trophy. It will be noticed that ducted radiators are situated in an unusual position - beneath the wing.
FIGHTER CAMOUFLAGE. The Supermarine Spitfire (Rolls-Royce Merlin engine) is quite difficult to see against the ground. Now being produced in quantities for the R.A.F., the Spitfire has also been ordered from Lord Nuffield, who is to build it in his new Birmingham factory.
The Supermarine Spitfire which, as a compromise between speed, armament and manoeuvrability, is unexcelled by any single-seater in general use. Like the Hurricane it has eight wing-mounted Browning machine guns. The top speed is 367 m.p.h. at a height of 18,400ft
Some further impressions captured by Flight's photographer at Eastleigh.
The modern formula - the clean lines of entry of the present-day fighter, as exemplified in the Supermarine Spitfire and the Hawker Hurricane with their Rolls-Royce Merlin engines.
A squadron of Supermarine Spitfire eight-gun fighters practising formation flying several thousand feet above Cambridgeshire.
Эскадрилья "Спитфайров" в строю звеньев. Большие учения. 1939г.
"The plain fact seems to be that our latest fighters are definitely better than their German counterparts." Supermarine Spitfire formation.
A dozen Spitfires manoeuvre with uncanny precision at a speed well over 200 m.p.h.
Наследие первой эскадрильи Spitfire. 19-я эскадрилья RAF всегда летала на одноместных истребителях. Созданная в июне 1916 года на базе ядра 5-й резервной эскадрильи, она получила на вооружение самолеты B.E.12. Но эти машины плохо подходили для использования в качестве истребителей, и в декабре их заменили на Spad VII. В июне 1918 года на вооружение поступили истребители Sopwith Dolphins, служившие до 1919 года. До реорганизации в 1923 году 19-я эскадрилья базировалась в Даксфорде как истребительное звено 2-й летной школы. В полном составе эскадрилья была развернута 1 июня 1924 года, получив истребители Sopwith Snipe. В 1920-1930-х годах на вооружении этого подразделения состояли истребители Grebe, Siskin, Bulldog и Gauntlet, пока в августе 1938 года оно первым не получило новейшие Spitfire. В ноябре за ним последовала 66-я эскадрилья, созданная в Даксфорде на базе звена "С" из 19-й эскадрильи.
"Спитфайры" 19-й эскадрильи во время первой официальной съемки для прессы
FAST FORMATION: The first picture released for publication of Vickers Supermarine Spitfires in formation. This formidable fighter, with Rolls-Royce Merlin II engine, is capable of 362 m.p.h. Take-off, climb and cruising speed will be improved upon when three-bladed v.p. airscrews are fitted.
Supermarine Spitfires of 19 Squadron flying from RAF Duxford in May 1939. Having flown Siskins, Bulldogs and Gauntlets, the squadron became the first to receive Spitfires, in August 1938.
В кабине "Спитфайра" шеф-пилот фирмы Супермарин майор Джеффри. Представленный на снимке Mk I входил в состав 64-й эскадрильи и был разбит в июне 1940 года.
“At 5,000ft he levelled off and looked about”
Английский истребитель «Спитфайр» Mk.I с опознавательными знаками довоенного типа, обрамленными широкой желтой каймой (1936 г.)
The Supermarine Spitfire is believed to be the fastest fighter in large-scale production in the world. It does 362 m.p.h. with a Rolls-Royce Merlin II.
Первая установка трехлопастного винта на "Спитфайр"
Distinguished: The first Spitfire with a De Havilland two-position v.p. airscrew; they will shortly be standardised.
DEFENCE: A Spitfire preparing for a dawn patrol is typical of our preparations. In 1918 we finally repulsed the raiders of London, and we are far stronger now.
Spitfire I K9793 was used at the A&AEE Martlesham Heath in 1939 for a variety of equipment trials and is shown here with a de Havilland three-bladed two-speed propeller.
В сентябре 1940 года X4179, Spitfire Mk IА, поступил в 19-ю эскадрилью (ранее 266-я), позднее ее перевооружили на Mk II.
Spitfire Mk I X4178 of No 41 Sqn has its Merlin III engine run up during the Battle of Britain. The unit alternated between Yorkshire and Essex during the Battle. This Spitfire served throughout the summer of 1940 but was shot down during a dogfight with a JG 51 Messerschmitt Bf 109E over Broadstairs in Kent on October 15, 1940. The 23-year-old pilot, Sgt P.D. Lloyd, was killed.
Presentation Spitfire P8529 Borough of Colwyn Bay served with 118 and 132 Sqns before going to 58 OTU and crashing in Stirlingshire in April 1943.
K9912 was one of the later production Spitfire Is, upon which the curved hood was standardised, and the de Havilland three-bladed variable-pitch metal propeller was introduced. This particular Spitfire served with 65 Sqn until it was struck off RAF charge in May 1940.
A typically bustling scene at the home of Spitfire Mk I-equipped No 611 (West Lancashire) Sqn. The unit operated from RAF Digby in Lincolnshire during the Battle of Britain as part of No 12 Group, responsible for the air defence of the Midlands, Norfolk and Lincolnshire. No 611 Sqn had also taken part in the operations over the beaches at Dunkirk.
Spitfire replica "P9390"
Spitfire I K9987 in service with No 66 Squadron showing its pre­camera gun on the wing. This particular aircraft - unusual for its war codes; note the three-bladed propeller, “humped’' cockpit canopy and white-painted serial - crashed at Duxford on 30 September 1939.
Spitfire I AR212 in service with No 57 OTU in 1941, with a high-visibility yellow nose to indicate its training role.
FIGHTER CONTRAST: A Bristol Fighter (circa 1917) and a Vickers-Supermarine Spitfire seen at Netheravon on Empire Air Day.
Первый "Спитфайр" с пушечным вооружением (еще без пулеметов)
The first Spitfire to carry cannon armament was this Mk 1, L1007, which was fitted with Type 331 wings in mid-1939 to mount a pair of 20-mm Hispano cannon, each with a 60-round drum-type magazine.
A Spitfire I in the X serial number range. The words "keep out" have been chalked beneath the cockpit glazing.
The Aeroplane of January 31, 1941 described this presentation machine as “The Supermarine Spitfire Mk I paid for by the Spitfire Fund of the Observer Corps. This machine is flown by Sqn Ldr D. O. Findlay DFC, the British Olympic hurdler who commands a squadron which has shot down more than 100 enemy aeroplanes".
Spitfire I P9386 with No 19 Squadron at Duxford in October 1940; note the "QV" code replacing “WZ” and the strengthened, tapered radio mast.
"Спитфайр" Mk.I, на котором погиб де Грюнн
In 1967-68 surviving Spitfires were rounded up for use in the film Battle of Britain. One is the subject of our plate and was photographed by RICHARD RIDING at Bovingdon in September 1968. The plate depicts Allen Wheeler's Spitfire V (IA ???), G-AIST, disguised as N3311 for the film, for which a four blade propeller was used.
Mystery surrounds the origins of Spitfire I HK856 - here photographed in Italy in 1943. It and HK854 were in the Middle East by 1941, with serial numbers assigned locally and not on production contracts. They may well have been the two Spitfire Is (P9566-9567) diverted from RAF contracts and shipped to Turkey in May 1940, assuming that they were transferred back to RAF ownership whilst en route through the Mediterranean.
In 1942, two of the Turkish Spitfire Is were ferried from Abu Sueir to the No 1 Middle East Training School at El Ballah by Flying Officer (as he then was) Neville Duke. At El Ballah, they operated in RAF markings and were issued locally with the serial numbers HK854 and HK856, as illustrated here, left and right respectively.
Spitfire I N3047 at RAF Heathfield, Ayr in 1941. These 602 Squadron Spitfires are at dispersal in blast-proof pens around the airfield.
Long-serving Spitfire Mk 1 P9311 with tropical filter and no armament, at Fayid, Egypt, on May 19, 1943.
Подготовка "Спитфайра" к первому ночному полету
"Спитфайры", только что вышедшие из сборочного цеха
Supermarine Spitfire eight-gun fighter monoplanes with Rolls-Royce Merlin engines. The Spitfire, in service in large numbers with the R.A.F., is officially credited with a maximum speed of 367 m.p.h.
REFINED SPITFIRES: Supermarine Spitfire eight-gun fighters are now being delivered with De Havilland variable-pitch airscrews.
В первые месяцы войны журналисты были частыми гостями на базах истребителей RAF. Этот снимок вылета по боевой тревоге сделан 8 апреля 1940 года на авиабазе Дрем в Ист-Лотиане, Шотландия, где дежурили Spitfire 611-й эскадрильи "West Lancashire".
609 Squadron Spitfire Is at RAF Drem, Scotland in April 1940.
Spitfire Is of 611 (West Lancashire) squadron. During the Battle they were based at RAF Digby, Lincolnshire.
A line-up of Spitfire Is at RAF Drem in 1939, shortly before the shooting down of the first German aircraft onto British soil - a Heinkel He 111 on October 16. No 602 Squadron had arrived at Drem just three days beforehand, and remained there until August 1940.
Третья неделя войны - "Спитфайры" на дежурстве
Spitfire fighters standing by, awaiting the signal.
Дежурные самолеты 616-й эскадрильи готовятся взлететь с аэродрома Кенли. Обратите внимание на литеры "QJ". В течение нескольких месяцев 616-ю эскадрилью ошибочно обозначали этими буквами, хотя их уже использовала 92-я. Эта неразбериха времен войны до сих пор вводит в заблуждение историков.
Spitfires of No 92 Sqn at Pembrey in South Wales in the autumn of 1940. Note the constant-speed three-bladed propellers - an improvement which helped turn the type from a basic bomber-interceptor into a world-class air superiority fighter.
Allen Wheeler's Spitfire 1 G-AIST in the colours of 53 OTV and bearing the serial number AR213.
No display is complete without a Spitfire, and one of the representatives this time was Mk Ia AR213. Owned by the Hon Patrick Lindsay and registered G-AIST, it is Booker-based in the care of Personal Plane Services. Camouflage now replaces its old civil finish.
"Спитфайры" стартуют во время больших учений. Через две недели начнется Вторая мировая война...
Defending Spitfires show how their take-off has improved since the fitting of v.p. airscrews.
"Спитфайры" I из состава 19-й эскадрильи
"Спитфайр" из состава 72-й эскадрильи (предвоенное фото)
A pre-war photograph of a Spitfire I in service with No 72 Squadron, showing the original "SD" codes (soon changed to "RN") and the squadron crest in an arrowhead on the fin.
"Спитфайры" в полете. 1939г.
“MONOPLACES DE CHASSE CRACHE FEU”: Spitfire eight-gun fighters ot the squadron which in company with formations of Hurricanes, Blenheims, Hampdens and Wellingtons represented Great Britain in the great parade of aerial and terrestrial might staged in Paris last week.
One more classics - the Rolls-Royce Merlin and the Supermarine Spitfire - provided a winning combination that served the RAF well throughout World War II.
На этом снимке видны Spitfire из 610-й эскадрильи с авиабазы Биггин-Хилл во время патрулирования в июне 1940 года, незадолго до начала битвы за Британию.
Вооруженная Spitfire 610-я эскадрилья, базировавшаяся в Грейвсенде, Кент, была одним из подразделений RAF, принявших основную тяжесть удара Люфтваффе во время битвы за Британию.
Perfection in formation - one of the magnificent figures by the twelve Spitfires which opened the R.A.F. section of the programme.
The RAF prided itself on its pilots’ ability to fly in tight formations, like these Spitfires. German fighters encountered in France, apparently wildly weaving and jinking around, initially attracted some derision from their RAF opponents. In fact, the looser German formations made it easier to look out for prowling enemy fighters.
Два звена "Спитфайров"
Битва за Англию закончилась. В одном строю главные герои - "Спитфайры" и "Харрикейны". Ноябрь 1940г.
WELLINGTON MARK III: A prototype Vickers Wellington long-range bomber fitted with two Bristol Hercules 14-cylinder two-row sleeve-valve radials of at least 1,400 h.p. each. Flying alongside is one of the later Supermarine Spitfires fitted with Rolls-Royce Merlin III engine driving a De Havilland three-bladed variable-pitch airscrew.
Prototype Wellington III L4251, fitted with Bristol Hercules HE1SM engines, in company with a Spitfire.
Звено "Спитфайров" проходит над аэродромом в предрассветной дымке
Spitfires G-FIRE (Mk. XIVe), AR213 (Ia), P7350 (IIa), PM631 (PR19), AB910 (Vb) and RM689 (XIV) pay tribute to the late Sir Douglas Bader in a “missing man” formation at the Greenham Common Air Tattoo on July 23-24, 1983.
Spitfires G-FIRE (Mk. XIVe), AR213 (Ia), P7350 (IIa), PM631 (PR19), AB910 (Vb) and RM689 (XIV), plus BoBMF Hurricanes PZ865 and LF363 are lined up.
A guest of honour, Sqn Ldr J. H. “Ginger” Lacey, is photographed against a fitting Battle of Britain backdrop - Spitfire Mk.Ia AR213, which carries the unit code QG-A and belongs to Patrick Lindsay. Its civil registration is G-AIST.
Многие страны хотели приобрести Spitfire или наладить их лицензионное производство. На снимке: Mk I демонстрируют французским офицерам. Один Mk I был поставлен во Францию в конце 1939 года.
The Supermarine Spitfire is an eight-gun fighter capable of 367 m.p.h. It is seen approaching to land.
Самолеты Spitfire из 64-й эскадрильи базировались на хорошо защищенном средствами ПВО аэродроме Кенли. Но даже это не защитило их от мощного авиаудара Люфтваффе.
Pilot Officer Dennis Adams in the cockpit of an early production Spitfire Mkl belonging to 611 Squadron. On September 21, 1940, Adams was flying P7323 when he destroyed a Dornier DoY 215 bomber over north Wales.
The power and the pilot: F/O. Quill about to pronounce judgment on another Spitfire.
Jeffrey Quill in the cockpit of Spitfire Mk I K9836 at Eastleigh in January 1939.
Sqn Ldr Pedley in Spitfire Spirit of Kent, Lord Cornwallis.
Есть 600-й сбитый! Пилоты "Спитов" - Стефенс (слева) и Монго-Парк разделили радость этой победы, и завоевали специальный приз истребительного командования
Non­standard stencilled lettering was applied to Spitfire Wandsworth, Clapham, Balham & Tooting Divisions in the Middle East.
Стэнфорд Так позирует перед своим Spitfire Mk l из 92-й эскадрильи во время военных действий за Британию. 18 августа 1940 года ему пришлось прыгать с парашютом - его самолет был подбит огнем Ju 88.
George H. L. Curtis, no relation, was one of the foundation members of the ATA and learnt to fly with the Herts and Essex Aero Club in 1932. He is seen here about to deliver a Spitfire.
Апрель 1940г. - последний месяц "Странной войны"
Spitfire Mk I (X4474) с пулеметами Browning спешно снаряжается для следующего вылета, пока пилот надевает парашют. Чтобы отличать вооруженные пулеметами самолеты от пушечных Mk IB, их обозначили Mk IA.
Обслуживание "Спитфайра" I из 602-й эскадрильи
"Спитфайр" готовят к ночному вылету
Spitfire Mk.I - лучшее, что могли противопоставить люфтваффе англичане в 1940г.
"Спитфайр" и пилоты первой эскадрильи индийских ВВС
One of the three Spitfire Is that reached Turkey in 1939/40.
The Spitfire I X4857 soon after its arrival in Portugal early in 1943.
Mk.II
"Спитфайр" Mk.IIA в период испытаний
A Spitfire II with mock-ups of overload fuel and oil tanks fitted flush under the wings.
Spitfire Mk II внешне был очень схож с моделью Mk I. Обратите внимание на изящные обтекатели пулеметных установок в передней кромке крыла и подкрыльевые гильзоотводы.
An early production Spitfire II, P7508, photographed in October 1940.
Истребитель "Спитфайр" Mk.II, 1939г.
Spitfire IIA P7665 of No 65 Squadron at Kirton-in-Lindsey in July 1941, soon after the unit had become one of the three "East India" squadrons as indicated by the inscription beneath the cockpit. The fairing over the Coffman cartridge starter, just behind the spinner, was a distinguishing feature of the Mk II.
Spitfire IIa P9088 ‘NK-K’ of 118 seen at Ibsley in 1941 was a presentation aircraft, named ‘Borough of Lambeth’.
Этот "Спитфайр" Mk.II Брайн Лейн получил взамен поврежденного.
Техперсонал женского полка обслуживает Spitfire Mk IIA из 411-й (канадской) эскадрильи на британской базе Дигби, октябрь 1941 года. Подразделение было сформировано 16 июня 1941 года и успешно летало на Mk V и Mk lX до его расформирования 21 марта 1946 года.
Spitfire IIB P8348 in the markings of No 52 OTU. Note the small blisters over the wing cannon.
A cannon-armed Spitfire IIB of No 91 Squadron receives attention from armourers and fitters.
Снаряжение патронных ящиков "Спитфайра"
Rescue packs were carried in the fuselage chutes of the Spitfire IIC.
Позднее Урбанович летал на истребителе Spitfire Mk II № P8041/RF-E. Окраска самолета сильно пострадала от интенсивной службы.
Бельгийские "Спитфайры" IIB
This year’s Air Tattoo at Greenham Common (July 23-24, 1983) hosted the biggest gathering of Spitfires and Hurricanes in this country in recent years. These photographs were taken before and after the display rehearsal on July 21. Here is the Battle of Britain Memorial Flight’s Spitfire PR.19, PM631 (AD-C); behind it is the same unit’s Spitfire Mk.IIa, P7350, carrying a 64 Sqn code, SH-D. In the background are Greenham’s controversial cruise-missile bunkers.
"Спитфайр" Mk.IIA(LR) с дополнительным топливным баком под крылом, подготовленный для операции "Санрайз"
A Spitfire IIA (LR) of No 66 Squadron, one of the three units issued with this long-range variant that was specially developed for "Operation Sunrise”. The tank was carried only on the port wing.
"Двойка", переделанная в поисково-спасательный самолет Mk.IIC
Spitfire IIC P8131 of No 276 Squadron, one of the units flying this variant for air-sea rescue duties.
"Спитфайр" Mk.IIB с пушечным вооружением
Supermarine Spitfire IIB P8332 serving during 1941 with No 222 Squadron on bomber escort duties and Channel sweeps.
"Спитфайр" заходит в хвост немецкому бомбардировщику
"Спитфайр" демонстрирует проход на бреющем - подготовка к операции "Цирк"
Пилоты французских "Спитфайров" на Корсике.
"Двойка" в частном пользовании
The first Spitfire to take up British registration was this Mk II example, G-AHZI/P8727. Civil conversion was carried out by Marshalls of Cambridge during 1946 for M.L.Bramson, a pre-war Savage Skywriting S.E.5 pilot. Named Josephine, ’ZI was based at Elstree for a year from 1946 but was destroyed during a take-off accident from Kastrup, Copenhagen on April 15, 1947.
Two Spitfires - AB910 and PS853 - and the Hurricane LF363 of the RAF Historic Flight photographed at Coltishall in April.
Mk.III
The Spitfire III N3297 in its original form in March 1940 with blunt wing tips, forward-raked undercarriage legs, retractable tailwheel and enlarged oil cooler intake. Note the full wheel covers and experimental main radiator.
The Spitfire III N3297 in its original form in March 1940 with blunt wing tips, forward-raked undercarriage legs, retractable tailwheel and enlarged oil cooler intake.
Mk III отличался крылом с "подрезанными" законцовками и полностью закрытыми нишами основного шасси, которые имели форму шарнирных люков, размещавшихся параллельно земле при выпущенном шасси. Подобные люки устанавливались на прототипе Spitfire, но никогда не применялись в эксплуатации.
The sole Spitfire Mk III, N3297, shortly after its completion, waxed and polished to maximise performance. Note the short-span wings and full doors on the mainwheels.
Прототип Mk III (№3297), от которого отказались в пользу Mk V, осенью 1941 года был передан "Rolls-Royce" и оснащен двигателем Merlin 61. После устранения неисправности в силовой установке истребитель стал демонстрировать отличные характеристики на средних и больших высотах.
Two views of N3297 photographed in October 1941, during testing at Boscombe Down. Note the 'bumps' at the rear of the makeshift cowling. The aircraft was a hybrid, combining the modified Mk.III fuselage (similar to the later Mk.VIII), 'A' wing (without armament), and Merlin 61. In the original Mk.III prototype, to make room for enlarged fuel tanks in the fuselage, the upper portion of the fireproof bulkhead was inclined forward, as was the corresponding panel line between the main tank cover and the engine cowling. This was retained in N3297 throughout her life. Similar slant upper bulkhead/cowling arrangement would be used in just a few initial Mk.V-to-IX conversions, but would later be adopted as standard in Griffon-engined Spitfires. The upper surface painting scheme seems to have been Temperate Land in which N3297 was first finished in 1940 (not being a Fighter Command machine, the Spitfire was not affected by the switch to grey-and-green Day Fighter scheme in mid-1941). Undersides were yellow, as prescribed for prototypes (ortochromatic photos rendered this colour rather dark, as clearly displayed by the outer ring of the fuselage roundel). The propeller spinner looks like Sky, not usual on prototypes.
The Spitfire III N3297 in October 1941, with standard wing tips and a Merlin 60 series engine (note the twin wing radiators) and four-bladed propeller. As a Rolls-Royce test-bed, this was effectively a Spitfire IX prototype.
Spitfire N3297 was the only Mk III built. It was used as a development aircraft and was fitted for a while with the Merlin 61. To absorb the additional power a large four-bladed propeller was fitted.
 
The finale of each day's flying was this flypast of three Spitfires, P-51, Bearcat, Pilatus P-2 and scale Fw 190, led by the B-17 Sally B.
The wooden reproduction of the prototype Spitfire under construction in Swindon.
This photograph shows the position of the sight mounting on a Supermarine Spitfire.