Туполев Ту-95МС
Варианты:
Туполев - Ту-95МС - 1979 - Россия
Страна: Россия
Год: 1979


Стратегический бомбардировщик
Описание
Фотографии:

Цветные фото (195)
Ту-95 и Ту-142

<...>
   Выпуск Ту-142 и нового стратегического ракетоносца на его базе возобновили в Таганроге в 1983 году. Ту-95МС унаследовал от Ту-142 в общих чертах планер, но получил новые двигатели НК-12МВ. Фюзеляж Ту-95МС короче фюзеляжа Ту-142; в носовой части под блинообразным обтекателем смонтирована антенна РЛС.
   Ту-95МС создавался как носитель крылатых ракет нового поколения - Х-55, которыми также вооружен стратегический ракетоносец Ту-160. В отсеке вооружения длиной 7,5 м возможна подвеска на револьверной установке шести ракет Х-55. Первые серийные Ту-95МС подкрыльевых пилонов для подвески ракет не имели и обозначались Ту-95МС-6. На следующем варианте Ту-95МС-16 установили по три пилона для подвески ракет под каждой консолью крыла, в результате самолет смог поднимать до 16 Х-55. Согласно договору ОСВ-2, пилоны для внешней подвески ракет демонтированы со всех Ту-95МС, также снята электропроводка систем управления и пуска ракет с пилонов.
<...>
   После распада СССР парк Ту-95 разделили между собой Россия, Украина и Казахстан. Украинские самолеты частично разделаны на металл, частично переданы России в счет оплаты газовых долгов. Казахстан обменял свои Ту-95 с Россией на самолеты фронтовой авиации. В 2013 году Ту-95МС базировались в Энгельсе, Украинке и Рязани. Ведется модернизация Ту-95МС в вариант Ту-95МСМ с расширенными составом вооружения и подкрыльевыми пилонами для подвески боевой нагрузки.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Ту-95МС-6

   Тип: стратегический бомбардировщик
   Силовая установка: четыре ТВД НК-12МА мощностью по 14 795 э. л. с.
   Летные характеристики: максимальная скорость 925 км/ч; практический потолок 12 000 м; боевой радиус без дозаправки 6400 км
   Масса: пустого 91800 кг; максимальная взлетная 185 000 кг
   Размеры: размах крыла 50,04 м; длина 49,13 м; высота 12,12 м; площадь крыла 289,90 м2
   Вооружение: две двуствольные 23-мм пушки НР-23, шесть крылатых ракет Х-55/555
Ту-95МС
Ту-95МС в Полтавском музее авиации
The Tu-95MS' circular-section fuselage has a 2.9m diameter, and can accomodate a six-unit rotary launcher for Kh-55, Kh-55SM and Kh-555 missiles.
Модернизация самолета позволит сохранить в строю 55 российских Ту-95МС до 2030-2040 годов. На смену им должен прийти бомбардировщик нового поколения ПАК-ДА, разрабатываемый ОКБ Туполева.
Ту-95МС и Ту-160 выставлены на аэродроме для демонстрации западным инспекторам по контролю стратегических наступательных вооружений, снимок сделан вскоре после окончания холодной войны. Согласно условиям договора ОСВ-2, боевая нагрузка стратегического ракетоносца Ту-95МС сокращенна с 16 крылатых ракет Х-55 до шести (только на внутренней подвеске), при этом подкрыльевые пилоны с самолетов Ту-95МС-16 пришлось демонтировать. Принятие на вооружение новых крылатых ракет Х-101 привело к тому, что подкрыльевые пилоны на самолеты стали опять устанавливать, хотя теперь на внешней подвеске самолет несет не 10, а восемь ракет.
The Tu-95MS is maintenance-heavy, especially given the complex engine's counter-rotating propellers, designed for high efficiency, extended range and high cruise speed.
Ту-95МС
Concept work to develop new bombers to replace Russian Air Force Tu-95MSM Bears and Tu-160M Blackjacks is in progress.
The world's fastest turboprop powered airplane, the Tu-95MS Bear-H reaches a maximum speed of 450kts. Russian strategic aviation operates 60 Bears from Engels and Ukrainka Air Bases.
МАКС-2007
Участники воздушного парада 9 мая 2008г.
Low utilisation until the mid-2000s means the RuAF still regards the Bear as having used little fatigue life, with minimal corrosion damage.
The numerical strength of the Bear-H fleet, comprising of about 60 examples (including 33 upgraded to Phase 1) and cleared to carry nuclear-tipped missiles, makes the type the undisputed backbone of the airborne component of Russia’s nuclear deterrence inventory
The current serviceability rate of the Tu-95MS fleet is around 50%, with plans to increase it to 75% by 2020 thanks to overhaul and the improved supply of spare parts and serviceable engines.
Воздушный парад в честь 65-й годовщины победы
Tupolev Tu-95MS Bear-H RF-94122/'20' red (c/n 34666) named Dubna, shadowed by Typhoon ZK317/'ES' on September 16, 2014.
Ту-95МС
This close-up of the nose of Tu-95MS Red 15 at Engels AB, named in honour of the city of Kaluga, shows detail of the forward antenna locations of the Bear-H. The large white chin radome houses the antenna of the Clam Pipe nav-attack radar, with ECM antennae above it. Underneath the main radome is the Mak (Poppy) missile approach warner, with a red protective cover over its delicate optical sensors. In front of this is the forward hemisphere jamming antenna of the aircraft’s terrain bounce ECM system. A similar antenna provides jamming cover in the rear hemisphere. The external waveguide fairing under the aircraft’s name connects the Clam Pipe antenna with processing units in the cabin.
Будни Дальней Авиации
Летом 2007 года возобновились полеты самолетов Дальней авиации на патрулирование. Первый такой полет был выполнен 17 августа 2007 года, причем одновременно в воздухе находилось 20 самолетов Дальней авиации, а их действия носили скоординированный характер. Помимо стратегических ракетоносцев Ту-160 и Ту-95МС к выполнению учений по патрулированию в тот день привлекались дальние бомбардировщики Ту-22М3 и самолеты-заправщики Ил-78. Обычные полеты на воздушное патрулирование выполняются парой ракетоносцев два - три раза в месяц. На снимке: истребитель F-15C из 12-й эскадрильи ВВС США, дислоцированной на авиабазе Элмендорф, сопровождает Ту-95МС "Моздок" из 182-го ТВАП. Снимок сделан у берегов Аляски 28 сентября 2007 года. 182-й полк в течение долгого времени базировался в Моздоке.
F-15 был предназначен для защиты США от советских стратегических бомбардировщиков. Этот F-15C сопровождает самолет Ту-95МС "Моздок" возле Аляски в сентябре 1996 (???) года. Такие же истребители сбивали иракские МиГ-29 в 1991 году, они же были первыми самолетами, оснащенными РЛС AN/APC-63(V)2 AESA.
Harking back to the days of the Cold War, Russian Air Force/37th Air Army Tupolev Tu-95MS Bear-H '02 Red' Mozdokis seen 15 miles (24km) off the west coast of Alaska on September 28, 2006 in formation with USAF/3rd Wing/12th Fighter Squadron F-15C 85-0104 'AK' from Elmendorf Air Force Base, Alaska. The aircraft is one of at least eleven of the type now named after Russian cities, each with the relevant coat of arms under the cockpit. The Bear was participating in an annual Russian Air Force exercise and although it did not penetrate US or Canadian airspace, North American Aerospace Defence Command (NORAD) took the opportunity to use its presence for a practice interception by USAF F-15s and Canadian Forces Hornets.
The Bear-H, in its upgraded and life-extended form, is considered as being well-fit to continue serving on until 2035 or even 2040 as an indispensable part of Russia's global strike arsenal
Each NK-12MP engine had an eight-blade counterrotating AV-60K propeller unit, comprising of two four-blade counter-rotating reversible-pitch propellers. The rotational speed is constant at 735rpm and the maximum power rating is 15,000shp
The first upgraded Russian Air Force Tupolev Tu-95MSM, RF-94121/'Red 21' Samara takes off for its maiden flight at Beriev's Taganrog facility on August 22, 2020, and testing is expected to be completed in 2022.
This aircraft, serial Red 10 and named 'Samara', is among the first Bear-Hs upgraded to the Tu-95MSM standard, with the aircraft capable of deploying then Kh-101/Kh-102 ultra-long range ALCMs carried on large APU-5M twin-round pylon under the wings.
The Bear-H’s mid-mounted wings have a slight anhedral to improve controllability in bank while swept at 350 for the inner panels and 33.50 for the outer panels. The wings use a rather thin profile and their swept is optimised for flying at speeds exceeding 415kt at high altitude
A proportion of the Tu-95MS Bear-H fleet has been cycled through the Phase 1 upgrade; a much greater enhancement to its combat performance will follow in Phase 2, configuring the Bear-H to Tu-95MSM standard.
Russia's strategic bomber force has used the names of major cities for the Tu-95MS, and one of the first to be so honoured was named for the city of Saratov, whose coat-of-arms it bears under the cockpit. The city has a long association with Engels and with Russia's military traditions. Note also the pale blue leading edge of the fin of Red 10, a procedure traditionally adopted to designate the squadron commander’s aircraft. The significance of the numerous white panels around the engine nacelles is not known.
Воздушный парад в честь Дня Победы и 70-летия освобождения города-героя Севастополя
Ту-95 из бывшего 1023-го тбап 79-й тбад продолжает нести службу на аэродроме Энгельс
Two Russian aircraft equipped with a terrain bounce jamming system as part of their self-protective ECM suites are the Tupolev Tu-95MS Bear-H and the Sukhoi Su-24 Fencer-D. On this Bear-H, the comparatively small transmitting antenna is visible just behind the main radar antenna alongside the Mak (Poppy) missile approach warning sensor. Terrain bounce is usually employed by a low-flying aircraft as protection against the SAM threat and its presence on the medium-level cruise missile carrying Bear-H is something of a puzzle.
After return to the snow-covered airfield at Engels this Tu-95MS will be towed away to parking and prepared for the next mission.
The Engels-based Bear-H force includes 13 Tu-95MS-16s, capable of carrying 16 ALCMs plus five more Tu-95MS-6s, outfitted for six nuclear-tipped ALCMs.
На самолетах Ту-95МС установлен навигационно-прицельный комплекс с РЛС "Обзор-МС", которая получила на Западе обозначение "Clam Pipe". Ее антенна размещается в массивном обтекателе в носовой части фюзеляжа.
Tu-95MS side number 317 is configured with four underwing missile pylons, each loaded with two dummy Kh-101 missiles. This aircraft is assigned to the Ramenskoye Flight Test Centre.
Tupolev's experimental Tu-95MS, side number 317, loaded with eight Kh-101 test articles; NK-12MPM engines and wide propeller blades installed landing at Zhukovsky.
Tu-95MS side number 23 at Engels Air Base, Russia.
Ту-95МС. Борт "82" взлетает...
Снимки усовершенствованного самолета Ту-95МС с подвесками для крылатых ракет нового поколения, в свое время «взорвавшие» Интернет
Модификация Ту-95МС стала новой страницей в истории самолета. Многие считают Ту-95 "древней" машиной эпохи 1950-1960-х годов, однако Ту-95МС входит в число самых "молодых" самолетов ВВС России - все они построены во второй половине 1980-х - начале 1990-х годов. Ракетоносцы Ту-95МС составляют основы боевой мощи Дальней авиации России. Ту-95МС пришли на смену ракетоносцам Ту-95К-22, известным в войсках как "Кама".
The Tu-95MS upgrade and life extension will enable the bomber to be capable of soldiering on in the nuclear deterrence and long-range conventional strike roles until 2035 or even 2040.
Ту-95МС (борт N 22) из 182-го Гвардейского ТБАП ВВС России. Февраль 1996г.
Russian aircraft, such as this Bear-H, departing from Northern bases are first intercepted by Royal Norwegian Air Force F-16s. Should the 'zombies' continue towards APA 9 they become the responsibility of CAOC 9 at RAF High Wycombe, which will decide when to launch RAF QRA fighters.
С 2013 года российские Ту-95МС начнут получать на вооружение крылатую ракету нового поколения Х-101, оснащенную системой спутникового наведения. Дальность ее полета составляет порядка 10 000 км, а промах не превышает 10 м. Ракеты Х-101 с фугасной БЧ будут дополнены ракетами Х-102 с ядерной БЧ.
Планеры Ту-95МС были построены в 1980-1990-х годах и отработали лишь малую часть ресурса. Таким образом, самолеты могут оставаться в строю еще не менее 20-30 лет.
The Tu-95MS Bear-H, a continuous development from the early Tu-95 variants described in this article, is the ultimate ‘bomber’ in more ways than one. Given a new lease of life in the late 1970s as the carrier platform for a new generation of Russian cruise missiles, the Bear-H is currently the main strike weapon of Russia’s much revised long-range airforce, the 37th Air Army of the Supreme High Command.
В бомбоотсеке Ту-95МС на катапультной ПУ барабанного типа МКУ-6-5 могут размещаться до шести крылатых ракет с ядерной боевой частью.
В ходе воздушного парада 9 мая 2016г. над Москвой впервые были продемонстрированы модернизированные ракетоносцы Ту-95, способные нести крылатые ракеты на подкрыльевых узлах внешней подвески
Ту-95МС
Этот Ту-95МС был одним из двух российских «Bear-H», перехваченных в феврале 2008 года истребителями F/A-18 Hornet ВМС США. Бомбардировщики приближались к американскому авианосцу «Нимитц» (CVN 68), когда он крейсировал к югу от Японии. В качестве стандартной меры предосторожности, корабль поднял истребители для сопровождения российских самолетов.
Like the USAF B-52 the Tu-95 Bear is a 1950s vintage design. However, recent upgrades have allowed the aircraft to be equipped with up to eight Kh-101/102 cruise missiles. Russia's TASS agency reported in August that a contract has been signed to upgrade the aircraft to the Tu-95MSM standard
Ту-95МС создавался на базе планера самолета Ту-142, поэтому вначале серийный выпуск ракетоносца наладили в Таганроге. Однако впоследствии его вынуждены были перенести в Куйбышев (ныне Самара).
НК-12 является самым мощным турбовинтовым двигателем в истории авиации. На Ту-95МС установлено четыре ТВД НК-12МП мощностью по 15 000 л. с. Каждый двигатель оснащен четырехлопастным соосным винтом АВ-60К.
Одними из первых на перехват Ту-95МС выходили истребители F-15 из состава базировавшегося на Аляске 21-го тактического истребительного авиакрыла ВВС США. Именно они "добыли" первые фотографии этих стратегических ракетоносцев.
Воздушный парад над Москвой 9 мая 2018г.
В ходе воздушного парада 9 мая 2016г. над Москвой впервые были продемонстрированы модернизированные ракетоносцы Ту-95, способные нести крылатые ракеты на подкрыльевых узлах внешней подвески
Воздушный парад в ознаменование 95-летия ВВС России. 11 августа 2007г.
Only upgraded versions of the Tu-95 Bear will remain in RuAF service after 2021.
Советские (позднее российские) Ту-95МС перехватывались истребителями НАТО в ходе выполнения полетов вдоль границ стран-участниц блока. Первое знакомство Запада с новым советским бомбардировщиком состоялось в 1987 году, когда F-15C ВВС США перехватили Ту-95МС в районе Аляски.
Британский «Тайфун» перехватил российский Ту-95МС, выполняющий боевой вылет для удара по объектам в Сирии
Russian Air Force Tu-95MS Bear-H '18 Red' is shadowed by RAF/11 Squadron Typhoon F2 ZJ932 'DB' over the North Atlantic Ocean on August 17, 2007. This was the first such intercept since the Typhoon assumed responsibility for the southern UK Quick Reaction Alert element of UK and NATO air defence on June 29. Russian President Vladimir Putin had announced on the same day that Russia was resuming regular long-range strategic bomber patrol missions.
The Tu-95MS is the principal aircraft used by the Russian Air Force for high-profile 'show of force' patrols.
An RAF Typhoon F.2 in 11 Sqn markings, though flown by a 3 Sqn pilot, shadows a Russian Air Force Tu-95MS Bear-H on August 17, 2007. On the same day, President Vladimir Putin announced the resumption of long-range strategic bomber flights. This was the first time the RAF's latest fighter had intercepted a Russian aircraft.
Typhoon из XI-й АЭ RAF сопровождает Ту-95МС из состава 37-ВА (стратегического назначения)
The Tu-95MS is the principal aircraft used by the Russian Air Force for high-profile 'show of force' patrols.
В ноябре 2007 года новейшие истребители ВВС США F-22, только недавно прибывшие на базу Элмендорф на Аляске, были срочно подняты на перехват российских Ту-95МС. Обратите внимание на ПТБ, который несет американский истребитель.
В ноябре 2007 года пара F-22A с авиабазы Элмендорф выполнила первый перехват "вероятного противника", в роли которого выступил российский Ту-95МС. На фотографии видно, что Raptor несет подвесные топливные баки.
Первый в карьере "Рэптора" перехват "неустановленной воздушной цели", 22 ноября 2007г.
Сопровождение ракетоносца Ту-95МС ВКС России самолётом F-22A из 3-го иакр ВВС США
A Kh-101 missile drops from an external pylon carried by Tu-95MS RF-94127, side number 11, on its way to a target in Syria during the autumn of 2017.
Bears are able to carry a formidable weapons load, which includes both nuclear and conventional versions of the AS-15 Kent air-launched cruise missile with a range of approximately 1,865 miles. Pictured is a Tu-95MS6 from the 37th Air Army, 22nd Guards Heavy Bomber Air Division, 184th Guards Heavy Bomber Regiment at Engels Air Base.
Летом 2007 года российские стратегические бомбардировщики возобновили практику регулярного патрулирования удаленных районов планеты, так что истребителям ВВС стран Запада пришлось чаще вылетать на перехват самолетов Ту-95МС и Ту-160. На снимке один из таких стратегических ракетоносцев подходит к танкеру-заправщику Ил-78 и готовится принимать топливо.
Воздушный парад в честь Дня Победы и 70-летия освобождения города-героя Севастополя
Ту-95МС
Несмотря на в целом обоснованную критику проекта Ту-95, технические решения, заложенные в конструкцию этого самолета, обеспечили ему возможность многократного совершенствования и наращивания боевого потенциала, что и позволило "медведям", как называли эти машины в блоке НАТО, на многие десятилетия занять прочное место в системе вооружения советской, а потом и российской авиации.
A Tu-95MS uploads fuel via a drogue of an Il-78 Midas tanker.
A Kh-101-toting Tu-95MS seen during in-flight refuelling from an Il-78M tanker
A Tu-95MS and an Il-78 simulated an aerial refuelling, passing by at 300 knots and 1,000ft
A Tu-95MS Bear-H approaches an Il-78M Midas for fuel. The global 'power projection' missions are performed with one or two refuellings; a record-breaking flight of 42 hours and 20 minutes in July 2010 involved four.
9 мая в Москве, несмотря на дождливую погоду и низкую облачность состоялась воздушная часть парада в честь 76-й годовщины Победы.
A Russian Air Force Il-78M with a TU-95MS Bear bomber
Заправка Ту-95МС от летающего танкера Ил-78
Визит межконтинентальных ракетоносцев Ту-95МС Дальней Авиации России на базу 5-го бомбардировочного авиакрыла 2-й Воздушной Армии ВВС США Майнот в штате Дакота - 1993г.
В 1992 году, после окончания холодной войны и потепления в российско-американских отношениях, американские B-52 и российские Ту-95МС смогли обменяться дружескими визитами между своими базами. В мае на авиабазу Берксдейл прибыли два Ту-95МС, сопровождавший их Ан-124 и 58 российских авиаторов. B-52 принадлежали 62-й бомбардировочной эскадрилье. Еще один визит российских бомбардировщиков в США состоялся в 1994 году.
Upgraded Russian Air Force Tupolev Tu-95MSM Bear-H strategic bomber ‘53 Red' was handed over during a ceremony on January 27, 2015. The modernisation primarily involves replacing the avionics system to improve the efficiency of the aircraft’s weapon aiming system and adds the GLONASS navigation system. It gives the aircraft the capability to launch the new Raduga Kh-101 long-range cruise missile, which has a conventional warhead, and also the Kh-102 nuclear variant of the weapon. The upgrade will keep the aircraft in service until 2025.
Bear-H’s self-protection is provided by a tail turret with two GSh-23 twin-barrel guns with a 3,000rpm rate of fire, each provided with 600 rounds. The turret is guided by a Krypton rear-facing radar mounted above it or manually by a gunner using the PS-253K sight
В хвостовой части фюзеляжа первых Ту-95МС стояли две 23-мм пушки АМ-23, впоследствии замененные двумя двуствольными 23-мм пушками ГШ-23. Огонь из пушек ведет бортстрелок, размещенный в отдельной кабине. Для прицеливания пушек используется РЛС ПРС-4 "Криптон". В состав бортового комплекса обороны входят приемник предупреждения об электромагнитном облучении, устройства предупреждения о пусках ракет, устройства постановки активных и пассивных помех в ИК- и радиодиапазоне.
A close look at the tail turret with radar-guided GSh-23L twin-barrel guns, each provided with 600 rounds. The guns can also fire rounds containing chaff and infrared flares to counter the guidance systems of radar- and IR-guided air-to-air and surface-to-air missiles launched at the aircraft
Ground crew at Engels Air Base prepare a Kh-555 cruise missile for loading into a Tu-95MS.
A Kh-555 ALCM carried on a rotary launcher.
Live Kh-101 missiles loaded on pylons at Engels Air Base before a long-range strike mission to Syria.
The Kh-101/-102 ultra-long-range ALCMs are new addition to the Bear-H's arsenal, commissioned around 2013 and cleared for external carriage only
Главным (и, как правило, единственным) наступательным вооружением Ту-95МС являются крылатые ракеты Х-55, разработанные МКБ "Радуга". Небольшая дозвуковая ракета оснащена раскрываемыми в полете крылом и стабилизатором. Турбореактивный двигатель Р95-300 выпускается также после отделения ракеты от носителя. Ракета оснащена ядерной головной частью мощностью 200 кт. Вариант Х-55СМ с накладными конформными топливными баками имеет дальность 2000 км, исходный вариант Х-55 - 1500 км.
Bear-Hs which remained in the Ukraine following the collapse of the Soviet Union were stripped of all their Russian Air Force identity, although the location of the red stars was still evident on most. The lead aircraft in this line-up at Uzin was the only one to be decorated with the blue and yellow Ukrainian 'diving falcon' symbol. These aircraft were either transferred to Engels, near Saratov, in Russia, or were broken up in accordance with treaty obligations.