De Havilland Venom / D.H.112
Варианты:
De Havilland - Venom / D.H.112 - 1949 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1949


Двухместный палубный всепогодный истребитель
Описание
Фотографии
de Havilland DH.112 Venom и Sea Venom

   Разработанный на базе самолета Vampire одноместный истребитель-бомбардировщик DH.112 Venom должен был вобрать все достоинства нового турбореактивного двигателя Ghost большей тяги. Новый самолет, первоначально названный Vampire FB.Mk 8, позднее переименовали по причине серьезных изменений конструкции. Его было легко отличить от своего предшественника по новому крылу, которое имело прямую заднюю кромку, более тонкое сечение и оснащалось характерными сбрасываемыми топливными баками на законцовках.
   Первый прототип Venom взлетел в Хэтфилде 2 сентября 1949 года. Venom FB.Mk 1 поступил на вооружение британских ВВС только три года спустя, в августе 1952 года. Машины этого типа служили в ФРГ, на Ближнем и Дальнем Востоке в составе 18 эскадрилий, а также 14-й эскадрильи новозеландских ВВС. Двухместные ночные истребители Venom NF.Mk 2 и NF.Mk 3 состояли на вооружении в 1953-1957 годах. В ВВС Швеции этот тип летал до 1960 года. Истребитель-бомбардировщик Venom в базовой версии поставлялся в Ирак и Венесуэлу.
   После успешного изготовления и использования машин Vampire FB.Mk 6 Швейцария купила лицензию на их постройку. Самолеты делал тот же консорциум в составе фирм "Federal Aircraft Factory" (EFW), "Pilatus" и "Flug und Fahrzeugwerke", который поставлял самолеты Vampire. С 1953 года собрали 150 самолетов Venom FB.Mk 50, доведенных до стандарта FB.Mk 1. Еще одна партия из 100 самолетов FB.Mk 4 была закончена к 1957 году. Из всех этих 250 самолетов 90 машин продолжали служить в ВВС Швейцарии еще в 1980-е годы, но уже тогда были на грани замены. Последние самолеты списали к концу 1983 года. Самолеты Venom отлично маневрировали при действиях с аэродромов в горных долинах на высотах до 1400 м над уровнем моря. Швейцарцы модифицировали носовую часть, установив там системы УВЧ-связи, усилили центроплан для подвески блоков НАР и ввели сборники звеньев снарядных лент под пушками.
   По результатам оценки Королевскими ВМС Великобритании самолета Venom на его базе был создан двухместный палубный всепогодный истребитель. Его начальную серийную версию обозначили SeaVenom FAW.Mk 20. Конструкция самолета была усилена для взлетов с катапульты, складные консоли крыла имели силовой привод, самолет получил тормозной гак и различное оборудование, характерное для флота. В боевой состав авиации британских ВМС самолет поступил в 1954 году, он также был принят на вооружение военно-морских сил Австралии и Франции.


Варианты

   Venom FB.Mk 1: начальная серийная версия для британских ВВС с двигателем Ghost Mk 103 тягой 21,57 кН
   Venom NF.Mk 2: вариант ночного истребителя на базе Venom FB.Mk 1 с новым фюзеляжем увеличенного сечения - с размещением пилота и оператора РЛС бок о бок. Новый фюзеляж также имел расширенную носовую часть для установки РЛС (AI)
   Venom NF.Mk 2A: новое обозначение самолета Venom NF.Mk 2 после установки беспереплетного фонаря кабины и модификации хвостового оперения
   Venom NF.Mk 3: улучшенный вариант Venom NF.Mk 2 с элеронами с силовым приводом, модифицированным хвостовым оперением, системой принудительного сброса фонаря кабины и двигателем Ghost Mk 104 тягой 22,02 кН
   Venom FB.Mk 4: улучшенная модификация Venom FB.Mk 1 с элеронами с силовым приводом, модифицированным хвостовым оперением и катапультным креслом
   Venom FB.Mk 50: экспортный вариант Venom FB.Mk 1 для Ирака и Италии. 150 таких машин построены в Швейцарии по лицензии для швейцарских ВВС
   Venom NF.Mk 51: вариант Venom NF.Mk 2 для Королевских ВВС Швеции (местное обозначение - J 33) с двигателем Ghost, строившийся шведской компанией "Svenska Flygmotor"
   Sea Venom FAW.Mk 20: начальная модификация SeaVenom
   Sea Venom FAW.Mk 21: улучшенная версия Sea Venom FAW.Mk 20 с элеронами с силовым приводом, сбрасываемым беспереплетным фонарем кабины, двигателем Ghost Mk 104 повышенной мощности, катапультными креслами и стойками шасси с большим ходом амортизатора
   Sea Venom FAW.Mk 22: улучшенная версия Sea Venom FAW.Mk 21 с двигателем Ghost Mk 105 тягой 23,58 кН, возможностью применения УР "воздух-воздух" и наличием катапультных кресел
   Sea Venom Mk 52: британское обозначение модификации, строившейся во Франции для ее морской авиации (см. о модификации Aquilon ниже)
   Sea Venom FAW.Mk 58: обозначение варианта Sea Venom для австралийских ВМС; в целом подобен варианту Sea Venom FAW.Mk 21 с РЛС и специфическим оборудованием - согласно требованиям австралийских ВМС
   Sud-Est Aquilon 20: обозначение четырех машин Sea Venom FAW.Mk 20, собранных во Франции и оснащенных двигателями Ghost Mk 48 сборки фирмы "Fiat", тягой по 21,53 кН
   Sud-Est Aquilon 201: один построенный по лицензии французский прототип со стойками шасси с малым ходом амортизатора и катапультными креслами
   Sud-Est Aquilon 202: построенная по лицензии французская серийная версия со стойками шасси с большим ходом амортизатора
   Sud-Est Aquilon 203: построенная по лицензии французская серийная версия со стойками шасси с малым ходом амортизатора, одноместной кабиной и РЛС системы управления вооружением
   Sud-Est Aquilon 204: построенная по лицензии французская двухместная учебная модификация


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland DH.112 Sea Venom (Sea Venom FAW.Mk 22)

   Тип: двухместный палубный всепогодный истребитель
   Силовая установка: один ТРД de Havilland Ghost Mk 105 тягой 23,58 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость 925 км/ч на уровне моря; начальная скороподъемность 1753 м/мин; практический потолок 12190 м; дальность 1135 км
   Масса: пустого 5126 кг; максимальная взлетная 7167 кг
   Размеры: размах крыла 13,08 м; длина 11,15 м; высота 2,60 м; площадь крыла 25,99 м2
   Вооружение: четыре неподвижные стреляющие вперед 20-мм пушки Hispano внизу носовой части фюзеляжа, плюс до 907 кг полезной нагрузки на двух подкрыльевых узлах подвески - обычно две УР Firestreak класса "воздух-воздух" малой дальности, либо две 454-кг бомбы или восемь 27-кг НАР
Prototype Venom, VV612 which first flew on the 2nd September 1949
Venom FB.Mk 4. С 1948 года 8-я эскадрилья базировалась на аэродроме Хормаксар в Адене, в 1955-1960 годах на вооружении эскадрильи состояли самолеты Venom FB.Mk 4. Эмблема эскадрильи в виде арабской сабли символизирует долгую службу этой части на Аравийском полуострове.
Venom FB.Mk 4. Данный Venom FB.Mk 4 принадлежал 6-й эскадрилье британских ВВС и принимал участие в войне 1956 года за Суэцкий канал. Самолет изображен в окраске того периода - с черно-желтыми полосами. Самолет несет восемь 27-кг НАР для штурмовки наземных целей.
Один из эксплуатантов самолета - Ирак, купивший 15 FB.Mk 50, построенных по стандарту Mk 1. Самолеты поступили на вооружение 5-й эскадрильи ВВС Ирака, они эксплуатировались до поступления в 1959 году самолетов Hunter.
Ирак получил 15 самолетов Venom FB.Mk 50, которые входили в состав 6-й эскадрильи наряду с самолетами Vampire FB.Mk 52, Hawker Fury и F-84.
Venom NF.51 of F.1 Wing RSAF
Sea Venom FAW.Mk 21 из 839-й эскадрильи авиации британских ВМС - в такой окраске, с нанесенными на хвост "полосами Суэцкого кризиса", самолет базировался в 1956 году на борту авианосца "Игл".
Палубный истребитель SNCASE Aquilon 203 из флотилии 11F авиации ВМС Франции. 1961г.
Этот бывший швейцарский Venom FB.Mk 50 сегодня принадлежит авиагруппе "Air Atlantique Classic Flight". Изящные линии самолета Vampire сохранились и у Venom.
De Havilland 112 Venom
Пара швейцарских Vampire (T.Mk 55 и FB.Mk 6 в разведывательном варианте) в полете с Venom (на переднем плане). Ряд швейцарских военных вначале считали, что Hawker Sea Fury лучше подойдет для национальных ВВС, чем Vampire.
Последний эксплуатант Venom - швейцарские ВВС. После снятия с вооружения строевых частей машины использовались для решения второстепенных задач, включая буксировку мишеней - в этом случае они имели такие черные и желтые полосы.
A full-size diorama showing an engine change on a DH Venom Mk 1R. The aircraft was one of 24 operated in the reconnaissance role for which it was equipped with underwing camera pods.
Venom HB-RVA. Switzerland's first privately-owned military jet
«Venom» FB.4
The UK’s population of airworthy DH.112 Venoms has been further increased by Don Wood’s Source Classic Jet Flight at Hurn. Although this latest addition was acquired in 1984 along with the other airworthy Source Venom, G-VENI, it has only been in the last year that it has received the attentions of Don Wood’s engineers, John Chillingworth and Bernie Smith, to put it back in the air.
Палубный истребитель "Си Веном" - одно из последних приобретений музея
A rare colour photograph of a J 33, in this case 33008, in the UK before delivery circa 1953-54. The Venoms were painted in the same camouflage colours, Medium Sea Grey and Dark Green, as their Mosquito nightfighter predecessors, with Tre Kronor (Sweden’s three-crowns emblem) roundels applied to the tailbooms and on the upper and lower surfaces of the wings.
Another rare colour photograph of 33008 in the UK before delivery. Note the original taller fins, later replaced with shorter kidney-shaped fins and rudders to prevent excessive yaw and possible rudder-locking at low speed.
Venom and Viggen on display at Vidsel.
Four J 33s were used by civilian organisation Svensk Flygtjanst AB as drone-controllers for Sweden’s Jindivik target-drone programme. Initially retaining Flygvapnet camouflage, the four were ultimately painted in a high-visibilty yellow scheme, seen here applied to SE-DCD. Note the original serial, 33025, on the rear of the boom.
Two views of the Jet Heritage collection present at Hurn in February 1989.
FB.1 / FB.4
The second prototype Venom, VV613, made its maiden flight from Hatfield on July 23, 1950. One notable innovation on the type was the fitment of auxiliary tip tanks, each holding 78gal.
Прототип самолета Venom, VV612, совершил первый полет с аэродрома "de Havilland" в Хэтфилде 2 сентября 1949 года. На фотографии хорошо видно новое крыло со стреловидностью по передней кромке.
The first Venom, VV612, is seen here at the preview of the 1949 SBAC Show at Farnborough on September 6, only a few days after its first flight.
A rare photograph illustrating a de Havilland Venom I at R.A.E. carrying R.F.D. highspeed containers designed to permit target-towing by the fastest fighters. Each container holds a nylon drogue which can be streamed automatically.
Venom FB.Mk 4 британских ВВС базировались в Акротири и Аммане. 6-я и 249-я эскадрильи постоянно дислоцировались в Акротири, а 8-я и 32-я летали из Хормаксара и Шайбаха.
Летчики любили самолеты Venom, эти машины широко применялись в Малайе британскими и новозеландскими ВВС. На фотографии: линейка истребителей Venom из 14-й эскадрильи Королевских ВВС Новой Зеландии перед очередным боевым вылетом, авиабаза Тенга, 1958 год.
One of two 1,000lb underwing bombs can be seen in this study of Venom FB.I WE255, the first production aircraft, taken in 1951.
Venom FB.I WE283, with rocket rails visible beneath the inboard wing section. Note the elevator mass-balance.
Venom FB.Mk 1 с двигателем de Havilland Ghost Mk 103 поступил в 16 британских эскадрилий в Великобритании, Германии, на Средиземноморье, на Среднем и Дальнем Востоке.
Sqn Ldr D. G. L. Heywood, CO of 94 Squadron, 2nd TAF, leads the Venom FB.Is of the unit’s aerobatic team over a loop in 1957. The tanks and squadron bars were red and silver.
Venom FB.4s with No. 60‘s gold lightning stripe on black flash
Last de Havilland fighter to serve with the RAF was the Venom, shown in its day fighter FB Mk 4 version.
Venom FB.4 WR413 displays its revised tail surfaces and underwing tanks.
Самолеты британской авиабазы Тенга: запечатлена пара истребителей Venom, сопровождающих бомбардировщик Lincoln из 1-й эскадрильи австралийских ВВС (снимок сделан с самолета Pembroke из 31-й эскадрильи). Самолетами Venom были оснащены воевавшие в Малайе 45-я и 60-я эскадрильи британских ВВС и 14-я эскадрилья новозеландских ВВС.
Far from home is this D.H. Venom photographed at Manila last year.
De Havilland D.H.112 Venom 1 HB-RVC made its first post-restoration flight from Sion Airport, Switzerland on April 20, 1990. Restored by the Association pour le Maintien du Patrimoine Aeronautique, the Venom is sponsored by - and carries the "Vampire" brand logo of - Swiss ski manufacturer Authier.
Venom FB.4s and three NF.2as in the Hatfield factory in 1955.
An FB.4 of Venezuela's Escuadron de Caza No 34, based at Maiquietta.
FB.50
One of about 30 Venom FB.50s delivered to the Iraqi Air Force between 1954 and ’56. They equipped 5 and 6 Squadrons at Habbaniya.
Swiss Air Force Venom F.B. Mk 50 with nose modified by the Federal Aircraft Factory
Ex-Swiss Air Force de Havilland Venom II J-1614 approaches its new home at Glasgow Airport. It has recently been acquired by ex-43 and 54 Sqn RAF Hunter Pilot Geoff Rosenbloom, managing director of Air Charter Scotland Ltd and of its subsidiary Computaplane, to which the Venom has been delivered.
Two de Havillands in America. Vampire T.35 NX11924 is owned and flown by Alan Preston, and Venom N402DM by Dean Martin. Photograph by MICHAEL O’LEARY
All Venom Mk 50s remaining in service with the Swiss Flugwaffe have now been fitted with additional avionic equipment to increase their effectiveness in the ground attack role. The introduction of the new equipment has resulted in a noticeable change in the contours of the fuselage nose clearly shown by the photograph.
The ex-Swiss Air Force Venom G-GONE is the legitimate wearer of this registration and is painted in Royal Navy colours
NF.2 / NF.3 / NF.51
За свою недолгую строевую карьеру - с июня 1954 года по август 1957 года - Venom NF.Mk 2 поступил в четыре эскадрильи британских ВВС (23-ю, 33-ю, 219-ю и 253-ю).
A Venom N.F.Mk.2A with the markings of No. 253 Squadron prominently displayed. On the tail boom, each rectangle has a silver circle in the centre; white triangles top and bottom; a green triangle adjacent to the roundel and a red triangle completing the marking. The rectangle is repeated on the outer side of each tip tank.
Venom NF.2s of No 33 Squadron, based at Driffield, over Yorkshire. The Squadron bars were light and dark blue and red.
A brace of Venom NF.2’s of No 23 Night Fighter Squadron, photographed in 1954, shortly after entering service. The bars were blue and red.
Venom NF.Mk.3, WX841, sports the black-and-white triangle markings of No. 141 Squadron, R.A .F. Fleet Air Arm counterpart of the NF. Mk. 3 is the Sea Venom F(AW). Mk. 21 , differing from the land-based Venom by having power-folding wings, deck arrester-hook "lip" above jet orifice and deeper tail bumpers. On the port beam there are several noteworthy design features . Both versions have a navigation light set in port tail " bullet", and both versions have an assymetrical double-bubble dorsal shape to the canopy (the pilot 's bulge on the port side being the deeper). The R.A.F.'s Venom NF. Mk. 3 has a whip aerial on each boom just forward of the roundel position while the F.A.A.'s Sea Venom F(AW). Mk. 21 has a whip aerial on the starboard boom and a non-whip aerial on the port boom. Power in each case is 4,850-lb. S.t. D.H. Ghost 103 (NF. Mk. 3) and 104 (F(AW). Mk. 21). Each has radar nose and four 20-mm. British Hispano Mk. 5 cannon. Maximum speed approx . 630 m.p.h. Respective dimensions, F(AW). Mk. 21 in parentheses: span 41 ft . 8 in . (42 ft . 10 in. ; length 36 ft . 8 in. (36 ft . 7 1/4 in.) ; height 6 ft. 6 in. (8 ft . 6 1/4 in .).
Last de Havilland fighter to serve with the RAF was the Venom, shown in the NF Mk 3 night fighter version, in the markings of No 141 Squadron.
Early production Venom NF.2 WL808 shows the slats on its wing leading edges, just inboard of the tip tanks, and the original heavy canopy frame. First unit to operate the type was No 23 Squadron at Coltishall.
Venom NF.2a WL873 of 253 Squadron displays the red, green and white squadron bars on its booms and tip tanks.
NF.3s of “B” Flight, 23 Squadron, over the East Anglian coast in 1955. The Squadron bars and tails of the tip tanks were blue and red.
Flygvapnet J 33 serial 33019 takes off at Hawarden during a test flight on July 2, 1953. The Venom was essentially a development of the same company’s Vampire, designed to exploit the de Havilland Ghost turbojet, a scaled-up version of the Vampire’s Goblin, although the various changes made the Venom virtually a new design.
Although Flygvapnet regarded the J 33 as an interim aircraft, the type remained in front-line service for seven years, before being replaced by the Swedish-designed and -built Saab J 32B Lansen. The last of the RAF’s Venom NF.2s and NF.3s were retired from squadron service in late 1957, and the Royal Navy’s Sea Venoms in 1960.
A pre-stage 1 Venom NF.51/J-33 of Sweden's F.1 Wing over central Sweden in 1953. Sixty-two NF.51s were built at Chester.
A dynamic air-to-air photograph emphasising the J 33’s distinctive twinboom planform. Despite the type’s similarity to the Vampire, the Venom’s wing was entirely new, a square-tipped unit of very thin section, with a straight trailing edge and 17-6° sweep on the leading edge.
ALTHOUGH THE J 33 remained fairly unknown outside Sweden, one amazing photograph of it, seen here, made headlines around the world. This dramatic image, taken by Bo Bjernekull, shows the Venom from directly ahead hurtling through what looks like a meteorite belt - actually a snowstorm - at night.
“Smile, please!” - with wheels and flaps down, Venom 33057 poses for the camera during an aerial photography sortie on April 6, 1954. The type’s thin-section wing necessitated a redesign of the original Vampire undercarriage, incorporating mainwheels of larger diameter and thinner section, with single-disc hydraulic brakes.
The third Venom NF.51, serial 33003, at the de Havilland factory at Hawarden, near Chester, in May 1953, beside a pair of Swedish Vampire trainers, designated J 28C in Flygvapnet service. The J 33’s original fin/tailplane junction, seen here, incorporated forward-facing "acorn" fairings, but these were later relocated aft of the tailplane.
The Venom was fitted with airbrakes immediately outboard of the tailbooms; they are seen here in the fully open position. Also visible on this J 33 are the wing fences incorporated to eliminate tip stall during low-speed flight. The Venom’s distinctive 75 Imp gal (340lit) tiptanks were the first ever to be fitted to an RAF fighter.
Contained within the bulbous radome of the J 33 was the scanner for the same PS-20/A (SCR-720B) radar suite, known as AI Mk X in RAF service, fitted to its predecessor, the J 30 Mosquito. Note also the apertures on the underside of the fuselage for the nightfighter’s four 20mm Hispano cannon and the original framed canopy roof.
With the “clamshell” canopy and revised tail arrangement, this J 33, coded “E”, awaits its next sortie in Sweden. Flygvapnet’s sole nightfighter Wing, F1 had three squadrons, which were the only units to operate the type. Note the pair of North American Sk 16s and a Junkers B 3, as used to train J 33 navigators, in the background.
With its short undercarriage enabling easy access to all parts of the airframe and powerplant, the J 33 proved to be a rugged and adaptable nightfighter, capable of operating in the harshest Arctic winters. The revised clamshell canopy, seen here, was a great improvement over the original.
An all-yellow J-33 serving in civil markings as a target tug with Swedair Ltd. This machine is now preserved in the Flygvapnet Museum at Malmslatt.
Sea Venom
Venom NF.3 and Sea Venom NF.20, pictured during the 1953 SBAC Show.
Серийный выпуск Sea Venom достиг почти 400 машин. XG612 - самолет модификации F(AW).Mk 21, использовавшийся для испытаний, например, УР Blue Jay (Firestreak).
DE HAVILLAND SEA VENOM F(AW) Mk. 22 (Serial XG612) is the latest version of the Royal Navy's all-weather fighter. The Mk.22 is powered by a more powerful version of the de Havilland Ghost turbojet, which considerably improves performance. The Sea Venom NF Mk 22 had the somewhat improved Al Mk 21, another Westinghouse product.
The Sea Venom Mk.22.
Sea Venom F(AW).Mk 22 стал последним серийным вариантом в семействе. Данный самолет принадлежал 750-й эскадрилье авиации британских ВМС, дислоцировавшейся на авиабазе Лоссимаут в Шотландии.
890-я эскадрилья "Night Witches" ("Ночные ведьмы") получила Sea Venom F(AW).Mk 21 в 1956 году. Отличительный знак эскадрильи - концевые топливные баки окрашены в черно-желтую "шашечку", а нос и обтекатели на киле - в черный цвет.
de Havilland Sea Venom F(AW).20/21s.
Самолеты Sea Venom F(AW).Mk 20 из состава 890-й эскадрильи британских ВМС, перевооруженной на них в марте 1954 года (первый эксплуатант). До того эскадрилья летала на поршневых de Havilland Sea Hornet. Недостаток Mk 20 - отсутствие катапультных кресел - был устранен на модификации Mk 21.
WK379 - второй из трех прототипов Sea Venom F(AW).Mk 20. Самолет был оснащен посадочным гаком и оборудованием для запуска с катапульты и принимал участие в испытаниях на борту AB "Илластриес".
Sea Venom с авианосца "Игл"
В ходе Суэцкого кризиса британцы использовали Sea Venom, направленные в район конфликта на двух авианосцах. На снимке - Sea Venom F(AW).Mk 21 взлетает с палубы AB "Игл" ("Albion" ???). На пике боев самолеты взлетали и садились на палубу каждые 2-3 минуты.
Летчики 809-й эскадрильи направляются к своим самолетам, авианосец "Альбион", декабрь 1956 года (Суэцкий кризис). Самолеты Sea Venom F(AW).Mk 21 имеют черно-желтые полосы, наносившиеся на самолеты, принимавшие участие в Суэцком кризисе, и вооружены НАР.
Количество Sea Hawk в авиации британского флота достигло своего пика к моменту Суэцкого кризиса 1956 году. Снимок палубы авианосца "Арк Ройал" сделан в 1957 или 1958 году. На переднем плане - FGA.Mk 6 из 804-й эскадрильи, дальше стоят FB.Mk 5 из 802-й эскадрильи. Справа - de Havilland Sea Venom FAW.Mk 21 из 893-й эскадрильи.
HMS ‘Eagle’ with ‘Bulwark’ and ‘Albion’ behind. On the deck, bow to stern, are Sea Venoms, Sea Hawks, Wyverns, a Dragonfly helicopter and an Avenger
Work on the new hangar to house the Mosquito will be commencing, and the three new exhibits will be on show. Sea Venom FAW 22 XG730 was collected from HMS Dryad, near Fareham, on October 28, 1979, and is to be restored in the markings of 894 Squadron.
59 австралийских Sea Venom F(AW).Mk 53 имели в своей основе британский F(AW).Mk 21, но оснащались РЛС и другими системами по австралийскому стандарту. Самолеты базировались на авианосце "Мельбурн" и были списаны в конце 1960-х годов.
"Си Веном" ВМС Австралии
Одна из первых рекативных машин индонезийских ВВС - "Вампир".
SNCASE Aquilon.
Aquilon 202 выполняет посадку на британский авианосец "Бульварк" (1955 год).
 
Another unusual creation from the boys at RNAS Abbotsinch, makers of the “Vixettes” seen in TAH21. The front end of this one is a de Havilland Sea Venom, and the back end looks like another, minus canopy and plus dummy jetpipe; but what about the rest? the fin/rudder looks to us like half a Fairey Gannet tailplane...
The cockpit of the two-seat Venom was somewhat “cosy”, especially with the original framed canopy, as seen here. Not fitted with ejection-seats, the J 33 presented a challenge in the event of the crew having to bale out. The proximity of pilot and navigator did, however, create a beneficial environment for close teamwork.
Venom 33017, coded “A”, having come to its final resting place after a belly landing. Interestingly, this J 33 has the original canopy but the revised fin and tailplane arrangement, with the acorn fairings relocated aft of the taiiplane, a modification made to reduce the possibility of tail buffeting at high speed.
Skeletons in the cup­board include (left to right):
Westland W.34 Wyvern TF. Mk. 1 (VR133), one of the ten production models of the piston-engined Wyvern. The eight-blade Rotol contraprop was driven by a 2,690-h.p. Rolls-Royce Eagle, with twenty-four cylinders arranged in H-fashion. (Silver overall.) Blackburn B.54 (YA-5), the first prototype (WB781) of this two-seater, powered by a Rolls-Royce Griffon engine driving contra-rotating propellers, flew for the first time on 20th September 1949. The second prototype (WB788), also carrying the type number B.54, was a three-seater and was designated YA-7. It was an interim test vehicle de­signed to the Fairey Gannet Naval Specification GR.17/45. Experience was gained with this machine, powered by a Rolls-Royce Griffon, and paved the way to the turboprop-powered (2,950-e.h.p. Armstrong Siddeley Double Mamba A.S. MD.l) three-seater YB-1 (WB797) which flew for the first time on 19th July 1950. Type number was B.88. (Dark sea-grey top, duck-egg blue undersides.)
Fieseler Fi 156K Storch (VX154), foreground. Tattered fuselage only. Mainplanes on the grass. (Time-ravaged brown and green camouflage.)
De Havilland D.H.112 Sea Venom F(AW) Mk. 20 (WK379). Tail boom of the second prototype showing the revised fin and rudder shape. Port wing panel on the grass. (Dark sea-grey top, duck-egg blue undersides.)
Entrance to the Museum der Fliegertruppen with the glass fibre DH Venom J-1126. Although supplies of this twin-boom fighter-bomber were plentiful when the type was withdrawn, the museum realised that, given Switzerland’s harsh winters, corrosion and deterioration would be a problem, so opted for this realistic model.
de Havilland Venom NF.Mk 2
Venom FB.4 of 28 Squadron RAF based at Kai Tak, Hong Kong, which flew the last Venom sortie on the 27th June 1962