
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1941
Двухместный палубный противолодочный разведывательный и ударный самолет
Firefly
Двухместный палубный истребитель, одномоторный цельнометаллический свободнонесущий моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Крыло при хранении на авианосце складывалось назад. Спроектирован в КБ фирмы "Фэйри авиэйшн" под руководством Г. Чэплина. Опытный образец "файрфлая" впервые поднялся в воздух 22 декабря 1941 г. Серийное производство было начато в январе 1943 г.
Самолет строился на заводах "Фэйри" в Хэйсе и "Дженерал эйркрафт" в Фэлтхэме. Всего выпущено 1702 экз., в т.ч. 706 во время войны (включая разведчики).
Мотор "Гриффон" ИВ. Вооружение 4x20, бомбы до 900 кг или 8хНУР.
Во время Второй мировой войны состоял на вооружении только английского флота - с марта 1943 г. После войны "файрфлай" поставлялись в Австралию, Канаду, Нидерланды, Швецию, Индию, Таиланд и Эфиопию.
Основные серийные модификации, выпущенные за годы войны:
- "Файрфлай" F. I - основной серийный вариант, дневной истребитель;
- "Файрфлай" FR.I - истребитель-разведчик с фотоаппаратурой, поздние серии оснащались РЛС в подфюзеляжном контейнере, самый массовый вариант, выпускавшийся в годы войны;
- "Файрфлай" NF.II, ночной истребитель с удлиненной носовой частью фюзеляжа и антенной РЛС в обтекателе на крыле.
Строевые части британской морской авиации начали получать "файрфлай" с октября 1943 г. В феврале 1944 г. их впервые принял на борт авианосец "Индефатигэйбл". Первое боевое применение имело место в апреле 1944 г. Самолеты с авианосцев прикрывали удар палубных бомбардировщиков по немецкому линкору "Тирпиц" в Альтен-фьорде в Норвегии. С октября того же года у берегов Норвегии действовал авианосец "Имплекэйбл", несший эскадрилью "файрфлаев".
В конце декабря 1944 г. новые истребители появились на Тихоокеанском театре. 1 января 1945 г. самолеты с авианосца "Индефатигэйбл" нанесли ракетный удар по нефтеперегонным заводам на о. Суматра. Первый воздушный бой с японскими истребителями имел место 4 января - английские истребители сбили два Ки.43. "Файрфлаи" участвовали в боях за Окинаву, в частности, проштурмовали аэродром Мияко. Они также наносили удары по целям на Тайване и о-вах Рюкю. В июле 1945 г. "файрфлаи" с авианосца "Имплекэйбл" стали первыми английскими самолетами, атаковавшими саму Японию. Они действовали как против объектов на суше, так и против судов в прибрежных водах. С января 1945 г. на Тихом океане с "Имплекэйбла" также начали действовать ночные перехватчики NF.II. "Файрфлаи" летали также с некоторых эскортных авианосцев, в частности с "Виндекса".
В 1949 г. английские самолеты с авианосца "Триумф" действовали против партизан в джунглях Малайи. В 1950-1952 гг. машины с английских авианосцев "Глори", "Океан" и "Триумф", а также австралийского авианосца "Сидней" наносили удары ракетами и бомбами по целям в Северной Корее.
Голландские самолеты участвовали в боевых действиях против повстанцев в Ост-Индии (Индонезии). С июля 1947 г. по апрель 1949 г. они воевали на о. Ява. Позднее их дислоцировали в самих Нидерландах и на Антильских о-вах.
Самолет прекратили выпускать в апреле 1956 г. Он был снят с вооружения в Великобритании в 1958 г., как боевой перестал использоваться с 1955 г.
"Файрфлай" F.I||
Размах:||13,57 м
Длина:||11,47 м
Моторы, количество х мощность:||1x1990 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||6400 кг
Максимальная скорость:||500 км/ч
Практический потолок:||8520 м
Дальность:||2080 км
Описание:
- Firefly
- Fairey Firefly
Фотографии
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
The first prototype Firefly (Z1826) as originnaly flown with dummy wing cannon.
-
Мировая Авиация 192
Прототип Firefly, Z1826, запечатлен на аэродроме Грейт-Вест (ныне это часть аэропорта Хитроу, Лондон) вскоре после первого полета 22 декабря 1941 года.
-
Air International 1979-07 / E.Brown - A Shipboard Luminary ... Fairey's Final Fighter /Viewed from the Cockpit/
The first development Firefly (Z1826) in its definitive form
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
The first prototype Firefly (Z1826) after application of standard camouflage finish and installation of armament.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey Firefly two-seat Naval Reconnaissance Fighter (Rolls-Royce Griffon II engine).
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Файрфлай" F.I в полете
-
Мировая Авиация 123
Поздний серийный Firefly Mk I демонстрирует вооружение из четырех пушек. Все машины до Mk 4 имели трехлопастные воздушные винты.
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
В основном Firefly принимали участие в боях на Тихоокеанском ТВД. Данный самолет принадлежал 1772-й эскадрилье, под ним виден авианосец "Индефатигейбл".
Firefly FR.I ‘K’ of 1772 Squadron over HMS ‘Indefatigable’ during the summer of 1945. -
Aeroplane Monthly 1989-06 / Personal album. Military
One of Indefatigable’s Fairey Fireflies over the carrier.
-
Air International 1979-07 / E.Brown - A Shipboard Luminary ... Fairey's Final Fighter /Viewed from the Cockpit/
A standard production Firefly I (DT985) with redesigned windscreen and canopy seen flying with a pair of 1.000-lb (453,6-kg) bombs, the carriage of which initially posed a number of problems at the RAE.
-
Air Pictorial 1995-01 / G.Swanborough - British aircraft at war, 1939-1945 (13)
Firefly F Mk I, with underwing bombs.
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
A Firefly F I of No 1770 Sqdn returning to the Indefatigable after a strike against the Pangkalan Brandon refinery, Sumatra.
-
Мировая Авиация 192
Firefly Mk I из 1770-й эскадрильи - первой эскадрильи авиации британских ВМС, вооруженной Firefly, получившей боевое крещение. Самолет готовится к посадке на авианосец после боевого вылета. Видны закрылки увеличенной площади и подкрыльевые направляющие для реактивных снарядов.
-
Aviation Historian 4 / D.Hamilton - Taking the Seafire to Sea
Seafire Mk 17 из 800-й эскадрильи и Fairey Firefly Mk I из 827-й эскадрильи готовятся к взлету с борта авианосца "Триумф", Средиземное море, вероятно, 1948 год.
Seafire XVIIs and Fairey Fireflies of the 13th Carrier Air Group aboard HMS Triumph. The unit and the ship were the fi rst to deploy in-theatre during the 1950-53 Korean conflict.Другие самолёты на фотографии: Supermarine Seafire - Великобритания - 1941
-
Aviation Historian 19 / R.Flude - The Pacific Express
Commissioned on April 2, 1945, HMS Glory embarked the Fairey Barracudas of No 837 Sqn and the Corsair IVs of No 1831 Sqn before sailing for the Far East to become part of the British Pacific Fleet. A number of the air-ferried Corsairs joined No 1831 Sqn in theatre, but none saw action. Glory is seen here with Fairey Fireflies and Corsairs on the deck in January 1946.
Другие самолёты на фотографии: Vought F4U Corsair - США - 1940
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
An early FR I (Z2117).
-
Air International 1979-01 / Fighter A to Z
The photograph illustrates the FR Mk I reconnaissance fighter with an ASH radar pod beneath the nose.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Разведчик "Файрфлаи" FR.I во время облета на заводе, РЛС еще не установлена
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Файрфлаи" FR.I на базе Хал-Фар (Мальта), 1947 г.
-
Мировая Авиация 192
Крыло Firefly для обеспечения размещения в ангаре авианосца могло складываться вручную (после войны применили гидравлический привод). Узлы складывания, карданы, размещены на заднем лонжероне.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey Firefly two-seat Naval Reconnaissance Fighter (Rolls-Royce Griffon II engine).
-
Air Pictorial 1956-07 / Air Pictorial's photo-review
SIAMESE FIREFLY FR.Mk.1/SF.12 (c/n. F.5645), of the Royal Thai Air Force.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Williams - The Navy's Northern Reservists (1)
A Firefly with red and yellow “invasion” stripes for exercises Mariner/Momentum, 1953.
-
Мировая Авиация 192
Разработка NF.Mk II была закрыта в июне 1944 года, а под задачи ночного истребителя доработали FR.Mk I. Заказ на 328 самолетов Mk II был сокращен до 37 машин, часть из них позже переоборудовали в NF.Mk I (на фото). Главной особенностью стала замена на самолетах морской авиации РЛС типа Al Mk X на американскую РЛС типа AN/APS-4, получившую в авиации британских ВМС обозначение ASH (Air-to-Surface H). Новая РЛС весила лишь 91 кг, что позволило разместить ее в небольшом контейнере внизу носовой части машины. Вскоре на стапелях, наряду с FR.Mk I, стали активно собираться самолеты NF.Mk I.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Williams - The Navy's Northern Reservists (1)
A newly delivered Firefly for 1841 Squadron, PP404, prior to removal of the previous owner's (RNAS Donibristle) fin markings.
-
Air Enthusiast 2003-09 / I.White - Nocturnal and nautical
This is thought to be NF.I prototype DT933 (but it might be DT985). DT933 was used for ASH trials with 746 and 787 Squadrons.
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
A late production Firefly FR I (PP433) with ASH radar canister beneath the nose.
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
The 191st Hayes-built airframe (DT933) used for NF I trials purposes.
-
Air Enthusiast 2003-09 / I.White - Nocturnal and nautical
Ночной истребитель "Файрфлаи" NF.I из 792-й эскадрильи
Firefly NF.I PP617. -
Air Pictorial 1995-01 / G.Swanborough - British aircraft at war, 1939-1945 (13)
Firefly NF Mk 1 MB590 in service with No 1791 Sqn in mid-1945.
-
Air Enthusiast 2003-09 / I.White - Nocturnal and nautical
MB564 of 746 Squadron, flying ASH trials out of Ford, April 1945.
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / D.Middleton - Sammy Wroath /Test Pilot Profile/ (15)
A varied formation up from the Empire Test Pilots School at Boscombe. Nearest the camera is D.H. Vampire FB.5 VV672, with Meteor F.4 VW303, Lincoln B.2 RF538, a Mosquito and a Firefly stretching away into the distance.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lincoln / Type 694 - Великобритания - 1944De Havilland Mosquito B / D.H.98 - Великобритания - 1940De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1988-02 / K.Desmond - Richard Fairey 1887-1956 (2)
Just some of the FAA Fairey Fireflies which lined the runway at Lee-on-Solent for the Coronation Review of the Fleet on June 15, 1953.
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
The Firefly NF II did not enter service, the 37 examples completed (including Z1875 shown) being converted back to Mk I standards.
-
Мировая Авиация 192
Ночной истребительный вариант Firefly рассматривался еще в самом начале программы, однако создание ночного истребителя NF.Mk II (на фото) обернулось провалом. Размещение дополнительного оборудования (РЛС Al Mk X) в контейнере под каждой консолью крыла привело к смещению центра тяжести машины, дополнительное оборудование пришлось разместить в кабине наблюдателя, а намерение врезать 38-сантиметровый отсек перед противопожарной перегородкой только усугубило ситуацию. Mk II испытывал многочисленные проблемы, поэтому первичный план построить 100 ночных истребителей Firefly был пересмотрен.
-
Air Enthusiast 2003-09 / I.White - Nocturnal and nautical
A view of NF.II Z1875 in March 1943, for searchlight trials - one of the 37 examples of this mark built with lengthened front fuselages and radomes on each wing, but converted to Mk Is before delivery.
-
Air Enthusiast 2003-09 / I.White - Nocturnal and nautical
The prototype Firefly NF Mk II Z1875 with wing-mounted AI Mk X radomes.
-
Air Enthusiast 2003-09 / I.White - Nocturnal and nautical
The NF.II prototype, Z1813/G, in March 1943 when it was issued to 'A' Squadron at Boscombe Down.
-
Air Enthusiast 1972-03 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (1)
The prototype Firefly III (Z1855) featuring a two-stage Griffon 61 and an annular chin-type radiator proved generally unstaisfactory, and development was abandoned in favour of the Firefly IV.
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / R.Williams - The Navy's Northern Reservists (2)
A Firefly T3 of 1841 Squadron.
-
Air Pictorial 1995-01 / G.Swanborough - British aircraft at war, 1939-1945 (13)
Firefly IV prototype MB649, one of four Mk I airframes converted to have wing-root radiators and Griffon 72 or 74 engines. Note the aesthetically unattractive supercharger air intake which was later to he relocated.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Several Firefly I airframes were used in development of the Mk IV, including MB649, which featured the new tail and clipped wings.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
One Firefly IV, TW695, was flown for a time with an experimental contra-prop.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / Personal album
Brand new Fairey Firefly IV TW725, straight from the Heston paint shop.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Several Firefly I airframes were used in development of the Mk IV, including Z2118 shown with the early Griffon 72 installation and wing leading-edge radiators.
-
Aeroplane Monthly 1988-02 / K.Desmond - Richard Fairey 1887-1956 (2)
Firefly IV prototype Z2118 being flown by Flt Lt H. "Tim" Woods. The big underwing nacelles carried radar and auxiliary fuel.
The prototype Fairey Firefly IV Naval Reconnaissance Fighter (2,300 h.p. Rolls-Royce Griffon 72 engine). -
Air International 1979-01 / Fighter A to Z
The Firefly FR Mk IV which, with dipped wings, the first production model with the two-stage Griffon.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
A production Firefly FR Mk 4 showing the final carburettor air intake form introduced with the 21st production aircraft, but without wing radomes fitted.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
Fairey Firefly FR.4.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey Firefly IV Two-seat Naval Reconnaissance Fighter (Rolls-Royce Griffon 74 engine).
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Wing folding on the Firefly 4 and early Mk 5s was manual, requiring the efforts of a ground handling crew.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Contrasting views showing the revised wing platforms of the Firefly 4 (left) and Firefly 7 (right).
-
Air International 1979-07 / E.Brown - A Shipboard Luminary ... Fairey's Final Fighter /Viewed from the Cockpit/
These photographs of the Firefly FR Mk I (above) and the Firefly AS Mk 6 (below) taken from similar angles depict graphically the changed appearance of the aircraft resulting from the introduction of leading-edge radiators and clipped wingtips.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / Personal album
Smart Royal Navy Beech 18, KP110, in gloss black with sky undersurfaces. In the background are Dutch Navy Firefly Mk IVs
Другие самолёты на фотографии: Beechcraft Model 18 / C-45 Expeditor - США - 1937
-
Мировая Авиация 7
Самолет из 812-й эскадрильи Firefly FR.Mk 5 готовится к взлету с палубы легкого авианосца "Глори" для выполнения боевого задания. Авианосцы английских и австралийских ВМС принимали меньшее участие в войне, чем их американские союзники. На них базировались только самолеты с поршневыми двигателями.
-
Мировая Авиация 8
Истребители Firefly FR.Mk 5 принадлежали ВМС Великобритании и Австралии. Для опознавания американскими летчиками на крылья Firefly были нанесены черные и белые полосы.
-
Авиация и Космонавтика 2004-11 / А.Демин - В небе Кореи (3)
Британский штурмовик "Файрфлай" на авианосце
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / R.Wilson, R.Winslade - Naval Nostagia
Currently beset by engine problems, Firefly WB271 should be back in the air for the 1981 season
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Williams - The Navy's Northern Reservists (1)
Firefly AS5 WB403/283/ST of 1841 Squadron on patrol during exercise “1984,” March 1955.
-
Aeroplane Monthly 1977-07 / The Queen's Silver Jubilee Air Pageant, White Waltham
Fairey Firefly Mk 5 WB271, of the Royal Navy's Yeovilton-based Historic Flight, first entered service on July 8, 1949, and was rescued from an untimely demise in Australia in 1966. It now bears the markings it wore during service in Korea.
-
Air International 1986-07 / ??? - Under Two Hats /Veteran & Vintage/
The Fairey Firefly AS Mk 5 WB271 is representative of Fleet Air Arm equipment in the early post-war years. Its marked with Korean war stripes, as this photo shows.
-
Aeroplane Monthly 1987-08
The Royal Navy Historic Flight's Fairey Firefly AS.5, WB271, is the subject of RICHARD WINSLADE'S superb photo. Taken over the South Coast near Sidmouth on April 25 this year, the photograph was commissioned for the RNHF’s 1987 brochure Pilot of the Firefly is Lt John Baker RN, the flight's new commanding officer.
-
Air Pictorial 1991-09
Firefly AS.5 WB271 of the RN Historic Flight gets airborne from its Yeovilton base
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / Fairey Firefly Mark 5 /Preservation Profile/ (54)
A fine air-to-air study of Yeovilton's Firefly by Gordon Bain.
-
Мировая Авиация 195
За счет минимальных изменений состава бортового оборудования из Firefly Mk 5 можно было сделать истребитель-разведчик, ночной истребитель и противолодочный самолет.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / News Spotlight
A flypast on May 1, 1974 by aircraft of the FAA Historic Aircraft Flight over HMS Ark Royal, they are, left to right, Hawker Sea Fury, Fairey Firefly and the Fairey Swordfish.
Другие самолёты на фотографии: Fairey Swordfish - Великобритания - 1934Hawker Fury / Sea Fury - Великобритания - 1944
-
Мировая Авиация 125
Авианосцы в Корее. 3 июля 1950г.: с началом войны в Корее американцы двинули на ТВД свои "плавучие аэродромы", а первыми американскими палубными самолетами, принявшими участие в боевых действиях, стали 3 июля восемь F9F-2 Panther с авианосца "Вэлли Фордж". За ними Skyraider и Corsair из 5-й авианосной авиагруппы (CVG-5) нанесли удар по Пхеньяну, a Panther из 51-й истребительной эскадрильи прикрывали ударную группу. Пилот самолета Panther из 51-й эскадрильи лейтенант Леонард Плог тогда сбил Як-9. В тот же день удар по противнику нанесли самолеты с британского авианосца "Триумф" - первый случай боевого применения не американской авиации в Корее: 9 Seafire FR.Mk 47 из 800-й эскадрильи и 12 Firefly Mk 5 (фото) из 827-й эскадрильи штурмовали аэродром в Хэджу (иногда Хаеджу).
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / Fairey Firefly Mark 5 /Preservation Profile/ (54)
Aboard Victorious at Sydney, still in RAN target tug markings
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / Fairey Firefly Mark 5 /Preservation Profile/ (54)
Being assembled at Yeovilton shortly after arrival
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / Fairey Firefly Mark 5 /Preservation Profile/ (54)
Landing after the first official flight following restoration, October 1972
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / Fairey Firefly Mark 5 /Preservation Profile/ (54)
At Heathrow on March 4, 1973
-
Aeroplane Monthly 1985-02 / R.Sturtivant - The Navy's spare time fliers (1)
Fairey Firefly AS.6 VT396 of 1830 Sqn flying over Glasgow in 1955.
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / R.Sturtivant - The Navy's spare time fliers (2)
Reserve formations: Firefly AS.6 WD871 244/AC from the Southern Air Division in 1953 or 1954.
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / R.Sturtivant - The Navy's spare time fliers (2)
1840 Sqn Fairey Firefly AS.6 WH632, coded 211/FD, patrols the English Channel. The squadron equipped with Firefly AS.6s in July 1951.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
The Firefly AS Mk 6 was externally similar to the Mks 4 and 5 apart from deletion of the wing guns. All armament was carried externally on wing racks.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / S.Howe - A monument in the sky
This Fairey Firefly Mk VI, WH632, arrived at Mount Hope from Australia in August 1979 and is due to fly again soon.
-
Aeroplane Monthly 1984-11 / P.Jarrett - Grapevine
Battered-looking Fairey Firefly WD883 at Christie's Duxford auction on August 13, 1984 where, to everyone's surprise, its Rolls-Royce Griffon engine was run. The aircraft was sold in the USA after the auction.
-
Aeroplane Monthly 1990-02 / G.Webb - FAA portfolio
Firefly AS.6s aboard HMS Eagle, possibly in 1953. The first Firefly AS.6s were received by 814 Sqn in 1951 and were superseded by the Fairey Gannet from 1955.
-
Мировая Авиация 55
Самолеты Fairey Firefly из 820-й эскадрильи голландской морской авиации стреляют ракетами по позициям индонезийских партизан в горных районах Явы к югу от Сурабаи.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
The first export order for Fireflies came from the Royal Netherlands Navy, which bought Mks 1, 4 (photo) and 5.
-
АвиаМастер 2003-02 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Небесные войны Индонезии /Горячая точка/ (1)
Полученные от англичан "Файрфлаи" различных модификаций - основная ударная сила голландских ВВС во времена колониальной войны в Индонезии.
-
Aviation Historian 15 / J.Franzi - Smile Please...! /An eye for detail/
The three Marineluchtvaartdienst Fairey Fireflies adorned with shark-mouth markings are readied for flight on the occasion of the type’s retirement from Dutch Navy service at Borokoe, Biak, in December 1961.
-
Aviation Historian 15 / J.Franzi - Smile Please...! /An eye for detail/
Firefly FR.4 "010” in position as one of two gate guardians at the entrance to the Dutch Navy airfield at Borokoe on Biak. The other was a retired Consolidated Catalina previously on strength with VSQ321. Much of the apron area of Borokoe airfield consisted of bleached coral and was painfully bright under the equatorial sun.
-
Air International 1993-11 / B.van der Klaauw - Going Dutch - the Aviolanda story
Initial post-war activity seen here in 1948 with bus assembly on the left. North American Harvards in the centre, Fairey Fireflies on the right and a Douglas C-47 Dakota in the background.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Other foreign customers included Ephiopia.
-
Air Enthusiast 2006-03 / L.Hellstrom - Imperial Fireflies /Air forces and air arms/
The first five IEAF Fireflies lined up at the Fairey facility at Ringway, Manchester, in September 1951. 605 at the far end of the line has yet to have its serial applied. In the background are two later variant Fireflies of the Fleet Air Arm.
-
Air Enthusiast 2006-03 / L.Hellstrom - Imperial Fireflies /Air forces and air arms/
IEAF Commander in-Chief, Swedish Count Carl-Gustaf von Rosen, visiting Ringway in company with Swedish officers serving with the IEAF. At the rear is Bo Ekberger, who was in charge of IEAF Firefly maintenance.
-
Air Enthusiast 2006-03 / L.Hellstrom - Imperial Fireflies /Air forces and air arms/
IEAF Colonel Assefa Ayene signs the loghooks of the first batch to accept them from Fairey, watched by Swedish Major Frank Lonnberg and three Ethiopian ferry pilots.
-
Air Enthusiast 2006-03 / L.Hellstrom - Imperial Fireflies /Air forces and air arms/
Swedish mechanic Lennart Jerlstrom on the wing of trainer 619, believed to have been the last operational IEAF Firefly, around 1962. Note the serial repeated on the nose, which was added quite late in the Fireflies' service life.
-
Air Enthusiast 2006-01 / Round-Out
The view is at Khormaksar in 1952 and shows two B17s and four Fairey Fireflies. In the foreground is a Bristol Buckmaster
Другие самолёты на фотографии: Bristol Buckmaster / Type 166 - Великобритания - 1944SAAB SAAB 17 - Швеция - 1940
-
Air Enthusiast 2006-03 / L.Hellstrom - Imperial Fireflies /Air forces and air arms/
A Firefly in the air over the IEAF main base at Bishoftu, built front scratch in the late 1940s to Swedish specifications.
-
Авиация и Космонавтика 2001-07 / М.Никольский - Развитие авиации корабельного базирования после Второй мировой войны
"Фарфлай" авиации ВМС Австралии. Самолет несет британские опознавательные знаки
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / M.Oakey - Grapevine
New to the Australian vintage flying scene is the Royal Australian Navy Museum's Fairey Firefly, which first flew at Nowra, NSW on October 4, 1986.
-
Air Enthusiast 2006-03 / L.Hellstrom - Imperial Fireflies /Air forces and air arms/
The 14 Fireflies sold to Ethiopia by the Royal Canadian Navy on their way to Europe aboard HMCS 'Magnificent' in early 1954. The aircraft still carry their RCN codes.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Other foreign customers included Thailand.
-
Aeroplane Monthly 1993-04
WJ216 was the second of two pre-production Firefly A.S.7s. Note the deletion of the arrester hook in this T.7 version.
-
Мировая Авиация 195
Под размещение третьего члена экипажа конструкцию Firefly Mk 7 пришлось серьезно изменить, в частности установить вертикальное оперение большей площади. В строевые части Mk 7 так и не поступили.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Final production versions of the Firefly were the T Mk 7.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Final production versions of the Firefly were the U Mk 8.
-
Air Pictorial 1956-06
At Ringway Aerodrome on 20th April, the last Fairey Firefly-U.Mk.8 target drone was formally handed over by Mr. Richard Fairey, General Manager of the Fairey Aviation Company, to Mr. H. M. Kemp, Principal Inspection Officer of the Aeronautical Inspection Directorate, who accepted it on behalf of the Ministry of Supply.
-
Мировая Авиация 195
Самолеты-мишени. Согласно требованиям к скоростным беспилотным мишеням, необходимым для испытаний ракет, 40 самолетов Firefly Mk 7 доработали в вариант U.Mk 8. Вскоре аналогичную модернизацию прошли еще 40 самолетов Mk 7 и Mk 5, эти мишени известны как U.Mk 9 (на фотографии), они использовались до 1961 года.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Last mark designated was the U Mk 9 drone conversion.
-
Aviation Historian 2 / J.Forsgren - New Tricks for an Old Seadog
With a typically wintry backdrop Firefly SE-CAU (formerly PP469) awaits another sortie. Following its retirement in 1964 this example was used for firefighting training at Midlanda (now Sundsvall-Harnosand Airport). Its fuselage and centre section are now in Holland, at the Aviodrome Museum in Lelystad, awaiting restoration.
-
Aviation Historian 5
Skyfame Aircraft Museum founder Peter M. Thomas welcomes the ferry crew of Swedish Fairey Firefly TT.1 SE-BRD/G-ASTL to Skyfame’s base at Staverton on May 28, 1964;
-
Aeroplane Monthly 1976-05
The Indian Navy Fairey Firefly T.T.1, INS 112, was one of five Mk Is so converted,
-
Мировая Авиация 195
Экспорт Firefly. После Второй мировой войны Firefly Mk 5 и 6 базировались на авианосцах ВМС Австралии и Канады, а варианты Mk 4 и 5 состояли на вооружении ВМС Нидерландов. Австралийские и голландские самолеты принимали участие в боевых действиях на Дальнем Востоке. В 1950-е годы небольшое количество Firefly Mk 1 закупили Эфиопия и Таиланд, эти самолеты использовались во внутренних конфликтах. Дания, Индия (на фотографии) и Швеция использовали TT.Mk 1 в качестве буксировщиков мишеней по контрактам с гражданскими фирмами.
-
Air Pictorial 1955-05 / Photos by request
One of a number of Fairey Firefly Mk.1s being converted at Hamble as target-towers for tbe Indian Navy.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
Target-towing versions (top to bottom included the Indian Navy TT Mk 1, Royal Danish Air Force TT Mk 1 and Royal Navy TT Mk 4.
-
Aeroplane Monthly 1990-02 / G.Webb - FAA portfolio
700 Sqn Fairey Firefly TT.4 VH132, fitted with an ML winch. The aircraft was based at RNAS Ford in 1955-57.
-
Air Pictorial 1955-09
A Ford-based Fairey Firefly T.T.Mk 4. The M.L. winch under the fuselage is operated by the airstream through the small propellor on the nose.
-
Air Pictorial 1958-08 / Photo Review
Another Hum "locum", an R.N. Fairey Firefly TT. Mk. 4 (TW723) with ventral M.L. winch visible.
-
Aeroplane Monthly 1985-02 / Grapevine
Australian warbird movement is this Fairey Firefly TT.6 WD828, seen here at Mascot. Inscribed on the rear fuselage is Eureka Aviation Museum & Confederate Air Force (Australian Wing). The Mickey Mouse logo is presumably some reference to Mike Wansey, the aircraft's owner.
-
Air Enthusiast 1972-12 / P.Chopra - Indian ocean air power
One of five Fairey Firefly TT Mk 4s obtained for the Indian Fleet Requirements Unit, supplementing five Firefly Is previously used for target towing.
-
Air Enthusiast 1972-07 / J.Vella - Moorabbin's museum /Veteran & Vintage/
The airworthy Firefly TT Mk 6 WD828 undergoing an engine run at Moorabbin.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
The original Firefly Trainer used as company demonstrator.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Fairey Firefly Two-seat Advanced Trainer (Rolls-Royce Griffon XII engine).
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / R.Sturtivant - The Navy's spare time fliers (2)
Firefly T.2 MB752, code 251/BR, of 1844 Sqn at Bramcote in 1954.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
The first exported trainer, a T Mk 2 for the Netherlands, converted by Fairey.
-
Air Enthusiast 2006-03 / L.Hellstrom - Imperial Fireflies /Air forces and air arms/
The first batch of Fireflies purchased from Fairey included a single T.2 trainer, which proved very useful in Ethiopian service until going unserviceable for a lengthy period.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Firefly: A masterpiece for the matelots (2)
The Royal Australian Navy training conversion of a Firefly 5.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / Heston /Gone but not forgotten/ (6)
The changed face of Heston in February 1946, with a Fairey Spearfish at left and Fairey Fireflies awaiting flight testing.
Другие самолёты на фотографии: Fairey Spearfish - Великобритания - 1945
-
Air Pictorial 1956-03 / Photos by request
This crop-spraying Cessna Model 180 (VH-BQD) is owned by Hazelton Air Charter & Taxi Service of Toogong, N.S.W. Note strut-mounted rotary brushes and underwing tanks. In the background are Sea Furies and Fireflies.
Другие самолёты на фотографии: Cessna 180/185 Skywagon / U-17 - США - 1953Hawker Fury / Sea Fury - Великобритания - 1944
-
Air Enthusiast 1997-03 / M.Davey - Pacific Naval War
Lt Bradbury inverting his 894 Squadron Seafire III on HMS ‘Indefatigable’, 1944. Avenger and Firefly to the right
Другие самолёты на фотографии: Grumman TBF/TBM Avenger - США - 1941Supermarine Seafire - Великобритания - 1941
-
Air Enthusiast 2006-07 / Round-Out
Five Fireflies FR.Is stored at Hato airfield, Curacao, in December 1955. The original caption read (translated): ‘Storage of the Fireflies which were destined for Abyssinia'. The caption for another shot of the same lot states: ‘The Fireflies to be written off. Both strong indications that no Mk.Is from Curacao were sent to Ethiopia.
Тип фотографий