Boeing Boeing 747
Варианты:
Boeing - Boeing 747 - 1969 - США
Страна: США
Год: 1969


Тяжелый дальнемагистральный пассажирский самолет с экипажем из трех человек
Boeing Model 747
Фотографии:

Цветные фото (164)

Boeing Model 747

Требования ВВС США CX-HLS (Cargo, Experimental - Heavy Logistics System) к новому тяжелому транспортному самолету инициировали проведение в мае 1964 года конкурса на создание такого самолета. Контракт на эскизное проектирование был подписан с фирмами "Boeing", "Douglas" и "Lockheed". Конкурс выиграла "Lockheed" с самолетом С-5 Galaxy.
   Сотрудники "Boeing" испытали глубокое разочарование, но анализ гражданского рынка выявил потребность в крупноразмерном самолете, который будет востребован в 1970-е годы многими авиакомпаниями. Еще до оглашения результатов военного конкурса на фирме создали небольшую группу проектировщиков, детально прорабатывавших гражданскую модификацию транспортника.
   После того, как "Boeing" оказалась "за бортом" военной программы, ее конструкторы полностью сконцентрировалась на коммерческом варианте, получившем обозначение Boeing Model 747. Первые прикидки делались по самолету максимальной взлетной массой порядка 272 200 кг, способному перевозить не менее 430 пассажиров. Двухпалубный фюзеляж, с сечением типа "восьмерка", не устроил потенциальных заказчиков, поэтому проект полностью пересмотрели в начале 1966 года, в результате чего появился "большой брат" самолета Boeing 707, но с крылом, разработанных на основе последних достижений аэродинамики, фюзеляж имел почти круглое сечение, кабину экипажа разместили в надстройке носовой части фюзеляжа, за счет чего лайнер приобрел весьма характерный облик, а под ней оборудовали один из пассажирских салонов.
   Главной особенностью фюзеляжа стали его размеры - длина салона составила 56,39 м, а ширина 6,13 м. Изначально в типовой конфигурации пассажировместимость в салонах смешанных классов составляла 368 человек. Максимальная взлетная масса - 283 500 кг - позволяла эксплуатировать Model 747 с существующих аэродромов, однако потребовалось пересмотреть схему шасси, чтобы более равномерно распределить нагрузки на ВПП. От трехопорной схемы отказались в пользу четырехопорной. Три основные опоры - четырехколесные, носовая - двухколесная.
   Определившись с обликом самолета в целом, "Boeing" приступила к поиску потенциальных покупателей. Наиболее вероятным первым заказчиком виделась "Pan Am", но компания проявляла лишь позитивную заинтересованность, а технические и финансовые риски проекта разделить не спешила, из-за чего полномасштабное проектирование "Boeing" пришлось вести на собственные средства.
   13 апреля 1966 года одновременно было объявлено о начале строительства самолета и подписании контракта с "Pan Am" на поставку 25 гигантских авиалайнеров. На самом деле окончательное решение о постройке самолета приняли 25 июля 1966 года - после получения твердых заказов от авиакомпаний JAL и "Lufthansa".
   Оценка "Pan Am" проекта компании "Boeing" привела к внесению изменений в конструкцию. Самолет немедленно привлек внимание прессы и вскоре получил неформальное прозвище "Jumbo Jet".
   Прототипы Model 747 не строились, первая машина являлась демонстратором фирмы "Boeing". Ее выкатка состоялась 30 сентября 1968 года в Пэйн-Филд (Вашингтон), где "Boeing" возвела новый завод специально для производства 747. Первый полет был выполнен 9 февраля 1969 года, а вскоре в небо поднялись первые четыре серийных самолета. Программу сертификационных испытаний завершили до конца 1969 года - сертификат летной годности FAA получен 30 декабря. 22 января 1970 года "Pan Am" выполнила первый рейс на Model 747 по маршруту Нью-Йорк - Лондон.
   Период между началом постройки 747 и получением сертификации не обошелся без проблем. Сложнее всего оказалось выдержать заданные требования в части соотношения полезной нагрузки и дальности, из-за чего пришлось пойти на увеличение максимальной взлетной массы, которая у Model 747-100 составила 322060 кг. Не меньшие сложности, в том числе и в плане массы, добавила силовая установка. Двигатели не только имели собственные недоработки, они еще и увеличивали массу самолета в целом, что диктовало установку двигателей большей мощности, а они имели большую массу. Компания "Pratt & Whitney" испытывала трудности с доводкой новых двухконтурных двигателей, и, хотя для установки на самолет выбрали JT9D-3, он оставался "сырым". Окончательно проблемы силовой установки удалось разрешить в 1970 году с появлением JT9D-3A.


Варианты

   Model 747-100B: вариант 747-100 с усиленными фюзеляжем, шасси и крылом
   Model 747-123 Space Shuttle Carrier: обозначение одного 747-100, закупленного НАСА и доработанного для перевозки над фюзеляжем орбитального корабля Space Shuttle
   Model 747-200B: в целом схожий с 747-100B вариант 747-200B поступил в эксплуатацию в январе 1971 года, на данной модификации допускалась установка по желанию заказчика двигателей трех разных типов, были увеличены емкость топливных баков и максимальная взлетная масса (до 377850 кг)
   Model 747-200B Combi: вариант 747-200 с грузовой дверью в левом борту фюзеляжа, позволяющей использовать самолет не только для пассажирских, но и для грузовых перевозок
   Model 747-200B Convertible: вариант 747-200, легко конвертируемый из пассажирского в грузопассажирский или транспортный вариант и обратно
   Model 747-200F Freighter: грузовой вариант 747-200 с отклоняемой вверх носовой частью фюзеляжа и погрузо-разрузочным оборудованием. Предусмотрена возможность оборудования грузовой двери в борту фюзеляжа. Максимальная масса полезной нагрузки 112493 кг
   Model 747SP (Special Performance): облегченный вариант с увеличенной дальностью, длина фюзеляжа сокращена на 14,35 м, установлено хвостовое оперение большей площади; эксплуатация в компании "Pan Am" начата в 1976 году
   Model 747SR (Short Range): вариант 747-100B с меньшей дальностью. Доработана конструкция планера с целью увеличения эксплуатационного ресурса
   Model 747SUD (Stretched Upper Deck): вариант с удлиненной верхней палубой. Разработан для моделей 747-100B, 747-200B, 747-200B Combi и 747SR. На верхней палубе установлены 69 пассажирских кресел, а за счет отказа от спиральной лестницы на нижней палубе установлены еще семь дополнительных кресел
   Model 747-300: первый вариант с увеличенной на 7,11 м верхней палубой; эксплуатация компанией "Swissair" начата в 1983 году
   C-19A: военное обозначение гражданских 747-200, состоящих на учете гражданского авиационного резерва
   VC-25A: обозначение двух "президентских" 747-200B, состоявших на вооружении ВВС США; самолеты предназначались для перевозок первых лиц страны
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Model 747-200B

   Тип: тяжелый дальнемагистральный пассажирский самолет с экипажем из трех человек
   Силовая установка: четыре ТРДД General Electric CF6-50E2 тягой по 233,53 кН или Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 тягой по 243,52 кН или Rolls-Royce RB.211-524D4 тягой по 236,24 кН
   Характеристики: максимальная скорость на высоте 9145 м - 970 км/ч; крейсерская скорость на высоте 10 670 м - 940 км/ч; практический потолок 13 715 м; дальность с максимальным числом пассажиров 11400 км
   Масса: пустого 170 200 кг; максимальная взлетная 377 850 кг
   Размеры: размах крыла 59,64 м; длина 70,66 м; высота 19,33 м; площадь крыла 510,95 м:
   Полезная нагрузка: до 516 пассажиров с багажом общей массой до 68 720 кг
747-100
'Jumbo One' is kept at Boeing Field, awaiting the creation of MoF's Commercial Aviation Wing.
Выкатка первого самолета «Боинг-747». 30 сентября 1968 г.
На фото запечатлен самый первый самолет Боинг-747, впервые поднявшийся в воздух 9 февраля 1969 г.
Самолет сопровождения F-86 фирмы "Boeing" подчеркивает размеры гиганта. На фотографии - первый 747-100 выполняет свои первый полет, во время которого шасси не убирали.
В первый полет "Jumbo" ушел с нанесенными на фюзеляж логотипами 28 авиакомпаний, уже заказавших авиалайнеры данного типа. Самолет получил регистрацию N7470, но так и остался собственностью фирмы "Boeing".
Prototype 747 N7470 during an early test flight. Note the insignias on the nose of the 28 airlines that had placed orders for the aircraft. Five aircraft were involved in the flight test programme and between them amassed 1,449 hours during 1,013 flights.
Этот 747 недолго использовался в "British Overseas Airways Corporation" до ее слияния с компанией BEA, в результате чего появилась "British Airways". Лайнеры 747 знаменитой BOAC достались молодой компании BA.
Dutch airline KLM took delivery of the first of its Boeing 747-200Bs in early 1971, the prototype of the upgraded Jumbo variant having made its first flight on October 11, 1970. George photographed one of the first to be delivered to the airline at Shannon Airport in February 1971.
A giant of the present, Boeing 747-130 N1800B is now registered D-ABYA and named Nordrhein-Westfalen.
Авиакомпания "Pan Am" тесно сотрудничала с фирмой "Boeing" по многим программам, но самой большой удачей стал самолет 747. "Pan Am" первой приступила к эксплуатации Boeing 747. Сотрудничество "Pan Am" и "Boeing" прекратилось в 1980-е годы, когда ведущая авиакомпания США разорилась.
Boeing 747-121 N740PA was delivered to the 747-launch customer, Pan Am, on February 24, 1970. Initially named Clipper Rival, this was changed to Clipper Ocean Pearl in 1980. It was converted to 747-121 (F) standard in March 1991, reregistered N493GX, bought by Tower Air in December 1994 and withdrawn from use in August 1996. Key Archive
Компании "Pan Am" и "Boeing" взбудоражили весь авиационный мир твердым решением продолжить развитие проекта 707. Они вновь объединились для запуска в серию лайнера 747. В 1969 году авиакомпания получила свой первый самолет, вскоре Jumbo увидели в аэропортах всего мира.
Если компания "Pan Am" выиграла первый раунд в конкурентной борьбе реактивных авиаперевозчиков, то "Trans World Airlines" (TWA) первой в мире приступила к эксплуатации широкофюзеляжных лайнеров, выпустив 25 февраля 1970 года Boeing 747 на линию Нью-Йорк - Лос-Анджелес. TWA сняла все свои Boeing 747 с эксплуатации к 1998 году.
Boeing 747 Classic даже сейчас остается востребованным авиалайнером. Семейство 747 (включая модификацию -400) с 1969 года налетало 77,8 млрд км, что эквивалентно 101500 полетам от Земли до Луны и обратно. Boeing 747 использовались не только для пассажирских и грузовых перевозок - на этом 747-100 проводились испытания двигателей General Electric GP7200.
Mounted on GE Aviation's flying test-bed, Boeing 747-121 N747GE (c/n 19651), the Passport received 100 hours of flight-testing in 20 flights.
General Electric’s Boeing 747-100 test-bed, N747GE (c/n 19651), takes-off from Victorville, California on the first flight of the LEAP 1B engine. The flight took place on April 29, 2015
747SP
Выкатка первого самолета Boeing 747SP состоялась в мае 1975 года, впервые в воздух самолет поднялся 4 июля того же года. От стандартной модели Boeing 747, самолет 747SP отличался укороченным фюзеляжем и хвостовым оперением большей площади.
Freshly repainted in the colours of new Sharjah-based carrier Air Gulf Falcon, Boeing 747SP-09 P4-GFC (c/n 21300, ex B-18252) is one of two acquired from China Airlines. A further two 747-136s have come from British Airways and a 747-246B from Japan Airlines to form the initial equipment for the airline, which will specialise in Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance (ACMI) leases. The carrier is leasing the aircraft from sister company Falcon Air Leasing, both companies being subsidiaries of Sheikh Mohammed Al Tarni's Gulf Falcon Group. The aircraft will initially be used to operate on the Hadj flights to Mecca in March 2000 and then be available for leasing out, possibly moving out to be based at Fujairah. In mid-February the airline was offering 4 x 747-100s, 4 x 747-200s, 2 x 747SPs, 1 x 747F and 2 x 707F as available for ACMI lease worldwide. The fast expanding operation has reportedly already finalised negotiations for a further ten 747s and is in discussions for a further 11 747s, three 747Fs and nine 707Fs. The final recently retired German Air Force Boeing 707-307C, 10+01, has also been acquired and was delivered to Sharjah on November 26. There are also plans for acquisition of 24 narrowbody twinjets from 2001.
В ярко-оранжевых цветах авиакомпании "Braniff International" в начале 1980-х годов летало три самолета Boeing 747SP. Самолет, запечатленный на фотографии, в 1981 году был возвращен фирме "Boeing", а в июле 1984 года продан правительству Омана.
В настоящее время самолет Boeing 747SP эксплуатируется и тайваньской авиакомпанией "Mandarin Airlines". Данный самолет авиакомпания взяла в лизинг у "Air China" в августе 1992 года.
3 мая 1976г. Лайнер компании Pan Am, Boeing 747SP Clipper Liberty Bell, вернулся в Сиэтл после рекордного кругосветного перелета, продолжавшегося 1 день 22 часа и 26 минут. Остановки для дозаправки: Дели (Индия) и Токио (Япония).
Boeing 747SP N536PA авиакомпании «Пан Америкэн».
Поставленный в марте 1976 года, самолет ZS-SPA стал первым из шести Boeing 747SP, закупленных южноафриканской авиакомпанией "South African Airways". В своем перегоночном полете этот самолет установил новый мировой рекорд беспосадочного перелета.
Дольше всего самолеты Boeing 747SP эксплуатировала авиакомпания "Syrian Arab Airlines". Два самолета сирийская авиакомпания получила в мае и в июле 1976 года, они продолжали эксплуатироваться и два десятка лет спустя.
Гражданская авиационная администрация Китая (CAAC, Civil Aviation Administration China) в 1980-е годы заказала самолет 747SP для эксплуатации на маршрутах большой протяженности. После расформирования CAAC в 1988 году, самолет отошел авиакомпании "Air China".
This really is precision landing, Boeing 747SP, ZS-SPC (c/n 2134/288) is seen touching down at Rand Airport, Johannesburg, on September 30, 2006. This was the aircraft's last flight as it is destined to spend the rest of its days with the South African Museum Society, based at the airport. As can be seen, there was little room for error during the landing as the runway is only 50ft wide and the main undercarriage of the 747 spans over 41ft.
One of two Oman government Boeing 747SP transports which stopped at RAF Brize Norton in mid-July 1999. A4O-SO carries a prominent roof-mounted comms fairing.
Royal Flight of Oman Boeing 747SP-27 A4O-SO (c/n 21785) photographed at London Stansted Airport in July 2019. This aircraft, built in 1979, has served in the VIP transport role since 1984 after briefly being operated by Braniff.
Boeing 747SP-Z5 A6-ZSN was the final SP variant, built five years after normal production had ceased. It is used by the UAE Government and was photographed at Dubai in 1999.
VIP флагман. Фирма "Boeing" предлагала 747SP правительству США в качестве замены президентского борта и шаху Ирана, но первым покупателем 747SP в варианте VIP стал король Саудовской Аравии Халед. Этот самолет (HZ-HM1, позднее перерегистрирован на HZ-HM1B) имел на борту полноценный госпиталь и комфортабельные апартаменты. В 2008 году порядка семи 747SP использовались для перевозок королей и президентов: по два в Саудовской Аравии и ОАЭ, по одному - в Катаре, Омане и Бахрейне. Самолет Омана (A40-SP) и самолет ОАЭ (A6-ZSN, на фотографии) оснащены антеннами спутниковой связи, установленными под обтекателями на верхних поверхностях фюзеляжей. Другой самолет ОАЭ (A6-5MR) был оснащен новым приборным оборудованием кабины на основе многофункциональных индикаторов EFIS. Самолет 747SP в VIP-конфигурации (YI-ALM) был поставлен правительству Ирака. Он имел окраску и регистрацию авиакомпании "lraqi Airways"; с 1991 года самолет находится на хранении в Тунисе.
NASA’S SOFIA - a heavily modified Boeing 747SP - ended its mission in 2022.
Seen just after being rolled out of the L-3 Communications Integrated Systems facility in Waco, Texas, on September 25, 2006 is NASA's Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) Boeing 747SP-21, N747NA, following respray in its new blue/white livery. SOFIA is fitted with a 100in (2.5m) diameter infra-red telescope weighing 20 tons (20,320kg) and the major modifications and installation were performed at Waco. The SOFIA programme is being undertaken jointly with Germany's DLR and is now finally approaching the flight test phase.
31 мая 2007г.: модифицированный Boeing 747SP SOFIA (Stratospheric Observation For Infra-red Astronomy) был передан испытательному центру им. Драйдена НАСА после проведения доработок на заводе в Вако, Техас. Базовый самолет был поставлен авиакомпании "Pan Am"в мае 1977 года, а ныне используется как летающая астрономическая обсерватория.
The NASA Boeing 747SP SOFIA received a water cannon salute on arrival at Christchurch at the start of its five-week stay in New Zealand for research flights.
Just three of the 45 Boeing 747SPs produced are in regular use. Pratt & Whitney Canada operates the other two as engine testbeds
The joint NASA/DLR-operated jet arrived in Hamburg for its second extended maintenance visit at the end of September 2021
Lufthansa Technik staff are dispatched to SOFIA’s Palmdale, California base ahead of it flying to Hamburg for an extended maintenance visit to familiarise themselves with the 747SP
The unique NASA/DLR Boeing 747SP N747NA (c/n 21441) Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) taxiing at Hamburg in May 2018 following the completion of an extended period of C-check maintenance. The aircraft, which carries a 17-tonne telescope, has returned to the NASA Armstrong Flight Research Center.
Лаборатории «Койпер» (слева) и SOFIA в центре NASA «Ames», 2008 г.
SOFIA shares the ramp with the Kuiper Airborne Observatory, a modified Lockheed NC-141A Starlifter
SOFIA has visited Lufthansa Technik at Hamburg for a D-check and two extended maintenance visits since 2014
Взлетает летающая лаборатория SOFIA. Аэропорт Кристчерч, Новая Зеландия.
SOFIA’s final mission was due to be completed by September 30, 2022, but the aircraft ended its deployment to Christchurch, New Zealand, early and returned to the US after suffering minor damage in a weather-related incident
NASA's Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy (SOFIA) Boeing 747SP-21, N747NA, developed in conjunction with Germany's DLR, is seen here whilst undertaking its maiden flight on April 26, 2007 following conversion at Waco, Texas, where it had been rolled out last September following extensive modifications.
This photograph of NASA and German Aerospace Research Establishment’s 747SP N747NA SOFIA was taken during its first flight on April 26, 2007. The door within which the telescope is housed can be seen midway between the wing trailing edge and tailplane.
На борту летающей лаборатории SOFIA нанесены эмблемы NASA и DLR.
Лаборатория SOFIA в полёте, над окном телескопа видна сдвижная защитная кулиса. Перфорация обшивки вокруг окна предназначена для выравнивания давления и уменьшения нагрузки на окно. В хвосте видна дверь для доступа в отсек телескопа.
NASA's Stratospheric Observatory for Infra-red Astronomy (SOFIA), highly modified Boeing 747SP-21 N747NA, is seen here on October 11, 2007 on its first flight test from NASA Dryden Flight Research Center at Edwards AirForce Base, California. The aircraft was airborne for five hours, during which the aircraft operated in restricted test airspace northwest of Edwards. Tests will initially verify the aerodynamics, structural integrity, stability and control of the aircraft. One of the major external modifications to the aircraft is a 16ft-high telescope cavity door in the rear fuselage for the 17 metric ton telescope inside. After door-closed flight testing, door-open flight tests are scheduled to begin in late 2008, following installation of the remaining elements of the observatory. The aircraft was modified by L-3 Communications Integrated Systems at Waco, Texas, and first flew on April 26, it was then delivered to Dryden on May 31.
The modified 747SP took to the air for the first time on April 27, 2007, kicking off a three-year flight test programme to assess the large cavity door assembly installed in the rear fuselage
THE NASA/German Space Agency Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy, the highly modified Boeing 747SP with a fuselage-mounted 2.7m reflecting telescope, will be retired in September 2022. Entering service in 2014, it detected the first molecule formed in the universe and explored how galaxies, stars and planets evolve.
The telescope installed on SOFIA could be equipped with seven different instruments. The pressure bulkhead that separates the passenger cabin is visible in the background
Телескоп на гиростабилизированной платформе.
On the main deck of the aircraft are working consoles, a conference table and comfortable, business class-style reclining seats
The main deck of the 747SP is occupied by the telescope, which sits behind the pressure bulkhead, and a variety of workstations and consoles
The infrared telescope as seen in-flight
Building 703 at Palmdale covers 39,000m2 and was built by Rockwell International for the final assembly line of its B-1B Lancer bomber
SOFIA is now midway through its anticipated 20-year operational life
Lufthansa Technik's Hamburg facility is one of very few sites to offer MRO services for the 747SP
SOFIA is an 80/20 joint programme between NASA and Germany’s DLR. Both logos are proudly displayed on the aircraft’s tailfin
The jet has made several notable contributions to astronomy, including finding water on the sunlit surface of the Moon
SOFIA once flew three to four missions a week, yet the iconic jet remained unknown to all but a lucky few
Modifications to the original airframe were extensive and included the installation of a large, retractable door that weighed more than 3,000lbs, was as wide as a typical double garage door and twice as high
A PW1217G geared turbofan engine fitted to Pratt & Whitney's experimental Boeing 747SP C-FPAW (c/n 21934) at the Mirabel Aerospace Centre in Quebec, Canada. The PW1217G is designed for the Mitsubishi Regional Jet.
The PW1524G's final flight test, on P&W’s 747SP flying testbed, with the engine mounted on the inner port pylon.
747-200
"Jumbo" компании "Air Canada" с изображением кленового листа на киле выполняет взлет из аэропорта Хитроу. "Air Canada" эксплуатировала девять Boeing 747, включая шесть Combi, на линиях большой протяженности над Атлантикой и Тихим океаном в 22 аэропорта на Карибах, Ближнем Востоке ив Азии. Только в 1995 году канадские Boeing 747 перевезли 10,8 млн пассажиров. Канадские самолеты летали наряду с Boeing 747 компаний "Lufthansa", ANA, "Korean Air", "Cathay" и "Swissair", после того как эти авиакомпании образовали стратегический альянс.
Boeing 747-237B "Emperor Kanishka" поступил в авиакомпанию "Air India" в июне 1978 года. При взрыве 23 июня 1985 года от самолета оторвалась вся хвостовая часть фюзеляжа вместе с оперением.
Publicity shot depicting an Air Pacific Boeing 747-200 over two typical Fijian islands. Although the airline initially leased its 747 from Qantas, since August 1993 an Air New Zealand example has been used.
AtlasAir Boeing 747s are regular visitors to Stansted for light maintenance, but more extensive work is undertaken for other airlines such as Ryanair, Air 2000 and Easyjet.
В "British Airways" эксплуатировался обширный флот лайнеров 747 трех серий: -100, -200B и -400. Самолеты называли в честь английских городов. Они много потрудились на магистральных направлениях авиакомпании BA.
Privatisation of British Airways took place in 1987. A flagship of Thatcher's policy.
In June 1977 British Airways became the first airline to take delivery of the RB.211-524-powered Boeing 747, the famous Jumbo having been powered by American Pratt & Whitney JT9Ds up to that point. Qantas followed suit, having discovered that British Airways ’ RB.211-powered 747s burnt some seven per cent less fuel than its JT9D-equipped fleet - a saving of about $1m per year per aircraft.
A familiar sight consigned to history: BA Boeing 747s lined up at London/Heathrow.
Stansted’s diamond hangar and associated support buildings with a BA 747 on the tarmac.
Лайнер "Empress of India" (C-FCRA, собственность компании "CP Air") в своей запоминающейся окраске красиво смотрится на фоне белоснежных гор. Этот типичный 747 ранней версии оказался необычайно долговечным и до сих пор эксплуатируется в компании PIA.
Before receiving A340s, Iberia used DC-10s and Boeing 747s for its long-haul services. This 747-200, TF-ABA, was on lease from Air Atlanta Icelandic when seen at Madrid Barajas Airport in May 2000.
In the wake of the 1979 revolution three of the IRIAF’s four 747-2J9Fs were transferred to Iran Air, including 8-5116, which acquired the civil registration EP-ICC, and which is seen here in full Iran Air Cargo colours in February 1985. It was put into storage in late 2006 and is currently preserved at the Tehran Aerospace Exhibition Centre.
"Boeing" разработала 747SR специально для использования на загруженных коротких линиях, например, между островами Японии. JA8117, изображенный на снимке, был аналогичен самолету, врезавшемуся в гору Осутака.
Авиакомпания KLM закупила 15 самолетов Boeing 747-200. Самолеты этой компании назывались в честь городов или исторических личностей. На фотографии: авиалайнер, названный в честь одного из основателей фирмы KLM - Альберта Плизмана.
Korean Air Lines Boeing 747.
Самолет, оптимизированный для сильно загруженных дальних авиалиний очень быстро становится "непосильной ношей", если не удовлетворяет параметрам прибыльной загрузки на таких маршрутах. "Lufthansa" переконфигурировала парк своих 400-х, но для некоторых авиакомпаний на дальних, слабо загруженных маршрутах выгоднее использовать двухдвигательные самолеты меньшей вместимости.
Nigeria Airways have been using the British Airways' Boeing 747-236B G-BDXB on their six times weekly Heathrow-Lagos scheduled service since last December 2000
Northwest Airlines Boeing 747-251B
Boeing 747-228BSF (c/n 22794) F-GCBF is the first of six of the type acquired from Air France by Italian cargo operator Ocean Airlines and is seen here on August 30, 2007 at Hong Kong, where HAECO have performed a pre-delivery check and respray on the aircraft. A second ex-Air France aircraft, F-GCBH, is scheduled to also enter service by spring 2008. These will join the two former Lufthansa 747-230Fs that have been operating with the airline since 2004/5.
It is perhaps hard to remember today just how big a leap in size the 747 was on its introduction into service in 1970, specially when compared to its forerunner, the 707. Here Qantas 747-238B VH-EBA, named City of Canberra, dwarfs 707-338C VH-EAE City of Swan Hill, while parked at Melbourne during the strike. The 707 still wears the airline’s older “V-Jet” livery.
Самолет вроде Boeing 747 (на снимке) может совершать 15-часовые перелеты, что очень утомляет пассажиров. Сегодня самым длинным регулярным рейсом является полет из Ньюарка в Сингапур. Этот маршрут, длящийся 18 час 50 мин, обслуживают лайнеры A340-500 компании "Singapore Airlines".
The power and - eventually - the glory. A Qantas Boeing 747’s starboard pair of Rolls-Royce RB.211-524s, still working hard in July 2007.
Another aerial view of Melbourne Airport during the 1973 strike, with the bigger airliners having to be parked wherever space can be found for them. Some of the parking spots for the smaller feederliners, mainly Fokker F-27s of Ansett, are empty, but would have been of little use to anything much bigger than a turboprop.
Singapore Airlines 747 9V-SIB shares Melbourne’s taxiway S with KLM’s first 747, PH-BUA; the latter was hijacked a few weeks later by Palestinian terrorists on an Amsterdam-Tokyo flight, which ended without harm to aircraft or passengers after landing in Dubai.
"Union de Transports Aeriens" (UTA) была крупной французской частной авиакомпанией, существовавшей с 1963 по 1992 год. В ней эксплуатировались лайнеры 747-200B, Combi и -200F.
Virgin Atlantic's 'Maiden Voyager' on a stand at London Gatwick in 1986.
Crawley-based Virgin Atlantic was the first airline to recruit PriestmanGoode in the 1990s.
Virgin Atlantic operated its inaugural service between Gatwick and Newark-New York with Boeing 747-200 G-VIRG 'Maiden Voyager' on June 22, 1984. A 'slik' competitor for the then nationalised British Airways.
Впервые США мобилизовали авиацию гражданского резерва, CRAF. Самолеты 16 авиакомпаний перевезли в регион больше людей, чем все военно-транспортные самолеты. На снимке: мобилизованный Boeing 747-200 авиакомпании "TowerAir".
В целях достижения высокой крейсерской скорости самолета Model 747 компания "Boeing" использовала высокоэффективное крыло стреловидностью 37,5°. Двигатели смонтированы на разнесенных вдоль крыла пилонах. Такое широкое разнесение двигателей по размаху крыла на гражданских самолетах ранее не применялось, единственным примером подобного размещения двигателей может служить военно-транспортный C-5A Galaxy.
Whilst Boeing prepares the 787 for its maiden flight, Rolls-Royce is also progressing with the new powerplant for the aircraft, the Trent 1000, which is seen here on the port inboard pylon of appropriately registered company testbed Boeing 747-267B N787RR undertaking its first flight on June 18, 2007. Converted by L-3 Communications at Waco, Texas, the aircraft took off from there at 1900hrs and was airborne for 3hrs 24mins.
Rolls-Royce (with Boeing and World Energy) carried out a successful test flight of its 747 Flying Testbed using 100% SAF on a Trent 1000 engine
Operating costs are directly related to aircraft utilisation. This can vary from as little as 2,500 hours per year for short-haul business traffic routes, to 5,000 hours per year on long-haul routes. A Boeing 747-200 is seen taking-off at sunset.
Northwest Airlines Boeing 747-251B N627US on the ramp at Guam on October 4, 2005, devoid of titles. The aircraft landed with the nosewheel retracted on August 19 and is thought to have been declared a write off.
An unusual sight at Bruntingthorpe Airfield, Leicestershire, during August 2006 was former Olympic Airways Boeing 747-212B SX-OAO (c/n 21684), which has been in store there since flying in from Athens on June 12, 2002, but has recently acquired the colours of the ASDA supermarket chain. It was painted up in the scheme, complete with fake registration ‘G-ASDA’, for use as a backdrop as part of the supermarket's annual Driver of the Year awards, which took place on August 20.
747-300
Авиакомпания "Air France" в числе первых приступила к эксплуатации самолетов 747-300, однако к началу 2008 года "классические" 747 использовались только для грузовых перевозок, хотя 747-400 еще возили пассажиров.
Aircraft from all over the world visited Germany, bringing in players, officials, sponsors and fans for the World Cup. One of the most colourful aircraft visiting for the tournament was TAAG Angola Airlines' Boeing 747-357 (M), D2-TEB, which is pictured arriving at Hanover on June 10, 2006. Unfortunately for Angola, its football team was knocked out at the group stage.
Japan Airlines is one of the latest operators to apply for membership to oneworld. The biggest carrier in the Asia/Pacific region, JAL would expand oneworld's network by around 10%, adding 68 destinations, 56 of them in Japan and five in China. JAL makes extensive use of Boeing 747s, this -300 is seen landing at Vancouver
The Boeing 747-300 has been ordered so far by 12 airlines. South African Airways (inset) was the second launch customer for the stretched-upper-deck variant. This airline, as well as Korean Air (main photo), have specified Pratt & Whitney JT9D-7R5G2 engines.
Boeing 747-300 in service with Qantas, one of the 12 airlines that have ordered this version of the Jumbo to date.
Sabena Boeing 747-300
Огромный фюзеляж Boeing 747 предоставил широкие возможности художникам авиакомпаний. На фотографии - уникально расписанный самолет компании "South African Airways", эксплуатировавшей 19 лайнеров Boeing 747 разных вариантов. Свои самолеты модификации 747-200 "South African Airways" сняла с эксплуатации в 2002 году, 747-300 - в 2003-м, а 747-400 - в 2010 году.
The Boeing 747-300 has been ordered so far by 12 airlines. Swissair was the launch customer for the stretched-upper-deck variant
5 октября 1982г.: начались летные испытания пассажирского самолета Boeing 747-300 (N6005C/HB-IGC), на верхней палубе которого были предусмотрены места для 96 пассажиров.
28 марта 1983г.: началась коммерческая эксплуатация первого лайнера Boeing 747-300 авиакомпании "Swissair"; удлиненная верхняя палуба этого варианта позволяла увеличить число пассажиров эконом-класса с 32 до 91 или разместить 26 спальных мест 1-го класса.
747F
As from March this year Air France increased its cargo capacity by almost 8% over that of its summer 2000 schedule. A twelfth B747-200F freighter will be joining the cargo fleet in September 2001 in order to meet the seasonal increase in demand, particularly on routes to and from the Americas and Asia.
The former Atlas Air Boeing 747-245F N641FE was delivered to the new British cargo airline Airfreight Express at Heathrow on 15/5/99. The aircraft was however noted still parked out on 4/6/99
Delivered to its Heathrow base as N641FE as long ago as 15/5/99, the Airfreight Express Boeing 747-245F G-GAFX was painted as VP-BXP before entering service with UK marks in September 1999
GFS operates from the eastern end of Kai Tak International Airport and will move to Hong Kong’s new airport at Chek Lap Kok in mid 1998. Passengers einbark on Black Hawk VR-HZJ, whilst a Boeing 747-2L5B of Air Hong Kong taxies to the active runway.
Скот в ожидании погрузки на грузовые самолеты Boeing 747-100 компании "American International Airways", которые перевезут животных с Гавайев на континентальную часть США.
Cargo is an important revenue source for the airport. Although it is used by numerous cargo carriers, only one is headquartered in Brussels. Cargo B Airlines launched operations in October and now has two Boeing 747 freighters, with a third due on April 1, 2008.
Boeing 747-200F of China Air Cargo.
In 1971, Condor became the first leisure airline to operate the Boeing 747. However, it disposed of the type in 1979, as it found them too large for tour operators' requirements.
Manchester Airport offers an excellent range of European destinations. These are flown by low-cost carriers, charter airlines or the more traditional scheduled operators, such as Air France whose Airbus A318 is pictured. In the background is a Dragonair Boeing 747-312 (SF).
El Al has four dedicated Boeing 747 freighters, though it also uses the holds of its passenger aircraft to carry cargo. This business is important to the carrier, as it provides 40% of its income.
30 ноября 1971г.: поднялся в воздух первый из заказанных авиакомпанией "Lufthansa" Boeing 747-200F - транспортный вариант самолета семейства Model 747 (D-ABYE). Машина имела откидывающийся вверх погрузочный люк в носовой части и механизированную систему погрузки. Самолет получил сертификат летной годности 7 марта 1972 года и в том же месяце был передан "Lufthansa".
Lufthansa is one of a number of airlines which have transformed some of their internal departments into separate specialist companies. The German flag-carrier has hived off passenger services, cargo operations, aircraft maintenance and overhaul, catering, informatics and leisure travel into seven separate subsidiaries. Each was tasked with becoming one of the top three providers in its particular business arena and by 2001 most were actually achieving this. Lufthansa Cargo Boeing 747-230F(SCD) D-ABZF, in a special 'Service Revolution' scheme, is seen here departing Sharjah on May 11, 1999, while operating scheduled cargo flight ‘DLH8487’. Sharjah is a major cargo hub for the carrier - its second largest after Frankfurt. Lufthansa commenced a new joint cargo service, dubbed WOW, on April 1, 2002, in conjunction with its Star Alliance partners Singapore Airlines Cargo
Lufthansa Cargo Boeing 747-230F D-ABVO being loaded at Frankfurt. The airport is now one of Europe's biggest freight handlers, dealing in everything from racehorses to bullion.
Boeing flight line at Seattle, Washington, late last year. From bottom: Olympic Airways 737-200 SX-BCC; Government of Senegal VIP 727-200 6V-AEF; Alitalia’s first two 727-200s l-DIRO and l-DIRI; a 737-200 for Air Algerie; 727-200 for Delta Airlines; G-BDXA, first 747-200B with Rolls-Royce RB.211-524s for British Airways; Lufthansa 747-200 Combi with side cargo door open; and Boeing-owned 747 prototype N7470
Самолет Boeing 747-200F авиакомпании "Malaysia Airlines" готовится к перевозке лошадей. В каждом специальном стойле, имеющем прочную конструкцию, перевозится по три лошади.
Osaka Kansai's management views cargo as an important source of revenue and there are plans to increase the size of the freight handling facilities. Nippon Cargo Airlines is one often such operators flying regular services to Kansai.
Air cargo is the fastest-growing business segment at SFO. N643NW is a Northwest Cargo 747-249F(SCD) first operated by Flying Tiger Line as N808FT.
Evergreen has converted this Boeing 747-200 for firefighting, with FAA certification expected in February next year. This conversion, like that used on the Il-76, has the advantage that the aircraft can easily revert to being used as a freighter.
VC-25A
26 января 1990г.: поднялся в воздух "борт №1" ВВС США - президентский транспортный самолет Boeing VC-25A. Две таких машины, созданные на основе 747-200B, встали в строй 89-го крыла Военно-транспортной авиации (авиабаза Эндрюс), заменив два VC-137.
Air Force One parked on the flight line at Dobbins Air Reserve Base in Georgia in March 2021
In June 2019, Air Force One landed at London Stansted Airport as part of an official state visit by President Trump
The two Boeing VC-25As that carry the president on official business
This upgrade to the existing flying White House comes just weeks after the Pentagon announced the selection of the Boeing 747-8 to replace the VC-25A as the next presidential aircraft.
Boeing VC-25A, 82-8000, Air Force One, of the 89th Airlift Wing on approach to London Heathrow Airport in May 1997. This is one of two modified 747-200Bs assigned to the United States Presidential Pilot’s Office.
Boeing VC-25A
Самолеты президента. Перевозка президента США повышает престиж Boeing. Два президентских 747-2G4B под обозначением VC-25A состоят на вооружении 89-го транспортного авиакрыла, дислоцированного на базе Эндрюс, штат Мэриленд. VC-25A предназначен для перевозки президента и его штаба. Экипаж самолета состоит из 23 человек, пассажировместимость 70 человек, дальность полета без дозаправки 11490 км. Экипаж включает 10 человек летного состава, трех специалистов связи и десять человек обслуживающего персонала. В чрезвычайной ситуации VC-25A может быть использован как ВКП - самолет оснащен 85 телефонами, 19 ТВ мониторами, 11 видеомагнитофонами, помехоустойчивой шифровальной радиоаппаратурой, факсами. В апартаментах президента оборудованы два спальных места, имеются гардероб и туалет. VC-25A с президентом на борту имеет позывной "Air Force One". Первый VC-25A (82-8000) поступил в 89-е авиакрыло 30 сентября 1990 года, второй (92-9000) - 30 декабря 1990 года. Впервые VC-25A (82-8000) выполнил задачу 6 сентября 1990 года - президент Джордж Буш летал на нем в Топеку, штат Канзас, и Таллахаси, штат Флорида. На следующий день VC-25A доставил Буша в Финляндию.
THE USAF has started modifying the first of two Boeing 747-8s that will serve as a new flying White House.
President Joe Biden waves from Air Force One before departing from Andrews Air Force Base in Maryland on March 16, 2021
Scott Bateman is familiar with flying commercial variants of the Boeing 747
The film crew captured the enormous logistical effort required to maintain the fleet
Other
Seen here at McGuire AFB, New Jersey, in October 1975, 747-131F serial 5-280 wears its original Imperial Iranian Air Force (IIAF) colour scheme of white upper surfaces and silver undersides separated by a dark green cheatline, with roundels on the fuselage aft of the wings and Iranian flag on the fin. It was re-serialled 5-8101 in 1976.
Originally 5-281 in IIAF service, former TWA 747-131F was re-serialled 5-8102 in 1976, and is seen here the following year. This aircraft has not flown for some time and remains in a stored condition on the Karbor ramp at the IRIAF’s 1st Tactical Fighter & Transport Base at Mehrabad International Airport in 2021.
747-2J9F serial 5-8115, wearing its civil registration EP-SHA as well as the IRIAF legend on its fuselage, at Amsterdam in the early 1990s. Note the stylised tulip insignia painted on the fins of IRIAF 707s and 747s at that time, applied as a tribute to the Iranian war dead of the Iran-Iraq War. This aircraft is non-airworthy in 2021.
IRIAF Boeing 747-13KSFI, 5-8103, is pictured lining up on one of Mehrabad's two runways. It is one of eleven 747-100s and five -200s supplied to the air force during the last Shah's reign, which ended in 1979. All of them were delivered as tanker/transports, and visible on this example is the air-to-air refuelling boom under the tail. This 747 is one of two that have since had their booms removed and been converted solely for passenger use. Only three or four of these ‘Jumbos' are believed to be operational
Four IRIAF KC-747 crew chiefs pose for a photograph in front of 5-8103, including Aflatoon Adhami (furthest left) who participated in the attack on H-3 as a boom operator refuelling IRIAF F-4Es at very low level.
Иранские Boeing 747 способны дозаправляться в воздухе от летающих танкеров Boeing 707-3J9C. Но иранский парк самолетов-заправщиков, полученных из США, страдает от нехватки запчастей, вызванной санкциями.
Formerly N93102 with TWA, 747-131F serial 5-285 takes on fuel from an IIAF KC-707 via its nose-mounted receptacle. The 747 was re-serialled 8-5106 in 1976 and was destroyed during an Iraqi Air Force bombing raid at Lake Urmia in northern Iran in November 1986.
IIAF KC-747 serial 5-8107 refuels a trio of ECM pod-equipped McDonnell Douglas F-4E Phantom IIs of the USAF’s 496th Tactical Fighter Squadron near the 7th Tactical Fighter Base at Shiraz during a CENTO exercise in August 1977. The Central Treaty Organisation was a military alliance between Iran, Iraq, Pakistan, Turkey and the UK, but which often also included American forces.
KC-747 serial 5-8107, accompanied by a MiG-29UB (top), F-4E (middle) and F-14A, during an Iranian Military Day Parade in Tehran in April 2015. One of the IRIAF’s three KC-747s, this aircraft has also used the civil registration EP-NHP since the early 1980s, but has been withdrawn from use and remains in storage today.
The highlight of this year's Kish air show was a flypast of the world's sole operational KC-747 tanker escorted by three F-4E Phantoms and two F-14A Tomcats on the last two days of the show.
By the end of October 1978 the IIAF had taken delivery of four of the five 747-2J9Fs ordered in 1976, all fitted with hinged nose-doors, as seen here yawning open. The four were serialled 5-8113 (seen here) to 5-8116; the fifth, intended to be 5-8117, was still under construction in the USA when the 1979 revolution occurred and it was never delivered.
The Open House static display at Edwards. In the foreground is NASA’s NC-130B, visiting from Ames-Moffett, San Francisco, dwarfed by one of the two 747 Shuttle-carriers in use and, in the centre, the famous NB-52B ‘008’.
NASA 905/Enterprise composite (18 Feb 1977).
Первые атмосферные испытания "Шаттла". После завершения постройки первого орбитального корабля "Шаттла" (Space Shuttle Orbiter, SSO) требовалось провести его испытания при полете в атмосфере. Для этих целей был доработан Boeing 747, ранее принадлежавший авиакомпании "American Airlines". Эта машина, названная Shuttle Carrier Aircraft (SCA), имела усиленную конструкцию, узлы для крепления SSO и дополнительные кипи на стабилизаторе. НАСА самолет был передан 14 января 1977 года. Первые попеты проводились без отделения SSO от носителя. Первый пилотируемый полет Enterprise с отделением от SCA состоялся 13 августа.
Air launch drop tests were a critical part of qualifying the orbiter for flight operations and a converted American Airlines Boeing 747-100 was used to carry Enterprise to altitude. This aircraft is also used for ferrying orbiters between continental locations. A Northrop T-38 chase aircraft gives a measure of scale to the 747/orbiter combination.
NASA has two Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft; N905NA is seen here transporting 'Columbia' from the production facility at Palmdale, California, to the Kennedy Space Center in March 2001. Note the tailplane endplates that were fitted to offset the destabilising effects of the Shuttle.
Separation of the orbiter from its Boeing 747-100 carrier aircraft during one of the last air launched test flights in 1977 with the tail cone removed. To reduce drag, the tail cone is attached for all ferry flights.
Boeing 747-123 Shuttle Carrier Aircraft N905NA (c/n 20107) carrying the Phantom Ray UAV is seen departing St Louis-Lambert International Airport in Missouri on December 13, 2010, for the test sortie prior to delivery to Dryden.
General Electric's Boeing 747-121 flying test-bed aircraft, N747GE, gets airborne from Victorville, California, on February 22, 2007 for the first time with a GEnx-IB powerplant mounted on the port inboard engine pylon. The flight marked the commencement of flight-testing with the new engine for the Boeing 787 Dreamliner. The 747 had to be specially modified to manage the electrical load from the GEnx's two starter-generators and to provide the required power for electrical ground and air starts. Around three flights per week will be undertaken over the next three months for the initial programme, prior to a second series of test later this year. Certification is planned for September 2007.
Rolls-Royce's Boeing 747-267B (N787RR, c/n 21966, ex TF-ATD) is testing the CTi blades at Tucson, Arizona.
Сборочный цех завода в Эверетте, начало 1980-х годов. Ведется сборка трех самолетов 747-200 и одного 747SP. По окраске рулей направления можно видеть, что два авиалайнера предназначены для авиакомпаний "Alitalia" и "Air France", а SP - для авиакомпании "Qantas".
Двигатель CF6 проходит обслуживание на Boeing 747 авиакомпании KLM в аэропорте Шипхоль, Амстердам. У первых вариантов двигателя тяга была 142 кН, а у новой модели Dash 80E-1 тяга составляет 320 кН.