Junkers Ju.87B
Варианты:
Junkers - Ju.87B - 1938 - Германия
Страна: Германия
Год: 1938


Бомбардировщик
Описание:
Ju.87B
Junkers Ju 87 Stuka
Flight, September 1939
Germany's Dive-Bombers
Фотографии:

Обломки (12)

Ju.87B

Пикирующий бомбардировщик, одномоторный цельнометаллический моноплан с неубирающимся шасси. Экипаж 2 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Юнкерс флюгцойг унд моторенверке" под руководством Г.Полльмана. Опытный образец Ju 87V1 впервые взлетел в апреле 1935 г. Серийное производство начато в январе 1937 г. Строился на заводах "Юнкерс" (Дессау) и "Везер флюгцойгбау" (Берлин). В общей сложности выпущено 5709 экз.
Состоял на вооружении в Германии с марта 1937 г., в Италии - с конца 1940 г., в Болгарии и Румынии - с 1942 г., в Венгрии - с мая 1943 г.
Основные серийные модификации (как бомбардировщика):
   - Ju 87А с мотором Jumo 210Ca/Da, вооружение 2x7,9, бомбы до 500 кг;
   - Ju 87B с мотором Jumo 211A, вооружение 3x7,9, бомбы до 500 кг;
   - Ju 87C, палубный вариант Ju 87B с отстреливаемыми стойками шасси;
   - Ju 87R, вариант Ju 87B с увеличенным запасом горючего;
   - Ju 87D с мотором Jumo 211J, новой носовой частью фюзеляжа, усиленной бронезащитой, вооружение 3x7,9 (2x20 или 6x7,9 в контейнерах дополнительно), бомбы до 1800 кг.
Первое боевое применение - в Испании в конце 1937 г. Пикировщики Люфтваффе участвовали во всех кампаниях - в Польше (сентябрь 1939 г.), в Дании и Норвегии (апрель 1940 г.), во Франции (в мае 1940 г.). С января 1941 г. немецкие бомбардировщики появились в Италии, в апреле бомбили Югославию и Грецию. С июня применялись против Советского Союза. Ju 87 служил как дневной и ночной бомбардировщик, буксировщик грузовых планеров до конца войны. Итальянские самолеты применялись в Средиземноморье в 1941-1943 гг. Румынские машины с июня 1941 г. воевали против СССР, с осени 1944 г.- против немцев. Венгерские Ju 87 появились на фронте под Гомелем в августе 1943 г. и служили до августа 1944 г. Болгарские пикировщики участвовали в освобождении страны от немцев в сентябре - ноябре 1944 г.
Ju 87 был снят с производства в 1944 г., но сохранялся в строю Люфтваффе до конца войны. В Болгарии его сняли с вооружения в 1946 г.

Junkers Ju 87 Stuka

<...>
   К началу Второй мировой войны Люфтваффе имели на вооружении 336 пикировщиков Ju 87B. Ju 87B также поставлялись Италии, где их назвали Picchiatello, Болгарии, Венгрии и Румынии. Ju 87 широко использовались на Восточном фронте, поначалу с большим успехом, но уже к началу 1943 года потери в дневных вылетах стали столь велики, что самолеты стали применять преимущественно ночью. Всего выпустили более 5700 машин, большая часть из которых была построена после 1940 года, когда уже была ясна уязвимость этих самолетов без соответствующего истребительного прикрытия. Но выпуск приходилось продолжать, так как у немцев не было машины для замены. В 1943 году был разработан усовершенствованный вариант Ju 187, так и не нашедший воплощения в металле.


Варианты
  
<...>
   Ju 87B-0: предсерийная партия Ju 87B
   Ju 87B-1: серийный вариант с доработанным фюзеляжем, обтекателями колес и двигателем Jumo 211Da мощностью 1200 л. с. (895 кВт); максимальная бомбовая нагрузка 500 кг
   Ju 87B-2: усовершенствованный серийный вариант с бомбовой нагрузкой 1000 кг
<...>

Flight, September 1939

Germany's Dive-Bombers
By H.F.King

The Junkers Ju 87

   To quote a statement issued from the Junkers works about three months ago: "It is no longer a secret that Germany had taken up the construction of military aircraft quite some time before she recovered her liberty of armament, and in this connection we should mention the activities of junkers Flugzeug-und-Motorenwerke, which never neglected the development of such craft (dive-bombers) in their Swedish branch works before 1933.” The Swedish prototype referred to was the K47, a two seater with 600 h.p. B.M.W. engine. Bombing trials conducted with the machine by the Swedish Government are said to have given results which have not been surpassed up to the present.
   The Ju 87, which is a direct descendant of the K47, is exceptionally easy to recognise because of its sharply cranked wing and fixed undercarriage. It was first seen in public at Nuremburg in September last year and was used effectively during the Spanish War. It is believed to have been active in Poland and, more recently, on the Western Front.
   A Spanish writer states that Junkers dive-bombers first appeared in the Spanish conflict at the beginning of 1938 and that they were used on the drive to the Mediterranean coast, during the fighting on the Ebro front and on the Catalonian offensive. The favourite targets in Spain were road crossings and bridges, staff headquarters, harbours and ships. The writer states that a direct hit with 500 kg. (1,100 lb.) of explosive is enough to form a crater which may put even a modern asphalt or concrete road out of condition for days.
   The Ju 87s proved particularly successful in the warfare which characterised the final phase of the Spanish conflict. namely, the bombing ot ports and ships on the Mediterranean coast. Harbour basins, dock equipment, warehouses and railway sidings were the objects of diving attacks with heavy bombs in consideration of their solid construction. The havoc wrought in Valencia, Tarragona, and Barcelona was due chiefly to the activities of the dive-bombers, which also accounted for a large proportion of the ships damaged or sunk. In particular, one pilot accounted single-handed for three large steamers off Tarragona, each time securing a direct hit.
   Structurally, the Ju 87 is not without interest. The fuselage is in two halves, joined approximately along the centre line and giving an oval cross section. The cantilever wing has the usual Junkers flaps and carries the diving brakes, which take the form of slats mounted just aft of the leading edge on each side. During normal flight these are turned edge-on to the air-stream and when required lor use are adjusted through 90 deg. The Junkers concern emphasises that “this means for limitation is not incorporated as a protection against structural failure, as requisite possibly in other designs of dive-bomber, but solely in thorough appreciation of tactical requirements for effective employment of dive-bombers.” It is emphasised that the Ju 87 can be pulled out of the fastest dive with full load and with the diving brakes off in safety.
   The two-seater arrangement was adopted to give greater defensive fire power on long flights. Armament takes the form of two fixed machine guns (these could probably be replaced by 20 mm. or 23 mm. shell-guns) and a third machine gun on a rotating mounting in the rear cockpit. A single large bomb of 550 or 1,100 lb. is carried behind the radiator housing. In addition, there are racks for four bombs of 110 lb. each under the wings outboard of the diving brakes.
   The main bomb is mounted on the deflector fork, which prevents it hitting the airscrew on release in a steep dive.
   Complete wireless equipment and night-flying equipment is installed. There is a neat arrangement in the cockpit enclosure permitting the roof to be thrown off in an emergency, and between the two cockpits is a sturdy member to protect the crew in the event of the machine overturning on the ground.
   The earlier Ju 87s may be recognised by their large trouser-type undercarriage fairings. In the present model, however, these have been replaced by a spatted design.
   The Ju 87 with the trousered undercarriage was fitted with the 650 h.p. Junkers Jumo 210 inverted vee-twelve engine, though the modern type has the Jumo 211 of about 1,000 h.p. This unit is a petrol injection type and gives a take-off power of 1,200 h.p. Both types of Jumo engines are very compact and the pilot has a good forward view over the nose in a bombing dive.
   Even with the Jumo 211 the performance of the Ju 87 is comparatively low and the top speed at altitude can be little better than 240 m.p.h. Other figures are: T.V. speed without diving brakes, 430 m.p.h.; ceiling, 24,500ft.; all-up weight, 9,350 lb.
Этот Ju 87 из 77-й эскадры пикирующих бомбардировщиков так и не вышел из пике, после того как его подбил истребитель Королевских ВВС во время налета 18 августа 1940 года. Самолет упал в Уэст Вройле возле Чичестера.
Конец французской кампании - ремонтные службы эвакуируют подбитый Ju 87
В битве за Англию немцы были вынуждены использовать фронтовые бомбардировщики. Этот Ju 87B скапотировал на размокшем аэродроме
Ju 87 из 77-й эскадры пикирующих бомбардировщиков, скапотировавший на взлете в Нормандии. Такие инциденты не были редкостью, когда самолеты взлетали со спешно подготовленных полевых аэродромов.
Luftwaffe wits coined the ironical term Fliegerdenkmal or “air memorial” for this most embarrassing of pilot predicaments. In this case snow may have clogged the “Stuka” (dive-bomber) main-wheel streamlined “spats”; the place in Germany is not quoted, but the date was February 18, 1940. The fuselage unit code-letters “SI+GK” suggest that “Rote Gustave” (individual letter “Red-G”) was on the strength of the Second Stoffel of the First Stukageschwader (2./St.G.I).
Ополченцы местной самообороны стоят у Ju 87, совершившего 18 августа 1940 года вынужденную посадку на поле для гольфа Хэм Мэнор близ Ангмеринга.
Ju87 был достаточно прочным самолетом и возвращался на аэродром даже с повреждениями. Самолет обер-лейтенанта Хартманна из 3-й эскадрильи 77-й эскадры получил серьезные повреждения крыла над Варшавой.
Flak damage to the Ju87 of Oberleutnant Hartmann of 1.Gruppe, after an attack on Polish positions on September 6, 1939.
Не исключено, что этот Ju 87 совершил вынужденную посадку возле белорусской деревни после обстрела с земли
"Кубанская мясорубка" оказалась весьма тяжелым истпытанием для экипажей уже изрядно устаревших "лаптежников".
Конец "крымского моста". Советские войска захватили "Херсонес" - последний немецкий аэродром на территории Крыма. Все летное поле аэродрома было буквально завалено разбитой и брошенной авиатехникой
Сбитый в районе Мурманска Ju87. На личном боевом счету Бориса Сафонова числится три сбитых самолета этого типа.
Ju 87, сбитый под Корсунь-Шевченковским