RU

/

EN
burger-menu

Поиск по сайту:

airplane photo

Страна : США

Год : 1954

Транспортный самолет

Lockheed C-130 Hercules

   C-130 Hercules - самый популярный западный военно-транспортный самолет, он находится в серийном производстве дольше, чем любой другой самолет в истории. Данные машины в большом количестве находятся в эксплуатации на всех континентах, причем многие эксплуатанты заменяют машины старого выпуска на новые. Первый из двух опытных YC-130 (затем YC-130A) поднялся в воздух 23 августа 1954 года, самолет был оснащен ТВД Allison YT56A-1 мощностью 3250 л. с. и трехлопастными воздушными винтами. Hercules первого варианта выпускался до середины 1996 года, за это время количество стран-эксплуатантов превысило 60.
   Самолет оказался настолько хорошим, что на его базе была создана масса различных вариантов и специализированных модификаций, включая: ганшипы серии AC-130 (AC-130A, E, H и U); самолеты семейства DC-130 - DC-130A, E и H - самолеты управления беспилотными летательными аппаратами; EC-130 - самолеты радиоэлектронной разведки и психологических операций (EC-130E, H и V); HC-130 - поисково-спасательные самолеты (HC-130B, H, N и Р); JC-130 - самолеты, переоборудованные для различных испытаний (JC-130A, B и F); KC-130 - самолеты-заправщики (KC-130F, H, R, T и T-30); LC-130 - модификации для работы в условиях Арктики и Антарктики (LC-130F, H и R); MC-130 - самолеты специального назначения для обеспечения действий сил специальных операций (MC-130E и H); NC-130 - самолеты для специальных испытаний (NC-130A, B, E и H); RC-130 - самолеты, оборудованные для фоторазведки (RC-130A и S); VC-130 - штабные и VIP-транспортные самолеты (VC-130B и H); WC-130 - самолеты, переоборудованные для разведки погоды (WC-130B, E и H).
   Конструктивно самолет представляет собой моноплан с высокорасположенным крылом, грузовым отсеком с грузовой рампой и механизацией пола кабины. Грузовая кабина - герметизированная, может быстро переоборудоваться для перевозки личного состава, носилочных раненых или просто пассажиров, а пол грузовой кабины расположен вровень с кабиной армейских грузовых автомобилей, что существенно упрощает погрузку и разгрузку. Hercules может использоваться (и используется) для выброски парашютистов, а также для доставки грузов парашютным способом (в том числе и так называемая LAPES - от "low-altitude parachute extraction system", что можно перевести как "парашютная система для сброса грузов с малых высот"). Базовый вариант Hercules может брать на борт 78 военнослужащих (в плотной компоновке - 92 военнослужащих), либо 64 парашютиста, либо 74 носилочных раненых.
   Два опытных самолета YC-130A были построены на заводе подразделения компании "Skunk Works" в Калифорнии, но все следующие 2156 серийных самолетов строились на заводе в городе Мариетта, штат Джорджия. Первый из 231 серийного самолета модификации C-130A поднялся в воздух 7 апреля 1955 года, поставки ВВС США были начаты в декабре того же года. Оставшиеся самолеты затем были оснащены четырехлопастными воздушными винтами, РЛС APN-59 в носовой части (нос получил прозвище "Pinocchio") и др. Данные усовершенствования были разработаны для следующей модификации C-130B.
   На C-130B, которые строились в количестве 230 самолетов, внедрили ряд усовершенствований, увеличили емкость топливной системы и установили четырехлопастные воздушные винты Hamilton Standard. Обычно C-130B не несли подкрыльевых пилонов для ПТБ, но по дальности и продолжительности полета превосходили самолеты других модификаций. ВМС США приобрели семь транспортных самолетов, созданных на базе C-130B, но получивших обозначение GV-1U (затем C-130F).
   В 1961 году выпуск машин по заказам ВВС США и зарубежных заказчиков был переведен на модификацию C-130E - построен 491 самолет, эти машины оснащались двигателями T56-A-7 мощностью по 4050 л. с. и отличались увеличенной взлетной массой (вместо 56 336 кг у C-130A - 79379 кг, включая 17 555 кг полезной нагрузки, которую самолет мог доставить на расстояние до 2298 км). Новая модификация получила крыло с усиленными лонжеронами и более толстой обшивкой, а также новое шасси. На C-130E также можно было подвешивать под крылом баки увеличенной емкости (5148 л), которые располагались между двигателями. В ходе эксплуатации C-130E неоднократно проходили модернизацию, получив новую авионику, усовершенствованную навигационную систему и другое оборудование. Вариант C-130G - модификация, созданная для ВМС США на базе C-130E.
   C-130H - одна из самых востребованных модификаций самолета, оснащенная двигателями T56 и строившаяся в количестве 1089 машин. Самолет может доставить груз массой 19686 кг на расстояние 2298 км. Вариант C-130H разрабатывался изначально для экспортных заказчиков, первый полет состоялся в ноябре 1964 года, а его поставки были начаты с марта 1965 года. Впрочем, с апреля 1975 года самолеты C-130H стали поставляться и ВВС США. Самолет получил новый усиленный кессон крыла, усовершенствованные тормоза, новую авионику и силовую установку с четырьмя двигателями T56-A-15 мощностью по 4900 л. с. Данные усовершенствования затем были внедрены и на более ранних модификациях. Часть C-130H может быть быстро переоборудована в медико-эвакуационный вариант.
   C-130H стал базой для создания различных других вариантов, включая C-130H(AEH), воздушный госпиталь для Саудовской Аравии, и C-130H-MP - морской патрульный самолет (самолет БПА) для Индонезии и Малайзии.
   C-130K - вариант C-130H для британских ВВС, отличающийся британскими авионикой и бортовым оборудованием. 66 самолетов C-130K получили обозначение Hercules C.Mk 1, но после ряда доработок получили новые обозначения: Hercules C.Mk 1P - самолет со штангой топливоприемника системы дозаправки в полете; Hercules C.Mk 1K - вариант с увеличенной емкостью топливной системы и топливозаправочным агрегатом типа "hose-and-drum"; Hercules W.Mk 2 - один самолет для метеорологических исследований; Hercules C.Mk 3 (затем C.Mk 3P) - удлиненная версия, отличающаяся вставкой в фюзеляж длиной 4,57 м (как ранее было сделано на гражданском L-100-30), что позволило увеличить численность перевозимых военнослужащих с 92 до 128 человек. Компания "Lockheed" выпускала аналогичным образом удлиненный вариант под обозначением C-130H-30.
   Ряд эксплуатантов приобрел гражданские модификации Hercules, которые обозначались самой компанией как L-100 (построено 113 самолетов). Получивший сертификат типа в феврале 1965 года, базовый вариант L-100 был в целом схож с модификацией C-130E, но отличался отсутствием пилонов для ПТБ. Вариант L-100-20 отличался вставками перед и позади крыла, что удлинило фюзеляж на 2,54 м, а вариант L-100-30 имел фюзеляж, удлиненный на 4,57 м.

Показать полностью
  • Описание
  • Air International 2016-11 / C-130 Hercules: The World's Workhorse

    YC-130 Hercules, serial number 53-3397, on the type’s maiden flight from Burbank, California, on August 23, 1954, en route to Edwards Air Force Base.

  • Aviation Historian 21 / A.Grandolini - Operation Bolo & Project Silver Dawn

    A pair of Lockheed C-130B-IIs similar to this example were employed for the first and only time in a tactical role during Operation Bolo. The 6988th Security Squadron crew (or "Bats" as they were known) comprised linguists and translators who eavesdropped on orders issued by the VPAF controllers and passed the information on to the USAF pilots.

  • Мировая Авиация 60

    С самого начала эксплуатации C-130 стал в ВС США поистине незаменимым. Ни один самолет долгое время не мог сравниться с ним по массе перевозимого груза и дальности полета. И до сих пор в мире сохраняется спрос на самолеты C-130.

  • Air International 2006-09 / R.Burgess - US Naval aviation 2006 /Military/ (3)

    Naval Air Force Reserve provides airlift for the whole fleet using a number of aircraft types. Pictured is a C-130T of VR-54 Revelers, one of 20 of this type of Hercules in use with five Navy squadrons.

  • Air International 2020-11 / News: Commercial, Military

    Former USAF C-130H Hercules 83-0488 (c/n 5014) arriving at Bogota, Colombia, in early September 2020 following a ferry flight from the States

  • Air International 2014-11 / News

    At Eindhoven AB in the Netherlands on September 20, 2014 are C-130H Hercules 91-1236 from the Kentucky ANG’s 165th Airlift Squadron (AS), 123rd Airlift Wing (AW) and C-130H 80-0320 from Georgia ANG's 158th AS, 165th AW.

  • Air International 1996-03 / D.Allport - Military transport aircraft directory (1)

    USAF/Kentucky ANG/125th Airlift Wing/165th Airlift Squadron C-130H 92-1231 was delivered on May 14,1992, becoming the 2,000th Hercules to roll off the production line. Since then, around another 140 were produced before production recently switched to the new-generation C-130J.

  • Air International 2016-08 / M.Clements - Samurai Hercules /Military/

    Kanto 21 on the ramp at Yokota Air Base, Japan. The C-130H carries 6,700 US gallons (25,362 litres) of fuel in six integral wing tanks; the external tanks under the wing each have a capacity of 1,300 US gallons (4,921 litres).

  • Air International 2013-08 / K.van der Mark - Never Change a Winning Formula /Military/

    The C-130H of 334 Squadron was usually the first aircraft to taxi for take-off.

  • Мировая Авиация 88

    C-130H из 517-й эскадрильи авиаперевозок, базировавшейся на авиабазе Элмендорф, штат Аляска, вылетает из Дарвина, Австралия, на задание по снабжению Дили, Восточный Тимор, в рамках операции "Stabilise". В 1999 году ВВС США обеспечили поддержание мира, гуманитарную помощь и вооруженную защиту населения, действуя в составе сил INTERFET (Международные силы Восточного Тимора) вовремя гражданских волнений.

  • Авиация и Космонавтика 2023-10 / В.Морозов - «Вспышка ярости» в бархатный сезон или маленькая война в октябре

    C-130 над ВПП аэропорта Перл. 26-27 октября 1983 г. На переднем плане группа десантников из 82-й ВДД США

  • Авиация и Космонавтика 2023-10 / В.Морозов - «Вспышка ярости» в бархатный сезон или маленькая война в октябре

    C-130 ВВС США над ВПП аэродрома Перл. На заднем плане видны «богатые трофеи» американцев - Ан-26 и Ан-2, октябрь-ноябрь 1983 г

    Другие самолёты на фотографии: Антонов Ан-2 - Россия - 1947Антонов Ан-26 - Россия - 1969

  • Air International 2006-11 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow

    The first USAF Hercules to complete the Avionics Modernization Program, C-130H2 89-9101 from Air Force Reserve Command's 908th Airlift Wing/357th Airlift Squadron at Maxwell AFB, Alabama, makes its first flight following conversion from Lackland AFB, Texas.

  • Air International 2018-11 / Airscene

    C-130H 92-3284/6Z of the 96th Airlift Squadron, the modern incarnation of the 96th Troop Carrier Squadron which participated in Operation Market Garden in September 1944, at Eindhoven Air Base.

  • Мировая Авиация 145

    Гуманитарные операции. Благодаря своей способности работать с полевых аэродромов и вместительности Hercules часто используют для проведения гуманитарных операций. Упаковки с продовольствием, медикаментами и другими припасами могут быть выгружены и методом сброса. Гуманитарные рейсы выполнялись в Восточный Тимор (фото), Мозамбик, Камбоджу и Родезию.

  • Мир Авиации 1996-02

    C-130E из 37TAS (тактическая транспортная эскадрилья), 435 TAW из состава ВВС США в Европе (авиабаза Рейн-Майн). Шереметьево, лето 1995г.

  • Мировая Авиация 60

    C-130A состояли на вооружении резерва ВВС США до начала 1980-х годов, а потом были проданы в ряд государств мира, включая Гондурас, Мексику и Перу.

  • Aeroplane Monthly 1986-08 / P.Chinnery - The Air War over Vietnam (8)

    The last USAF C-130 trans­port mission in South Vietnam was flown on December 27, 1970.

  • Air International 2017-05 / Airscene

    C-130H 86-0410 of the 189th Airlift Wing from Little Rock Air Force Base, Arkansas carrying an AAQ-28 Litening pod on the outer-wing pylon.

  • Air International 2018-05 / News by countries

    C-130H 92-1536 (c/n 5325) of Wyoming Air National Guard's 153rd Airlift Wing was the first legacy H-model to be modified with upgraded Rolls-Royce T-56-3.5 engines, NP2000 eight-blade propellers and electronic propeller controls.

  • Air International 2007-05 / J.Lake - Fighting Tomorrow's Wars with Yesterday's Aircraft /Military/

    USAF C-130E and 'H Hercules are also starting to feel their age with some aircraft having been grounded by centre wing box fatigue problems. Part of the shortfall is being alleviated by deliveries of new C-130Js, though to replace the whole fleet of older Hercules would be extremely expensive. Pictured is a C-130H of the 133rd Airlift Wing of the Minnesota Air National Guard.

  • Air International 2016-08 / M.Clements - Samurai Hercules /Military/

    Kanto 22 flying over mainland Japan. Restrictions on low flying mean the squadron regularly deploys to Thailand and Singapore for training.

  • Air International 2016-08 / M.Clements - Samurai Hercules /Military/

    The area of responsibility for the 36th AS is huge, covering 50% of the world's surface, and stretching from Afghanistan to Guam in the Pacific Ocean.

  • Air International 2000-04 / R.Francillon - Civilian Broncos /Commercial aviation/

    A BLM Bronco and a MAFFS-configured C-130E of the 115th AS, 146th AW, California ANG, fly in trail formation over the Santa Inez Mountains in Southern California during MAFFS training in 1996.

    Другие самолёты на фотографии: North American OV-10 Bronco - США - 1965

  • Мировая Авиация 70

    Значение C-130 на протяжении всего конфликта сложно переоценить. Представитель Военно-транспортного командования полковник Джонсон заявил: "Их экипажи сохранили нам день после начала сухопутной фазы операции. Самая ужасная
    за последние 15 лет погода превратила пустыню в болото. Армейские автоколонны увязли в грязи, тогда снабжение наших сил в глубине территории противника стали осуществлять C-130, сбросив на парашютах тонны грузов, включая боеприпасы. Без этих самолетов мы не смогли бы одержать победу всего через 100 часов после начала сухопутной фазы операции".

  • Мировая Авиация 145

    Операции против Ирака. Во время операций "Щит пустыни" и "Буря в пустыне", огромный флот военно-транспортных самолетов коалиции доставлял военное снаряжение и припасы, обеспечив войска всем необходимым к началу активных боевых действий. Две машины ВВС США сфотографированы над Кувейтом после окончания войны. Hercules также были задействованы в обеспечении запретной для полетов зоны над Ираком.

  • Air International 2015-03 / News

    Bangladesh Air Force (BAF) Chengdu F-7BG Airguards F934 and F940 from the 5th Squadron 'Defenders’ based at BAF Base Bangabandhu escort US Air Force C-130H Hercules 74-1661/‘YJ’ from the 374th Airlift Wing/36th Airlift Squadron at Yokota Air Base, Japan, during Exercise Cope South near Kishoreganj, Bangladesh, on January 28, 2015. Three Yokota-based C-130Hs deployed to BAF Base Bangabandhu, Dhaka-Kurmitola, Bangladesh, for the exercise, which took place from January 24 to 30.

    Другие самолёты на фотографии: Chengdu J-7 / F-7 - Китай - 1966

  • Мировая Авиация 88

    C-130E Hercules ВВС США сбрасывает грузы на учениях в 1970-е годы. Одно из множества ценных качеств машин Hercules - способность точной доставки грузов либо парашютистов с использованием опускаемой рампы - в те зоны, где посадка невозможна.

  • Мировая Авиация 57

    Грузы на поддонах могут сбрасываться с самолета на парашютах двумя параллельными потоками. C-130 оборудован системой LAPES для сброса грузов на парашютах с малых высот. Раскрытый парашют вытягивает груз с рампы на высоте всего нескольких десятков метров над землей.

  • Авиация и Космонавтика 2022-08 / В.Морозов - Воздушная война во Вьетнаме (33)

    Транспортный самолет C-130 и вертолеты UH-1H на одной из авиабаз Южного Вьетнама. Фото второй половины 1968 г.

    Другие самолёты на фотографии: Bell UH-1D Iroquois / Model 205 - США - 1961

  • Air International 2021-02 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, GA

    International Air Response C-130A Hercules N120TG attempts to recover a Gremlins during a test at the Dugway Proving Ground in Utah

    Другие самолёты на фотографии: Dynetics X-61 Gremlin - США - 2019

  • Мировая Авиация 57

    Одной из малоизвестных функций C-130 является борьба с пожарами. Четыре подразделения ВВС США эксплуатируют эти самолеты, которые могут быть оборудованы модульной системой пожаротушения.

  • Мировая Авиация 175

    C-130 переоборудуется в противопожарный самолет путем установки специальной системы - MAFFS (Modular Airborne FireFighting System Force). На фотографии - самолет из 302-го авиакрыла Резерва ВВС США.

  • Мировая Авиация 88

    Поставка продуктов и оборудования - только одно из гуманитарных заданий, выполняемых самолетами C-130. На снимке: Hercules Национальной гвардии штата Вайоминг, оснащенный модульной системой тушения пожаров, сбрасывает водно-порошковую противопожарную смесь на очаг возгорания на индонезийском острове Суматра в ноябре 1997 года.

  • Мировая Авиация 243

    Данный Hercules оборудован модульной авиационной противопожарной системой, включающей пять баков для реагента Phos-Check (на фотографии) и два компрессора для сжатия воздуха. Сброс реагента производится через сопла на рампе.

  • Air International 2020-02 / J.Hunter, K.Chapman - Retirement Jobs /Military/

    A US Forest Service C-130H, acquired through the secondhand market and modified as a firebomber.

  • Air International 2018-05 / Airscene

    The programme by the US Forestry Service to operate its own fleet of C-130 air tankers, using aircraft obtained from the US Coast Guard is being cancelled. Three of the seven C-130H aircraft that were to makeup the US Forestry Service fleet were seen in operation from their base at McClellan Field, with two equipped with temporary Modular Airborne Fire Fighting System units and one being used for crew training. None of the C-130s had the permanent internal systems fitted as called for in the US Forestry Service plan. The fate of these aircraft is currently unknown however the US Coast Guard has replaced some of is C-130H-series aircraft with HC-27JS.

  • Air International 2013-12 / News

    Former US Navy EC-130Q BuNo 161495 at McClellan Field in Sacramento, California, on August 28, 2013 awaiting final approval as an air tanker. After spending ten years on display in Racine, Wisconsin, it was obtained for conversion to the firefighting mission by the Coulson Group, which also owns and operates Martin Mars fire bombers. Tanker 131, N130FF, is now equipped with a 3,500-gallon internal retardant delivery system, and is expected to be the first in a series of new civilian C-130 air tankers.

  • Air International 2020-04 / K.Chapman, P.Eden - Disaster Down Under

    Lockheed EC-13OQ Hercules - N134CG (c/n 382-4904) - drops fire retardant to douse bushfires in Penrose, NSW, on January 10, 2020. Unfortunately, the aircraft collided with terrain after dropping retardant during fire control operations near Peak View, NSW, on January 23, 2020. The aircraft was completely destroyed and its three crew onboard was fatally injured. The Australian Transport Safety Bureau (ATSB) is currently investigating the accident and a final report will be published following its conclusion. The aircraft entered service in the early-1980s with the US Navy as BuNo 161496 and was placed into storage at Davis-Monthan Air Force Base (AFB), Arizona, before being resurrected and repurposed as an air tanker for Coulson Aviation in 2017.

  • Мировая Авиация 88

    Кризис в Косово в первой половине 1999 года привел к массированному вмешательству вооруженных сил НАТО. Среди прочих заданий, порученных самолетам C-130 ВВС США, было оказание помощи беженцам и снабжение американских наземных войск. На фотографии показан самолет, прибывший в аэропорт Ринас, Албания, 3 мая 1999 года.

  • Air International 2008-06 / T.Ripley - Airpower in Iraq and Afghanistan /Military/ (1)

    A large part of the intra-theatre airlift work to keep the deployed air and land forces supplied falls to C-130 Hercules, such as the USAF example pictured here on a cargo mission in Afghanistan.

  • Мировая Авиация 88

    Экипажи Hercules ВВС США, которым приходится летать по всему миру, регулярно выполняют учебные взлеты и посадки на примитивных и необорудованных ВПП. Этот C-130 садится на грунтовую полосу аэродрома Форт-Полк, штат Луизиана.

  • Мировая Авиация 70

    Грузы, доставленные на театр военных действий, развозили по фронту самолеты C-130, выполнявшие регулярные рейсы между авиабазами региона.

  • Мировая Авиация 145

    Балканы. Операции над бывшей Югославией постоянно велись с начала 1990-х годов. В конфликте на Балканах были задействованы специальные варианты Hercules, включая EW, ганшипы AC-130H и U, самолеты для спецопераций MC-130H/P, поисково-спасательные машины и заправщики KC-130. Но обычные C-130 также играли важную роль.

  • Мировая Авиация 116

    Болгарский Су-25 на фоне C-130E американских ВВС на базе Безмер, Болгария, во время учений "Thracian Spring" в 2008 году. Созданные для уничтожения техники НАТО в Европе, Су-25 ныне действуют с бывшими противниками.

    Другие самолёты на фотографии: Сухой Су-25 Грач - Россия - 1975

  • Мировая Авиация 147

    Hercules является одним из самых известных и успешных военных самолетов в истории мировой авиации, причем даже старые Lockheed C-130 Hercules по-прежнему востребованы

  • Мировая Авиация 88

    Военнослужащие США и Нидерландов готовят мешки с рисом на грузовых поддонах для жертв урагана "Митч". Поставки осуществлялись самолетами C-130H авиации Национальной гвардии штата Западная Вирджиния из США в Ля Меза, Гондурас, в ноябре 1998 года.

  • Мировая Авиация 88

    В ходе международной операции "Stabilise" по поддержанию мира в Восточном Тиморе персонал ВВС США загружает новозеландский БТР в Дарвине, Австралия.

  • Мировая Авиация 145

    Балканы. Операции над бывшей Югославией постоянно велись с начала 1990-х годов. В конфликте на Балканах были задействованы специальные варианты Hercules, включая EW, ганшипы AC-130H и U, самолеты для спецопераций MC-130H/P, поисково-спасательные машины и заправщики KC-130. Гуманитарные полеты выполнялись с баз в Албфнии в 1999 году (на фото), а также в Боснии в 1992 году.

  • Мировая Авиация 161

    Миротворцы в Либерию доставлялись самолетами. На снимке - C-130E 86-го военно-транспортного авиакрыла ВВС США доставил в Ливию миротворческий контингент из Мали, контингент менялся на ротационной основе каждые шесть месяцев.

  • Air International 2017-11 / M.Clements - Green Hornets and the Super Hercules /Military/

    US Army soldiers board a C-130J Hercules from the 61st Airlift Squadron, for a paratroop drop at Fort Bragg, North Carolina.

  • Авиация и Космонавтика 2022-11 / В.Морозов - Воздушная война во Вьетнаме (35)

    Американские солдаты грузятся в транспортный C-130. Авиабаза Куй Нхон, Южный Вьетнам, 1970 г.

  • Air International 2018-11 / News by countries

    Sailors assigned to Fleet Logistics Support Squadron 53 (VR-53) guide a pallet aboard a C-130T Hercules during a mission providing logistics support for commands conducting maritime security operations in the US 5th Fleet area of responsibility.

  • Air International 2021-06 / News: Commercial, Military

    US Air Force C-130H Hercules 74-1674, still in full Montana Air National Guard colours, being unloaded at El Bosque, Chile, on April 22, 2021

  • Мировая Авиация 147

    Все старые C-130 оснащены четырехлопастными воздушными винтами марки Hamilton - за исключением одного C-130H, привлекавшегося к испытанию восьмилопастного воздушного винта для LC-130. Новые C-130J оснащаются модернизированными воздушными винтами Dowty R391, изготовленными из композитов и имеющими серповидную форму.

  • Авиация и Космонавтика 2021-05 / В.Морозов - Авиация во Вьетнамской войне (22)

    C-130 «Геркулес» ВВС США на авиабазе Тан Шон Нят. Один такой самолет в рассматриваемый период времени был потерян в результате авиакатастрофы

  • Мировая Авиация 145

    Гренада. В 1983 году США вторглись на Гренаду в ходе скоротечной военной операции. С самого начала в ней были задействованы C-130, сбрасывавшие грузы, ганшипы AC-130, обеспечивающие огневое прикрытие, и EC-130E EW, использовавшиеся в качестве связных. На снимке представлен транспортный C-130, доставивший на остров припасы.

  • Air Pictorial 1994-08 / M.Bowyer - Commemorating D-Day

    Shark-mouthed USAF C-130E of the 2nd Airlift Sqn taxiing out at Alconbury on June 5, 1994.

  • Air International 2018-11 / Airscene

    The forward fuselage of C-130H 92-3284 showing the World War Two style code 6Z and nose featuring a duck, and the legend 'Flying for Minnesota'.

  • Air International 2015-09 / News

    Nevada Air National Guard C-130H 79-0475 at RAF Mildenhall, Suffolk on August 1, 2015.

  • Air International 2015-09 / News

    The aircraft's tail features a silhouette-style motif of a Desert Big Horn sheep, the official state animal of Nevada.

  • Air International 2016-08 / M.Clements - Samurai Hercules /Military/

    The first of 14 C-130Js will arrive at Yokota in October 2016 as the process to begin replacing the Hs begins.

  • Air International 2016-08 / M.Clements - Samurai Hercules /Military/

    Five of the C-130Hs assigned to the 36th AS, with the 374th AW high-visibility aircraft (74-1655) heading the line.

  • Air International 2019-10 / News by countries

    The US Air Force legacy C-130H Hercules fleet is largely a big collection of old aircraft, and one which has suffered maintenance scares recently. In an era of stark choices to be made by Air Force leadership, this workhorse may not escape cuts.

  • Air International 2016-08 / M.Clements - Samurai Hercules /Military/

    C-130H 74-1669 assigned to the 36th AS undergoing its extensive two-week inspection by the 374th Maintenance Squadron isochronal inspection team at Yokota, in the ISO dock.

  • Air International 2016-08 / M.Clements - Samurai Hercules /Military/

    The ISO dock inspection on an older C-130H requires 9.7 maintenance hours per flying hour, a figure which will drastically reduce as C-130Js are put into service.

  • Air International 2020-02 / J.Hunter, K.Chapman - Retirement Jobs /Military/

    USAF C-130s stored at the 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) at Davis-Monthan Air Force Base, Arizona, in September 2019. The AMARG is also home to aircraft in deep storage from across all services of the US military.

  • Мировая Авиация 88

    С 1970 года в демонстрационной группе ВМФ США "Blue Angels" эксплуатировался C-130F в особой окраске для поддержки группы во время показов в США и за границей. В начале 1990-х годов его заменили на C-130T.

  • Мировая Авиация 57

    "Fat Albert" ("Толстый Альберт") - C-130T пилотажной группы "Blue Angels" Корпуса морской пехоты США. Самолет выполняет взлет с ракетными ускорителями JATO - это отдельный номер в показательных выступлениях группы. На практике ракетные ускорители на самолетах C-130 использовались лишь в исключительных случаях.

  • Мировая Авиация 148

    RATO: взлет с ракетными ускорителями. Самолет C-130T "Fat Albert" из пилотажной группы "Blue Angels" использовал блоки RATO лишь для зрелищности. Немецкие исследования ракетных ускорителей начались в 1920-х годах и привели к их массовому использованию во Второй мировой войне. В США разработкой блоков RATO (JATO) во время Второй мировой войны руководил Марвел Уайтсайд Парсонс.

  • Мировая Авиация 147

    Один из самых известных Hercules принадлежит пилотажной группе "Blue Angels"- это изображенный C-130T "Fat Albert" (фотография датирована 2009 годом). Надежная конструкция C-130 позволяет заказчикам эксплуатировать его с высокой интенсивностью. К сожалению, главный конструктор самолета Уиллис Хокинс умер в 2004 году.

  • Air International 1983-02 / ??? - Hercules in the RAF ... the Falklands and beyond

    A Hercules C Mk 1 in the standard configuration prior to "Operation Corporate". Of the 66 Hercules acquired by the RAF, only 11 are expected to remain in this unmodified form beyond 1985, according to present plans.

  • Air International 1986-03 / ??? - Operation Bushell Ends

    Flying high over the parched Ethiopian landscape, an RAF Hercules heads for a drop zone with yet another load of relief supplies.

  • Мировая Авиация 145

    Гуманитарные операции. Благодаря своей способности работать с полевых аэродромов и вместительности Hercules часто используют для проведения гуманитарных операций. Упаковки с продовольствием, медикаментами и другими припасами могут быть выгружены и методом сброса.

  • Мировая Авиация 137

    На момент первых поставок самолетов Hercules Великобритания еще была империей, что заметно по "пустынному" камуфляжу того периода, применявшемуся на Ближнем и Дальнем Востоке.

  • Air Pictorial 1994-08 / M.Bowyer - Commemorating D-Day

    RAF photographer Cpl John Cassidy captures the Hercules formation over Portsmouth Harbour en route to Normandy.

  • Air International 1986-03 / ??? - Operation Bushell Ends

    Two views of a Hercules demonstrating the air drop technique in Ethiopia, where some 45 per cent of the total relief supplies were eventually delivered by this method. The Hercules carried special markings including a while cross to indicate their mercy role.

  • Мировая Авиация 88

    В середине 1980-х годов C-130 британских ВВС участвовали в масштабной операции по борьбе с голодом в Эфиопии. Самолеты гуманитарной миссии с эмблемами "Mercy Flight" регулярно сбрасывали мешки с рисом. На снимке: операторы погрузочно-разгрузочных работ наблюдают за результатами сброса в 1985 году.

  • Air International 1986-03 / ??? - Operation Bushell Ends

    Supplies were loaded on the Hercules, principally at Addis Ababa or Assab, with the help of local labour, and loading was usually accomplished in about 30 minutes.

  • Air International 1999-11 / B.Taylor - Military Aircrew Training. What's Next? /Military aviation/ (7)

    Air Loadmasters are responsible for a wide variety of 'cargo' from personnel to para-dropped stores. Fixed-wing Air Loadmasters can serve on the Hercules, Tristar or VC-10, whilst their rotary-wing counterparts can be employed on the Puma, Chinook, Wessex or Sea King.

  • Air International 1986-03 / ??? - Operation Bushell Ends

    As the wet season set in, bringing intermittent rain, operations continued unabated. Soviet Antonov An-12s are visible behind this Hercules.

    Другие самолёты на фотографии: Антонов Ан-12 - Россия - 1957

  • Air Pictorial 1999-11

    The almost timeless South Downs form the backdrop to this view of Shoreham’s RAFA show. For an event commemorating the Battle of Britain, RAF participation was lamentably small.

    Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935Handley Page/BAe Jetstream / H.P.137 - Великобритания - 1967

  • Мировая Авиация 137

    На этом снимке заметно удлинение фюзеляжа версии Hercules C.Mk 3. На переднем плане стоит первый из 30 переделанных самолетов. C.Mk 3 обычно не используются для высадки десанта, а применяются для перевозок или сброса грузов на парашютах.

  • Air International 2006-07 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow

    RAF/Lyneham Transport Wing Hercules C.1 XV206, seen here on the ramp at its base at RAF Lyneham, Wiltshire, in 1992, was destroyed by fire after landing at Lashkar Gar airstrip in Afghanistan on May 24, 2006.

  • Мир Авиации 1996-02

    Hercules C.1P ВВС Великобритании из транспортного авиакрыла, базирующегося на авиабазе Лайнэм. Только английские машины оснащены такой штангой дозаправки. Шереметьево, октябрь 1994г.

  • Мировая Авиация 145

    Балканы. Операции над бывшей Югославией постоянно велись с начала 1990-х годов. В конфликте на Балканах были задействованы специальные варианты Hercules, включая EW, ганшипы AC-130H и U, самолеты для спецопераций MC-130H/P, поисково-спасательные машины и заправщики KC-130. Гуманитарные полеты выполнялись с баз в Албфнии в 1999 году, а также в Боснии в 1992 году (на фото).

  • Мировая Авиация 137

    Для многих людей британские самолеты Hercules стали символом спасения благодаря множеству гуманитарных операций, в которых они принимали участие.

  • Мировая Авиация 218

    Компоновки C-130 Hercules (на заднем плане) и C.160 Transall очень похожи. Оба самолета спроектированы по схеме высокоплана, имеют усиленное шасси с убираемыми в боковые спонсоны основными опорами, прямое хвостовое оперение и снабжены задней рампой. Если на Hercules установлено четыре ТВД мощностью по 4050 л. с. (3020 кВт), то Transall имеет только два более мощных ТВД Tyne. По массе перевозимой нагрузки самолеты сопоставимы, но размеры грузовой кабины C-130 больше, чем у C.160. Именно поэтому на вооружении ВВС Франции состоят самолеты обоих типов.

    Другие самолёты на фотографии: Transall C.160 Transall - International - 1963

  • Air International 1983-02 / ??? - Hercules in the RAF ... the Falklands and beyond

    A rear view of the Hercules C Mk 1(K) before delivery from Cambridge Airport, where the work was undertaken by Marshall of Cambridge I Engineering) Lid. The HDU installation on the cargo ramp is such that the fuselage can remain pressurised when the drogue is not deployed.

  • Air International 1983-02 / ??? - Hercules in the RAF ... the Falklands and beyond

    Photographed at Wideawake airfield on Ascension Island on 21 May, Hercules XV179 was the second to befilled with a probe by Marshall of Cambridge and the first to have the Omega installation, being re-delivered to the RAF on 13 May. Sixteen C Mk Is are now in service in this configuration.

  • Мировая Авиация 145

    Сьерра-Леоне. В начале 2000 года силы ООН вошли в Сьерра-Леоне для контроля за соблюдением условий перемирия, заключенного после продолжительной гражданской войны. Важную роль в этой операции играла и Британия - ее C-130 (на фото) постоянно находились в этой западноафриканской стране.

  • Air International 2013-12 / News

    Taking centre stage in a night photo-shoot at RAF Northolt, West London, on October 17, 2013, was the RAF's sole surviving Hercules C1, XV295. Five days later XV295 departed RAF Brize Norton, Oxfordshire, for St Athan airfield in South Wales for storage. The event was organised by Phil Dawe and station commander Gp Capt Andy Bacon to support the rebuilding of Northolt's famous Battle of Britain Sector Operations Building (Building 27), now renamed the Sir Keith Park Building.

  • Мировая Авиация 121

    С целью усиления авиагруппы, базировавшейся на "Гермесе", была сформирована 809-я эскадрилья - она перелетела на остров Вознесения, где самолеты погрузили на контейнеровоз "Атлантик Конвейер" для доставки в Южную Атлантику. На снимке видны привлекавшиеся к операции "Corporate" вертолеты Chinook и самолеты Victor, Hercules, Nimrod и VC-10.

    Другие самолёты на фотографии: BAe Harrier - Великобритания - 1966Boeing-Vertol CH-47 Chinook - США - 1961Handley Page Victor / H.P.80 - Великобритания - 1952Hawker-Siddeley Nimrod MR.1 / R.1 / MR.2 / HS.801 - Великобритания - 1967Vickers VC-10 - Великобритания - 1962

  • Мировая Авиация 137

    Самолет версии C.Mk 3 выруливает мимо временной диспетчерской башни на авиабазе Балад, Ирак, 2005 год. Планируемая замена машин "Herc" на гораздо менее универсальный самолет A400M вызвала беспокойство относительно соответствия паркам других ВВС.

  • Мировая Авиация 137

    В Великобритании, как и во многих других странах, C-130 сменили традиционный камуфляж на однотонную окраску.

  • Air International 2008-01 / J.Lake - RAF at 90 - A Gathering Storm? /Military/ (1)

    There has been much media coverage of two aircraft losses in recent years - a Hercules in Iraq in January 2005, which cost ten lives, and a Nimrod with its crew of 14 over Afghanistan in September 2006. The author argues that criticism of a lack of investment in the fitting the Hercules fuel tanks with explosive suppressant foam and lack of investment in the Nimrod's fuel system is probably unfair and represents a normal (if ill-judged) prioritisation of spending which would be inevitable, even in a more generous funding environment.

  • Мировая Авиация 145

    "Война с терроризмом". Совсем недавно США задействовали часть своего большого парка самолетов Hercules для операций в Афганистане и Ираке. Хотя там действуют все варианты самолета, на снимке представлена транспортная машина британских ВВС

  • Air Pictorial 1992-02 / P.Cooper - RAF 'Fat Alberts' reach silver

    Banking away from the cameraship is Hercules C.1P XV292 of the Lyneham Transport Wing (LTW), resplendent in 25th anniversary markings and seen over the frozen Wiltshire countryside during a commemorative flight in mid December 1991.

  • Мировая Авиация 137

    В 1992 году Hercules отпраздновал 25 лет своей службы в британских ВВС. Самолет с кодом XV292 специально раскрасили по этому поводу, нарисовав на нем эмблемы всех частей, в которых служили эти машины.

  • Air Pictorial 1992-02 / P.Cooper - RAF 'Fat Alberts' reach silver

    Hercules CLP XV292 with 25th anniversary markings photographed over Wiltshire during the commemorative flight.

  • Мировая Авиация 137

    Самолет с кодом XV296 первым переделали в версию C.Mk IK (на этой фотографии на испытаниях с вариантом C.Mk IP). Возможно, самым важным для Британии эпизодом применения этого варианта стало увеличение дальности полета истребителей, базировавшихся на Фолклендах, пока там не построили достаточно длинную ВПП, пригодную для заправщиков VC10.

  • Air International 1983-02 / ??? - Hercules in the RAF ... the Falklands and beyond

    The first Lockheed Hercules C Mk1 fitted (by Marshall of Cambridge) with an air-to-air refuelling probe, takes on fuel from the first Hercules C Mk 1(K) tanker.

  • Air International 1983-02 / ??? - Hercules in the RAF ... the Falklands and beyond

    Hercules C Mk I(K) XV192 fourth and last of the tankers - refuels C Mk 1 XV187 - the ninth of 16 Hercules (apart from the tankers) fitted with probes by Marshall of Cambridge.

  • Air International 2011-09 / News

    Lockheed C-130K Hercules C3 XV202 is seen about to touch down on August 12, 2011 at RAF Cosford, Shropshire, at the conclusion of the variant's final flight in RAF service. XV202 will go on display within the RAF Museum at Cosford sometime in September. Before then the airframe will be stripped of any useful parts that can be used to support the current C-130K fleet, and time expired components installed instead to ensure the transport is complete for display purposes. The aircraft will be the only example of the C-130K due to be preserved in the UK. A handful of short-fuselage Hercules C1s and stretched, special-missions-dedicated C3As remain in service.

  • Air Pictorial 1992-02 / P.Cooper - RAF 'Fat Alberts' reach silver

    Six RAF Squadrons and one OCU have operated the C-130K variant of the Hercules. The badges seen on the forward fuselage of C.1P XV292 at Cambridge are, from left to right Nos 24, 30, 36, 47, 48 and 70 Squadrons and 242 OCU.

  • Air Pictorial 1992-02 / P.Cooper - RAF 'Fat Alberts' reach silver

    New tail markings showing the inscription "25 years in RAF Service".

  • Мировая Авиация 139

    Военно-транспортная авиация Швеции включает восемь C-130H, самолеты состоят на вооружении одного из подразделений эскадры F7. В Швеции C-130H получил обозначение Tp 84, машины привлекаются к участию в международных миротворческих операциях. Так, шведские C-130H с 2009 года работают в Афганистане. Не так давно самолеты доработали системами дозаправки в воздухе. Впервые дозаправка в воздухе истребителя Gripen ВВС Швеции самолетом C-130 выполнена в мае 2010 года.

  • Мировая Авиация 139

    Дания получила три C-130H в 1975 году, все они эксплуатируются до сих пор и состоят на вооружении 721-й эскадрильи. Не так давно было объявлено о необходимости закупки для датских ВВС еще двух C-130.

  • Air International 2008-01 / T.Wills - Brussels Airport - From Airships to Air Hub /Commercial/

    Transport aircraft of the Belgian Air Component operate from Melsbroek Air Base on the northeast side of the airport. These aircraft are assigned to the resident 15th Wing. Pictured are four of the unit's C-130Hs on the ramp at Melsbroek.

  • Мировая Авиация 7

    Хотя аэродром был полон людей, никто из зрителей при падении самолетов не пострадал, однако обломки самолета Бесчастнова повредили правый стабилизатор самолета C-130H ВВС Бельгии и крыло самолета G222 ВВС Италии.

    Другие самолёты на фотографии: МиГ МиГ-29 - Россия - 1977

  • Air International 2008-09 / News: Headline, Military, Civil

    The 15th Transport Wing of the Belgian Air Component celebrated its 60th anniversary by painting the fin of Lockheed C-130H Hercules CH-07 (c/n 382-4476, ex 71-1803) with the Sioux Indian motif of the unit's badge, over which the names of all the different aircraft types that have served with the Wing are listed. The Hercules is seen information with a pair of 31 Squadron/10th Tactical Wing F-16 Fighting Falcons on July 18, 2008.

    Другие самолёты на фотографии: General Dynamics F-16A/C/E Fighting Falcon - США - 1974General Dynamics F-16B/D Fighting Falcon - США - 1977

  • Air International 2013-11 / News

    Lockheed C-130H Hercules CH-13 (c/n 382-4047, ex CH-14, N130EV) sports a commemorative colour scheme to celebrate 40 years of service by the type with No.20 Squadron/15 Transport Wing of the Belgium Defence-Air Component. The first of 12 C-130Hs (CH-01 to CH-12) arrived at Melsbroek Air Base on July 25, 1972, and the last in April 1973. One (CH-06) was lost in a fatal accident on July 15, 1996, following multiple bird strikes while landing at Eindhoven Air Base in the Netherlands. A second Hercules was destroyed on May 5, 2006, in a hangar fire at Brussels Airport, where the aircraft was undergoing deep maintenance with SABENA Technics; CH-13, its replacement, was displayed at an open day at Melsbroek Air Base on September 21 and 22, held to celebrate 65 years of the formation of Nos. 20 and 21 Squadrons on May 1, 1948.

  • Air International 2018-11 / Airscene

    C-130H Hercules CH-10 participated in the wing's parade held at Beauvechain Air Base on September 19, 2018. The commemorative colour scheme will be removed later this year when the aircraft is due for deep maintenance.

  • Air International 2020-05 / F.Visser, L.Mennes - Leeuwarden Training Centre of Excellence

    A Belgian Air Component C-130H takes off from the Danish island of Romo.

  • Air International 1986-08

    A C-130H Hercules of the Force Aerienne Beige/Belgische Luchtmacht engaged in the humanitarian missions in Africa. Belgian C-130Hs have flown missions in Chad, Ethiopia, Mali and the Sudan, and have also performed humanitarian tasks in Colombia and Mexico.

  • Air International 2014-09 / A.Mladenov, K.Grozev - European Transport Training /Military/

    A Belgian Air Force C-130H departing the combined air operations mission; seconds later it entered a steep climb-out.

  • Мировая Авиация 139

    C-130H из 20-й эскадрильи сбрасывает гуманитарный груз, на киле самолета - символика Евросоюза. Подобно большинству экипажей из стран Европы, летчики C-130H из ВВС Бельгии проходят подготовку для участия в гуманитарных операциях.

  • Air International 2022-11 / J.Campion - Hercules to Atlas

    Belgium retired its fleet of C-130Hs after 50 years of service in December 2021. Here, one can be seen participating in a multinational training exercise

  • Air International 1997-01 / D.Brackx - The Belgian Air Force at Fifty

    One of 15 Wing’s C-130H Hercules formates behind and below one of the two elderly Boeing 727-29QCs also operated by the Wing. Both the 727s are expected to be replaced shortly, probably with newer 727s. Of the 12 Hercules delivered, 11 remain in service, one having been destroyed in a tragic fatal accident in Holland on July 15,1996. Heavy utilisation of the Herk fleet means that an attrition replacement for this aircraft is now being urgently sought.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 727 - США - 1963

  • Air International 2019-11 / Airscene

    Among the aircraft participating in Falcon Leap and the Market Garden memorial event was this C-130H from Melsbroek-based 20 Smaldeel, carrying invasion stripes as a tribute to the RAF's - mainly Belgian-equipped - 525 Squadron that participated in D-Day in 1944.

  • Мировая Авиация 139

    В 2002 году Австрия закупила три Hercules C.Mk IK, ранее состоявших на вооружении британских ВВС. Перед поставкой Австрии самолеты прошли капитальный ремонт, они состоят на вооружении транспортной эскадрильи, дислоцированной в Линце.

  • Air International 2013-09 / News

    In early August, 2013 the Marshall Aerospace and Defence Group handed back the first Lockheed C-130K Hercules (8T-CC, c/n 382-4257, ex XV292) to the Ostereichische Luftstreitkrafte (Austrian Air Force) after upgrading its avionics at Cambridge Airport. The contract covering three aircraft was awarded to Marshall in August 2012. The changes include replacing the autopilot and radar altimeter, updating the flight management system software, installing a standby flight display and a barometric altimeter and replacing analogue flight instruments with multifunction liquid crystal displays. The next C-130K for upgrade will arrive at Cambridge in early September. The other two will be redelivered by early 2015.

  • Мировая Авиация 82

    Итальянские ВВС, как и в операции "Буря в пустыне", играли важную роль в спасательных операциях. Этот Lockheed C-130H был переведен в Турцию из 46-й бригады ВВС Италии.

  • Air International 1999-05 / Airscene

    Rarely photographed is this highly-modified Italian Air Force/46 BA C-130H Hercules, MM62001/'46-15', seen here visiting Zaragoza air base, Spain, on September 25 last year on a routine transport mission. Apparent in this view are some of the 20 small back radomes on both sides of the fuselage, indicating its use as something more than just a basic transport aircraft. The Italians are predictably reticent about giving any information on its role, which is presumably along the lines of an ELINT platform or similar.

  • Мировая Авиация 139

    Румыния стала эксплуатантом C-130 сравнительно недавно. Первый из четырех ранее состоявших на вооружении ВВС США C-130B прибыл в Румынию в 1996 году, затем был получен C-130H, а четыре C-130B прошли модернизацию до уровня "H". Все C-130 состоят на вооружении 90-й авиабазы в Бухаресте.

  • Мировая Авиация 141

    Первоначально Судан на замену Ан-12 и Ан-24 закупил шесть C-130H, но вскоре четыре из них были сбиты силами Народной армии освобождения Судана.

  • Мировая Авиация 141

    Кувейтские ВВС - одни из многих, эксплуатирующих гражданский вариант самолета L-100. Кувейт приобрел четыре такие машины, сегодня три входят в состав 41-й эскадрильи.

  • Air International 2011-04 / News

    Kuwaiti Air Force L-100-30 Hercules KAF325 is seen departing Malta International Airport on February 27, 2011. Many nations sent aircraft to repatriate their nationals escaping the violence in Libya.

  • Мировая Авиация 42

    Для решения транспортных задач ОАЭ представили свои самолеты L-100-30 - гражданский вариант C-130. Эти машины перевозили войска и припасы по всему региону.

  • Мировая Авиация 141

    ОАЭ располагают шестью C-130 разных модификаций - C-130H, C-130H-30 (на фотографии) и L-100-30.

  • Air International 2013-01 / News

    Noted on approach to Dubai International Airport on November 20, 2012, was Lockheed L100-30 Hercules 311 (c/n 382-4834, ex A6-QFY) of the United Arab Emirates Air Force and Air Defence. It now operates in this civilian scheme following a period in service with the UAE Government.

  • Air International 2008-07 / T.Ripley - Airpower in Iraq and Afghanistan /Military/ (2)

    C-130 эксплуатируются по всему миру. Многие из них уже сменили двух и даже трех владельцев. На снимке: самолет C-130H воссозданных ВВС Ирака, который ранее состоял на вооружении ВВС США.
    America is helping to rebuild the Iraqi Air Force, and train it to use its new assets to assist in the campaign against insurgents. Pictured is an Iraqi Air Force C-130E Hercules of 23 Squadron at its home base of Al Muthana.

  • Мировая Авиация 141

    В рамках программы восстановления ВВС Ирака в январе 2005 года ВВС США передали иракцам три C-130E, вошедших в состав 23-й транспортной эскадрильи, дислоцирующейся в Багдаде. На очереди еще шесть C-130J.

  • Air International 2011-12 / News

    Lockheed C-130H Hercules 115 (c/n 382-4400), previously operated by 1230 Squadron of the Libyan Air Force, was seen at Dusseldorf Airport in Germany on October 30, 2011. The aircraft arrived from Mitiga International Airport in Libya the previous day, having been used on international flights since late September after NATO's no-fly zone restrictions were eased slightly. It carries the new markings being applied to Libyan military aircraft.

  • Авиация и Время 2020-05 / А.Котлобовский - Ливия: война после войны (2)

    C-130 Правительства национального согласия (ПНС) заходит на посадку в Триполи

  • Air International 2008-09 / News: Headline, Military, Civil

    Lockheed L100-30 5A-DOM (c/n 4992) of the Libyan Arab Air Force has received a new scheme at the OGMA maintenance facility at Alverca in Portugal. Not visible in this view of the aircraft taken on July 17, 2008 is the Libyan roundel on the rear fuselage, although the air force titles in Arabic above the crew door identify its operator. Previously most Libyan Arab Air Force Hercules wore Libyan Air Cargo colours (the commercial division of the air force) as well as civil registrations to facilitate flights overseas, but since the normalisation of relations between the country and the west some of its transports have adopted airforce titles.

  • Авиация и Время 2016-01 / А.Чечин - Легенда о "Геркулесе"

    L-100-30 (cep. № 382-4992) авиакомпании Libyan Air Cargo. Ливия, авиабаза Митига, 4 октября 2009 г.

  • Air International 2013-11 / News

    Transiting through RAF Mildenhall, Suffolk, on the evening of September 24, 2013 was the first two Lockheed C-130H Hercules for the Afghan Air Force. C-130HS 74-1675 (c/n 382-4640, seen here) and 74-1677 (c/n 382-4643) are among four former US Air Force examples that will enter service in Afghanistan, replacing the withdrawn Alenia C-27A/G222 fleet. Of the two, only 74-1675 displayed the housings for self-defence countermeasures sensors above the cockpit and on the rear fuselage. The second pair of C-130Hs will be handed over to Afghanistan next year.

  • Air International 2000-04 / Airscene

    Newly painted up in Sri Lankan Air Force (SLAF) markings as CR-881, this former RAF C-130K Hercules C.1 is seen returning from a pre-delivery test flight at Cambridge on March 7, 2000 and delivery to Sri Lanka was expected soon afterwards. Formerly RAF Hercules C.1K tanker XV213, it was de-converted from tanker configuration back to basic C.1 standard while in storage with Marshall Aerospace at Cambridge, where it arrived on March 30, 1996, after retirement by the RAF. The SLAF are acquiring three former RAF examples, one of the others being CR-880 (ex XV203) while the planned third example, CR-882 (ex XV201), is now reportedly to be replaced by a different aircraft. It is expected the aircraft will join 2 Heavy Transport Squadron at Ratmalana air base.

  • Air International 2011-04 / News

    The Sri Lankan Air Force has finished re-serialling its aircraft. Following the end of the conflict with the Liberation Tigers of Tamil Eelam in May 2009, the Air Force opted for a new serial system, adopting a specific role designation. Seen here are Harbin Y-12-II SCL-3203 (SCL standing for Sri Lanka Cargo Light), Antonov An-32B SCM-3303 (Sri Lanka Cargo Medium, c/n 3509, ex CR864) and Lockheed C-130K Hercules SCH-3402 (Sri Lanka Cargo Heavy, c/n 4240, ex CR881) at their home base of Ratmalana in early February 2011.

    Другие самолёты на фотографии: Harbin Y-12 - Китай - 1982Антонов Ан-32 - Россия - 1977

  • Мировая Авиация 141

    Япония выбрала C-130H взамен партии самолетов местной разработки C-1. Они поступили в 401-ю эскадрилью, авиабаза Комаки.

  • Air International 1985-08 / ??? - Reluctant Samurai (1)

    The JASDF has a requirement for 12 Lockheed C-130H Hercules but has to date funded only eight. Of these, four have been delivered, and are now in service with 401 Hokotai at Komaki, alongside eight Kawasaki C-1s.

  • Air International 2014-07 / News

    Japanese Maritime Self Defense Force (JMSDF) Lockheed C-130R Hercules 61-9051 (c/n 4629, ex BuNo 160015) was due to begin flight tests at Davis-Monthan AFB, Arizona, as AIR International went to press. Flight trials and crew training was scheduled to start on June 16, 2014 at the air force base, where the aircraft arrived three days earlier after being overhauled and upgraded at Hill AFB, Utah. It is due to last for 90 days. The aircraft is one of six former USMC KC-130Rs acquired for the JMSDF and will be based at Atsugi in Japan.

  • Air International 2011-10 / A.Boxman, K.van der Mark - Alaskan Wars /Military/

    Japanese Air Self-Defense Force aircrews of Komaki-based 501 Hikotai walk to their C-130Hs at the flight line at Elmendorf at the start of another Red Flag Alaska 11-2 mission.

  • Мировая Авиация 88

    В связи с ухудшением отношений с Китаем в 1990-е годы Тайвань усилил свои вооруженные силы, в частности, закупив партию военно-транспортных самолетов C-130H. Они базируются в Южном Пиньтуне в составе 101-й и 102-й эскадрильи транспортно-десантной авиации.

  • Мировая Авиация 141

    Малайзия в 1976-1980 годах приобрела шесть C-130H и три C-130H-MP, а в 1992 году - еще шесть C-130H-30. Транспортные самолеты входят в состав 14-й и 20-й эскадрилий, а морские патрульные C-130H-MP - в состав 4-й эскадрильи.

  • Мировая Авиация 141

    Сингапур располагает десятью C-130, включая военно-транспортные C-130H и самолеты-заправщики KC-130B и KC-130H, приобретенные у США и Иордании.

  • Air International 1988-12 / Model enthusiast

    Following the example of several other major air forces, the Republic of Singapore Air Force has adopted a toning-down programme for the markings on its operational aircraft. This C-130H (c/n 4844) is one of the four in service with No 121 Squadron and was photographed earlier this year at RAF Lyneham by Adrian Balch, showing the three-colour camouflage, with black-only national insignia, that has replaced the previous white and light grey finish with red and white insignia.

  • Мировая Авиация 141

    Парк алжирских C-130 насчитывает 18 самолетов модификаций C-130H, C-130H-30 и L-100-300. Изображенный C-130H-30 окрашен под гражданскую машину и несет опознавательные знаки ВВС.

  • Air International 2011-04 / News

    For one week in early March 2011, Frankfurt-Hahn Airport saw two Algerian Air Force Lockheed C-130H Hercules flights a day. C-130H-30 7T-WHB (c/n 5224, ex 7T-VHB) of 2e Escadre de Transport Tactique et Logistique (2nd Tactical Transport and Logistics Wing) based at Boufarik was noted on approach on March 7. The flights were arranged to pick up goods from Germany.

  • Air International 1985-11 / ??? - The Royal Moroccan Air Force ... A Seasoned Air Arm

    One of the RMorAF’s substantial fleet of Kenitra-based C-130H Hercules. Apart from a heavy commitment to the logistic support of Moroccan forces engaged in the Western Sahara, a task in which this transport's ability to operate from short desert strips is invaluable, the Hercules possesses an important role in in-country civic development. The C-130Hs are also engaged in the air freighting of Moroccan produce to Europe.

  • Air International 1982-06 / ??? - Egypt: an air power in transition (3)

    The Antonov An-12 was, for many years, the heavy logistic support backbone of the EAF, 30 having originally been procured from the Soviet Union. This Soviet type has now virtually dis­appeared from the inventory, having been succeeded by the C-130H Hercules which now equips the heavy lift force based at Cairo East. Procurement of an additional 20 or so Hercules is foreseen over the next few years.

  • Мировая Авиация 141

    Египет располагает 24 самолетами C-130, в том числе военно-транспортными C-130H (на фотографии) и C-130H-30, VIP-вариантом VC-130 и EC-130H (радиотехническая разведка).

  • Авиация и Время 2016-01 / А.Чечин - Легенда о "Геркулесе"

    C-130H (cep. № 382-4937) Воздушных Сил Египта. Каир, 14 апреля 2015 г.

  • Мировая Авиация 70

    В рамках международной кооперации Египет предоставил самолеты Lockheed C-130H. Размеры театра военных действий при наличии большого количества аэродромов стимулировали воздушные перевозки. Всего за время войны военно-транспортная авиация выполнила примерно половину всех самолетовылетов.

  • Air International 2012-03 / News

    An unusual visitor to Stansted Airport in Essex recently was Armee de l'Air du Cameroun (Cameroon Air Force) Lockheed C-130H Hercules TJ-XCF (c/n 4747) of the Escadrille de Transporte (Transport Squadron) based at Yaounde. The transport is seen leaving the airport on January 25, 2012. It was delivered as TJX-AC in August 1977, but was damaged by fire while on the ground at Marseilles, France, in December 1989. The aircraft was rebuilt by Sogerma at Bordeaux and redelivered to Cameroon in March 2005 with the new registration.

  • Мировая Авиация 141

    Три камерунских C-130H (на фотографии) и C-130H-30 несут, пожалуй, самый красивый камуфляж среди всех самолетов Hercules. Периодически они используются как гражданские транспортные.

  • Мировая Авиация 141

    После эвакуации французских войск Чад получил семь C-130, принадлежавших ранее ВВС США. Четыре вскоре разбились или были разобраны на запчасти.

  • Air International 2000-04 / Airscene

    Botswana Defence Force (BDF) C-130B Hercules OM-1 (c/n 3506, ex USAF/58-0711) had previously been stored at AMARC Davis-Monthan AFB, Arizona, since November 23, 1993, following retirement by the Wyoming ANG/187th AS. Following its sale to Botswana, it left AMARC on November 14, 1996, and, together with the BDF’s other two C-130Bs, is now being upgraded by Derco Aerospace in the US.

  • Air International 2014-11 / News

    Troops run towards Lockheed C-130B Hercules 402 (c/n 3749) of 28 Squadron. The transport carries artwork on the tail to commemorate ‘20 Years of Freedom’ since the end of the apartheid regime.

  • Мировая Авиация 141

    Эти самолеты ВВС ЮАР приписаны к 28-й эскадрилье. Местное обозначение - C-130BZ, компания "Marshall" модернизировала приборное оборудование кабин.

  • Мировая Авиация 141

    Канада располагает 37 самолетами Hercules, включая модификации CC-130E, C-130H и C-130H-30, причем часть C-130H используется в качестве воздушных танкеров. На фотографии - CC-130E (первый поставлен в 1964 году).

  • Мировая Авиация 145

    Балканы. Операции над бывшей Югославией постоянно велись с начала 1990-х годов. В конфликте на Балканах были задействованы специальные варианты Hercules, включая EW, ганшипы AC-130H и U, самолеты для спецопераций MC-130H/P, поисково-спасательные машины и заправщики KC-130. Гуманитарные полеты выполнялись с баз в Албфнии в 1999 году, а также в Боснии в 1992 году (на фото).

  • Air International 1985-04 / F.Mormillo - Four Reds, One Green

    A Lockheed CC-130 Hercules supporting the CAF participation in Red Flag 84-2.

  • Мировая Авиация 88

    Канада получила 24 самолета C-130E с 1964 по 1967 год под обозначением CC-130E. В такую темно-зелено-серую схему камуфляжа эти машины окрашивались в 1980-е и 1990-е годы. Теперь ее заменили на серую окраску с неяркой маркировкой.

  • Air International 2017-08 / M.Vallianos - Arctic Challenge /Military/

    Royal Canadian Air Force CC-130H tanker 130341 takes off from Rovaniemi Air Base for another air refuelling mission.

  • Air International 2016-10 / Airscene

    A Royal Canadian Air Force CC-130H(T) Hercules lands at Nakaroo airstrip, Bradshaw Field Training Area during Exercise Pitch Black 2016.

  • Мировая Авиация 141

    Все 12 мексиканских C-130 входят в состав 302-й тяжелой транспортной авиаэскадрильи. Первыми Мексика получила C-130A, снятые с вооружения ВВС США, а затем приобрела C-130E/H/K у Великобритании и Израиля.

  • Мир Авиации 1996-02

    C-130E, Grupo 10 (10-я группа) ВВС Чили. Шереметьево, июнь 1994г.

  • Air International 1984-02 / S.Huertas - The Chilean Air Force ... an air arm with a problem

    A pair of C-130H Hercules form part of the mixed fleet of Grupo No 10 at Los Cerrillos, the principal transport component of the FACh;

  • Air International 2011-08 / News

    At the recent Paris Air Show CMC revealed that the first Lockheed C-130H Hercules of the Fuerza Aerea de Chile (Chilean Air Force) to undergo a night vision goggles compatible cockpit upgrade was redelivered in April 2011. CMC was selected in autumn 2009 as prime contractor for the C-130 Avionics Upgrade Program, providing installation kits, training and support. At the core of the upgrade is the CMA-9000 Flight Management System with six multi-function displays, the CMA-5024 IntegriFlight GPS-WAAS receiver, new radios, autopilot, weather radar, auxiliary power unit and numerous other subsystems. The modified transport completed its formal test flight in March 2011 during a sortie between Antarctica and Santiago.

  • Мировая Авиация 145

    Сьерра-Леоне. В начале 2000 года силы ООН вошли в Сьерра-Леоне для контроля за соблюдением условий перемирия, заключенного после продолжительной гражданской войны. Hercules ООН (на фото) осуществляли снабжение международных сил.

  • Air International 2008-06 / U.de Bruyn - Bunia Lifeline for Congo /Commercial/

    Two UN Hercules on the ramp at Bunia Airport. The unrest in the Democratic Republic of Congo over recent years has led the UN to place its biggest peacekeeping force in the country.

  • Мировая Авиация 174

    Прототип L-100-30 в полете сопровождает Lockheed Jetstar. У L-100-30 удлиненный на 2,03 м фюзеляж. Этот вариант остается основной гражданской моделью "Hercules", но все может измениться, если начнет продаваться L-100J - гражданский эквивалент C-130J.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-140 JetStar - США - 1957

  • Мировая Авиация 174

    Подобно любому Hercules, L-100-20 способен перевозить грузы - и крупногабаритные, и на стандартных коммерческих поддонах. Отменные взлетно-посадочные характеристики особо востребованы в странах третьего мира. На фотографии - самолет авиакомпании "Air Gabon".

  • Мировая Авиация 174

    В суровых условиях севера работает L-100-30 компании "Alaska International Air", возит людей и грузы в самые дальние населенные пункты.

  • Aviation Historian 38 / M.Wickstead - Bringing Africa together (2)

    One of the more unusual types in EA service was the Lockheed L-100-30 Hercules, a pair of which were acquired for cargo duties in 1988. Here ET-AJK is seen at Dubai International on January 31, 1996. Like the entire EA fleet, the two Hercules were painted in the airline’s distinctive green, gold and red colours, with the Lion of Judah symbol featuring prominently on the forward fuselage.

  • Air International 2007-05 / News: Headline, Military, Civil

    Taxiing in at Brussels/Zaventem Airport, Belgium, on April 8, 2007 is former Evergreen C-130E N130EV (c/n 4047, ex USAF/64-0552) following its arrival from Santa Maria, Azores, at the end of a ferry flight from the USA. The aircraft is to be refurbished at Brussels by Sabena Technics prior to delivery to the Belgian Defence Air Component as CH-14. It will replace C-130H CH-02 that was destroyed in a hangar fire at Brussels on May 5, 2006. The aircraft had left McMinniville, Oregon, on March 20 and initially attempted to reach Europe via Gander and Shannon but was thwarted by technical and weather problems, eventually opting for the southern route via Bermuda and the Azores.

  • Мировая Авиация 174

    L-100 разработан на базе C-130E, с которого сняли часть оборудования военного назначения, включая подкрыльевые топливные баки. Силовая установка - четыре ТВД Allison 501-D22 мощностью по 4050 л. с. Объем грузовой кабины - 127,4 м1.

  • Air Pictorial 1987-09

    Другие самолёты на фотографии: Westland Lynx - Великобритания - 1971

  • Air International 2018-08 / M.Broadbent - LM-100J /Commercial/

    In October 2017, the LM-100J deployed to Puerto Rico to transport supplies to communities affected by Hurricane Maria. Note the Lynden Air Cargo L-100 in the background.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-130J Super Hercules - США - 1996

  • Air International 2007-09 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    A new addition to the fleet of Abu Dhabi-based Maximus Air Cargo is this L-382 Hercules, A6-MAX. Although the aircraft was built in 1985, it has been upgraded with new, fully-integrated digital avionics, state-of-the-art navigation systems, improved fuel, environmental and ice protection systems and enhanced cargo handling equipment. Established in 2005, Maximus now operates a fleet of eight aircraft, also including two Airbus A300-600Fs, three Ilyushin Il-76TDs and one Antonov An-124-100 Ruslan, plus a second L-100 that will enter service shortly. Although the carrier has been operating out of Abu Dhabi for two years, it was not until June 25,2007, that Maximus was granted a UAE Air Operators Certificate.

  • Air Pictorial 2000-05 / M.Collett - Air Atlantique - diverse charter specialists /Airline Profile/

    Atlantic enjoys good relations with South African Hercules operator, Safair, and one of their L-100s is currently on lease at Coventry for oil pollution training.

  • Air International 2014-06 / News

    The final Lockheed L100 Hercules registered in Europe left the continent on April 26б 2014. L100-30 EI-JIV (c/n 382-4673, ex ZS-JIV) of Air Contractors was operated on behalf of Oil Spill Response Ltd, based at East Midlands Airport, Leicestershire. The aircraft was used to provide a rapid airborne dispersant capability for oil pollution, but was due to be withdrawn from the role on July 1, 2013. The Hercules has been replaced by a pair of suitably modified Boeing 727s. The transport departed Birmingham Airport in the West Midlands for Amman in Jordan.

  • Мировая Авиация 174

    На рубеже 1970-1980-х годов "Pacific Western" из Ванкувера располагала семью различными L-100, которые применялись для тушения пожаров и доставки грузов в удаленные районы Канады.

  • Aviation Historian 10 / D.Stringer - Against All Odds /The Story of America's Supplemental Airlines/ (2)

    Saturn Airways Lockheed L100-30 ‘‘Super Hercules” N12ST. Along with ONA and AFA, Saturn was another of the lucky carriers to be represented by the National Air Carrier Association, of which Coates Lear was the president. Saturn absorbed Aaxico Airlines in 1965, before merging with Trans International Airlines in 1976.

  • Мировая Авиация 175

    L-100-30 компании "Southern Air Transport", хорошо виден его удлиненный фюзеляж, который характерен как для гражданских самолетов, так и для военных C-130H-30, C-130J-30 и Hercules C.Mk 3.

  • Air International 2011-07 / News

    Lockheed L100-30 N3867X (c/n 4684) is registered to T3D&H LLC of Delaware, which is believed to be one of the US Central Intelligence Agency's front companies, a so-called 'Delaware Corporation'. The transport has previously been associated with Tepper Aviation of Crestview, Florida, which has proven links with the Agency. It is seen on April 14, 2011 departing after a brief stop over on Malta. The aircraft's appearance on the Mediterranean island while fighting continues in Libya may not be a coincidence.

  • Мировая Авиация 133

    DC-130. Lockheed DC-130 был одновременно носителем и самолетом управления беспилотных, дистанционно-пилотируемых летательных аппаратов, которые он мог нести на четырех пилонах под крылом. Восемь DC-130A (на снимке) состояли на вооружении ВВС США. DC-130A использовались для запусков беспилотных разведчиков Combat Dawn во Вьетнаме и короткое время в Корее. Пять самолетов ВВС были позднее переданы ВМС США для буксировки беспилотных мишеней. Затем три самолета ВМС использовались фирмой "Tracor Flight Systems" в центре боевой подготовки в Пойнт-Мугу, Калифорния. Семь аналогичных по конструкции DC-130E использовались для запуска беспилотных разведчиков во Вьетнаме, но затем их снова переделали в транспортные машины. Единственный DC-130H, способный одновременно запускать и управлять четырьмя беспилотниками, был построен в 1976 году. Позднее под обозначением NC-130H он использовался для проведения секретных работ.

  • Мировая Авиация 135

    ВМС США. Некогда большой парк Hercules ВМС США стремительно сократился за последние годы, благодаря списанию машин типа C-130F, DC-130, LC-130F/R, EC-130G/Q и TC-130Q. В декабре 1998 года ВВС США передали ВМС NC-130H - бывший EC-130V, в начале 1990-х годов недолгое время использовавшийся Береговой охраной для борьбы с наркоторговцами. Этот самолет был передан испытательной эскадрилье VX-20 в Патаксент Ривер для отработки радиолокационной системы E-2D Advanced Hawkeye. Авиация резерва ВМС располагает четырьмя эскадрильями C-130T, использующихся для различных перевозок, еще несколько C-130T с базы ВМС Пенсакола заняты обеспечением пилотажной группы "Blue Angels".

  • Air International 2006-08 / R.Burgess - US Naval aviation 2006 /Military/ (2)

    A unique aircraft in the US Navy inventory is DC-130A, c/n 570497, which is operated by VX-30 from NAS Point Mugu. It took part in Operation Iraqi Freedom launching Firebee drones, which dropped chaff to entice the Iraqis to reveal their air defence positions.

  • Aviation Historian 39 / B.Cahill - Lightning Bugs & Buffalo Hunters

    A Lockheed DC-130 takes off with a pair of AQM-34Ms (Ryan Model 147Ds) on its outer wing pylons.

    Другие самолёты на фотографии: Ryan AQM-34 / BQM-34 Firebee - США - 1951

  • Aviation Historian 39 / B.Cahill - Lightning Bugs & Buffalo Hunters

    A Model 147SC/TV suspended beneath the wing of a DC-130. The latter was fitted with two drone-launch stations outboard of the outer engines and a drone compartment aft of the cockpit, accommodating two Launch Control Officers, an Airborne Recovery Control Officer and a radar technician who monitored the MCGS suite.

    Другие самолёты на фотографии: Ryan AQM-34 / BQM-34 Firebee - США - 1951

  • Aviation Historian 39 / B.Cahill - Lightning Bugs & Buffalo Hunters

    The AQM-34L/TV (Model 147SC/TV), a low-altitude SC Buffalo Hunter with a video camera and line-of-sight datalink, was introduced in June 1972, completing 121 operational missions in south-east Asia. This variant flew the last drone mission before hostilities ceased in Vietnam, and was used in 1973 for monitoring the peace.

    Другие самолёты на фотографии: Ryan AQM-34 / BQM-34 Firebee - США - 1951

  • Aviation Historian 39 / B.Cahill - Lightning Bugs & Buffalo Hunters

    The AQM-34M(L), a Model 147SDL with LORAN navigation equipment, was first fielded in August 1972 to address some of the navigational inaccuracies of the Model 147. This example, M-42L, seen mounted on the outer pylon of a DC-130 (with another good view of the additional MCGS radome on its nose) has six parachute markings on the fuselage above its wings, denoting six successful operational missions.

    Другие самолёты на фотографии: Ryan AQM-34 / BQM-34 Firebee - США - 1951

  • Мировая Авиация 133

    LC-130. Транспортные самолеты Lockheed LC-130F/H/R Hercules являлись полярным вариантом машины, предназначенным для действий в Антарктике и Арктике, и оснащались лыжным шасси. Для повышения дальности полета несколько изменили конструкцию фюзеляжа, а на варианты LC-130F/H/R могли устанавливаться ракетные ускорители RATO для взлета с коротких ледяных аэродромов. Первым лыжное шасси получил один C-130D, на смену которому пришли четыре LC-130H (на снимке) из 139-й транспортной эскадрильи 109-й транспортной группы авиации Национальной гвардии. Первым полярным вариантом Hercules в ВМС США стал LC-130F - четыре таких машины поступили в 1969 году в эскадрилью VXE-6 "Puckered Penguins". Самолеты LC-130R (построено шесть) сначала поступили в VXE-6, но затем были переданы в ВВС. Широкую известность получил случай, когда в октябре 1999 года с помощью LC-130H спасли доктора Нильсена, американского ученого, работавшего на антарктической полярной станции и заболевшего раком. В 2010 году на C-130H прошли испытания восьмилопастных винтов NP2000, которые первоначально планировалось использовать на LC-130.

  • Air International 1981-12 / K.Hayes, E.Power - Ravens on the Cap

    The C-130D 70493, a star of the International Air Tattoo at Greenham Common in 1979, seen by the authors at Sondrestrom.

  • Air International 2016-06 / Airscene

    Ski-equipped LC-130H 96-3301 of New York Air National Guard's 109th Airlift Wing (AW) at Kalaeloa Airport, Hawaii on March 10, 2016 following participation in Operation Deep Freeze.

  • Air International 2013-12 / News

    Three Lockheed LC-130H Hercules of the 139th Airlift Squadron, 109th Airlift Wing, New York Air National Guard deployed to Antarctica in October 2013 in support of the annual Operation Deep Freeze. The first (73-3300, c/n 4508, ex BuNo 159129) left Stratton Air National Guard Base at Schenectady County Airport, New York, on October 18, with another pair following four days later. Three more will deploy before the end of the year. The transports will support the National Science Foundation's Antarctic missions into February 2014.

  • Мировая Авиация 57

    Многие годы ВМС США обеспечивали проведение научных исследований в Антарктике, прежде чем эта работа была передана в ведение авиации Национальной гвардии США. В Антарктиде использовалось несколько самолетов Hercules, первыми из которых стали LC-130F/R. Ныне там эксплуатируются самолеты LC-130H.

  • Air International 1981-12 / K.Hayes, E.Power - Ravens on the Cap

    Framed by low cloud hanging over Sondrestrom, another Raven mission to one of the ice-cap radar sites gets under way, while Raven 84 waits on the ramp. Rapidly-changing weather conditions on the ice-cap add to the difficulties of the re-supply operation.

  • Air International 1981-12 / K.Hayes, E.Power - Ravens on the Cap

    Visible vortices spin from the propellers of a Raven C-130 as it makes an early-morning take-off from Sondrestrom.

  • Авиация и Время 2016-01 / А.Чечин - Легенда о "Геркулесе"

    LC-130H из 109-го авиатранспортного крыла Национальной гвардии штата Нью Йорк. Гренландия, 28 июля 2010 г.
    LC-130H оснащен лыжным шасси для операций в Арктике и Антарктике. Все LC-130H эксплуатируются авиацией Национальной гвардии, штат Нью-Йорк, и дислоцируются в районе аэропорта округа Скенектади, арендованном Национальной гвардией.

  • Air International 2006-12 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Special report

    USAF/New York Air National Guard/109th Airlift Wing/139th Airlift Squadron LC-130H 83-0493, callsign 'Skier 00', from Schenectady County Airport, New York, touches down at the South Pole on October 30, 2006 to commemorate the first aircraft landing there 50 years earlier. The first flight, on October 31, 1956, involved a ski-equipped Douglas R4D-5, since when the US military has performed regular flights under Operation Deep Freeze to support the National Science Foundation and US Antarctic Program in its mission to explore Antarctica.

  • Air International 1990-10 / B.Archer, P.Jackson - Still Labouring On (1)

    The New York ANG's 139th TAS at Schenectady County Airport has replaced its early C-130Ds with similarly ski-equipped LC-130Hs to maintain its mission of supplying DEW-line radar outposts in the Arctic.

  • Мировая Авиация 133

    NC-130A. Хотя литера "N" используется для самолетов, постоянно задействованных в испытаниях, три из шести C-130A, носивших обозначение NC-130A, были снова переделаны в базовый вариант, а один - в DC-130A. NC-130A широко использовались Центром специальных видов оружия ВВС в Киркленде, Нью-Мехико. В 1986 году самолет 55-0022 (на снимке) из 4950-го испытательного крыла Aeronautical Systems Division (ASD) на авиабазе Райт-Паттерсон, применялся для испытаний бортовой аппаратуры систем наведения и систем для боеприпасов "воздух-поверхность" с самонаведением на конечном участке.

  • Мировая Авиация 135

    НАСА. Один NC-130B, на котором ранее проводились испытания стартовых ускорителей для сокращения взлетной дистанции, был передан ВВС США исследовательскому центру Эймса (НАСА) в Моффет Филде для зондирования земли. Иногда эта машина использовалась для испытаний оборудования для космических аппаратов перед отправкой их в космос. Этот NC-130B был списан в 2000 году.

  • Air Pictorial 1999-12 / W.Turner, C.Rosher - Hi-tech at Edwards

    The Open House static display at Edwards. In the foreground is NASA’s NC-130B, visiting from Ames-Moffett, San Francisco, dwarfed by one of the two 747 Shuttle-carriers in use and, in the centre, the famous NB-52B ‘008’.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing B-52 Stratofortress - США - 1955Boeing Boeing 747 - США - 1969

  • Мировая Авиация 133

    NC-130B. Один C-130B был переделан в прототип самолета с укороченным взлетом и посадкой, интерес к которому проявляла Армия США. Машина получила руль с увеличенной хордой, поворотные закрылки вместо закрылков Фаулера и систему управления пограничным слоем, воздух для которой отбирался от двух двигателей Allison YT56-A-6 и обдувал закрылки и руль, увеличивая подъемную силу и улучшая управляемость. Модифицированный самолет налетал 23 часа, но Армия отказалась от своих планов. Отправленный на временное хранение, NC-130B снова был оснащен обычным крылом и рулем, а позднее был передан НАСА, получив номер N929NA (в дальнейшем измененный на N707NA - на снимке), для использования в программе мониторинга земли "Earth Survey". В рамках программы собирается информация о лесоводстве, сельском хозяйстве, землепользовании и растительном покрове, гидрологии и геологии. Самолет оснащен увеличенным обтекателем РЛС, дополнительными иллюминаторами и антеннами. Оборудование включает различные фотокамеры, мультиспектральные сканеры и микроволновые рефлектометры. Машина также используется для испытаний спутниковых датчиков перед отправкой их в космос.

  • Мировая Авиация 133

    WC-130. Пятнадцать HC-130H были доработаны, чтобы пополнить флот WC-130B и WC-130E метеорологической службы ВВС США, где они использовались для разведки погоды и так называемой "охоты за тайфунами". Характерным внешним отличием WC-130E стал увеличенный обтекатель РЛС. В конце 1999 года ВВС получили первый из девяти WC-130J - последнего и наиболее совершенного варианта метеоразведчика.

  • Air International 2006-10 / D.Carrara - Hurricane Hunters - In the eye of the storm /Military/

    Over the years a variety of aircraft types has been operated by the 53rd WRS to fly into hurricanes. Since 1959 four different variants of the Hercules have been employed in the role. Prior to the current WC-130J, the WC-130H was in service, an example of which is pictured. The current version has a number of advantages over its predecessor, including auto-throttles, digital moving map and more powerful engines.

  • Air International 2011-11 / News

    Although the annual Canadian SAREX 2011 search and rescue exercise was cancelled, a smaller version was staged by No.413 Squadron of the Royal Canadian Air Force (RCAF) in Summerside, Prince Edward Island, between September 25 and October 1, 2011. It involved RCAF, US Air Force and Civil Air Search and Rescue Association aircraft and personnel. Among the US aircraft that participated was former Lockheed WC-130H 65-0977/'FL' (c/n 4127) of the 39th Rescue Squadron, 920th Rescue Wing of Air Force Reserve Command, from Patrick AFB, Florida.

  • Air Pictorial 1992-02 / P.Cooper - RAF 'Fat Alberts' reach silver

    Hercules W.2 XV208 of the Meteorological Research Flight based at Farnborough.

  • Мировая Авиация 201

    В годы холодной войны "Snoopy" выполнял определенную работу для НАТО, исследуя погоду в Европе. Самолет регулярно базировался за рубежом, например, в Норвегии, принимая участие в военных учениях.

  • Мировая Авиация 201

    Hercules W.Mk 2 "Snoopy" выполняет последний полет для MRF в 2001 году. Проведя часть своей службы в составе Ударного командования британских ВВС, этот Hercules в середине 1990-х годов поменял своего владельца на агентство DERA, сменив место базирования на Боскомб Даун в Уилтшире.

  • Air International 2008-02 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    Former weather research Hercules W.2 XV208, now de-converted back to standard configuration, seen in the Marshall Aerospace facility at Cambridge after installation of the TP400 power plant on December 3, 2007 in place of the aircraft's No 2 engine.