Lockheed P-80 Shooting Star, T-33 и T2V/T-1 SeaStar
<...>
Компания "Lockheed" ко времени окончания серийного выпуска построила всего 1732 самолета P-80 Shooting Star (с 1947 года обозначались F-80), хотя более востребован оказался учебно-тренировочный двухместный вариант T-33A. Этот самолет, в целом идентичный F-80, имел удлиненный фюзеляж - чтобы вместить второго летчика с расположением кресел по схеме тандем. T-33A находился в эксплуатации в авиации более чем 30 стран мира. Компания "Lockheed" построила 5691 такую машину, еще 210 самолетов были собраны в Японии компанией "Kawasaki", а компания "Canadair" построила 656 машин - они были оснащены двигателями Rolls-Royce Nene местной сборки и известны под обозначением CL-30 Silver Star. Часть учебно-тренировочных самолетов T-33 оставалась в эксплуатации даже в 2001 году.
Варианты
<...>
TP-80C (позже TF-80C и T-33A): двухместный учебно-тренировочный самолет TP-80C облетан 22 марта 1948 года, после чего принят на вооружение ВВС США; построено 128 машин
AT-33A: вариант T-33A для использования в составе небольших ВВС с вооружением для подготовки к применению бортового вооружения и для ведения операций против партизан (повстанцев)
DT-33A: обозначение самолетов T-33A, переоборудованных для управления беспилотными мишенями
NT-33A: обозначение самолетов T-33A, переоборудованных для специальных испытаний
QT-33A: обозначение самолетов T-33A, переоборудованных в радиоуправляемые беспилотные мишени
RT-33A: вариант самолета AT-33A для разведки (для небольших ВВС); построено 85 машин
TO-2 (затем TV-2): вариант самолета T-33A для ВМС США
TV-2D: обозначение самолетов TO-2/TV-2, переоборудованных для управления беспилотными мишенями
TV-2KD: обозначение самолетов TO-2/TV-2, переоборудованных в радиоуправляемые беспилотные мишени
- Описание
Фотографии
-
АвиаМастер 2004-05 / В.Морозов, В.Антаков - Пылающий остров /Из истории воздушных войн/ (2)
T-33A, на котором пилоты FAR совершили несколько боевых вылетов при отражении десанта в заливе Кочинос.
-
Мир Авиации 1994-01 / В.Морозов - Самолеты над Заливом Свиней /Война в воздухе/
T-33A Shooting Star/FAR 701 - один из двух, воевавших на Плайя-Хирон. Второй T-33A на Плайя-Хирон выглядел аналогично, но без номера и с желтыми топливными баками. На нем летал А.Куинтана. Кроме него, на обоих T-33A поочередно летали Дель Пино Диас, А.Фернандес и Э.Гуэрреро.
-
Авиация и Время 2003-04 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (5)
Разведчик RT-33 из 20-й АЭ ВВС Пакистана
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
Initially, the Jet School T-33s retained the 'Arctic Red' zones they sported at the time of arrival. Note that the back bare metal spaces left in both sides of the fuselage after deleting the former USAF insignia were red painted on some aircraft until the scheme was removed.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
After the EdA reorganization of April 1965, new unit codes (the three leading digits indicating the squadron) were applied. The Jet School E.15s were no exception. Noteworthy are the black square with white numbers (believed to have been painted during the so-called Aeronautical Pentathlon, held at Talavera between April 22-28, 1968) and the paint scheme, applied at the same time as new navigation equipment was installed to the whole EdA T-33 fleet.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
After two or three tentative unit markings, Jet School T-33s began to wear this scheme in early 1959.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
Most of the T-33A-5-LOs were assigned to the EdA's F-86F fighter units. E.15-35 was delivered to Ala de Caza 1 at Manises - it sports the colours of the unit's 11 Esquadron: red nose-band.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
E.15-35 in the colours of one of the rarest units in the T-33 Spanish service: 157 Escuadron de Servicios (Services Squadron) under charge of the Moron-based Ala 15, the main squadron of which was the Sabre-equipped 151 Escuadron. This accounts for the orange nose-band and tail badge, a variation of Ala de Caza 5's, carried by this T-33.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
One of four machines assigned to 131 Esquadron, Ala 13, at Valenzuela (Zaragoza). E.15-37 sports the tiger's badge but lacks the compulsory black band distinguishing all the Valenzuela's F-86F unit lineage.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
Shortly after arriving in Spain, E.15-41 was delivered to the Torrejon-based 98 Escuadron, an F-86F unit assigned to the Cuartel General del Mando Aereo de la Defensa. The unit's emblem was only carried on the starboard side of the front fuselage. Unofficial presentation of tail serial and cross, as well as orange DayGlo tiptanks, indicate that this aircraft was hurriedly delivered to the unit.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
At the time of the delivery of the new Mirage IIIEE and 'DEs to the Manises-based 101 Escuadron in June 1970, there were still a number of T-33s assigned. When in May 1971 101 Escuadron became 111 Escuadron, most of the 'T-birds' of its predecessor remained with the new unit for some years: hence the blue nose-band carried by E.15-41.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
No.201 Escuadron was an F-86F-equipped unit based at Torrej on whose main role was ground attack. White nose-band was a common feature of almost every F-86F unit based there, 201 Escuadron's emblem having many of the elements of the other units under charge of the Mando de la Aviation Tactica.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
Green nose-band and unit code indicate this aircraft was one of two initially delivered to the Son San Juan-based Ala de Caza 4. Neither the F-86Fs nor the T-33s of the unit ever carried its badge.
-
Мировая Авиация 163
Запечатленный над Лос-Анджелесом самолет - один из 699 машин T-33, полученных ВМС США под обозначением TO-2/TV-2. Югославия получила 52 самолета TV-2 из излишка, находящегося на хранении, и стала единственным их зарубежным оператором.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / D.Muscroft - Shuttleworth sunday
Регистрационный номер: TR-007 Lockheed T-33A-1-LO G-TJET painted to represent USAF T-33 49-1007 and now based at Duxford.
-
Aeroplane Monthly 1998-09 / T.Harmsworth - OFMC outlook /Airshow allies/
Регистрационный номер: G-TBRD Mark in the front seat of USAF-painted Lockheed T-33 G-TBRD.
-
Мировая Авиация 221
Не будучи яркой «звездой», T-33, тем не менее, занял свое место в истории авиации, благодаря своей универсальности и длительной службе. Во многом своему успеху T-33 обязан надежному ТРД J33, ведущему свою родословную от двигателя, созданного Уиттлом в Великобритании в годы Второй мировой войны.
-
Мировая Авиация 221
В Командовании ПВО T-33 в основном использовались в качестве мишеней. Этот T-33, оснащенный устройствами постановки помех, летит в одном строю с F-4E из 343-й TFG с авиабазы Элмендорф, Аляска.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F-4E / F-4F Phantom II - США - 1965
-
Мировая Авиация 221
Ранее летавшая на P-80 пилотажная группа «Acrostars» в 1952-1953 годах выполняла пилотаж на T-33 без баков на законцовках. Группа базировалась на авиабазе Вильямс в Аризоне и входила в состав Учебного командования ВВС США.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Gordon - Sabres with 'Eyes'
Регистрационный номер: TR-624 In 1953, at the end of the Korean War, the 67th TRW flew the RB-26, RF-80 and T-33 as well as the RF-86 Sabre. All the wing's aircraft are seen in the company of a Marine recce Banshee.
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-26 / B-26 Invader - США - 1942Lockheed RF-80A / FP-80 - США - 1945McDonnell F2H Banshee - США - 1947North American RF-86 - США - 1951
-
Мировая Авиация 165
Первый прототип C-5 в сопровождении самолета Lockheed T-33 в ходе летных испытаний. На время этих испытаний самолет был оснащен измерительной штангой в носовой части.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-5 Galaxy - США - 1968
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / M.Oakey - Vintage news
Aircraft suspended from the AAM’s concrete-shell roof include dramatically posed T-33A 51-4286.
-
Авиация и Космонавтика 2016-02 / В.Морозов - Неизвестное творение Говарда Хьюза
Эпизод перехвата и посадки "русского Як-12"
Другие самолёты на фотографии: North American F-86 Sabre - США - 1947
-
Авиация и Космонавтика 2016-02 / В.Морозов - Неизвестное творение Говарда Хьюза
«Як-12» Анны Марвалдовны догоняет X-1 Шеннона и последовательно сбивает два «Мига» сопровождения (перекрашенные F-86)
Другие самолёты на фотографии: Bell X-1 - США - 1946North American F-86 Sabre - США - 1947
-
Авиация и Космонавтика 2016-02 / В.Морозов - Неизвестное творение Говарда Хьюза
Эпизоды совместной посадки X-1 и «Як-12» на «первом попавшемся аэродроме» (снимались настоящие самолеты, да еще было явно несколько дублей - где еще такое увидишь?!), персонаж Д. Уэйна выбирается из X-1, занимает место в задней кабине «Яка» и герои улетают «в светлый мир демократии», несмотря на суматошную пальбу охраны
Другие самолёты на фотографии: Bell X-1 - США - 1946
-
Авиация и Космонавтика 2016-02 / В.Морозов - Неизвестное творение Говарда Хьюза
«Русский Як-12» (перекрашенный T-33) крупным планом
-
Мировая Авиация 221
Канадский Silver Star
-
Air International 1980-10 / L.Milberry - Electronic Warfare in NORAD
A Canadair T-33A-N Silver Star - one of 18 on the strength of No 414 Squadron - carrying an EW pod under the port wing.
-
Air International 1980-10 / L.Milberry - Electronic Warfare in NORAD
Examples of the three aircraft types used for EW training by No 414 Squadron. CAF. in line-astern formation over Ontario.
Другие самолёты на фотографии: Avro Canada CF-100 Canuck - Канада - 1950Dassault Falcon 20 / 30 - Франция - 1963
-
Air Pictorial 1999-05
The exhibits viewable at CFB Borden. This is Canadair CT-133 21079, with the CF-104 and CP-121 just visible in the background
Другие самолёты на фотографии: Grumman S-2 Tracker / TF-1 Trader - США - 1954Lockheed F-104G Starfighter - США - 1959
-
Air International 1989-01 / Model enthusiast
The Lockheed CT-33 serial 133266 in new Canadian Forces colours, with a mid-grey overall finish and red tip tanks.
-
Air International 1992-10 / Talkback
Sharkmouth markings on a CT-133 Silver Star of Canadian Armed Forces utility squadron VU-32 which stood down on June 21, 1992. The unit will be replaced in the fleet requirements role by No 434 (Bluenose) Sqn equipped with T-Birds and Canadair Challengers.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
The Canadian Forces operate some 45 CT-133s, including 14 with 414 Squadron at Comox, 14 with 434 Squadron, two with 439 Squadron at Bagotville, five with AETE, and ten with 417 Squadron at Cold Lake. No 414 Squadron had its own ‘special’ T-Bird - 133450, painted in ‘Black Knight’ colours, shown here near Comox.
-
Мировая Авиация 221
Канадский Silver Star
-
Air Pictorial 1999-11
An autumn backdrop for No 133560, an ET-133 of No 414 Sqn, CF, a type which now has a retirement date.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
Two CT-133s in the standard grey scheme used by most T-Birds in the Canadian Forces are shown flying over the British Columbia mountains. Each jettisonable tip tank carries 727 lit of fuel, the remainder of the 2,563 lit capacity being distributed in the wings and fuselage.
-
Мировая Авиация 142
Реактивные самолеты первого и последнего поколений в строю канадских ВВС. Реактивный самолет CT-133 Silver Star (на заднем плане) был основной учебной машиной до 1974 года; до недавних времен он применялся для обучения полетам по приборам, работе с аппаратурой связи и РЭБ.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F/A-18A Hornet - США - 1978
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
One of 14 Canadair CT-133s operated by 434 Sqn, 133389 touching down at Shearwater. It is one of five threat emitter CT-133s flown by the squadron, identifiable by its small black nose extension.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
A close-up of the threat emitter nose extension on aircraft 133656, the last of 656 CT-133s manufactured by Canadair Ltd in Montreal. The small protrusion inside the port intake is the gun camera.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
The Delmar DF-4RC Radop (Radar Reflective Optical Scoring Target) system is shown mounted on CT-133 ‘656’. It is not sufficient for the exercising aircraft just to acquire the target on its radar, the pilot must be in sight of the target before he is allowed to open fire - hence the bright colour scheme.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
Schooner 50, flown by Lt Darwin MacMillan and Capt Mike Hood performs a low pass over 434’s hangars at Shearwater.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
Pulling up into the vertical, CT-133 133579 shows off its 50th anniversary colours applied for the 1993 airshow season. The aircraft is now back in its standard grey overall scheme.
-
Мировая Авиация 163
Выпуск в Японии. Япония получила лицензию на выпуск T-33 - работу поручили компании "Kawasaki". Два полностью готовых самолета были поставлены в разобранном виде компанией "Lockheed" в 1953 году, за ними последовали 18 самолето-комплектов. После этого Япония получила 48 машин американской сборки, всем этим 68 самолетам присвоили серийные номера, начинавшиеся с "51-". Компания "Kawasaki" построила затем 210 самолетов, им присвоили номера "61-", "71-", "81-" (на снимке) и "91-". Самолеты оснащались двигателями Allison J33-A-35, использовались в качестве учебных и связных, часть машин эксплуатировалась до 2000 года.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
JASDF Lockheed T-33A Shooting Star.
-
Мировая Авиация 90
Четыре самолета F-1 из 6-й эскадрильи ожидают следующего учебного вылета на авиабазе Цуйки. В конце линейки чуть виден киль от УТС Lockheed T-33, принадлежавшего этой же эскадрилье. В эскадрильях истребителей F-1 также имелось несколько учебных машин Т-2.
Другие самолёты на фотографии: Mitsubishi F-1 - Япония - 1975
-
Air International 1987-10 / ??? - Bolivian Air Power - Seventy Years On
On the flight line at La Paz, these T-33s of GAC 31 are ex-Canadian Armed Forces Canadair-built CT-133 Silver Star Mk 3s. The aircraft nearest the camera are from the batch of five acquired in 1979; note the different styles of national insignia.
-
Мировая Авиация 163
Боливия получила 18 самолетов T-33SF из Франции, ранее страна получила партию AT-33A. Самолеты поступили в 311-ю и 320-ю эскадрильи.
Пожалуй, дольше всего T-33 и AT-33 эксплуатировались в ВВС Боливии - практически до конца XX века, а новый XXI век они встретили на консервации -
Air International 1987-10 / ??? - Bolivian Air Power - Seventy Years On
One of the three ex-Armee de l'Air T-33As that now supplement the Sabres in GAC 32. Others have been used to equip two new squadrons, GAC 33 and GAC 36.
-
Мировая Авиация 163
Основная иллюстрация: Испания получила первые T-33A в марте 1953 года. Самолеты поступили в летную школу подготовки пилотов реактивных самолетов.
На врезке: Греция стала последним эксплуатантом T-33 в Европе - самолеты были списаны в 2000 году. 222-я эскадрилья, дислоцированная в районе Суды, эксплуатировала окрашенные в оранжевый цвет самолеты - буксировщики мишеней (на фото), а 366-я эскадрилья в Танагре применяла камуфлированные самолеты в качестве учебных и связных. -
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
E.15-16 of 41 Grupo about to land at Valenzuela, August 1981.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
Two-ship formation of Manises-based 101 Escuadron.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
'E.15-1' preserved at Talavera is really E.15-60. The nose code is also fictitious.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
At Valenzuela in May 1972, E.15-37, one of the four assigned to 131 Escuadron, the last Sabre-equipped EdA unit. Devoid of the nose black hand, it does sport the tiger’s badge in the rear fuselage.
-
АвиаМастер 2004-05 / В.Морозов, В.Антаков - Пылающий остров /Из истории воздушных войн/ (2)
T-33 FAR в современной "музейной" окраске с самодельным фонарем.
-
Air Enthusiast 1998-01 / R.Niccoli - Atlantic Sentinels
T-33As 1905 and 1927 of Esquadra 103 in 1988.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Niccoli - Portuguese Numerology
PAF T-33As in store at Beja
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Niccoli - Portuguese Numerology
T-33As from the batch 1901 to 1930 in store at Beja and awaiting a decision on their future.
-
Авиация и Космонавтика 2014-02 / М.Никольский - Военный мемориал в Сеуле /Музей/
Регистрационный номер: TR-129 T-33
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Arabian Fledgling ... the Royal Saudi Air Force
A Lockheed T-33A (1510) is seen landing at Dhahran after completing a training mission. This type is to be replaced in the R Saudi AF inventory by the Northrop F-5Bs now on order.
-
Air International 1990-10 / P.Jackson, P.Steinemann - Andean Eagles
Эквадор списал свои AT-33 в апреле 1996 года. Первые T-33 были получены в 1956 году, последние машины поступили в 1988 году. AT-33 входили в состав 2312-й эскадрильи.
A formation of Lockheed T-33As of Escuadron 2312 from Base Aerea Manta in flight near Latacunga. -
Air Enthusiast 1992-12 / R.Shaw - Greek Guardians
Регистрационный номер: TR-786 Kalamata’s T-33A gate guardian.
-
Авиация и Космонавтика 2019-05 / В.Морозов - Авиация во Вьетнамской войне (1)
T-33A Королевских ВВС Таиланда, периодически привлекавшиеся к действиям против партизан в приграничных с Лаосом районах. Фото начала 1960-х гг.
-
Air International 1989-05 / R.Shaw - Cobras, Bulldogs and Blackjacks ... the jet fighters of the Philippine Air Force
Similarly contrasting views of 105th CCTS Lockheed T-33As.
-
Aeroplane Monthly 1977-08
Регистрационный номер: G-OAHB [4] Ormond Haydon-Baillie indulging in some low-level showmanship in his Lockheed T-33 G-OAHB at Duxford in 1974.
-
Air International 1988-12 / D.Brown - Variable Stability: A valued flight test tool
This variable-stability Lockheed NT-33A has been employed since 1958 on a variety of flying qualities research programmes and aircraft simulations, it was used to evaluate flying qualities of the F-15, YF-16, YF-17 and F/A-18 before their respective first flights, and the AFTI/F-16 was also simulated. The NT-33A has a fully programmable Head-Up Display and associated sensors to examine the interaction of display characteristics and flying qualities. In 1977, a joint US Navy/US Air Force programme known as Display Evaluation Flight Test (DEFT) started using this research capability. The aircraft is currently in use at the USN and USAF Test Pilot Schools.
-
Изд-во Schiffer / S.Markman & B.Holder - One-of-a-kind research aircraft
NT-33 over Edwards Air Force Base on a test pilot instruction flight in the mid-1980s.
-
Изд-во Schiffer / S.Markman & B.Holder - One-of-a-kind research aircraft
One of the unique modifications to the NT-33 was the installation of tip-tank mounted speed brakes.
-
Air International 1985-10 / D.Brown - Home of the Right Stuff
The Lockheed NT-33A, operated for the School by Calspan, has variable stability.
-
Изд-во Schiffer / S.Markman & B.Holder - One-of-a-kind research aircraft
NT-33 performing mid-air refueling from a Navy KA-3 tanker in the mid-1970s.
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-3 Skywarrior - США - 1952
-
Aeroplane Monthly 1999-12 / E.Dumigan - Something for the weekend /Museum report/
Регистрационный номер: FA-500 The ex-Calspan Lockheed F-94 Starfire in-flight simulator is seen with its T-33 nose.
-
Мировая Авиация 221
Прототип TP-80C, пилотируемый Тони Левьером и Робертом Спуном, во время первого полета 22 марта 1948 года.
-
Авиация и Космонавтика 2002-07 / А.Фирсов - Локхид T-33A
Первый опытный TP-80C
-
Air Enthusiast 2001-07 / D.Gordon - TAC Recon Masters (1)
Регистрационный номер: TR-371 T-33A 50-371 of the 303rd TRS at Sembach, 1953. Note the sheep grazing - they kept the grass areas very neat!
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
Регистрационный номер: TR-247, TR-267, TR-278 Lockheed T-33A Shooting Stars.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: TR-758 John Perrot did his advanced flying training with the USAF at James Connally Air Force Base, Waco, Texas, flying the very likeable Lockheed T-33A. The course included much formation flying and here a student poses 51-6758 for Perrott's camera - spring 1953.
-
Aeroplane Monthly 1978-12 / B.Gunston - Lockheed F-94 /Fighters of the fifties/ (21)
Регистрационный номер: TR-263 Chased by a T-33, F-94C 0957 is enveloped in the smoke of its rockets, launched from the four nose ports.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-94 Starfire - США - 1949
-
Мировая Авиация 187
Регистрационный номер: TR-612 Второй C-133A в испытательном полете, его сопровождает T-33A из состава ВВС США.
Другие самолёты на фотографии: Douglas C-133 Cargomaster - США - 1956
-
Мировая Авиация 118
Ярко окрашенный беспилотный самолет QF-80 управлялся с земли или с борта T-33.
-
Air Pictorial 1957-03
Регистрационный номер: TR-913 Lockheed T-33 is used as a test-bed for guidance systems for supersonic missiles. Electronics, developed by Ryan Aircraft, fit inside standard T-33 tip tank. The system operator gets a fix on a B-47 posing as an enemy aircraft, and a simulated attack is made. All information is telemetered to a ground station.
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / M.Oakey - Grapevine
Mark Hanna familiarises himself with the Old Flying Machine Company’s newly-acquired Lockheed T-33, N33VC, at Duxford on May 4, 1999 while Carl Schofield looks on. Now registered N33VC, the aircraft is better known in its earlier guise as Ormond Haydon-Baillie’s G-OAHB Black Knight.
-
Авиация и Космонавтика 2013-03 / В.Морозов - Красное на черном: ВВС Албании
T-33 ВВС США и оборудование с него, объявленное «шпионским». Снимок конца 1950-х гг.
-
Авиация и Космонавтика 2013-03 / В.Морозов - Красное на черном: ВВС Албании
Тот же T-33 в музее г. Гирокастра. Видно, что от самолета мало что осталось.
-
Авиация и Время 2017-02 / П.Нор - Реактивные учебно-тренировочные самолеты
Американский учебно-тренировочный самолет 1-го поколения T-33
-
Air Enthusiast 2003-03 / G.Winkle - Big Deuce
CH-37B acting as an 'aircraft carrier' with an underslung Lockheed T-33A.
Другие самолёты на фотографии: Sikorsky CH-37 / S-56 Mojave - США - 1953
-
Air Pictorial 1955-06 / Photos by request
Production model for the U.S.N. of the private venture Model L-245 jet trainer is known as the T2V-1. The wingtip tank at the top belongs to a standard TV-2 (T-33A in the U.S.A.F.).
Другие самолёты на фотографии: Lockheed T-1 / T2V Sea Star - США - 1955
-
Авиация и Космонавтика 2002-07 / А.Фирсов - Локхид T-33A
T-33A стали практически первыми самолетами вновь воссозданных "люфтваффе"
-
Air Pictorial 1956-11 / The journal of a roving spotter
After a break of forty-two years the patee cross once again appears on a German aeroplane; a lockheed T-33 which was recently handed over to the West German Air Force by the U.S.A.F.
-
Air Enthusiast 1972-05 / J.Fricker - Post-mortem on an air war
One of the small number of Lockheed RT-33As remaining in the PAF inventory for the tactical reconnaissance role.
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Turkish Air Forces ... NATO's lunchpin or Achilless heel?
One of the ex-Luftwaffe T-33As employed Jor advanced training at Cigli which is also the commercial airfield for Izmir.
-
Авиация и Время 2008-01 / А.Котлобовский - Эхо старой вражды (1)
Среди первых потерь турок над Кипром были и T-33
-
Авиация и Космонавтика 2007-08 / М.Никольский - ВВС Сербии (1)
Реактивный УТС T-33 ВВС Югославии
-
Авиация и Космонавтика 2012-11 / С.Йоканович - 100 лет военной авиации Сербии (2)
Учебный T-33 ВВС Югославии
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Canadair Silver Stars.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
Canadian-built T-33A Silver Star.
-
Aviation Historian 31 / F.Villeneuve - Hawk One (1)
After his brief tenure with No 431 Sqn, Fern was sent on an instructor’s course for the Harvard, before volunteering to become an instructor on the CT-133 Silver Star, a Canadair-built version of the Lockheed T-33. After a period instructing at Portage La Prairie, Fern was posted to the Central Flying School to evaluate and instruct the instructors, accruing a great deal of experience on the Silver Star, another type he enjoyed pushing to its limits.
-
Air Pictorial 1958-08 / Spotter's Notebook
T-33 with Radop.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
The DX-4B target reels mounted under the CT-133's fuselage. Using 10mm diameter tow wire, it provides a tow separation of 4,100m.
-
Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force
The Lockheed T-33 Silver Star CF-IHB, in its original service guise with the RCAF, bearing service number 21261.
-
Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force
The second of Haydon-Baillie's Silver Stars in its original Navy markings, service number 21640, and bearing the name Red Herring on the fin.
-
Air International 1994-10 / B.McIntyre - Bluenose T-Birds
434 Bluenose CT-133 s commence a three-ship formation take-off at Shearwater. Canadair built 656 CT-133s under license for the Canadian Air Force, but only 45 remain in active service.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
On May 2, 1954 six T-33As arrived on board the cargo ship 'Kingsport Victory' at Barcelona port, from where they were trucked to the city's airport.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
Регистрационный номер: TR-537, TR-540, TR-547 Four of the first six T-33s arrived in Talavera on March 24, 1954 are seen here. Note the 'Mary Margaret' legend on the first example 51-17540, later E.15-3.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
Several E.15s began operations carrying nonstandard markings, including E.15-17 which arrived in Spain in March 1955.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
E.15-25 showing the markings carried by Jet School aircraft early in 1959. The 'E' had just disappeared from the fuselage unit code. Scarcity of stencilled instructions is readily discernible.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
High over the Guadiana River, E.15-12 during a high-g manoeuvre. Note early EdA and Jet School markings.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
Three Jet School E.15s flying in echelon, mid-1958. E.15-4 sports the newly-created Jet School emblem on its tail and the former unit code, which included an unusual 'E'.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
High over Extremadura, E.15-16 in pristine condition, revealing a recent overhaul. Readily discernible are the undernose antennae of the AN/ARN-21 TACAN equipment.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
After the F-86Fs were phased out of the Jet School, 732 Escuadron received half the E.15s assigned to 731 Escuadron, including ‘E.15-41’.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
The refurbishing line at CASA-Sevilla with one of the E.15s sporting unit markings in the '73-6X' range, 73-67 in this case. Photographs of machines carrying these unusual codes are extremely rare even though they were operated at Talavera for more than a year.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
On May 21, 1971 SF-5-equipped 21 Ala was formed, keeping six E.15s, including E.15-53, at Son San Juan in the summer of 1977.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
E.15-36 of Ala de Caza 4. Note the lack of tail cross, unofficial position of fuselage roundels and lack of wingtip tanks. The nose-band was medium green.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
An Ala de Caza 3 T-33A - a rare image. The unit had three on strength for almost a year.
-
Air Enthusiast 2007-05 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (2)
Lt Santaner removes the filler cap of a T-33's wings tanks. Note what appears to be a coloured band around the nose of E.15-15 '73-15', leading to the suspicion that some Jet School T-33s could have sported such markings - perhaps yellow?
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
Pictured at San Pablo (Sevilla) during an open day held very likely in the summer of 1965, E.15-35 sports unusual unit markings (including orange nose band and a version of the Ala de Caza 5 badge) of the so-called 157 Escuadron de Servicios (157th Service Squadron). The real task of this unit remains unknown to the authors.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
Ready to take off from Son San Juan, E.15-59 sporting the colours of the fet School's 731 Escuadron. The photo might have been taken shortly after delivery to the EdA as denoted by the traces of the nose lettering and rear fuselage USAF markings. The pod beneath the midfuselage served as a baggage carrier.
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
E.15-34, in Ala de Caza 1 markings, remained at Manises for many years. It is believed to have been assigned to the unit's 11 Escuadron (red nose-band).
-
Air Enthusiast 2007-03 / G.Cruz, R.Canamares - Iberian 'T-birds' /Air forces/ (1)
Examples of the second batch of T-33s received by the EdA, probably on the Talavera ramp. These aircraft don’t seem to have ever carried USAF markings other than the tail serial number.
-
Air International 1992-12 / G.Kamp, H.Koning - Front-line professionals with yesterday's aircraft
US Air Force Lockheed T-33A trainer that landed in Albania in 1957. The aircraft remains in the country, being exhibited in a museum at Gjirokastra.
-
Air Pictorial 1986-01
Paul Berry's photo of Lockheed T-33A 51-4413 which is preserved on the battlements of a castle at Gjirokaster in the south of Albania
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
A line-up of F.3s and T-33As. Vampire No 1 sports an extra tailboom stripe to show that it is the Squadron Commander’s aircraft.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Mk 3 No 13 taxiing by a Lockheed T-33A during their final years of operations - this aircraft is preserved at BAMS at Zapopan, Jalisco Mexico.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943
-
Air Pictorial 1958-07 / Spotter's Notebook
Регистрационный номер: N7490C The first civil-registered T-33, constructed from parts of several military counterparts;
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / News Spotlight
Регистрационный номер: N12420 Ormond Haydon-Baillie has added a third Lockheed T-33, N12420, to his collection at Duxford.
The third T-33, N12420, has since been sold in America and is no longer part of the Collection. -
Aeroplane Monthly 1974-08 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
Регистрационный номер: G-WGHB Ormond Haydon-Baillie’s Lockheed T-33 Silver Star, G-WGHB, about to leave Southend for its new home at Duxford on May 26, 1974.
-
Aeroplane Monthly 1982-11 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер: G-TJET T-33 G-TJET at Gatwick.
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / W.Haydon-Baillie - Haydon-Baillie Aircraft & Naval Collection
Регистрационный номер: G-OAHB [4] Ormond Haydon-Baillie’s black T-33, G-OAHB, based at Duxford
-
Aeroplane Monthly 1974-07 / News Spotlight
Регистрационный номер: CF-IHB [4] Ormond Haydon-Baillie’s T-33, Black Knight, hugging the runway at the Biggin Air Fair.
-
Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force
Регистрационный номер: CF-IHB [4] The Lockheed T-33 Silver Star CF-IHB, as it appears today
-
Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force
Регистрационный номер: CF-IHB [4] Haydon-Baillie's first Silver Star making its British debut at this year's Biggin Hill Air Fair and performing for the benefit of John Rigby's camera.
-
Aeroplane Monthly 1989-02
Регистрационный номер: N12413 Canadair T-33 N12413 Red Knight, crewed by Rick Brickert and Dennis Sanders and photographed in 1988
-
Aeroplane Monthly 1974-03 / News Spotlight
Регистрационный номер: CF-IHB [4] Ormond Haydon-Baillie recently flew his two T-33s and Hawker Sea Fury to Southend from Canada for British registry. Two Bolingbrokes with spares are being shipped over at the time of press. One of the T-33s and the Sea Fury are seen here.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Fury / Sea Fury - Великобритания - 1944
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / W.Haydon-Baillie - Haydon-Baillie Aircraft & Naval Collection
Регистрационный номер: G-OAHB [4] Ormond Haydon-Baillie and brother Wensley with their father, centre, in front of the black T-33 at Duxford.
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / W.Haydon-Baillie - Haydon-Baillie Aircraft & Naval Collection
Регистрационный номер: G-OAHB [4] The enthustiastic ground support team in immaculate white overalls on the wing of the black T-33.
-
Aeroplane Monthly 1989-12 / F.Mormillo - Reno razzle
The Lockheed T-33 Shooting Star performing for the Reno crowd.
-
Air Pictorial 1977-10 / P.Thompson - The R.Danish A.F. Today
Регистрационный номер: DT-491 Lockheed T-33A DT-491. A dozen of the twenty-seven supplied in 1953 remained in service until early this year but have now been withdrawn
-
Air Pictorial 1977-10 / P.Bish, A.Clancy - Belgian Fairey Tale
Belgian A.F. Lockheed T-33 FT-28 after overhaul by Fairey S. A., 23/3/77
-
Air International 1983-11 / L.Berns - Full of Eastern Promise /Veteran & Vintage/
China's museum contains several examples of aircraft that have defected to the People's Republic of China from Taiwan. They include this T-33 with yellow nose and tip tanks and red fin.
-
Air International 1986-08 / C.Pocock - Singapore Sting
An expansion of pilot training requirements in 1980 led to the acquisition of a dozen ex-Armee de l’Air Lockheed T-33As, later augmented by a further eight, and these serve with No 131 (Harrier) Sqn from Tengah, but will eventually be replaced by the S.211.
-
Авиация и Космонавтика 2018-08 / В.Морозов - Доминиканский эпизод или Ответный ход Фиделя
Доминиканский T-33A. Конец 1950-х гг.
-
Авиация и Космонавтика 2002-07 / А.Фирсов - Локхид T-33A
Ударный вариант T-33A - AT-33 долгие годы был основным боевым самолетом ВВС Португалии
-
Air International 1985-08 / ??? - Reluctant Samurai (1)
At Gifu, the Air Proving Wing (Koku Jikkendan) includes the ubiquitous Lockheed T-33A in its present inventory.
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Arabian Fledgling ... the Royal Saudi Air Force
Three Lockheed T-33As of No 15 Squadron taking-off. This Squadron is based at Dhahran, and, together with Sabre-equipped No 7 Squadron, forms the RSAF's Operational Conversion Unit.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / 1988 UK Aircraft Collections and Museums Guide
An overall view of the Dumfries and Galloway Aviation Museum, based in the old control tower of what used to be Dumfries Airfield. From left to right: Lockheed T-33 Shooting Star FT-36; 22,000lb bomb; Dassault Mystere 318, North American F-100 Super Sabre 54-2163, Fairey Gannet, Varsity nose section and Bristol Sycamore.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Sycamore / Type 171 - Великобритания - 1947Dassault Mystere / MD-452 - Франция - 1951Fairey Gannet - Великобритания - 1949North American F-100 Super Sabre - США - 1953Vickers Varsity - Великобритания - 1949
-
Air International 1993-11 / B.van der Klaauw - Going Dutch - the Aviolanda story
Aviolanda’s overhaul workshop at Woensdrecht Air Base in 1963. A Lockheed T-33 and KLM DC-6 PH-DPW are parked on the apron in front of the hangar, with four Lockheed SP-2H Neptunes in the background.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946Lockheed Neptune P2V - США - 1945
-
Air Pictorial 1955-12 / The journal of a roving spotter
Unusual formation photographed by a Meteor of No.541 Squadron, R.A.F., Laarbruch, during the 3rd Central Region Reconnaissance Symposium held at H.Q. A.T.A.F. The Swift F.R.Mk.5 (XD 905) shows for the first time the ventral slipper tank. The all-silver Canberra (WT758) is a P.R.Mk.7, while the Shooting Star (TP-20) is a "rare bird", an RT-33A of the Royal Netherlands Air Force.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949Supermarine Swift - Великобритания - 1948
-
Мировая Авиация 221
Регистрационный номер: TR-237 RT-33A получил новую носовую часть, в которой могли устанавливаться различные плановые или перспективные фотокамеры или их комбинации.
-
Air International 1980-07 / ??? - Thailand seeks enhanced air capability
The ageing RT-33A shares the tactical reconnaissance task with a few RF-5As and is expected to remain in the RTAF inventory for some years.
-
Air International 1984-10 / ??? - Colombia's Air Arm
Регистрационный номер: FAC2074 One of the RT-33As in the inventory of the Grupo Aereo de Combate 2 based at Apiay.
-
Air International 1985-10 / D.Brown - Home of the Right Stuff
Aircraft currently in the fleet of the USAF Test Pilot School include (clockwise from left) the variable stability Learjet 23, Cessna A-37, McDonnell Douglas F-4 Phantom, de Havilland U-6 Beaver, Boeing KC-135, de Havilland UV-18 Twin Otter, Vought A-7, Northrop T-38A and Lockheed NT-33A.
Другие самолёты на фотографии: Boeing KC-135 Stratotanker / C-135 Stratolifter - США - 1956Cessna A-37 Dragonfly - США - 1967De Havilland Canada DHC-2 Beaver - Канада - 1947De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter - Канада - 1965Learjet Learjet 23 / 24 / 25 - США - 1963McDonnell Douglas RF-4 Phantom II - США - 1964Northrop T-38 Talon - США - 1959Vought A-7 Corsair II - США - 1965
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 02 - RPVs and Targets
DATS (Dornier Aerial Target System) under the wing of a QT-33
-
Air Enthusiast 2006-09 / K.Wilson - Taking a Hit /Post-war combat/
Early BDR training activity at Mildenhall was carried out on former French Air Force T-33A 16769.
-
Авиация и Космонавтика 2002-07 / А.Фирсов - Локхид T-33A
Сравнение компоновочных схем истребителя F-80 "Шутинг Стар" (вверху) и тренировочного самолета T-33A (внизу)
Другие самолёты на фотографии: Lockheed P-80 Shooting Star - США - 1944
-
Мировая Авиация 177
Lockheed T-33
Тип фотографий
- Все фото (161)
- Боковые проекции (14)
- Цветные фото (62)
- Ч/б фото (82)
- Обломки (1)
- Схемы, чертежи (2)