RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1937

Легкий бомбардировщик с экипажем из трех человек

Варианты

Blenheim IV/Bolingbroke

Легкий бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Бристоль эйрплейн" под руководством Ф.Барнуэлла на базе опытного скоростного пассажирского самолета "тип 142", совершившего первый полет 12 апреля 1935 г. Серийное производство началось в июне 1936 г. "Бленхейм" выпускался на заводах "Бристоль" (Фултон), "Рутс секьюритиз" (Блис-Бридж), "А.В. Роу", "Валтион леконтехдас" (Тампере, Финляндия), "Икарус" (Белград, Югославия), "Фэйрчайлд эйркрафт" (Лонгевиль, Канада). Всего построено.1 134 экз.
Состоял на вооружении в Великобритании с марта 1937 г., в Финляндии - с июля, в Турции - с октября, в Югославии - с марта 1939 г., в Румынии и Греции - с 1940 г., в Хорватии - с конца 1941 г., в Португалии - с 1943 г.
Основные серийные модификации:
   - "Бленхейм" I с моторами "Меркьюри" VIS2 или VIII, вооружение 2x7,69;
   - "Бленхейм" IV с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" VIII, IVL с дополнительными бензобаками и моторами "Меркьюри" XV, вооружение 4x7,69 (полевые переделки - до 5x7,69);
   - "Болингброк" I, канадский вариант "Бленхейма" IV с моторами "Меркьюри" VIII и американским оборудованием; - "Болингброк" IV с моторами "Меркьюри" XX, IVW с R-1535;
   - "Бленхейм" V с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" XXV или XXX, вооружение 4x7,69.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 455 кг.
В сентябре 1939 г. "Бленхейм" являлся самым массовым бомбардировщиком королевских ВВС. Они вели разведку и наносили бомбовые удары практически с самого начала Второй мировой войны. Весной 1940 г. участвовали в Норвежской кампании, затем в боях во Франции, в Северной Африке. Английские "бленхеймы" в апреле 1941 г. воевали в Греции, в мае - на Крите, с сентября - в Малайе и Бирме. Последние операции они осуществляли в конце 1943 г. в Северной Африке.
Финские бомбардировщики участвовали в "зимней" войне с Советским Союзом, затем продолжили боевые действия в июне 1941 г. и вели их до перемирия с СССР в 1944 г. Югославские машины в апреле 1941 г. бомбили наступающие немецкие войска, а также наносили удары по целям в Венгрии и Австрии. Греческие "бленхеймы" воевали с октября 1940 г. против итальянцев, а в апреле 1941 г. - против немцев. Канадские "болингброки" применялись для патрулирования побережья.
"Бленхейм" снят с производства в Англии - в июне 1943 г., в Финляндии - в 1944 г. Их сняли с вооружения британские ВВС в июле 1945 г., финские - в 1948 г. Греческие и югославские машины полностью потеряны в боевых операциях.


"Бленхейм" IV||
Размах:||17,17м
Длина:||13,13 м
Моторы, количество х мощность:||2x920 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||6550 кг
Максимальная скорость:||472 км/ч
Практический потолок:||9550 м
Дальность:||3120 км

Показать полностью

Описание:

  • Blenheim IV/Bolingbroke
  • Blenheim IF/IVF
  • Bristol 142 Blenheim, Bristol 149 Bolingbroke и Bristol 160
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force

    Bristol Bolingbroke 10038 being towed away from a Winnipeg farm still wearing its all-yellow training scheme.

  • Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force

    Bits of the Bristol Bolingbroke 10038 and the fuselage of another.

  • Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
    Регистрационный номер: V6468

    Retired from ‘ops’, many battered Mk IVs like V6468 on December 15, 1941, which suffered a collapsed undercarriage, ended their days at 70 OTU.

  • История Авиации 30 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (6)

    К 05:00 утра немецкая ПВО в районе Дьеппа окончательно проснулась, и экипажи "Бленхеймов" из состава 13-й эскадрильи, атаковавшие пехотные позиции в районе портовых молов, испытали на себе всю мощь зенитного огня. Хотя была сбита всего одна машина, большая часть остальных, участвовавших в этом ударе, получили серьезные повреждения

  • Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
    Регистрационный номер: Z6158

    The attractive setting of RAF Nakuru belied its poor surface which Sgt Nichols found to his cost when he ‘bent’ Blenheim IV Z6158 seen here.

  • Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
    Регистрационный номер: V6141

    Out of fuel and off course, P/O Guy put V6141 down at Thompson’s Falls on October 20, 1941. The Hitler nose-art is probably from its previous service on operations.

  • Air Enthusiast 1996-11 / A.Thomas - Over All Things Everywhere
    Регистрационный номер: P4861

    Blenheim IV P4861 ‘UX-H’ looking forlorn after a take-off accident during a training camp at Weston Zoyland on September 18, 1939.

  • Мировая Авиация 149
    Регистрационный номер: L9248

    Благодаря высокой маневренности и мощи немецкие истребители Messerschmitt Bf 109E несли смертельную угрозу для Blenheim.

  • Aeroplane Monthly 1987-09
    Регистрационный номер: G-MKIV   [36]

    Denham, June 1987

  • Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-MKIV   [36]

    Public sympathy and support for the British Aerial Museum after the crash of Blenheim G-MKIV on June 21, 1987 was unprecedented. However, it did not stop someone from stealing the avionics kit from the wreckage, seen here on Denham Golf Course shortly after the accident.

  • Air Pictorial 1987-09 / J.Rawlings - Historic Aircraft: Should we fly them or keep them all safely in museums?
    Регистрационный номер: G-MKIV   [36]

    The Blenheim's remains being carted away after its "touch and go" at Denham on 21st June 1987

  • Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First

    Humble beginnings, part of Ormond Haydon-Baillie’s Blenheim ‘kits’, salvaged from Canada in 1973, shortly after their arrival at Duxford, in 1976. The two airframes were 9893 and 10038 and were built as Bolingbroke IVTs by Fairchild Aircraft at Longueil, Port Quebec in mid-1942. Both airframes were struck off charge in May 1946 and acquired by Wes Agnew for as little as $50 apiece! Ormond was killed in a Cavalier 2000-converted P-51D Mustang I-BILL at Mainz-Finthen on July 3, 1977. Saddened to see the Blenheim restoration project gathering dust following Ormond’s death, Graham Warner acquired the project and the British Aerial Museum team set to the restoration of 10038.

  • Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
    Регистрационный номер: G-MKIV   [36], V6028   [17]

    June 21, 1987, and ‘V6028’ was performing at a small air display at Denham, Bucks, with the British Aerial Museum’s reserve pilot in command. The runway at Denham was short, and at that stage the Blenheim’s short field characteristics had not been calibrated. A landing had been requested and refused by the Blenheim’s operators, but the pilot elected to undertake a ‘touch and go’ within his display routine - an unauthorised and radical departure from the sequence practised. The pilot ‘lost it’ with the result that the beautiful Blenheim hit a tree and ended up battered and broken on Denham golf course. The three souls on board were hospitalised, it was a miracle nobody was killed. In the words of Graham Warner, a labour of love had been “needlessly sacrificed on the altar of [the pilot’s] ego”.

  • Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First

    The story of the Blenheim to that moment had been an incredible one, an achievement difficult to assess in its enormity. In the aftermath of the disaster the story took on a more amazing hue as the team, battered and emotionally drained, decided on their next course of action - A Blenheim Will Fly Again. The waves of commiseration and consolation that saturated Duxford in the following weeks helped to rekindle the spirit that had jired the close-knit team throughout the long restoration. Fund-raising activities began and gained pace as the world realised that this goal was achievable. Bolingbroke 9893 had been sold to the Imperial War Museum for a future static exhibit, but it and the wreck of G-MKIV would provide parts. A new airframe was acquired from Sir William Roberts’ collection at Strathallan. Another former RCAF Mk IVT, 10201 had also been a Canadian ‘prairie queen’ (illustrated) and had been moved to Scotland in 1985 but lay unrestored and in store. On January 28,1988, 10201 arrived at Duxford and was moved into the BAM workshops - ‘Blenheim Palace’.

  • Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
    Регистрационный номер: BA385

    The Bisley or Blenheim V was never well thought-of and this example BA385 lying on its belly at Nakuru on January 12, 1943, seems to underline the type’s misfortune.

  • Aeroplane Monthly 1982-07 / Personal album

    Three photographs of an unidentified Bristol Bisley being retrieved from a sand bank on Lake Manzala, Egypt. The Bisley was forced down after an oil feed pipe to the reduction gear came adrift causing the propeller to sheer. After the wings and engines were removed the fuselage was towed by multiple horse and cart chain to deep water where it was loaded onto pontoons by Royal Engineers. The Bisley was a temporary name given to the Blenheim V and was a modification of the Blenheim IV. Main changes were an improved windscreen, redesigned nose section and heavily armoured cockpit protected with about 600lb of detachable armour plating. In addition the heavily armoured dorsal turret could rotate through a full circle continuously.