Blackburn Beverley / B-101
Страна: Великобритания
Год: 1950


Транспортный самолет средней дальности с 4-6 членами экипажа
Описание
Фотографии
Blackburn B-101 Beverley

   Транспортный самолет Blackburn B-101 Beverley разрабатывался фирмой "General Aircraft", проведшей многочисленные исследования для создания большой грузовой машины. Когда вышла спецификация С.3/46 на тактический транспортный самолет средней дальности, компания предложила проект G.A.L.60 Universal Freighter. Она получила контракт на прототип с двигателями Bristol Hercules. G.A.L.60 представлял собой самолет двухбалочной схемы, без гермокабины, с четырьмя двигателями и трехстоечным неубирающимся шасси с носовой опорой. Прототип строился на заводе "General Aircraft", но 1 января 1949 года эта фирма слилась с "Blackburn", образовав корпорацию "Blackburn and General Aircraft Ltd". Самолет G.A.L.60 перевезли в Бру (графство Йоркшир) для первого полета, состоявшегося 20 июня 1950 года.
   На втором прототипе, обозначенном G.A.L.65 или B-100, с двигателями Bristol Centaurus был проведен ряд изменений: новые технологии парашютирования грузов потребовали модифицировать конструкцию задних дверей грузового отсека, диаметр хвостовых балок увеличили для размещения в них пассажиров, колеса шасси сделали сдвоенными для уменьшения давления на грунт. Прототип впервые взлетел в июне 1953 года. К этому моменту командование транспортной авиации заказало 20 серийных машин под обозначением B-101, позднее замененным на Beverley C.Mk 1. Первые два серийных самолета испытывались в январе и марте 1955 года. Они остались на фирме "Blackburn" для дальнейших испытаний и доработок, а следующие два были отправлены в НИЦ авиации в Боскомб-Дауне (Уилшир) для приемочных испытаний. Потом в Триполи провели испытания в условиях жаркого климата, а в Канаде - в условиях холодного климата. 47-я эскадрилья начала получать эти самолеты с 12 марта 1956 года. Beverley на тот момент являлся самым крупным самолетом британских ВВС.
   Помимо основного грузового отсека самолет имел небольшой отсек в передней части. Кульминацией испытаний стал сброс на восьми парашютах груза массой 18144 кг. Beverley мог перевозить 94 пассажира или 70 десантников с полным вооружением, при этом 36 пассажиров или 30 солдат размещались в хвостовых балках.
   В мае 1954 года ВВС дополнительно заказали 27 машин Beverley. Самолеты состояли на вооружении пяти транспортных эскадрилий. Последние Beverley ВВС списали в конце 1967 года, заменив их Lockheed Hercules.
   Существовало несколько проектов гражданских вариантов машины, в том числе двухпалубный "паром" через Ла-Манш, но ни один из них не был реализован. В качестве гражданских самолетов предлагались два прототипа и две серийные машины, однако они не привлекли внимания потенциальных заказчиков. Четвертый самолет с гражданскими обозначениями использовался в конце 1955 года для перевозки тяжелого бурового оборудования для нефтяной компании "Iraq Petroleum Company".


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Blackburn Beverley C.Mk 1

   Тип: транспортный самолет средней дальности с 4-6 членами экипажа
   Силовая установка: четыре звездообразных двигателя Bristol Centaurus 273 мощностью по 2850 л.с. (2125 кВт)
   Характеристики: максимальная скорость 383 км/ч на 1735 м; крейсерская скорость 278 км/ч на 2440 м; начальная скороподъемность 232 м/мин; практический потолок 4875 м; дальность полета 2092 км
   Масса: пустого самолета 35 940 кг; максимальная взлетная 64 864 кг
   Размеры: размах крыла 49,38 м; длина 30,30 м; высота 11,81 м; площадь крыла 270,90 м1
   Полезная нагрузка: максимальная 25 297 кг
ХМ 103 - самолет второй серийной партии из 27 Beverley, летавший в 84-й эскадрилье перед ее переходом на Hawker Siddeley HS.748 Andover.
Re-supply of Masirah was by air, apart from fuel and bombs. The aircraft was known as the “RSM” because of its route from Khormaksar - Riyan, Salalah, Masirah, Salalah and Masirah. The gaggle of people standing around 47 Sqn Beverley XB264 were probably waiting for the mail!
Beverley C.Mk 1 из 84-й эскадрильи с эмблемой в виде скорпиона, списанный в 1967 году. Эскадрилья осуществляла перевозку тяжелых грузов на Средний Восток, большинство ее машин окрашивались в песочно-коричневый камуфляж.
Лабуан стал в ходе конфликта главной базой британской авиации на Борнео. На фотографии можно видеть транспортные самолеты Beverley и Twin Pioneer, а также перехватчики Javelin и бомбардировщики Canberra.
European-based U-6A 52-6132 at a UK airshow - Blackburn Beverley C.I transport behind. The white/natural metal with dark blue cheatline and ‘Day-Glo’ panels being another of the Beaver colour schemes
14 июня 1953г.: впервые поднялся в воздух первый экземпляр тяжелого британского военно-транспортного самолета Blackburn Beverly с двигателями Bristol Centaurus 173.
The second prototype Blackburn Beverley (XB260) flying in civil guise as G-AOEK.
Blackburn Beverley XB261 photographed by Tom Hamill of Flight on October 6, 1971, on its way from Boscombe Down to the Historic Aircraft Museum at Southend during its last flight.
A superb example of the masterful work of the doyen of air-to-air photographers, CHARLES E. BROWN; up close and personal with a Blackburn Beverley in 1955. The big transport was used for the 1955 Fahud Airlift;
CHARLES E. BROWN took the study of the fifth production Blackburn Beverley, XB263, en route to the 1955 SBAC Display at Farnborough.
A characteristically splendid study of the first three production Beverleys in line astern taken by master aviation photographer Charles E. Brown. Bryan Greensted, chief pilot of the Hunting-Clan team during the 1955 airlift in Oman, later wrote that “they almost made it look elegant, but it was nevertheless like flying a block of flats!”
A Blackburn Beverley makes a low and slow pass in front of the Baginton crowd line. In the foreground is Tiger Moth G-APDZ The Bishop and dominating the background is the dark form of DHC-3 Otter G-AOYX.
Blackburn Beverley.
The first of the Blackburn Beverley Transports on order for R.A.F. transport Command. A contract for considerably more than twenty-four has been placed.
Британский "Биверли". Два таких самолета выполняли перевозки на Кипр в 1954г.
Blackburn Beverley.
A Blackburn Beverley of Transport Command.
Blackburn Beverley XL149 of 84 Squadron, en route to Nairobi on March 9, 1965, has now been scrapped. Its cockpit is displayed at Newark Air Museum.
Three of RAE Farnborough's large aircraft used as various trials and research platforms during the 1960s are seen here in close formation, left to right, Shackleton T.4 VP293 used for low-level TV work, Shackleton MR.3 WR972 research for Weapons Flight, and Beverley C.I XB259 for various parachute drop and low-level approach research.
RAE Farnborough’s Beverley C.I XB259 was used for research into load dropping. It is seen here during 1965 making an ULLA drop with a large sled over the Larkhill Range on Salisbury Plain.
The Universal taxies into position for take-off at Umm Said. With its shack and somewhat basic control tower, the Qatari airstrip was positively metropolitan in comparison with the primitive facilities at Fahud at the other end of the airlift.
Another photograph via Stephen Greensted, showing the Arabic lettering which creates a tautologous inscription on the nose of Blackburn Universal G-AOEK. Bryan Greensted is fourth from left.
Blackburn Beverley XB259.
Blackburn Universal G-AOEK at the test well site at Fahud, Oman, in November 1955. Having been unloaded at the primitive airstrip, the massive freighter is towed away from the loading ramp with a tractor.
A view from the cockpit of the Bristol Centaurus engines being run up before departure from Fahud. The second production example, G-AOEK was fitted with Bristol Centaurus 173 sleeve-valve engines, which drove de Havilland hollow-steel-bladed propellers of 16ft 6in (5m) diameter, the largest then in use on a British aircraft. A direct-injection version of the Centaurus was proposed and tested for use on the Beverley, but the idea was never adopted.
The last aeroplane to land at Hendon was this Beverley XH124, which will be exhibited in the open as it too large for the hangars (seen in the background).
The runway conditions at Fahud were considerably worse than those at Umm Said, but the Universal did not require a single tyre change throughout the entire operation in Oman, a testament to the mammoth freighter’s ruggedness.
The Universal thunders down the airstrip at Umm Said with the inevitable ensuing sandstorm. The airlift went a long way to establishing the big freighter not only as a very capable heavy-lifter, but one that could operate from the roughest of rough strips and in hot conditions.
Still bearing Arabic lettering, a relic of its November 1955 Arabian airlift as G-AOEK, this second production Blackburn Beverley C.Mk. I (XB260) is now on winterisation trials at Namao, Edmonton, Canada.
Transport Command unit markings comprise a coloured diamond and the squadron number on the fin - as, for instance, on this Beverley of No. 47 Squadron.
Транспортный "Биверли" на малазийском аэродроме.
"Твин Пайониры" и "Биверли" в Сингапуре.
The committee-designed aeroplane
A Pax man diesel engine is prepared for loading aboard the Universal at Umm Said, before its 365-mile (587km) flight across the desert to Fahud. Four Paxman engines, their weights varying from 8 1/4 to 10 tons (8,385 - 10,160kg), were transported during the Umm Said - Fahud Airlift.
The rear half of the draw-works, weighing some 12 tons (12,200kg), is positioned on the makeshift ramp in preparation for its loading into the Universal at Umm Said. The tractor to the right was fitted with a winch, which, in combination with a pulley attached to the floor of the aircraft, was used for drawing the loads into the hold.
With the clam-shell rear doors opened wide, the Universal takes aboard the heaviest load of the airlift, draw-works weighing some 16 1/2 tons (16,765kg), at Umm Said. The makeshift ramp had been fabricated on site from locally available drill pipe; another was constructed and flown to Fahud for unloading.
Back home - the Universal after its return to Heathrow on November 21, 1955. Bryan Greensted is third from left, Ron Hockey is in pale overalls and Blackburn’s Dick Chandler is second from right. Note the Arabic legend, which translates as ‘‘Try Your Strength”, applied to the Universal’s nose after completion of the airlift.
The Messerschmitt parked in front of the main entrance of the RAF Museum, Hendon, in December 1975. It shared the grass with Junkers Ju 87 494083 and Messerschmitt Me 262 112372. In the background is Blackburn Beverley C.I XH124.
Some of Southend's Historic Aircraft Museum residents in happier days - Sea Hawk, J-29, Avro XIX, Beverley and Harvard.
The Sea Hawk, J-29, Drover, Beverley and Vampire await their lot.
The Buccaneer prototype ready to begin taxying trials at Brough (with five Beverleys behind)
BIG BOOST for XB259, the first production Blackburn & General Aircraft Beverley C. Mk. I, (c/n. B. & G. 1002) during recent R.A.T.O.G. trials at Brough, E. Yorks, is supplied by ten Napier Scarab solid-fuel rocket units. Depending on load carried, the Beverley can be rocket-assisted by two, six or ten Scarabs. Using the maximum ten, with an a.u.w. of 135,000 lb. the unstick run is reduced to a mere 400 yards.
The rear half of the draw-works is manhandled on to the pallets on the floor of the Universal. A November 1955 editorial in The Aeroplane magazine stated: ‘‘That Blackburn and Hunting-Clan have been able to bring off this operation between them is a matter for commendation by all who have the welfare of British aviation at heart”.
A poignant sight: the old Southend Historic Aircraft Museum's Blackburn Beverley, XB261, in the process of being scrapped on April 26 1989 after fighting an 18-year losing battle against the elements. Its cockpit section has been saved, though, and is destined for display at the Imperial War Museum’s Duxford Airfield.
Beverleys over Kilimanjairo. Two Blackburn Beverleys of 30 Squadron RAF in Africa during 1963.
The Blackburn B.107A makes use of the Beverley wing and tail unit but there the similarity ends. The 107 is a much larger aircraft and is powered by four Rolls-Royce Tyne turboprop engines. Main loading doors are at the front of the fuselage and the rear loading door is for the dropping of heavy loads in flight. Data: Span 166 ft. 8 in; length 124 ft., height 31 ft.; gross weight 175,000 lb; range 4,000 miles.