Fokker F.27 Friendship
Fokker F.27 Friendship
Варианты:
Fokker - F.27 Friendship - 1955 - Нидерланды
Страна: Нидерланды
Год: 1955


Транспортный самолет малой/средней дальности с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии:

Ч/б фото (57)
Fokker F27 Friendship

  В конце Второй мировой войны компания "Fokker" потратила некоторое время на разработку концепции нового авиалайнера средней дальности полета. К проектным работам по самолету вместимостью 32 пассажира и с двумя ТВД Rolls-Royce Dart приступили в 1950 году. На стадии НИОКР самолет получил шифр P.275. В 1952 году в проект внесли изменения: несколько увеличили вместимость и доработали фюзеляж, сделав салон герметичным и придав ему круглое сечение.
  Самолет получил окончательное обозначение F27 Friendship. Первый из двух прототипов выполнил первый полет 24 ноября 1955 года с двумя двигателями Dart Mk 507. F27 Friendship - цельнометаллический моноплан с гермокабиной, убираемым шасси с носовой опорой, рассчитанный на перевозку 28 пассажиров. На втором прототипе установили ТВД Dart Mk 511, а фюзеляж удлинили на 0,91 м для размещения 32 пассажиров; первый полет выполнен 31 января 1957 года.
  В промежутке между первыми полетами двух прототипов "Fokker" договорилась с компаниями "Fairchild Engine" и "Airplane Corporation" из США о производстве и продажах самолетов в Северной Америке под обозначением Fairchild F-27.
  Первый серийный F27 постройки "Fokker" начали эксплуатировать в "Aer Lingus" в декабре 1958 года, но американская "Fairchild" несколько опередила головного разработчика - эксплуатация F-27 в авиакомпании "West Coast Airlines" началась на три месяца раньше. Американцы доработали салон под размещение 40 пассажиров, увеличили емкость топливных баков, предусмотрели размещение метео-РЛС в удлиненной носовой части фюзеляжа. Аналогичные изменения "Fokker" внедрила в производство позже. Первым серийным вариантом голландской постройки стал Fokker F27 Friendship Mk 100 (Fairchild F-27) с двумя ТВД Dart RDa.6 Mk 514-7 мощностью по 1715 л. с. За ним последовал Fokker F27 Friendship Mk 200 (Fairchild F-27A) с двумя ТВД Dart RDa.7 Mk 532-7R мощностью по 2140 л.с. Оба варианта в стандартной конфигурации перевозили 40 пассажиров, но в варианте эконом-класса могли брать на борт 52 пассажира. По желанию заказчика выполняли и эксклюзивные конфигурации салонов.
  Очередным серийным вариантом стал грузопассажирский Fokker F27 Friendship Mk 300 Combiplane (Fairchild F-27B) с силовой установкой, как у Mk 100, усиленным полом салона и большим грузовым люком в левом борту фюзеляжа перед крылом. Аналогичный Combiplane строился на основе Mk 200 под обозначением Fokker F27 Friendship Mk400, но эквивалента постройки компании "Fairchild" не существовало. Далее Fokker разработала удлиненный на 1,50 м вариант Mk 200 - F27 Friendship Mk 500. Поначалу перевозчики не проявили большого интереса к данной версии - лишь правительство Франции закупило 15 самолетов для "Postale de Nuit". Позже авиакомпаниям поставлялись Mk 500 в стандартной конфигурации на 52 пассажира и в экономическом варианте на 60 пассажиров. "Fairchild" спроектировала собственный удлиненный вариант FH-227.
  Последний серийный вариант Fokker F27 Friendship Mk 600 сочетал фюзеляж Mk 200 (без усиленного пола кабины) с грузовой дверью по типу Mk 300 и Mk 400 Combiplane. На Mk 600 предусмотрена быстрая замена пассажирского интерьера грузовым с монтажом роликовых направляющих.
  К другим серийным вариантам относятся военные F27 Friendship Mk 400M и F27 Friendship Mk 500M. Патрульный F27 Mk 400M и морской патрульный F27 Maritime (F27MPA) предназначены для патрулирования прибрежных акваторий, контроля за рыболовными промыслами, выполнения поисково-спасательных операций. Поздние серийные самолеты отличались кабинами с более современным приборным оборудованием и новым интерьером. К серийному производству привлекались французская "Dassault-Breguet", германская MBB и бельгийская SABCA.
  Производство продолжалось до 1987 года, когда на смену F27 пришел более совершенный Fokker 50. Всего построили 786 самолетов - 579 машин F27, 128 - F-27 и 79 - FH-227; в середине 1999 года в эксплуатации находились 444 самолета.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Fokker F27 Friendship Mk 200

  Тип: транспортный самолет малой/средней дальности с экипажем из двух человек
  Силовая установка: два турбовинтовых двигателя Dart RDa.7 Mk 532-7R мощностью по 2140 л. с.
  Летные характеристики: крейсерская скорость на высоте 6100 м - 480 км/ч; начальная скороподъемность 451 м/мин; практический потолок 8990 м; дальность с 44 пассажирами - 1930 км
  Масса: пустого 12148 кг; максимальная взлетная 20410 кг
  Размеры: размах крыла 29,00 м; длина 23,56 м; высота 8,50 м; площадь крыла 70,00 м2
  Полезная нагрузка: до 52 пассажиров, максимальная масса полезной нагрузки 4690 кг
One of the first air-to-air photographs of the prototype Fokker F.27 Friendship, PH-NIV, shows to good effect the massive dorsal fin fillet and the compactness of the mid-mounted Rolls-Royce Dart 507 turboprops - each of 1.540 e.s.h.p. The first production model of this 28-36 passenger "DC-3 replacement" will be flying in 1957. This version will be powered by two 1,680 e.s.h.p. Dart 511s. The Fairchild Engine and Airplane Corporation intends to build the Friendship under licence in the United States . A production line of fifty is planned for the Amsterdam factory, two of which have already been ordered by K.L.M.-Royal Dutch Airlines.
Первый прототип Fokker F27 (PH-NIV) оснащался ТВД Dart 507 мощностью 1400л. с. и имел фюзеляж длиной 22,25 м. На втором прототипе двигатели и длина фюзеляжа были иные.
The Fokker Friendship offers a wonderful passenger view as well as Rolls-Royce Dart turboprop smoothness and speed.
24 ноября 1955г. В 1950 году фирма Fokker приступила к проектированию 32-местного пассажирского самолета, оснащенного двумя турбовинтовыми двигателями Rolls-Royce Dart Turboprop. В результате был создан Fokker F27. Свой первый полет самолет совершил в 1955 году, а на авиалиниях появился в 1958 году.
Civil registration letters PH-NIV are shown in this recent photograph of the prototype Fokker F.27 Friendship
First prototype of the Fairchild F-27 Friendship is now flying along with three other prototypes, which will be used for test purposes. The F-27 can carry 32-40 passengers according to the internal configuration.
19 ноября 1957г.: "Aer Lingus" получила первый из двух серийных авиалайнеров F27, EI-AKA Fionntan (на снимке) и EI-AKB Fearghal. Эксплуатация на линии Дублин - Глазго началась 15 декабря.
First to land at Cork Airport was Aer Lingus Friendship EI-AKG, "St.Fiacre"
Also at Woolsington, on 19/11/76, was Friendship 400 PH-ARO, owned by Fokker-VFW and on three-month lease to Air Anglia
Mk 500 cargo transport version of the F27 Friendship in the insignia of Airlines of New South Wales
Photographed at Noumea-Tontouta, New Caledonia, on 19th September by Roger Caratini, Air Niugini Fokker F.27 Friendship 200 P2-ANM, ex-Ansett VH-FNN, c/n. 10297, was on its way to Port Moresby after being overhauled at Christchurch, New Zealand
One of the Air Polynesie airline's Friendships, F-OCVZ, at Bora Bora
One of two new Fokker F.27 Friendships delivered to Air Tanzania on 1st December 1977. They join two F.27s already in service on the Tanzanian domestic network
The Fairchild F-27J (U.S.-built Friendship) served with Allegheny for just ten years on the least well patronised routes. N2706J is seen at Greater Pittsburgh Airport and carries minuscule "Vistaliner” titles.
The Fokker F27 has outsold the HS.748 in the regional airline market, and both types may be further developed to meet continuing demand.
HD-34 F-BHOO pictured in 1987. The KLM Cityhopper Fokker F.27 to the left provides a good comparison of scale.
East-West Airlines Fokker F.27-500.
Originally PH-FAX, ordered by East West Airlines as VH-EWA, Friendship c/n. 10127 left Schipol on 30/7/59 as VH-TFH.
Gulf Air's Friendship G-AZFD at Abu Dhabi as A40-FD;
One of Gulf Air's three Fokker F.27 Friendship Mk. 400s, A40-FN, seen at Bahrain in April 1976
Lloyd Aereo Boliviano Fairchild F-27.
One of two of Malaysian Airline System's main types: Fokker Friendship 9M-MCC
NLM Friendship 200 PH-KFD
Fairchild Hiller F-27J airliner (two 2,250 eshp Rolls-Royce Dart RDa.7 Mk 532-7 turboprop engines) in Pacific Airlines insignia
Fokker Friendship executive transport owned by Philips' Gloeilampenfabrieken, with underwing auxiliary fuel tanks
Fokker-VFW F.27 Friendship.
Although the route-proving flights to Chitral were undertaken by the DC-3, the latter had been replaced by the Fokker F-27 on the route by July 1962. “Airbus ” services in East Pakistan (now Bangladesh) continued to use the DC-3, however.
Three Fairchild F-27A Friendships have been leased from Hughes Airwest. N751L is seen at Amsterdam on delivery in March 1975
A Fokker F27 has now entered service at Edinburgh for fisheries protection duties in Scotland, operated by Harvest Air on behalf of the DAFS. Previously operated by Air UK, the F27 Mk 200 went through a 21-week overhaul and modification programme with the latter company, during which it was fitted with centre-section bladder tanks a modification never previously made retrospectively to an F27.
The former Alkair F.27s are now operated by the new Danish cargo airline StarAir, which has been set up by the owners of Maersk Air. The airline, which has the flight prefix SRR and uses the radio callsign "Whitestar", is reported to be considering starting a daily Copenhagen-Southend freight service
Among the aircraft that Gulf Air has leased over the years is Sterling's Friendship OY-STO
TAAG's Fokker F.27 Friendship Mk.600 CR-LMB in green and black scheme with white top
Fokker-VFW F27 Friendship Mk 600 twin-turboprop passenger/cargo transport, in the insignia of Union of Burma Airways
An F27M Troopship of No 334 Sqn at Soesterberg photographed during a demonstration low-level flight past with smoke cannisters.
The FAeA received eight Fokker F.27 Mk 400M Troopsips during 1969, one of these being illustrated. The Troopships, together with F.27 Mk 600 Friendships, are operated by the Lineas Aereas del Estado (LADE), a component of the I Brigada Aerea which operates civil tasks in areas where commercial services are impractable.
Fokker-VFW F.27 Friendship Mk 400M twin-turboprop transport aircraft in the insignia of the Imperial Iranian Air Force
Nr 334 Squadron operates F27 Friendships and F27M Troopships from Soesterberg, two of these transports being seen below (F27M in foreground with F27 in background).
The Fokker F27 presidential transport operated by No 12 (VIP) Squadron from Chaklala.
The Philippine Air Force has recently taken delivery of this Fokker F.27 Friendship, which is to be used as a V.I.P. transport. The F.27, which bore the civil registration PH-FAM for ferrying to the Philippines, in addition to the Philippine Air Force insignia, sports the U.S.A.F.-style serial number 59-0259, and carries pylon-mounted long-range tanks.
Fokker F.27 Mk 200 as the Philippine Presidential transport.
Owned by H.R.H Prince Talan of Saudi Arabia, Fairchild FH-27 HZ-TA2, named "Sara", was at Air Anglia's Norwich engineering base on 17/7/77
Fokker F.27 Friendships in the insignia of Senegal.
First of two Fokker F.27 Mk.400Ms recently supplied to the "Golden Knights", the U.S. Army's demonstration unit. Livery is gold and black
The VFW-Fokker “stable" of civil aircraft comprises, left to right, the Fokker F.27 Friendship, the VFW 614 and the Fokker F.28 Fellowship. The two last-mentioned types are so close to each other in size and performance as to cause some embarrassment to the VFW-Fokker marketing teams.
F27 Maritime
In a striking blue/white/red finish, this is the F27 Maritime prototype, converted from a commercial F27 Mk 100 and first flown in February 1976. The underwing long-range fuel tanks, which are a standard feature of the Maritime, are not being carried in this photograph.
Potential rival to the Coastguarder is Fokker's Maritime F.27 Friendship which took part in this year's Farnborough display.
First of two Fokker F.27 Maritime Friendships for the Peruvian Navy, serial 560, seen in Dutch pre-delivery marks PH-EXD. Note ventral radome and underwing tanks
The SAR component of the Mando Aereo de Canarias, Escuadron 802, includes in its inventory a trio of Fokker F-27-400 MPA Maritime Friendships, one of which is seen here.
Operating in the Netherlands Antilles, No 336 Sqn flies two F27 Maritimes, one of which is illustrated here, the Navy providing navigators, radar operators and workshop facilities.
(Above) The Fokker Maritime Enforcer and (below) the Sentinel, as displayed at Farnborough last September with full external loads.
 
Fokker has doubled the production rate of the F27 over the past two years, to 24 a year and continues to have great confidence in the F27 which, says the author, "conceivably has more of a future than the F28".
The Friendship main undercarriage is all-British, with Dunlop wheels and Dowty legs.
The Fokker Friendship trailing-edge wing flaps are shown in the maximum (fully lowered) drag and lift position - hinge fairings have been temporarily removed.