Dassault Falcon 50
Варианты:
Dassault - Falcon 50 - 1976 - Франция
Страна: Франция
Год: 1976


Самолет деловой авиации большой дальности с экипажем из 2-3 человек
Описание
Фотографии
Dassault Falcon/Mystere 50

   В середине 1970-х годов "Dassault" решила начать выпуск самолета с фюзеляжем, имевшим сечение как у Falcon 20, новой силовой установкой и топливными баками увеличенной емкости. Самолет предполагалось использовать в США для трансконтинентальных перелетов с типовой нагрузкой из двух членов экипажа и девяти пассажиров. Прототип Falcon/Mystere 50 выполнил первый полет 7 ноября 1976 года, первый серийный самолет - 2 марта 1979 года.
   Фюзеляж в целом перешел от Falcon 20, хотя интенсивной доработке подвергся стык фюзеляжа и нового стреловидного крыла сверхкритического профиля. Инновационным решением стала силовая установка из трех усовершенствованных двигателей TFE731, использовавшихся на Falcon 10 и 100. Стреловидность киля по передней кромке была уменьшена в сравнении с более ранними Falcon. Крыло снабжено предкрылками по всему размаху и двухщелевыми закрылками, за счет чего взлетно-посадочные качества самолета остались на уровне Falcon 20 и Guardian.
   К началу 1995 года удалось продать 241 самолет Falcon 50, продажи успешно продолжались до конца 1990-х годов.
   VIP-варианты Falcon 50 обычно конфигурированы на четыре - пять пассажиров. Такие самолеты закуплены правительствами некоторых стран, включая Джибути, Францию, Ирак, Италию (три самолета переоборудованы в санитарные), Иорданию, Марокко, Португалию, Руанду, Испанию (местное обозначение T.16), Судан и бывшую Югославию.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Dassault Falcon/Mystere 50

   Тип: самолет деловой авиации большой дальности с экипажем из 2-3 человек
   Силовая установка: три ТРДД AlliedSignal (Garrett) TFE731-3 тягой по 16,46 кН
   Летные характеристики: макс. крейсерская скорость на оптимальной высоте 800 км/ч; сертифицированный потолок 13 715 м; дальность с восьмью пассажирами 6480 км
   Масса: пустого 9150 кг; максимальная стандартная взлетная 17600 кг; максимальная нормальная взлетная 18500 кг
   Размеры: размах крыла 18,86 м; длина 18,52 м; высота 6,97 м; площадь крыла 46,83 м'
   Полезная нагрузка: до 12 пассажиров в контексте стандартной полезной нагрузки массой 1570 кг или максимальной полезной нагрузки массой 2170 кг
7 ноября 1976г. Первый полет прототипа Dassault Breguet Falcon 50 (F-WAMD) с аэродрома Мериньяк, Франция. Этот реактивный самолет бизнес-класса, способный перевозить восемь пассажиров на расстояние 5472 км, был оснащен тремя турбовентиляторными двигателями Garrett TFE731.
Эксплуатация Falcon 50 началась в июле 1979 года, и самолет выпускался на протяжении 20 лет. В 1999 году темпы выпуска текущего варианта Falcon 50 EX составляли около 1,5 самолетов в месяц.
В типовом варианте салон Falcon 50 позволяет перевозить 8 или 9 пассажиров при наличии туалета в хвостовой части, также имеются в передней части кухня и туалет для экипажа.
One of the original four Falcon 50Ms of 24F being towed out of the maintenance hangar at BAN Lann-Bihoue. Note the large observation window behind the cockpit.
A Falcon 50M undergoes maintenance at its Lann-Bihoue home base, in Brittany
Falcon 50Ms No.5 undergoes maintenance at Lann-Bihoue. Since entering service, the type has proved remarkably reliable; it has a 92% availability rate.
Dassault Falcon 50M 5 is the first former French Air Force aircraft modified to maritime surveillance configuration for the nation’s navy.
Falcon 50Ms No.87, the last to be delivered, sits on the ramp at Lann-Bihoue in late August 2016.
Both the Mi and Ms variants are equipped with a dedicated mission suite that comprises an Ocean Master 100 radar and a Chlio FLIR turret. This is the first Ms aircraft, seen here flying with gear extended.
A Flottille 24F Falcon 50M over dense clouds
The Falcon 50 was perceived by the Marine Nationale as offering the best compromise between range, equipment, cabin volume, affordability and immediate availability. Here, a Falcon Mi manoeuvres at medium altitude.
A Falcon 50M silhouetted by the sunset
When the programme was launched, there was a strong debate in the Marine Nationale over the drawbacks and advantages of the turbofan as it was felt by some that the turbine/propeller was better adapted to the role. Eventually, the Falcon 50M was selected.
To reduce costs, the first four Falcon 50s were sourced on the second-hand market. This is a Mi with the belly hatch opened.
The nose-mounted Ocean Master 100 radar provides 240 degrees of horizontal coverage. Typical radar detection range from high altitude is about 100nm.
The trijet configuration of some of the Dassault business jets has been an asset in the government VVIP market. Markings on this Falcon 50 identify it as an aircraft of the 93° Gruppo TS, 31° Stormo 'Carmelo Raiti,' of the Italian Air Force.
A Falcon 50 and Citation Excel XLS parked in front of the Dassault Falcon Service FBO terminal. This facility handled more than 6,000 movements last year.
Dassault Falcon 50EX long-range business jet (1998)
The four current members of Dassault's business jet family: Falcon 900EX (top), Falcon 900B, Falcon 2000 and Falcon 50EX (1999)
Pictured inside one of Dassault Falcon Service's five hangars is a Falcon 20, with a Falcon 50 behind. The company undertakes a significant amount of maintenance at Le Bourget and can accommodate up to 25 aircraft at any one time.
Roll-out of the prototype Dassault-Breguet Falcon 50 took place at Bordeaux Merignac on September 4, 1976.
The prototype Dassault Mystere/Falcon 50 trijet, F-WAMD, was rolled out at Bordeaux-Merignac on 4th September and is expected to fly early in November
The trijet Dassault Falcon 50 prototype, F-WAMD, now fitted with a super-critical wing, gave daily demonstration flights. Behind is a Breguet Atlantic
For VIP use, Esq 504 at Lisbon operates this Dassault Falcon 50 7403. Behind are two of the three Falcon 20s in service.
Esquadra 504 has been operating three Falcon 50s for VIP transport since 1990.
One of the most recent additions to the governmental transportation fleet at Rabat-Sale is this Dassault-Breguet Falcon 50.
Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation exhibited the Falcon 50, which flew last November.
The Mystere-Falcon 50 offered the first challenge to Gulfstream range capabilities.
Dassault-Breguet Falcon 50
The prototype Dassault Falcon 50 executive trijet, F-WAMD, made its first flight at Bordeaux-Merignac on 7th November. It is powered by three Garrett TFE 731-3s
Latest and largest of the Dassault Falcon/Mystere executive jet family is the trijet Falcon 50. F-WAMD, the prototype, made its first flight on 7th November 1976
Семейство престижных административных самолетов "Фалькон" 900EX, 900C, 2000 и 50EX
Dassault has recently signed a sales and service agreement with Falcon Middle East S.A., a Swiss subsidiary of the TAG group, for the Falcon 50, 20 and 10 family, of which 60 have been ordered for Middle East distribution.
Flight deck of French Air Force Falcon 50 (1995)
When it was introduced in March 2000, the Falcon 50M was the first Aeronavale aircraft to offer full electronic flight instrumentation system technology to its pilots, a major step ahead compared to the traditional instrumentation of the Nord 262 and of the Atlantique 2.
Falcon 50EX flight deck is based on that of Falcon 2000 (1995)
Деловые самолеты семейства Falcon компании "Dassault" покоряют небо с 1963 года - именно тогда на рынок вышел ее первенец - Falcon 20. В 2008 году появился Falcon 50EX (на фото), построено 352 самолета.
The screen of the Falcon 50M's Ocean Master 100 radar with a Chlio FLIR image in a window. The Albatros' Searchmaster will be considerably more capable
Marine Nationale Falcon 50s are flown by a crew of five: aircraft commander, co-pilot, flight engineer, radio operator and navigator/radar operator. This is the navigator/radar operator workstation.
The massive SKADs used on the first four Falcon 50Ms will be replaced by more compact types on the Albatros
Photograph of Falcon 50 mockup
Model of sigint Falcon 50, showing additional antennae beneath the aircraft (1998)
Artist's impression of interior arrangement of Dassault Falcon 50 Surmar variant (1997)
Dassault-Breguet Falcon 50
Dassault-Breguet Falcon 50 extended-range three-turbofan light transport
Drawing of Falcon 50 mockup
Dassault Falcon 50 long-range three-turbofan business transport (1993)
Dassault Falcon 50