Поиск по сайту:
Typhoon
Тяжелый одномоторный одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Спроектирован в КБ фирмы "Хаукер эйркрафт" под руководством С.Кэмма. Первый опытный образец "Тайфуна" совершил свой первый полет 21 февраля 1940 г. Серийное производство начато в мае 1941 г., велось на заводах "Хаукер" в Кингстоне и "Глостер" в Хэкклкоте. Всего выпущено 3317 экз. Устанавливались моторы "Сейбр" модификаций I, ПА, ИВ, НС. Вооружение 12x7,69 ("Тайфун" IA) или 4x20 ("Тайфун" IB), 8 НУРС, бомбы до 454 кг. Самолет состоял на вооружении с ноября 1941 г. С 1943 г. - новая конструкция кабины; двери автомобильного типа заменены на сдвижную секцию фонаря.
Первое боевое применение - патрулирование Ла-Манша в октябре 1942 г. С ноября того же года стали использоваться как истребители-бомбардировщики для ударов по наземным целям на континенте. Применялись как днем, так и ночью. В мае 1945 г. "тайфуны" ракетами потопили лайнеры "Кап Аркона" и "Дойчланд". "Тайфун" снят с производства в ноябре 1945 г., с вооружения - в начале 1947 г.
"Тайфун"IB||
Размах:||12,67 м
Длина:||9,73 м
Моторы, количество х мощность:||1x2180 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||5171 кг
Максимальная скорость:||652 км/ч
Практический потолок:||10360 м
Дальность:||1610 км
Описание:
- Typhoon
- Typhoon FR IB/TacR IB/PR IB
- Hawker Typhoon
Фотографии
-
История Авиации 31 / С.Алексеев, А.Булах, П.Каминский - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (7)
Типичная картина на аэродромах, где в 1942гг. базировались эскадрильи, оснащенные новейшими истребителями-штурмовиками "Тайфун" - после посадки на брюхо из-за отказа двигателя самолет поднят на шасси, и теперь предстоит замена воздушного винта и радиатора, а также переборка всей силовой установки
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / Personal album
Flt Lt Alan Cocks (RAAF) of 183 Sqn, posing with his battle-damaged Typhoon after a rocket firing sortie.
-
Aeroplane Monthly 1983-08 / R.Beamont - Typhoon trials (1)
Typical of the damage often sustained and survived by Typhoon on ground attack missions. Plt Off John Skett of 609 Sqn flew this aircraft back to base in March 1942.
-
Авиация и Космонавтика 2007-11 / В.Котельников - "Тайфун" (1)
Слабая хвостовая часть - один из дефектов "Тайфуна"
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / Personal album
Разбитый "Тайфун" после новогоднего налета немецких самолетов
The Luftwaffe's last fling. Operation Bodenplatte, caught many Allied aircraft on the ground as New Year's Day broke in 1945. This shot show's one completely burnt out Typhoon and another of the same unit with a damaged fin. At the time of the attack the unit was stationed at Eindhoven in the Netherlands. -
Air Pictorial 1995-01
Led by Oberstleutenant Heinz Bar, Jagdgeschwader 3, inflicted heavy damage on Eindhoven in Holland as these Canadian pictures show. No. 39 (Reconnaissance) Wing lost nine Spitfires plus a further 13 damaged, while the two Typhoon Wings, No 124 and 143 with eight squadrons, could muster only 24 serviceable aircraft between them. The Typhoon remains, shown, were from 439 Sqn.
-
Aeroplane Monthly 1983-07 / P.Jarrett - Grapevine
Reader G. Markey of Ongar, Essex, sent this picture, which came from Xavier Turro of Rossos in northern Spain. It depicts the remains of a Typhoon which were raised from the Bay of Rossos in November 1979, where they had been snagging fishermen's nets for years. Locals remember the pilot swimming ashore and being interned. Do readers know the identity of the aircraft or its current whereabouts?
-
Aviation Historian 27 / R.Seth-Smith - Bad Vibrations
Part of the wreckage of Typhoon IB R7692, in which the author’s father was killed while performing a relatively simple test-flight from Langley on August 11, 1942. Exactly a week later another Typhoon IB, R7644, was lost under similar circumstances.
-
Aviation Historian 27 / R.Seth-Smith - Bad Vibrations
The wreckage of DN510 at Meavy, on the south-west edge of Dartmoor in Devon, after its tailplane failed on February 4, 1943; the only instance of such an accident in which the pilot lived to tell the tale. Note the static balance lever still attached to the bracket on the bulkhead in the photograph at right. In some of the earlier tailplane failures the lever had sheared off from the bracket altogether
-
Aviation Historian 27 / R.Seth-Smith - Bad Vibrations
With the distinctive fishplates added at the transport joint as per Mod 286 clearly visible immediately aft of the serial, the wreckage of EK186 awaits further inspection after having broken up in mid-air near Redhill on May 4, 1943. The cause of these failures continued to mystify the investigation teams at Hawker and the RAE.
-
Aeroplane Monthly 1991-07 / M.Oakey - Grapevine
One of 20 Hawker Typhoon engine bulkheads recovered from a dump site in Gloucestershire recently.
Тип фотографий