Поиск по сайту:
Варианты
- Dornier - Do.J Wal - 1922 - Германия
- Dornier - Do.J II / Do.15 Wal - 1931 - Германия
Do.J Wal
Летающая лодка, цельнометаллический моноплан-парасоль. Два двигателя установлены тандемом на крыле. На этой машине впервые ввели "жабры" - короткие крылышки-поплавки в нижней части фюзеляжа. Самолет спроектирован в КБ фирмы "Дорнье металлбауген" под руководством К. Дорнье, являлся развитием типа Gs II (1920 г.).
Опытного образца машины не было, головной серийный Do J поднялся в воздух 6 ноября 1922 г. Серийное производство военных модификаций велось на заводах CMAP (впоследствии CMASA) в Марина-ди-Пиза (Италия), "Авиоланда" в Папендрехте (Нидерланды), CASA в Кадиксе (Испания), "Дорнье" в Манцеле (Германия) и Альтернхейме (Швейцария). Всего было выпущено около 300 лодок в военном и гражданском вариантах.
Самолеты семейства Do J состояли на вооружении в Испании с 1923 г., в Аргентине - с 1924 г., в Чили - с 1925 г., в СССР и Нидерландах - с 1926 г., в Югославии - с 1927 г., в Германии - с 1933 г.
Экипаж - 4-5 чел. Двигатели - в зависимости от модификации. Вооружение 2-4 пулемета, бомбы до 200-500 кг.
Основные военные модификации:
- Do J для Испании, Чили, Нидерландов и СССР с моторами HS 8Fb, "Игл" IX, "Лайон" V, HS 12Lbr или LD 12Eb, вооружение 2x7,69 (в СССР - 4x7,62);
- Do J для СССР, Аргентины и Югославии с моторами BMW VIE6,0, удлиненной хвостовой частью, измененным оперением; аналогичный вариант строился в Испании и Нидерландах; вооружение 4x7,69 или 4x7,62; бомбы до 500 кг; в Югославии переделывались под моторы "Кестрел" V;
- Do 15 (Do JIId) для Люфтваффе с моторами BMW VIE7.3, новым оперением, вооружением 3x7,69, бомбы до 200 кг;
- аналогичный Do 15 вариант для Югославии с моторами HS 12Ydrs и вооружением 4x7,5.
Впервые Do J применили в боевых операциях испанские ВВС в Марокко в 1925 г. В январе 1933 г. летающие лодки участвовали в подавлении восстания голландских моряков в Ост-Индии (Индонезии). С июля 1936 г. "вали" воевали с обеих сторон в Испании. Это были лодки местной постройки. Республиканские самолеты применялись только в начале войны. Они вели разведку в Средиземном море и совершали ночные налеты на цели на побережье. Франкистам досталось больше машин, и они применяли их дольше и более активно. Летающие лодки осуществляли патрулирование в Кантабрийском заливе и обеспечивали перевозки людей и грузов из Марокко.
Производство Do J/Do 15 было прекращено в Нидерландах в 1932 г., в Испании - в 1934 г., в Германии - в конце 1936 г.
В Германии в сентябре 1939 г. Do 15 привлекались к патрулированию в Северном море, до конца 1940 г. применялись как транспортные и учебные.
В сентябре 1939 г. "вали" еще сохранялись на вооружении в Голландской Ост-Индии как учебные и транспортные. Из строевых частей их уже вытеснили Do 24K. Но после начала Второй мировой войны на этих машинах сформировали две авиагруппы, которые приступили к патрулированию отдаленных районов. В декабре 1941 г. эти самолеты еще эксплуатировались. Они участвовали в обороне Индонезии от японцев до апреля 1942 г.
Югославские лодки осуществляли патрулирование Адриатики с начала греко-итальянской войны. В апреле 1941 г. были уничтожены или захвачены итальянцами.
В Советском Союзе "вали" (ДВ) в 1935-1936 гг. прошли модернизацию стрелкового и бомбового вооружения на заводе # 45 в Севастополе. Окончательно устаревшие лодки сняли с вооружения морской авиации в 1938 г. Все исправные самолеты передали Главсевморпути. После начала войны с Германией они были вновь вооружены. С августа 1941 г. эти самолеты использовались Северным, а с ноября - Тихоокеанским флотом как разведчики, самолеты ПЛО и транспортные до весны 1942 г. Далее их вернули полярной авиации, в составе которой они служили до 1945 г.
В Испании последние "вали" базировались на Канарских о-вах и в Марокко до сентября 1950 г.
Описание:
- Do.J Wal
- Dornier Do J, Do R, Do 15 Wal и Super Wal
- Flight, December 1920
The Do. Gs. II, 1920 - Flight, August 1923
GOTHENBURG International Aero Exhibition 1923
Фотографии
-
Мировая Авиация 109
В конце 1930-х годов этот Do J Wal из Grupo 1-G-70 ВВС испанских националистов 6азировался на Балеарских островах.
-
Мировая Авиация 63
Январь-февраль 1926г.: Plus Ultra - одна из заказанных Испанией в 1923 году летающих лодок Dornier Do J Wal - под управлением Р. Франко выполнила за 59 ч 35 мин перелет из Испании в Буэнос-Айрес (10 072 км).
-
Flight 1925-06 / Flight
SAFE! The good news of Amundsen's safe return, with all his party, from the Arctic regions was received last week. Above we show the Dornier-Wal mono, flying boat, fitted with two Rolls-Royce "Eagles," which was the type of machine in which Amundsen made his gallant attempt to reach the North Pole.
-
Flight 1923-07 / Flight
Two views of the Dornier "Wall" monoplane flying boat, with two engines, arranged in tandem. Note, the "wheels" are not permanent fitments.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
M-MWAA was the first Wal delivered and may have been the prototype.
-
Flight 1927-01 / Flight
THE SPANISH AFRICAN FLIGHT: Two of the Dornier Wai flying-boats, fitted with Rolls-Royce "Eagle IX" engines, of the Spanish Atlantic Squadron, which, under Major R. Llorente, flew from Melilla to Fernando Po (4,500 miles) in December last. It will be noted that the two "Eagles" in each machine - which are placed tandem fashion - are wearing their "tarpaulin jackets."
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / J.Stroud - Dornier on deck
Dornier Wal M-MWAP Numancia moored near Cartagena before the start of the transatlantic flight attempt.
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / J.Stroud - Dornier on deck
A boat crew from Eagle struggle to tow the Wal to the aircraft carrier's side, watched imperiously by Major Franco who can just be seen standing in front of the aircraft's forward propeller.
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / J.Stroud - Dornier on deck
The damage to Numancia’s starboard aileron and wingtip may be seen in the photograph, taken when the aircraft came alongside HMS Eagle. Note the small sail rigged just aft of the wing.
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / J.Stroud - Dornier on deck
Dornier Wal M-MWAP being hoisted on board HMS Eagle at 0530 hr on Saturday, June 28, 1929. The tow-boat and crew may be seen in the background. The aircraft was recovered 1,000 miles west of Gibraltar after drifting for a week.
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / J.Stroud - Dornier on deck
Numancia on the deck of HMS Eagle on June 29, 1929. Note the inflatable liferaft below the forward propeller, and the damage to the port wingtip.
-
Flight 1931-05 / Flight
DORNIER'S CONTRIBUTION: A "Wal" at one of the slipways in Lindarangsviken.
-
Flight 1928-07 / Flight
FOR THE ATLANTIC FLIGHT: The Dornier-Napier all-metal flying-boat, fitted with two 450 h.p. Napier "Lion" engines, in which Capt.F. T.Courtney is attempting a return flight across the Atlantic. It is equipped with Marconi wireless.
-
Air International 1993-11 / B.van der Klaauw - Going Dutch - the Aviolanda story
Dornier Wal, D11, being lowered onto the river for a test flight.
-
Flight 1927-07 / Flight
ANGLO-GERMAN CO-OPERATION: Capt. Frank Courtney making a test flight at Calshot on the Dornier "Wal" with Napier "Lion" engines on which he is hoping to attempt a flight from England to America and back. Unfavourable weather conditions are at present delaying the start.
-
Flight 1926-02 / Flight
THE SPANISH TRANSATLANTIC FLIGHT: The Dornier-Wal metal mono flying-boat, fitted with two Napier "Lion" engines, on which Maj. Franco flew from Spain, across the Atlantic, to Pernambuco.
-
Flight 1926-09 / Flight
THE TWO WHALES: A pilot of a Spanish Dornier "Wal" (Whale) flying-boat spotted a real whale during a recent flight, and, descending, pilot and crew claimed their prize. Our pictures show the "artificial" whale in the airland the real thing after capture.
-
Flight 1927-07 / Flight
AN UNLUCKY PORTUGUESE FLIGHT: Maj. Sarmento de Beires left Lisbon on March 3, in a Dornier Wal flying boat, "Argus," intending to make a flight across the Atlantic and back. He succeeded in crossing from Baloma to Brazil, but last month the seaplane was lost whilst flying from Para to Georgetown (B.G.). Our pictures show (top, left) the "Argus" arriving at Rio de Janeiro (note Sugar Loaf Mt.), and Dr. Washington Luiz, the Brazilian President, and Maj. de Beires (right) when the President and party (bottom) were taken for a joy-ride.
-
Flight 1924-08 / Flight
THE DORNIER "WAL" AT STROMNESS: This flying boat, built entirely of metal, was designed by Herr Dornier, a German designer, was built in Pisa by Italian workmen, and is fitted with two Rolls-Royce "Eagle" engines, placed in tandem above the wing.
-
Flight 1925-12 / Flight
ANCIENT AND MODERN: This photograph shows a Dornier "Wal" with two Napier Lion engines and is to be used by Commandant Franco for a flight across the Atlantic via Seville, Cape Verde, Pernambuco, and Buenos Aires, and, possibly, if all goes well, the tour will be continued around the world. The Commandant will be accompanied by Artillery Captain Ruiz Alda, as navigator, and by a mechanic, and hopes to commence his trip early in the New Year. The Dornier "Wal" has an empty weight of 3,500 kgs. (7,700 lbs.) and a useful load of the same amount. Its range is stated to be 3,000 kms. (1,865 miles), and the top speed is given as 205 kms. (127 m.p.h.).
-
Flight 1927-06 / Flight
BRITISH AERO ENGINES ABROAD: Our illustration shows the "Atlantida" patrol of Dornier-Wal flying boats, belonging to the Spanish Royal Navy, at Las Palmas (Canary Is.) These flying boats, all of which are fitted with 360 h.p. Rolls-Royce aero engines, are engaged in a flight to Spanish Guiana.
-
Flight 1927-01 / Flight
THE SPANISH AFRICAN FLIGHT: The leader of the Melilla-Fernando Po flight, Major Llorente, piloted the first original Dornier-Wal (Rolls-Royce "Eagle IXs") flying boat, shown here, which had already seen five years' war service!
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / Personal album
The Dornier Do J Wal (Whale). The type remained in production from 1923 until 1936 and the first six, built by Construzioni Meccaniche Aeronautiche SA (CMASA), were supplied to Spain in 1923. From 1928 CASA began building Wals at Cadiz. Most of the 40 built were delivered to the military services.
-
АвиаМастер 2006-05 / М.Жирохов - Помощь по-соседски /Малоизвестные страницы истории/
Летающая лодка Дорнье "Валь" из авиагруппы 1-G-70, в которой служил португальский летчик Жузе Каэтану Сепульведа Вельозу
-
Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны
"Вали" испанской постройки в полете, 1934 г.
-
Air International 1984-02 / S.Huertas - The Chilean Air Force ... an air arm with a problem
German aircraft types obtained by the FACh in the twenties and thirties included the Dornier Wal
-
Aeroplane Monthly 1989-07 / J.Stroud - Wings of Peace
D-1115 was the first Superwal. Powered by two Rolls-Royce Condors, it was designated Do R Ris. It is seen here at Friedrichshafen with the Wal G-EBQO in the background.
Другие самолёты на фотографии: Dornier Do.R Super Wal - Германия - 1926
-
Мировая Авиация 56
Всесезонный самолет Wal, приземлившийся на лед, - это типичные условия, в которых приходилось действовать этим машинам во время экспедиции Руаля Амундсена к Северному полюсу.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
D-1422 seen here, with BWM VI engines, at Munich, was originally the Amundsen-Ellsworth Polar Expedition’s N-25 with Eagle IXs.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
Dornier Do J Wal, photographed in 1932.
-
Flight 1927-07 / Flight
THE ENGLAND-AMERICA-ENGLAND FLIGHT: This photograph shows the Dornier Wai on which Capt. Frank Courtney, Flight-Lieut. Downer and Mr. Little are to attempt the double crossing of the Atlantic. The engines are Napier "Lions."
-
Flight 1925-10 / Flight
View of the Dornier "Wal," which visited Southampton recently. The photograph shows a view of the nose and the two Rolls-Royce "Eagle" engines.
-
Aeroplane Monthly 1982-10 / B.Gunston - The classic aero engines (2)
This Italian-registered Dornier Do J Wal, I-DAAK, was powered by two back-to-back 360 h.p. Rolls-Royce Eagle IX engines. The licence-built Wal is seen in Southampton Water in 1925.
-
Flight 1925-10 / Flight
View of the Dornier "Wal," which visited Southampton recently. The photograph shows the machine at rest on the sea
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
Atlantico, Wal c/n 34, seen in 1927 in service with Varig.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
An early Wal with Bristol Jupiter engines.
-
Aviation Historian 31 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (1)
Italy became the biggest operator of passenger-configured Dornier Wals, with some 26 being used on the early Italian air services. Built in numerous variants, the Wal was powered by various engines, this Piaggio-built example, I-AZDI of SANA, being fitted with a pair of Bristol Jupiter IVs in the type’s distinctive tandem configuration.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
I-DAUR with Eagle IX engines was the first Wal for SANA.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
Italian-built Wal I-AZDT appears to have BMW VIs and may have been delivered to Luft Hansa.
-
Aviation Historian 31 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (1)
Dornier Wal Cabina I-AZDH was acquired by AEI in September 1927 and served with the airline until it was written off after being damaged by fire in Mytilene Harbour on Lesbos on June 10, 1930. In the summer of 1934 AEI was one of the airlines that, in concert with SISA, SANA and SAM (incorporating Transadriatica), formed Ala Littoria.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
Luft Hansa's Wal D-862 Sagefisch with Gnome-Rhone Jupiters, at Kastrup, Copenhagen.
-
Flight 1931-11 / Flight
THE MEANS. The Saro "Windhover" (three Gipsy II's) at anchor in Gibraltar harbour. Beyond her is a Dornier "Wal" which operates on the line Gibraltar to Genoa, meeting the New York mail boat on her outward trip and then remaining at Gibraltar until the incoming ship arrives.
Другие самолёты на фотографии: Saunders-Roe Windhover / A.21 - Великобритания - 1930
-
Авиация и Время 2013-06 / С.Ковалев - Авиация в Одесских маневрах 1927 года
Летающие лодки "Валь" на Черном море
-
Авиация и Время 2004-01 / А.Заблотский, А.Сальников - Морской "амбарчик"
В Полярной авиации эксплуатировалась разнообразнейшая техника. На переднем плане - Дорнье "Валь", в центре - МП-1, за ним - МП-6а, далее - "Каталины"
Другие самолёты на фотографии: Consolidated PBY Catalina - США - 1935Бериев МБР-2-М-34 / МП-1бис - Россия - 1935Туполев Р-6 / АНТ-7 - Россия - 1929
-
Авиация и Время 1998-02 / В.Котельников, В.Куликов - "Итальянцы" в России: не на экране, а в воздухе /Аэроархив/
В СССР поставлялись также летающие лодки Дорнье "Валь" итальянской постройки
-
Авиация и Космонавтика 2011-08 / Гражданская авиация Камчатки /Фотоархив/
Дорнье "Валь" - первый гидросамолет в Аваченской губе, 1928г.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
Passenger cabin in the bows of a Wal 31, looking forward.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / J.Stroud - Wings of Peace
KEITH WOODCOCK'S colour painting shows Luft Hansa’s Italian-built Wal D-864 Hecht with Rolls-Royce Eagle IX engines.
-
Flight 1926-03 / Flight
WIRELESS AND THE SPANISH TRANSATLANTIC FLIGHT: The above diagram shows the Marconi Wireless Direction Finding aerial arrangement as fitted on Comandante Franco's Dornier-Wal seaplane.
-
Flight 1920-12 / Flight
Dornier Gs.II 2-260 HP - Maybach engines
- Фотографии