RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1944

Семиместный дальний бомбардировщик

Avro серии 694 Lincoln

   Несмотря на то, что в 1943 году Avro Lancaster оставался основной ударной силой английской бомбардировочной авиации. Министерство авиации выпустило спецификацию (тактико-технические требования) В.14/43 на самолет, призванный его заменить. Новая конструкция фирмы "Avro", поначалу названная Lancaster Mk IV, представляла собой дальний высотный самолет с двигателями Rolls-Royce Merlin 85. В нем использовался ряд элементов конструкции Lancaster, но изменений оказалось так много, что обозначение сменили на Avro серии 694 Lincoln. Новое крыло увеличенного размаха и удлинения крепилось к более длинному фюзеляжу, в котором было установлено усиленное вооружение. Увеличение массы привело к установке и более прочного шасси.
   Первый прототип без вооружения совершил свой первый полет 9 июня 1944 года и через четыре дня был отправлен в Боскомб-Даун для эксплуатационных испытаний. Второй прототип впервые поднялся в воздух 13 ноября. Все го планировалось построить 2254 самолета. Однако в связи с окончанием Второй мировой войны выпуск ограничился тремя прототипами, 72 серийными Lincoln В. Mk I (позже Lincoln В. Mk 1) с двигателями Rolls-Royce Merlin и 465 Lincoln В. Mk II (позже Lincoln B.Mk 2) с теми же моторами, но выпущенными фирмой "Packard". Последний Lincoln был сдан заказчику 5 апреля 1951 года. В 1947 году аргентинские ВВС получили 30 самолетов Mk II. Один Lincoln Mk XV был построен на заводе компании "Victory Aircraft" в Канаде, государственный авиационный завод в Австралии выпустил 43 самолета Lincoln Mk 30 и 30 машин Lincoln Mk 30А. В 1951 году у 20 самолетов австралийского производства носовая часть была удлинена на 1,98 м для размещения двух операторов РЛС и оборудования для морской разведки. После этих изменений самолетам присвоили обозначение Lincoln MR.Mk 31.
   Основным эксплуатантом самолетов Lincoln были британские ВВС, с февраля 1945 года получавшие бомбардировщики Lincoln В. Mk I непосредственно с заводов. К окончанию войны около 50 машин прошли испытания и были отправлены в учебные части. Отдел разработки бомбардировщиков в Фелтвелле получил свой первый Lincoln 21 май 1945 года, 57-я эскадрилья Королевских ВВС в Ист Кирби в августе получила для испытаний три самолета Lincoln В. Mk II.

   Модификация В. Mk II оснащалась двигателями Merlin 66 или 68, верхней турелью Bristol 817 и кормовой турелью Boulton Paul "О", а также радиолокационным бомбовым прицелом Mk IIIG типа H2S. Капитуляция Японии и задержка ввода Lincoln в эксплуатацию привели к тому, что самолет не участвовал в войне. Однако он еще долго прослужил и был заменен самолетом English Electric Canberra. Последний Lincoln был списан в марте 1963 года.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Avro серии 694 Lincoln В.Mk I

   Тип: семиместный дальний бомбардировщик
   Силовая установка: четыре V-образных двигателя Rolls-Royce Merlin 85 мощностью 1750 л. с. (1305 кВт) каждый
   Летные характеристики: макс, скорость 475 км/ч на высоте 4750 м; крейсерская скорость 346 км/ч на высоте 6100 м; начальная скороподъемность 244 м/мин; практический потолок 9295 м; дальность попета 2366 км с максимальной бомбовой нагрузкой
   Масса: пустого 19686 кг; максимальная взлетная 34019кг
   Размеры: размах крыла 36,58 м; длина 23,86 м; высота 5,27 м; площадь крыла 132,01 м-

Показать полностью
  • Описание
  • Aeroplane Monthly 1979-11
    Регистрационный номер: A73-29

    Avro Lincoln A73-29, representing one of the many types covered in Aircraft of the RAAF 1921-1978.

  • Мировая Авиация 90
    Регистрационный номер: A73-55   [2]

    Самолет Lincoln Mk 31 применялся только в австралийских ВВС. В его носовой части, удлиненной на 1,98 м, размещались дополнительные члены экипажа для морской разведки. Она уравновешивалась массой оборудования, перемещенного в хвостовую часть фюзеляжа. 19 таких самолетов были переделаны из собранных австралийцами машин Mk 30A и служили в 10-й эскадрилье.

  • Мировая Авиация 170

    На авиабазе австралийских ВВС Таунсвилль сфотографированы бомбардировщики Lincoln (на заднем плане), а также новые P2V-7 Neptune (местное обозначение Neptune MR.Mk 4). Один из них, A89-271, осматривают австралийские специалисты и экипаж. В 1961 году 10-я эскадрилья получила 12 машин MR.Mk 4. Последние "Нептуны" уступили место "Орионом" в конце 1970-х годов.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed Neptune P2V - США - 1945

  • АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/

    Экипаж "Линкольна" из 1-го австралийского авиадивизиона, активно воевавшего в Малайе, о чем свидетельствуют многочисленные отметки боевых вылетов на борту фюзеляжа

  • Air Pictorial 1958-03 / Photos by request
    Регистрационный номер: A73-66

    Something new - a rocket-firing Lincoln! Note the four r.p. mountings under each wing. The R.A.A.F. has taken delivery of sixty-eight Lincolns built at Melbourne. Photographed at Darwin by J. R. Wright is this lengthened-nose variant of the Lincoln B. Mk. 30 (A73-66) used for maritime reconnaissance duties.

  • АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
    Регистрационный номер: A73-60

    Неуправляемые реактивные снаряды под крылом австралийского "Линкольна"

  • Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
    Регистрационный номер: RE418   [5]

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer
    Регистрационный номер: RE418   [5]

    Fitted with an outer pair of Bristol Theseus turboprop engines, RAF Transport Command Lincoln RE418 was a regular visitor to Luqa, as seen here.

  • Aeroplane Monthly 1996-12 / N.Lees - You can't keep a good man down
    Регистрационный номер: RE418   [5]

    Avro Lincoln RE418 was one of three used to test Bristol Theseus turboprops in the outer nacelles. It is seen here at Luqa.

  • Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
    Регистрационный номер: RE418   [5]

    Avro Lincoln RE418 was another of the three to have a pair of Bristol Theseus turboprops in its outboard nacelles. It was loaned to Transport Command for scheduled services from May 1948.

  • Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
    Регистрационный номер: RF403

    Lincoln B2 RF403 with a pair of Pythons in its outboard nacelles

  • Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
    Регистрационный номер: RE339

    One Lincoln with a brace of Bristol Theseus turboprops was RE339. It had previously been fitted with Pythons.

  • Aeroplane Monthly 1982-09 / ??? - Vintage Farnboroughs
    Регистрационный номер: SX972   [2]

    Walter Gibb landing the Avro Lincoln SX972 at the 1950 show. A 3,200 h.p. gas turbine Proteus was installed in each outer nacelle and much of the aircraft's display flying was made with these engines only.

  • Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
    Регистрационный номер: SX972   [2]

    Lincoln SX972 was converted in June 1949 with two 3,200 h.p. Bristol Proteus turboprops in the outer nacelles.

  • Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
    Регистрационный номер: G-37-1   [6], RF530   [2]

    Numerous variations of the Lincoln appeared as test beds for different engines and equipment were produced in the post-war years. The Tyne Lincoln was RF530 (G-37-1) with the Tyne engine faired to the nose, and flew in August 1954.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
    Регистрационный номер: G-37-1   [6], RF533   [3]

    Lincoln RF533/G-37-1 flying on Rolls-Royce Tyne alone at the 1956 SBAC show.

  • Air Pictorial 1956-10 / J.Stevens - Farnborough Round-up
    Регистрационный номер: G-37-1   [6]

    TYNE-LINCOLN (G-37-1). The classic pose - four Rolls-Royce Griffons cut with the Rotol blades feathered. The Lincoln passes low over the aerodrome, powered by the single R-R Tyne turboprop in the nose.

  • АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
    Регистрационный номер: G-37-1   [6]

    "Линкольн" в испытательном полете с турбовинтовым двигателем "Роллс-Ройс "Тайн", укрепленным в носу фюзеляжа. Обратите внимание, что самолет летит только на одном двигателе, а винты остальных моторов зафлюгированы

  • Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
    Регистрационный номер: G-37-1   [6]

    The Tyne Lincoln, G-37-1, in flight showing the jet pipe position below the fuselage.

  • Air Pictorial 1957-01 / J.Stevens - The Birth of an Aeroplane
    Регистрационный номер: G-37-1   [6]

    The Tyne-Lincoln, at present being flown intensively by Rolls-Royce in support of the Vlckers Vanguard design and development programme. Note the strengthening of the fuselage required to support the weight in the nose and the 5,000 e.h.p.

  • Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
    Регистрационный номер: RF402   [5]

    Lincoln RF402 had a long career as a test-bed. In September 1948 it first appeared at Farnborough with a Napier Naiad turbo-prop engine in the nose.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
    Регистрационный номер: RF530   [2]

    The other Naiad Lincoln was RF530, converted at Luton in 1946.

  • Aeroplane Monthly 1974-08 / ??? - Messing about with a Lincoln
    Регистрационный номер: RF402   [5]

    Lincoln B.2 RF402 with a dummy Napier Naiad and water spray rig for intake icing research.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
    Регистрационный номер: SX973

    Lincoln SX973 had the 3,500lb Napier Nomand in its nose

  • Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
    Регистрационный номер: RA643

    In 1947 D.Napier and Son Ltd at Luton equipped Lincoln RA643 with a Bristol Phoebus turbojet in its bomb bay.

  • Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
    Регистрационный номер: SX971   [4]

    Numerous variations of the Lincoln appeared as test beds for different engines and equipment were produced in the post-war years. Derwent Lincoln, SX971, had a Derwent engine underneath to test re-heat characteristics of jet engines. The underside of the fuselage was sheathed with stainless steel for protection and a twin retracting tailwheel replaced the fixed wheel. Date, October 1950.

  • Air Pictorial 1956-12 / C.Cain - Farnborough Graveyard
    Регистрационный номер: SX971   [4]

    Avro Type 689 Lincoln (Reheat) Derwent FTB (SX971). Slung from the bomb bay is a Rolls-Royce Derwent turbojet behind which is a long jet pipe terminating in a special afterburning rig. The succeeding Lincoln (SX972) was used as a Bristol Proteus FTB (one in each outer nacelle). (Silver overall.) Just behind the starboard fin/rudder is the port wing of an engineless Lancaster (NX679).

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
    Регистрационный номер: SX971   [4]

    SX971 was fitted in 1950 with a Rolls-Royce Derwent beneath its bomb bay for afterburning trials.

  • Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
    Регистрационный номер: SX971   [4]

    A fine view of the Derwent Lincoln in flight on September 13, 1950. The stainless steel sheath below the fuselage is clearly shown. Note retracted tailwheel.

  • Air Pictorial 1956-12 / C.Cain - Farnborough Graveyard
    Регистрационный номер: RF533   [3]

    Avro Type 694 Lincoln (Radar) FTB (RF533). Like the pannier-Hastings this radar-nose Lincoln is unique. The normal 78 ft. 3 1/2 in. length was increased by some 5 ft. in 1954. Under a contract issued by R.A.E. and, according to official sources, a special radome was fitted for experimental purposes. Previous conjecture was that the Lincoln was used to study the effects of rain erosion on Meteor NF.14 or Javelin radomes. In place of the former Boulton Paul Type F (two .5-in. Brownings) nose turret is a step-down observer's canopy. The precise tests conducted with this "airborne laboratory" cannot be divulged at this time. Note the aerial towing bar behind the tailwheel. (Grey top, black undersides.)

  • Мировая Авиация 90
    Регистрационный номер: G-APRJ   [2]

    Lincoln с кодом G-APRJ (бывший код RF342) для испытаний антиобледенительной системы Napier был оснащен носовой частью от самолета Lancaster. На его фюзеляже установили секцию крыла авиалайнера Caravelle, а перед ней смонтировали панельную спринклерную систему для орошения этой секции струями воды.

  • Aeroplane Monthly 1984-01 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: G-APRJ   [2]

    Doug Arnold's Avro Lincoln, RF342/G-APRJ, bought at the Southend auction last May, was moved to Blackbushe in November 1983.

  • Aeroplane Monthly 1974-08 / ??? - Messing about with a Lincoln
    Регистрационный номер: RF402   [5]

    RF402 fitted with the Beverley wing-tip, was taken by Charles E. Brown in July 1956.

  • Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
    Регистрационный номер: RF402   [5]

    RF402 was used for several trial installations, notably for de-icing experiments on wings of new types. Here it has a section of Buccaneer wing in place but also carried wing and tail sections of the Argosy, Caravelle, and Avro 748 on different occasions. Associated fittings were the nozzle mast, droplet sampler probes, and a camera housing.

  • Aeroplane Monthly 1974-08 / ??? - Messing about with a Lincoln
    Регистрационный номер: RF402   [5]

    A close-up of the Beverley wing-tip. The Spraymat is on the right, the bulge on the fuselage side is a camera housing, and the heater intake is behind the section.
    This Lincoln has been converted into a flying "ice wagon" for de-icing research by the Napier Flight Development Establishment to investigate the "hot gas" anti-icing system employed on the Blackburn Beverley freighter. A 6-ft. span section of the Beverley mainplane has been installed vertically just aft of the mid-upper gun-turret position, while the "wash-board" is in fact a water-spray mast containing 36 nozzles through which water is pumped from two 60-gallon tanks in the bomb bay on to the test section.

  • Aeroplane Monthly 1990-12 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: RE364   [2]

    Avro “Lincolnian" RE364 Aries II, of the Empire Navigation School at RAF Shawbury, photographed at RAF Tengah, Singapore on November 30, 1947. Earlier that year Aries II flew on a two-month tour to South Africa. In January 1948 it was destroyed in a hangar fire at Shawbury following a refuelling accident.

  • Aeroplane Monthly 1981-12 / Skywriters
    Регистрационный номер: G-ALPF

    The Avro 695 Lincolnian G-ALPF was a Lincoln B.Mk 2 with a Lancastrian nose and tail and ventral pannier. It was used on the Berlin airlift by Surrey Flying Services and broken up at Southend in 1952

  • Air Pictorial 1958-02
    Регистрационный номер: ZP-CBR

    ZP-CBR/97 is the first of two Lincoln Freighters converted for use in Paraguay by Field Aircraft Services Ltd. at Tollerton. The pannier is considerably longer than the single British conversion, G-ALPF, of 1949-52.

Тип фотографий

  • Все фото (137)
  • Боковые проекции (9)
  • Цветные фото (2)
  • Ч/б фото (119)
  • Кабина (4)
  • Схемы (3)