Avro Lincoln / Type 694
Страна: Великобритания
Год: 1944


Семиместный дальний бомбардировщик
Описание
Фотографии:

Ч/б фото (98)
Avro серии 694 Lincoln

   Несмотря на то, что в 1943 году Avro Lancaster оставался основной ударной силой английской бомбардировочной авиации. Министерство авиации выпустило спецификацию (тактико-технические требования) В.14/43 на самолет, призванный его заменить. Новая конструкция фирмы "Avro", поначалу названная Lancaster Mk IV, представляла собой дальний высотный самолет с двигателями Rolls-Royce Merlin 85. В нем использовался ряд элементов конструкции Lancaster, но изменений оказалось так много, что обозначение сменили на Avro серии 694 Lincoln. Новое крыло увеличенного размаха и удлинения крепилось к более длинному фюзеляжу, в котором было установлено усиленное вооружение. Увеличение массы привело к установке и более прочного шасси.
   Первый прототип без вооружения совершил свой первый полет 9 июня 1944 года и через четыре дня был отправлен в Боскомб-Даун для эксплуатационных испытаний. Второй прототип впервые поднялся в воздух 13 ноября. Все го планировалось построить 2254 самолета. Однако в связи с окончанием Второй мировой войны выпуск ограничился тремя прототипами, 72 серийными Lincoln В. Mk I (позже Lincoln В. Mk 1) с двигателями Rolls-Royce Merlin и 465 Lincoln В. Mk II (позже Lincoln B.Mk 2) с теми же моторами, но выпущенными фирмой "Packard". Последний Lincoln был сдан заказчику 5 апреля 1951 года. В 1947 году аргентинские ВВС получили 30 самолетов Mk II. Один Lincoln Mk XV был построен на заводе компании "Victory Aircraft" в Канаде, государственный авиационный завод в Австралии выпустил 43 самолета Lincoln Mk 30 и 30 машин Lincoln Mk 30А. В 1951 году у 20 самолетов австралийского производства носовая часть была удлинена на 1,98 м для размещения двух операторов РЛС и оборудования для морской разведки. После этих изменений самолетам присвоили обозначение Lincoln MR.Mk 31.
   Основным эксплуатантом самолетов Lincoln были британские ВВС, с февраля 1945 года получавшие бомбардировщики Lincoln В. Mk I непосредственно с заводов. К окончанию войны около 50 машин прошли испытания и были отправлены в учебные части. Отдел разработки бомбардировщиков в Фелтвелле получил свой первый Lincoln 21 май 1945 года, 57-я эскадрилья Королевских ВВС в Ист Кирби в августе получила для испытаний три самолета Lincoln В. Mk II.

   Модификация В. Mk II оснащалась двигателями Merlin 66 или 68, верхней турелью Bristol 817 и кормовой турелью Boulton Paul "О", а также радиолокационным бомбовым прицелом Mk IIIG типа H2S. Капитуляция Японии и задержка ввода Lincoln в эксплуатацию привели к тому, что самолет не участвовал в войне. Однако он еще долго прослужил и был заменен самолетом English Electric Canberra. Последний Lincoln был списан в марте 1963 года.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Avro серии 694 Lincoln В.Mk I

   Тип: семиместный дальний бомбардировщик
   Силовая установка: четыре V-образных двигателя Rolls-Royce Merlin 85 мощностью 1750 л. с. (1305 кВт) каждый
   Летные характеристики: макс, скорость 475 км/ч на высоте 4750 м; крейсерская скорость 346 км/ч на высоте 6100 м; начальная скороподъемность 244 м/мин; практический потолок 9295 м; дальность попета 2366 км с максимальной бомбовой нагрузкой
   Масса: пустого 19686 кг; максимальная взлетная 34019кг
   Размеры: размах крыла 36,58 м; длина 23,86 м; высота 5,27 м; площадь крыла 132,01 м-
UK
Во время своего первого полета прототип Lincoln с кодом PW925 назывался Lancaster Mk IV. Также проектировался вариант Lancaster Mk V с двигателями Merlin 85; в серии он стал называться Lincoln B.Mk 2.
The Avro Lincoln I Heavy Bomber (four Rolls-Royce Merlin 85 engines).
Lincoln RE418, originally equipped with four Merlins, later became a Bristol Theseus testbed.
Особо сильный урон повстанцам нанесли бомбардировщики Lincoln. Изображенный здесь самолет принадлежал 61-й эскадрилье (авиабаза Хэмсвелл).
Lincoln B.2 RF555 of 61 Squadron over Kenya
"Линкольн" B Mk.II в полете
The first photograph of a Lincoln issued by Avro, dated September 13 1945, shows RA638, described as a Mk.l. Note omission of fairings from spinners and incomplete starboard wing roundel caused by repairs and repaintings.
No 100 Squadron deployed to Kenya January to March 1954, coming from, and returning to, Wittering. B.2 RF507 ‘HW-G’ during a deployment to Malaya in 1950.
Though of poor quality, and enlarged from a snapshot, this view is of interest as it shows RF330 'Cocos Queen' en route to Cocos with supplies in September 1953. Picture was taken from the RAAF Neptune which met up with RF330.
An early Avro photograph of the Lincoln, released to the Press in the summer of 1945. Note that the aircraft lacks spinners.
Lincoln B.2s of 148 Sqn taking part in a rehearsal for the Coronation Review of the RAF in July 1953. On the weatherworn aircraft in the foreground, groundcrew footprints are visible along the top of the fuselage.
Изображенный на снимке Lincoln В.Mk 2 имеет черно-белую схему окраски, характерную для районов с жарким климатом. Происхождение самолета от Lancaster очевидно.
The Avro Lincoln II Heavy Bomber (four Rolls-Royce Merlin 68 engines).
The starboard Merlins of an Avro Lincoln from the RAF College at Manby beat out their rhythm en route to the North Pole on a special navigation exercise in July 1951.
Самолеты британской авиабазы Тенга: запечатлена пара истребителей Venom, сопровождающих бомбардировщик Lincoln из 1-й эскадрильи австралийских ВВС (снимок сделан с самолета Pembroke из 31-й эскадрильи). Самолетами Venom были оснащены воевавшие в Малайе 45-я и 60-я эскадрильи британских ВВС и 14-я эскадрилья новозеландских ВВС.
Lincoln на учениях: Thor II, флагман Школы авиационного вооружения Британии, код RF523, сбрасывает серию 500-фунтовых бомб на полигон бомбардировочной авиации, конец 1940-х годов.
("Линкольн" бомбит лагерь повстанцев в Малайе ???)
Экспериментальная дозаправка в воздухе истребителя "Метеор" с "Линкольна", оборудованного системой воздушной перекачки топлива "шланг-конус"
RA657 was one of the Lincolns converted for flight refuelling trials and here it demonstrates with a Meteor F.4 at the Farnborough Show in September 1950.
Built by Metropolitan-Vickers as a Lincoln B.2, RA657 was modified as a tanker by Flight Refuelling and served as the primary tanker during 1949 trials with two modified F-84Es.
One of the two EF-84Es refuels from Lincoln RA657 during trials. The Lincoln was delivered to FRL from the Metropolitan-Vickers factory at Trafford Park on September 5, 1949, under an MoS contract. Its first post-tanker modification air test was made in June 1950 and it was eventually returned to the RAF in July 1952.
В ходе эксплуатации на многих "Линкольнах" носовая стрелковая турель была демонтирована
The Avro Lincoln II Heavy Bomber (four Rolls-Royce Merlin 68 engines).
Avro Lincoln использовались для тайных миссий несколькими эскадрильями британских ВВС. В обтекателе под фюзеляжем этого Lincoln B.Mk.2 установлено оборудование РТР для записи излучений советских средств ПВО.
Avro 694 Lincoln.
Серийные "линкольны" на заводском аэродроме
RE347, Ron Swain's charge, shows the D type roundels and large serials applied in the early 1950s.
One of two of Cosford’s aircraft being stored outside during refurbishment of the Aerospace Museum’s hangars is Avro Lincoln B.2 RF398.
Chadderton-built Lincoln B.2 RE380 being refuelled.
Bombing-up 49 Squadron Lincoln B.2 RF444 at Eastleigh, 1953.
"Линкольн" B Mk.II без носовой турели - экспонат музея RAF в Косфорде
Line-up of Dunlop test flight aircraft at Elmdon in 1946. Lincoln RE253 and Buckingham XV479 stand behind the company's Proctor V executive transport.
On June 11, 1949, No 610 Squadron held their air display at Hooton. Seen here is a general view with Hastings TG569 in the foreground and an Avro Lincoln lurking behind.
The 148 Sqn photograph, taken at RAF Upwood, January 1953. The aircraft in B.2 RE357. The propellers are lined up this way not primarily for neatness, but to enable rain water to drain from the spinners. A fabric weather seal covers the ports for the 0.5 Brownings in the nose barbette. Second row third from the left S.W.O. Speed, centre Sqn Ldr Dunmore (face obscured); to his left is Flt Lt Pritchett and tenth from right is Flt Lt Whittaker. Front row, fourth from left LAC Swain (author of this article), centre Flt Sgt Hadlee, and fifth from right LAC Glover, all personnel mentioned in the text.
Lincolns of the “Blueland" air force at Wyton during Exercise Sunrise in December 1948. Note the chutes for "Window" radar-jamming foil strips on the starboard sides of the noses.
Avro Lincoln B Mk 2 RE292, flown by Messrs Field-Richards and Giles, had no special features other than a 20mm dorsal gun turret.
57-я, 61-я и 100-я эскадрильи английских ВВС в разное время летали на Lincoln в Малайе в ходе операции "Emergency" - ковровых бомбардировок джунглей против партизан.
One of several special duty Lincolns was 'Mercury II' of the Empire Radio School. Note the faired over nose positions and natural metal finish. Here crew and passengers are seen on a deployment to Malta in March 1948.
Not a holiday trip, despite the skis. This is one of the five Lincolns (RF351:C) from the RAF Flying College, Manby, which flew over the North Pole from Keflavik, Iceland, to Alaska (in the case of Aries III) or Shannon Island and Greenland. Skis and other survival gear were carried in case of forced landings in the polar regions. Date is July 1951.
Avro Lincoln RF330 ‘Cocos Queen' flown by a 97 Sqn crew, at West Island, Cocos, on arrival with supplies for the RAF detachment. The classic RAF Thorneycroft 3-ton truck is collecting the stores. Note the very clean condition of the aircraft.
SHUTTERBUG LINCOLN. A familiar resident of Blackbushe Airport is the Ministry of Supply's camouflaged Avro Type 694 Lincoln B. Mk. 2 (serial RF332) which, for a brief period recently (for a film), carried the unique "squadron letters" EAS, in red, of the civilian contractor Eagle Air Services Ltd. Note also the Eagle Air Services' badge on the nose. This Lincoln is used by the M.o.S. to obtain air-to-air photos for aircraft recognition purposes.
One of the few remaining R.A.F.-operated Avro Lincoln heavy bombers is a B.Mk.2 (SX930) with yellow "code" lettering BTU-B signifying its use by the Bomber Command Training Unit, West Freugh, Stranraer, Wigtownshire, Scotland. Note that the familiar ventral radar (H2S) bath has been deleted.
Another shot taken during Exercise Sunrise at Wyton in December 1948. Groundcrew prepare one Lincoln for ops while another, RF482 QR-R of 61 Sqn, waits outside the hangar.
Экипажи из 101-й эскадрильи идут от ветерана Lincoln, доставившего их для знакомства с новой техникой на завод в Сэмлисбери. Canberra стал первым реактивным бомбардировщиком британских ВВС, с его принятием на вооружение Бомбардировочное командование вступило в новую эру.
An aerial view of RAF Tengah, with Lincoln and Brigand dispersal in the centre, in August 1952. No 45 Sqn’s dispersal is under the wing and was temporarily out of use during the building of new offices.
Preston-built Mk. VI RG814 was used mostly by Bristol on engine trials and is shown in Canada. Behind is Avro Lincoln 1 RE250 and some Douglas Dakotas. RG814 was struck off charge in May 1948.
T.10 NA928 in full guise, complete with ‘Trainer’ bands. Also Hawarden-built, it saw no service as a B.X and was stored until converted by Boulton Paul. In its new role it served with the Empire Central Flying School at Hullavington, the Handling Squadron at Boscombe Down and finally 1 Air Navigation School, also at Hullavington. One of the last ‘Wimpeys’ flying with the RAF, it was sold as scrap on December 30, 1953. Stored Lincolns in the right background.
Australia
Avro Lincoln A73-29, representing one of the many types covered in Aircraft of the RAAF 1921-1978.
"Линкольн" B Mk.30 австралийских Королевских ВВС
Самолет Lincoln Mk 31 применялся только в австралийских ВВС. В его носовой части, удлиненной на 1,98 м, размещались дополнительные члены экипажа для морской разведки. Она уравновешивалась массой оборудования, перемещенного в хвостовую часть фюзеляжа. 19 таких самолетов были переделаны из собранных австралийцами машин Mk 30A и служили в 10-й эскадрилье.
На авиабазе австралийских ВВС Таунсвилль сфотографированы бомбардировщики Lincoln (на заднем плане), а также новые P2V-7 Neptune (местное обозначение Neptune MR.Mk 4). Один из них, A89-271, осматривают австралийские специалисты и экипаж. В 1961 году 10-я эскадрилья получила 12 машин MR.Mk 4. Последние "Нептуны" уступили место "Орионом" в конце 1970-х годов.
Экипаж "Линкольна" из 1-го австралийского авиадивизиона, активно воевавшего в Малайе, о чем свидетельствуют многочисленные отметки боевых вылетов на борту фюзеляжа
Something new - a rocket-firing Lincoln! Note the four r.p. mountings under each wing. The R.A.A.F. has taken delivery of sixty-eight Lincolns built at Melbourne. Photographed at Darwin by J. R. Wright is this lengthened-nose variant of the Lincoln B. Mk. 30 (A73-66) used for maritime reconnaissance duties.
Неуправляемые реактивные снаряды под крылом австралийского "Линкольна"
Argentina
Тяжелые бомбардировщики "Линкольн" неоднократно использовались в аргентинских конфликтах
Аргентина - одна из немногих стран, использовавших тяжелые бомбардировщики после Второй мировой войны. Во время путча 1963 года принадлежавшие ВВС бомбардировщики Lincoln бомбили отряды повстанцев.
The FAeA acquired 30 Avro Lincoln B.2s, again a mixture of ex-RAF and new-build aircraft (12 and 18 respectively) in 1947, to supplement its bomber force of Lancasters. The type entered service that year and operated with I Grupo de Bombardeo of V Brigada Aerea until the last example was retired in 1967.
B-040 parked at Coronel Pringles AFB, with its engines and cowlings covered. In the background is Lincoln B-001 which did not see operational FAA service.
Test-bed
Fitted with an outer pair of Bristol Theseus turboprop engines, RAF Transport Command Lincoln RE418 was a regular visitor to Luqa, as seen here.
Avro Lincoln RE418 was another of the three to have a pair of Bristol Theseus turboprops in its outboard nacelles. It was loaned to Transport Command for scheduled services from May 1948.
Lincoln B2 RF403 with a pair of Pythons in its outboard nacelles
One Lincoln with a brace of Bristol Theseus turboprops was RE339. It had previously been fitted with Pythons.
Walter Gibb landing the Avro Lincoln SX972 at the 1950 show. A 3,200 h.p. gas turbine Proteus was installed in each outer nacelle and much of the aircraft's display flying was made with these engines only.
Lincoln SX972 was converted in June 1949 with two 3,200 h.p. Bristol Proteus turboprops in the outer nacelles.
Numerous variations of the Lincoln appeared as test beds for different engines and equipment were produced in the post-war years. The Tyne Lincoln was RF530 (G-37-1) with the Tyne engine faired to the nose, and flew in August 1954.
Lincoln RF533/G-37-1 flying on Rolls-Royce Tyne alone at the 1956 SBAC show.
TYNE-LINCOLN (G-37-1). The classic pose - four Rolls-Royce Griffons cut with the Rotol blades feathered. The Lincoln passes low over the aerodrome, powered by the single R-R Tyne turboprop in the nose.
"Линкольн" в испытательном полете с турбовинтовым двигателем "Роллс-Ройс "Тайн", укрепленным в носу фюзеляжа. Обратите внимание, что самолет летит только на одном двигателе, а винты остальных моторов зафлюгированы
The Tyne Lincoln, G-37-1, in flight showing the jet pipe position below the fuselage.
The Tyne-Lincoln, at present being flown intensively by Rolls-Royce in support of the Vlckers Vanguard design and development programme. Note the strengthening of the fuselage required to support the weight in the nose and the 5,000 e.h.p.
Lincoln RF402 had a long career as a test-bed. In September 1948 it first appeared at Farnborough with a Napier Naiad turbo-prop engine in the nose.
The other Naiad Lincoln was RF530, converted at Luton in 1946.
Lincoln B.2 RF402 with a dummy Napier Naiad and water spray rig for intake icing research.
Lincoln SX973 had the 3,500lb Napier Nomand in its nose
In 1947 D.Napier and Son Ltd at Luton equipped Lincoln RA643 with a Bristol Phoebus turbojet in its bomb bay.
Numerous variations of the Lincoln appeared as test beds for different engines and equipment were produced in the post-war years. Derwent Lincoln, SX971, had a Derwent engine underneath to test re-heat characteristics of jet engines. The underside of the fuselage was sheathed with stainless steel for protection and a twin retracting tailwheel replaced the fixed wheel. Date, October 1950.
Avro Type 689 Lincoln (Reheat) Derwent FTB (SX971). Slung from the bomb bay is a Rolls-Royce Derwent turbojet behind which is a long jet pipe terminating in a special afterburning rig. The succeeding Lincoln (SX972) was used as a Bristol Proteus FTB (one in each outer nacelle). (Silver overall.) Just behind the starboard fin/rudder is the port wing of an engineless Lancaster (NX679).
SX971 was fitted in 1950 with a Rolls-Royce Derwent beneath its bomb bay for afterburning trials.
A fine view of the Derwent Lincoln in flight on September 13, 1950. The stainless steel sheath below the fuselage is clearly shown. Note retracted tailwheel.
Avro Type 694 Lincoln (Radar) FTB (RF533). Like the pannier-Hastings this radar-nose Lincoln is unique. The normal 78 ft. 3 1/2 in. length was increased by some 5 ft. in 1954. Under a contract issued by R.A.E. and, according to official sources, a special radome was fitted for experimental purposes. Previous conjecture was that the Lincoln was used to study the effects of rain erosion on Meteor NF.14 or Javelin radomes. In place of the former Boulton Paul Type F (two .5-in. Brownings) nose turret is a step-down observer's canopy. The precise tests conducted with this "airborne laboratory" cannot be divulged at this time. Note the aerial towing bar behind the tailwheel. (Grey top, black undersides.)
Lincoln с кодом G-APRJ (бывший код RF342) для испытаний антиобледенительной системы Napier был оснащен носовой частью от самолета Lancaster. На его фюзеляже установили секцию крыла авиалайнера Caravelle, а перед ней смонтировали панельную спринклерную систему для орошения этой секции струями воды.
Doug Arnold's Avro Lincoln, RF342/G-APRJ, bought at the Southend auction last May, was moved to Blackbushe in November 1983.
RF402 fitted with the Beverley wing-tip, was taken by Charles E. Brown in July 1956.
RF402 was used for several trial installations, notably for de-icing experiments on wings of new types. Here it has a section of Buccaneer wing in place but also carried wing and tail sections of the Argosy, Caravelle, and Avro 748 on different occasions. Associated fittings were the nozzle mast, droplet sampler probes, and a camera housing.
A close-up of the Beverley wing-tip. The Spraymat is on the right, the bulge on the fuselage side is a camera housing, and the heater intake is behind the section.
This Lincoln has been converted into a flying "ice wagon" for de-icing research by the Napier Flight Development Establishment to investigate the "hot gas" anti-icing system employed on the Blackburn Beverley freighter. A 6-ft. span section of the Beverley mainplane has been installed vertically just aft of the mid-upper gun-turret position, while the "wash-board" is in fact a water-spray mast containing 36 nozzles through which water is pumped from two 60-gallon tanks in the bomb bay on to the test section.
Lincolnian
The Avro 695 Lincolnian G-ALPF was a Lincoln B.Mk 2 with a Lancastrian nose and tail and ventral pannier. It was used on the Berlin airlift by Surrey Flying Services and broken up at Southend in 1952
ZP-CBR/97 is the first of two Lincoln Freighters converted for use in Paraguay by Field Aircraft Services Ltd. at Tollerton. The pannier is considerably longer than the single British conversion, G-ALPF, of 1949-52.
Details
The overload fuel tanks which were carried in the bomb bay for long haul flights such as deployment from the UK to Singapore.
Замена винта на "Линкольне"
Close view of the mid-upper turret and guns on a 97 Sqn machine with the Rigger hard at work polishing. Note VHF aerial aft of turret. Date is May 1948, at Hemswell.
Верхняя пушечная турель и открытый бомболюк
Groundcrew on the tailplane of Lincoln RE347. Left to right: LAC Fitzgerald; the author; LAC Glover; foreground LAC George Smith.
The author, LAC Ron Swain, left, with engine mechanic LAC Alan Glover waiting to climb aboard Lincoln RE347 in February 1954.
Ron Swain pictured while checking the controls of RE347 at Upwood in January 1954.
BP Type ‘D’ turret of Lincoln B.I RE240 showing: A, drogue towing bracket; B, quick release hook; C, turret window through which the folded drogues were released for streaming. Up to six drogues were carried for each trials flight by Lancasters and the Lincoln.
An OCU gunner poses in a Lincoln’s tail turret.