
Avro серии 694 Lincoln
Несмотря на то, что в 1943 году Avro Lancaster оставался основной ударной силой английской бомбардировочной авиации. Министерство авиации выпустило спецификацию (тактико-технические требования) В.14/43 на самолет, призванный его заменить. Новая конструкция фирмы "Avro", поначалу названная Lancaster Mk IV, представляла собой дальний высотный самолет с двигателями Rolls-Royce Merlin 85. В нем использовался ряд элементов конструкции Lancaster, но изменений оказалось так много, что обозначение сменили на Avro серии 694 Lincoln. Новое крыло увеличенного размаха и удлинения крепилось к более длинному фюзеляжу, в котором было установлено усиленное вооружение. Увеличение массы привело к установке и более прочного шасси.
Первый прототип без вооружения совершил свой первый полет 9 июня 1944 года и через четыре дня был отправлен в Боскомб-Даун для эксплуатационных испытаний. Второй прототип впервые поднялся в воздух 13 ноября. Все го планировалось построить 2254 самолета. Однако в связи с окончанием Второй мировой войны выпуск ограничился тремя прототипами, 72 серийными Lincoln В. Mk I (позже Lincoln В. Mk 1) с двигателями Rolls-Royce Merlin и 465 Lincoln В. Mk II (позже Lincoln B.Mk 2) с теми же моторами, но выпущенными фирмой "Packard". Последний Lincoln был сдан заказчику 5 апреля 1951 года. В 1947 году аргентинские ВВС получили 30 самолетов Mk II. Один Lincoln Mk XV был построен на заводе компании "Victory Aircraft" в Канаде, государственный авиационный завод в Австралии выпустил 43 самолета Lincoln Mk 30 и 30 машин Lincoln Mk 30А. В 1951 году у 20 самолетов австралийского производства носовая часть была удлинена на 1,98 м для размещения двух операторов РЛС и оборудования для морской разведки. После этих изменений самолетам присвоили обозначение Lincoln MR.Mk 31.
Основным эксплуатантом самолетов Lincoln были британские ВВС, с февраля 1945 года получавшие бомбардировщики Lincoln В. Mk I непосредственно с заводов. К окончанию войны около 50 машин прошли испытания и были отправлены в учебные части. Отдел разработки бомбардировщиков в Фелтвелле получил свой первый Lincoln 21 май 1945 года, 57-я эскадрилья Королевских ВВС в Ист Кирби в августе получила для испытаний три самолета Lincoln В. Mk II.
Модификация В. Mk II оснащалась двигателями Merlin 66 или 68, верхней турелью Bristol 817 и кормовой турелью Boulton Paul "О", а также радиолокационным бомбовым прицелом Mk IIIG типа H2S. Капитуляция Японии и задержка ввода Lincoln в эксплуатацию привели к тому, что самолет не участвовал в войне. Однако он еще долго прослужил и был заменен самолетом English Electric Canberra. Последний Lincoln был списан в марте 1963 года.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Avro серии 694 Lincoln В.Mk I
Тип: семиместный дальний бомбардировщик
Силовая установка: четыре V-образных двигателя Rolls-Royce Merlin 85 мощностью 1750 л. с. (1305 кВт) каждый
Летные характеристики: макс, скорость 475 км/ч на высоте 4750 м; крейсерская скорость 346 км/ч на высоте 6100 м; начальная скороподъемность 244 м/мин; практический потолок 9295 м; дальность попета 2366 км с максимальной бомбовой нагрузкой
Масса: пустого 19686 кг; максимальная взлетная 34019кг
Размеры: размах крыла 36,58 м; длина 23,86 м; высота 5,27 м; площадь крыла 132,01 м-
- Описание
Фотографии
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : PW929 Второй прототип "Линкольна". Испытательный центр RAF "Боскомб Даун", зима 1944-45гг.
-
Мировая Авиация 90
Регистрационный номер : RF475 Lincoln B.Mk 2. До конца Второй мировой войны 100-я эскадрилья английских ВВС летала на бомбардировщиках Lancaster, принимая участие в ударах по Германии. В 1946 году эскадрилья была перевооружена на самолеты Lincoln. В мае 1950 года ее перебросили в Малайю, где она шесть месяцев наносила удары по лагерям партизан. В начале 1954 года эскадрилья два месяца действовала в Кении, а в апреле начала перевооружаться самолетами Canberra B.Mk 2.
-
Мировая Авиация 59
Регистрационный номер : RE299 [2] Построенный компанией "Avro" в Манчестере в конце 1945 года, этот Lincoln B.Mk 2 привлекался к испытаниям двигателей фирмы "Rolls-Royce" в Хакнелле. В конце 1940-х годов он входил в состав 7-й эскадрильи, в начале 1950-х годов - 49-й, 148-й и 149-й эскадрилий, а во время операции в Кении был в составе 214-й эскадрильи.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Smith - Mau Mau! A Case Study in Colonial Air Power
Регистрационный номер : RE299 [2] Avro Lincoln B.2 RE299, 214 Squadron, Kenya, 1954.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : B-030 "Линкольн" из состава 1-й бомбардировочной группы 5-й воздушной бригады ВВС Аргентины, принимавший участие в революционных событиях 1955 года
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : A73-55 [2] "Линкольн" MR Mk.31 из состава 10-й эскадрильи австралийских ВВС, Таунсвилл, 1953г.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : RA716 Опытный "Линкольн", использовавшийся фирмой "Роллс-Ройс" в начале 1950-х годов для испытаний реактивных двигателей "Эйвон"
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : RF533 [3] "Линкольн" - летающая лаборатория по исследованию эрозионных процессов на больших высотах, созданная в рамках программы разработки перехватчика "Джавелин", 1961г.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : RE364 [2] "Линкольн", капитально переоборудованный для осуществления дальних трансокеанских перелетов и получивший собственное имя "Ариес II". Аэронавигационная школа RAF в Шауберри, 1947г.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / 1994 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : RF398 [2] Lincoln RF398 at Cosford, seen top in 1968, is reputed to be haunted
-
Aeroplane Monthly 1996-04 / Personal album. Military
Регистрационный номер : RF457, RF556 Languishing at Aldergrove in July 1959 were these Avro Lincoln IIs, with RF566 in the foreground and RF457 behind. Roth built by Armstrong Whitworth at Raginton in 1945-47, they went to Signals School in December 1959.
-
Мировая Авиация 90
Регистрационный номер : PW925 Во время своего первого полета прототип Lincoln с кодом PW925 назывался Lancaster Mk IV. Также проектировался вариант Lancaster Mk V с двигателями Merlin 85; в серии он стал называться Lincoln B.Mk 2.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Avro Lincoln I Heavy Bomber (four Rolls-Royce Merlin 85 engines).
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Регистрационный номер : RE418 [5] Lincoln RE418, originally equipped with four Merlins, later became a Bristol Theseus testbed.
-
Мировая Авиация 59
Регистрационный номер : RF555 [2] Особо сильный урон повстанцам нанесли бомбардировщики Lincoln. Изображенный здесь самолет принадлежал 61-й эскадрилье (авиабаза Хэмсвелл).
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Smith - Mau Mau! A Case Study in Colonial Air Power
Регистрационный номер : RF555 [2] Lincoln B.2 RF555 of 61 Squadron over Kenya
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / T.Hooton - Nocturnal navigator (6)
An Avro Lincoln stooging around in the dusk. Lincolns played the “attackers” in Bullseye exercises, their glowing engine exhausts making them visible for miles around.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
"Линкольн" B Mk.II в полете
-
Aeroplane Monthly 1991-08 / M.Retallack - Hornets over Malaya (2)
Регистрационный номер : SX982 Lincoln B.2 SX982 of 7 Sqn over Malaya on March 10, 1954, having replaced 83 Sqn on the FEAF detachment.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RA638 The first photograph of a Lincoln issued by Avro, dated September 13 1945, shows RA638, described as a Mk.l. Note omission of fairings from spinners and incomplete starboard wing roundel caused by repairs and repaintings.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Smith - Mau Mau! A Case Study in Colonial Air Power
Регистрационный номер : RF507 No 100 Squadron deployed to Kenya January to March 1954, coming from, and returning to, Wittering. B.2 RF507 ‘HW-G’ during a deployment to Malaya in 1950.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RF330 [2] Though of poor quality, and enlarged from a snapshot, this view is of interest as it shows RF330 'Cocos Queen' en route to Cocos with supplies in September 1953. Picture was taken from the RAAF Neptune which met up with RF330.
-
Aeroplane Monthly 1991-05 / Personal album. Military
Two 44 Squadron Lincoln B.2s up from RAF Wyton just before an official visit to Rhodesia, made in June 1948.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
An early Avro photograph of the Lincoln, released to the Press in the summer of 1945. Note that the aircraft lacks spinners.
-
Aeroplane Monthly 1991-05 / Personal album. Military
Atmospheric shot of a 44 (Rhodesia) Squadron Lincoln B.2 above cloud in 1948. The squadron operated Lincolns periodically from October 1945 until January 1951.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / M.Hardy - All the Queen's forces
Регистрационный номер : RE397 Lincoln B.2s of 148 Sqn taking part in a rehearsal for the Coronation Review of the RAF in July 1953. On the weatherworn aircraft in the foreground, groundcrew footprints are visible along the top of the fuselage.
-
Мировая Авиация 41
Изображенный на снимке Lincoln В.Mk 2 имеет черно-белую схему окраски, характерную для районов с жарким климатом. Происхождение самолета от Lancaster очевидно.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
Регистрационный номер : RE385 The Avro Lincoln II Heavy Bomber (four Rolls-Royce Merlin 68 engines).
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
The starboard Merlins of an Avro Lincoln from the RAF College at Manby beat out their rhythm en route to the North Pole on a special navigation exercise in July 1951.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / T.Hooton - Nocturnal navigator (4)
A gaggle of 57 Sqn Lincolns from RAF Lindholm, Doncaster, photographed in September 1946.
-
Мировая Авиация 53
Самолеты британской авиабазы Тенга: запечатлена пара истребителей Venom, сопровождающих бомбардировщик Lincoln из 1-й эскадрильи австралийских ВВС (снимок сделан с самолета Pembroke из 31-й эскадрильи). Самолетами Venom были оснащены воевавшие в Малайе 45-я и 60-я эскадрильи британских ВВС и 14-я эскадрилья новозеландских ВВС.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / D.Middleton - Sammy Wroath /Test Pilot Profile/ (15)
Регистрационный номер : RF538 A varied formation up from the Empire Test Pilots School at Boscombe. Nearest the camera is D.H. Vampire FB.5 VV672, with Meteor F.4 VW303, Lincoln B.2 RF538, a Mosquito and a Firefly stretching away into the distance.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito B / D.H.98 - Великобритания - 1940De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943Fairey Firefly - Великобритания - 1941Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Мировая Авиация 90
Регистрационный номер : RF523 Lincoln на учениях: Thor II, флагман Школы авиационного вооружения Британии, код RF523, сбрасывает серию 500-фунтовых бомб на полигон бомбардировочной авиации, конец 1940-х годов.
("Линкольн" бомбит лагерь повстанцев в Малайе ???) -
Aeroplane Monthly 1996-11 / B.Jones - Trials and Testbed Meteors (6)
Регистрационный номер : RA657 [5] Meteor 4 VZ389 demonstrates inflight refuelling from Avro Lincoln RA657 at the 1950 SBAC Show at Farnborough. Both aircraft were operated from Flight Refuelling Ltd’s base at Tarrant Rushton in Dorset.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : RA657 [5] Экспериментальная дозаправка в воздухе истребителя "Метеор" с "Линкольна", оборудованного системой воздушной перекачки топлива "шланг-конус"
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RA657 [5] RA657 was one of the Lincolns converted for flight refuelling trials and here it demonstrates with a Meteor F.4 at the Farnborough Show in September 1950.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Air International 1995-11 / R.Francillon - High Tide. The ANG pioneers wing-strength combat air refuelling
Регистрационный номер : RA657 [5] Built by Metropolitan-Vickers as a Lincoln B.2, RA657 was modified as a tanker by Flight Refuelling and served as the primary tanker during 1949 trials with two modified F-84Es.
Другие самолёты на фотографии: Republic F-84 Thunderjet - США - 1946
-
Aviation Historian 15 / B.Gardner - Foxable Four
Регистрационный номер : RA657 [5] One of the two EF-84Es refuels from Lincoln RA657 during trials. The Lincoln was delivered to FRL from the Metropolitan-Vickers factory at Trafford Park on September 5, 1949, under an MoS contract. Its first post-tanker modification air test was made in June 1950 and it was eventually returned to the RAF in July 1952.
Другие самолёты на фотографии: Republic F-84 Thunderjet - США - 1946
-
Aeroplane Monthly 1996-11 / D.Peters - Mau Mau (1)
Регистрационный номер : RF349, SX979 Avro Lincoln IIs of 49 Sqn at Eastleigh. RF349, nearest the camera, swung on take-off from Eastleigh on December 17, 1953, and suffered an undercarriage collapse.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
В ходе эксплуатации на многих "Линкольнах" носовая стрелковая турель была демонтирована
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
Регистрационный номер : RF385 The Avro Lincoln II Heavy Bomber (four Rolls-Royce Merlin 68 engines).
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : RF355 -
Мировая Авиация 152
Регистрационный номер : RA864 Avro Lincoln использовались для тайных миссий несколькими эскадрильями британских ВВС. В обтекателе под фюзеляжем этого Lincoln B.Mk.2 установлено оборудование РТР для записи излучений советских средств ПВО.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Серийные "линкольны" на заводском аэродроме
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RE347 [4] RE347, Ron Swain's charge, shows the D type roundels and large serials applied in the early 1950s.
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / Grapevine
Регистрационный номер : RF398 [2] One of two of Cosford’s aircraft being stored outside during refurbishment of the Aerospace Museum’s hangars is Avro Lincoln B.2 RF398.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Регистрационный номер : RE380 Chadderton-built Lincoln B.2 RE380 being refuelled.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Peters - Mau Mau (2)
Регистрационный номер : RF444 [3] Avro Lincoln 2 RF444 being prepared at Eastleigh for another Mau Mau raid in November 1953. Targets for the bombers were first located by Harvards and KP Air Wing Piper Tri-Pacers.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Peters - Mau Mau (2)
A 49 Sqn Lincoln being bombed up at Eastleigh in November 1953. The bombers carried 500lb and 1,000lb bombs against the Mau Mau.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
"Линкольн" B Mk.II без носовой турели - экспонат музея RAF в Косфорде
-
Aeroplane Monthly 1986-07 / C.Read - Dunlop diversions (3)
Регистрационный номер : RE253 Line-up of Dunlop test flight aircraft at Elmdon in 1946. Lincoln RE253 and Buckingham XV479 stand behind the company's Proctor V executive transport.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Buckingham / Type 163 - Великобритания - 1943Percival Proctor - Великобритания - 1939
-
Aeroplane Monthly 1979-07 / Hooton Park /Gone but not forgotten/ (3)
On June 11, 1949, No 610 Squadron held their air display at Hooton. Seen here is a general view with Hastings TG569 in the foreground and an Avro Lincoln lurking behind.
Другие самолёты на фотографии: Handley Page Hastings / H.P.67 - Великобритания - 1946
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RE357 The 148 Sqn photograph, taken at RAF Upwood, January 1953. The aircraft in B.2 RE357. The propellers are lined up this way not primarily for neatness, but to enable rain water to drain from the spinners. A fabric weather seal covers the ports for the 0.5 Brownings in the nose barbette. Second row third from the left S.W.O. Speed, centre Sqn Ldr Dunmore (face obscured); to his left is Flt Lt Pritchett and tenth from right is Flt Lt Whittaker. Front row, fourth from left LAC Swain (author of this article), centre Flt Sgt Hadlee, and fifth from right LAC Glover, all personnel mentioned in the text.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Lincolns of the “Blueland" air force at Wyton during Exercise Sunrise in December 1948. Note the chutes for "Window" radar-jamming foil strips on the starboard sides of the noses.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / ??? - At last! the 1948 show
Регистрационный номер : RE292 Avro Lincoln B Mk 2 RE292, flown by Messrs Field-Richards and Giles, had no special features other than a 20mm dorsal gun turret.
-
Aeroplane Monthly 1989-12 / C.Burnet - Cadet class of 1942 (2)
Lincoln HW-C of 100 Sqn pictured after landing on June 21, 1946. Pilot Flt Lt Alan Sharman is at the extreme right.
-
Мировая Авиация 90
57-я, 61-я и 100-я эскадрильи английских ВВС в разное время летали на Lincoln в Малайе в ходе операции "Emergency" - ковровых бомбардировок джунглей против партизан.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
One of several special duty Lincolns was 'Mercury II' of the Empire Radio School. Note the faired over nose positions and natural metal finish. Here crew and passengers are seen on a deployment to Malta in March 1948.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RF351 Not a holiday trip, despite the skis. This is one of the five Lincolns (RF351:C) from the RAF Flying College, Manby, which flew over the North Pole from Keflavik, Iceland, to Alaska (in the case of Aries III) or Shannon Island and Greenland. Skis and other survival gear were carried in case of forced landings in the polar regions. Date is July 1951.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RF330 [2] Avro Lincoln RF330 ‘Cocos Queen' flown by a 97 Sqn crew, at West Island, Cocos, on arrival with supplies for the RAF detachment. The classic RAF Thorneycroft 3-ton truck is collecting the stores. Note the very clean condition of the aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1996-11 / D.Peters - Mau Mau (1)
Регистрационный номер : RE323 Harvards of 1340 Flight at Eastleigh in early 1955. Note the wing racks for carrying American 19lb barometrically-fuzed fragmentation bombs.
Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1989-12 / C.Burnet - Cadet class of 1942 (2)
The crew of 100 Sqn Lincoln HW-C on June 21, 1946 at RAF Lindholme. On the ladder is Flt Sgt George Carnell (navigator). Then, from left to right, are: Flt Sgt Ron Jewson (rear gunner); Flt Sgt “Spud" Murphy (wireless operator); LACW Marie Featherstone (Met section); Flt Sgt R. J. Crucefix (flight engineer), and the author. Sitting in front: Flt Lt Alan Sharman (pilot) and Plt Off “Jock " Rae (bomb aimer).
-
Air Pictorial 1957-10 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : RF332 SHUTTERBUG LINCOLN. A familiar resident of Blackbushe Airport is the Ministry of Supply's camouflaged Avro Type 694 Lincoln B. Mk. 2 (serial RF332) which, for a brief period recently (for a film), carried the unique "squadron letters" EAS, in red, of the civilian contractor Eagle Air Services Ltd. Note also the Eagle Air Services' badge on the nose. This Lincoln is used by the M.o.S. to obtain air-to-air photos for aircraft recognition purposes.
-
Air Pictorial 1957-12 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : SX930 One of the few remaining R.A.F.-operated Avro Lincoln heavy bombers is a B.Mk.2 (SX930) with yellow "code" lettering BTU-B signifying its use by the Bomber Command Training Unit, West Freugh, Stranraer, Wigtownshire, Scotland. Note that the familiar ventral radar (H2S) bath has been deleted.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / T.Hooton - Nocturnal navigator (4)
Регистрационный номер : WD132 Avro Lincoln B.2 WD132 of the Central Signals Establishment, Watton. This unit, with 199 Sqn, provided the radar/radio jammers for Bomber Command against which the navigators of 23 Sqn used to practise their homing skills.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Регистрационный номер : RF482 Another shot taken during Exercise Sunrise at Wyton in December 1948. Groundcrew prepare one Lincoln for ops while another, RF482 QR-R of 61 Sqn, waits outside the hangar.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Peters - Mau Mau (2)
Регистрационный номер : RE322, RF444 [3], SX975 [2], SX984 Avro Lincolns of 49 Sqn and a Vickers Valetta parked at Eastleigh, Nairobi, in 1955.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Viking / Valetta - Великобритания - 1945
-
Aeroplane Monthly 1996-11 / D.Peters - Mau Mau (1)
Регистрационный номер : RF444 [3], SX975 [2] A general view of Eastleigh aerodrome, Nairobi, showing Lincolns of 49 Sqn plus 1340 Flight’s Harvards and a Valetta.
Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935Vickers Viking / Valetta - Великобритания - 1945
-
Мировая Авиация 136
Экипажи из 101-й эскадрильи идут от ветерана Lincoln, доставившего их для знакомства с новой техникой на завод в Сэмлисбери. Canberra стал первым реактивным бомбардировщиком британских ВВС, с его принятием на вооружение Бомбардировочное командование вступило в новую эру.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Hardy - All the Queen's forces (1)
This view of the static park shows Canberra B.2s, Meteor NF.11s, Lincolns, Lancasters and the front end of a Varsity.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949Gloster, Armstrong Whitworth Meteor NF.11 - Великобритания - 1950Vickers Varsity - Великобритания - 1949
-
Aeroplane Monthly 1991-07 / M.Retallack - Hornets over Malaya (1)
An aerial view of RAF Tengah, with Lincoln and Brigand dispersal in the centre, in August 1952. No 45 Sqn’s dispersal is under the wing and was temporarily out of use during the building of new offices.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Brigand / Type 164 - Великобритания - 1944
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер : RE250 Preston-built Mk. VI RG814 was used mostly by Bristol on engine trials and is shown in Canada. Behind is Avro Lincoln 1 RE250 and some Douglas Dakotas. RG814 was struck off charge in May 1948.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935Handley Page Halifax / H.P.57 - Великобритания - 1939
-
Air Enthusiast 2007-01 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (2)
T.10 NA928 in full guise, complete with ‘Trainer’ bands. Also Hawarden-built, it saw no service as a B.X and was stored until converted by Boulton Paul. In its new role it served with the Empire Central Flying School at Hullavington, the Handling Squadron at Boscombe Down and finally 1 Air Navigation School, also at Hullavington. One of the last ‘Wimpeys’ flying with the RAF, it was sold as scrap on December 30, 1953. Stored Lincolns in the right background.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Wellington / Type 271 - Великобритания - 1936
-
Aeroplane Monthly 1979-11
Регистрационный номер : A73-29 Avro Lincoln A73-29, representing one of the many types covered in Aircraft of the RAAF 1921-1978.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
"Линкольн" B Mk.30 австралийских Королевских ВВС
-
Мировая Авиация 90
Регистрационный номер : A73-55 [2] Самолет Lincoln Mk 31 применялся только в австралийских ВВС. В его носовой части, удлиненной на 1,98 м, размещались дополнительные члены экипажа для морской разведки. Она уравновешивалась массой оборудования, перемещенного в хвостовую часть фюзеляжа. 19 таких самолетов были переделаны из собранных австралийцами машин Mk 30A и служили в 10-й эскадрилье.
-
Мировая Авиация 170
На авиабазе австралийских ВВС Таунсвилль сфотографированы бомбардировщики Lincoln (на заднем плане), а также новые P2V-7 Neptune (местное обозначение Neptune MR.Mk 4). Один из них, A89-271, осматривают австралийские специалисты и экипаж. В 1961 году 10-я эскадрилья получила 12 машин MR.Mk 4. Последние "Нептуны" уступили место "Орионом" в конце 1970-х годов.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed Neptune P2V - США - 1945
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Экипаж "Линкольна" из 1-го австралийского авиадивизиона, активно воевавшего в Малайе, о чем свидетельствуют многочисленные отметки боевых вылетов на борту фюзеляжа
-
Air Pictorial 1958-03 / Photos by request
Регистрационный номер : A73-66 Something new - a rocket-firing Lincoln! Note the four r.p. mountings under each wing. The R.A.A.F. has taken delivery of sixty-eight Lincolns built at Melbourne. Photographed at Darwin by J. R. Wright is this lengthened-nose variant of the Lincoln B. Mk. 30 (A73-66) used for maritime reconnaissance duties.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : A73-60 Неуправляемые реактивные снаряды под крылом австралийского "Линкольна"
-
Авиация и Время 2011-06 / А.Котлобовский - Разрывы бомб под звуки танго (3)
Тяжелые бомбардировщики "Линкольн" неоднократно использовались в аргентинских конфликтах
-
Мировая Авиация 164
Регистрационный номер : B-010 Аргентина - одна из немногих стран, использовавших тяжелые бомбардировщики после Второй мировой войны. Во время путча 1963 года принадлежавшие ВВС бомбардировщики Lincoln бомбили отряды повстанцев.
-
Aviation Historian 19 / S.Rivas - Blue on blue
Регистрационный номер : B-014 The FAeA acquired 30 Avro Lincoln B.2s, again a mixture of ex-RAF and new-build aircraft (12 and 18 respectively) in 1947, to supplement its bomber force of Lancasters. The type entered service that year and operated with I Grupo de Bombardeo of V Brigada Aerea until the last example was retired in 1967.
-
Air Enthusiast 2001-09 / A.Marino, V.Celleto, J.Mosquera - Argentina's 'Heavies' (1)
Регистрационный номер : B-001 B-040 parked at Coronel Pringles AFB, with its engines and cowlings covered. In the background is Lincoln B-001 which did not see operational FAA service.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
Регистрационный номер : RE418 [5] -
Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer
Регистрационный номер : RE418 [5] Fitted with an outer pair of Bristol Theseus turboprop engines, RAF Transport Command Lincoln RE418 was a regular visitor to Luqa, as seen here.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / N.Lees - You can't keep a good man down
Регистрационный номер : RE418 [5] Avro Lincoln RE418 was one of three used to test Bristol Theseus turboprops in the outer nacelles. It is seen here at Luqa.
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
Регистрационный номер : RE418 [5] Avro Lincoln RE418 was another of the three to have a pair of Bristol Theseus turboprops in its outboard nacelles. It was loaned to Transport Command for scheduled services from May 1948.
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
Регистрационный номер : RF403 Lincoln B2 RF403 with a pair of Pythons in its outboard nacelles
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
Регистрационный номер : RE339 One Lincoln with a brace of Bristol Theseus turboprops was RE339. It had previously been fitted with Pythons.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / ??? - Vintage Farnboroughs
Регистрационный номер : SX972 [2] Walter Gibb landing the Avro Lincoln SX972 at the 1950 show. A 3,200 h.p. gas turbine Proteus was installed in each outer nacelle and much of the aircraft's display flying was made with these engines only.
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
Регистрационный номер : SX972 [2] Lincoln SX972 was converted in June 1949 with two 3,200 h.p. Bristol Proteus turboprops in the outer nacelles.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : G-37-1 [6], RF530 [2] Numerous variations of the Lincoln appeared as test beds for different engines and equipment were produced in the post-war years. The Tyne Lincoln was RF530 (G-37-1) with the Tyne engine faired to the nose, and flew in August 1954.
-
Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
Регистрационный номер : G-37-1 [6], RF533 [3] Lincoln RF533/G-37-1 flying on Rolls-Royce Tyne alone at the 1956 SBAC show.
-
Air Pictorial 1956-10 / J.Stevens - Farnborough Round-up
Регистрационный номер : G-37-1 [6] TYNE-LINCOLN (G-37-1). The classic pose - four Rolls-Royce Griffons cut with the Rotol blades feathered. The Lincoln passes low over the aerodrome, powered by the single R-R Tyne turboprop in the nose.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Регистрационный номер : G-37-1 [6] "Линкольн" в испытательном полете с турбовинтовым двигателем "Роллс-Ройс "Тайн", укрепленным в носу фюзеляжа. Обратите внимание, что самолет летит только на одном двигателе, а винты остальных моторов зафлюгированы
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : G-37-1 [6] The Tyne Lincoln, G-37-1, in flight showing the jet pipe position below the fuselage.
-
Air Pictorial 1957-01 / J.Stevens - The Birth of an Aeroplane
Регистрационный номер : G-37-1 [6] The Tyne-Lincoln, at present being flown intensively by Rolls-Royce in support of the Vlckers Vanguard design and development programme. Note the strengthening of the fuselage required to support the weight in the nose and the 5,000 e.h.p.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RF402 [5] Lincoln RF402 had a long career as a test-bed. In September 1948 it first appeared at Farnborough with a Napier Naiad turbo-prop engine in the nose.
-
Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
Регистрационный номер : RF530 [2] The other Naiad Lincoln was RF530, converted at Luton in 1946.
-
Aeroplane Monthly 1974-08 / ??? - Messing about with a Lincoln
Регистрационный номер : RF402 [5] Lincoln B.2 RF402 with a dummy Napier Naiad and water spray rig for intake icing research.
-
Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
Регистрационный номер : SX973 Lincoln SX973 had the 3,500lb Napier Nomand in its nose
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / B.Turpin - Turbine Test Beds (1)
Регистрационный номер : RA643 In 1947 D.Napier and Son Ltd at Luton equipped Lincoln RA643 with a Bristol Phoebus turbojet in its bomb bay.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : SX971 [4] Numerous variations of the Lincoln appeared as test beds for different engines and equipment were produced in the post-war years. Derwent Lincoln, SX971, had a Derwent engine underneath to test re-heat characteristics of jet engines. The underside of the fuselage was sheathed with stainless steel for protection and a twin retracting tailwheel replaced the fixed wheel. Date, October 1950.
-
Air Pictorial 1956-12 / C.Cain - Farnborough Graveyard
Регистрационный номер : SX971 [4] Avro Type 689 Lincoln (Reheat) Derwent FTB (SX971). Slung from the bomb bay is a Rolls-Royce Derwent turbojet behind which is a long jet pipe terminating in a special afterburning rig. The succeeding Lincoln (SX972) was used as a Bristol Proteus FTB (one in each outer nacelle). (Silver overall.) Just behind the starboard fin/rudder is the port wing of an engineless Lancaster (NX679).
-
Aeroplane Monthly 1980-03 / B.Turpin - Turbine Test Beds (2)
Регистрационный номер : SX971 [4] SX971 was fitted in 1950 with a Rolls-Royce Derwent beneath its bomb bay for afterburning trials.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : SX971 [4] A fine view of the Derwent Lincoln in flight on September 13, 1950. The stainless steel sheath below the fuselage is clearly shown. Note retracted tailwheel.
-
Air Pictorial 1956-12 / C.Cain - Farnborough Graveyard
Регистрационный номер : RF533 [3] Avro Type 694 Lincoln (Radar) FTB (RF533). Like the pannier-Hastings this radar-nose Lincoln is unique. The normal 78 ft. 3 1/2 in. length was increased by some 5 ft. in 1954. Under a contract issued by R.A.E. and, according to official sources, a special radome was fitted for experimental purposes. Previous conjecture was that the Lincoln was used to study the effects of rain erosion on Meteor NF.14 or Javelin radomes. In place of the former Boulton Paul Type F (two .5-in. Brownings) nose turret is a step-down observer's canopy. The precise tests conducted with this "airborne laboratory" cannot be divulged at this time. Note the aerial towing bar behind the tailwheel. (Grey top, black undersides.)
-
Мировая Авиация 90
Регистрационный номер : G-APRJ [2] Lincoln с кодом G-APRJ (бывший код RF342) для испытаний антиобледенительной системы Napier был оснащен носовой частью от самолета Lancaster. На его фюзеляже установили секцию крыла авиалайнера Caravelle, а перед ней смонтировали панельную спринклерную систему для орошения этой секции струями воды.
-
Aeroplane Monthly 1984-01 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер : G-APRJ [2] Doug Arnold's Avro Lincoln, RF342/G-APRJ, bought at the Southend auction last May, was moved to Blackbushe in November 1983.
-
Aeroplane Monthly 1974-08 / ??? - Messing about with a Lincoln
Регистрационный номер : RF402 [5] RF402 fitted with the Beverley wing-tip, was taken by Charles E. Brown in July 1956.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RF402 [5] RF402 was used for several trial installations, notably for de-icing experiments on wings of new types. Here it has a section of Buccaneer wing in place but also carried wing and tail sections of the Argosy, Caravelle, and Avro 748 on different occasions. Associated fittings were the nozzle mast, droplet sampler probes, and a camera housing.
-
Aeroplane Monthly 1974-08 / ??? - Messing about with a Lincoln
Регистрационный номер : RF402 [5] A close-up of the Beverley wing-tip. The Spraymat is on the right, the bulge on the fuselage side is a camera housing, and the heater intake is behind the section.
This Lincoln has been converted into a flying "ice wagon" for de-icing research by the Napier Flight Development Establishment to investigate the "hot gas" anti-icing system employed on the Blackburn Beverley freighter. A 6-ft. span section of the Beverley mainplane has been installed vertically just aft of the mid-upper gun-turret position, while the "wash-board" is in fact a water-spray mast containing 36 nozzles through which water is pumped from two 60-gallon tanks in the bomb bay on to the test section.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер : RE364 [2] Avro “Lincolnian" RE364 Aries II, of the Empire Navigation School at RAF Shawbury, photographed at RAF Tengah, Singapore on November 30, 1947. Earlier that year Aries II flew on a two-month tour to South Africa. In January 1948 it was destroyed in a hangar fire at Shawbury following a refuelling accident.
-
Aeroplane Monthly 1981-12 / Skywriters
Регистрационный номер : G-ALPF The Avro 695 Lincolnian G-ALPF was a Lincoln B.Mk 2 with a Lancastrian nose and tail and ventral pannier. It was used on the Berlin airlift by Surrey Flying Services and broken up at Southend in 1952
-
Air Pictorial 1958-02
Регистрационный номер : ZP-CBR ZP-CBR/97 is the first of two Lincoln Freighters converted for use in Paraguay by Field Aircraft Services Ltd. at Tollerton. The pannier is considerably longer than the single British conversion, G-ALPF, of 1949-52.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RF513 The overload fuel tanks which were carried in the bomb bay for long haul flights such as deployment from the UK to Singapore.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Замена винта на "Линкольне"
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Williams - Armstrong Whitworth's unwanted airliner (1)
The prototype Apollo with what appears to be mock-up wing and tail surfaces. At the time, Armstrong Whitworth was building Avro Lincolns; some of these are visible in this photograph.
Другие самолёты на фотографии: Armstrong Whitworth Apollo / A.W.55 - Великобритания - 1949
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Close view of the mid-upper turret and guns on a 97 Sqn machine with the Rigger hard at work polishing. Note VHF aerial aft of turret. Date is May 1948, at Hemswell.
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Верхняя пушечная турель и открытый бомболюк
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Регистрационный номер : RE347 [4] Groundcrew on the tailplane of Lincoln RE347. Left to right: LAC Fitzgerald; the author; LAC Glover; foreground LAC George Smith.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Регистрационный номер : RE347 [4] The author, LAC Ron Swain, left, with engine mechanic LAC Alan Glover waiting to climb aboard Lincoln RE347 in February 1954.
-
Air Pictorial 1990-02 / R.Swain - The Avro Lincoln Story (2)
Регистрационный номер : RE347 [4] Ron Swain pictured while checking the controls of RE347 at Upwood in January 1954.
-
Air Pictorial 1995-04
Регистрационный номер : RE240 BP Type ‘D’ turret of Lincoln B.I RE240 showing: A, drogue towing bracket; B, quick release hook; C, turret window through which the folded drogues were released for streaming. Up to six drogues were carried for each trials flight by Lancasters and the Lincoln.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
An OCU gunner poses in a Lincoln’s tail turret.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Lincoln interiors: an OCU pilot at the controls
-
АвиаМастер 2006-04 / А.Харук - "Линкольн" - наследник "Ланкастера" /Монография/
Рабочее место штурмана и кабина штурмана-бомбардира "Линкольна"
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Lincoln interiors: a signaller and navigator at the radio operator's station.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / R.Swain - Lincoln Rigger
Регистрационный номер : SX983 A view from the flight engineer's seat of Lincoln SX983 of 148 Sqn en route to Odiham for the Royal flypast on July 15, 1953.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Avro Lincoln Heavy Bomber.
-
Мировая Авиация 41
Avro Lincoln B.Mk 1/2
Тип фотографий
- Все фото (137)
- Боковые проекции (9)
- Цветные фото (2)
- Ч/б фото (119)
- Кабина (4)
- Схемы (3)