Handley Page H.P.88
Варианты:
Handley Page - H.P.88 - 1951 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1951

Единственный экземпляр
Описание
Фотографии
Handley Page H.P.80 Victor и H.P.88

<...>
   Крыло серповидной в плане формы было выбрано с целью достижения максимально возможного числа Маха в крейсерском полете. Летные характеристики такого крыла изучались на H.P.88 - одноместном истребителе-бомбардировщике Supermarine Attacker, на котором установили крыло от H.P.80 в масштабе 4/9. Первый полет эта машина выполнила в июне 1951 года. Самолет был известен и под двумя другими обозначениями - Supermarine Type 521 и YB.2, присвоенном компанией "Blackburn", где выполнялась доработка. Катастрофа H.P.88 в августе 1951 года мало отразилась на программе создания H.P.80, прототип которого находился на момент первого полета H.P.88 уже в стадии постройки.
<...>
The experimental H.P.88 broke up in the air.
The sole Handley Page HP 88, VX 330, was designed and constructed to flight test the more radical aerodynamic features of the company's forthcoming Victor bomber. Sadly, the HP 88s appearance was so delayed that it almost overtaken by the real thing, much of which had already been redesigned anyway. Very much a hybrid, with a specially supplied fuselage from Supermarine, coupled to wings and tail unit designed by Handley Page, sub-contracted for assembly by General Aircraft, but delayed due to that company's acquisition by Blackburn, who were in charge of the HP 88's overall completion. It flew for the first time on 21 June 1951. Powered by a 5.000lb s.t. Rolls-Royce Nene 2, the HP 88 had displayed from the outset undue control sensitivity in the pitching axis. In an attempt to cure the problem, VX 330 had |ust been modified to take a RAE devised 'plumb bob' pitch control damper when it was handed over to Handley Page for the high speed handling phase. Immediately after this, on 26 August 1951, while flying a high speed, low level run at 300 feet above Stansted Airfield's runway, the HP 88 suffered structural failure at 547mph, killing Handley Page's Douglas J. Broomfield. The crash cause was attributed to the inclusion of the 'plum bob', ironically, fitted to a tailplane long since redesigned for the Victor.
На H.P.88 установили крыло от Victor - масштабно уменьшенное с коэффициентом 0,4. В конструкции самолета использован фюзеляж Supermarine Attacker, стабилизатор выполнен цельноповоротным, крыло снабжено элевонами и закрылками Крюгера. Единственный экземпляр H.P.88 разбился 26 августа 1951 года.
H.P.88, построенный для отработки серповидного крыла проекта H.P.80 Victor, разбился прежде, чем удалось собрать необходимый объем результатов исследований. На фотографии самолета хорошо узнаваем фюзеляж истребителя Attacker.
Looking like a cross between an Attacker and a Swift the H.P.88 flew only 14hr before being lost during airspeed calibration flights on August 26, 1951.