Ryan X-13 Vertijet
Страна: США
Год: 1955

Ryan. Экспериментальные самолеты.

  В 1955-1963 годах компания "Ryan" разработала ряд необычных экспериментальных самолетов.
  Ryan X-13 Vertijet: впервые взлетевший 10 декабря 1955 года, этот одноместный самолет вертикального взлета и посадки (СВВП) был оснащен ТРД Rolls-Royce Avon тягой 4536 кг. X-13 не имел шасси и был предназначен для посадки в вертикальном положении на специальную тележку, к которой он крепился с помощью крюка в передней части фюзеляжа.
  Было построено два прототипа. Первый полет осуществлялся с обычным взлетом (по-самолетному) с использованием временного фиксированного шасси. Первый полет по полному профилю, с переходом от вертикального положения к горизонтальному и обратно, состоялся 11 апреля 1957 года. Оба прототипа прошли всю запланированную программу испытаний.
СВВП Ryan X-13 Vertijet был создан на базе проекта самолета XF3R-1 для ВМС США. Vertijet оказался удачной машиной и одно время рассматривался в качестве базы для создания истребителя ВВП XF-109 для ВВС США.
Самолет X-13 в сборочном цехе
Летчик-испытатель Питер Жирард возле первого опытного образца X-13
X-13 поднимается в воздух
For horizontal flight the X-13 was fitted with a fixed under-carriage. The first flight lasted seven minutes. The nose boom contains devices for measuring sideslip at low speeds.
X-13 с колесным шасси подходит к платформе
Final phase of the test programme was the transition from vertical to horizontal flight and back. In this photograph the X-13 approaches the ground service trailer
The undercarriage was replaced with a "tail-sitting" rig, and the first free hovering flight took place on 28th May 1956.
Первый вертикальный взлет
Подготовка к полетам двух опытных образцов самолета X-13 на авиабазе Эдвардс
Второй опытный X-13 подвешен к платформе
X-13 на взлетно-посадочной платформе
Taken over by the US Air Force from an original US Navy programme, Ryan's X-13 Vertijet 'tail sitter' weighed 7,313lb and had a 10.000lb s.t. Rolls-Royce Avon RA-28-49 engine. Given this excess of power-to-weight there was no doubting that the X-13 could rise vertically off the ground, or, for that matter, sink back to earth or sea in a controlled manner: the problem was how to achieve these terminal flight stage feats while operating off small shipboard platforms, which is what the X-13 had been all about until the winter of 1953-1954, when the cash-strapped Navy was forced to withdraw further funding. The method developed by Ryan was ingenious and involved a transporter-cum-launch/landing platform. In the former role, the X-13 was transported horizontally, prior to being hydraulically jacked, along with its platform, into the vertical, from where it climbed away. For retrieval, the X-13's pilot needed to vertically lower the machine close enough to the platform to be able to engage a 'sky-hook' system, initiated by a glorified fishing line, that drew the aircraft into the platform's securing grapples. First flown conventionally on 10 December 1955, the first vertical lift-off followed on 28 May 1956. Two X-13s were built and both survived numerous full transitional flights to retire to museums.
Ryan X-13 стал одной из многих неудачных попыток создания самолета-перехватчика с вертикальным взлетом. 28 ноября 1956г. X-13 выполнил первый переход от вертикального полета к горизонтальному.
Latest American aircraft to fly in the "X" research category, the Ryan X-13 Vertijet is powered by a specially-modified Rolls-Royce Avon and is the first aeroplane in the world to take off in a vertical attitude on pure jet power.
СВВП Ryan X-13 Vertijet, садящийся на специальную платформу, был одним из первых экспериментальных аппаратов с вертикальным взлетом и посадкой. После вертикального старта с платформы Vertijet переходил в режим нормального полета "по-самолетному".
Демонстрация X-13 перед Пентагоном
Момент зацепления крюка за трос
Газовые рули на законцовках крыла и киля
Основная опора шасси
Стенд для испытания системы управления
This simple steel tubular structure, which is still in use as a test rig for developing control systems, provided support for the first of the jet reaction control systems installed on the test vehicle predecessor to the X-13.
The test rig was fitted with a delta wing, refined jet reaction system and a cockpit, which enabled test pilot Pete Girard to sit upright atop engine's forward end. The cockpit was made from a scrap B-47 fuel tank.
Оборудование кабины X-13