Airbus A350
Страна: International
Год: 2013


Дальнемагистральный самолет большой пассажировместимости с экипажем из 2-3 человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (75)
Airbus A350XWB

  После пересмотра базовой концепции A350 в июле 2006 года консорциум "Airbus" представил семейство новых двухдвигательных широкофюзеляжных авиалайнеров A350XWB (Xtra Wide Body). Проект A350XWB пришел на смену проекту A350, который разрабатывался на основе A330 с учетом пожеланий потенциальных заказчиков.
  В начале 2009 года представители консорциума анонсировали начало эксплуатации A350-900 вместимостью 314 пассажиров в 2013 году, укороченного 270-местного A350-800 - в 2014 году и удлиненного 350-местного A350-1000 - в 2015 году. Изначально установленные сроки начала эксплуатации самолетов оказались сдвинутыми. Все три варианта самолета обладают одинаковой дальностью полета, существуют планы создания сверхдальнего варианта A350-900 (примерный срок начала эксплуатации 2016 год) и грузовой модификации (2017 год). В конструкции самолета использован совершенно новый фюзеляж с увеличенным диаметром на 0,31 м по сравнению с фюзеляжем самолета A330. Крыло конструктивно не сильно отличается от крыла A330, в его конструкции более интенсивно использованы композиты. Размах и хорда крыла увеличены; стреловидность увеличена на 3' (до 33'), что позволило увеличить крейсерскую скорость. Планируется установить на самолет A350XWB двигатели тягой порядка 330 кН. Двигатели Trent XWB для всех трех вариантов разрабатывает фирма "Rolls-Royce". С фирмой "General Electric" достигнуто соглашение о разработке двигателей для A350-800 и A350-900.

  Подготовка серийного производства самолетов A350XWB началась 1 декабря 2006 года, получены заказы на 69 самолетов A350-800 и 31 A350-900. Первый полет прототипа намечен на 2012 год. Расчетная масса пустого A350XWB примерно на 2200 кг больше установленной первоначально, но рост массы будет компенсирован увеличением максимальной взлетной массы. Приборное оборудование кабины A350XWB разрабатывается фирмой "Thales" на основе кабины самолета A380, но с использованием лишь шести многофункциональных индикаторов. Стандартным принято расположение девяти пассажирских кресел в ряд, в экономичном варианте - десять кресел в ряду. Первым заказчиком самолета A-330-900 стала авиакомпания "Qatar Airways", авиакомпания "С Jet" первой заказала A350 Prestige. К ноябрю 2008 года имелись заказы на 483 самолета серии A350XWB.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Airbus A350-800

  Тип: дальнемагистральный самолет большой пассажировместимости с экипажем из 2-3 человек
  Силовая установка: четыре двухконтурных турбореактивных двигателя Rolls-Royce Trent XWB тягой по 369,10 кН
  Характеристики: крейсерская скорость на большой высоте М=0,85; практический потолок 13137 м; дальность полета с максимальной полезной нагрузкой 15 400 км Массы: пустого снаряженного 173 500 кг; максимальная взлетная 248000 кг
  Размеры: размах крыла 64,80 м; длина 60,70 м; высота 17,20 м; площадь крыла 443 м2
  Нагрузка: до 270 пассажиров в салонах трех классов
13 мая 2013г. в Тулузе на авиазаводе концерна Airbus состоялась выкатка первого экземпляра дальнемагистрального широкофюзеляжного самолета A350 XWB-941. Лайнер представляет новое семейство Airbus A350 XWB (Extra Wide Body), в которое входят A350 XWB-800, -900 и -1000, рассчитанные на перевозку в трехклассной компоновке 270, 314 и 350 пассажиров соответственно. Первый полет этого самолета запланирован на середину лета. На сегодня 35 авиакомпаний разместили твердые заказы на 617 лайнеров A350 XWB
Airbus A350 F-WZGG (msn 3) is towed into the static area past part of the large number of Republic of Singapore Air Force aircraft on display. The A350 arrived at Singapore from cold weather trials in Canada - the show was only the second public outing for the airliner.
Airbus took delivery of the Trent XWB-97 Flying Test Bed engine at Toulouse in September 2015.
A-350
Парижская премьера широкофюзеляжного авиалайнера A350-XWB
К марту 2013 года портфель заказов на все три варианта A350 составил 617 машин. Первым покупателем стала " Singapore Airlines", заказавшая не менее 40 A350-900 с началом поставок в 2014 году. На снимке: первый прототип во время летных испытаний.
IATA's current environmental targets are to improve fuel efficiency by 1.5% each year to 2020. One way to make this happen is by the introduction of modern, fuel efficient aircraft such as the Airbus A350 and A380 and Boeing 787, and more efficient air traffic managements systems.
AA350-900 F-WXWB (MSN1) above south-west France on its first flight on June 14, 2013.
The first A350-1000, F-WMIL (msn 59), following roll-out at Toulouse. The jet will be joined by a second example for the A350-1000's certification testing.
24 ноября 2016 г. в Тулузе успешно выполнил свой первый полет пассажирский широкофюзеляжный самолет A350-1000 (зав. номер MSN059).
One of the other A350 test aircraft, msn 004 (F-WZNW), sports the logo of first operator, Qatar Airways.
A-350
Qatar Airways will be the first airline to operate the A350, with the first delivery due in the fourth quarter of the year.
The second and fourth prototypes of the Airbus A350-900 on February 26, 2014 during their maiden flights.
The five Airbus A350-900s used in the certification programme fly in formation on September 29, 2014, the day before the type received approval from EASA.
On January 2, 2014 the second Airbus A350-941 (F-WWCF, msn 2) was rolled out of the paint shop at Toulouse-Blagnac, France, painted in what the manufacturer calls its Carbon signature livery. The airliner prototype is the first of two flight test examples to be fitted with a fully equipped passenger interior for evaluation in the trials and certification programmes. It was due to make its maiden flight in January or February.
Santiago in Chile was one of the final stops on the route-proving tour, undertaken as part of function and reliability testing.
A350 msn 005 at Auckland during its route-proving trials.
Airbus A350-941 (F-WWYB, msn 005) completed its maiden flight on June 20, 2014. The airliner has been completed to the definitive configuration in which the type will be certified, and is equipped with a passenger cabin. During certification it will undertake route proving and ETOPS validation. At the time of this, the fifth, A350's first flight, more than 2,000 flight test hours had been accumulated by the test fleet and the type is set to achieve certification in the third quarter of this year. Qatar Airways will take delivery of the first A350 to enter service in the fourth quarter.
Cathay Pacific Airways’ first A350-900 F-WZFX (msn 29), which will become B-LRA, taking off on its first flight from Toulouse. The airline will initially use the aircraft on routes to Bangkok, Ho Chi Minh City, Manila and Taipei.
China Airlines A350-900 B-18901 (msn 49) at the launch ceremony, with the Mikado Pheasant applied after delivery clearly visible on the aft fuselage.
Ethiopian Airlines’ first A350-900, ET-ATO (msn 40) departing Toulouse on a pre-delivery test flight.
By Q2 2016 Finnair expects to have five A350 XWBs in service, with 19 ordered in all.
A350 OH-LWA is the first of 19 A350-900s that will be delivered to Finnair over the next eight years.
Finnair’s first A350 XWB, OH-LWA, departs Paris Charles de Gaulle on one of the type’s crew familiarisation flights before service entry.
Lufthansa's first A350-900, D-AIXA (msn 74), following roll-out from the paint shop at the Toulouse Final Assembly Line.
The first customer A350-900, Qatar Airways' A7-ALA, during the Doha launch event.
Airbus A350-941 A7-ALA (msn 006) for Qatar Airways was rolled out of the paint shop at Toulouse-Blagnac on October 2, 2014. It is the first A350 due to be delivered.
Flaps can be adjusted to control airflow across the wings and achieve greater efficiency while cruising.
Qatar Airways flies double-daily A350 services to Frankfurt, and in May started flying the type to Singapore.
The A350’s low noise performance was showcased by A7-ALA at Heathrow, where the jet is pictured on finals.
The first A350-900 for Singapore Airlines takes off from Toulouse on its maiden flight early in February 2016. The aircraft was due to have been handed over to the airline in a matter of weeks.
The milestone 10,000th Airbus delivery was the latest A350-900 for Singapore Airlines, 9V-SME (msn 54, ex F-WZFD).
Singapore Airlines' first A350-900 after roll-out from the Toulouse paint shop. Seven of the carrier's A350-900s will be delivered in the Ultra-Long Range configuration that Airbus announced in October 2015.
Brazil’s TAM Airlines has received its first Airbus A350-900 (msn 24, PR-XTA, ex-F-WZFS). The airline will initially operate the jet between Sao Paulo and Manaus before putting it on services to Madrid, Miami and Orlando. TAM is the fourth A350 operator after Qatar Airways, Vietnam Airlines and Finnair. Singapore Airlines is due to be next early in 2016.
The first A350-900 for TAM Airlines was one of 14 A350 XWBs delivered in 2015 - Airbus is planning to deliver 50 examples this year.
The initial A350 for TAM Airlines was rolled out of the paintshop in September 2015.
Vietnam Airlines will be the second A350 XWB operator. Its first aircraft, pictured here after painting, is due to be delivered to the carrier in June 2015.
The first Airbus A350-900 destined for Vietnam Airlines F-WZFI (msn 14, to become VN-A886), the second operator of the new twin-jet, conducted its maiden flight from Toulouse-Blagnac on June 1, 2015. It’s the first of 14 A350s that will be used by the airline. Following crew training the aircraft will initially be used on the Hanoi-Paris CDG route from September.
Самолет Beluga доставил крыло A350 для окончательной сборки в Тулузе. Полностью выполненное из композитов, крыло унифицировано для вариантов A350-800 и -900 и выпускается на заводе "Airbus" в Бротоне на севере Уэльса. Имея площадь 443 м2, оно является самым большим крылом, когда-либо изготовленным для однопалубного широкофюзеляжного самолета.
An A350-900 fuselage section being prepared for transport to the Final Assembly Line at Toulouse from the Saint-Nazaire factory.
Work continues on the Airbus A350 widebody airliner with the company moving ahead on the assembly of its first examples at the aircraft's new production line in Toulouse, south-west France. The A350 will replace the A330 airframe.
Finnair's first A350-900 on the Toulouse Final Assembly Line.
MSN5000 being rolled out of Station 40, the final assembly hall in Toulouse, in November 2012.
The A350 XWB Final Assembly Line's fuselage join-up station in Toulouse has moveable jigs to accommodate the different fuselage lengths for its A350-800, -900 and -1000 versions.
Первый A350 (еще без двигателей) выкатывают из нового цеха окончательной сборки для летных испытаний, Тулуза, 4 декабря 2012 года. Компания "Airbus" строит для летных испытаний пять самолетов.
MSN1, the first flight test A350, being moved at Toulouse to Station 18 for pressurisation, fuel tank and radio testing.
The first A350 XWB with completed wings emerged from Airbus' Roger Beteille Final Assembly Line in Toulouse on February 26, 2013 for outdoor ground testing.
Airbus' first A350 XWB moved to the next phase of ground testing with its transfer from the Final Assembly Line to Station 18, which is primarily dedicated to fuel, pressure, radio and navigation system evaluations.
MSN1's flight test crew comprised from the left: Peter Chandler Airbus chief test pilot, Emanuele Costanzo flight test engineer, Guy Magrin A350XWB project test pilot, Patrick du Che Head of Development Flight Tests, Fernando Alonso Head of Airbus Flight & Integration Test Centre and Pascal Verneau test flight engineer.
A350-1000 wings in assembly at Broughton in North Wales.
Airbus' Getafe, Spain facility has produced its first A350-1000 horizontal tail plane for the A350 XWB Final Assembly Line in Toulouse.