Northrop F-5F
Варианты:
Northrop - F-5F - 1974 - США
Страна: США
Год: 1974


Описание
Фотографии
Northrop F-5 Freedom Fighter и Tiger II

<...>
   Улучшенный F-5E/F Tiger II разработан на основе F-5A/B как "международный истребитель", предназначенный для союзных США стран. Прототип F-5E выполнил первый полет в августе 1972 года; почти 1300 построенных одноместных F-5E и двухместных F-5F поступили на вооружение ВВС 20 государств. Сборка F-5E по лицензии была налажена на Тайване и в Южной Корее. Tiger II остается на вооружении в Бахрейне, Бразилии, Чили, Гондурасе, Индонезии, Иране, Иордании, Кении, Малайзии, Мексике, Саудовской Аравии, Сингапуре, Швейцарии, Тайване, Таиланде, Тунисе, США (ВМС и КМП) и Йемене. Разведывательный вариант F-5E используется ВВС Малайзии (RF-5E), Сингапура (RF-5S) и Тайваня (RF-5E Tigergazer). Самолеты ВВС разных стран проходили модернизацию разных стандартов с целью повышения боевой эффективности и продления ресурса. Чили эксплуатирует F-5E, доработанные с помощью израильских специалистов в Tiger III; на самолете установлено современное БРЭО, включая РЛС Elta 2032, а органы управления выполнены согласно концепции HOTAS. По боевой эффективности Tiger III не уступает F-16. РЛС FIAR Grifo F/X Plus установлена на сингапурских F-5S и выбрана для установки на F-5E ВВС Бразилии. Компания TCA из США предложила вариант модернизации одноместных F-5 и двухместных F-5F в относительно экономичные учебно-тренировочные самолеты.
Switzerland
Two-seat F-5F J-3212 and single-seat F-5E J-3033 in close formation in April 2016. The F-5F was not used solely as a trainer, three examples also serving as electronic countermeasures mounts. Note the single cannon (to port) installed in the nose of the two-seater.
With F-5F J-3206 in FISt 11 markings in the background, Tiger pilots line up at the type’s official handover ceremony at Meiringen on October 30, 1979. The two-seat F-5F was essentially similar to the F-5E, but with a fuselage lengthened by 3ft 6 1/2in (1-08m) to accommodate the rear cockpit. The F-5F was fully combat-capable.
Singapore
F-5F является двухместным эквивалентом F-5E, в то время как спарка F-5B спроектирована на основе F-5A. На фотографии - F-5T ВВС Сингапура, модернизированный из F-5F.
Engineers load rounds into the 20mm cannon, which according to RSAF pilots is “very stable".
A 144 Squadron F-5T photographed from a US Air Force KC-135R. The F-5 is entering its last years of operation in the RSAF.
The 36th anniversary of 144 Sqn in 2015 was marked by this special livery on the unit's F-5T 853.
This Singapore Air Force F-5T of 144 Sqn was photographed at Korat, Thailand, during Exercise Cope Thunder in 2005. Based at Paya Lebar, this two seat variant is used for continuation training.
Thailand
The prototype Royal Thai Air Force F-5F Super Tiger 21105 during its roll-out ceremony. The RTAF plans to modify 14 F-5s to F-5ST standard.
Stars of the static display were a pair Royal Thai Air Force (RTAF) Northrop F-5 Super Tigris - a single-seat F-5TH and a twin seat F-5THF - from 211 Sqn at Ubon.
Taiwan
Not only did AIDC produce a number of aircraft, it was also responsible for the licence-production of the Northrop F-5 Tiger II. Today, only the 7th TFW at Taidong and the 4th Tactical Reconnaissance Squadron at Hualein still operate the type. The 46th TFG from the 7th TFW serves as the aggressor squadron and a number of its aircraft have received appropriate tactical schemes, as depicted here on F-5F 5404.
South Korea
F-5E/F продолжают играть важную роль в ВВС Южной Кореи. Они до сих пор составляют около 30% истребительных сил этой страны, а общее их число оценивалось в 2012 году в 130-140 самолетов. F-5 (местное обозначение - Chegoong-hos) получили современные катапультные кресла и состоят на вооружении пяти эскадрилий, базирующихся в Вонжу, Сувоне и Йечхоне. Другие подразделения используют эти самолеты для испытаний, отработки тактики и обучения. На снимке: американский военнослужащий готовится помочь двум корейским пилотам покинуть кабины их F-5F после приземления на авиабазе Осан в сентябре 2009 года.
Iran
Пятый экземпляр истребителя IAMI «Саегхе» выруливает на старт вместе с сопровождающим его УБС F-5F
Jordan
Jordan continues to operate two F-5 units - 9 Sqn at Al Jafr Air Base and 17 Sqn at H5, Prince Hassan AB. This F-5F was photographed at Prince Hassan AB in 1995.
Morocco
A Royal Moroccan Air Force F-5F taxies to the active runway during an exchange with Ala 23 at Talavera.
Tunisia
Mexico
Seldom illustrated, this Mexican AF Northrop F-5F (with an F-5E and line of DC-6s behind) was photographed by Mario Carrillo. Notice the antenna-carrying dorsal fins.
 
Истребители F-5E и F-5F имитировали мифические МиГ-28
USA
High-angle photograph emphasises layout of Northrop's F-5F tandem two-seat version of the Tiger II
The first of two F-5F two-seat fighter trainers makes its maiden take-off from Edwards AFB on September 25, 1974, with test pilot Dick Thomas at the controls.
The first two-seat F-5F keeps company with an early production F-5E, both carrying AIM-9 Sidewinders at the wing tips.
Northrop F-5F Tiger II 00889 armed with AIM-9L Sidewinder missiles. The Tiger II is a tandem two-seat version of the F-5E twin-jet tactical fighter powered by two General Electric J85-GE-21A turbojets rated at 5,000lb st with afterburning.
Switzerland
During their third 23-week instructional phase, pupil pilots convert either to the Hunter T Mk 68 or the Northrop F-5F (shown) at the Piloten-Offiziersschulen. The aircraft in the foreground bears the insignia of Fliegerstaffel 13, this hav­ing been the third militia squadron to equip with the Tiger II.
Taiwan
F-5F из состава 401 тактического авиакрыла ВВС Тайваня
Самолет F-5F, на котором майор Чжучень совершил посадку в Фучжоу. Лейтенант Цюлинь, находящийся в задней кабине, катапультировался
Iran
The Islamic Republic Iranian Air Force is currently operating 55 F-5E and F-5F Tiger IIs divided between seven-and-a-half squadrons operating from Mehrabad, Tabriz, Hamadan, Dezful and Isfahan. Iran originally procured 140 F-5Es and 28 F-5Fs, one of the latter being seen taking-off.
Иранские F-5F и F-5E - участники войны с Ираком. Начало 1980-х годов.
Saudi Arabia
Взлетает F-5F из 3-й эскадрильи Королевских Саудовских ВВС. Передняя опора шасси вздыблена. 4 января 1992 г.
Bahrain
Production of the Northrop F-5 has ended, with a total of 2,610 built over a period of 24 years. The completion of the programme, which was managed by the US Air Force Aeronautical Systems Division and was part of the US Government's Foreign Military Sales effort, was marked by a fly-by ceremony by the last two Northrop-built F-5s at the Wright Patterson AFB on 16 January 1987.
Indonesia
Первый прототип RF-5E среди индонезийских F-5E/F "Tiger" II
Singapore
The Northrop F-5 currently serves with No 144 (Lynx) and No 149 (Shirkra) Squadrons at Paya Lebar and Tengah respectively, an F-5E and an F-5F being seen at the head of the page prior to assignment to one of these units.
Tunisia
On 5th December 1984 at Bizerte the Tunisian A.F. took delivery of its first six Northrop F-5s, including these two two-seat F-5Fs. Y92502 (nearer) and Y92504
Kenya
Кенийский летчик позирует возле F-5F. Авиабаза Лайкипия, ориентировочно 2011 г.
Mexico
F-5F из состава ВВС Мексики. На киле портрет Франсиско Мадеро, президента страны в 1911-13 годах во время Мексиканской революции
 
RoCAF/737th Wing F-5F 5371 seen seconds before its crash into a barrack block in Hsinchu, which killed both crew members and two Singaporean soldiers on the ground.
F-5G Newest member of F-5 family of tactical fighters and trainers. Designed to meet emerging worldwide needs for defense through the turn of the century. A single General Electric F-404 engine replaces twin J-85 engines of earlier F-5s. Result: 60 percent increase in available thrust. Mach 2 class.
F-5E Air-to-air combat superiority over anticipated threats. Air-to-ground capability fulfilling user needs. Easy maintenance. Rapid turnaround. All at affordable cost.
F-5F Fighter/trainer with two cockpits, dual controls for advanced pilot training. Retains full tactical capability.
RF-5E Dedicated reconnaissance version of F-5E. Retains air-to-air and air-to-ground capabilities.