Поиск по сайту:
Wellesley
Дальний бомбардировщик, одномоторный цельнометаллический моноплан (с геодетическим каркасом и полотняной обтяжкой) с убирающимся шасси с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Создан в КБ фирмы "Виккерс авиэйшн" под руководством Б. Уоллиса. Опытный самолет "тип 246" совершил свой первый полет 19 июня 1935 г. Серийное производство на заводе "Виккерс" в Бруклендсе начато в январе 1937 г. Изготовлено 176 экз.
Мотор "Пегасус" XX. Вооружение 2x7,69 (в полевых условиях доводилось до 3x7,69), бомбы до 910 кг в подкрыльных контейнерах.
Состоял на вооружении в Великобритании с апреля 1937 г.
Строились два основных варианта:
- "Уэллсли" I (тип 287);
- "Уэллсли" I (тип 294) с усиленным крылом.
С июня 1940 г. до ноября 1941 г. применялся из Судана и Адена против итальянцев в Эфиопии. До сентября 1942 г. служил как патрульный самолет на Красном море. "Уэллсли" сняли с производства в марте 1938 г., с вооружения - в конце 1942 г.
"Уэллсли" I||
Размах:||22,55 м
Длина:||11,92 м
Мотор, количество х мощность:||1x925 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||5039 кг
Максимальная скорость:||364 км/ч
Практический потолок:||9500 м
Дальность:||2460 км
Описание:
- Wellesley
- Vickers Type 246 Wellesley
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1979-05 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (5)
“Finger trouble" is given as the cause of the accident to this Wellesley of “B” Flight, 35 Squadron, which overshot and nosed into a ditch, sustaining superficial damage. It was back in the hangar 55min later.
-
Aeroplane Monthly 1979-04 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (4)
K7748 after a typical undercarriage failure with 35 Squadron. Note the manner in which the leg has pushed the tank up out of the wing. This aircraft was lost at sea en route to the Middle East on September 6, 1939.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Pelly-Fry - Wellesleys over the Sudan (2)
Somewhere in the Sudan - probably Sennar. Fg Off Jock Sheppard of “A” Flight, 223 Squadron, surveys his Wellesley, K7760, after it forced landed immediately after take-off on November 29, 1940. The cause of the engine failure is not known. The Pegasus XX has detached itself from the aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1979-04 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (4)
Another 35 Squadron aircraft, K7751, which suffered leg failure during camp at West Freugh in January 1938.
-
Air Enthusiast 1996-05 / C.Owers - Long Ranging Thoughts. LRDU Wellesleys to Australia
L2638 after its forced-landing on November 28, 1938, after its Rotol control for the airscrew ran away.
-
Aeroplane Monthly 1984-05 / J.Pelly-Fry - Wellesleys over the Sudan (3)
Jock Shepperd's 223 Squadron Wellesley, AO-K, after collapsing onto the ground at the end of its sortie. Sundry holes result from the attentions of Pedro, “the Spanish Ace”, in his CR.42. Note the non-standard inter-cockpit glazed canopy and the loop aerial. The pictures were taken at the Summit Landing Ground in June 1940.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Pelly-Fry - Wellesleys over the Sudan (2)
Two views of Wellesley K7733 after a take-off accident at Blackdown, Sudan on November 6, 1940. The fact that both landing lights are in the extended position indicates that the incident probably occurred at night.
-
Air Enthusiast 1996-05 / C.Owers - Long Ranging Thoughts. LRDU Wellesleys to Australia
L2639 after its forced-landing, taken from Heffernan’s Anson.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1979-04 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (4)
The sad remains of K7738 after its fatal crash at New Leak, Lincs, on October 20, 1937. There were no survivors.
Тип фотографий