Fieseler Fi.156 Storch
Варианты:
Fieseler - Fi.156 Storch - 1936 - Германия
Страна: Германия
Год: 1936


Двухместный армейский связной и разведывательный самолет
Описание:
Fi.156 Storch
Fieseler Fi 156 Storch
Flight, October 1939
"A.C." Types of the Luftwaffe
Фотографии

Fi.156 Storch

Ближний разведчик, корректировщик и самолет связи. Одномоторный подкосный моноплан с верхним расположением крыла и неубирающимся шасси, конструкция - смешанная. Спроектирован в КБ фирмы "Физелер флюгцойгбау" под руководством Р. Мевеса.
Опытный образец Fi 156V1 приступил к испытаниям весной 1936 г. Первая малая серия Fi 156A-0 была изготовлена в марте 1937 г., массовое производство развернуто с декабря того же года. Самолет строился на заводах "Физелер флюгцойгбау" (с апреля 1939 г. именовался "Герхард Физелер верке") в Касселе, а впоследствии также "Моран-Солнье" в Путо (Франция), "Мраз" в Чосене (Чехословакия). В общей сложности изготовлено свыше 2900 экз. (не считая послевоенного производства).
Двигатель As 10C-3 (с поздних серий модификации С-3 - As 10P).
Экипаж самолета - 1-2 чел., пассажиры - 1-2 чел. Вооружение 1x7,9 (только на С-2 и С-3).
Fi 156 состоял на вооружении в Германии с января 1938 г., в Финляндии и Швейцарии - с 1939 г., в Италии - с лета 1940 г., в Болгарии и Словакии - с 1941 г., в Венгрии, Румынии и Хорватии - с 1942 г.
Основные серийные модификации:
   - Fi 156A, первый серийный вариант - самолет связи, без вооружения;
   - Fi 156C, усовершенствованный вариант с небольшими отличиями планера, выпускался в вариантах С-1 (самолет связи), С-2 (установлен пулемет), С-3 (ближний разведчик с фотоаппаратурой), С-5 (введен подвесной бак под фюзеляжем), типы С-3 и С-5 изготовлялись также в тропическом исполнении C-3/Trop и C-5/Trop с воздушными фильтрами на воздухозаборнике карбюратора;
   - Fi 156K, экспортный вариант Fi 156C-1 с небольшими отличиями по оборудованию;
   - Fi 156D, санитарный и спасательный с увеличенным остеклением кабины, новой дверью, измененным оборудованием.
Впервые Fi 156A прошли испытания в боевых условиях во время гражданской войны в Испании в 1938 г. В массовых количествах "шторхи" применили в ходе наступления во Франции в мае 1940 г. Они вели разведку, обеспечивали связь между наступающими частями Вермахта, подбирали сбитых летчиков. Впоследствии самолеты этого типа использовались везде, где вела свои операции германская армия - от пустынь Африки до севера Норвегии. Широко использовались они и на Восточном фронте, в т.ч. и в тылу в борьбе с партизанами (в частности, в 1943-44 гг. в Белоруссии). На "Шторхе" в сентябре 1943 г. был вывезен из считавшегося неуязвимым места заключения Бенито Муссолини.
Итальянские Fi 156 поодиночно распределили между различными авиачастями, где их использовали как связные. Эти машины эксплуатировали в Северной Африке, Югославии и Советском Союзе. Венгерские и румынские самолеты служили для связи на Восточном фронте. Финны имели всего два "шторха", приданных различным штабам. Болгарские самолеты использовались в 1944-45 гг. в боевых действиях против Германии как связные.
Производство Fi 156 в Германии прекратили в октябре 1943 г., во Франции - в августе 1944 г., в Чехословакии - в 1945 г. В двух последних случаях оно было возобновлено после окончания войны, и самолет неоднократно модифицировался.
В Германии "шторхи" служили до самого конца войны, так же как в Венгрии, а в Болгарии и Румынии - до 1947 г., в Финляндии - до января 1960 г. Трофейные самолеты эксплуатировались в СССР в военной и гражданской авиации до 1949 г.


Fi 156C-2||
Размах:||14,25 м
Длина:||9,9 м
Моторы, количество х мощность:||1x240 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||1325 кг
Максимальная скорость:||175 км/ч
Практический потолок:||4600 м
Дальность:||385 км

Fieseler Fi 156 Storch

Самым известным летательным аппаратом конструкции Физелера стал нашедший широкое использование в годы Второй мировой войны самолет Fi 156 Storch - великолепный самолет с коротким взлетом и посадкой, совершивший свой первый полет в начале 1936 года. В конструктивном плане Fi 156 является подкосным монопланом смешанной конструкции, имеющим высокорасположенное крыло, традиционное подкосное хвостовое оперение, а также неубирающееся шасси с хвостовым костылем и высокими стойками основных опор. Самолет был оснащен перевернутым V-образным поршневым двигателем Argus, а кабина самолета, имевшая большую площадь остекления, обеспечивала великолепный обзор. Экипаж - три человека. Ключом к успеху новой машины - как и в случае с самолетом Fi 97 - было крыло с развитой механизацией. На первых серийных машинах крыло имело неподвижный предкрылок, расположенный вдоль всего размаха крыла, щелевые элероны и щелевые камерные изменяемые закрылки, занимающие всю заднюю часть крыла. Летные испытания первых трех прототипов (Fi 156 V1, V2 и V3) показали, что возможности нового самолета значительно превосходят ожидания разработчика и заказчика, особенно, что касается коротких дистанций взлета и посадки. Так, например, было выявлено, что при слабом ветре самолету необходим всего лишь 60-метровый разбег, а выполнить посадку летчик мог примерно на трети этой дистанции, Fi 156 принял участие в тендере, организованном германскими военными, в котором его противниками выступали самолеты компаний "Messerschmitt" и "Siebel", а также автожир компании "Focke-Wulf". Вслед за первыми тремя прототипами были построены Fi 156 V4, оснащенный лыжами для зимних испытаний; предсерийный Fi 156 V5, а также - в начале 1937 года - десять самолетов Fi 156A-0, предназначенных для эксплуатационных оценочных испытаний. Один из них был показан во время публичной демонстрации во время международного авиашоу в июле 1937 года. К тому моменту самолет Fi 156AA уже находился в серийном производстве, а эксплуатационные оценочные испытания подтвердили способность самолета "садиться и взлетать в любом месте". До конца войны в любом месте, где находились немецкие войска, рано или поздно можно было увидеть и самолет Storch. Общий выпуск самолетов всех вариантов составил почти 2900 машин. В годы войны самолет строили следующие компании: "Morane-Saulnier" (Франция); "Mraz" (Чехословакия), они же продолжили выпуск этих самолетов и после окончания Второй мировой войны - первая строила самолеты модификации М.S.500, а вторая - модификации K-65 Cap.
   В военное время самолеты Fi 156 принимали участие в ряде достаточно хорошо известных специальных операций, одной из которых стало вызволение 12 сентября 1943 года из плена итальянского диктатора Бенито Муссолини из горного отеля, где он содержался под арестом. Широко известен также полет 26 апреля 1945 года Ханны Райч в осажденный советскими войсками Берлин, во время которого известная летчица доставила в столицу рушащегося Тысячелетнего рейха генерала Риттера фон Грейма, которого Гитлер решил назначить новым командующим Люфтваффе - взамен утратившего доверие Германа Геринга.

  
Варианты
  
   Fi 156B: спроектированный, но не пошедший в серию вариант с подвижными предкрылками
   Fi 156C-0: предсерийный вариант усовершенствованного Fi 156A-1 с приподнятым остеклением задней части кабины для установки 7,92-мм пулемета для обороны задней полусферы
   Fi 156C-1: самолет связи и штабной транспортный самолет
   Fi 156C-2: двухместный разведывательный вариант; оснащался одним аэрофотоаппаратом; часть более поздних самолетов были оборудованы для перевозки одних носилок с раненым
   Fi 1S6C-3: самолет общего назначения; часть машин оснащалась усовершенствованным двигателем Argus As 10P
   Fi 156C-3/Trop: вариант самолета Fi 156C-3 для эксплуатации в тропических условиях; силовая установка оборудовалась воздушными фильтрами для защиты от пыли и песка
   Fi 156C-5: в целом идентичен варианту Fi 156C-3, но с двигателем Argus As 10P в качестве стандартного, а также возможностью установки подфюзеляжного сбрасываемого топливного бака или контейнера с аэрофотоаппаратом
   Fi 156C-5/Trop: вариант C-5, модифицированный для эксплуатации в тропических условиях
   Fi 156D-0: предсерийный санитарный самолет с двигателем Argus As 10C, с улучшенной компоновкой для размещения одних носилок с раненым и с увеличенным люком, облегчавшим погрузку/выгрузку
   Fi 156D-1: серийный вариант Fi 156D-0, оснащался двигателем Argus As 10P в качестве стандартного
   Fi 156E-0: обозначение 10 предсерийных самолетов, оборудованных гусеничным шасси; в серию машина не пошла
   Fi 256: два самолета гражданского варианта, имевшего большую вместимость (пятиместные), строились на заводе "Morane-Saulnier" (Франция) в 1943-1944 годах.

  
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Fieseler Fi 156C-2

   Тип: двухместный армейский связной и разведывательный самолет
   Силовая установка: один 8-цилиндровый перевернутый V-образный ПД Argus As 10C-3 мощностью 240 л. с. (179 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 175 км/ч; экономическая крейсерская скорость 130 км/ч; практический потолок 4600 м; дальность 385 км
   Масса: пустого 930 кг; максимальная взлетная 1325 кг
   Размеры: размах крыла 14,25 м; длина 9,90 м; высота 3,05 м; площадь крыла 26,00 м2
   Вооружение: один 7,92-мм пулемет на шкворневой установке для обороны задней полусферы

Flight, October 1939

"A.C." Types of the Luftwaffe
By H.F.King

Fieseler Storch (Fi 156)

   It was to be expected that the Technical Branch of the Luftwaffe would not overlook the peculiar qualities of the Fieseler Storch. This is an unpretentious, though somewhat bizarre-looking, three-/four-seater high-wing monoplane which is noted for its slow-flying capabilities and ability to operate from confined spaces.
   The wing panels of the Storch are rectangular in shape and are hinged to the top longerons as in the De Havilland Puss Moth, enabling the roof of the cabin to be made completely transparent. The panels are braced to the fuselage by V struts and are arranged to fold round the rear-spar hinges.
   A fixed slot extends over the greater part of the leading edge. This is of light-metal construction, though the wings themselves are of the conventional two-spar wooden type. Certain models of the Storch are fitted with movable slots, but in either case the entire trailing edge is hinged and divided, the outer sections functioning as ailerons and the inner ones as flaps. The ailerons are statically balanced.
   Welded steel tubular construction is used for the rectangular-section fuselage. This is mainly covered with fabric, but the cabin is very generously supplied with transparent panelling, the side windows being actually outboard of the sides of the fuselage, thus giving more room and better downward vision through the connecting panels. Incidentally, view has been almost as carefully studied in the design of the Storch as its take-off, landing and slow-flying qualities.
   In view of the slow, steep landings permitted by the high lift devices the undercarriage of the Storch is specially robust. Essentially it consists of two long-stroke compression legs which connect at their upper ends with two pyramid structures built out from the sides of the fuselage, while their lower ends are connected to the fuselage by vee struts.
   As issued to army co-operation units of the Luftwaffe the Storch is fitted with a 240 h.p. Argus As 10 C engine. This is an air-cooled inverted vee-eight unit and is fitted on a mounting of welded steel tubes.
   The span of the Storch is 46ft. 9in., the length 32ft. 6in. and the wing area about 280 sq. ft. According to figures issued by the manufacturers the empty weight is 1,890 lb. and the all-up weight is 2,910 lb.

Slow Flying
   When movable slots are fitted a top speed of about 130 m.p.h. is obtainable, though the fixed slots cut this down to 108 m.p.h. This poor performance at the upper end of the speed range is the penalty for the low minimum speed of 32 m.p.h. and the landing speed of just over 25 m.p.h. An absolute ceiling of 19,300ft. can be reached and the initial rate of climb is 945ft./min. In a wind of about 8 m.p.h. the take-off run is just over 50 yards and the landing run in the same wind and using the brakes is 17 1/2 yards, all of which means the Storch is a very useful machine to have around an army co-operation squadron.
Fi 156C-1 "Storch" of Division Staff, winter 1942/43 Poland
Fi 156C-3 Storch. "Неуклюжий, неловкий и тощий" - таким казался Storch на первый взгляд. Однако именно Fi 156 стал образцом для самолетов, необходимых для армейских генералов в качестве ближних разведчиков, связных и для наблюдения за полем боя. Но для тяжелораненого солдата, рядом с которым он вдруг садился, он становился "красивым и элегантным".
Изображенный здесь Fi 156 С-3/Trop с пустынным камуфляжем принадлежал Африканскому корпусу (подразделение 2.(Н)/14), где использовался как легкий разведчик. Отличный круговой обзор и возможность полета на малой скорости идеально подходили для этого.
Fi 156C-3/Trop "Storch" North Africa 1942
Fi 156D "Storch" Ambulance Aircraft in southern Italy
Связной Fi 156, принадлежавший 102/2-й ЭСБ
Steve Ericson taking off in his Fieseler Fi 156 Storch.
Fieseler Fi 156 Storch.
Немецкие штабные офицеры у самолета FI.156 «Шторьх». Машина, способная взлетать и садиться на «пятачке», активно использовалась многими старшими офицерами Вермахта
K-65
The Fieseler "Storch" Slotted and Flapped Three-seat Cabin Monoplane (240 h.p. Argus As.10c engine).
German aviator Emil Kropf arrived the day before the opening in Fieseler Fi 156C Storch D-IUGR (c/n 695), remaining at Fornebu until June 4. The new airport presented no problems for the Storch and its extraordinary short-field performance.
SAFETY FIRST: The Fieseler Stork, which appeared at the Zurich Meeting, in a characteristic attitude With fixed, full-length slots and flaps, the Stork has a fully controlled stalled glide at an air speed of 24 m.p.h. and the undercarriage is designed to take a vertical velocity of 15 ft./sec. The standard power unit is the 240 h.p. Argus vee-eight, giving the machine a maximum speed of 130 m.p.h. The three occupants are seated in tandem.
Making the most of slots and flaps - the Fieseler Storch, which has been designed for Army co-operation and communication work. It is seen here in a typical demonstration take-off attitude.
Fi 156 V4 (четвертый прототип), D-IFMR, имел лыжное шасси и сбрасываемый бак, установленные в испытательных целях.
With snowy mountain peaks in the background this Fieseler Fi 156C-3 bears a white band around her fuselage underneath the rolled back camouflage netting, indicating that the "Storch" is assigned to one of the air fleets of the Luftwaffe operating on the Eastern Front. Obvious in the photograph are the aileron and flap mass balances that extend down from the undersurfaces of the wings of this dark green liaison bird.
Fieseler Fi-156C Storch N43FS, in desert camouflage.
Судя по обозначению на капоте двигателя, этот Storch принадлежит 1-й "спасательной" эскадрилье (Wustennotstaffel), Северная Африка, фельдмаршалы Роммель и Кессельринг использовали Storch в начале войны, позже отдав предпочтение более быстрому Fw 189.
A Junkers Ju 87D "Stuka" and an Fi 156C-5 "Storch" on a Libyan airfield in late 1942. This all-over tan "Storch" bears the unit insignia of one of the most popular formations in the Luftwaffe; Wustennotstaffel 1 (Desert Rescue Squadron 1). This unit operated a number of Fieseler "Storches" Italian-built Caproni "Ghiblis",and a few other aircraft over the vast wastes of the African desert, picking up downed fliers in virtually inaccessible areas regardless of the side they were on - Axis or Allied!
A close-up shot of the so-called "desert anchor" holding this Fi 156 to the ground. A close look at the photo will show the viewer the large full-span flaps and ailerons on the rear of the wing. The large flaps and the leading edge slats provided the all-important increase in wing area and lift necessary to get the plane into the air and back onto the ground in phenomenally short distances.
This desert-yellow and green Fieseler Fi 156C-3 "Storch" shows off its full 47 foot wingspan here on a small desert airfield in North Africa. The Fieseler's characteristic spindly main undercarriage can be seen to full advantage in this front view. Notice the manner in which the "Storch" has been tied down to full sandbags under the wings to keep the strong desert ghibli winds from picking the aircraft up and flipping it over on its back.
Fi 156C-2 на полевом аэродроме
Fieseler Fi 156C-7 Storch 475081, which is now being restored at St Athan;
This Fieseler Fi 156C-1 sits at rest at an airbase in Germany. She is painted with the markings of the pre-war quasi-military National Socialist Flying Corps (NSFK). The "WL" prefix of the registry letters indicated that the aircraft was built for the Luftwaffe, but has been loaned to a non-military organization. The C-1 variant of the "Storch" did not possess the defensive machine gun station in the rear cockpit. This was one of the major distinguishing factors between the variants preceding the C-3 (no machine gun) and all those variants from the C-3 onwards.
Этот Fi 156C служил как самолет связи в эскадрилье I/NAGr5, Прибалтика, 1944 г.
На фотографии хорошо заметны отличительные черты Fi 156C, включая кабину с большой площадью остекления, предоставлявшей экипажу прекрасный обзор, а также установленный в задней части кабины пулемет.
With her oil cooler and exhaust pipes showing, this Fieseler "Storch" forms the backdrop for a Luftwaffe marching band as high-ranking Luftwaffe and Navy officers form for a funeral ceremony somewhere in Germany. The shoulder devices worn by the Luftwaffe bandsmen in the foreground were typical of those worn by all military musicians in the German armed forces; a tradition that carries over to today's Bundeswehr.
Here two Luftwaffe mechanics are stopped by the camera in the process of servicing the inverted-vee Argus As 10P engine of this Fi 156C-3 "Storch". The Argus As 10P engine put out a maximum of 270 horsepower on takeoff, enabling the "Storch" to get up into the air within 150-250 feet from a standstill. This photograph was taken at a small airbase at Tsachenskaya, about 80 miles west of Stalingrad on the Volga River during December of 1942.
At a Crimean airbase this Fieseler Fi 156C-1 gets prepared for a flight along the coast of the Black Sea. The aircraft is one belonging to Kustenfliegerstaffel-Krim (Coastal Patrol Squadron-Crimea) and bears the fuselage code letters 6M+YN. The ground crew members are in the process of pumping hot air into the engine compartment through the big canvas sleeves that are attached to a combination air heater and compressor. The hot air warmed the engine and thawed the lubricants. In more primitive conditions, Luftwaffe personnel were known to have thawed out frozen engines by building fires under them!
On a snowy winter morning a Luftwaffe ground crew member prepares to fuel this Fi 156C-1 "Storch" from an underground fuel tank. This photograph is believed to have been taken at the Bavarian airfield at Kaufbeuren; a primary and basic flight training base. Today, the West German Luftwaffe operates a good-sized training base there.
The refuelling crew prepares to top off the fuel tanks of this Fieseler "Storch" as it rests on the perimeter of the airfield. The extremely fragile looking landing gear struts were in reality very robust in construction, the main oleos capable of absorbing much more force from landing shocks than would be expected at first glance. Even the most experienced and capable pilots expressed amazement at the kind of punishment the venerable "Storch" could take.
This Fi 156C-3, coded H3+BF, of an as-yet unidentified unit receives a tankful of fuel at a forward Russian airfield. The aircraft in the rear of the photo is a Focke Wulf FW 58 "Weihe" twin engined liaison aircraft.
This view shows the Fi 156C-3 version with its rear defensive machine gun position behind the trailing edge of the wing. Notice how the outward bulging cabin transparencies allowed the crew members good downward visibility, as well as obviously good vision to the front, rear and sides.
В 1940 году, вскоре после падения Парижа, этот Storch совершил посадку на площади Согласия, продемонстрировав великолепные характеристики укороченного взлета и посадки
The long overcoats worn by these Luftwaffe officers tell a story about the African desert that isn't always clear. On many nights, and even during the early morning daylight hours, the temperature often hovered near the freezing mark. This view of the FH56C-3 shows the dark green mottle sprayed over the desert sand base camouflage. The undersurfaces retained the light blue coloring common to most other Luftwaffe aircraft.
Just before takeoff the ground crew members check to make sure that everything is all right before closing the "Storch's" door. Notice that a second officer has entered the aircraft and is now sitting strapped into the rear seat of the Fi 156. The leading edge slats on the wing have been fully extended to enable the airplane to get into the air in a hurry.
Одним из самых известных эксплуатантов Storch был Эрвин Роммель - это был его личный самолет во время кампании в Северной Африке.
Immaculate in a fur coat, a happy Hanna Reitsch is seen by a Storch during an official visit to Breslau in 1941.
Fieseler Fi 156 Storch used by Rommel.
With his "Storch" all buttoned up, the pilot, Feldmarschall Kesselring guns the Argus As 10 engine, moving the plane toward the runway as the tail skid drags in the sand behind. The ground crewman in the foreground is in the process of shooting a picture for his personal collection as the Fi 156 taxies forward for takeoff.
An officer cadet strides toward this Fi 156C-1 as his commanding officer swings into the cabin during the opening phases of the German summer offensive in the Soviet Union in 1942. This "Storch" carries an auxiliary fuel tank slung under its belly and is missing a cowling side panel (very common during hot weather). Note the dropped rear wing flaps and extended leading edge slats; a sure sign that this "Storch" is ready to move once the cabin door swings shut.
Командующий 9-й немецкой полевой армией генерал-полковник Вальтер Модель у самолета Fi-156. Лето 1943 г. 23 мая 1942 г. полет на «Шторьхе» стоил Моделю нескольких месяцев, проведенных на госпитальной койке
Only a close look at the fuselage of this Fi 156C "Storch" will reveal that the skin covering the airplane is stretched and doped fabric. This Fi 156 carries an antenna mast, possibly for high frequency Funkgerat FuG XVII radiotransmitter-receiver combination; a feature not seen on very many 'Storch' aircraft, except those that acted as air control and guidance aircraft for German fighter-bomber and ground attack formations.
The pilot has dropped the flaps a good fifteen degrees and is applying full left rudder to counteract the propeller's pull as the engine is run up to full power. The aircraft's single 7.92mm MG15 hand-held machine gun has been installed into its bubble at the rear of the cockpit canopy for the forthcoming flight.
Взлетает Fi 156C-1
The Fieseler Fi 156C "Storch" Three-seat Communications Monoplane (240 h.p. Argus As 410C engine).
In this photograph a Fieseler Fi 156C-2 "Storch" prepares to land at a grassy airfield. The main landing gear of the "Storch" appears as skinny and as long as it can be because the oleo shock absorbers in the gear struts are fully extended when the plane is in the air. This "Storch" bears an unidentified unit insignia on her cowling and carries an antenna mast for the Funkgerat XVII radio equipment.
The Fieseler "Storch" in a characteristic attitude
Fieseler Fi.156 Storch
Award-winning Fieseler Storch D-EBGY, based in Bavaria.
Fieseler Storch E Model C2 flying in the USA. It Was originally given to the Swedish Air Force.
A Fieseler Storch, of the type which is used for certain army co-operation duties, showing its liberal supply of slots and flaps and the specially designed undercarriage.
A Fieseler Storch demonstrates how its slots and flaps enable it to work from confined spaces.
Fi 156 заходит на посадку на поле где-то на советско-германском фронте, 1942 год. Самолет принадлежит эскадрилье фельдъегерской (курьерской) связи Люфтваффе.
Из-за дефицита специальных самолетов немцам приходилось использовать "Шторхи" в качестве армейских разведчиков
Несмотря на способность "Шторха" садиться на любом "пятачке", из-за плотного огня советских войск эти машины так и не смогли пробиться к окруженному гарнизону Великих Лук для эвакуации экипажей десантных планеров.
Fieseler Fi 156 Storch D-EAML, painted in desert camouflage and photographed by ERICH GANDET at the 1984 Birrfeld Airshow.
An all-white Fi 156D-0 ambulance aircraft sits on an Italian airfield during the spring of 1941. The aircraft bears large red crosses on both the undersurfaces and uppersurfaces of the wings, as well as on the fuselage sides in place of the German Balkenkreuz national insignia.
Fi 156D-1 стал основным вариантом санитарного самолета - расположенный на правом борту двустворчатый люк обеспечивал погрузку носилок с раненым. На снимке: раненого переносят из Storch в Ju 52/3m, Тунис, 1943 год.
A close-up shot of the side of the Fi 156D-0 ambulance aircraft, coded D-EMAW. The Luftwaffe medical orderly is holding up the swinging side door of the aircraft, showing where the specially built aerial stretcher carrying a wounded patient could be slid in or out of the fuselage.
Связной Fi 156C-1 финских ВВС, 1942 г.
In this photograph German and Rumanian General Staff officers exchange salutes before a Fieseler "Storch" bearing Rumanian national insignia. The Rumanian general is wearing an Iron Cross First Class on his breast and has just been awarded another medal, hanging above the breast pocket flap. The Rumanian "Storch" is one of about fifty Fi 156s sold to the Rumanians. There are not many photos of Rumanian Fi 156s in existence.
A civilian registered Fi 156C-3 Storch built in Romania immediately after the war. Production had begun in late 1943 and by the time it finished in 1946 80 had been delivered.
Завод в освобожденной Чехословакии выпустил небольшое количество Fi 156 под обозначением Mraz К.65 Сар. На снимке: самолеты в северной Богемии в 1957 году, использующиеся в качестве буксировщиков планеров
A Czech-built, post-war Mraz Cap (Stork), better known by its original German name of Fieseler Fi 156 Storch. Originally a glider tug at Jelenia Gora, the Storch now serves as a flying ambulance; based near Warsaw.
Fi 156 Storch в ангаре НИИ ВВС
"Шторьх"
Bearing the markings of the Spanish Air Force is this three-seat liaison Fieseler Fi 156C-1 Storch (Stork), powered by a 240-h.p. Argus As 410C. On the fin is the serial L16-9 .
Another view of the Rearsby-based Fieseler Storch, taken on September 1, 1949.
Вторая мировая война: техника короткого взлета на практике. Трофейный самолет Fi 156 Storch (на переднем плане) поступил в британские ВВС в 1943 году. Во время войны возможность укороченного разбега и пробега позволяла подобным самолетам (включая Lysander) действовать с коротких неподготовленных ВПП вблизи линии фронта. Рядом можно видеть менее известный американский самолет Stinson L-1 Vigilant.
A captured Fieseler Fi 156 Storch in RAF markings with a Vultee Vigilant (rear).
A Fieseler Fi 156 Storch, with British roundels just visible under the wings, on the recently liberated Dutch airfield of Soesterberg.
Swartkopf's Fieseler Storch, is incorrectly identified as VD+DT. Its Stammkennzeichen should read VD+TD (apologies - the Editor’s eyes are not what they used to be! - Ed.). The enclosed photograph, taken at the RAE Farnborough on September 11, 1945, shows the original code letters clearly visible on both fuselage and underwing surfaces, despite its then masquerading as ‘Air Min 99’. This Fi 156C-7, Werk-Nr 475099, must be one of the last (albeit rebuilt) Second World War Luftwaffe airframes still flying anywhere in the world.
During the latter half of 1945 this Fieseler Fi 156 Storch was based at Rearsby and evaluated by Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd. It is seen here taking off from Rearsby on September 1, 1945. It is possible that this is the Storch currently held by the RAF Museum.
Cockpit of Fieseler Fi 156C-1 Storch VP546.
The sleeve insignia on the flight coat of General Feldmarschall Albert Kesselring is that of an Oberstleutnant (Lieutenant Colonel). Here, he buckles himself into the seat harness of the pilot's seat in what appears to be a very roomy Fieseler 'Storch' cockpit. The device directly behind the pilot's seat is a laminated metal seat support that doubled very nicely as an armor plate, protecting the pilot's back.
Here we see the rear of the Fieseler Fi 156C-3's cabin and defensive armament station. Notice the open side panel giving access to the rear cabin and fuselage area. Also very obvious is the internal metal tubing that made up the sides of the fuselage framework. The tightly stretched fabric skinning on the fuselage was put on by draping it over the top of the fuselage, pulling it down over the sides snugly, and then lacing it up like a boot on the bottom of the fuselage along the aircraft's centerline. A proper job produced a fuselage skin that was as tight as a snare drum.
Командующий 11-й немецкой полевой армией генерал-полковник Евгений фон Шоберт и летчик капитан Сувелак отправляются в свой последний полет, завершившийся на советском минном поле. 12 сентября 1941 г.
Originally introduced to Spain by the Legion Condor, the Fieseler Fi 156 Storch (Cignena in Spanish) was later used for glider towing, for which more were bought. The glider tug seen here was painted a light yellow overall.
Связной самолет Fi 156. Один из немногих самолетов ВВС Венгрии, имевших германские опознавательные знаки. Аэродром Иловское, февраль 1943г.
Немецкий связной "Шторх", подбитый бельгийскими зенитчиками в Арденнах 10 мая 1940г.
Нередко полет на «Шторьхе» заканчивался для немецких командиров вот так. Fi-156 «Шторьх», совершивший вынужденную посадку на Восточном фронте. Лето 1941 г.
Не исключено, что этот Fi 156 совершил вынужденную посадку возле белорусской деревни после обстрела с земли
Skeletons in the cupboard include (left to right):
Westland W.34 Wyvern TF. Mk. 1 (VR133), one of the ten production models of the piston-engined Wyvern. The eight-blade Rotol contraprop was driven by a 2,690-h.p. Rolls-Royce Eagle, with twenty-four cylinders arranged in H-fashion. (Silver overall.) Blackburn B.54 (YA-5), the first prototype (WB781) of this two-seater, powered by a Rolls-Royce Griffon engine driving contra-rotating propellers, flew for the first time on 20th September 1949. The second prototype (WB788), also carrying the type number B.54, was a three-seater and was designated YA-7. It was an interim test vehicle de­signed to the Fairey Gannet Naval Specification GR.17/45. Experience was gained with this machine, powered by a Rolls-Royce Griffon, and paved the way to the turboprop-powered (2,950-e.h.p. Armstrong Siddeley Double Mamba A.S. MD.l) three-seater YB-1 (WB797) which flew for the first time on 19th July 1950. Type number was B.88. (Dark sea-grey top, duck-egg blue undersides.)
Fieseler Fi 156K Storch (VX154), foreground. Tattered fuselage only. Mainplanes on the grass. (Time-ravaged brown and green camouflage.)
De Havilland D.H.112 Sea Venom F(AW) Mk. 20 (WK379). Tail boom of the second prototype showing the revised fin and rudder shape. Port wing panel on the grass. (Dark sea-grey top, duck-egg blue undersides.)
The Fieseler Fi 156 "Storch."
Fieseler Fi 156A-1 Storch
Fieseler Fi 156C-1