Поиск по сайту:
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1938
Торпедоносец-бомбардировщик корабельного и сухопутного базирования, с экипажем из трех человек
Albacore
Палубный торпедоносец-бомбардировщик, цельнометаллический одномоторный биплан с неубирающимся шасси. Бипланная коробка при хранении на корабле откидывалась назад. Создан в КБ "Фэйри авиэйшн" под руководством М. Лобеля. Первый полет первого опытного экземпляра новой машины состоялся 12 декабря 1938 г. (формально она считалась головной серийной). Настоящее же серийное производство на заводе "Фэйри" в Стокпорте началось лишь в середине марта 1940 г. Всего выпущено 800 экз.
Экипаж - 2 чел. Мотор "Таурус" II (на поздних сериях "Таурус" XII). Вооружение 2x7,69, бомбы до 716 кг или торпеда (730 кг) на наружной подвеске.
"Альбакор" состоял на вооружении в Великобритании с марта 1940 г., в Канаде - с ноября 1943 г.
Впервые "альбакоры" вступили в бой в мае 1940 г. Первый боевой вылет совершили с сухопутного аэродрома в Англии на цель в Зеебрюгге (Нидерланды). Затем они провели серию бомбардировочных налетов на объекты в Голландии и Бельгии. С июня их начали привлекать к сопровождению конвоев и постановке мин, вылеты совершались с береговых баз, в основном ночью.
Первым новые торпедоносцы получил авианосец "Формидэйбл". В ноябре 1940 г. он совершил поход с конвоем в Кейптаун. Чуть позже начались действия "альбакоров" в Средиземном море. Однако торпеды в первый раз были применены лишь в марте 1941 г. - в бою у о. Крит самолеты повредили итальянский линкор "Витторио Венето". 25 мая "альбакоры" выступили в роли пикирующих бомбардировщиков, нанеся удар по аэродрому Скарпанто на о. Крит. В июле того же года они с авианосцев "Викториэс" и "Фьюриэс" приняли участие в налетах на Петсамо и Киркенес, в марте 1942 г. бомбили немецкий линкор "Тирпиц" в Альтен-фьорде в Норвегии.
С июля 1941 г. до осени 1942 г. "альбакоры" участвовали в боях на суше в Северной Африке, поддерживая сухопутные войска и атакуя итало-германские конвои. Они совершали ночные налеты на части Африканского корпуса Роммеля. В июле 1942 г. "альбакоры" участвовали в уникальной операции. Дозаправившись с транспортных самолетов в пустыне в 400 км в тылу противника, они нанесли неожиданный удар по конвою близ Тобрука. В этот же период с Мальты торпедоносцы проводили рейды к побережью Италии, Сицилии и Северной Африки, атакуя вражеские суда.
В ноябре 1942 г. четыре эскадрильи "альбакоров" прикрывали высадку союзников в Алжире. Они осуществляли патрулирование прибрежных вод, поиск подводных лодок, а также бомбами и пулеметным огнем поддерживали высадку десанта.
Последней операцией, в которой "альбакоры" участвовали как палубные самолеты, являлась высадка на Сицилии. Самолеты с "Формидэйбла" поддерживали десант в Салерно.
Далее до 1944 г. применялись английской морской авиацией как базовые самолеты ПЛО, а также как ночные бомбардировщики.
Канадцы начали воевать на "альбакорах" весной 1944 г. 24 мая ими был потоплен немецкий торпедный катер "Грейф". Канадские летчики обеспечивали высадку войск союзников в Нормандии в июне 1944 г. В частности, они нанесли несколько бомбовых ударов по базам немецких катеров на побережье.
В общей сложности в разное время на "альбакорах" летали 16 эскадрилий.
"Альбакоры" сняли с производства в 1943 г., в учебных подразделениях они служили до конца войны.
"Альбакор" I||
Размах:||15,55 м
Длина:||12,14 м
Моторы, количество х мощность:||1x1065 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||5710 кг
Максимальная скорость (с торпедой):||256 км/ч
Практический потолок:||6310 м
Дальность (с торпедой):||1500 км
Описание:
- Albacore
- Fairey Albacore
- Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии
-
Мировая Авиация 123
826-я эскадрилья была сформирована в поселке Форд в марте 7 940 года, затем переведена в Бирчэм Ньютон, откуда выполняла ночные полеты для нарушения судоходства и постановки мин; с ноября 1940 по апрель 1941 года находилась в походе на борту "Формидэбла", а затем дислоцировалась в восточном Средиземноморье и Ливийской пустыне.
-
Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine
In one piece at last: the Fleet Air Arm Museum's unique rebuilt Fairey Albacore "N4389" was rolled out at Yeovilton on October 29, 1991, at the end of a 17yr project. Reconstructed with components from four different Albacore crash sites in Scotland and Norway, and incorporating the tail section from the real N4389, the Albacore is "over 50 per cent original", says the museum. One of the wings has been rebuilt from salvaged parts; the other three are of wood, but are indistinguishable externally from the original. Financed principally by an anonymous former Albacore observer, and masterminded by restorer Viv Bellamy with help from the museum’s Society of Friends, the project has cost about £200,000.
-
Flight 1939-08 / Flight
FOR F.A.A. RE-EQUIPMENT: The new Fairey Albacore biplane for the Fleet Air Arm, showing the flaps depressed. It has a Bristol Taurus fourteen-cylinder sleeve-valve engine and can be used for dive-bombing, torpedo-dropping, spotting or reconnaissance.
-
Flight 1939-08 / Flight
OUR NEW T.S.R.: View of the Fairey Albacore torpedo-spotter-reconnoissance biplane which is now in production for the Fleet Air Arm. The engine is a fourteen-cylinder two-row Bristol Taurus sleeve-valve unit driving a Rotol three-bladed variable-pitch airscrew. It win be noted that the pilot has a fine view for deck landing.
-
Aeroplane Monthly 1983-11 / C.Horrocks - Messdeck misfits (7)
Another Phoenix-based Albacore I, X8980 of No 826 Sqn, bearing codes S4K and black undersurfaces for night intruder missions, seen at its base Fayid in Egypt on November 14, 1942.
-
Aeroplane Monthly 1985-06 / Personal album
Fairey Albacore N4229 stands ready, loaded with an 18in, 1,610lb torpedo. Alternative armament consisted of six 250lb or four 500lb bombs.
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / Personal album
Unidentified Albacore during engine runs at the Great West Aerodrome, early in 1942.
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
Painted all-black for its night role, an Albacore sitting in dispersal at Manston carrying a full load of flares underwing; radar aerials on the wing struts and fuselage are also visible
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
A view of an Albacore at RAE Farnborough - an explanation of the payload under the centre section and the ‘aerials' on the cowling would be appreciated. It is believed to be N4380, which served at RAE during November and December 1941.
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / Personal album
Albacore X9151 “draining off” on December 11, 1941.
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / Personal album
“Ailerons too heavy” is the remark against this photograph of Albacore BF604, following a test flight from the Great West Aerodrome in March 1942. Messrs Vousden (with bike), Dixon and Beale talk it over.
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / Personal album
Albacore X9217 “draining off” at the Great West Aerodrome on January 17, 1942 shortly after its first test flight.
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
The last operational use of the Albacore was by 119 Squadron at Knokke-le-Zoute in Belgium, where they were used for hunting enemy mini-submarines in the Scheldt estuary
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / Personal album
Come and get it. Fairey Albacore X9259 awaiting collection at the Great West Aerodrome in February 1942, all testing having been completed.
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
Albacore I X9232 of the Aden Communications Flight at Khormaksar in early 1946. W/O L Scarlett is second left.
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
Largest RAF user of the Albacore outside of the UK was the Aden Communications Flight; X9287 illustrated in early 1946.
-
АвиаМастер 2007-04 / М.Жирохов, Ж.Рандриананда - Операция "Броненосец": авиация в боях за Мадагаскар /История воздушных войн/
"Альбакоры" на одном из мадагаскарских аэродромов
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Альбакоры" на палубе авианосца
-
Авиация и Время 2010-02 / В.Заблоцкий, А.Овчаренко - Пасха по-цейлонски. 1942 год (2)
"Альбакоры" из 831-й эскадрильи на палубе "Индомитебла". 1942г.
-
АвиаМастер 2007-04 / М.Жирохов, Ж.Рандриананда - Операция "Броненосец": авиация в боях за Мадагаскар /История воздушных войн/
Взлет "альбакоров" с палубы авианосца "Индомитебл"
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
In Ceylon, a single Albacore was attached to 11 Squadron for photographic duties in May 1942. It is shown taking off from Kalutra strip.
-
Aeroplane Monthly 1977-03 / Personal album
"Альбакор" в полете
One of the 800 Fairey Albacores produced, this machine, coded 4Q, is probably N4421 (c/n F3963), from a batch of 200, and was photographed early in the war. Powered by a 1,130 h.p. Bristol Taurus XII sleeve-valve radial engine, the Albacore was produced as a replacement for the hardy Swordfish, but was overshadowed by its famous forbear and failed to supersede it, in spite of such benefits as enclosed and heated crew accommodation, hydraulically-operated flaps and a variable-pitch propeller. The prototype Albacore first flew on December 12 ,1938. -
Aeroplane Monthly 1976-03 / H.Levy - Middle East exiles
Fairey Albacore I torpedo-bomber T9171, c/n F4960, flying from RNAS HMS Phoenix, located at Fayid, Egypt, returns to base during November 1942. Note the ASV (air to surface vessel) radar aerials on the forward interplane struts and aft of the engine cowling.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Самолеты 827-й эскадрильи с авианосца "Индомитэйбл" летят на боевое задание
-
Мировая Авиация 83
Звено Albacore британских ВМС над Мальтой. В марте 1942 года Albacore из 828-й и 830-й эскадрилий объединили в Морскую эскадрилью Мальты. К середине 1943 года она потопила 30 вражеских кораблей и повредила еще 50.
-
Aeroplane Monthly 1983-11 / C.Horrocks - Messdeck misfits (7)
A formation of FAA Albacores flying over the Libyan desert.
-
Мировая Авиация 87
Звено самолетов Albacore Mk I из 828-й эскадрильи авиации британских ВМС над Мальтой (постановочный кадр). К середине 1943 года 828-я эскадрилья вместе с "братской" 830-й эскадрильей потопила 30 кораблей и судов противника, повредив еще 50.
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / Personal album
View from the back of an Albacore shortly after take-off from Fairey's Great West Aerodrome in April 1942, with the Great West Road in the distance.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / M.Oakey - Grapevine
Te fuselage of Fairey Albacore N4172 arrived at the Fleet Air Ann Museum on April 16, 1987
-
Aeroplane Monthly 1987-11 / Personal album
Unidentified Albacore during engine runs in January 1942. H. A. Taylor's comment, “In non-operational conditions the greatest danger for the pilot appeared to be related to the process of climbing aboard”, is well illustrated. Note the spraybar in front of the windscreen.
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
During a fighter affiliation exercise near Bosham, Hants, on April 9, 1944, Albacore X9117 of 415 Squadron crashed while making a low turn, killing all four on board.
-
Мировая Авиация 123
Fairey Albacore
-
Air Enthusiast 2006-09 / A.Thomas - Light Blue Fishes /World war two/
Fairey Albacore I
- Фотографии