RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1934

Легкий транспортный самолет с экипажем один/два человека

Dragon Rapide / Dominie / D.H.89

Легкий транспортный и учебный самолет. Деревянный двухмоторный биплан. Шасси неубирающееся, в обтекателях. Военный вариант пассажирского самолета DH.89 "Дрэгон Рэпид", в свою очередь, представлявшего собой модернизацию машины DH.84 "Дрэгон", совершившей первый полет 24 ноября 1932 г. Она была спроектирована в КБ фирмы "Де Хевилленд эйркрафт" под руководством Э. Хэгга и серийно выпускалась с конца 1932 г. Этот самолет имел военный вариант с вооружением (DH.84M), предназначавшийся для поставок на экспорт. Опытный образец DH.89, названный первоначально "Дрэгон Сикс", поднялся в небо 17 апреля 1934 г. С июля того же года "Дрэгон Сикс" строился серийно. В 1935 г. создали первый военный вариант этой машины, DH.89M, для экспорта. Модификация для британских ВВС, DH.89B "Домини", начала выпускаться с сентября 1939 г. Заводы "Де Хевилленд" в Хэтфилде и "Бруш кочуоркс" в Лоборо собрали в общей сложности 728 DH.89, в том числе 521 военный. Во время войны в Австралии восстановили производство самолетов DH.84. С сентября 1942 г. их строил завод местного филиала "Де Хевилленд" в Бэнкстауне. Всего там сделали 87 экз.
Экипаж у транспортных машин - 2 чел. и 6-10 пассажиров, у боевого варианта - 3 чел., у учебного варианта - 5-6 чел. Моторы "Джипси Сикс" (DH.89M), или "Джипси Куин" III (DH.89B). DH.84M и DH.89M несли вооружение 3x7,69 и бомбы до 150 кг.
Военные DH.84M эксплуатировались в Ираке (с апреля 1933 г.), Дании (с марта 1934 г.) и Португалии (с 1937 г.). В Ирландии и Турции военная авиация использовала как транспортные машины DH.84M обычного гражданского варианта. Первые DH.89 были приняты на вооружение британских ВВС в ноябре 1938 г., авиации флота Великобритании - в 1940 г. Эти машины поставлялись также в различные английские доминионы. Военные DH.89M имелись в Испании (с декабря 1935 г.), Иране (с июля 1936 г.), Литве (с апреля 1937 г.) и Китае (с декабря 1937 г.).
Серийно строились:
   - DH.89M для экспорта с измененным остеклением кабины, с вооружением 1x7,69, бомбы до 150 кг;
   - DH.89B "Домини" I, на базе гражданских DH.89A поздних серий (с посадочными щитками), учебный самолет для подготовки штурманов и радистов, без вооружения;
   - DH.89В "Домини" II, легкий транспортный самолет, без вооружения.
Первыми использовали в боевых операциях DH.89M испанцы - в колониальной войне в Марокко. Впоследствии DH.84 и DH.89 с обеих сторон участвовали в гражданской войне в Испании (в том числе до конца 1936 г. и в качестве легких бомбардировщиков).
В начале Второй мировой войны британские ВВС реквизировали много DH.89 и DH.89A. В мае - июне 1940 г. они применялись на передовой во Франции для доставки грузов и перевозки раненых. Позднее вместе с "Домини" эти машины участвовали в эвакуации войск из-под Дюнкерка. В 1941 - 1944 гг. самолеты типов I и II служили для перевозки почты, офицеров связи, в т.ч. на линии Англия - Северная Ирландия. Существовали и салонные машины для недалеких полетов государственных чиновников и военного руководства. Часть "Домини" II была изготовлена в санитарном исполнении. В 1944 - 1945 гг. эти самолеты опять вернулись на передовую, поддерживая наступление британских войск в Европе.
Австралийская авиация использовала для перевозок в тылу и на фронте (в частности, на Новой Гвинее) как реквизированные гражданские машины, так и DH.84 местного производства. Некоторое количество DH.89B в 1942 г. передали американским частям в Великобритании, использовавших их как штабные и связные.
Иракские DH.84M во время мятежа Рашида Али в мае 1941 г. участвовали в первом налете на английскую авиабазу Хаббания. Большая их часть была уничтожена ответными ударами англичан.
Иранские самолеты в марте 1938 г. разоружили и передали в гражданскую авиацию. В Советском Союзе имелось несколько машин разных модификаций, принадлежавших ВВС и ГВФ. Они перешли к советской авиации после присоединения к СССР стран Прибалтики летом 1940 г. Самолеты ГВФ после начала Великой Отечественной войны эвакуировали в глубь страны. Они использовались для перевозок в тылу до 1944 г. Бывшие литовские DH.89M, вошедшие в ВВС РККА, были брошены при отступлении, позднее отремонтированы и летали в составе одной из эскадрилий Люфтваффе, укомплектованной эстонскими экипажами.
DH.89 участвовали в ряде локальных войн. В частности, они применялись в боевых действиях в Палестине в 1948 г. Эти машины состояли на вооружении в Израиле, Иордании и Ираке. Израильские самолеты использовались и в качестве легких бомбардировщиков.
Выпуск DH.89 закончили в 1948 г. (а военных "Домини" II - в июле 1946 г.). Часть "Домини" после войны переделали в гражданские DH.89A. С вооружения британских ВВС их сняли только в 1947 г., морская авиация списала последние самолеты этого типа в 1963 г.


"Домини" II||
Размах:||14,6 м
Длина:||10,52 м
Моторы, количество х мощность:||2x200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2500 кг
Максимальная скорость:||253 км/ч
Практический потолок:||5090 м
Дальность:||920 км

Показать полностью

Описание:

  • Dragon Rapide / Dominie / D.H.89
  • de Havilland DH.89 Dragon Rapide и Dominie
  • Flight, April 1934
    THE DE HAVILLAND "DRAGON SIX"
  • Flight, November 1935
    THE MILITARY RAPIDE
  • Flight, October 1938
    British Commercial Aircraft
  • Мировая Авиация 220
    Регистрационный номер: G-ACSE

    Король Эдуард VIII использовал самолет Rapide, G-ADDD, в качестве персонального транспорта. Эта машина G-ACZE была восстановлена в королевской окраске, применявшейся в предвоенный период.

  • Aeroplane Monthly 1986-11 / de Havilland D.H.89 Dragon Rapide G-ACZE /Preservation Profile/
    Регистрационный номер: G-ACZE   [6]

    GORDON BAIN'S photograph features Brian Woodford's immaculate D.H.89A Dragon Rapide G-ACZE over Sussex in August this year, flown by Peter Harrison.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-AEML   [2]

    Proteus Petroleum’s D.H.89A Dragon Rapide G-AEML flew on April 16, 1993.

  • Air Pictorial 1992-03
    Регистрационный номер: G-AGSH   [16]

    One of a handful of still airworthy DH Rapides in the UK, G-AGSH was photographed at White Walham by Don Conway. It was built by Brush Coachworks and flown for a short time in Ireland in 1957 registered E1-AJO.

  • Aeroplane Monthly 1984-10
    Регистрационный номер: G-AGSH   [16]

    Unsold at this year's Christies auction at Duxford, photographed in June 1979 by TOM HAMILL D H.89A Dragon Rapide G-AGSH failed to reach the reserve price and is still owned by Pioneer Aviation Ltd.

  • Aeroplane Monthly 1996-11
    Регистрационный номер: G-AGSH   [16]

    This unique formation, overflying Woburn Abbey during the de Havilland Moth Club's meeting on August 17-18, 1996, comprises Aer Lingus D.H.84 Dragon EI-ABI, Torquil Norman's D.H.90 Dragonfly G-AEDU and Philip Meeson's D.H.89A Rapide G-AGSH.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Dragon / D.H.84 - Великобритания - 1932De Havilland Dragonfly / D.H.90 - Великобритания - 1935

  • Aviation Historian 40 / P.Marson - Southern charm
    Регистрационный номер: G-AHKB   [2]

    One of the many de Havilland D.H.89 Dragon Rapides acquired and operated by Viv Bellamy. Seen here over the South Coast circa 1959-60, G-AHKB (c/n 6596) wears its Hampshire Aeroplane Club legend on the nose. Colourisation by RICHARD J. MOLLOY.

  • Aviation Historian 40 / P.Marson - Southern charm
    Регистрационный номер: G-AHKB   [2]

    Acquired by Bellamy for the Hampshire Aeroplane Club in April 1959, G-AHKB (c/n 6596) retained the blue and white colour scheme applied by its previous owner, Vickers-Armstrongs, although the club’s titles were applied to the forward fuselage beneath the cockpit. The aircraft is seen here at Eastleigh with one of the club’s D.H.87 Hornet Moths, G-ADLY, in the background.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Hornet Moth / D.H.87 - Великобритания - 1934

  • Мировая Авиация 141
    Регистрационный номер: G-AIDL   [8]

    "Air Atlantique" из Ковентри - крупнейшая британская компания, предлагающая развлекательные полеты. Ее "Исторический авиаотряд" сегодня располагает парой de Havilland DH.89 Dragon Rapide.

  • Aeroplane Monthly 1994-04 / 1994 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: G-AIDL   [8]

    Caernarfon’s Rapide G-AIDL is used for pleasure flights.

  • Air Enthusiast 2001-01 / R.Stitt - Midland Memories (1)
    Регистрационный номер: G-AIUL

    The DH Rapide was a popular regional transport with UK operators, the Air Schools' group owning six examples between 1948 and 1957. Captured at Bumaston in 1955, G-AIUL was the last to be acquired and the last sold. To the left is Harvard IIB FX395 of Nottingham University Air Squadron.

    Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935

  • Aeroplane Monthly 1992-01 / D.H.89 Dragon Rapide G-AIYR /Preservation Profile/
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

    <...> colour plate was taken on <...> the vicinity of Shoreham. The pilot <...> Robin Smith.

  • Aeroplane Monthly 1991-09 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

    De Havilland Dragon Rapide G-AIYR has recently had a lot of photographic coverage elsewhere in its old colours, but here it is in its new Hillman’s Airways-style livery. Owned by the Clacton Aero Club, ’YR is currently pleasure-flying at Duxford.

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Maynard - On classic wings
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

    Recently repainted and named Classic Lady, G-AIYR is the Rapide which David and Cherry Cyster flew to South Africa in 1979, retracing Alan Cobham’s 1925 survey flight. The aircraft was the subject of Preservation profile in our January 1992 issue, when it appeared in the silver-and-blue colours of Hillman’s Airways.

  • Aeroplane Monthly 1993-09
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Maynard - On classic wings
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Maynard - On classic wings
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

    Rapide G-AIYR shows off its elegant lines during a trip over Cambridge - King’s College Chapel and the Backs are prominent features in this view.

  • Aviation Historian 40 / P.Marson - Southern charm
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

    Wearing the red, yellow and black colour scheme used by the Hampshire Aeroplane Club, G-AIYR (c/n 6676) was acquired by Bellamy in July 1971 and used for pleasure flying and parachute-dropping with the legend “Land’s End Aero Club” applied beneath the cockpit. It later operated with Classic Wings at Duxford as HG691.

  • АвиаМастер 2001-01 / В.Котельников - Драконово семейство /Крылатые долгожители/
    Регистрационный номер: G-AKRP

    "Дрэгон Рапид", восстановленный английским авиалюбителем.

  • Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны

    Два восстановленных в Великобритании DH.89, июль 2002г.

  • Aeroplane Monthly 1996-07 / B.Ogden - Turkish delights
    Регистрационный номер: TC-ERK

    This de Havilland Dragon Rapide carries the D.H.86 registration TC-ERK, and inspection of the cockpit and cabin reveals traces of RAF use. The most likely identities are c/n 6687/HG702/TC-HAD or c/n 6688/HG703/TC-PER. Both aircraft were withdrawn from use in 1959.

  • Aeroplane Monthly 1988-07 / D.H.89 Dragon Rapide VH-BGP /Preservation Profile/
    Регистрационный номер: VH-BGP   [2]

  • Aeroplane Monthly 1978-09
    Регистрационный номер: G-AGTM   [7], NF875   [2]

    AIR PORTRAIT'S picture, taken during a sortie from Old Warden on June 25, 1978, depicts a pair of fine vintage aeroplanes jointly owned by Tom Storey and Martin Barraclough. Nearest the camera is Duxford-based DH89 Dragon Rapide/Dominie G-AGTM/NF875, flown by Marlin Barraclough, whilst the newly-restored Percival Mew Gull G-AEXF, piloted by Brian Smith, is seen behind.

    Другие самолёты на фотографии: Percival Mew Gull - Великобритания - 1934

  • Мировая Авиация 105

    Одной из причин популярности Dragon Rapide был его элегантный внешний вид. На снимке самолет из Южной Африки, но в мире имеется еще несколько экземпляров в летном состоянии.

  • Aeroplane Monthly 1996-11 / M.Oakey - Vintage news
    Регистрационный номер: G-AGTM   [7]

    D.H. Rapide G-AGTM, remembered by many enthusiasts as Russavia’s all-silver Royal Navy-marked pleasure-flying NF875 at Duxford in the Eighties, is nearing completion of a long rebuild by Steve Evans at Farnborough for current owner Dave Geddes. Its new blue civilian paint scheme, gleaming from the shadows in a hangar at the back of the vintage static park at the Farnborough SBAC show in September 1996, attracted much interest.

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / J.Maynard - On classic wings

    The sharp end: the greenhouse glazing of the Rapide’s single-seat cockpit gives the pilot a field of view unrivalled by that of most other airliners - and he has few instruments and controls to distract him.

  • Air Pictorial 1977-09 / F.Barnes - Rapide Restored

    The picture illustrates the single-seat pilot's cockpit

  • Aeroplane Monthly 1985-12 / Personal album

    View of the cockpit of an Anglo-Iranian Rapide taken two hours out from Teheran en route for Abadan.

  • Aviation Historian 8 / ??? - David Lockspeiser: 1927-2014

    The many faces of David Lockspeiser MRAeS CEng, one of Britain’s most highly-respected test pilots and engineers. Flying Hawker Siddeley’s Dragon Rapide G-AHGC in September 1955;

  • Aeroplane Monthly 1987-10 / H.Scanlan - Rapide to the Isles
    Регистрационный номер: G-AIYR   [16]

    The author on finals for Land's End in Rapide G-AIYR, autumn 1977. The “haunted runway" is the reciprocal of this one; down the far slope of moorland. It does not look very steep, but try it!

  • Aeroplane Monthly 1980-12 / I.Rendall - Following Cobham's Feat

    Te pilot's view as the Rapide approached the coast.

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / R.Riding - Aggie's airline

    Monique Agazarian at the controls of an IAS Dragon Rapide.

  • Flight 1935-05 / Flight

    Inside the Prince of Wales's De Havilland "Rapide": A view looking forward towards the cockpit, showing the wireless equipment.

  • Aeroplane Monthly 1996-08 / A.Renwick - The sky was his canvas

    Charles Brown at work in a de Havilland Dragon Rapide with his Palmos camera.

  • Aviation Historian 25 / N.Stroud - Channell-hopping with BEA /The John Stroud Archive/
    Регистрационный номер: G-AGSH   [16]

    Islanders make the most of the view from Rapide G-AGSH as it trundles between Jersey, Guernsey and Alderney.

  • Aeroplane Monthly 1985-12 / Personal album

    View from Rapide cabin looking forwards.

  • Flight 1938-08 / Flight

    The School machines are conventionally equipped in the matter of wireless, though one of them (shown) has its own D/F loop. At the rear of the cabin there is a tail drift sight and a bearing compass.

  • Flight 1938-02 / Flight

    Two views of the interior of the survey Dragon. The first of them shows the cabin arrangements with the drift sight, linking unit and D/F receiver on the left; the two axis control unit and short-wave receiver in the centre; and the transmitter and the camera cradle stabiliser on the right. Through the door beyond the transmitter may be seen the automatic pilot control panel. The picture on the right shows the installation in the pilot’s cockpit, with the loop control, direction-finding receiver and charging switchboard. The lateral automatic unit is below the pilot’s seat.

  • Aeroplane Monthly 1989-12 / K.Delve - Women in Air Force Blue

    WAAFs using the radio equipment in a D.H.89 Dominie during their training as aircraft signal officers. Having completed their training al radio school, they underwent a week's flying practical course.
    Trainee WAAF aircraft signal officers gaining radio experience in a D.H.89 Dominie in 1944. The Women’s Royal Air Force/Women’s Auxiliary Air Force was established alongside the RAF in 1918, and has remained integrated with it ever since.

  • Flight 1938-08 / Flight

    One of the pupils at work at the chart table while the machine is over the Channel on an instructional trip.

  • Flight 1938-12 / Flight

    The compact two-way radio equipment which has been developed by the Canadian Marconi Company for medium-sized transport aeroplanes. This example is actually fitted in a Quebec Airways’ Rapide.

  • Flight 1935-05 / Flight

    Inside the Prince of Wales's De Havilland "Rapide": The cocktail cabinet.

  • Flight 1935-12 / Flight

    LUXURY PRIVATE OWNERSHIP. View of the interior of the D.H. 89 which the De Havilland Company has just completed for H. H. the Maharajah of Jammu and Kashmir. Here is seen the rear portion of the cabin, containing a cocktail and luncheon cabinet. Also noticeable is one of the attachments for carrying sun helmets and, on the back of a seat, the step-ladder for entering the cabin.

  • Flight 1935-12 / Flight

    LUXURY PRIVATE OWNERSHIP. View of the interior of the D.H. 89 which the De Havilland Company has just completed for H. H. the Maharajah of Jammu and Kashmir. The view shows the "expanding" arm-rests which, while permitting gangway room, allow the occupants of the seats plenty of width when nobody is actually passing. The cabin is luxuriously upholstered - by Rumbolds - and all windows have blinds. The machine is finished in a biscuit shade.

  • Flight 1935-12 / Flight

    The top and bottom rear gun positions may be seen to advantage in this view. A special guard is provided for the top mounting to protect the tail unit from damage.

Тип фотографий

  • Все фото (350)
  • Боковые проекции (5)
  • Цветные фото (25)
  • Ч/б фото (269)
  • Кабина (22)
  • Обломки (9)
  • Рисунки, схемы, чертежи (20)