Short Empire / S.23
Варианты:
Short - Empire / S.23 - 1936 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1936
Летающая лодка

Пассажирская/почтовая летающая лодка
Описание:
Empire / S.23
Flight, October 1938
British Commercial Aircraft
Flight, November 1939
Britain's Civil Aircraft
Фотографии:

Модели, рисунки, схемы, чертежи (32)

Empire / S.23

Short S.23, S.30 и S.33 Empire
  
   По сравнению с большими и громоздкими летающими лодками-бипланами компании "Short Brothers" самолет S.23, появившийся в 1936 году, был совершенно иной конструкции. Он имел четыре двигателя Bristol Pegasus XC мощностью 920 л.с. и конструктивно являлся свободнонесущим цельнометаллическим высокопланом с корпусом обтекаемой формы. Максимальная скорость составляла 322 км/ч, то есть на 42 км/ч больше, чем у стоявшего тогда на вооружении британских ВВС истребителя-биплана Bristol Bulldog.
   Характеристики машины казались столь многообещающими, что "Imperial Airways" заказала 28 машин. В то время британское правительство решило, что вся почта первого класса должна доставляться по воздуху, поэтому самолеты, назначенные для почтовых перевозок, получили название Empire или класс "C" ("C" - class). Первый S.23, названный "Canopus", вылетел из Рочестера в июле 1936 года и поступил в эксплуатацию в начале сентября.
   Каждый последующий самолет поступал к заказчику с интервалом в две недели. Машины базировались в Хите и использовались на маршрутах "Imperial Airways" для полетов в Австралию, Дурбан, Египет, Малайю, Нью-Йорк, на Бермуды, а также в Восточную и Южную Африку. Базовая вместимость самолетов - 1361 кг почты и 24 пассажира днем или 16 пассажиров ночью, однако увеличение массы почты на 454 кг уменьшало число пассажиров до 17 человек. Трансатлантические полеты без полезной нагрузки, проведенные в 1937 году, показали, что S.23 не был экономически выгодным на всех расстояниях, что в итоге привело к созданию Short-Mayo Composite (описан отдельно).

   Кроме того, были проведены испытания по дозаправке в воздухе с использованием самолета Armstrong Whitworth 23 в качестве танкера. Успех этих испытаний привел к заключению контракта с компанией сэра Алана Кобхема, "Flight Refuelling Ltd", которая с помощью четырех самолетов-заправщиков Handley Page Harrow совершила до начала войны 16 успешных трансатлантических перелетов с дозаправкой в воздухе. Еще три S.23 в 1938 году были поставлены "Qantas Empire Airways", которая до того получила три машины от "Imperial Airways". Несмотря на потерю восьми летающих лодок во время аварий за первые два года эксплуатации, S.23 вошли в число одних из наиболее успешных самолетов своем классе в предвоенный период.
   Следом за S.23 появились лодки S.30, которые использовались для перевозки почты на трансатлантических маршрутах при обеспечении их заправкой от воздушных танкеров Harrow. Последним вариантом стал S.33 с двигателями Bristol Pegasus XC мощностью 920 л. с. Общее производство самолетов Empire составило 42 машины, включая 31 S.23, девять S.30 и две S.33 (постройка третьей S.33 была отменена).
   Несколько S.23 в годы войны были реквизированы для службы в британских ВВС. Из них два были модифицированы в вариант S.23M - с бортовой РЛС для обнаружения надводных целей (ASV) и вооружением, состоявшим из двух турелей по четыре пулемета в каждой и шести глубинных бомб. Войну пережили 13 самолетов семейства Empire, они оснащались на тот момент двигателями Bristol Pegasus мощностью по 1010 л. с. Самолеты были переданы компании "QANTAS" и эксплуатировались до 1947 года.
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Short S.23

   Тип: пассажирская/почтовая летающая лодка
   Силовая установка: четыре звездообразных ПД Bristol Pegasus XC мощностью по 920 л. с. (686 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость 322 км/ч; практический потолок 6095 м; дальность 1223 км
   Масса: пустого 10 659 кг; максимальная взлетная 18370 кг
   Размеры: размах крыла 34,75 м; длина 26,82 м; высота 9,70 м; площадь крыла 139,35 м2

Flight, October 1938

British Commercial Aircraft

SHORT

   EIGHT new flying boats, modified versions of the four-engined Empire type which has contributed so largely to the initial success of the all-up Empire air mail scheme, are now coming through the Short works at Rochester. The first, Champion, is practically complete, and Cabot, which is scheduled for an Atlantic flight this autumn, is following close behind. The remainder of the boats should emerge at fortnightly intervals.
   The new boats have been strengthened to carry increased loads in comparison with the standard Empire type, which has an all-up weight as a passenger carrier of 40,500 lb. Champion has the same power plant as the earlier boats - four Bristol Pegasus Xc radials - but will operate at a weight of 45,000 lb. Cabot and the rest are fitted with four Perseus XIIC sleeve-valve radials, and will fly at a weight of 53,000 lb. All these latter craft are designed for air refuelling.
   It was lately announced that orders have been placed with the Short Company for several new landplanes of more than 31 tons gross weight. One machine will be built with a pressure cabin, and should cruise at about 250 m.p.h. for 3,000 miles.
   New flying boats weighing about three-quarters as much again as the standard Empire type are also under construction. These machines will have four of the new Bristol Hercules two-row sleeve-valve engines.
   The standard Empire boat, as now in operation, has a wing embodying a central girder built up of two spars of hiduminium extruded sections braced by tubes and connected by former ribs. The flaps are of the Gouge "dragless" type. The two-step hull has closely spaced rings and continuous stringers. Counter-sunk riveting is used throughout.
   For daylight operation the boat carries a crew of five, twenty-four passengers, baggage, and a ton and a half of mail. Sixteen passengers can be accommodated by night, although the sleeper version is not in regular use.
   Short Empire Flying Boat data are : - Span, 114ft.; length, 88ft.; wing area, 1,500 sq. ft.; weight, empty, 24,000 lb.; all-up weight 40,500 lb.; top speed, 200 m.p.h.; maximum cruising speed, 164 m.p.h.; minimum flying speed, 73 m.p.h.; absolute ceiling, 20,000ft.; take-off with full load, 21 sec.; and range, 810 miles.
Makers:- Short Bros. (Rochester and Bedford), Ltd., Rochester, Kent.

Flight, November 1939

Britain's Civil Aircraft

SHORT

   ONE of the most successful commercial aircraft ever produced is the Short Empire type of flying boat as built for Imperial Airways. The standard version of this machine weighs 40,500 lb. and has a top speed of 200 m.p.h. Developments of this boat, incorporating aerial refuelling gear, are strengthened lor take-off weight of 46,000 lb. and are able to be refuelled up to a total weight of 53.000 lb., thus being easily capable of making transatlantic flights. These machines have Bristol Perseus sleeve-valve engines, whereas the original Empire boats had Pegasus.

Short Bros. (Rochester and Bedford). Ltd., Rochester, Kent.
The new "big stuff'' represented by models. The Short Empire flying boat
Qantas Empire Airways promoted tourism to the many glamorous and remote destinations on its route. This advertisement from 1939 uses an Empire flying-boat in the context of local colour to encourage Australians to sample the exotic delights of Java.
A beautifully minimalist contemporary Imperial Airways timetable detailing the flying-boat service from the UK to Egypt. Services to Australia and down through Africa both routed through Alexandria in Egypt, via St Nazaire and Marseille in France, Rome and Brindisi in Italy and Athens and Mirabella Bay (Crete) in the Greek islands.
ON THE MEDWAY SOON: A new composite picture showing how a flying boat of our new Short Empire class will appear. Notice how, with the reduction in span, the outboard engines are neating the wing tips. These engines are likely to be 820 h.p. Pegasus Xs and will drive D.H.Hamilton airscrews.
The Short " Empire'' flying boat will have a flat-sided hull and four Bristol engines in the leading edge of the wing.
An impression of the Empire boat alighting at night. A retractable landing light is on the port bow.
July 3,1936: first flight of Short S.23 C-Class Empire Boat
Ernest Nesbit's gouache portrayal of Short Empire flying boat Corsair turning north over the Isle of Wight Needles
EMPIRE ROUTE LUXURY: This impressive drawing by an Imperial Airways artist gives a very clear idea of the main accommodation features of the new Short Empire boats. Powered with four Pegasus X engines, the craft are expected to cruise at 150-160 m.p.h. The first of these boats, of which nearly twenty are being built at Rochester, is expected to be launched during the next week or so. A somewhat similar type is to be used as the lower component of the Short-Mayo "composite" aircraft, also being built for Imperial Airways.
A contemporary colour cutaway illustration of C-Class flying-boat G-AEUA Calypso, used by IAL for promotional purposes. In this illustration, the aircraft is shown with the internal configuration used on the Empire Air Mail Service (EAMS) routes, after IAL deleted the sleeping bunks and moved the Flight Clerk into what had been the smoking cabin.
The internal accomodation of the Short Empire boat. This sketch was obtained from the very elaborate "mock-up" built before setting details.
Plan of the accommodation of the "Empire" boat, which will carry 24 passengers in the daytime and 16 at night.
In the construction of the Short Empire flying boats use is made of channel and double-channel frames, with Z-section stringers. The wing spars have T-section flanges.
The longitudinal stringers in the Short Empire boats are interrupted at the frames, which are uncut.
Details of the construction of the centre-section of the wing. The locations of the different joints are shown in the general sketch. Attachment of the leading edge to the spar is shown at A; a typical joint between the extruded spar flange and the N-girder of the spar at B; the wing spar joint is illustrated in C, and a rib joint at D.
In the Short Empire boats the main wing is a girder box with T-section extruded corner flanges. Bracing is by fork-ended tubes, as shown in the right-hand sketch.
The main step slopes forward, as shown in the sketch on the left. Details of the step and frame construction are illustrated above.
The tail unit of the Empire Boat. The upper sketches on the left show details of fin attachment to the double frame, and the lower sketch illustrates the joints of the bracing tubes in the fin to the cruciform-section fin spars.
Узлы и элементы конструкции самолета Шорт "Эмпайр". Схемы из журнала "Флайт" за 1937 год
THE “EJECTOR” OR “LOOPED-HOSE” METHOD. Illustrated here is the sequence of operations for the “Ejector” or “Looped-Hose” method of refuelling in flight, developed by Flight Refuelling Ltd during 1939-40.
Short Empire Flying Boat Four Bristol Pegasus Xc (740 b.h.p. at 3,500 ft.)