Bloch MB.220
Страна: Франция
Год: 1936


Транспортный самолет с экипажем из четырех человек
Описание:
Bloch МВ.220 и МВ.221
Flight, July 1937
AIR FRANCE'S FASTEST
Фотографии

Bloch МВ.220 и МВ.221

Bloch МВ.220 представлял собой цельнометаллический свободнонесущий низкоплан с двумя звездообразными поршневыми двигателями Gnome-Rhone и, по большому счету, являлся французским эквивалентом американских DC-2 и DC-3. Правда, выпущен он был намного меньшей серией.
   Проектирование Bloch МВ.220 было выполнено на базе бомбардировщика МВ.210. Основные отличия нового самолета от бомбардировщика заключались в новом фюзеляже и замене двигателей на Gnome-Rhone 14К номинальной мощностью 810 л. с, с трехлопастными воздушными винтами фирмы "Ratier". Первый полет прототипа состоялся в декабре 1935 года, а вскоре последовал заказ на 16 машин. Экипаж включал четыре человека, а в пассажирском салоне могли разместиться 16 человек (по восемь мест на каждый борт, с одним центральным проходом). Дверь в салон располагалась по левому борту.
   К середине 1938 года были поставлены 10 самолетов МВ.220, которые использовались только на внутриевропейских маршрутах "Air France". В годы Второй мировой войны большая часть машин была вначале мобилизована ВВС и использовалась в качестве военно-транспортных самолетов, а после поражения Франции эксплуатировались немецкой авиакомпанией "Lufthansa" и авиацией вишистской Франции, а также ВВС Свободной Франции.
   По меньшей мере, пять самолетов дожили до окончания войны, были переоборудованы до стандарта МВ.221 - на них установили двигатели Wright R-1820-97 Cyclone, после чего эксплуатировались компанией "Air France". К 1949 году четыре из них были проданы "Societe Auxiliare de Navigation Aerienne" и в течение следующего года были списаны.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bloch МВ.220

   Тип: транспортный самолет с экипажем из четырех человек
   Силовая установка: два звездообразных ПД Gnome-Rhone 14N-16/17 мощностью по 985 л. с. (734 кВт)
   Характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 330 км/час; крейсерская скорость на оптимальной высоте 280 км/час; практический потолок 7000 м; дальность 1400 км
   Масса: пустого 6807 кг; максимальная взлетная 9500 кг
   Размеры: размах крыла 22,82 м; длина 19,25 м; площадь крыла 75,00 м;
   Вместимость: до 16 пассажиров

Flight, July 1937

AIR FRANCE'S FASTEST
The Block 220: A Sixteen-passenger Monoplane Adopted as Standard Equipment

   THE first Bloch 220 high-speed twin-engined monoplane of a series ordered by Air France was put into regular service last week. Flown by Gaston Durmon, Air France's chief pilot, the machine made the Paris-Marseilles-Paris round trip at an average speed of 179 m.p.h. which is 8 m.p.h. faster than its official cruising speed at 58 per cent, power. In the first instance all the 220s will be put on the Paris-Marseilles route (two services daily) replacing the high-wing Potez 62s.
   The wing of the 220 measures 73 ft. in span and has an area of 780 sq. ft. Built in three sections it has two spars and a stressed metal skin. Flaps and ailerons are electrically operated.
   A semi-monocoque structure, the metal fuselage is sixty-one feet long and has straight sides. The forward portion seats six and the rear section ten. Dimensions are: length (two sections) 26 ft. 7in., width 5 ft. 6 in., height 9 ft. 6 in.
   The retractable undercarriage is operated by compressed air.
   Empty, the Bloch 220 weighs 12,980 lb.; the gross weight is 19.759 lb. With the two medium supercharged Gnome Rhone fourteen-cylinder 880 h.p. two-row radials at full throttle (they drive electrically operated Ratier airscrews) a speed of 219 m.p.h. is attained. The range and cruising speed are respectively 1,200 miles and 171 m.p.h.
Bloch 220 F-AOHB Gascogne at le Bourget with the Farman F.224 F-APMC in the background.
To Paris in 75 minutes
The Bloch 220 Sixteen-passenger Commercial Monoplane (two 915 h.p. Gnome-Rhone 14N engines).
Views of the Bloch 220 on the ground at Croydon respectively.
New type for Air France: The Bloch 220
M. Charvet, the Secretary-General of Air France, introduces Mme. Maryse Bastie, the well-known pilot, who christened the Bloch at Le Bourget and afterwards travelled in it over to Croydon for the first regular service on the following day.
The recent introduction of the "Bloch 220" on Air France European Services permits faster times as well as greater comfort. On its first flight this machine smashed the London-Paris record by completing the journey in 51 minutes. Air France offers the European and World traveller a network of regular services which takes him or her to the four corners of the earth or as near there as it is possible to fly.
Первым регулярным маршрутом для МВ.220 стала линия Париж-Лондон, первый полет выполнен 27 марта 1938 года. Новый самолет позволил сократить продолжительность полета на маршруте до 1 ч 15 мин.
The first production Bloch 220 F-AOHB Gascogne, with original design of flight deck windows.
The rounded rectangular fuselage shape is both structurally interesting and practical from the passengers’ standpoint.
F-AOHJ Poitou was Bloch 220 No 10. It is seen with de-icer boots.
Bloch 220 F-AOHB Gascogne (nearest) and F-AOHD Auvergne (second in line), with modified but still sloping windscreens. The third aeroplane has the final production windscreen. At the end of the line are two Potez 62s.
Bloch 220 F-AOHH Savoie (nearest) with near-vertical windscreen, and next to it F-AOHC Guyenne. The first production aeroplane is the next in line.
Winter line-up at le Bourget. Bloch 220 F-AQNP Lorraine (nearest), F-AQNL Languedoc and, furthest, F-AQNM Provence. The Potez 620 is F-ANQM Martinet.
D.338 F-AQBL Ville d’Orleans at Le Bourget. This example has auxiliary fins mounted on the tailplane. Beyond is the Bloch 220 F-AQNM Provence.
Two RAF Dakotas flank an Air France Bloch 221 in April 1946.
IN SERVICE: The first Junkers Ju.90 to be seen in this country arrived on the normal Berlin-London run on August 1. The impressive size of this forty-seater is shown by the relative smallness of the Marcel Bloch on the right. The “accident” on the left is merely a group of Imperial machines, including two Frobisher-class and one Ensign-class liner. The Ju.90’s tail unit is interestingly complicated.
D-AXWA, one of the Bloch 220s which went to Lufthansa. Its original identity has not been traced. It is seen at Aspern Airport, Vienna, in 1940.
Flight deck of the early Bloch 220, probably the prototype, with three-panel wind­screen.
FOR THE PARIS RUN: The control cabin of the new Marcel Bloch 220 which is shortly to be introduced on the London-Paris-Marseilles service by Air France. The radio receiver on the right, matching the blind-flying panel on the left, is an interesting feature and it will be noticed that the windscreen layout is very similar to that of the Wibault which will be replaced.
View aft from the front cabin of a Bloch 220.
KEITH WOODCOCK'S painting of the Bloch 220 shows F-AQNM which was used by Lufthansa as D-AKGC.
The Bloch 220 Commercial Monoplane.