АНТ-35 (ПС-35)
Прототип цельнометаллического легкого пассажирского АНТ-35 выполнил первый полет 20 августа 1936 года. Это был низкоплан с убираемым шасси и силовой установкой из двух моторов воздушного охлаждения Gnome-Rhone 14K мощностью по 800 л.с., которые впоследствии ДальшеMore>>>
заменили на советские М-85.
За улучшенным прототипом АНТ-35бис последовало девять серийных самолетов с моторами М-62ИР мощностью 1000 л.с. Всю серию построили в 1937-1939 годах. Самолеты использовались в "Аэрофлоте" под обозначением ПС-35. После начала войны несколько машин передали в ВВС. Размах крыла ПС-35 составлял 20,80 м, максимальная скорость - 372 км/ч, дальность - 1640 км.
Flight, November 1936
THE PARIS AERO SHOW
CIVIL TYPES in PARIS
<...>
From these large existing or projected commercial types, there is a considerable drop in size to the next-largest commercial aeroplane actually shown; the Russian A.N.T.35. Generally following the Douglas formula, this machine, designed by A. H. Toupolev, is in the ten-twelve passenger class, and is of all-metal, metal-clad construction. The cabin provides quite roomy accommodation for ten passengers, the seating arrangement being of the orthodox type with a gangway down the centre. Two radial air-cooled engines called in Russia the M.85 type look very like Gnome-Rhones built under licence and are rated at 850 h.p. each. It is claimed that they give the machine a maximum speed of 268 m.p.h. The engines are enclosed in long-chord cowlings carrying controllable flaps on their trailing edges in the approved modern fashion. The airscrews are three-bladers, of adjustable pitch. The gross weight of the machine is 14,500 lb., the wing span 68ft. 3in., and the wing area 625 sq. ft. The wheels retract into the engine nacelles.
<...>
ПС-35 (быв. СССР-Л2489) из состава Киевской ОАГ, сентябрь 1941 г.
The A.N.T. 35 Ten-passenger Commercial Monoplane (two M-85 engines).
The Russian singleseater fighter is seen in the foreground. Behind it is the A.N.T.35 commercial machine and mounted high on the stand is the long-range A.N.T.25, beyond which can be seen the Russian glider.
The prototype ANT-35 at the 1936 Paris Salon. Beyond it is the long-distance ANT-25 and in the foreground the TsKB-19.
На парижском авиасалоне рекордный АНТ-25 и пассажирский АНТ-35
«Фоккер» G.1 рядом с советскими самолетами АНТ-25 и АНТ-35 на Парижском авиасалоне. Ноябрь, 1936 г.
Пассажирский АНТ-35 являлся гражданским эквивалентом бомбардировщика СБ. Самолет мог перевозить десять пассажиров при экипаже из двух или трех человек.
Aeroflot ANT-35 URSS-M131 at Bromma Airport, Stockholm. This was almost certainly an ANT-35bis.
Aeroflot ANT-35 URSS-M134 photographed in the USSR. This is almost certainly an ANT-35bis. Aircraft and buildings in the background on the left have been censored.
One of the retractable undercarriages of the Russian A.N.T.35. Note also the controlled cooling flaps on the engine cowling.