Blackburn Firebrand / B-37
Страна: Великобритания
Год: 1942


Одноместный палубный и наземный истребитель-бомбардировщик и торпедоносец
Описание
Фотографии
Blackburn B-37 Firebrand

   Blackburn B-37 Firebrand появился благодаря спецификации N.9/39 на одноместный палубный истребитель с вооружением из четырех 20-мм пушек, выпущенной в декабре 1939 года. В январе 1941-го по новой спецификации N.11/40 были заказаны три прототипа. Первый из них поднялся в воздух 27 февраля 1942 года. Второй прототип с четырьмя пушками Hispano и подвесками под две 227-кг бомбы совершил полет в июле, третий - в сентябре. На всех прототипах и девяти первых серийных истребителях Firebrand F.Mk I устанавливался двигатель Napier Sabre III мощностью 2305 л.с. (1719 кВт).
   В феврале 1943 года второй прототип проходил испытания на авианосце "Илластриос", но потерпел аварию. В ходе ремонта его переделали в модификацию TF.Mk II с увеличенной центральной секцией крыла, чтобы между нишами стоек шасси можно было подвесить 839-кг торпеду. Модифицированный прототип впервые взлетел 31 марта 1943 года, за ним последовали 12 серийных машин. Эксплуатационные испытания Firebrand TF.Mk II проводила 708-я эскадрилья, базировавшаяся в Ли-он-Соленте, она стала единственной авиачастью, использовавшей данный тип самолета во время войны. Поскольку двигатель Sabre требовался для истребителей Hawker Typhoon, на Firebrand TF.Mk III начали устанавливать Bristol Centaurus VII мощностью 2400 л. с. (1790 кВт). Его прототип совершил первый полет 21 декабря 1943 года. Затем построили второй прототип и 27 серийных машин. Самолеты страдали путевой неустойчивостью при взлете, что потребовало увеличения киля и руля направления. Так появился Firebrand TF.Mk IV, он также оборудовался крыльевыми воздушными тормозами и двухпозиционным торпедным держателем. TF.Mk IV поднялся в воздух 17 мая 1945 года, а первые из 102 самолетов начали поступать в 813-ю эскадрилью с 1 сентября.
   Завершающими вариантами стали Firebrand TF.Mk 5 и Firebrand TF.Mk 5А, оснащенные элеронами увеличенного размаха с триммерами и с бустерной системой управления, а также рулями с роговой аэродинамической компенсацией. Из-за окончания войны было выпущено всего 68 таких машин. Они эксплуатировались в 813-й и 827-й эскадрильях морской авиации.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Blackburn Firebrand TF.Mk 5

   Тип: одноместный палубный и наземный истребитель-бомбардировщик и торпедоносец
   Силовая установка: звездообразный двигатель Bristol Centaurus IX мощностью 2520 л. с. (1879 кВт)
   Характеристики: макс, скорость 547 км/ч на 3960 м; крейсерская скорость 412 км/ч на оптимальной высоте; начальная скороподъемность 762 м/мин; практический потолок 8685 м; дальность полета 1191 км
   Масса: пустого самолета 5368 кг; максимальная взлетная 7938 кг
   Размеры: размах крыла 15,63 м; длина 11,81 м; высота 4,04 м; площадь крыла 35,58 м2
   Вооружение: четыре неподвижные крыльевые 20-мм пушки Hispano Mk V, 839-кг торпеда под фюзеляжем или 16 штук 27-кг неуправляемых ракет класса "воздух-поверхность" под крылом
Blackburn Firebrand TF.IV EK613 'FD-1H' of 813 Squadron, Ford, 1946.
Firebrand TF.Mk IV EK621 в стандартной послевоенной окраске британской морской авиации. Самолет был списан в Милнаторте в 1965 году.
Blackburn Firebrand TF.5 EK609 '100/A' of 813 Squadron, HMS 'Indomitable', 1952.
Blackburn Firebrand TF.5 EK849 '101/C'of 813 Squadron, HMS 'Implacable', 1949.
Blackburn Firebrand TF.5 EK794 '128/J' of 827 Squadron, HMS 'Eagle', 1952.
Первый серийный Firebrand TF.Mk IV EK121 с учебной торпедой, поступивший в 813-ю эскадрилью, сформированную в Форде в сентябре 1945 года.
Blackburn B-46 Firebrand T.F.Mk.4 EK601 was the first of 102 examples of this variant. It made its maiden flight on May 17, 1945, being delivered to RNAS Arbroath on May 30. A'torpedo-carrying strike aircraft, the Firebrand Mk 4 was powered by a 2,520 h.p. Bristol Centaurus engine.
Superb study of Firebrand TF.IV EK660. This machine met an ignominious end as a catapult trials 'dummy', being 'shot' off the bow of HMS 'Centaur' in 1954.
Two studies of the very first, unarmed, B-37 Firebrand F. Mk I prototype, DD804, taken in January 1942. Powered by a 2,305 h.p. Napier Sabre, DD804 first flew on February 27, 1942.
The first prototype Firebrand, F.I DD804.
The second prototype Firebrand, DD810, had a pair of 20mm British Hispano cannon in each wing. It was delivered to the Royal Navy for deck-landing trials on October 11, 1942.
The Blackburn Firebrand F.Mk.I Single-seat Fleet Fighter prototype (Napier Sabre III engine).
Second prototype F.I DD810 during carrier trials aboard HMS 'Illustrious', February 10, 1943.
Blackburn Firebrand I DK367 photographed in May 1944 while it was at Boscombe Down for air firing trials with RPs
TF.II DK383 of 708 Squadron. Cannon were not fitted but this photo clearly shows the port leading edge bulge for the torpedo camera, introduced on this variant.
The third prototype Blackburn Firebrand in September 1943, after reconstruction as the first Firebrand Mk II, NV636 (Napier Sabre III engine). The torpedo is fitted with the MAT Mk IV directional stabilising tail.
TF.III DK372 in December 1943 showing the first bid to improve visibility with a modified canopy.
DK411, a T.F. Mk III, was delivered to RNAS Anthom during May/June 1945.
Firebrand TF.III DK373 in 1945. The second TF.III prototype in its final form: with a fully tear drop canopy and larger horn-balanced rudder.
The Blackburn Firebrand T.F.Mk.IV Torpedo-carrier (Bristol Centaurus IX engine)..
TF.IV EK605, apparently happily flying with its tailwheel deployed.
The Blackburn Firebrand T.F.Mk III Torpedo-carrier (Bristol Centaurus VII engine)
Blackburn Firebrand TF.4.
This Charles E. Brown study of the first Firebrand T.F. Mk 4, EK601, emphasises the size of the type. This aircraft first flew on May 17, 1945.
A Blackburn Firebrand IV (2,500 h.p. Bristol Centaurus IX engine).landing on the deck of an aircraft-carrier.
A 778 Squadron Firebrand TF.IV taking off from HMS ‘Pretoria Castle’, September 1945.
TF.IV EK602, showing the new 'tilting' torpedo carrier. The Mk.IV also had provision for bombs or rockets and had dive-brakes.
Blackburn test pilot P. G. Lawrence had won the event at Elmdon on June 30 the previous year in EK621.
TF.5 EK748 showing the leading edge dive­brakes.
The Blackburn Firebrand V Single-seat Torpedo-Fighter (2,500 h.p. Bristol Centaurus IX engine).
EK748 was one of 68 T.F. Mk 5s built, and is seen complete with torpedo. It later served as aircraft 123/C of No 813 Squadron.
Firebrand T.F. Mk 5A EK730 was converted from a T.F. Mk 4 and had a 2,520 h.p. Bristol Centaurus as its powerplant.
Firebrand TF.5A EK844 in July 1950.
Blackburn test pilot P. G. Lawrence flew EK844 in the Air League Challenge Cup race at Sherburn-in-Elmet on July 22, 1950.
Firebrand TF.5s of 813 Squadron, HMS 'Indomitable', 1951. Note that the example nearest the camera carries a rudder with the old camouflage scheme
TF.5 EK747 of 813 Squadron with underwing rockets.
Seen during an approach to HMS Eagle in 1953, Firebrand T.F. Mk 5 EK691 displays its generous span, large flap area and the horn-balanced elevator of this mark.
TF.5 EK828 of 813 Squadron takes the barrier on 'Implacable'.
Firebrand TF.5 EK689 of 813 Squadron. The aircraft does not seem too damaged. Nevertheless, the quantity of foam used indicates there was a very large fire.
Firebrand T.F. Mk 5s ranged on Eagle’s foredeck in 1953. The carrier’s code letter, J, is borne on their fins.
HMS Eagle with some of No 827 Squadron’s Firebrands on her deck in 1953. In 1952, during a cruise aboard Eagle, the unit took part in Exercise Castanets in the North Sea.
Firebrand TF.5s of 813 Squadron, 1948/1949.
Lt Cdr Kenneth Lee-White, CO of 813 Squadron. Note the external airspeed indicator fitted to help the pilot during approaches for deck landing.
Sporting red/orange bands around the rear fuselage and racing number “87", VP401 awaits its next race at Elmdon in July-August 1949. To the left is Blackburn Firebrand EK621, which raced against VP401 for the Kemsley Challenge Trophy, and to the right, D.H.108 VW120, which lost out to VP401 in the SBAC Challenge Cup.
Crash crew attend EK745/129 after going through Eagle’s barriers. Following their replacement by Wyverns, the Firebrands were either scrapped or used for fire-fighting practice and as catapult dummies.
Blackburn Firebrand TF.I
Blackburn Firebrand TF.IV
The Blackburn Firebrand IV Torpedo-Fighter.
The Blackburn Firebrand T.F.Mk.IV.