Short Shetland / S.35
Страна: Великобритания
Год: 1944
Летающая лодка

Описание
Фотографии
Short S.35 Shetland

   В 1940 году компания "Saunders-Roe" облетала S.37 Shrimp - двухместный самолет, оснащенный четырьмя двигателями Pobjoy Niagara III мощностью 71 л.с. и использовавшийся в процессе разработки огромного Short S.35 Shetland. Для последнего компания "Saunders-Roe" должна была спроектировать крыло и концевые поплавки и начать их выпуск. Shetland имел существенно большие размеры и оснащался четырьмя звездообразными двигателями Centaurus мощностью по 2500 л. с. Первый из двух прототипов был облетан в конце 1944 года, но в 1946 году сгорел на стоянке. Второй прототип был достроен уже как 40-местный пассажирский самолет S.40 Shetland II, но ввиду отсутствия в послевоенное время интереса к таким самолетам его пришлось разобрать.
14 декабря 1944г.: в небо поднялся транспортный вариант противолодочной/патрульной летающей лодки Short Shetland, заказов не последовало.
Shetland создавался как скоростная и хорошо вооруженная летающая лодка большой дальности, размах крыла самолета составлял 45,83 м.
Shetland I DX166 underway. It first flew on December 14, 1944.
The Shetland I, DX166, on the step and almost off the water, probably at Kingsnorth in 1945. The sea camouflage paint scheme was later changed to an overall silver scheme, in which state it arrived at MAEE Felixstowe in October 1945 for service trials.
The Short Shetland I Flying-boat (four 2,500 h.p. Bristol Centaurus engines).
Shetland I DX166 over Kingsnorth on February 15, 1945, flown by Geoffrey Tyson.
The Short Shetland Flying-boat (four 2,500 h.p. Bristol Centaurus engines).
The role of the Shetland was changed from heavily-armed reconnaissance to unarmed transport, and the turrets were never installed. The nose and tail cupolas were faired over with sheet metal.
Shetland I DX166 being flown by Geoffrey Tyson at Kingsnorth on February 15, 1945.
The two port 2,500 h.p. Bristol Centaurus engines of the Shetland I, seen from the flight deck. The inner engines on the Shetland II drove reversible-pitch airscrews to assist manoeuvring on water.
The Shetland II, G-AGVD, nearing completion at Rochester in June 1947. It was launched on September 15 that year and was first flown by Tom Brooke-Smith and Harold Piper two days later.
Launching Shetland 2 G-AGVD. First flown on September 17, 1947 it was broken up at Sydenham in 1951.
The Shetland II was ferried to Belfast for interior furnishing after preliminary trials. In 1951 it was scrapped at Queen's Island.
The Shetland II seen during its first flight on September 17, 1947, over south east England. The final interior layout gave accommodation for only 40 passengers in an aircraft with an all-up weight of 130,000lb.
The spacious flight deck of the Shetland had stations for five crew and two rest bunks. The view from the fully glazed canopy was excellent, particularly dead astern.
The Short Shetland Flying-boat.
The Short Shetland II Flying-boat.