FWA C-3602 / C-3603 / C-3604
Варианты:
FWA - C-3602 / C-3603 / C-3604 - 1938 - Швейцария
Страна: Швейцария
Год: 1938


Single-engined fighter, short-range reconnaissance and bomber monoplane
Описание
Фотографии
F+W C-3602, C-3603, C-3604 и C-3605

   Историю создания двухместного буксировщика мишеней Farner-Werke C-3605 можно проследить до 1939-1940 годов, когда были построены два прототипа дальнего разведчика и штурмовика Fabrique Federale C-3602. Испытания показали необходимость изменений в проекте, и вскоре началась сборка партии из 10 самолетов, получивших обозначение C-3603. По результатам опытной эксплуатации был размещен заказ еще на 142 самолета, которые находились на вооружение швейцарских ВВС в период с 1942 по 1952 годы. Еще два самолета, получившие обозначение C-3603-1 TR, использовались для учебных задач и испытаний парашютных систем. В 1945 году C-3603-1 был переоборудован в буксировщик мишеней, и после проведения испытаний в течение года был размещен заказ на 20 самолетов.
   В 1946 году фирма "Farner-Werke" из Гренхена переоборудовала C-3603-1 в усовершенствованный буксировщик мишеней: в задней кабине была установлена длинная мачта-труба, к которой крепился удерживавший мишень трос, проходивший между килями, причем в распоряжении пилота имелось устройство для обреза троса. По данному стандарту было переоборудовано 20 самолетов C-3603.
   Одновременно шла разработка варианта C-3604, оснащенного двигателем Saurer YS-2 мощностью 1250 л. с. (933 кВт) - взамен использовавшегося на ранних машинах Hispano-Suiza мощностью 1000 л. с. (746 кВт). Были построены прототип и 12 серийных C-3604, поступивших в эксплуатацию в 1947-1948 годах. Кроме того, из имевшегося задела запчастей для C-3603 в 1948 году были собраны еще шесть самолетов C-3603-1.
   В начале 1950-х годов по требованию на самолет для буксировки подсвечивающихся целей ночью на базе C-3603-1 был разработан новый вариант - такие машины состояли на вооружении вплоть до 1972 года, когда им на смену пришли C-3605. Еще 40 самолетов C-3603-1 были модифицированы в буксировщики мишеней в 1953 году, а еще одна машина была оснащена подкрыльевой лебедкой разработки британской "ML Aviation", предназначенной для скоростной буксировки мишени, под одной консолью крыла и балансирным грузом - под другой консолью. В том же году еще 20 самолетов C-3603-1 были переоборудованы военными в Дюбендорфе в поисково-спасательные - под крылом они несли контейнеры со сбрасываемым аварийным запасом.
<...>
C-3603 из 16-й авиароты ВВС Швейцарии. Дюбендорф, конец 1944 г.
C-3603 имеет свою характерную форму носовой части, тогда как у C-3605 она удлинена на 1,82 м.
На переднем плане ночной буксировщик воздушных целей C-3603-1 Schlepp-Leucht, на заднем - учебно-тренировочный
C-3603-1 C-489, apparently with all armament removed.
Tucked away in one of the side halls is a group of Second World War types with a Bf 108 suspended above a Bf 109E (below right), an F+W C-3603-1 reconnaissance/attack aircraft (centre), and a Morane-Saulnier MS.506C-1 (left) which was built in Switzerland under licence as the D-3801.
Восстановленный до летного состояния ветеран C-3603
C-547 was delivered to the FFTrp as a C-3603-1 in March 1944. After it had been rebuilt as a turboprop-powered C-3605, C-547 was redelivered in December 1971. It was sold off at Lodrino in December 1987 becoming HB-RBI. It was then modified back to C-3603-1 standard.
C-3604 C-606 in early 1948 just after being delivered to the Third Squadron of the Surveillance Wing. It carries the staffel insignia on the port engine cowling
Taken in a hangar at the K+W plant in Thun, the only photograph of the C-3601 known to have survived. One of the fins and rudders of a Potez 63 - evaluated in Switzerland before the decision was taken to proceed with the C-36 programme - can be seen above the right wing of the C-3601.
Опытные самолеты C-3601 (вверху) и C-3602
The C-3602 prototype first flew on November 30, 1939, three months after the C-3601 had crashed during a ferry flight from Thun to Dubendorf.
Although the negative carries the designation C-3602 written behind the tail of the aircraft, this depicts one of the C-3603 Series 0 aircraft. It has long span wings like those of the C-3601 and C-3602, but is fitted with a retractable main undercarriage, whereas the earlier variants had trousered units.
The C.3603 Two-seat General Purposes Military Monoplane (1,000 h.p. Hispano-Suiza 12Y engine).
The Federal C.3603 Two-seat Fighter (1,000 h.p. Hispano-Suiza 12Y engine).
Сборка самолетов C-3603 установочной серии
C-409, the penultimate long-wing C-3603 Series 0 shares a hangar with similarly-engined C-3603-1s and D-3801s.
Самолет C-3603 ранних серий выпуска с крылом, которое еще имело закругленные законцовки, и одноствольной оборонительной установкой
Initially, C-3603-1s only had a single rear-firing flexible gun, but defensive armament was later increased to twin 7.5mm guns.
C-429 tucked under the starboard wing of another C-3603-1 low over a Swiss town shortly after the end of the Second World War.
The C.3603 General Purposes Military Monoplane.
Серийный самолет C-3603-1
Late during their service with front line units, C-3603-1s had rails for Oerlikon rockets added beneath their wings.
Delivered in October 1943 in standard combat configuration, C-501 was the first C-3603-1 to be modified as a Schlepp prototype in 1945. In 1972-73 it was rebuilt as a turboprop-powered C-3605.
Late in the war, when Swiss airspace was frequently violated by the belligerents, conspicuous red and white markings were applied to the aircraft of the FFTrp. C-552 at Dubendorf on June 10, 1945.
Two unarmed C-3603 trainers, C-554 and C-555, were delivered in October 1945.
Two C-3603-1s flying over Dubendorf, the main base of the FFTrp, in 1947.
The 12 production C-3604s were obsolete when they entered service in 1948. The last ten were withdrawn from use in February 1956.
Звено самолетов C-3604 из состава 17-й авиароты
Самолет C-3604 был вооружен двумя крыльевыми пушками
The only unit to use the C-3604s operationally was the Third Squadron of the Surveillance Wing based at Dubendorf near Zurich.
EFW C-3604
The Saurer-developed 12 Y-52 powering the C-3604s proved unreliable in service.
The C.3604 Two-seat Fighter built by the Federal Factory (1,250 h.p. Saurer YS2 engine).
Буксировщик мишеней C-3603-1 Schlepp-Leucht
C-489 was the only C-3603-1 Schlepp fitted experimentally with the M L Aviation Firefly winch in a container beneath the right wing. A water tank was carried beneath the left wing to balance the weight of the British-developed Firefly gear
The second version of the C-3603-1 Schlepp target-towing variant had the impeller for the SZW-52 winch attached to the starboard side of the fuselage.
Буксировщик мишеней C-3603-1 Schlepp
Close-up of the unique 'chimney' through which banners were released into the slipstream from the original C-3603-1 Schlepp fitted with the DMP towing system.
C-502, one of the 20 C-3603-1s modified in 1946 by Farner-Werke as Schlepp with DMP towing equipment, eventually became the prototype for the ultimate turboprop-powered C-3605 variant.
Транспортно-спасательный самолет C-3603-1 Lastentrager
Right side of the Hispano-Suiza 12 Y-52 of a C-3603-1.
C-3603 pilot cockpit. Noteworthy is the fact that instruments and switches are labelled in French, even though German is the native language of more Swiss than the three other national languages combined (French, Italian, and Romansch) combined.
Приборная доска летчика
Pilot instrument panel oin a C-3604.
C-3604 left console.
C-3603 right-side pilot console.
Приборная доска летнаба
Rear cockpit of a C-3603-1 Schlepp
C-3603 rear cockpit.
Оборонительная установка самолета C-3604
Twin flexible gun rear-defence armament of the C-3604.
Twin flexible gun rear-defence armament of the C-3604.
Завершение вынужденной посадки одного из C-3603
Top to bottom: C-3601, C-3603, C-3603 trainer, C-3603 target tug, C-3604.