RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : International

Год : 1994

Вертолет

Многоцелевой легкий вертолет с экипажем из одного человека

Варианты

Eurocopter EC135 и EC635

   Созданный в результате начатой в середине 1980-х годов программы разработки демонстратора технологий, вертолет BO 108 выполнил первый полет 15 октября 1988 года. Он имел силовую установку из двух турбовальных двигателей (ТВаД) Allison 250-C20R, четырехлопастный несущий винт от BO 105 и стандартный рулевой винт (с 1990 года установили новый полностью композитный бесподшипниковый рулевой винт). В январе 1991 года производитель анонсировал разработку вертолета, созданного на основе BO 108 и предназначенного для замены легкого многоцелевого BO 105, но с меньшими на 25% эксплуатационными расходами. В январе 1992 года вертолет получил наименование Eurocopter Deutschland EC135, отражавшее слияние подразделений "Aerospatiale" и MBB в вертолетное отделение "Eurocopter".
   Первый настоящий прототип поднялся в воздух 5 июня 1991 года с двумя ТВаД Turbomeca TM319-1B Arrius. Главным изменением конструкции по ходу НИОКР стало увеличение вместимости до семи человек и замена рулевого винта многолопастным винтом-фенестроном в кольцевом канале. Лопасти бесшарнирного несущего винта полностью изготовлены из композитов. За прототипом последовали две предсерийные машины, выполнившие первые полеты 15 февраля и 16 апреля 1994 года - с различными силовыми установками, предлагавшимися в качестве альтернативы для серийных вертолетов; на первой машине стояли двигатели Arrius 2B мощностью по 583 л.с, на второй - 621-сильные ТВаД Pratt & Whitney Canada PW206B. Был построен и третий предсерийный прототип, все три интенсивно использовались в программе летных испытаний. Сертификаты летной годности Европы и США получены в июне и июле 1996 года соответственно. Первый серийный вертолет передан заказчику в июле 1996 года, а к декабрю 1998 года вертолет EC135 был сертифицирован для визуальных полетов и для полетов по приборам. Основным вариантом EC135 является EC135P1 с ТВаД PW206B. На EC135T1 изначально ставились двигатели Turbomeca Arrius 2B, позже - Arrius 2B1. EC135 ACT/FHS (Active Control Technology/Flying Helicopter Simulator), разработанный в рамках германской программы по изучению технологии "fly-by-light" - компоненты систем управления, многожильные кабели и их жгуты заменяют на оптоволокно. На EC135 Police предусмотрена возможность установки различных целевых систем. EC635 - военный вариант с упрощенным интерьером и возможностью установки специальных систем и вооружения.
   На основе базовой модели созданы варианты повышенной комфортности EC135 Hermes, предназначенный для корпоративных и VIP-перевозок, а также медико-эвакуационный вариант и другие модификации.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Eurocopter EC135T1

   Тип: многоцелевой легкий вертолет с экипажем из одного человека
   Силовая установка: два турбовальных двигателя Turbomeca Arrius 2B1 мощностью по 670 л. с. (550 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на уровне моря 267 км/ч; начальная скороподъемность 504 м/мин, динамический потолок 6100 м; статический потолок с учетом влияния земли 4040 м; статический потолок без учета влияния земли 3100 м; дальность с дополнительным запасом топлива 880 км, дальность со стандартной заправкой 745 км
   Масса: пустого 1465 кг; максимальная взлетная 2900 кг
   Размеры: диаметр несущего винта 10,20 м; длина с вращающимися винтами 12,16 м; высота с вращающимися винтами 3,62 м; площадь, ометаемая несущим винтом, 81,71 м2
   Полезная нагрузка: до семи пассажиров или груз массой до 1260 кг (в том числе на внешней подвеске)

Показать полностью
  • Описание
  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/

    Ertzaintza (Basque Police) EC 135T1 EC-GNA (c/n 0017) was one of two (the other being EC-GMZ c/n 0016) delivered to Eurocopter’s first police customer for the type in March 1997. It is one of only three currently registered in Spain, the third example being EC 135P2 EC-IFU (c/n 0223), delivered in April 2002 to the Generalitat de Catalunya, the Government of the autonomous Spanish community of Catalonia and based at Sabadell Airport, near Barcelona.

  • Air International 2015-07 / News

    The Spanish Police has received all three Airbus Helicopters H135s (formerly EC135P2+S) with deliveries of EC-MGL (c/n 1184, ex-EC-034) and EC-MGM (c/n 1185, ex-EC-035). They joined EC-MDY (c/n 1177, ex-EC-030), which was handed over in December. EC-MGL is seen landing after the acceptance flight at the Airbus Helicopters plant in Albacete on June 2, 2015.

  • Air International 2011-02 / News

    Seen here taking off from Albacete for its delivery flight on December 15, 2010 is Policia Nacional EC135P2+ EC-094, which will enter service as EC-UZ.

  • Air International 2013-11 / News

    Eurocopter Espana recently began crew training for the first Croatian Police pilots to be certified on its new Eurocopter EC135 (9A-HBA, c/n 689, ex EC-032). The helicopter is seen operating from Albacete on September 16, 2013. The Croatian internal affairs ministry issued a public tender for a new helicopter worth 29.2 million kuna (€3.9 million), plus tax, in July 2012, resulting in the order for the EC135.

  • Air International 2012-12 / News

    At the end of October 2012 the Guardia Civil Spanish Military Police received two new Eurocopter EC135P2+s, HU26-18/'09-312’ (c/n 1007, ex EC-036) and HU26-19/'09-313' (c/n 1031, ex EC-031). Both helicopters have been assembled at the Spanish Eurocopter plant at Albacete. HU26-19 is seen during a test flight on October 18.

  • Air International 2012-05 / News

    The Policia National (Spanish Police) will receive two Eurocopter EC135P2i helicopters during 2012. The first to be delivered will be c/n 0981, seen here wearing the test registration EC-030 on February 22, 2012 during its first flight from Albacete, where it was assembled. In addition to the Police, the Guardia Civil will also receive another two EC135s this year.

  • Air International 2015-02 / News

    Australia's HATS programme will include 15 EC135T2+ helicopters similar to this example flown by the Spanish Army's Military Emergency Unit.

  • Air International 2014-02 / News

    At the beginning of December 2013 the Spanish Government authorised the purchase of eight new Airbus Helicopters EC135T2+S for the Centro de Ensehanza de Helicopteros (CEFAMET, Army Aviation Training Centre) at Colmenar Viejo, Madrid. The deal is valued at €49 million and the initial two were handed over by Eurocopter Espana (ECE) on January 1. Seen on the ECE apron is EC135T2+ HE26-21/10017 ‘ET-186' (c/n 990), one of the first pair for CEFAMET. The final delivery will take the school's EC135 fleet to 12.

  • Air International 2012-10 / News

    By the end of 2012 the Spanish Policia National will receive two Eurocopter EC135P2+s to renovate its helicopter fleet, allowing it to withdraw some of its oldest CASA/MBB Bo 105s. The new machines are c/n 981 (with the test register EC-030); and c/n 1044 (EC-038), seen here landing after a test flight from the Eurocopter Espana factory at Albacete on September 4, 2012.

  • Air International 2011-07 / News

    Eurocopter Vostok, Eurocopter's agent for the Russian market, displayed an EC135 light helicopter, one of seven currently operated by Gazprom Avia. In compliance with Russian requirements, the helicopters are fitted with the TTA-12H terrain awareness and warning system and a TTS satellite navigation receiver compatible with the Russian Glonass system. Both units are manufactured by Transas. The company's avionics will also be fitted to other Eurocopter helicopters delivered into Russia, including the EC175, which UTair will receive in 2013. The Russian operator ordered 15 EC175s in 2008, with options on 15 more.

  • Air International 2013-09 / News

    At the end of July, 2013 Eurocopter Espana handed over two of the 17 Eurocopter EC135s ordered by the Turkish Aeronautical Association's commercial arm, THK Gokcen Aviation. The helicopters will be used in the air ambulance role. THK Gokcen Aviation has a five-year air ambulance service contract from the Turkish ministry of health. EC135 TC-HFV (ex EC-034) is seen at the manufacturer's facility at Aibacete in Spain on July 19 prior to being ferried to Turkey in company with TC-HFU (ex EC-030). EC135 operations by THK Gdkgen Aviation began in August.

  • Air International 2000-03 / Airscene

    Eurocopter sold 30 EC 135s during 1999, including two for the Kuwait national police. First orders of the new century to be revealed for the type came from UK-based Bond Air Services which has ordered five Arrius 2B1-powered EC 135s through UK distributor McAlpine Helicopters.

  • Air International 2012-02 / News

    Eurocopter Romania delivered an EC135T2+ (serial 341) to Romania's Ministry of Health during a ceremony in Bucharest on December 1, 2011. The helicopter is painted in Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (Mobile Service for Resuscitation and Extrication) colours and is equipped to undertake general medical missions for the civil population. A contract for up to six EC135T2+ helicopters was awarded to Eurocopter in August 2011. In addition, the General Aviation Inspectorate of the Ministry of Administration and Interior already operates a pair of EC135T2+s.

  • Мировая Авиация 14

    В числе первых военные вертолеты EC135 получили Королевские ВВС Иордании, где они используются как легкие транспортные и учебно-тренировочные.