
Варианты
- North American - NA-40 - 1939 - США
- North American - B-25 Mitchell / PBJ-1 - 1940 - США
- North American - B-25G/H / PBJ-1H - 1942 - США
- North American - F-10 - 1942 - США
- North American - XB-28 - 1942 - США
- North American - B-25J Mitchell / PBJ-1G - 1943 - США
B-25J Mitchell / PBJ-1G
Средний бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан с двухкилевым оперением. Шасси убирающееся, с носовой стойкой. Экипаж 3 - 6 человек. Спроектирован в КБ фирмы "Норт Америкэн авиэйшн" под руководством Р.Раиса и Дж.Этвуда. Опытный образец NA-40-1 совершил первый полет в Январе 1939 г. Серийное производство на заводах "Норт Америкэн" в Инглвуде и Канзас-сити начато в июле 1940 г. Всего выпущено 5815 экз.
Состоял на вооружении в США с января 1941 г., в СССР - с апреля 1942 г., в Великобритании - с сентября 1942 г., в Китае, Австралии, Канаде, Бразилии - с 1943 г.
Основные серийные модификации:
- B-25 с вооружением 3x7,62+1x12,7, моторы R-2600-9, бомбовая нагрузка 1090 кг;
- B-25A, усовершенствованный вариант с протектированными бензобаками и бронезащитой, бомбовая нагрузка 1360 кг;
- B-25B ("Митчелл" I) с вооружением 1x7,62+4x12,7, для морской авиации выпускался вариант PBJ-1 (часть машин оснащалась РЛС);
- B-25C (он же PBJ-1C и "Митчелл" II), с моторами R-2600-13, автопилотом, с С-5 вооружение 6x12,7;
- B-25D (PBJ-1D, "Митчелл" II), аналог B-25C, выпускался в Канзас-сити, с D-5 вооружением 6x12,7, с D-30 - 9x12,7:
- B-25G (PBJ-1G), штурмовик с вооружением 1x75+6x12,7, с G-5 - 1x75+7x12,7;
- B-25H (PBJ-1H), штурмовик с вооружением 1x75+10x12,7 (с наружными контейнерами - 1x75+14x12,7), бомбовая нагрузка 1460 кг;
- B-25J (PBJ-1G) с моторами R-2600-29 и измененным расположением вооружения 8(12)х12,7, в штурмовом варианте - 18x12,7, бомбовая нагрузка до 1820 кг.
С декабря 1941 г. B-25 применялись для патрулирования побережья США. В феврале 1942 г. был осуществлен рейд группы Дулиттла на города Японии с авианосца "Хорнет". С апреля 1942 г. B-25 проводили налеты из Австралии на Новую Гвинею. С июня 1942 г. машины этого типа применялись в Китае, с августа - в Северной Африке, с сентября - в Индии, с декабря - на Аляске (налеты на острова Кыска и Атту, занятые японцами). С конца 1942 г. это основной средний бомбардировщик на Тихоокеанском театре.
В СССР использовались с августа 1942 г. на Западном фронте, затем до конца войны - в частях авиации дальнего действия. Отдельные машины имелись также в авиации ВМФ (как разведчики). Английская авиация применяла "Митчелл" с января 1943 г. в Европе.
Самолет снят с производства в конце 1945 г. Снят с вооружения в США в 1948 г., в СССР -в 1952-1953 гг., в Великобритании - в 1946 г.
B-25J||
Размах:||20,58 м
Длина:||16,13 м
Моторы, количество х мощность:||2x1700 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||16000 кг
Максимальная скорость:||434 км/ч
Практический потолок:||7400 м
Дальность:||2150 км
Описание:
- B-25J Mitchell / PBJ-1G
- PBJ-1
- North American B-25 Mitchell
Фотографии
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
North American B-25J-1-NC serial 43-27798/“8V” after the 488th’s Mitchells had Olive Drab applied to the natural metal upper and side surfaces in mid-1944. Note the spear-carrying red-head and Battlin’ Betty nose art, plus red spinners and lower engine cowlings denoting one of the 488th’s section flights.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
Heller’s most frequently assigned aircraft was 43-27703, “8W”, in which he completed seven missions. A soldier in khaki gazing at a vision of a young lady was painted on the nose, as was the name Duration Plus, perhaps a comment on the ever-increasing number of missions crews were being ordered to fly.
-
Мировая Авиация 206
Этот разрисованный B-25J-32 принадлежал 499-й бомбардировочной эскадрилье "Bats Outa Hell". Последние два месяца войны эскадрилья совершала боевые вылеты в регионе Кюсю (острова Кюсю и Окинава) и в районе Японского моря.
-
АС 1993-02 / В.Вахламов - Иван Павкин /Советские асы/
B-25J-10 N 43-28017 командира 2-й эскадрильи 198-го гв. БАП майора И.М.Павкина. Аэродром Мелец, Польша, весна 1945г. На этом же самолете совершил 2 вылета штурман 14-й гв. БАД А.И.Матвиенко.
-
АС 1993-02 / Н.Попов - 4 гвардейский корпус дальнего действия в Великой Отечественной войне /За нашу советскую родину/
B-25J-25 44-30040 251-го гв. БАП. Экспедиция на Чукотку, лето 1946г. Вооружение в основном снято.
-
Авиация и Время 1998-03 / В.Кочур, И.Автухов - Лидер исчезнувшей армады /Аэроархив/
B-25J-25 (сер. N 44-30040) из 251-го БАП, откомандированный в 184-й Гв.БАП для переучивания летного состава. Прилуки, январь 1949г.
-
АС 1993-02 / Н.Попов - 4 гвардейский корпус дальнего действия в Великой Отечественной войне /За нашу советскую родину/
B-25J вероятно 198-го гв. БАП. После 1945г.
-
Мир Авиации 1993-04 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" /В строю советских ВВС/ (2)
B-25J (серийный номер неизвестен), бортовой номер 5 командира звена А.С.Могильницкого 251 гв. БАП, Чукотка, лето 1946г.
-
АвиаМастер 2000-06 / А.Демин - Пересев с "Ишаков" на "Мустанги". Китайская авиация в войне с Японией, 1940-1945гг /Неизвестная война/
Бомбардировщик "Митчелл" B-25J из 35-й эскадрильи 8-й бомбардировочной авиагруппы, 1944г.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
North American B-25J of 1/10 GAv, Brazilian Air Force. Note the 'tilted' national insignia and the lack of individual designation/serial on the tail.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
North American B-25J 808 of the Chilean Air Force.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
North American B-25J 3503 of the Escuadrilla Bombardero Ligero, 1955.
-
АвиаМастер 2003-03 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Небесные войны Индонезии /Горячая точка/ (2)
B-25 "Митчелл", состоявший на вооружении ВВС Индонезии в 1950-х годах.
-
Air International 1993-02 / J.Scutts - Medium with the mostest - The B-25 Mitchell /Warbirds/ (1)
Wartime propaganda carried by a 12th AF B-25J of the 489th BS, 340th BG. Flying over the Gulf of Naples, the aircraft was painted with 'Finite Benito, Next Hirohito’.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N7681C [2] North American B-25 Mitchell N7681C Amazing Andrea, one of a quintet now in Britain for the making of the film "Hanover Street".
-
Мировая Авиация 111
"Tondelayo"(под который окрашен B-25J) был одним из B-25D совместно потопивших транспорт водоизмещением 6000 т во время боев на юге Тихого океана. Несмотря на потерю одного двигателя, бомбардировщик выдержал 70-минутный бой с 50 японскими истребителями и вернулся на свою базу.
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : N3156G Another “new kid” was North American B-25J 44-29869/N3156G Miss Mitchell. Following a painstaking 13-year restoration by the CAF South Minnesota Wing at Saint Paul, the Mitchell first flew on April 13, 1993, and is due to have a fully-restored Bendix upper turret installed this winter.
-
Aeroplane Monthly 1991-10
Регистрационный номер : N3438G, N5262V Two North American B-25 Mitchells. In the foreground is Wiley Sanders in his TB-25N 44-86785/N5262V Georgia Mae; on his wing is TB-25J 44-86797/N3438G Old Gray Mare.
-
Мировая Авиация 111
"Tondelayo"(вверху слева), "Nine-o-Nine", "Witchcraft" (внизу) и "Betty Jane" (вверху) - "памятник в небе" американским пилотам Второй мировой войны. Ежегодно самолеты из коллекции Фонда могут увидеть миллионы зрителей по всем Соединенным Штатам.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Consolidated B-24H / B-24J Liberator - США - 1943North American P-51 Mustang - США - 1940
-
Air International 2020-01 / D.Unwin - Historic Aircraft Belong in the Air /At the Controls/
The Collings Foundation's 'Wings of Freedom' tour - a B-17, B-24, B-25 and P-51.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Consolidated B-24H / B-24J Liberator - США - 1943North American P-51 Mustang - США - 1940
-
Air Enthusiast 1998-09 / F.Mormillo - Tanker 55
RB-26C 44-35323 flying with its stablemate, Planes of Fame B-25J 44-30423
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-26 / B-26 Invader - США - 1942
-
Aeroplane Monthly 1986-12
FRANK B. MORMILLO'S photograph depicts The Air Museum's RA-26C Invader and B-25J Mitchell in formation over Chino, California in May 1986. The Invader is being flown by Don Lykins, and the Mitchell by Joe Haley and Merrill Wein.
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-26 / B-26 Invader - США - 1942
-
Aeroplane Monthly 1986-07
FRANK B. MORMILLO'S photograph was taken in conjunction with the Planes of Fame air display which the Air Museum hosted at Chino Airport on May 18-19, 1985. The Air Museum's P-47G Thunderbolt, 42-25254, formates with the Museum's B-25J Mitchell flown by Joe Haley and Merrill Wien
Другие самолёты на фотографии: Republic P-47 Thunderbolt - США - 1941
-
Мировая Авиация 102
Регистрационный номер : BD-914 После войны несколько сотен B-25 ВВС США переоборудовали в УТС. На фотографии - ярко окрашенный TB-25J Летно-испытательного центра авиабазы Эдвардс, 1954 год.
-
Мировая Авиация 111
"Tondelayo" был назван в честь героини голливудской звезды Хейди Ламар из фильма "White Cargo", вышедшего в 1942 году. B-25 из коллекции фонда был построен в варианте B-25J, затем переделан в TB-25N, а позднее использовался в качестве транспортного.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
A picture you can almost hear - B-25s line-up for take-off during the making of the 1970 film Catch-22.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : N96216 North American P-51D Mustang 45-11483 and B-25J Mitchell N96216/45-8811 are part of a new warbird collection, Flying Legend, recently established at Dijon in eastern France. It also includes a T-28, PT-17, Jungmeister and ex-British Yakovlev Yak-11 G-AYAK, flown over by new owner Christophe Jacquard in February.
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Мировая Авиация 83
Как и во время войны, многие восстановленные самолеты имеют носовую часть, украшенную рисунком. Одно из наиболее красочных изображений нанесено на North American B-25 Mitchell - "фотография Фанни".
-
Мировая Авиация 206
Регистрационный номер : BD-457 Под общим обозначением CB-25 скрывались многочисленные транспортные "переделки" B-25 - общего стандарта на переоборудование не было. Данный CB-25J принадлежал военной авиатранспортной службе.
-
Aeroplane Monthly 1998-09 / R.Werneth - Michigan menagerie
Регистрационный номер : N37L Beaky-looking B-25H Mitchell N37L sports a six-gun nose and Bald-Eagle artwork.
-
Air International 1993-03 / J.Scutts - Medium with the mostest - The B-25 Mitchell /Warbirds/ (2)
B-25 в окраске Советских ВВС
More than 800 B-25s in four models were passed to the Soviet Union under Lend-Lease arrangements, this J-30 model 44-31162 carrying markings and camouflage applied in the USA before delivery. Under the postwar NATO reporting name system, the B-25 became known as ‘Bank’.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
B-25J 5262 over Ottawa, Ontario, September 1955.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
B-25J 5258, also of 2 AOS, 1955.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
Lovely aspect of a RCAF B-25J in postwar colours. The Mitchell served the RCAF for very near 20 years in a variety of roles
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
B-25Js of 2 AOS, Winnipeg, 1955.
-
Air International 1992-10 / Preserved down Mexico way /Veteran & Vintage/
At the Museum of Technology in Mexico City is this ex-Royal Canadian Air Force B-25J-20-NC Mitchell (44-29128); it shares the Museum frontage with the Aero Commander 680F on the left and DC-3 MT-203.
Другие самолёты на фотографии: Aero Commander 680 Super Commander - США - 1957Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Air International 1992-10 / Preserved down Mexico way /Veteran & Vintage/
A full view of the DC-3 with the B-25 behind. One of five formerly operated by the Mexican Navy. MT-203 (MT-Marina Transporte) carries the current naval insignia on the fuselage and the earlier type on the fin.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Air Enthusiast 2003-05 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (1)
Регистрационный номер : XB-MOP
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Регистрационный номер : CP-808 [2] -
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Регистрационный номер : FAB-542 [2] -
Aviation Historian 36 / P.Davidson - Off the Beaten Track...
Регистрационный номер : FAB-542 [2] North American B-25J serial FAB-542, formerly of the Fuerza Aerea Boliviana, on its plinth near Jorge Wilstermann International Airport at Cochabamba. To view the aircraft on Google Earth, type 17°24'39.2"S, 66°09'52.7"W into the Search box.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Другие самолёты на фотографии: Republic P-47D-25 / P-47N Thunderbolt - США - 1943
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Регистрационный номер : LV-GJX
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Бомбардировщик B-25J-1 в полете. Хорошо виден накладной броневой лист в районе кабины пилота
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Бомбардировщик B-25J. 1944г. Размещение оборонительного вооружения в фюзеляже было аналогично модификации B-25H
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (4)
Бомбардировщики B-25J на Новой Гвинее. Сентябрь 1944г.
-
Мировая Авиация 104
Самолеты B-25J с непрозрачным носовым обтекателем несли батарею из восьми 12,7-мм пулеметов и 3200 патронов в боекомплекте. Эти пулеметы можно было установить в полевой обстановке на любую версию B-25, но заводским способом они ставились только на вариант J. Самолет с кодом 43-27585 был сфотографирован на Иводзиме в июне 1945 года.
-
Мировая Авиация 147
Spitfire из 607-й эскадрильи "County of Durham" запечатлены на аэродроме в Импхале - на заднем плане можно видеть, как B-25 из ВВС Армии США готовятся к вылету на задание. После завоевания господства в воздухе Spitfire были переориентированы на роль истребителей-бомбардировщиков для поддержки союзных войск в Бирме.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Штурмовой вариант самолета B-25J с установкой в носовой части фюзеляжа батареи из восьми крупнокалиберных пулеметов. Под консолями крыла видны крепления для неуправляемых ракет
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Обслуживание вооружения на штурмовой версии B-25J. Тихоокеанский ТВД
-
Air Pictorial 1958-03 / Spotter's Notebook
A bit of imagination and artistry can turn a casual eye into an appreciative stare. Two artists on opposite sides of the world have achieved this happy state. Over in Canada, someone has given the neo-heraldic "beastie" look to No. PP Squadron's North American B-25 Mitchell trainer. But what does Tiger Lily signify?
-
Aeroplane Monthly 1995-08 / P.Chinnery - Operation Thursday (2)
B-25 pilots with Jasper, their black labrador mascot. Standing, left to right: Dan Sinskie, Carl Zeigler, Archie McKay, Frank Merchant. In front: Ed “Sam" Wagner and Lt Keuntsler, glider pilot.
-
Мировая Авиация 104
Бомбардировщики B-25 Mitchell на Сардинии в ожидании команды на взлет. Самолет "Ave Maria" совершил 103 боевых вылета на Средиземноморском ТВД, где огонь зениток был гораздо опаснее атак истребителей.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Gorgeous George-Ann, seen being bombed-up, is to stay in England.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N86427 [2] B-25 N86427, Brenda’s Boys, in an atmospheric surrounding of Nissen huts and military vehicles at the rejuvenated Bovingdon airfield.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N9455Z [4] Big Bad Bonnie leads the B-25s out for takeoff.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
The crew before leaving Hawaii; left to right: Peter Anderson (the author), Bruce Andrews, “Rusty” Steele, Paul Weston, QANTAS ground hostess and Randy McFarlane.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
The Spirit of Australia after its first test flight at Stockton.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
The B-25 on arrival at Majuro, surrounded by curious locals.
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / N.Webbe - Warbirds over Blackbushe
Current landmarks at Blackbushe is this North American B-25 Mitchells.
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / N.Webbe - Warbirds over Blackbushe
Current landmarks at Blackbushe are these two North American B-25 Mitchells.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
Mitchells of the 488th BS at one of the Foggia complex of airfields in southern Italy in 1944. The unit had played a part in the liberation of the French island of Corsica from Italian and German occupation in late 1943, and moved to Alesani airfield on the island in the spring of 1944.
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Самолеты PBJ-1J Корпуса морской пехоты США
-
Мировая Авиация 104
Последний вариант B-25J строился либо с остекленным, либо с непрозрачным носовым обтекателем. Оба типа зачастую служили в одной части. На этом снимке представлены самолеты 47-й эскадрильи 41-й бомбардировочной группы на Окинаве в июле 1945 года. Оба несут торпеды Mk 13.
-
Aeroplane Monthly 1974-11 / G.Hamilton - Veterans at Fresno
Challenge Publications' B-25 "Exective Sweet", makes a low pass.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N7681C [2] An intimate study of Amazing Andrea’s attractive lines. Registered N7681C, this B-25 was flown across the Atlantic by Mike Wright and Bill Muszala.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The North American B-25J Medium Bomber with a special nose armament of eight 50-ca. machine-guns.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The North American B-25J Mitchell Medium Bomber (two Wright R-2600-29 engines).
-
Aeroplane Monthly 1991-06 / Personal album. Military
A 12th Bomb Group B-25J coming up from a target run over Burma in 1944.
-
Авиация и Космонавтика 2018-06 / А.Широкорад - Разрушение Европы (2)
B-25 бомбят Тиволи
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
Battlin' Betty - B-25 serial 43-27708/“8V” - delivers a devastating package of high explosives on a bridge target in Italy in 1944. Heller flew two missions aboard Battlin’ Betty; his 18th, to the marshalling yards at Fano, on June 10, 1944, and his 58th, a raid on a road and railway bridge at Canneto, on October 11 the same year.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
With smoke rising from the target below, B-25J serial 43-27702, “8L”, turns for home following a raid on the railway marshalling yards at Fano, Italy, on June 10, 1944. Heller flew aboard Mitchell “8V” during the same raid, but flew in “8L” on three of his missions during May-June 1944. The aircraft was lost on a raid on Ferrara on July 3, 1944.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
Bearing an apt piece of nose art in the shape of Swiss folk hero William Tell, B-25J serial 43-27551, “8H”, is seen with the Alps in the background during a raid on a bridge at Ora (Auer) in northern Italy. Heller flew only one mission in “8H”, his 40th, on August 24, 1944. It later crashed after take-off from Alesani on March 16, 1945.
-
Авиация и Космонавтика 2018-06 / А.Широкорад - Разрушение Европы (2)
B-25 над "освобожденной" Италией
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / I.Best-Devereux - Oshkosh'79
Регистрационный номер : BD-777 One of the vintage warbirds was immaculate North American B-25 Mitchell 486777, The Devil Made Me Do It.
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Опытное бомбометание с самолета B-25J-130
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N9455Z [4] Another shot of Big Bad Bonnie, with the tail gun position between the twin fins and rudders well portrayed.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N9455Z [4] Big Bad Bonnie, alias N9455Z and flown by Vernon Ohmert, drops a strangely-balanced clutch of relatively harmless bombs.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N9455Z [4] Big Bad Bonnie and formation flying.
-
Мировая Авиация 76
Главную роль в кампаниях 1943-1944 годов на Сицилии и в Италии сыграла бомбардировочная авиация. На снимке: B-25J из 321-й бомбардировочной группы, возвращающиеся с очередного задания - бомбардировки коммуникаций в северной Италии.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
Photographed from a sister 488th BS Mitchell, B-25 serial 43-27504, “8K”, departs the target area during a raid. The aircraft are in natural-metal finish, suggesting the photograph was taken during the spring or summer of 1944, before Olive Drab topsides were added. Heller flew one mission in “8K”, his 47th, on September 13, 1944.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
North American B-25J Mitchells “8B” and “8P” of the 488th Bombardment Squadron, 340th Bombardment Group (Medium) on their way to a target in the Brenner Pass in late 1944. Heller flew one mission in “8B” (his 44th on September 3, 1944) and two (his 26th and 39th) in “8P” in July and August 1944 respectively.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
A pair of 488th BS B-25s, including 43-27695, “8J” (in which Heller flew five missions), and the much-photographed “8V”, make their way back to Corsica following the completion of a mission over Italy. The photo is not dated, but the Olive Drab topsides and snowscape below suggest it was taken during the winter of 1944-45.
-
Aviation Historian 18 / P.Turk - The Real Catch-22
A pair of B-25Js of the 488th BS survey the columns of black smoke rising from German coastal gun emplacements on the island of Ratonneau off the French coast, near Marseille. Heller flew a mission against the same gun battery in Mitchell “8H” on August 24, 1944. The nearest B-25 here is 43-27708, “8V”, Battlin’ Betty.
-
Мировая Авиация 101
B-25J - последний серийный вариант (всего построили 4390 самолетов Mitchell). На "J" не ставилась 75-мм пушка, в остальном он был идентичен "G". Выпускался в двух основных подвариантах: бомбардировочном с остекленной носовой частью фюзеляжа и штурмовом - с металлическим носом, в котором ставилось восемь неподвижных 12,7-мм пулеметов. Длина фюзеляжа увеличена до 16,13 м, экипаж - шесть человек. Установлены более мощные двигатели R-2600-29 мощностью по 1700 л.с. (1268 кВт).
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
Регистрационный номер : N86427 [2] Amazing Andrea leads Brenda’s Boys in for the benefit of Henry Nield’s camera.
-
Aeroplane Monthly 1978-08 / H.Nield - Hanover Flight
A brace of Mitchells make a bombing run through a barrage of film-land flak. Note the open bomb doors.
-
Aeroplane Monthly 1991-06 / Personal album. Military
12th Group “Earthquakers”, B-25Hs and B-25Js heading for Japanese targets in Burma in 1944. Note that some of the aircraft are camouflaged while others are in natural-metal finish.
Другие самолёты на фотографии: North American B-25G/H / PBJ-1H - США - 1942
-
Мировая Авиация 102
345-я бомбардировочная группа 5-й ВА, вооруженная B-25, сражалась по всему Тихому океану - от Новой Гвинеи до Японских островов. В июле 1944 года группа получила наименование "Air Apaches", она специализировалась на нанесении штурмовых ударов с малых высот, в основном против японских кораблей и судов.
-
Aeroplane Monthly 1976-03 / S.Howe - The Confederate Air Force
B-25N Mitchell Shady Lady seen from above. It is flown by the Gulf Coast Wing.
-
Aeroplane Monthly 1976-03 / S.Howe - The Confederate Air Force
A bevy of bombers. Left to right, B-25 Mitchell, B-17 Flying Fortress, B-29 Superfortress and B-24 Liberator.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Boeing B-29 Superfortress - США - 1942Consolidated B-24H / B-24J Liberator - США - 1943
-
Мировая Авиация 65
19 августа 1945г.: эскортируемые самолетами B-25J и SB-17 из 345-й бомбардировочной группы, а также истребителями P-38, два самолета Mitsubishi G4M1 доставили японскую делегацию в Ие-Шима. Акт о капитуляции Японии подписан 2 сентября на борту "Миссури" в Токийском заливе.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Lockheed P-38 Lightning - США - 1939Mitsubishi G4M - Япония - 1939
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
P-40, B-25 and P-63 over San Francisco Bay.
Другие самолёты на фотографии: Bell P-63 Kingcobra - США - 1942Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
Arno Atoll, the crew’s first sighting of the Marshall Islands.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
The coast of Oahu on the flight to Majuro.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
Tail of the B-25 shortly before arrival at Hawaii.
-
Aeroplane Monthly 1982-11
Регистрационный номер : N9163H This photograph of North American B-25J 44-86747/N9163H was taken in August 1980.
-
Aeroplane Monthly 1981-10
Canadian warbird collector Jerry Janes flying his P-51D "Cottonmouth", N511C, with his B-25J Mitchell "The Death Watch" in the background. Photographed by MICHAEL O’LEARY.
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Авиация и Космонавтика 2004-10 / С.Михайлов - "Летающие легенды" в Монино
Не без основания можно сказать, что "Митчелл" стал "звездой" "Летающих легенд"
-
Авиация и Космонавтика 2004-10 / С.Михайлов - "Летающие легенды" в Монино
"Митчелл" заруливает на стоянку
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Отреставрированный B-25J демонстрируется в авиационном шоу в Америке, 1998 г.
-
Air Pictorial 1955-11 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : BD-822 A late-series Mitchell of the U.S.A.F. sporting a smart finish and prefix "O" (Obsolescent) on the fin, plus "buzz number" (BD822). This is a VB-25N-37-NC.
-
Air Pictorial 1957-02
Регистрационный номер : BD-864 Hitherto unpublished, a U.S.A.F./M.A.T.S.' TB-25N-30-NC pilot checkout trainer. Note the M.A.T.S. insigne in front of the fuselage "buzz number", BD-864 (U.S.A.F. serial O-48:6864) .
-
Air Pictorial 1957-08 / Air Pictorial's photo-review
PEGASUS RISING. A fine portrait by Major Gene Sommerich of a Pennsylvania Air National Guard North American Mitchell converted for radar observer training. Note the Pegasus insigne on the nose. O-430643 is a TB-25K-25-NA Mitchell, powered by two 1,700-h.p. Wright R-2600-29 radials giving a maximum speed of 292 m.p.h.
-
Авиация и Время 2003-01 / И.Сеидов - Ночные сражения в небе Кореи (2)
Несколько TB-25J использовались для радиоэлектронной разведки и наведения "Инвейдеров" на северокорейские РЛС
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
TB-25K - самолет для подготовки операторов РЛС
-
Air International 1993-03 / J.Scutts - Medium with the mostest - The B-25 Mitchell /Warbirds/ (2)
A post-war B-25J-25 in USAF markings with what appears to be a dorsal radar fairing, typical of the modifications applied to this type in its later years.
-
Air Enthusiast 1998-07 / ??? - Bendix and the B-25
Регистрационный номер : N69345 Also used by Bendix for test work was B-25J N69345 (previous 44-8835). From June 1946 it was with the Eclipse Pioneer Division of Bendix at Teterboro, New Jersey, testing the PB-20 automatic control system, as illustrated. ‘Three-Four-Fiver’ moved through two other Bendix divisions before being disposed of in 1972. Currently registered as N5672V, this B-25 is under restoration by Aero Trader at Chino, California.
-
Мировая Авиация 106
Регистрационный номер : N9170Z Транспортные самолеты. По окончании войны много ставших ненужными Mitchell продали через отдел реализации излишков компании "Reconstruction Finance Corporation". Некоторые использовались в качестве транспортных в геологоразведке. Изображенный на снимке B-25J разбился в 1963 году. Другие машины переделали в грузопассажирские - с шикарными салонами, звукоизоляцией и креслами, как у авиалайнеров.
-
Air Enthusiast 1998-07 / ??? - Bendix and the B-25
Регистрационный номер : N3184G At one time ‘Hap’ Arnold’s personal aircraft, Bendix took on VB-25J N3184G (ex 44-29945) in 1963 as a VIP transport and installed an airstair door, among other modifications. It was sold in 1968, moving on to Bolivia as CP-970 and was destroyed in a crash there in June 1976.
-
Air Pictorial 1956-11 / Photos by request
Регистрационный номер : N5126N A special 1950 B-25 trainer conversion (N5126N). Note window curtains and nose radome.
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Пассажирская модификация самолета B-25J генерала Эйзенхауэра. Февраль 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Начальник штаба ВВС генерал Арнольд около своего персонального "Митчелла"
-
Air Pictorial 1968-11
Регистрационный номер : N9089Z Mitchell N9089Z being repainted at Southend as HD368 of No. 98 Squadron, R.A.F.
-
АэроХобби 1994-01 / В.Романенко - Пражское мемориальное аэрошоу - 93 /Глазами очевидца/
Средний бомбардировщик North American B-25 Mitchell.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
Регистрационный номер : KJ641 One of the two wartime B-25Js, KJ641, fitted with underwing gas canisters while serving with the Chemical Warfare Unit.
-
Air Enthusiast 2007-07 / R.Clarke - Cloak and Dagger /World war two/
Mitchell III, of the type used by 226 Squadron for the Sussex flights.
-
Мировая Авиация 106
B-25J Mitchell (британское обозначение Mitchell Mk III) из 226-й эскадрильи. Британские ВВС должны были получить 316 машин этого варианта с усиленным вооружением в носовой части.
-
Aeroplane Monthly 1981-08
Регистрационный номер : HD372 [3] Formerly a test bed and executive aircraft owned by the Bendix Corporation, this B-25J Mitchell was acquired by the Canadian Warplane Heritage and restored to military configuration. MICHAEL O’LEARY’S photograph of HD372/C-GCWM was taken before the addition of eight nose guns and a top turret.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / S.Howe - A monument in the sky
Регистрационный номер : HD372 [3] The CWH Mitchell and Corsair in June 1983.
Другие самолёты на фотографии: Vought F4U Corsair - США - 1940
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / S.Howe - A monument in the sky
Регистрационный номер : HD372 [3] The CWH B-25 Mitchell peels away over Toronto Island Airport, followed by the Corsair, Mustang and Avenger photographic aircraft.
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944Vought F4U Corsair - США - 1940
-
Мировая Авиация 102
Регистрационный номер : A47-44 B-25J являлся самым массовым серийным вариантом Mitchell и строился с остекленной носовой частью фюзеляжа (на снимке) и с непрозрачной, в которой монтировалось восемь пулеметов. Экспортные варианты поставлялись в годы войны и после ее окончания в 16 стран. На снимке - B-25J-25 A47-44 австралийских ВВС над Брисбеном, июль 1945 года.
-
Мировая Авиация 55
Голландские B-25 Mitchell над островом Ява, несколько дней спустя после капитуляции Японии. Они сделали голландские ВВС в Ост-Индии мощной боевой силой.
-
Air International 1993-03 / J.Scutts - Medium with the mostest - The B-25 Mitchell /Warbirds/ (2)
North American's Kansas City plant was a major manufacturer of the Mitchell and some examples of its work are seen in this view including 43-28111, a J model destined for the Russians with earlier insignia, a B-25H-10 (43-4917) and a PBJ-1J in naval colours.
Другие самолёты на фотографии: North American B-25G/H / PBJ-1H - США - 1942
-
Мир Авиации 1993-03 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" /В строю советских ВВС/ (1)
B-25J, готовые для перегонки в СССР. Аэродром Лэдд Филд, Фербенкс, Аляска. Февраль 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2000-04 / В.Алексеенко - Советские ВВС накануне и в годы Великой Отечественной войны (3)
Бомбардировщик Норт-Америкэн B-25 "Митчелл" в составе ВВС РККА
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
Один B-25J-5 в послевоенные годы использовался для отработки парашютных систем
-
АС 1993-02 / Н.Попов - 4 гвардейский корпус дальнего действия в Великой Отечественной войне /За нашу советскую родину/
B-25J 198 гв. БАП (вероятно). После 1945г.
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
Бомбардировщик B-25J, предназначенный для Советского Союза, в стандартной окраске, которая наносилась в США
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
Бомбардировщики B-25J в строю советских ВВС
-
АС 1993-02 / В.Вахламов - Иван Павкин /Советские асы/
B-25J-10 командира 2-й эскадрильи 198-го БАП майора И.М.Павкина. Аэродром Мелец, Польша, весна 1945г.
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
Экипажи самолетов из состава Рославльской Краснознаменной ордена Богдана Хмельницкого дивизии
-
АС 1993-02 / Н.Попов - 4 гвардейский корпус дальнего действия в Великой Отечественной войне /За нашу советскую родину/
198-й гв. БАП. В кабине - летчик В.А.Пирожихин и штурман Н.К.Богданов.
-
Авиация и Космонавтика 2020-04 / А.Захаренко - Защитники неба Родины (1)
Личный состав 1-го звена 2-й эскадрильи 200-го ГБАП у самолета B-25. Бобруйск, 1948 г.
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
"Митчелл" из состава 341-го тбап 15-й гвардейской тяжелой бомбардировочной дивизии
-
Авиация и Космонавтика 2015-04 / Д.Пичугин - Авиабаза Белая
Заправка самолета B-25
-
Мир Авиации 2001-03 / С.Пазынич, С.Цветков - 47 ОГРАП. Действуя в интересах главных штабов
В 1944г. 2-я АЭ получила два B-25 Mitchell. Наравне с Ил-4 эти машины использовались для ночных разведывательных полетов. К 1947г. остался один "Митчелл", доживший до 1951г.
-
Авиация и Космонавтика 1999-10 / Е.Арсеньев - "Бурлаки" на "Волге"
Выпуск троса с конусом-приемником на B-25
-
Авиация и Время 1998-03 / П.Бутовски - Развитие советских средств дозаправки в воздухе /Авиасалон/
Як-25 идет на конус, буксируемый B-25J
Другие самолёты на фотографии: Яковлев Як-25 (первый) - Россия - 1947
-
Авиация и Космонавтика 1999-10 / Е.Арсеньев - "Бурлаки" на "Волге"
Стыковка Як-25 с буксировщиком B-25
Другие самолёты на фотографии: Яковлев Як-25 (первый) - Россия - 1947
-
Авиация и Космонавтика 2024-03 / О.Рязанцев - Последняя надежда пилота (2)
В-25, использовавшийся для испытаний отделяемой кабины самолёта «346»
Другие самолёты на фотографии: ЦАГИ 346 - Россия - 1948
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
B-25J-20, переоборудованный в летающую лабораторию для испытаний ТРД РД-10Ф
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
"Разоруженный" B-25 с гражданскими обозначениями
-
Авиация и Космонавтика 2009-02 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (5)
B-25J без вооружения, служивший для испытаний взлетных твердотопливных ускорителей СУ-1500 (типа 93-I ?). Аэродром ЛИИ, 1949г.
-
Aeroplane Monthly 1983-05
Регистрационный номер : C-GCWM The Canadian Warplane Heritage B-25J Mitchell C-GCWM
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
Mixed formation of 406 Squadron (‘XK-’ codes) B-25Js and 418 Squadron (‘HO-’ codes) B-25Ds.
Другие самолёты на фотографии: North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
AI model Mitchell of 2 AOS, Winnipeg. Note underwing identification, common only on training aircraft in the RCAF.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
Solid nose B-25J 5220 serving with Air Transport Command
-
Air Pictorial 1956-02 / Air Pictorial's photo-review
Modified B-25 Mitchell, R.C.A.F. crew trainer with revised nose.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
Регистрационный номер : BD-791 A TB-25K still in USAF markings shortly after delivery to 2 AOS. It became 5273.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
Postwar B-25Js were refitted with the same armament package as the earlier ’Ds in auxiliary service. ‘Gabriel Dumont’, 5267, at Winnipeg awaiting delivery to 406 Squadron.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
5248, one of the B-25Js remodelled for VIP duties with 412 Squadron.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Lyzun - Twenty Faithful Years. The B-25 in RCAF Service
Air Transport Command scheme on a TB-25M.
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (4)
Французские "митчеллы" после окончания боевых действий использовались для выполнения специальных операций
-
Мировая Авиация 106
Тайвань. Более 100 машин B-25C и D были поставлены чанкайшистам. После победы коммунистов в декабре 1948 года китайские националисты обосновались на острове Тайвань, прихватив с собой многие из своих Mitchell.
-
АвиаМастер 2000-06 / А.Демин - Пересев с "Ишаков" на "Мустанги". Китайская авиация в войне с Японией, 1940-1945гг /Неизвестная война/
Экипаж китайского "Митчелла" на фоне своего самолета. Стволы пулеметов на бомбардировщике с целью предохранения от коррозии во влажном китайском климате приходилось обматывать промасленным брезентом.
-
АвиаМастер 2001-02 / А.Демин - Бой с тенью. Авиация гражданской войны в Китае 1945-1950гг. /Неизвестная война/
Экипаж гоминдановского "Митчелла" у своего самолета, 1948г.
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (4)
B-25J - трофей НОАК. 1949г.
-
АвиаМастер 2003-03 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Небесные войны Индонезии /Горячая точка/ (2)
Индонезийский "Митчелл" - ветеран боев на Суматре, а ныне - экспонат национального авиамузея.
-
Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise
Servicing and re-arming an AURI B-25J ‘strafer’ between missions.
-
Мировая Авиация 106
Индонезия. С 1946 года 18-я эскадрилья ВВС Голландской Ост-Индии на самолетах B-25J наносила удары по борцам за независимость Индонезии. Бои шли до июля 1949 года. 27 декабря 1949 года была провозглашена Республика Индонезия, и 18-ю эскадрилью расформировали, а ее B-25 передали индонезийским ВВС.
-
Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise
A B-25J of 1 Skadron over Sumatra in typical mid/late 1950s markings
-
Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise
Two of AURI B-25Js - one unidentified ‘strafer’ and ‘bomber’ M-459 - at Maumere during the operations against Manado in May 1958.
-
Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise
The sole AURI B-25 pilot James Ismail fourth from left with 1 Skadron members during the first AURI operations against a Sulawesi rebellion, the Kahar-Muzakar uprising in 1950.
-
Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise
The 1 Skadron badge, with an orange or red deer on a black ‘1’, commemorated the lean times in the early post-independence years when the squadron officers hunted deer to feed their crews.
-
Air Enthusiast 2003-05 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (1)
Photos of Mexico's trio of B-25Js are extremely rare. This view of BM 3503, the final example, is believed to represent the definitive markings used by the FAM.
-
Air Enthusiast 2003-05 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (1)
Регистрационный номер : BMM-3501 FAM B-25J BMM-3501 at Guatemala City's La Aurora airfield, 1946 or 1947. Note rocket rail stubs under the starboard wing.
-
Air Enthusiast 2003-05 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (1)
Регистрационный номер : XB-DAD TB-25N XB-DAD appearing to be essentially stock. Nothing further is known about the use or fate of this aircraft.
-
Air Enthusiast 2003-07 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (2)
Twin ADF 'bullets' on the upper mid fuselage, as on 5064 'O Coyote' in 1966, indicated conversion to fast transport or reconnaissance configuration by the FAB.
-
Air Enthusiast 2003-07 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (2)
Although still officially designated as a B-25J on the fin, 5065 - as this 1960s photo shows - had all armament removed. Note that the Brazilian colours appear on both inner and outer surfaces of the rudder on an otherwise natural metal airframe.
-
Air Enthusiast 2003-07 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (2)
B-25J ВВС Бразилии
Although stripped of gun armament, 5070 was still a functioning bomber with the 1 Esquadrao/10 Grupo de Aviacao and was wearing the distinctive shade of Brazilian green on the upper surfaces and light grey undersides. -
Air Enthusiast 2003-07 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (2)
CB-25J 5127, a dedicated VIP transports, seen in the 1960s.
-
Мировая Авиация 106
Бразилия. Бразильские ВВС были единственными в Латинской Америке, получившими B-25 в рамках военной помощи (MAP). С 1946 года было поставлено еще минимум 64 B-25. В 1970 году самолеты этого типа списали.
-
Air Enthusiast 2003-07 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (2)
Регистрационный номер : FAB-5133 FAB 5133 in service with the 1/10 GAv bearing the distinctive dark green camouflage and lower grey surfaces adopted by this unit.
-
Air Enthusiast 2003-07 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (2)
B-25J 5138 at Campo de Marte near Sao Paulo in 1950.
-
Air Enthusiast 1994-12 / R.Neto - Brazil - 1, U-199 - 0
Ground crew pose with FAB PBY-5A ‘14’, immediately after the war in one of the Rio air bases. P-47 Thunderbolt and B-25 Mitchell in the background. This was one of the 15 received in 1944 from the US Navy.
Другие самолёты на фотографии: Consolidated PBY Catalina - США - 1935Republic P-47D-25 / P-47N Thunderbolt - США - 1943
-
Aviation Historian 3 / R.Lezon - El Relampago en Argentina
Acquired by Servicios Aereos Albarenque of Argentina in June 1960, this North American TB-25J was originally built as B-25J serial 44-31498 and was registered LV-GJX in Albarenque service. Its career was comparatively short, however, and it was derelict at Ezeiza by 1964 and finally broken up in March 1968.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
'2-A-40', was one of the 16 acquired in 1949 and 1950, and represents the 'like new' colours in which the aircraft were initially delivered from TEMCO in Texas.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Регистрационный номер : LV-GXH Argentine civil B-25 LV-GXH last served with the USAF as a TB-25N.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
Although of marginal quality, this spectacular photo reveals a variety of historical information. The three B-25Js are believed to be the first Mitchell's acquired by the FAV, a contention supported by the fact that they bear roundels under both wings without the distinctive Venezuelan coloured wings added later. This is an actual photo, not a composite, and the P-47D is making a very low pass over the FAV's solitary Lockheed 12A recon aircraft.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed Electra Junior 12 - США - 1936Republic P-47 Thunderbolt - США - 1941
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
Originally delivered in 1949-1950, '6-A-40' was later overhauled once again by the L B Smith Aircraft Corp in Miami, Florida, where it was captured on film. Note that by this time, the operating unit insignia had been added under the pilot's window and all guns (including the waist guns, unusual for a Latin American B-25J) were in place by 1957 photo.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
Three ex-RCAF B-25Js, including '14-A-40' and '12-A-40', reflect the abbreviated overhaul performed by L B Smith Corporation when delivered in the late 1950s and the replacement of the dorsal turret by a small observation dome on these aircraft, as well as extensive modifications to the glazed noses.
-
Air Pictorial 1957-02
Armed variant of the final production B-25J, sporting the insignie of the Air Forces of the United States of Venezuela.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
Yet another variation on the theme, Venezuelan B-25J '4-B-40', was in February 1956, does not have the serial code on the vertical fin and the dorsal turret appears still intact but without guns.
-
Мировая Авиация 106
Венесуэла. ВВС Венесуэлы получили четырнадцать B-25J в 1947-1949 годах. В 1952 году в США закупили еще десять B-25J, а в 1953 году - девять Mitchell, списанных из канадских ВВС. По крайней мере, один B-25H поступил в 1955 году, еще пять Mitchell были поставлены к 1957 году и поступили в 3-ю, 7-ю и 40-ю бомбардировочные эскадрильи. Последние самолеты списали в 1971 году.
Unarmed variant of the final production B-25J, sporting the insignie of the Air Forces of the United States of Venezuela. The photo shows the hitherto unpublished, revised fuselage insigne which has additional two-colour bars - each side of the red, blue and yellow roundel.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Регистрационный номер : FAB-541 Taken shortly after delivery in November 1973, Bolivian B-25J FAB-541, freshly arrived from refurbishment in Venezuela, clearly shows the gun packs on the fuselage sides, but is missing the upper dorsal turret.
-
Мировая Авиация 106
Регистрационный номер : CP-808 [2] Боливия. После войны B-25 были приняты на вооружение ВВС нескольких стран Латинской Америки. В 1947 году тринадцать B-25 были поставлены ВВС Боливии по программе MAP. На фотографии - модифицированные B-25J, принадлежавшие авиакомпании "Bolivian Airways" после 1963 года.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Although of poor quality, photos of Chilean B-25Js are rare. FAC 803, bearing the early, rather utilitarian colours worn shortly after delivery.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Two of Cuba's B-25Js (FAEC 303 centre) lined up in front of the distinctive headquarters building at Campo Columbia near Havana, Cuba, in the 1950s.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Rare view, prior to 1954, of three of the six-strong Cuban B-25 force - 303, 304 and 305 - all B-25Js, complete with tail guns in place.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Регистрационный номер : FAP-461 The earliest known photo of a Peruvian B-25J, apparently FAP-461.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
A number of the Uruguayan B-25s carried special insignia, nicknames and nose-art by the early 1960, including serial 156 which was named 'Charrua'.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Регистрационный номер : G3-157 Earliest known view of a Uruguayan B-25J, G3-157 still on show at Grand Central Air Terminal in California on April 17, 1950, during the final stages of its overhaul before delivery in May.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Virtually the entire Uruguayan light bomber force at an open day at Carrasco airport near Montevideo in 1961 or 1962. Visible are serials 162, 158, 156, 164 and two others.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
Rare in-flight view of serial 162, one of the former Cuban B-25Js received under 'MAP Redistribution' by the FAU in January 1958.
-
Air Pictorial 1957-09
Prestwick, is the camera-ship used during the air sequences in many famous aviation films.
-
Air Pictorial 1956-11 / Photos by request
A U.S.S.A.F. Wright Field, Dayton, experimental radar vehicle, in this case a stripped-down B-25J-32-NT (44-30646).
-
Мировая Авиация 106
Регистрационный номер : N1042B [6] Самолеты-кинозвезды. Часть B-25 Mitchell все еще ограниченно используются для киносъемок. Они участвовали в съемках разных фильмов. В ходе съемок кинокамеры устанавливали на местах бортстрелков. Дольше всех продержался самолет с кодом N1042B, ранее принадлежавший организации "Tallmantz".
-
Мировая Авиация 101
Регистрационный номер : N1042B [6] Дольше всех из оснащенных киноаппаратурой B-25 эксплуатировался N1042B организации "Tallmantz" - в течение 23 лет, но в 1989 году его передали компании "Aces High". В 1972 году самолет, оборудованный панорамной камерой, посетил Великобританию для участия в съемках фильма студии Диснея. На большинстве других Mitchell кинокамеры монтировались в носовой части фюзеляжа или на хвостовой турели. Эти самолеты использовались на съемках фильмов "Catch-22" и "Memphis Belle".
The North American B-25 Mitchell made an excellent and versatile camera aircraft. A replica of Mantz’s Smasher will play an important part in the making of the film about his life. -
Aeroplane Monthly 1988-07 / C.Burkett - The 1988 Fighter meet
Регистрационный номер : N1042B [6] As this season’s first major UK airshow, the Fighter Meet attracted a splendid selection of newcomers to the British warbird scene - as well as plenty of old favourites. One of the new arrivals is Aces High’s camera-ship B-25 Mitchell, N1042B/44-30823, seen in this picture in a formation flypast with Hans Ditters’ Hispano Buchon D-FEHD and Ray Hanna’s Spitfire IX MH434. All three have been filming Piece of cake - the B-25 in particular being no stranger to film work, as it was operated for many years by Tallmantz Aviation in the USA.
Другие самолёты на фотографии: Hispano HA-1109/HA-1112 Buchon - Испания - 1945Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / ??? - Memphis Belle preview
Регистрационный номер : N1042B [6] B-17G N3703G, painted as 41-24485 Memphis Belle, formates with Aces High B-25 Mitchell camera aircraft N1042B Dolly.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / C.Burkett - A slice of the action
Регистрационный номер : N1042B [6] The B-25 during filming at Little Rissington.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / C.Burkett - A slice of the action
Регистрационный номер : N1042B [6] The rear camera installation in Aces High’s North American B-25 Mitchell N1042B. The tailcone has been removed to give the camera an unrestricted view aft - ideal for tailchasing sequences.
-
Air Pictorial 1955-12 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : N1203 [2] Reported sightings of N1203, Paul Mantz's special Cinerama conversion B-25 Mitchell, over various parts of the U.K. are confirmed by these photographs which show the revised nose.
-
Air Pictorial 1955-12 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : N1203 [2] The picture draws attention to the map of the world and the border of flags indicating the countries visited by the Mitchell.
-
Авиация и Время 2006-02 / А.Заблотский, А.Сальников - Небесные пожарные
Бомбардировщик B-25, ставший самолетом-танкером
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
The B-25’s cockpit with additional radio and navigational equipment in the central panel.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
The message on the cockpit entry door.
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
Кабина бомбардира самолета B-25J (начиная с модификации J-20) с одним подвижным и двумя неподвижными пулеметами
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
Bomb aimer's view of the USAF base on Johnson Island.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / P.Anderson - Mitchell across the Pacific
The rear fuselage looking aft.
-
Мир Авиации 1994-01 / А.Аквилянов - "Митчелл" в СССР /В строю советских ВВС/
Ремонт B-25J в полевых условиях после аварийной посадки.
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (4)
Этот "митчелл" вернулся с боевого вылета без кормовой стрелковой точки
-
Air Enthusiast 2003-05 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (1)
Регистрационный номер : XB-GAR [2] Apparently built as a B-25J, XB-GAR is another mysterious Mexican civil-registered Mitchell, shown here in its first known Mexican colour scheme.
-
Air Enthusiast 2003-05 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (1)
Регистрационный номер : XB-GAR [2] XB-GAR again, this time in a snazzy colour scheme, and after having rather extensive damage to the faired-over nose glazing.
-
Air Enthusiast 2003-07 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (2)
5135 being contemplated by hard-pressed maintenance personnel following an apparent belly landing.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (3)
Like most air arms, Venezuela also had an aircraft 'boneyard' where retired machines went to die. Two otherwise anonymous B-25Js await an uncertain future in 1990.
-
Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise
AURI B-25 M-423 after its landing accident at Liang airfield on May 15. It was heavily camouflaged to protect it from AUREV air attacks.
-
Air Enthusiast 1999-07 / L.Hellstrom - Air War in Paradise
During the continued AURI operations against PERMESTA, B-25J number M-433 had to make an emergency landing at Manado after being hit by anti-aircraft fire.
-
Aeroplane Monthly 1983-01 / P.Jarrett - Grapevine
Yet another strange car park occupant at the Royal Air Force Museum, Hendon, was Doug Arnold's B-25 Mitchell Magnificent Miriam.
-
Air Enthusiast 2003-11 / D.Hagedorn - Latin Mitchells (4)
A rare document showing the placement of the Peruvan serial and national insignia on B-25s.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The North American B-25J Mitchell Bomber.
-
Авиация и Космонавтика 2008-12 / В.Котельников - Норт Америкэн B-25 "Митчелл" (3)
B-25J, B-25J (вариант) с дополнительными бортовыми пулеметами, штурмовой вариант B-25J
Тип фотографий
- Все фото (256)
- Боковые проекции (14)
- Цветные фото (49)
- Ч/б фото (175)
- Кабина (5)
- Обломки (9)
- Схемы (4)