RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1928

Двухместный самолет большой дальности

Fairey Long-Range Monoplane

В межвоенный период огромную популярность получили разного рода авиационные рекорды. Рекорды в немалой степени стимулировали развитие авиации - достаточно вспомнить гонки на Кубок Шнейдера с их влиянием на развитие скоростных качеств самолетов. Не намного престижнее рекорда скорости считался рекорд дальности, для установления которого самолеты проектировались специально или же радикально модернизировались. К первым относится Fairey Long-Range Monoplane, два таких самолета построили по спецификации 33/27. Продувки показали, что наибольшие шансы побить рекорд дальности полета имеет высокоплан с крылом консольного типа. Первый рекордный моноплан поднялся в воздух 14 ноября 1928 года, имея один W-образный мотор Napier Lion XIA мощностью 570 л. с. Спецификация оговаривала дальность полета в 8045 км, на момент первого полета моноплана мировой рекорд дальности составлял 7187 км (установлен на Savoia S.64).

   Масса проблем с силовой установкой самолета заставила перенести 24-часовой перелет в Каир на март 1929 года, больше чем на три месяца. Изначально предполагалось попытаться установить рекорд на маршруте Крануэлл - Кейптаун, но когда к апрелю 1929 года все задержки удалось устранить, над Южной Африкой установилась плохая погода. Тогда был проложен новый маршрут до Бангалора в южной Индии. Из-за дефектов и отказов до и во время полета перелет пришлось завершить в Карачи. Расстояние в 6647 км самолет прошел за 50 ч 37 мин. Хотя топлива на установление рекорда дальности не хватило, впервые был выполнен беспосадочный перелет из Англии в Британскую Индию. В декабре 1929 года Monoplane вылетел из Крануэлла в Кейптаун с задачей улучшить рекорд дальности (7905 км), установленный на Breguet Bre.19 в перелете Париж - Маньчжурия. Полет Monoplane завершился катастрофой - самолет врезался в гору в районе Туниса, оба летчика погибли.
   Опыт постройки и эксплуатации первого самолета был учтен в пересмотренной спецификации 14/30, выданной на постройку второй машины. Long-Range Monoplane II выполнил первый полет 30 июня 1931 года, а месяц спустя его передали британским ВВС. На второй машине установили автопилот и самое совершенное по тому времени приборное оборудование. По возвращению из пробного рейса в Египет машина получила на посадке незначительные повреждения, которые оперативно устранили. 6 февраля 1933 года Monoplane II взлетел из Крануэлла и пролетел за 57 ч 25 мин расстояние в 8707 км, приземлившись в Уолфиш-Бей, Юго-Западная Африка (ныне Намибия). Новый мировой рекорд дальности полета был установлен (расстояние по дуге большого круга составило 8595 км).
   Рекорд продержался всего три месяца - Bleriot-Zappata 110 пролетел из Нью-Йорка в Сирию по дуге большого круга 9104 км. В 1934 году предполагалось установить на Monoplane дизель Junkers, что позволило бы увеличить в теории дальность полета до 13 358 км, однако этот план в жизнь претворен не был.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Fairey Long-Range Monoplane

   Тип: двухместный самолет большой дальности
   Силовая установка: один W-образный ПД Napier Lion IXA мощностью 570 л. с. (425 кВт)
   Летные характеристики: крейсерская скорость 177 км/ч; дальность 8932 км
   Масса: максимальная взлетная 7938 кг
   Размеры: размах крыла 24,99 м; длина 14,78 м; высота 3,66 м; площадь крыла 78,97 м2

Показать полностью

Описание:

  • Fairey Long-Range Monoplane
  • Flight, January 1929
    THE FAIREY LONG-RANGE MONOPLANE
  • Flight, October 1931
    The Fairey (Napier) Long Range Monoplane
  • Flight 1929-10 / Flight

    A CHALLENGER FOR THE WORLD'S DISTANCE RECORD: The Fairey Long-Range Monoplane, with Napier, "Lion" engine which, crewed by Sqdn.-Ldr. Jones-Williams and Flight-Lieut. Jenkins, flew from London to Karachi non-stop in 50 hrs. 37 mins., a distance of 3,950 miles. The machine is to be used again on an attempt to beat the record recently established by the French aviator Costes.

  • Flight 1929-01 / Flight

    THE BRITISH ATTEMPT TO BEAT THE WORLD'S DISTANCE RECORD: Three views of the Fairey Monoplane, with Napier "Lion" engine.

  • Flight 1929-05 / Flight Advertisements

    The photograph shows the Fairey long range Monoplane (Napier Engine) which left Cranwell at 10.37 a.m. on April 24th and landed at Karachi at 1.15 p.m. on April 26th, thus completing a non-stop flight of 4,130 miles in 50 hours 38 mins. The pilots of the machine for this flight were Squadron Leader A. G. Jones-Williams and Flight Lieutenant N. H. Jenkins. This machine was specially built by the Fairey Aviation Co. for the Air Ministry.

  • Flight 1929-01 / Flight

    THE FAIREY LONG-DISTANCE MONOPLANE: The only place in the whole machine where members meet at a fairly small angle is near the wheel, shown on the left. The careful streamlining of the tail can be seen on the right. Note the "canoe stern." The tail plane can be trimmed, and is itself balanced so as to facilitate trimming.

  • Flight 1929-01 / Flight

    An important item: The Napier "Lion" is extremely neatly cowled, as this view of the "nose" shows. Note also how windscreen merges into the top surface.

  • Flight 1929-05 / Flight

    Fairey monoplane, fitted with Napier "Lion" engine, which flew to India non-stop from Cranwell, in 50 hrs. 48 mins., and only failed to beat the world's record for long distance through strong persistent headwinds. A Fairey metal airscrew was used.

  • Flight 1929-07 / Flight

    FAIREY LONG-DISTANCE MONOPLANE (Napier "Lion")

  • Flight 1929-05 / Flight Advertisements

    THE chassis members, the engine-carrying nose, and other of the vital tubular parts of the Fairey Long Range Monoplane (Napier Engine), are made from A and P Tubes, and the wonderful achievement of this machine adds another to the long list of A and P-assisted air records

  • Aeroplane Monthly 1982-02 / T.Heffernan - Cranwell to Karachi non-stop

    View of the first long-range Monoplane, J9479, illustrating well the wide chord wings which had an aspect ratio of 7 1/2.

  • Flight 1929-03 / Flight

    WHITHER AWAY? Photograph of the Napier-engined Fairey long-distance monoplane on a test flight. This machine is to be sent on a flight to beat the existing world's record. No destination has yet been given.

  • Flight 1929-06 / Flight

    Flying over Cranwell Aerodrome, the scene of successful start for India.

  • Flight 1929-04 / Flight

    ENGLAND - ? The Fairey (Napier "Lion") monoplane in which Sq.-Ldr. A. G. Jones-Williams and Flt.-Lieut. M. H. Jenkins set out from Cranwell, at 10.37 a.m., on April 24 in an attempt to fly over 5,000 miles non-stop towards India.

  • Flight 1929-12 / Flight

    The Fairey (Napier) Monoplane in which Squadron-Leader Jones Williams and Flight-Lieut. Jenkins are attempting to fly non-stop from Cranwell to Capetown.

  • Aeroplane Monthly 1982-02 / T.Heffernan - Cranwell to Karachi non-stop

    View of the first long-range Monoplane, J9479, illustrating well the wide chord wings which had an aspect ratio of 7 1/2.

  • Flight 1929-06 / Flight

    Cranwell Officers, Cadets and Aircraftsmen welcome the return of the Fairey monoplane (Napier) from India, on June 15. The monoplane is seen making its punctual landing, after flying the last stage from Le Bourget, and taxi-ing in.

  • Aeroplane Monthly 1982-02 / T.Heffernan - Cranwell to Karachi non-stop

    The Fairey long-range Monoplane J9479 on its return to Cranwell on June 15, 1929 after its flight to India. The return from Karachi was made in easy stages and took a month.

  • Мировая Авиация 82

    Беспосадочный полет в Индию. 24-26 апреля 1929г.: первый беспосадочный перелет из Британии в Индию совершил скуадрон-лидер А. Г. Джоунз-Уильям и флайт-лейтенант Н.Х. Дженкинз на самолете Fairey Long-Range Monoplane. Перелет дальностью 6647 км из Кренвилла, Линкольншир, (в сопровождении летающей лодки Southampton II из Феликстоу до берегов Голландии) в Карачи, Британская Индия, был совершен за 50 часов 37 минут. Этот самолет изображен по прилете в Карачи. Сначала планировалось лететь в Бангалор, но сильные встречные ветры вынудили сесть преждевременно.

  • Flight 1929-07 / Flight

    The Fairey Stand is one of the most impressive individual exhibits at the Show. Note the long-distance monoplane mounted on the roof of the office.

  • Flight 1929-01 / Flight

    THE CREW: On the right - Squadron-Leader Arthur G. Jones-Williams, M.C., CO. of No. 23 (Fighter) Squadron, and Flight-Lieut. Eric V. Major, of No. 2, Flying Training School, Digby, who will fly the Fairey monoplane in the forthcoming attempts to beat world's records.

  • Aeroplane Monthly 1989-05 / F.Hislop - Memories (1)

    Fairey Long-range Monoplane II K1991 photographed at RAE Farnborough on May 2, 1933.

  • Мировая Авиация 125

    Как завершил свою карьеру Long-Range Monoplane II не известно. На колесах основных опор шасси самолета установлены обтекатели.
    Fairey Long Range Monoplane (6-8 February 1933).

  • Flight 1932-02 / Flight

    The Fairey (Napier) Long-Range Monoplane taxying at Cranwell before the Flight to Egypt.

  • Мировая Авиация 124

    Борьба за рекорды. Дальние перелеты всегда были вопросом престижа, особенно в предвоенный период. Многие страны стремились стать обладателями рекорда дальности. У большинства рекордных самолетов чрезвычайно большая дальность полета достигалась, главным образом, благодаря огромным запасам топлива и, в некоторой степени, аэродинамической чистоте. Типичными такими машинами были советский АНТ-25, британский моноплан Fairey (фото) и французский биплан Breguet 19.

  • Flight 1931-07 / Flight

    THE FAIREY LONG-RANGE MONOPLANE: The new machine is now completed and has been flying. Like the first machine, it is fitted with a Napier "Lion" engine. Refinements have been added to this second machine, such as the spats over the undercarriage wheels. The centre photograph indicates how "clean" the new machine is.

  • Мировая Авиация 9

    6-8 февраля 1933г.: пилоты О. Р. Гэйфорд и Дж. И. Николеттс выполнили первый беспосадочный перелет из Англии в Южную Африку на моноплане Fairey Long-Range Monoplane Mk II K1991, взлетев с авиабазы Королевских ВВС Крэнуэлл [Линкольншир) и приземлившись в Узлвисбзй (Намибия). Два летчика установили новый мировой рекорд дальности полета, пролетев 8544 км за 57 часа 25 минут.

  • Flight 1932-02 / Flight

    READY FOR THE "LONG HOP": An impression of the Fairey (Napier) long-range monoplane as Dore might have recorded it had he been Flight Staff Photographer, weather conditions are favourable a start for the 6,000-mile non-stop flight to the Cape will be made at dawn to-day.

  • Flight 1937-05 / Flight

    The Fairey monoplane flew non-stop from Cranwell to Walvis Bay in 1933.

  • Flight 1931-10 / Flight

    The Fairey (Napier) Long Range Monoplane flying at Cranwell recently.

  • Flight 1931-10 / Flight

    The rudder of this year's Fairey (Napier) Monoplane has a new design of balance but the whole tail retains its extremely clean appearance.

  • Flight 1931-10 / Flight

    Mr.F. Rowarth explaining the details of the tailplane to a friend. The mass of calculations he has made for the flight appears to have furrowed his brow somewhat.

  • Flight 1929-07 / Flight

    Fairey Long Range Monoplane Napier "Lion" Engine

  • Фотографии