Поиск по сайту:
Варианты
- McDonnell Douglas - F-4 Phantom II - 1958 - США
- McDonnell Douglas - F-4J / F-4S Phantom II - 1964 - США
- McDonnell Douglas - Phantom FG.Mk I / FGR.Mk II - 1964 - США
- McDonnell Douglas - RF-4 Phantom II - 1964 - США
- McDonnell Douglas - F-4E / F-4F Phantom II - 1965 - США
- McDonnell Douglas - F-4G Wild Weasel V - 1975 - США
McDonnell F4H/ McDonnell Douglas F-4 Phantom II
<...>
Самой амбициозной программой закупки Phantom из зарубежных заказчиков может похвастаться Великобритания. Командование авиации британских ВМС даже рассматривало возможность базирования самолетов Phantom на небольших авианосцах Королевского флота - в качестве более приемлемой силовой установки в этом случае рассматривался двигатель Roll-Royce Spey, имевший большую, чем у J79, взлетную тягу и ряд других отличий.
Проектные работы, которые необходимо было выполнить для интеграции новой силовой установки, требовали существенных средств и времени - хотя "McDonnell Douglas" на тот момент уже изучала возможность оснащения F-4 двигателем Spey в рамках тендера ВВС США по программе TFX. Кроме того, необходимо было установить на самолет много британских систем и удлинить стойку носовой опоры шасси.
Получившийся в итоге прототип YF-4K был облетан 27 июня 1966 года, а за двумя опытными YF-4K последовали 50 серийных F-4K Phantom FG.Mk 1. Но к тому моменту, как самолеты были готовы к полноценной службе, у британского флота остался только один "нормальный" авианосец, а потому половина из заказанных самолетов была поставлена британским ВВС.
Сами британские ВВС тоже выбрали себе в качестве нового истребителя именно Phantom. Несмотря на то, что командование ВВС намеревалось получить самолеты с двигателями J79, британское правительство настояло на том, чтобы заказ был размещен на модификацию F-4K (изменение коснулось носовой опоры шасси - стойке вернули прежнюю длину). Были построены два опытных YF-4M, первый из которых поднялся в воздух 17 февраля 1967 года, а серийная постройка F-4M Phantom FGR.Mk 2 включала заказ на 116 самолетов. Первоначально британские Phantom использовались в качестве ударных, но затем были переориентированы на решение задач ПВО, а в 1992 году были полностью заменены на Tornado F.Mk 3.
<...>
Варианты
F-4K Phantom FG.Mk 1: модифицированный вариант F-4J для британских ВМС, оснащенный двигателями Rolls-Royce Spey RB.16825R Mk 202/203 с форсажной камерой и тягой на форсированном режиме по 91,23 кН; за двумя прототипами, получившими обозначение YF-4K, последовали 50 серийных самолетов
F-4M Phantom FGR.Mk 2: вариант F-4K, поступивший в британские ВВС; аналогичная силовая установка, но с некоторыми отличиями от F-4K, сохранили возможность применения ракет Sky Flash и подвесного вооружения; построены два прототипа YF-4M и 116 серийных самолетов
- Описание
Фотографии
-
Авиация и Космонавтика 2001-07 / М.Никольский - Развитие авиации корабельного базирования после Второй мировой войны
"Фантом" FGR.1 из 892-й эскадрильи
-
Air Pictorial 1968-11 / ??? - Farnborough Report
With shock waves visible behind its Speys, McDonnell Douglas F-4K Phantom FGA XT859, second production aircraft, caught just before blast-off
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / M.Oakey - Grapevine
The Royal Navy's oldest Phantom, XT596 flew into Yeovilton on January 19, 1988 to join the Fleet Air Arm Museum's collection. It was welcomed by the museum's new director, Capt W. J. Flindell RN (Retd), a former FAA observer who retired as Chief of Staff to Flag Officer Naval Air Command.
-
Air Pictorial 1977-09 / E.Rees - Phantom Flight
No. 892 Squadron Phantom FGR1 XT868 with special Jubilee nose markings at Yeovilton
-
Air Pictorial 1977-09 / E.Rees - Phantom Flight
The author - all kitted out but with nowhere to go - stands by his grounded Phantom at Yeovilton on 28th June 1977
-
Air Pictorial 1968-11 / J.Rawlings - Navy Days at Farnborough
Phantom's lair at Yeovilton. Five FG.1s of No. 700P Squadron, serialled XT860 to XT864 inclusive
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / B.Vaughton - Buccaneering with the Navy
HMS Ark Royal in 1971, equipped with Buccaneers and Phantoms.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958
-
Air International 1978-12 / ??? - The five grand fighter... McDonnel's Masterpiece (2)
Первым местом службы Уорда была 892-я эскадрилья, где он летал на Phantom FG.Mk 1. После кратковременной штабной работы он в 1974 году перешел служить на авианосец "Арк Роял" старшим летчиком, имея квалификацию инструктора воздушного боя на Phantom.
A Phantom FG Mk 1 of No 892 Squadron on the port catapult of the USS Saratoga during an exchange visit, clearly showing the double-extensible nose wheel leg. -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
McDonnell Douglas F-4K Phantom II prototype.
-
Мировая Авиация 31
Кроме США, единственной страной эксплуатировавшей Phantom с авианосцев, была Великобритания, в составе ВМС которой была одна "боевая", 892-я авиаэскадрилья, имевшая Phantom FG.Mk 1 (F-4K) и базировавшаяся на авианосце "Арк Ройял", а также 767-я учебная авиаэскадрилья (авиабаза Йеовилтон). При этом британские истребители заметно отличались от своих американских собратьев. Так, намного меньший размер британских авианосцев стал одной из причин, из-за которой F-4K оснастили двигателями Rolls-Royce Spey. Они имели большую тягу, но требовали и большего расхода воздуха, что привело к увеличению размера воздухозаборников. Систему управления пограничным слоем сохранили, а вот носовую опору шасси удлинили для облегчения взлета. Подобно F-4 из состава британских ВВС, флотские машины получили приемник системы предупреждения об облучении Marconi ARI 18228, установленный в продолговатом обтекателе на вершине киля.
-
Aviation Historian 20 / R.Riding - Three deadly minutes
Directly preceding the Atlantic in the display order was Royal Navy McDonnell Douglas Phantom FG.1 XT859 of Yeovilton-based No 700P Sqn, whose CO, Cdr Anthony Pearson, was at the controls, with Lt-Cdr Davis in the rear seat. As the Phantom touched down, Saint-M’Leux prepared to begin the Atlantic’s 5min display routine.
-
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
British F-4K on its initial test flight from Lambert Field.
-
Air Pictorial 1968-11 / J.Rawlings - Navy Days at Farnborough
"Follow that Phantom!" XT864 of 700P on short finals to Yeovilton. Slab tail plane has an inverted Handley Page slot
-
Мировая Авиация 88
29 апреля 1968г.: первые три истребителя-бомбардировщика F-4K Phantom FG.Mk 1 прибыли на ВМБ Йовилтон в эскадрилью № 700P авиации британского флота.
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
Royal Navy Phantom F-4K from Yeovilton.
-
Мировая Авиация 180
Подготовку экипажей для морской авиации и первоначально для 43-й эскадрильи RAF осуществляла 767-я эскадрилья ВМС. Она была сформирована в Йовилтоне, Сомерсет, на базе ядра эскадрильи 700P - подразделения ускоренных летных испытаний (Intensive Flight Trials Unit, IFTU). Часть была расформирована в 1972 году, но ее персонал 1 сентября 1972 года был переведен в подразделение переподготовки PPOCU (Phantom Post-Operational Conversion Unit) на базе Леучарс.
-
Мировая Авиация 249
Ту-126 отслеживает действия британских ВМС во время учений, а его в свою очередь сопровождает истребитель Phantom FG.Mk 1 из 892-й эскадрильи, приписанной к авианосцу «Арк Ройял». Фотография сделана, вероятно, в начале 1970-х годов.
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-126 - Россия - 1962
-
Aeroplane Monthly 1978-12 / News Spotlight
A Phantom of 892 Naval Air Squadron, flying fwm HMS Ark Royal, shadows a Tupolev Bear D of the Soviet Naval Air Force during the prelude to exercise Northern Wedding in September 1978.
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95РЦ - Россия - 1965
-
Air Pictorial 1977-10 / M.Allward - Tupolev Tu-95 "Bear" /Design Profile/
A Phantom FG.1 of No.892 Squadron, operating from H.M.S. "Ark Royal", intercepts a "Bear-D" during exercise "Ocean Safari" in November 1975. Note the MAD sting protruding from the tail of the "Bear"
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95РЦ - Россия - 1965
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
Royal Navy Phantom F-4Ks of 767 Squadron from RNAS Yeovilton.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / News Spotlight
Two Phantoms of 892 Squadron and a Buccaneer of 809, all from HMS Ark Royal, in formation with a trio of A-7 Corsairs and a Skyhawk of the US Navy, during the carrier’s visit to Mayport, USA, in April 1976.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958McDonnell Douglas A-4 Skyhawk - США - 1954Vought A-7 Corsair II - США - 1965
-
Aeroplane Monthly 1976-12 / News Spotlight
Другие самолёты на фотографии: Grumman A-6 Intruder - США - 1960McDonnell Douglas F-4J / F-4S Phantom II - США - 1964
-
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
F-4K of the Royal Navy.
-
Air Pictorial 1969-06
McDonnell Douglas Phantom - Spey
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
A Phantom F-4K of the Royal Navy in landing configuration, with flaps and slats down and the double-stroke nosewheel leg in evidence.
-
Aeroplane Monthly 1984-10
McDonnell-Douglas Phantom FGR.2 XV480 of No 92 Squadron, based at RAF Wildenrath, West Germany. BARRY ELLSON/RAF GERMANY PR
-
Air Pictorial 1968-11
XT891, one of the first McDonnell Douglas F-4M Phantom FGR.2s delivered to the R.A.F. and now in service with No. 228 O.C.U. at Coningsby. This machine was exhibited in the static park at Farnboro'
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / G.Parry - Eyes in the Sky (6)
Phantom FGR.2 with EMI reconnaissance pod containing sideways radar, infra-red linescan and F95 and F135 cameras.
-
Air International 1978-12 / ??? - The five grand fighter... McDonnel's Masterpiece (2)
A Phantom FGR Mk 2 of No 111 Squadron, RAF, in the air defence role, carrying a 20-mm gun pod on the fuselage centreline and showing the rear warning radar fairing added to the top of the fin.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings - R.A.F. Germany
No. 19 Squadron Phantom FGR.2 XV484 "G", from Wildenrath, armed with four Sidewinder and four Sparrow missiles; it can also carry a 20-mm. Vulcan cannon
-
Air International 1987-03 / B.Gunston - The AAM story (4)
After the successful development of the Sparrow for the US Navy, later versions were adopted by the US Air Force, initially for use on the McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Like their USAF counterpart, RAF Phantom FGR Mk 2s were armed with four Sparrows apiece when they entered service in the UK.
-
Air Pictorial 1973-06
R.A.F. squadrons at Laarbruch, Germany, have now completed their re-equipment, as shown here: Phantom FGR.2 of No. 2 Sqn. (leading) with Buccaneer S.2s of Nos. 16 (nearest) and 15 Sqns.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958
-
Air Pictorial 1977-02
On 30th December 1976 No. 19 Squadron. R.A.F., based at Wildenrath, Germany, formally completed its re-equipment with McDonnell Douglas Phantom FGR.2s and the previous No. 19 Squadron at Gutersloh with BAC Lightning F.2As was phased out - both No. 19 types shown here
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Air Pictorial 1968-11
XT891, one of the first McDonnell Douglas F-4M Phantom FGR.2s delivered to the R.A.F. and now in service with No. 228 O.C.U. at Coningsby. This machine was exhibited in the static park at Farnboro'
-
Мировая Авиация 180
Вторым подразделением 38-й группы стала 54-я эскадрилья, до этого летавшая на штурмовиках Hawker Hunter FGA.Mk 9 на авиабазе Вест Рейнхем, Норфолк.
McDonnell Douglas Phantom FGR. Mk 2 of No. 54 Squadron, Royal Air Force, with underfuselage reconnaissance pack, four rocket pods and Sparrow missiles -
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
F-4M during gear retraction sequence. Also evident is the drooped flap configuration which provides additional lift during slow speed flight.
-
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
F-4M of the Royal Air Force.
-
Air Enthusiast 1972-10 / Talkback
Two Phantoms of No 6 Squadron, usually based at RAF Coningsby, landing after a practice intercept during a recent detachment to the Singapore Air Force base at Tengah.
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
A Phantom F.G.R.2, XV419 of 54 Squadron, at the moment of touchdown.
-
Air Enthusiast 1971-11 / R.Braybrook - Decline and Fall? /Fighters in the RAF/ (3)
The shape of the ’seventies, for RAF fighter pilots, is well represented in this picture of a Hawker Siddeley Harrier GR Mk 1 accompanied by a McDonnell Phantom FGR Mk 2.
Другие самолёты на фотографии: BAe Harrier - Великобритания - 1966
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings - R.A.F. Germany
Partnering No. 19 Squadron in the air-defence role at Wildenrath is No. 92 Squadron, whose Phantom FGR.2 XT899 is about to take-off from its base at Wildenrath, West Germany. On 1st April 1977 No. 92 officially took over the squadron colours from the old Lightning-equipped No. 92 which has now been disbanded
-
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
F-4M at the end of a test hop. British Phantoms use the Rolls Royce Spey engine, which results in slightly different lines at intake and exhaust.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
Also from Germany, No. 19 Sqn., Phantom XT896 - light-blue/white checks
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
Phantom FGR.2 XV464 of No. 56 Sqn., Wattisham - red/white checks
-
Air Enthusiast 2003-01 / G.Pitchfork - 'Cold war' tac recce
A camera technician makes final adjustments to the photographic pod carried on this 2 Squadron Phantom in a Laarbruch dispersal circa 1973.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
When the Hawker Siddeley P.1154 was cancelled in February 1965, the RAF followed the Royal Navy’s lead and also selected the Phantom, the RAF version being designated F-4M by McDonnell. The first of the two YF-4M prototypes, XT852, is seen here on the ramp at McDonnell’s St Louis factory; it first flew on February 17, 1967.
-
Air Pictorial 1977-02 / I.Stott - R.A.F.'s Biggest Tactical Fighter Meet
Phantom FGR.2 XV495 with full shark's-mouth and eyes markings, from No. 41 Squadron, Coningsby, which is now re-equipping with Jaguars.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
Phantom XV499 of No. 92 Sqn., Wildenrath - red/yellow checks
-
Aeroplane Monthly 1976-12 / R.Baxter - Hot spot in a cool cat
The first reconnaissance Jaguar for use in Germany was delivered to No 2 Squadron early 1976. It is seen here with one of the Phantoms with which the squadron was previously equipped.
Другие самолёты на фотографии: SEPECAT Jaguar - International - 1969
-
Air Pictorial 1988-01 / J.Rawlings - No.29 Squadron - First with Tornado F.3
On re-forming at Coningsby on 31st December 1974 the squadron flew McDonnell Douglas Phantom FGR.2s. XV465 "B" is shown in the original camouflage scheme
-
Air Pictorial 1992-03 / M.Britton - Boss machines
56 Squadron's current flagship, Phantom XV420 T' on static display at Mildenhall Air Fair in 1990 which has a red tail fin and rudder topped by a red and white check stripe.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
The RAF's Phantoms have undergone several changes of marking since their introduction in 1968, as well as one major change of finish from tactical two-tone camouflage to air defence grey. Typical of the latest standard is this FGR Mk 2 of No 56 Squadron at RAF Wattisham, with pale-coloured national insignia, squadron badge on the forward fuselage flanked by the checkerboard marking that is repeated on the ECM fairing atop the fin, and individual aircraft letters on the nosewheel door and the rudder.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
The box-like ECM fairing at the top of the fin, visible on a fully-armed FG Mk I of No 43 Squadron.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
Among the RAF squadrons now flying the Phantom FGR Mk 2 - which was purchased as the definitive RAF version - are (above) No 19, serving in Germany at RAF Wildenrath alongside (below) No 92 Squadron.
-
Air Pictorial 1987-09 / World Air News
R.A.F. McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XT900 of No. 228 O.C.U., now based at Leuchars, with two-letter code “CO” on its all-blue fin and with No. 64 Squadron markings on the intakes and the squadron's beetle badge on the fin
-
Air International 1985-04 / Talkback
Photograph from M G Britton of Dutch F-104 Starfighters participating in the "Elder Forest 84" exercise. Starfighter D-8053 of No 312 Sqn with a Phantom of No 29 Sqn, RAF, at Binbrook.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-104G Starfighter - США - 1959
-
Air Pictorial 1987-09 / P.Hatch - The Royal Air Force Today
McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XV476 "G" of No. 19 Squadron, Wildenrath, West Germany, paying a visit to Wattisham last October
-
Air International 1986-03 / Fighter A to Z
A Phantom FGR Mk 2 of the RAF
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / News Spotlight
Sqn Ldr Tony Accock and Flt Lt Norman Browne flew this Phantom nonstop from Labrador to RAF Greenham Common in June 1979 to mark the 60th anniversary of the Vimy’s first non-stop transatlantic flight.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
R.A.F. GERMANY FORMATION - Phantom FGR. 2s of Nos. 19 and 92 Sqns, leading Buccaneers of Nos. 15 and 16 Sqns., Harriers of Nos. 3 and 4 Sqns., and Jaguars of Nos. 2, 14, 17, 20 and 31 Sqns. Every combat unit in the Command is represented here
Другие самолёты на фотографии: BAe Harrier - Великобритания - 1966Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958SEPECAT Jaguar - International - 1969
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
MARITIME FORMATION - Five Nimrod MR.1s (Nos. 42. 120, 201, 203, 206 Sqns.), flanked by two Phantom FG. Is (No. 43 Sqn.) and with two Buccaneers (No. 12 Sqn.) at the rear. All units home-based except for No. 203 which is stationed in Malta
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958Hawker-Siddeley Nimrod MR.1 / R.1 / MR.2 / HS.801 - Великобритания - 1967
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
AIR DEFENCE FORMATION - Two Victor K.2s (Nos. 55, 57 Sqns.), two Lightning F.6s (Nos. 5, 11 Sqns ), four Phantoms (Nos. 23, 29, 56, 111 Sqns.), three Canberras (T.17 of 360 Sqn., TT.18 of No. 7, B.2 of No. 100), preceded by an 8 Sqn. Shackleton (not illus.)
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949Handley Page Victor / H.P.80 - Великобритания - 1952
-
Авиация и Время 2002-02 / А.Котлобовский, Р.Уррибаррес - "...и вся королевская рать": снова о Фолклендах
"Фантом" из 29-й эскадрильи RAF приземлился на о. Вознесения
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
With landing chute deployed, a Phantom FGR Mk 2 of No 23 Squadron rolls-out at RAF Stanley in the Falkland Islands, helped by the airfield arrester gear which, as can be seen, has been picked up by the aircraft's tail hook.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
STATIC PARK - This view covers the entire static display and shows the three main lines of aircraft: (foreground) Lightnings, VC10, Harriers, Victors and Phantoms; (centre) Vulcans, Jaguars, Canadian A.F. CF-104, R.A.A.F. F-111C and R.N.Z.A.F. Hercules, facing a row of Puma, Wessex, Whirlwind and Gazelle helicopters; and (behind) Shackleton, Argosy, five Nimrods, four Hercules facing Communications aircraft (Andover, Pembroke, Devon) and trainers, with four Buccaneers and five Canberras at the end of the line
Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Gazelle / SA.341/SA.342 - Франция - 1967Aerospatiale Puma / SA.330 - Франция - 1965Armstrong Whitworth Argosy / A.W.650 - Великобритания - 1959Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952BAe Harrier - Великобритания - 1966Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958De Havilland Dove / D.H.104 - Великобритания - 1945English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949General Dynamics F-111 Aardvark - США - 1964Handley Page Victor / H.P.80 - Великобритания - 1952Hawker-Siddeley Andover / HS.748 - Великобритания - 1960Hawker-Siddeley Nimrod MR.1 / R.1 / MR.2 / HS.801 - Великобритания - 1967Lockheed C-130 Hercules - США - 1954Lockheed F-104G Starfighter - США - 1959Percival Pembroke / Sea Prince / P.66 - Великобритания - 1952SEPECAT Jaguar - International - 1969Vickers VC-10 - Великобритания - 1962Westland Wessex - Великобритания - 1958Westland Whirlwind - Великобритания - 1953
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
The first supersonic Spey is prepared for air freighting at Rolls-Royce’s Derby factory in November 1965, for shipping to the USA to become one of the pair fitted to XT595, the first of the Royal Navy’s two YF-4K prototypes; XT595 made its first flight at St Louis on June 17, 1966, followed by the second YF-4K, XT596, on August 30.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Designed by a team led by Frederick Morley, the Rolls-Royce RB.163 Spey was a neat two-spool low-bypass turbofan, and was modified into the RB.168 “supersonic Spey” with afterburner for military applications, an example of which is seen here. The Spey was of greater diameter than the American J79, and extensive modifications had to be made to the F-4K and -M to accommodate it.
Тип фотографий