McDonnell Douglas Phantom FG.Mk I / FGR.Mk II
Варианты:
McDonnell Douglas - Phantom FG.Mk I / FGR.Mk II - 1964 - США
Страна: США
Год: 1964


Описание
Фотографии:

Ч/б фото (69)
McDonnell F4H/ McDonnell Douglas F-4 Phantom II

<...>
   Самой амбициозной программой закупки Phantom из зарубежных заказчиков может похвастаться Великобритания. Командование авиации британских ВМС даже рассматривало возможность базирования самолетов Phantom на небольших авианосцах Королевского флота - в качестве более приемлемой силовой установки в этом случае рассматривался двигатель Roll-Royce Spey, имевший большую, чем у J79, взлетную тягу и ряд других отличий.
   Проектные работы, которые необходимо было выполнить для интеграции новой силовой установки, требовали существенных средств и времени - хотя "McDonnell Douglas" на тот момент уже изучала возможность оснащения F-4 двигателем Spey в рамках тендера ВВС США по программе TFX. Кроме того, необходимо было установить на самолет много британских систем и удлинить стойку носовой опоры шасси.
   Получившийся в итоге прототип YF-4K был облетан 27 июня 1966 года, а за двумя опытными YF-4K последовали 50 серийных F-4K Phantom FG.Mk 1. Но к тому моменту, как самолеты были готовы к полноценной службе, у британского флота остался только один "нормальный" авианосец, а потому половина из заказанных самолетов была поставлена британским ВВС.
   Сами британские ВВС тоже выбрали себе в качестве нового истребителя именно Phantom. Несмотря на то, что командование ВВС намеревалось получить самолеты с двигателями J79, британское правительство настояло на том, чтобы заказ был размещен на модификацию F-4K (изменение коснулось носовой опоры шасси - стойке вернули прежнюю длину). Были построены два опытных YF-4M, первый из которых поднялся в воздух 17 февраля 1967 года, а серийная постройка F-4M Phantom FGR.Mk 2 включала заказ на 116 самолетов. Первоначально британские Phantom использовались в качестве ударных, но затем были переориентированы на решение задач ПВО, а в 1992 году были полностью заменены на Tornado F.Mk 3.
<...>


Варианты

   F-4K Phantom FG.Mk 1: модифицированный вариант F-4J для британских ВМС, оснащенный двигателями Rolls-Royce Spey RB.16825R Mk 202/203 с форсажной камерой и тягой на форсированном режиме по 91,23 кН; за двумя прототипами, получившими обозначение YF-4K, последовали 50 серийных самолетов
   F-4M Phantom FGR.Mk 2: вариант F-4K, поступивший в британские ВВС; аналогичная силовая установка, но с некоторыми отличиями от F-4K, сохранили возможность применения ракет Sky Flash и подвесного вооружения; построены два прототипа YF-4M и 116 серийных самолетов
F-4K, FG.1
"Фантом" FGR.1 из 892-й эскадрильи
With shock waves visible behind its Speys, McDonnell Douglas F-4K Phantom FGA XT859, second production aircraft, caught just before blast-off
No. 892 Squadron Phantom FGR1 XT868 with special Jubilee nose markings at Yeovilton
The author - all kitted out but with nowhere to go - stands by his grounded Phantom at Yeovilton on 28th June 1977
Phantom's lair at Yeovilton. Five FG.1s of No. 700P Squadron, serialled XT860 to XT864 inclusive
HMS Ark Royal in 1971, equipped with Buccaneers and Phantoms.
Первым местом службы Уорда была 892-я эскадрилья, где он летал на Phantom FG.Mk 1. После кратковременной штабной работы он в 1974 году перешел служить на авианосец "Арк Роял" старшим летчиком, имея квалификацию инструктора воздушного боя на Phantom.
A Phantom FG Mk 1 of No 892 Squadron on the port catapult of the USS Saratoga during an exchange visit, clearly showing the double-extensible nose wheel leg.
McDonnell Douglas F-4K Phantom II prototype.
Кроме США, единственной страной эксплуатировавшей Phantom с авианосцев, была Великобритания, в составе ВМС которой была одна "боевая", 892-я авиаэскадрилья, имевшая Phantom FG.Mk 1 (F-4K) и базировавшаяся на авианосце "Арк Ройял", а также 767-я учебная авиаэскадрилья (авиабаза Йеовилтон). При этом британские истребители заметно отличались от своих американских собратьев. Так, намного меньший размер британских авианосцев стал одной из причин, из-за которой F-4K оснастили двигателями Rolls-Royce Spey. Они имели большую тягу, но требовали и большего расхода воздуха, что привело к увеличению размера воздухозаборников. Систему управления пограничным слоем сохранили, а вот носовую опору шасси удлинили для облегчения взлета. Подобно F-4 из состава британских ВВС, флотские машины получили приемник системы предупреждения об облучении Marconi ARI 18228, установленный в продолговатом обтекателе на вершине киля.
Directly preceding the Atlantic in the display order was Royal Navy McDonnell Douglas Phantom FG.1 XT859 of Yeovilton-based No 700P Sqn, whose CO, Cdr Anthony Pearson, was at the controls, with Lt-Cdr Davis in the rear seat. As the Phantom touched down, Saint-M’Leux prepared to begin the Atlantic’s 5min display routine.
British F-4K on its initial test flight from Lambert Field.
"Follow that Phantom!" XT864 of 700P on short finals to Yeovilton. Slab tail plane has an inverted Handley Page slot
29 апреля 1968г.: первые три истребителя-бомбардировщика F-4K Phantom FG.Mk 1 прибыли на ВМБ Йовилтон в эскадрилью № 700P авиации британского флота.
Royal Navy Phantom F-4K from Yeovilton.
Подготовку экипажей для морской авиации и первоначально для 43-й эскадрильи RAF осуществляла 767-я эскадрилья ВМС. Она была сформирована в Йовилтоне, Сомерсет, на базе ядра эскадрильи 700P - подразделения ускоренных летных испытаний (Intensive Flight Trials Unit, IFTU). Часть была расформирована в 1972 году, но ее персонал 1 сентября 1972 года был переведен в подразделение переподготовки PPOCU (Phantom Post-Operational Conversion Unit) на базе Леучарс.
Ту-126 отслеживает действия британских ВМС во время учений, а его в свою очередь сопровождает истребитель Phantom FG.Mk 1 из 892-й эскадрильи, приписанной к авианосцу «Арк Ройял». Фотография сделана, вероятно, в начале 1970-х годов.
A Phantom of 892 Naval Air Squadron, flying fwm HMS Ark Royal, shadows a Tupolev Bear D of the Soviet Naval Air Force during the prelude to exercise Northern Wedding in September 1978.
A Phantom FG.1 of No.892 Squadron, operating from H.M.S. "Ark Royal", intercepts a "Bear-D" during exercise "Ocean Safari" in November 1975. Note the MAD sting protruding from the tail of the "Bear"
Royal Navy Phantom F-4Ks of 767 Squadron from RNAS Yeovilton.
Two Phantoms of 892 Squadron and a Buccaneer of 809, all from HMS Ark Royal, in formation with a trio of A-7 Corsairs and a Skyhawk of the US Navy, during the carrier’s visit to Mayport, USA, in April 1976.
F-4K of the Royal Navy.
McDonnell Douglas Phantom - Spey
A Phantom F-4K of the Royal Navy in landing configuration, with flaps and slats down and the double-stroke nosewheel leg in evidence.
F-4M, FGR.2
McDonnell-Douglas Phantom FGR.2 XV480 of No 92 Squadron, based at RAF Wildenrath, West Germany. BARRY ELLSON/RAF GERMANY PR
XT891, one of the first McDonnell Douglas F-4M Phantom FGR.2s delivered to the R.A.F. and now in service with No. 228 O.C.U. at Coningsby. This machine was exhibited in the static park at Farnboro'
Phantom FGR.2 with EMI reconnaissance pod containing sideways radar, infra-red linescan and F95 and F135 cameras.
A Phantom FGR Mk 2 of No 111 Squadron, RAF, in the air defence role, carrying a 20-mm gun pod on the fuselage centreline and showing the rear warning radar fairing added to the top of the fin.
No. 19 Squadron Phantom FGR.2 XV484 "G", from Wildenrath, armed with four Sidewinder and four Sparrow missiles; it can also carry a 20-mm. Vulcan cannon
After the successful development of the Sparrow for the US Navy, later versions were adopted by the US Air Force, initially for use on the McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Like their USAF counterpart, RAF Phantom FGR Mk 2s were armed with four Sparrows apiece when they entered service in the UK.
R.A.F. squadrons at Laarbruch, Germany, have now completed their re-equipment, as shown here: Phantom FGR.2 of No. 2 Sqn. (leading) with Buccaneer S.2s of Nos. 16 (nearest) and 15 Sqns.
On 30th December 1976 No. 19 Squadron. R.A.F., based at Wildenrath, Germany, formally completed its re-equipment with McDonnell Douglas Phantom FGR.2s and the previous No. 19 Squadron at Gutersloh with BAC Lightning F.2As was phased out - both No. 19 types shown here
XT891, one of the first McDonnell Douglas F-4M Phantom FGR.2s delivered to the R.A.F. and now in service with No. 228 O.C.U. at Coningsby. This machine was exhibited in the static park at Farnboro'
Вторым подразделением 38-й группы стала 54-я эскадрилья, до этого летавшая на штурмовиках Hawker Hunter FGA.Mk 9 на авиабазе Вест Рейнхем, Норфолк.
McDonnell Douglas Phantom FGR. Mk 2 of No. 54 Squadron, Royal Air Force, with underfuselage reconnaissance pack, four rocket pods and Sparrow missiles
F-4M during gear retraction sequence. Also evident is the drooped flap configuration which provides additional lift during slow speed flight.
F-4M of the Royal Air Force.
Two Phantoms of No 6 Squadron, usually based at RAF Coningsby, landing after a practice intercept during a recent detachment to the Singapore Air Force base at Tengah.
A Phantom F.G.R.2, XV419 of 54 Squadron, at the moment of touchdown.
The shape of the ’seventies, for RAF fighter pilots, is well represented in this picture of a Hawker Siddeley Harrier GR Mk 1 accompanied by a McDonnell Phantom FGR Mk 2.
Partnering No. 19 Squadron in the air-defence role at Wildenrath is No. 92 Squadron, whose Phantom FGR.2 XT899 is about to take-off from its base at Wildenrath, West Germany. On 1st April 1977 No. 92 officially took over the squadron colours from the old Lightning-equipped No. 92 which has now been disbanded
F-4M at the end of a test hop. British Phantoms use the Rolls Royce Spey engine, which results in slightly different lines at intake and exhaust.
Also from Germany, No. 19 Sqn., Phantom XT896 - light-blue/white checks
Phantom FGR.2 XV464 of No. 56 Sqn., Wattisham - red/white checks
A camera technician makes final adjustments to the photographic pod carried on this 2 Squadron Phantom in a Laarbruch dispersal circa 1973.
When the Hawker Siddeley P.1154 was cancelled in February 1965, the RAF followed the Royal Navy’s lead and also selected the Phantom, the RAF version being designated F-4M by McDonnell. The first of the two YF-4M prototypes, XT852, is seen here on the ramp at McDonnell’s St Louis factory; it first flew on February 17, 1967.
Phantom FGR.2 XV495 with full shark's-mouth and eyes markings, from No. 41 Squadron, Coningsby, which is now re-equipping with Jaguars.
Phantom XV499 of No. 92 Sqn., Wildenrath - red/yellow checks
The first reconnaissance Jaguar for use in Germany was delivered to No 2 Squadron early 1976. It is seen here with one of the Phantoms with which the squadron was previously equipped.
On re-forming at Coningsby on 31st December 1974 the squadron flew McDonnell Douglas Phantom FGR.2s. XV465 "B" is shown in the original camouflage scheme
56 Squadron's current flagship, Phantom XV420 T' on static display at Mildenhall Air Fair in 1990 which has a red tail fin and rudder topped by a red and white check stripe.
The RAF's Phantoms have undergone several changes of marking since their introduction in 1968, as well as one major change of finish from tactical two-tone camouflage to air defence grey. Typical of the latest standard is this FGR Mk 2 of No 56 Squadron at RAF Wattisham, with pale-coloured national insignia, squadron badge on the forward fuselage flanked by the checkerboard marking that is repeated on the ECM fairing atop the fin, and individual aircraft letters on the nosewheel door and the rudder.
The box-like ECM fairing at the top of the fin, visible on a fully-armed FG Mk I of No 43 Squadron.
Among the RAF squadrons now flying the Phantom FGR Mk 2 - which was purchased as the definitive RAF version - are (above) No 19, serving in Germany at RAF Wildenrath alongside (below) No 92 Squadron.
R.A.F. McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XT900 of No. 228 O.C.U., now based at Leuchars, with two-letter code “CO” on its all-blue fin and with No. 64 Squadron markings on the intakes and the squadron's beetle badge on the fin
Photograph from M G Britton of Dutch F-104 Starfighters participating in the "Elder Forest 84" exercise. Starfighter D-8053 of No 312 Sqn with a Phantom of No 29 Sqn, RAF, at Binbrook.
McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XV476 "G" of No. 19 Squadron, Wildenrath, West Germany, paying a visit to Wattisham last October
A Phantom FGR Mk 2 of the RAF
Sqn Ldr Tony Accock and Flt Lt Norman Browne flew this Phantom nonstop from Labrador to RAF Greenham Common in June 1979 to mark the 60th anniversary of the Vimy’s first non-stop transatlantic flight.
R.A.F. GERMANY FORMATION - Phantom FGR. 2s of Nos. 19 and 92 Sqns, leading Buccaneers of Nos. 15 and 16 Sqns., Harriers of Nos. 3 and 4 Sqns., and Jaguars of Nos. 2, 14, 17, 20 and 31 Sqns. Every combat unit in the Command is represented here
MARITIME FORMATION - Five Nimrod MR.1s (Nos. 42. 120, 201, 203, 206 Sqns.), flanked by two Phantom FG. Is (No. 43 Sqn.) and with two Buccaneers (No. 12 Sqn.) at the rear. All units home-based except for No. 203 which is stationed in Malta
AIR DEFENCE FORMATION - Two Victor K.2s (Nos. 55, 57 Sqns.), two Lightning F.6s (Nos. 5, 11 Sqns ), four Phantoms (Nos. 23, 29, 56, 111 Sqns.), three Canberras (T.17 of 360 Sqn., TT.18 of No. 7, B.2 of No. 100), preceded by an 8 Sqn. Shackleton (not illus.)
"Фантом" из 29-й эскадрильи RAF приземлился на о. Вознесения
With landing chute deployed, a Phantom FGR Mk 2 of No 23 Squadron rolls-out at RAF Stanley in the Falkland Islands, helped by the airfield arrester gear which, as can be seen, has been picked up by the aircraft's tail hook.
STATIC PARK - This view covers the entire static display and shows the three main lines of aircraft: (foreground) Lightnings, VC10, Harriers, Victors and Phantoms; (centre) Vulcans, Jaguars, Canadian A.F. CF-104, R.A.A.F. F-111C and R.N.Z.A.F. Hercules, facing a row of Puma, Wessex, Whirlwind and Gazelle helicopters; and (behind) Shackleton, Argosy, five Nimrods, four Hercules facing Communications aircraft (Andover, Pembroke, Devon) and trainers, with four Buccaneers and five Canberras at the end of the line
 
The first supersonic Spey is prepared for air freighting at Rolls-Royce’s Derby factory in November 1965, for shipping to the USA to become one of the pair fitted to XT595, the first of the Royal Navy’s two YF-4K prototypes; XT595 made its first flight at St Louis on June 17, 1966, followed by the second YF-4K, XT596, on August 30.
Designed by a team led by Frederick Morley, the Rolls-Royce RB.163 Spey was a neat two-spool low-bypass turbofan, and was modified into the RB.168 “supersonic Spey” with afterburner for military applications, an example of which is seen here. The Spey was of greater diameter than the American J79, and extensive modifications had to be made to the F-4K and -M to accommodate it.