Auster J/1 - J/5
Варианты:
Auster - J/1 - J/5 - 1945 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1945


Одно-, двух- или трехместный сельскохозяйственный самолет
Описание:
Auster J-1 Autocrat, Aiglet и Workmaster
Auster J-2 Arrow, J-3 Atom и J-4 Archer
Auster J-5 Autocar
Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии:

Ч/б фото (92)

Auster J-1 Autocrat, Aiglet и Workmaster

На завершающем этапе Второй мировой войны компания "British Taylorcraft" начала прогнозировать послевоенные перспективы продаж и после тщательного рассмотрения наиболее подходящим для себя выбрала разработку более экономичного варианта Auster Mk V. Для испытаний одну машину модифицировали, установив рядный двигатель Blackburn Cirrus Minor 2 мощностью 100 л.с. Одновременно началось создание прототипа на основе фюзеляжа разбившегося прототипа модели Plus D, который долгое время летал с обозначением J-1 Autocrat серии Taylorcraft Auster Mk V. 7 марта 1946 года компания сменила название на "Auster Aircraft Ltd.", а новый самолет - на Auster J-1 Autocrat.
   Еще в декабре 1945 года продали первую машину, она отличалась от прототипа рулем направления, он был не с роговой компенсацией, а с весовой балансировкой. Autocrat оказался одним из наиболее удачных послевоенных легких самолетов Великобритании, было выпущено более 400 экземпляров, что проложило дорогу многим хорошо известным машинам компании. Несмотря на множество изделий, название практически не менялось. Первым появился J-1A, некоторое количество которых оборудовалось четвертым креслом, но позднее вернулись к стандартной 3-местной компоновке Установка рядного двигателя de Havilland Gipsy Major 1 мощностью 120 л. с. дала жизнь J-1N Alpha, один самолет с Gipsy Major 10 Mk 2-2 мощностью 140 л.с. обозначили J-1S.
   Пытаясь сделать более мощный Autocrat для опыления полей, "Auster" в 1950 году на стандартный фюзеляж установила de Havilland Gipsy Major 1 мощностью 130 л.с., что потребовало увеличить площадь вертикального хвостового оперения. Самолет получил обозначение J-1B Aiglet; 14 машин зарегистрировали в Великобритании, а 72 экспортировали, в основном в Австралию и Новую Зеландию. Австралийские самолеты собирала, оснащала и продавала "Kingsford Smith Aviation Services".
   Затем "Auster" спроектировала более крупный и мощный J-1U Workmaster, предназначенный главным образом для операций в Судане и Центральной Африке. Он имел стандартный, но упрочненный фюзеляж J-1N, увеличенное вертикальное оперение с верхним зализом киля и основные стойки шасси с шинами низкого давления и гидравлическими тормозами. Первый J-1U взлетел 22 февраля 1958 года - он имел двигатель Avco Lycoming O-360-A-1A с шестью горизонтальными противолежащими цилиндрами мощностью 180 л.с. Восемь машин продали в Британии и две на экспорт.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Auster J-1B Aiglet

   Тип: одно-, двух- или трехместный сельскохозяйственный самолет
   Силовая установка: один рядный двигатель de Havilland Gipsy Major 1 мощностью 130 л. с. (97 кВт)
   Характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 203 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 169 км/ч; начальная скороподъемность 274 м/ мин; практический потолок 5485 м; дальность полета 354 км
   Масса: пустого 555 кг; максимальная взлетная 907 кг
   Размеры: размах крыла 10,97 м; длина 7,22 м; высота 1,98 м; площадь крыла 17,19м

Auster J-2 Arrow, J-3 Atom и J-4 Archer

В 1945 году "British Taylorcraft" построила прототип высокоплана с расчалочным крылом, не имевшего официального обозначения и предназначавшегося в качестве прототипа для предшественника модели Plus С. Самолет с кабиной на двух сидящих рядом человек оснащался двигателем Avco Lycoming O-145-B3 с четырьмя горизонтальными противолежащими цилиндрами мощностью 65 л.с. Хотя его не запустили в производство, он дал дорогу улучшенному Auster J-2 Arrow, полетевшему летом 1946 года с двигателем Continental C-75-12.
   Использование американского двигателя было вынужденным из-за дефицита британских нужной мощности. Но это означало, что продажи в Великобритании были небольшими вследствие ограничений на импорт изделий, не являющихся важными, из стран за пределами Великобритании и стран Британского Содружества (чтобы сократить послевоенные финансовые затраты страны). Поэтому выпустили только 15 J-2, семь из них для "Auster", еще 26 экспортировали, в основном в Австралию,
   Компания по-прежнему была заинтересована в создании недорогого в эксплуатации самолета малой мощности - в результате появился J-3 Atom с фюзеляжем J-2, рулем направления с роговой компенсацией и двигателем Continental C-65-12 мощностью 65 л.с. Прототип поднялся в воздух в 1946 году, но в производство запущен не был,
   Дальнейшей разработкой J-2 стал J-4 Archer с британским двигателем, чтобы избежать ограничений. Это был рядный двигатель Blackburn Cirrus Minor 1 мощностью 90 л.с. Первый J-4 взлетел в конце 1946 года. В Британии этот двухместный легкий самолет интереса не вызвал, выпуск ограничился 29 машинами, все они были зарегистрированы в стране, но вскоре по экспортным продажам составили конкуренцию J-2.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Auster J-2 Arrow

   Тип: двухместный туристско-спортивный самолет
   Силовая установка: одни двигатель Continental C-75-12 с четырьмя горизонтальными противолежащими цилиндрами мощностью 75 л. с. (56 кВт)
   Характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 158 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 140 км/ч; начальная скороподъемность 131 м/ мин; дальность полета 515 км
   Масса: пустого 396 кг; максимальная взлетная 658 кг
   Размеры: размах крыла 10.97 м; длина 6,93 м; высота 1,98 м; площадь крыла 17.19м'

Auster J-5 Autocar

Потребность в 4-местном туристском самолете в дополнение к 3-местному J-1 Autocrat привела через неудачную модель Р Avis (4-местный гражданский Avis Mk 1 и военно-санитарный Avis Mk 2, создан в 1947 году) к разработке Auster J-5B Autocar с двигателем Gipsy Major 1, взлетевшего в августе 1949 года. В Британии продали 15 машин, на экспорт в 16 стран - 65 машин.
   Необходимость в более мощном самолете для жарких и высокогорных условий заставила создать к 1950 году единственный экспериментальный J-5E с мотором Blackburn Cirrus Major 3 мощностью 155 л. с. Фактически, он стал прототипом J-5G, поднявшегося в воздух в июле 1951 года. Большинство из 90 серийных J-5G специально строились для эксплуатации в жарком климате, а пять зарегистрированных в Британии машин использовались в Судане для опыления полей. Некоторое количество самолетов отправили в Малайю с военной регистрацией, но для сельскохозяйственных работ. Самый необычный J-5G использовался "Saunders-Roe" для испытаний поплавкового шасси в проливе Солент в 1958 году.
   Кроме того, "Auster" разработала J-5, J-8 Aiglet Trainer и Alpine. Хотя для Auster J-5F Aiglet Trainer использовалось название J-1B Aiglet, в его основу лег фюзеляж J-5 с новым крылом меньшего размаха. Предназначенный для аэробатики самолет взлетел 2 июня 1951 года.
   После него выпустили 27 серийных машин, зарегистрированных в Великобритании, и еще 40 на экспорт, в том числе 17 для ВВС Пакистана. Среди британских владельцев машины был Том Хейхау, установивший 28 рекордов дальности беспосадочных перелетов для данного класса машин в Европе - он погиб в апреле 1953 года во время вынужденной посадки в австрийских Альпах при попытке установить рекорд на маршруте Лондон - Белград. Другой рекордсмен, X. Б. Шоуэлл пролетел на J-5F из Кембриджа в Австралию и обратно в период с октября 1953 года по январь 1954 года.
   Aiglet Trainer выпускался во множестве вариантов до 1958 года.


Варианты Autocar

   J-5G Autocar: экспортный вариант с рядным двигателем Blackburn Cirrus Major 3 мощностью 155 л.с. (116 кВт)
   J-5GL Autocar: единственный экземпляр J-5G с двигателем Avco Lycoming
   J-5H Autocar: единственный экземпляр J-5B с рядным двигателем Blackburn Cirrus Major 2 мощностью 145 л.с. (108 кВт)
   J-5P Autocar: обозначение примерно 20-ти самолетов с рядным двигателем de Havilland Gipsy Major 10 мощностью 145 л.с. (108 кВт)
   J-5V Autocar: разработка "Beagle Aircraft" с двигателем Avco Lycoming O-320-B2B с четырьмя горизонтальными противолежащими цилиндрами мощностью 160 л.с. (119 кВт), послужил основой для разработки прототипа серии D


Варианты Aiglet Trainer и Alpine

   J-5K Aiglet Trainer: обозначение одного самолета с рядным двигателем Blackburn Cirrus Major 3 мощностью 155 л. с. (116 кВт)
   J-5L Aiglet Trainer: обозначение 10 самолетов с рядным двигателем de Havilland Gipsy Major 10 Mk 21 мощностью 145 л.с. 008 кВт)
   J-5R Alpine: обозначение шести гибридных самолетов с фюзеляжем от Aiglet Trainer, крыльями от J-1 Autocrat и элеронами от Aiglet Trainer; прототип изготовили из J-5L с той же силовой установкой
   J-5Q Alpine: построено четыре самолета: менее мощный вариант J-5R с рядным двигателем de Havilland Gipsy Major 1 мощностью 130л.с.(97 кВт)
   J-8L Aiglet Trainer: обозначение J-5K после установки двигателя с J-5L


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Auster J-5B Autocar

   Тип: четырехместный туристский самолет
   Силовая установи: один рядный двигатель de Havilland Gipsy Major 1 мощностью 130 л. с. (97 кВт)
   Характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 188 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 171 км/ч; начальная скороподъемность 160 м/ мин; практический потолок 3355 м; дальность полета 418 км
   Масса: пустого 605 кг; максимальная взлетная 1089 кг
   Размеры: размах крыла 10,97 м; длина 7,11 м; высота 1.98 м, площадь крыла 17,19м2

Jane's Encyclopedia of Aviation

A civil version of the Mk 5 was produced, known as the Auster Mk 5 J/1 Autocrat. It was basically similar to the military aircraft but had upholstered accommodation and other refinements. This aircraft served also as the basis for all the subsequent civil models produced under different names.
   The two-seat Arrow followed the Autocrat into production and subsequently several versions of the basic two- and three-seat airframes appeared.
   These included the J/3 and J/3A two-seaters with 48.4 kW (65 hp) Continental C65 engines; the J/4 and J/5 with Cirrus and Gipsy Major 1 engines respectively; the J/6, a three-seater similar to the Autocrat but with a 108 kW (145 hp) Gipsy Major 10 engine. AJ/7 two-seater with a 7 4.5 kW (100 hp) Cirrus Minor engine was projected. The four-seat Avis made its appearance in 1947 and was put into production.

Auster Avis (UK)
   Four-seat cabin monoplane built as the Mk 1 for civil use and projected as the Mk 2 for military use and as a civil ambulance.

Auster J/1B Aiglet (UK)
   Basically a version of the Autocrat with larger tail surfaces and powered by a Gipsy Major 1 engine. Approximately 90 built; many used for crop-spraying.

Auster J/1N Alpha (UK)
   Conceived as a low-priced light aircraft capable of a variety of duties in varied climatic conditions. Two versions were made available, the J/1 Alpha and the Alpha 5 - differing in having 97 kW (130 hp) Gipsy Major 1 and Lycoming O-290-3/1 engines respectively. Both versions were delivered as new aircraft but many owners of Autocrats brought their aircraft to a similar standard by fitting Gipsy Major engines and a new tail unit with horn-balanced rudder. Accommodation comprised two individual seats at the front and a bench seat at the rear for tin adult and two children.

Auster J/1V Workmaster (UK)
   Agricultural version evolved especially to meet a requirement of Crop Culture Ltd. Fourteen were initially ordered.

Auster J/5B,G,P Autocar (UK)
   Four-seater designed to be used for passenger-carrying, freight-carrying, crop-spraying, dusting, glider-towing and ambulance duties. The Autocar was Auster’s first four-seat aircraft proper to go into production, having first flown in August 1949. Approximately 100 were built, many for export. The three versions were powered by 97 k\V (130 hp) Gipsy Major 1, 115.5 kW (155 hp) Cir­rus Major 3 and 108 kW (145 hp) Cirrus Major 10 engines respectively. They were known as the Autocar (J/5B), Cirrus Autocar (J/5G) and Autocar 145 (J/5P). A seaplane version was also produced.

Auster J/5F Aiglet Trainer (UK)
   Two-seat dual-control aerobatic aircraft. Airframe basically similar to the earlier J/5 but with horn-balanced rudder and elevators and wings clipped by 1.22 m (4 ft) to give greater rate of roll. The J/5F was the standard version with a Gipsy Major 1 engine. The J/5FL version was powered by a 108 kW (145 hp) Gipsy Major 10/2 engine and was a two/three-seat trainer of which 15 were built for the Iranian government. Delivery began in July 1958.

Auster J/5Q and J/5R Alpine (UK)
   Incorporated features of both the Autocar and Aiglet: basically the wide cabin of the latter and the long-span wings of the former. Variants differed by having Gipsy Major 1 and Gipsy Major 10 engines respectively.
Auster J-1 G-AERO, flown by The Aeroplane staff, makes the first carrier landing by a civil aeroplane in October 1946, during a visit to HMS Illustrious.
Auster J-1 G-AERO, flown by The Aeroplane staff, makes the first carrier landing by a civil aeroplane in October 1946, during a visit to HMS Illustrious.
Cardiff-based Cambrian Air Services had been flying from Broom Hall, close to the Butlin’s holiday camp at Pwllheli, before the latter’s opening. After Butlin disposed of his own fleet, it continued pleasure-flying operations from there during the summer months, often using Auster V G-AFWN (c/n 124), named Pembroke.
Cambrian Autocrat G-AFWN Pembroke was delivered new in January 1946 and remained with the company until it was sold in May 1953.
The prototype and development aircraft, G-AFWN, was originally a pre-war Model D modified to Auster 5 standard. It later became the Taylorcraft Auster 5 J/1 Autocrat, as seen here.
The Taylorcraft Auster J.1 Three-seat Light-cabin Monoplane (100 h.p. Cirrus Minor II engine).
G-AGOH, a standard Auster 5 J/1 was used as a test bed for the Blackburn Cirrus Minor 2.
G-AGTO was one of two Austers acquired by Derby Aero Club when it restarted operations after the war. The first production J/1 Autocrat, the immaculate three-seater is currently based at Duxford in Cambridgeshire and is used to give air experience flights to Imperial War Museum volunteers
T. W. Shipside's Auster, G-AGTO was the first production J-1 Autocrat and is seen cornering in company with D. H. Tiger Moth G-AINW during the morning's racing.
Auster J/1N Alpha G-AGTP was the Derby Aero Club's second post-war acquisition. It was written off shortly after take-off at Enstone in May 1978 when it dived into the ground while towing a glider
J-1 вмещал двух человек в передней кабине с двойным управлением и одного пассажира, размещенного сзади по правому борту лицом к левому или двух пассажиров в задней части кабины лицом вперед по полету.
Auster Autocrat G-AGVU was delivered to the company in January 1946 and was named Caernarvon. It was sold in February 1952.
The Autocrat was the mainstay of the British lightplane and club movement during the early post-war years. Here Auster J-1 Autocrat G-AGXJ of the London Aero Motor Services is seen near Elstree in 1946.
Auster Autocrat G-AGXT over Heathrow's tower - actually a faked picture produced for the London School of Flying's 1960 Christmas card by the editor.
The famous Auster G-AGYD photographed at a PFA annual rally at Cranfield.
The Auster J/1 Autocrat Three-seat Cabin Monoplane (100 h.p. Blackburn Cirrus-Minor II engine).
One of Wright Aviation's Auster Autocrats.
Cambrian Auster Autocrat G-AIGY at Elstree in the late Forties. It was delivered to the company in November 1946 and was written off at Pwllheli on August 1, 1950.
Auster J/1 Autocrat.
Now called the Auster Alpha, the Auster J/1 conversion to J/1N standard is clearly shown in this photo of G-AJRH (c /n. 2606 of 1947) which belongs to Newcastle-upon-Tyne civic authorities. The chief modifications are the larger Aiglet/Autocar tail and the more powerful 130-h.p. Gipsy Major I.
Autocrats fitted at birth with the Gipsy Major I and enlarged fin and rudder are known as the J-1N Alpha. I-AGRA, recently at Bembridge, is a typical specimen, identical with the rejuvenated veterans listed below. In 1950 an Autocrat so treated would have been called a J-1B Aiglet!
Auster J/1 Autocrat OY-DPI has been resident in Denmark since 1947.
Auster J/1 Autocrat PH-NGC, seen here at Rotterdam circa 1960, was previously G-AJRF. It took up residence in Holland as PH-NFC in May 1953, becoming PH-NGC in 1955. The aircraft was written off in August 1963.
Auster J/1 PH-NFH was registered new to Frits Philips of the Philips electronics company in April 1946 as PH-NAA. In September that year it became PH-LPS, for obvious reasons, and PH-NFH again in November 1953 when sold by its owner. The aircraft is seen here at Rotterdam, circa 1960; today 'FH may be seen in the Aviodome Museum at Amsterdam.
Auster J/1B VH-ASQ ‘flies ’ amid a large array of artefacts devoted to the development of outback aviation.
Auster Autocrat VP-YFN at Salisbury
After a relatively brief period with RAMS, Autocrat VP-YFM was sold to Air Carriers Ltd of Bulawayo, whose titles it carries here, in 1948. Little is known about this obscure operator, but it is known that "YFM ended its flying career as a result of a crash at Rusape in Southern Rhodesia in 1955.
The three Austers after their arrival at Salisbury in Southern Rhodesia on November 7, 1946, following their journey in formation from Lympne. It took in 27 stops over 28 days, crossing Europe, the Mediterranean and on down through Egypt and East Africa.
Posselt and visitors pose for the camera beside one of the Austers. Ten days after Posselt’s departure, two other Austers, VP-CAO and VP-CAP, left Cambridge to fly to Colombo, Ceylon (now Sri Lanka), where they arrived in mid-November, having covered some 5,400 miles (8,690km), less than the trio’s 6,430 miles (10,348km).
Although it appears that no photographs taken along the route have survived - if indeed any were taken - a sequence capturing the Austers’ arrival at Belvedere shows various members of the delivery party posing beside the aircraft, including, from left to right: “Rusty” Langley; his wife Pat; Theo Posselt; Eric Alsop; unknown.
Posselt discusses the delivery flight with Rhodesian wartime RAF Spitfire pilot Ted Jacklin, who went on to play a major part in the establishment of the Southern Rhodesian Air Force, which became the Royal Rhodesian Air Force in 1954.
Theo Posselt (second from left) supervises the completion of some paperwork at Belvedere on the rear fuselage of one of the Austers. The Blackburn Cirrus Minor-powered Auster J/1 Autocrat prototype, G-AGOH, had made its first flight on May 25, 1945.
Auster J/1 Autocrat ZK-AUX, formerly The Aeroplane’s G-AERO, has been acquired by the New Zealand Vintage Aero Club.
The Auster J-1N Alpha's Micronair spray units;
Derby Aviation's first Dakota G-ANTD on the apron in front of the Municipal Hangar in April 1955, fresh from conversion to civilian standards at Exeter. To the rear are Messenger G-AKKO, an Auster and a former Royal Navy Anson I.
The Auster Workmaster
J/2
The two-seat unnamed successor to the prewar Taylorcraft C, powered by a 75 h.p. Continental C-75-12 engine, which led directly to the Auster J/2 Arrow.
J-2 Arrow (VH-KAE), был зарегистрирован в Великобритании как гражданский O-AJPV. В мае 1950 года продан в Австралию. Самолет оказался непопулярным в Великобритании, а потому в основном экспортировался.
Production J/2 Arrow G-AIJU was sold in Australia in November 1949, where it became VH-BNQ. It was later converted to Auster J/4 standard and reregistered VH-KFF.
The Auster J/2 Arrow Two-seat Cabin Monoplane (75 h.p. Continental engine).
Auster considered the Nuffield engine for its J-2 Arrow. The first 'true' J-2 was G-AICA, powered by a Continental C75 and first flown in mid-1946.
The Auster Arrow prototype, G-AICA. Only half a dozen Arrows were sold on the home market.
Veteran Auster J/2 Arrow OO-ABU from Belgium was one of more than forty overseas visitors
Auster J/2 Arrow G-AJAM has been soldiering on for 40 years and is one of two examples still extant in the land of their birth.
The lengthened nose of renamed Auster J-2 Super Arrow, VH-ACD (c/n. 2390, ex-G-AJPT), houses a Continental flat-six motor fitted by owner C. G. Henderson at Archerfield, Brisbane. Top speed goes up by 23 m.p.h., but fuel consumption is double.
J/3
The one and only Auster J/3 Atom, G-AHSY, was an Arrow airframe fitted with a 65 h.p. Continental C-65-12 engine. It was first flown in September 1946, dismantled in 1950 and rebuilt as J/4 G-AJYX later the same year.
J/4
Auster J/4 G-AIJM, photographed circa 1959, is still active in the Eighties, having spent much of its time based in the North of England.
Для Arrow, Atom и Archer использовался один базовый фюзеляж J-1. На снимке - J-4, представлявший собой более мощный вариант J-2.
Auster J/4 Arrow.
The last Auster J4 built was G-APJM, seen here over Watford (near Leavesden ???) on August 1, 1960, piloted by John Duer. This pilot had a narrow escape when he ditched the aircraft near the Varne Lightship on May 27, 1961. The Auster sank to the seabed and the pilot was rescued.
Auster J/4 G-AIPR photographed shortly after it was built. Today it is owned by Roy Mills and is based at Wycombe Air Park.
In May 1951 Auster J/4 G-AIPL was sold in Australia, where it was fitted with a special crosswind undercarriage and registered VH-AEA.
Auster J/4 G-AIZT takes off from Rearsby in the early Fifties. This aircraft crashed and burned at Gaddesby, Leicestershire in April 1951.
BEATING THE ATLANTIC? First view of a nose-wheel tricycle Auster Model J/4 (VH-BNQ, c/n. 2361, ex-G-AIJU) which has been rebuilt by Kingsford Smith Aviation Services Pty. of Bankstown, N.S.W. Originally this two-seater crashed at Mt. Perry, Queensland on 26th March 1951 and languished until the conversion was undertaken recintly.
Model P Avis
The Auster model P Avis was not a success. G-AJXW was dismantled at Rearsby and the registration cancelled in February 1949.
VL522 at the 1948 SBAC Show at Farnborough in September with the Auster Avis in the background.
J/5
The prototype Autocar performing at the 1949 SBAC Show at Farnborough, just days after its first flight.
The prototype Auster J5B Autocar, G-AJYK, lasted a year before
The prototype Autocar photographed with a standard four-seater car of the period.
This view of the prototype Auster J/5B Autocar shows clearly the hump-backed appearance of this four-seater.
Early 1950 photograph of the second production Auster J/5B Autocar. In February 1957 it was sold in Spain and became EC-ANK.
Auster J/5B Autocar.
Auster J/5B Autocar PH-NEH at Rotterdam circa 1960. From 1952 until 1972 it was operated by the Technische Hogeschool at Delft.
This Auster J-5F Aiglet Trainer was later converted to a J-5K. For two years its pilot was comedian Jimmy Edwards, but for many years it was flown by Keith Ewart at Elstree.
Auster Aiglet Trainer.
Auster J/5F Aiglet Trainer G-AMUI is prepared for a training flight outside the distinctive hangar at Hamble. The Indonesian Pensip 2 students gained their instrument ratings for their CPLs on Aiglet Trainers at AST in mid-1952, before graduating on to the de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk.
Last picture of the ill-fated Aiglet Trainer, AP-AJN, c/n. 3145, taken at Eastleigh prior to delivery on 10/5/57. This aircraft has just been cancelled from the current Pakistan register.
On a pre-delivery test flight, W4104 was one of 17 Auster J/5F Aiglet Trainers delivered to the Royal Pakistan Air Force.
Pest Control’s J/5G Cirrus Autocar G-AMOY at Sion in Switzerland in 1953. It was one of three flown out to control the maybug.
В Великобритании осталось всего несколько J-5G Autocar. Он имел более мощный двигатель и предназначался для опыления полей в жарком климате.
Cirrus Autocar AP-AHJ seen at Elstree shortly after its arrival there in the winter of 1960-61. It subsequently became G-ARKG.
Auster Autocar XJ941, formerly G-ANVN, now in service with the R.A.F.
With the ‘NW’ tailcode for its RANAS Nowra home base, A11-300 was one of two J/5G Autocars acquired for the RAN in 1953.
Cirrus Autocar G-AMZV was fitted with a Saro experimental hydro-ski undercarriage.
Auster J/5G G-AMZV during trials on the Solent in 1958 with the hydro-ski undercarriage developed by Saunders-Roe
Another of the Elstree-based aircraft the author flew was Auster J/5P Autocar G-AOFM.
Auster J-5P Autocar was registered in Austria as OE-DBC in 1956. The J-5P was powered by a D.H. Gipsy Major 10 Mk 1 and 23 were built by Austers at Rearsby.
AUSTRIAN AUTOCAR OE-DBC is a J/5P, seating four. Photographed recently at Southend. Will be used for glider-towing - note bar above tailwheel. Tail has Austrian national markings of red, white, red. Engine is 145-h .p. D.H. Gipsy Major 10, Mk. 2.
An old friend in new guise, G-ANXC was flown during November as a J-5R Alpine with a long-span wing as shown. It is better known as the Aiglet demonstrator.
Auster J/5R Alpine G-APAA was delivered to the Automobile Association during the summer of 1956.
A.A.'s first aircraft. Auster J-5R Alpine G-APAA, which served 1956-58.
The Auster J/5V Auto­car, with 180 h.p. Lycoming engine, became a development prototype for the D-series Austers/Beagles.
This Auster Autocar float plane is operated by A/B Stockholms Aero. The engine is a 155. h.p. Cirrus Major 3.
New Zealand used at least three of its Auster J/5s to train future flying-boat pilots. In addition to the floats, the aircraft were equipped with a small fin under the rear fuselage.
The fin and rudder area of the Autocar (right) was considerably more than that of the Autocrat.
 
Auster Autocrat re-engined experimentally with Rover T.P.90 turboprop