Blackburn Velos / T.3
Страна: Великобритания
Год: 1925


Двухместный самолет береговой охраны
Фотообои ериго декоративные панно.
Описание:
Blackburn Т.З Velos
Flight, November 1925
A NEW BLACKBURN TORPEDO SEAPLANE
Фотографии

Blackburn Т.З Velos

В 1925 году фирма "Blackburn" на основе самолета Т.2 Dart разработала двухместную машину под требования ВМС Греции к патрульному самолету прибрежного действия. Главным отличием новой машины от Dart, помимо поплавкового шасси, стала установка оборудования для ночных полетов, усовершенствованной радиоаппаратуры и второй кабины для стрелка. Двухпоплавковый гидросамолет получил наименование Blackburn Т.3 Velos. В 1925 году фирма "Blackburn" построила небольшую партию таких машин, и в том же году началось их производство на основанном этой фирмой греческом национальном авиационном заводе. "Blackburn" получила все права на управление и владение заводом в течение пяти лет после его постройки. Первый Velos греческой сборки выполнил первый полет в марте 1926 года с колесным шасси, вторую машину собрали с поплавковым шасси. Всего в Греции построили 12 самолетов.
  Прототип Т.3А Velos, построенный в Англии, имел металлические поплавки (вместо деревянных). В 1927 году он совершил рекламное турне по Южной Америке, но заказов не последовало. Позже Т.3А переоборудовали в двухместный учебно-тренировочный самолет. Шесть таких машин закупила фирма "North Sea Aerial and General Transport Co. Ltd" для замены гидросамолетов Dart.
  В 1935 году самолеты Velos были сняты с эксплуатации, хотя последние машины утилизировали только в 1939 году.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Blackburn Т.3 Velos

  Тип: двухместный самолет береговой охраны
  Силовая установка: W-образный мотор Napier Lion IIВ мощностью 450 л. с.
  Характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 172 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 117 км/ч; скороподъемность 198 м/мин; практический потолок 4300 м; продолжительность полета 4 ч 30 мин
  Масса: пустого 1764 кг; максимальная взлетная 2812 кг
  Размеры: размах крыла 14,78 м; длина 10,82 м; высота 3,73 м; площадь крыльев 60,76 м
  Вооружение: 7,7-мм пулемет в задней кабине; 457-мм торпеда или четыре 104-кг бомбы под фюзеляжем

Flight, November 1925

A NEW BLACKBURN TORPEDO SEAPLANE
Foreign Attaches Witness Demonstrations of "Velos" at Brough

  ON October 28 last, a party of foreign Attaches and press representatives paid a visit to the air station at Brough at the invitation of the Blackburn Aeroplane Company and D. Napier & Sons, to see demonstration flights with a new seaplane torpedo carrier recently completed by the Blackburn works. The machine, which is known as the "Velos," retains all the familiar characteristics of the Blackburn "family," but it will be realised that it is a matter of some difficulty to design a twin-float seaplane with accommodation for a torpedo. Hitherto, torpedo-planes have mostly been of the land aeroplane type, with wheel undercarriage, but the advantages of the seaplane for the work are obvious. Thus, the machine is not compelled to return to a shore base, as would be a land machine, but can operate with a fleet, using a vessel as its supply base.
  The torpedo is carried immediately under the fuselage, the under part of which has been strengthened to take the splash from the torpedo as the latter strikes the water.
  From the flights, it was evident that the manoeuvrability of the "Velos," both on the water and in the air, is exceptionally good, and the machine appeared to leave the water (with full load) in about 20 seconds. The engine fitted is the famous Napier "Lion."
  The Blackburn "Velos" has a span of 48 ft., an overall length of 36 ft., and a height of 12 ft. 6 in. It carries a Mark VIII torpedo.
В отличие от Dart, Velos проектировался как двухпоплавковый гидроплан. Управляемость на воде у него была превосходная.
The Blackburn "Velos" (Napier "Lion" Engine).
Blackburns in Greece: Our photograph shows one of the five Blackburn "Velos" seaplanes recently tested by Major H. S. Travers, D.S.C., before delivery to the Greek Government. It is the production of the National Aircraft Factory near Athens, organised by the Blackburn Aeroplane Co., and is a development of the Blackburn "Dart" and "Swift" machines, being a 2-seater torpedo-carrying seaplane, fitted with a Napier "Lion."
THE BLACKBURN "VELOS" TORPEDO SEAPLANE; NAPIER "LION" ENGINE: The photograph shows the machine taking off
THE BLACKBURN "VELOS" TORPEDO SEAPLANE; NAPIER "LION" ENGINE: The photograph on the left shows the machine in flight, and, on the right, the Velos is shown at the moment of dropping the torpedo.
THE BLACKBURN "VELOS": Three views of the latest Blackburn torpedo seaplane, with Napier "Lion" engine.
THE BLACKBURN "VELOS": These two photographs show the nose housing the Napier "Lion" engine, and, on the right, the mounting of the torpedo between and above the two floats.
FOREIGN ATTACHES' VISIT TO BROUGH: Standing in front of the Blackburn "Velos" are, from left to right, Lieut.-Commander Navarro (Spanish Naval Attache), Commander Guedes de Carvalho (Brazilian Naval Attache), Air Vice-Marshal Sir Vyell Vyvyan, Capt. Woodhead (pilot of the "Velos"), Colonel the Master of Sempill, Capt. Cervera (Chief of the Spanish Naval Commission), Major Davidson (United States Air Attache) and Major Rennie.