Northrop F-5E/F Tiger II
Варианты:
Northrop - F-5E/F Tiger II - 1972 - США
Страна: США
Год: 1972


Одноместный легкий тактический истребитель
Описание
Фотографии:

Ч/б фото (41)
Northrop F-5 Freedom Fighter и Tiger II

<...>
  Улучшенный F-5E/R Tiger II разработан на основе F-5A/B как "международный истребитель", предназначенный для союзных США стран. Прототип F-5E выполнил первый полет в августе 1972 года; почти 1300 построенных одноместных F-5E и двухместных F-5F поступили на вооружение ВВС 20 государств. Сборка F-5E по лицензии была налажена на Тайване и в Южной Корее. Tiger II остается на вооружении в Бахрейне, Бразилии, Чили, Гондурасе, Индонезии, Иране, Иордании, Кении, Малайзии, Мексике, Саудовской Аравии, Сингапуре, Швейцарии, Тайване, Таиланде, Тунисе, США (ВМС и КМП) и Йемене. Разведывательный вариант F-5E используется ВВС Малайзии (RF-5E), Сингапура (RF-5S) и Тайваня (RF-5E Tigergazer). Самолеты ВВС разных стран проходили модернизацию разных стандартов с целью повышения боевой эффективности и продления ресурса. Чили эксплуатирует F-5E, доработанные с помощью израильских специалистов в Tiger III; на самолете установлено современное БРЭО, включая РЛС Elta 2032, а органы управления выполнены согласно концепции HOTAS. По боевой эффективности Tiger III не уступает F-16. РЛС FIAR Grifo F/X Plus установлена на сингапурских F-5S и выбрана для установки на F-5E ВВС Бразилии. Компания TCA из США предложила вариант модернизации одноместных F-5 и двухместных F-5F в относительно экономичные учебно-тренировочные самолеты.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Northrop F-5E Tiger III

  Тип: одноместный легкий тактический истребитель
  Силовая установка: два ТРДФ General Electric J85-GE-21B тягой по 15,57кН, тяга на форсаже 22,24 кН
  Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 10 975 м - 1700 км/ч: начальная скороподъемность 175 м/с; практический потолок 15550 м; боевой радиус с двумя УР AIM-9 и полной заправкой 1405 км
  Масса: пустого 4349 кг; максимальная взлетная 11187 кг
  Размеры: размах крыла без торцевых пилонов для УР 8,13 м; длина с ПВД 14,45 м; высота 4,08 м; площадь крыла 17,28 м2
  Вооружение: две 20-мм пушки M39 с боекомплектом по 280 снарядов; вооружение массой до 3175 кг на семи (включая два крыльевых торцевых} узлах подвески
USA
The first F-5E Tiger II (71-1417) began its initial flight testing on 11 August 1972 at Edwards Airforce Base, Calif. The F-5E is already the subject of firm orders from Iran, Saudi Arabia and Malaysia through the US Foreign Military Sales Program, and recipients under MAP include Jordan, Taiwan, South Vietnam, Thailand and South Korea.
The new intales and ducting of the Tiger II, which cater for the 22 per cent increase in thrust over that available to the F-5A, have been designed specifically to favour the requirements of maneuvring flight.
F-5E "Тайгер" ВВС США из 64-й эскадрильи "Агрессор".
In December 1976 Northrop delivered the 3 000th aircraft in their F-5/T-38 series of fighters and trainers. An F-5E lor the U.S.A.F. it is seen being rolled out at Palmdale, California
As at the Red Flag exercises held regularly under USAF auspices at Nellis AFB, Northrop F-5Es of the 57th Fighter Weapons Wing provide Aggressor forces at Maple Flag.
Northrop F-5E Tiger IIs of the 527th TFTAS at Alconbury.
One of the armament options for the Northrop F-5G is the General Electric GEPOD 30, shown here carried on the centreline fuselage station of the second production F-5E in use for development flying. The GEPOD 30, recently ordered into production by the USAF, contains a 30-mm gun with a 2,400 rounds per minute rate of fire.
Available for use on the F-5E and F-5G is the new General Electric GEPOD, containing a 30-mm cannon with a firing rate of 2.400 rounds per minute.
F-5E, аэродром Владимировка
Northrop F-5E Tiger II light tactical fighter (two General Electric J85-GE-21 turbojet engines)
A Northrop F-5E Tiger II of the US Air Force Agressor Squadron based at RAF Alconbury, produced the high standard of display that has now come to be expected of this aeroplane. Powered by a pair of 5,000 lb thrust General Electric J85 turbojets, over 700 F-5Es and F-5Fs (two-seaters) are on order.
This F-5E testbed aircraft tested a composite material landing gear strut in 1987. This particular F-5E was a member of the USAF Aggressor Squadron, another example ofa test being accomplished as a part of the normal operational mission.
The first two-seat F-5F keeps company with an early production F-5E, both carrying AIM-9 Sidewinders at the wing tips.
Northrop F-5E Tiger IIs of the US Navy, used as advanced high-performance fighters in air combat training of F-14 and F-4 pilots
Switzerland
Пилотажная группа "Патруль Суисс" в небе Фэйрфорда, 2012г.
Iran
Иранские пилоты истребителей F-5 уточняют боевую задачу перед вылетом.
Иранский летчик Али Экбали, погибший в боевом вылете над Ираком.
В конце 70-х годов иранские "Тайгеры" получили желто-коричневый "пустынный" камуфляж.
An IRIAF Northrop F-5F leading an F-5E low over the south-western Iranian Province of Khuzestan.
Norway
A Northrop F-5G of the Royal Norwegian Air Force in mid-roll.
Ethiopia
Эфиопские "Фридом-файтеры" на аэродолме Дебре-Зейт.
F-5 ВВС Эфиопии в период войны 1977-1978 гг. Хорошо видно, что в ВВС Эфиопии имелись как камуфлированные, так и серебристые машины этого типа, а также то, что «монархические» опознавательные знаки (в виде шестиконечной звезды) на некоторых эфиопских F-5 несколько отличались по дизайну и форме от самолетов других типов (F-86, C-47, «Канберра»).
South Korea
Южнокорейский F-5 сопровождает советский самолет-разведчик Ил-20, направляющийся в сторону Владивостока
Thailand
The Northrop F-5E Tiger II now possesses primary responsibility for Thai air defence, with one RTAF squadron of this type fully operational and a second currently working up. The F-5E Tiger II (on photo) is considered ideally suited to Thai requirements and no further procurement of aircraft optimised for the air defence role is foreseen before the mid-eighties.
The enlarged LEX on the late-production F-5E for the Royal Thai Air Force, this aircraft also having the new “sharknose" profile.
Indonesia
Первый прототип RF-5E среди индонезийских F-5E/F "Tiger" II
Taiwan
From experience with the F-5A, Northrop evolved the F-5E, which has sold in large numbers to many air arms, including both the USAF and US Navy. This example carries the markings of the Republic of China (Taiwan).
Brazil
For a few specific customers, including the Forca Aerea Brasileira, F-5Es have been produced with small dorsal fin extensions containing the ADF antenna.
An F-5E Tiger II of the 2./T.GAvCa Esquadrao “Pifpaf" which operates from BA Santa Cruz, south-west of Rio de Janeiro.
The F-5E Tiger II celebrates its tenth year of service with the 1°.GAvCa this year, and these are to undergo some upgrading and refurbishment to permit retention by the COMAT well into the 'nineties.
Morocco
An F-5E Tiger II normally home-based at Meknes-Mezergues. Aero Maroc Industrie (AMIN) has fitted air-to-air refuelling probes on the F-5Es.
Chile
An F-5E Tiger II of the la Brigada Aerea's Grupo No 7 which operates from the North Chilean base of Cerro Moreno, Antofagasta
Singapore
An F-5E Tiger II of No 144 (Lynx) Sqn photographed at RAAF Williamtown while on a two-three month detachment. Together with its sister squadron, No 149 (Shirkra), this unit fulfils the primary air defence role in which it is to he joined by the General Dynamics F-16.
The Northrop F-5 currently serves with No 144 (Lynx) and No 149 (Shirkra) Squadrons at Paya Lebar and Tengah respectively, an F-5E and an F-5F being seen at the head of the page prior to assignment to one of these units.
Bahrain
Delivery of two Northrop F-5E Tiger IIs and two two-seat F-5Fs during September brought the total strength of this type in the Bahrain Amiri Air Force to eight. Seen here at Prestwick on route to Bahrain, 684 is one of the F-5Es, in the standard overall pale grey finish.
F-5F
High-angle photograph emphasises layout of Northrop's F-5F tandem two-seat version of the Tiger II
The F-5E Tiger II celebrates its tenth year of service with the 1°.GAvCa this year, and these are to undergo some upgrading and refurbishment to permit retention by the COMAT well into the 'nineties.
The Islamic Republic Iranian Air Force is currently operating 55 F-5E and F-5F Tiger IIs divided between seven-and-a-half squadrons operating from Mehrabad, Tabriz, Hamadan, Dezful and Isfahan. Iran originally procured 140 F-5Es and 28 F-5Fs, one of the latter being seen taking-off.