Farman F.230 / F.350
Страна: Франция
Год: 1930


Двухместный туристский моноплан
Описание:
Семейство Farman F.350
Flight, November 1932
THE PARIS AERO SHOW
Фотографии

Семейство Farman F.350

Farman F.350 - подкосный низкоплан с толстым крылом и оперением угловатой, характерной для "Farman", формы. Шасси - неубираемое, колеса основных опор закрыты обтекателями. Пилот и пассажир размещены тандемом в открытой кабине. Самолет оснащен одним мотором de Havilland Gipsy III; Farman F.350 известен также как Farman-Gipsy. Самолет принял участие в конкурсе "European Challenge deTourisme" 1932 года.
   F.351 отличался от F.350 мотором - на нем стоял 95-сильный Renault; вариант F.351 с мотором Renault мощностью 100 л.с. и закрытой кабиной обозначался F.355.
   Самым знаменитым в семействе стал F.356 с открытой кабиной, на этом самолете в 1933 году были установлены не менее 18 мировых рекордов для самолетов данного класса. Подобно другим самолетам семейства, плоскости крыла F.356 для удобства транспортировки выполнили отъемными. Стандартными являлись двойное управление и багажный отсек.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Farman F.356

   Тип: двухместный туристский моноплан
   Силовая установка: один 4-цилиндровый мотор Renault мощностью 120 л. с. (89 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 200 км/ч; крейсерская скорость 120 км/ч; практический потолок 4500 м; дальность 800 км
   Масса: пустого 520 кг
   Размеры: размах крыла 9,11 м; длина 6,38 м; высота 1,91 м; площадь крыла 14,40 м2

Flight, November 1932

THE PARIS AERO SHOW

The French Exhibits

   Farman. - This year the Farman Brothers, Henry, Maurice and Dick, have concentrated at the show on civil types, of which four are exhibited.
<...>
   Most unusual in its lines is the F.355, which is a low-wing cabin monoplane with "Renault" engine. The cabin top is swept up to form a sort of coupe top, the effect being rather quaint. The passenger straddles the pilot's seat, the back rest of which is very narrow.
F.230
The Farman F.231 Light Plane (95-h.p. Renault) on which the French aviators Lalouette and de Permangle established their record.
The late Marcel Lalouette, winner of the Reserved Officers Associated Section in the Inter-Club Speed Contest (Vincennes-Tours and return) for the President's Prize. He was flying a Farman 231 (95 h.p. Renault).
WAITING FOR THE START: Machines lined up for the Dunlop Cup: Farman 231 (95 Renault);
ONE OF FOUR FARMANS EXHIBITED: The machine is the F.231 low-wing light monoplane
A SUCCESSFUL FRENCH LIGHT 'PLANE: The Farman F. 230, with 45-h.p. Salmson, which is another version ot the F.231 (100-h.p. Renault), on which Lalouette and de Permangle established the light 'plane long-distance record recently.
SECOND PLACE: The Farman 234 (95 h.p. Salmson) on which M. Arnoux obtained second place.
OLD AND NEW IN THE TOUR OF FRANCE: Of more recent origin was the Farman 234 (95-h.p. Salmson).
FARMAN IN THE TOUR OF FRANCE: The type 230, a machine fitted with a 40 h.p. Salmson.
ALL-FRENCH: M. J. Puget and his Salmson engined Farman, winners of the Speed Race.
F.350
Странный на вид, с каким-то сочетанием угловатости и элегантности, F.350 стал одним из первых в мире туристских самолетов.
SOME OF THE FOREIGN COMPETITORS: In the foreground the French machines, Guerchais, Potez, Farman and Caudron.
K7 F-ALMA - Farman F.350, pilot George Lebeau
K5 F-ALLY - Farman F.234, pilot Maurice Arnoux
K8 F-ALXV - Farman F.234, pilot Jacques Puget
THE EIGHTH LAP: The departure of several Farman type 351 planes (Renault or "Gipsy") from the La Baule.
The Farman 353 ("Gipsy Major") of Maurice Finat and Miss Aleck Plunian.
CONDUITE INTERIEURE: The Farman F.355 is a two-seater light plane with "Renault" engine.
THE WINNER: The Farman 358 (100-h.p. Hispano-Suiza) flown by Marcel Langlois.