Hawker Hunter T
Варианты:
Hawker - Hunter T - 1955 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1955


Описание
Фотографии
Hawker Hunter

<...>
   Hunter поступил на вооружение британских ВВС в июле 1954 года, а почти год спустя в воздух поднялся прототип двухместного учебно-тренировочного самолета P.1101 - на вооружение данный вариант, получивший обозначение Hunter T.Mk 7, поступил в 1958 году. Поставки серийных машин продолжались до 1966 года, постоянно шло совершенствование их конструкции.
<...>


Варианты

<...>
   Hunter T.Mk 8: учебно-тренировочный вариант для британских ВМС с посадочным гаком
   Hunter T.Mk 8M: вариант T.Mk 8 с РЛС Blue Fox для подготовки летчиков на Sea Harrier
   Hunter T.Mk 53: вариант T.Mk 7 для Дании
   Hunter T.Mk 62: вариант T.Mk 7 для Перу
   Hunter T.Mk 66,66D и 66E: двухместные учебно-тренировочные варианты для Индии с двигателями Avon серии Mk 200
   Hunter T.Mk 66B: вариант T.Mk 66 для Иордании
   Hunter T.Mk 66C: вариант T.Mk 66 для Ливана
   Hunter T.Mk 67: вариант T.Mk 66 для Кувейта
   Hunter T.Mk 68: вариант T.Mk 66 для Швейцарии
   Hunter T.Mk 69: вариант T.Mk 66 для Ирака
   Hunter T.Mk 72: вариант T.Mk 66 для Чили
   Hunter T.Mk 75 и 75A: вариант T.Mk 66 для Сингапура
   Hunter T.Mk 77: вариант T.Mk 7 для ОАЭ (Абу-Даби)
   Hunter Т.Mk 79: вариант Т.Mk 7 для Катара
   Hunter Т.Mk 81: вариант Т.Mk 66 для Кении
Hunter trainer T. Mk7 XL620 of 74 Sqn RAF, Coltishall
Hunter T.Mk 8. Самолет 738-й эскадрильи морской авиации с авиабазы Брауди, 1965 год. Это один из первых 10 Hunter T.Mk 8, ранее заказанных как машины версии Mk 7 для ВВС. Он впервые взлетел 15 октября 1958 года. На киле виден код "BY" авиабазы Брауди, а на носу - эмблема эскадрильи "Pegasus".
208-я эскадрилья была последней в британских ВВС, летавшей на Hunter. Три спарки получили черную окраску и приняли участие в параде в честь расформирования пилотажной группы "Black Arrow".
Дания. ET-271 из 724-й эскадрильи был одним из 35 самолетов Hunter, приобретенных датскими ВВС. По ряду причин к 1974 году 724-я эскадрилья была расформирована, на тот момент в боеготовом состоянии оставались только 10 самолетов.
Ирак. США финансировали поставку первой партии из 15 самолетов F.Mk 6 (1958 год), после чего Ирак приобрел еще 69 машин. На рисунке - G-APUX, демонстрационный T.Mk 66, взятый Багдадом у "Hawker" для оценочных испытаний.
Изображенный Hunter T.Mk 75A принадлежал 141-й эскадрилье "Merlin" сингапурских ВВС. На рисунке хорошо видна нанесенная на носовую часть акулья пасть. Данная эскадрилья имела на вооружении учебные Hunter, а также варианты FGA.Mk 74 и FR.Mk 74, но с 1990 года была перевооружена на RF-5E.
ВМС Великобритании. ВМС эксплуатировали различные Hunter - в основном 41 двухместный T.Mk 8 и 40 GA.Mk 11 - для подготовки пилотов и операторов вооружения. Данный T.Mk 8M был оснащен РЛС Blue Fox и применялся для подготовки пилотов Sea Harrier.
T.Mk 7
Одноместные и двухместные версии Hunter были распространенными учебными самолетами в Королевских ВВС. На снимке Hunter T.Mk 7 из 4-й эскадрильи, предназначенной для обучения рослых британских и иностранных курсантов, не вмещавшихся в миниатюрные учебные истребители Gnat T.Mk 1.
Only three two-seat Hunters remain in UK operational service - two with the Empire Test Pilots School and one with the DRA, all at Boscombe Down. ETPS Hunter T.7 XL612 is seen taking-off from RAF Fairford at the close of IAT '94. Note the partially retracted undercarriage.
В Великобритании двухместные Hunter T.Mk 7 использовались в Имперской школе летчиков-испытателей в Боскомб Дауне до 2001 года. К сожалению, представленный на снимке самолет был потерян в 1998 году.
T.Mk 7: двухместный учебно-боевой самолет с размещением пилотов бок о бок был сделан на базе планера Mk 4 с новым профилем носовой части фюзеляжа, одной пушкой по правому борту и тормозным парашютом.
Hawker Hunter T.7 XL595, which crashed in the Peak District on June 11, 1993, killing owner and pilot Wallace Cubitt.
Hawker Hunter T.7 XL595, which crashed in the Peak District on June 11, 1993, killing owner and pilot Wallace Cubitt. Cubitt bought the aircraft from the MoD in 1991 and refurbished it at RAF Coltishall. It had recently joined the UKair display circuit.
Part of the static display at the base in July 1999 to celebrate 1 FTS’ anniversary. The Avro 504 replica, Meteor F.8, Jet Provost T.4 and Hunter T.7 were all from the Yorkshire Air Museum at Elvington. At the end of the line is a Hawk T.1A and Slovenian Bell 412EP.
Hunter T Mk 7 XL572:
The original pair of Hunters in the Hunter One collection, of which the single-seat G-HUNT is now owned in the US and the two-seat T Mk 53 G-BOOM (ex-Netherlands N-307, exDanish ET-274) is part of the Jet Heritage collection.
Two views of the Jet Heritage collection present at Hurn in February 1989.
The Empire Test Pilots School was resident at Farnborough from 1946 until 1968 occupying the hangar on the south side of the airfield, this now being used today as the civil enclave. In this view are some of the ETPS fleet at Farnborough during 1961. These include a Vampire T.11, Meteor NF.14, Meteor T.7, Hunter F.4, Hunter T.7, Dragonfly HR3, Devon C.1, Shackleton MR.2, Canberra B.2, Swift F.7 and Chipmunk T 10.
The five aircraft that departed Farnborough on March 24, 1994 for Boscombe Down made a single formation flypast shortly after take-off. They are, from right to left, BAe (BAC) 1-11 Srs 402AP XX919, Hawk T.1 XX327, Hunter T.7 WV383, Tornado GR.I ZA449 and Jaguar T.2A ZB615.
«Хантер» T.7 ВВС Сомали. Конец 1970-х гг.
Хоукер "Хантер" T.Mk.68
T.Mk 8
T.Mk 8: флотская версия варианта Mk 7 с морским приборным оборудованием и тормозным гаком аэрофинишера. Версии T.Mk 8B и 8C приспособили для обучения экипажей самолетов Buccaneer, вариант T.Mk 8M оснастили РЛС Blue Fox.
Example of Andrew Johnson's sharp-shooting: this photograph of a Hunter was taken in August 1984.
Один из десяти самолетов T.Mk 8, построенных на заводе фирмы "Hawker" в Кингстоне, в октябре 1958 года поступил в 764-ю эскадрилью британского ВМФ. Затем его вместе с двумя другими машинами перекрасили в сине-белую расцветку и использовали для летной подготовки флаг-офицеров на базе Йовилтон. Там он получил прозвище "Адмиральский катер". В 1975 году этот самолет с кодом XL584, как и большинство Hunter авиации ВМФ, перевели в экспериментальную часть FRADU (Fleet Requirement and Air Direction Unit) и снова перекрасили, на этот раз в яркие красно-белые цвета.
Hunter на гражданке. Несколько Hunter эксплуатировались гражданскими компаниями. Наиболее известным стал G-APUX - он принадлежал компании "Hawker Siddeley Aviation" и использовался для испытаний (обратите внимание на большие подкрыльевые топливные баки). В 1960-х годах машину сдавали в долгосрочную аренду Ираку и Иордании, а затем переоборудовали в T.Mk 72 для Чили.
Recognisable as a T.8 by the Harley light in the nose (fitted to enable ships to visually track the Hunters during affiliation and radar calibration exercises with the Fleet), G-BVWG is one of several airworthy Hunters on the civil register. Formerly XL598, it was auctioned a Sotheby's in November 1994 and has been prepared by Barry Pover for delivery to Beachy Head Aviation in South Africa.
One of RAF Lossiemouth’s Hunter T.8Bs at low level over the Firth of Forth, prior to the type's retirement from service with the RAF in April 1994. The hole above the nose is a camera aperture and fresh air scoop.
На этой редкой фотографии Buccaneer летит рядом с одним из учебных самолетов Hunter, в кабине которого установлено аналогичное Buccaneer приборное оборудование. Поскольку ни один Buccaneer не выпускался в учебном варианте с двойным управлением, курсанты могли отработать полеты под контролем инструктора на таких учебных Hunter, прежде чем выполнить первый самостоятельный полет на реальном боевом самолете.
As there were no dual-control Buccaneers, pilot training was carried out on Hunter T.7/8s fitted with the Buccaneer instrument panel in the left-hand seat.
Hawker Hunter T.8
Two Hunter T.8s (XL580 and XL603) were converted to T.8M standard for Ferranti Blue Fox radar (as fitted to the Sea Harrier FRS.1) development and later used by 899 NAS to train Sea Harrier pilots. Note the modified nose, in comparison with the Fleet Requirement and Air Direction Unit T.8 in echelon port.
Royal Navy Hawker Hunter T.8M fitted with Blue Fox radar for Sea Harrier pilot training.
Три самолета Hunter T.Mk 8 были переделаны в учебно-боевые T.Mk 8M, предназначенные для ознакомления морских летчиков с РЛС истребителей Sea Harrier FRS.Mk 1. На снимке - одна из этих машин, поступившая в 899-ю учебную эскадрилью, сфотографирована в совместном полете с Sea Harrier и Harrier T.Mk 4N из той же эскадрильи.
«Хантер» T.Mk.8C в окраске Королевских ВВС Нидерландов
 
«Хантер» T.Mk.12 из Королевского испытательного авиацентра. Аэродром Гринэм Коммон, 1976 г.
India was the first country to place a production order for the RA.28 powered two-seat version of the Hunter and is now the sole remaining Air Force operating the type. It is believed that all of the remaining Hunter T.66s are serving with 20 Sqn. BS488, photographed in 1990 when it was serving with the TTF at Kalaikunda, is one of 41 Hunter T.66s supplied to the Indian Air Force for use as advanced trainers.
A fine study of three Lebanese Air Force Hunters, a T66 and two FGA70As. After a period in storage the first Hunter flight took place on November 12, 2008.
Среди ближневосточных покупателей Hunter был и Кувейт, получивший шесть одноместных самолетов FGA.Mk 57 и пять двухместных учебных T.Mk 67.
Двухместный вариант "Хантер" T.68
Eight Hunter T.68 two-seaters were supplied to the Flugwaffe during 1974-75; they would have been called into the fight had the Cold War warmed up. Fitted with two cannon, the T.68 could also drop ordnance, fire rocket projectiles and carry a single AIM-9 on the port outer pylon, but it was never configured for the Maverick.
A shock wave may be seen over the cockpit canopy as Hunter T.68 J-4204 'pulls g' through the Alps. Initially procured for pilot training and assessment. Switzerland's T.68s were later modified by Emmen Aircraft Industries for ‘special operations’. Among the electronic equipment fitted were radar warning receivers on the nose and tail.
Sweet nostalgia! Six Hunter T.68s of the Swiss Air Force in formation over the Alps.
The sole CFP-76 (SUU-13/A/S1) chaff/flare dispenser pod acquired by the Flugwaffe, flown only on the two T Mk 68 two-seaters of FISt 24, now on display on the starboard outer pylon of J-4204 at the Flieger Flab Museum in Dubendorf, as seen here. The museum also displays a Maverick TGM beside single-seater J-4152, originally F.4 WT716 in RAF service.
Controversy surrounds the Hunters supplied to Chile, it being alleged that 12 aircraft delivered during 1982 were in part payment for the use of Chilean bases during the Falklands conflict. Hunter T.72 736 is seen here during pre-flight checks; the final Chilean Air Force Hunters (two two- seat and two single-seat) were retired from service at the end of April this year.
T.Mk 7
На момент проектирования двухместного P.1101 (T.Mk 7) размещение членов экипажа бок о бок вышло из "авиационной моды". На фотографии представлен самолет в исходной конфигурации, но проблемы с обтеканием кабины заставили конструкторов установить развитый гаргрот.
Первый прототип «спарки» «Хантер» T.Mk.7 ( № XJ615)
First prototype P1101, XJ615, prior to a brake parachute being fitted. The dark panel forward of the windscreen indicates the limit of a temporary raked Perspex shield intended to smooth the hood airflow.
Hawker Hunter T.7 trainer prototype.
На этом снимке хорошо видна резко выступающая вперед передняя кромка внешних частей крыла. Нововведение применено на учебно-боевых самолетах Hunter T.Mk 7, T.Mk 8 и боевой версии F.Mk 6. Эти выступы привели к смещению центра давления и помогли решить проблемы с затягиванием в кабрирование на определенных скоростях у ранних вариантов. Выступ-"клык" также генерировал сильный присоединенный вихрь, препятствовавший перемещению пограничного слоя по размаху крыла
This plan view of T.7 XL571 illustrates the sleek, classic lines of the Hunter. Of particular note are the saw-tooth wing planform and side-by-side seating arrangement. The aircraft is seen here in natural metal with yellow bands around the fuselage and wings - the colour scheme adopted for training units of the day. It later went on to fly with the Blue Diamonds RAF aerobatic display team, 92 Sqn, receiving the team's gloss blue scheme.
Hawker Hunter two-seat trainer.
Hunter T.7 G-APUX
Resplendent in scarlet and white, the company demonstrator Hunter T66A, G-APUX, was constructed from a seriously damaged licence-built Belgian F.6, rebuilt with a standard two-seat nose taken from the Indian production line.
The T.7 trainer is represented by WV318, flying from Laarbruch, Germany, with 15 Squadron as late as 1971.
Hawker Hunter Trainer XJ615.
TWO-SEAT HUNTER (XF615), finished in orange, black and cream, is prototype for the R.A.F.'s dual trainer T. Mk. 7. The two 30-mm. Aden cannon are semi-externally "packaged" to the rear of the nosewheel.
Second Hunter T. Mk. 7 (XJ627), also with dorsally-positioned parabrake housing;
Hunter T.7 XL591 of No. 4 F.T.S. also based at Valley
Учебно-тренировочный «Хантер» T.Mk.7 из состава 43-й эскадрильи RAF. Авиабаза Лейчерс, середина 1950-х годов
No. 92 Squadron's Hunter T. Mk. 7 registered XL571
«Спарки» T.Mk.7 из 229-го центра боевой подготовки. 1991 г.
No.92 also has a brace of Hunter T.7s for instrument training and dual checks; XL605 "T" illustrated - note squadron badge on nose
ETPS Hunter T.7A XL564 on overhaul with Airwork at Hurn during April 1991 at a time when numerous examples of the type were regularly passing through for attention.
Four of the 20 Hunter T.7s purchased by the Royal Netherlands Air Force, the first ten being diverted from an Air Ministry contract. In addition to their training role, one of the two-seaters was used to accompany operational intercept sorties with a senior staff observer, lest guns be fired in anger.
T.Mk 8
Морской учебно-тренировочный истребитель «Хантер» T.Mk.8
Учебно-тренировочный самолет «Хантер» T.Mk.8C. В носу установлен прожектор «Харли» - мотоциклетная фара, мигание которой имитировало стрельбу из пушек в ходе учебных атак на корабли
Hunter T.8 prototype WW664 fitted with four unfinned drop tanks. One of the most noticeable differences between this naval variant and the T.7 is the inclusion of an arrester hook under the rear fuselage for use with naval airfield emergency arrester gear.
Оснащенный радаром морской учебно-тренировочный истребитель «Хантер» T.Mk.8M
Hawker Hunter T Mk 8M XL603, flying with the Radar Research Squadron at RAE Bedford, has a Sea Harrier nose for flight trials of the Blue Fox radar system.
Arguably one of the most attractive Hunters ever built, XL580 was the first production aircraft for the Royal Navy and was mainly used as an Admiral's Barge by the Flag Officer (Flying Training) at RNAS Yeovilton.
The classic Hawker Hunter celebrates 40 years in service since the first prototype. These two T.8Ms from No 599 Sqn took part in the Queen's Colour flypast at Yeovilton at the end of June 1991
 
Fly-by-wire Hunter Mk 12 XE531 left RAE Farnborough for Brough on February 19, 1980 to begin joint assessment by the RAE and British Aerospace of an American F-16 force stick control system.
The Hunter 12 that has been flying at the RAE since 1973 with a fly-by-wire system has recently been fitted with an F-16-type non-movable control column, on which hand pressure alone is required to actuate the FBW system.
During their third 23-week instructional phase, pupil pilots convert either to the Hunter T Mk 68 (shown) or the Northrop F-5F at the Piloten-Offiziersschulen.
Сомалийский «Хантер» T.Mk.77 в полете на предельно малой высоте
А.С.Благовещенский в кабине "Хантера"
Neville Duke poses with production test pilot Frank Bullen in a two-seat Hunter in August 1955.
Cockpit of the T.7. The great advantage of the Hunter Two-seater over most trainers was that the instructor had exactly the same field of view as the student for weapons instruction.
«Хантеры» T.7 и F.6 ВВС Сомали, заброшенные на аэродроме Бербера, 1990-е гг.
Hawker Hunter T.7
HUNTER TRAINER. A two-seat (side-by-side) trainer version of the Hawker Hunter has been announced. It is due to fly soon. This drawing reveals that two cannon are fitted externally on the fuselage, and that the usual Hunter air brake has been removed. The overall
length is at 48 ft. 10! ins., 3 ft. It ins. longer than the fighter version.
Three-view drawing of the Hawker Hunter T.7.
HAWKER HUNTER MK. 66A : The version of the Hunter Trainer for the Indian Air Force, the Hunter Mk. 66A, is more powerful than the Hunter T.7 of the R.A.F., and possesses a higher performance. It has the 10,050-lb. s.t. Rolls-Royce Avon 200 series turbojet, and overall dimensions are: Span 33 ft. 8 in.; length 48 ft. 10 1/2 in.; height 13 ft. 2 in.; wing area 349 sq. ft.