Варианты
- Short - SB.1 - 1951 - Великобритания
- Short - SB.4 Sherpa - 1953 - Великобритания
Short. Экспериментальные самолеты 1951-1957
<...>
4 октября 1953 года в воздух поднялся построенный по такой же схеме самолет S.B.4 Sherpa, оснащенный в отличие от планера силовой установкой с двумя турбореактивными двигателями Turbomeca Palas. Поскольку стабилизатор отсутствовал, внешние секции крыла синхронно поворачивались, работая вместе с элеронами, как рули высоты (такое крыло получило название "aero-isoclynic"). Во время испытаний Sherpa развивал на высоте 1524 м скорость 274 км/ч.
<...>
- Описание
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1984-06 / D.Middleton - Tom Brooke-Smith /Test Pilot Profile/ (10)
Регистрационный номер: G-14-1 [10] The Short Sherpa flying over Lough Neagh in 1954.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Регистрационный номер: G-14-1 [10] The nose impeller drove a generator which supplied electric power for the automatic observer panel in the rear fuselage.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Регистрационный номер: G-14-1 [10] The Sherpa displays its Class B registration, G-14-1, in 1954. Note the negative incidence of the wingtip control surfaces.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Регистрационный номер: G-14-1 [10] The NACA-type divergent-ramp intake behind the canopy and the orifices above the wing trailing edges are well portrayed in this overhead view.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Регистрационный номер: G-14-1 [10] -
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Регистрационный номер: G-14-1 [10] A fine Flight study of the Sherpa. From 1964 it spent two years as a laboratory test specimen at the Bristol College of Advanced Technology.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Регистрационный номер: G-14-1 [10] As its top speed was limited to 250kt, the Sherpa's undercarriage was fixed.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Регистрационный номер: G-14-1 [10] In the touchdown shot, taken at the 1954 SBAC Show, the tail bumper is clearly visible.
-
Мировая Авиация 235
Регистрационный номер: G-14-1 [10] Внешние секции крыла самолета S.B.4 синхронно поворачивались, выполняя роль рулей высоты. Самолет успешно завершил все запланированные испытания.
The Sherpa, with its isoclinic wing. -
Aeroplane Monthly 1984-06 / D.Middleton - Tom Brooke-Smith /Test Pilot Profile/ (10)
Регистрационный номер: G-14-1 [10] Tom Brooke-Smith seated in the Short Sherpa, in which he conducted trials throughout 1954. He retired in December 1960 after 20 years of test flying with Short Brothers.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Short SB.4 Sherpa
- Фотографии