Описание
Страна : Франция
Год : 1970
Двухместный учебно-тренировочный и туристический самолет
Самолеты Фурнье
<...>
В декабре 1970 года Рене Фурнье приступил к проектированию двухместного легкого самолета RF-6 с посадкой летчиков плечом к плечу, а позже модифицировал его в вариант Sportavia RS 180 Sportsman. В начале 1970-х годов Фурнье основал компанию "Avions Fournier" и спроектировал после этого уменьшенный вариант самолета RF-6B Club - экипаж из двух человек размещался в кабине рядом, самолет оснащался менее мощным двигателем. Прототип новой машины, оснащенный двигателем Rolls-Royce Continental O-200-E мощностью 90 л. с. (67 кВт), впервые поднялся в воздух 12 марта 1974 года. RF-6B был предназначен для летной подготовки и высшего пилотажа и мог эксплуатироваться с перегрузками в диапазоне от +6g до -3g. Первый из пяти предсерийных самолетов поднялся в воздух 4 марта 1976 года. Вариант RF-6B-100 с двигателем O-200-A выпускался до 1980 года компанией "Avions Fournier", собраны 45 машин, а один планер использован для создания новой модификации, получившей обозначение RF-6B-120 и оснащавшейся двигателем Lycoming O-235-L2A мощностью 118 л. с. (88 кВт). Первый полет новая машина выполнила 14 августа 1980 года. Вскоре после этого британская компания "Slingsby Engineering Ltd" (с 5 июля 1982 года - "Slingsby Aviation Ltd") получила лицензию на дальнейшую разработку и маркетинг самолетов данной серии, после чего быстро спроектировала на базе RF-6B-120 усовершенствованный вариант T67 - первая машина из партии из 10 оснащенных двигателем O-235-L2A самолетов T67A, G-BIOW поднялась в воздух 15 мая 1981 года. Последующие разработки самолетов семейства RF-6 уже шли под обозначением компании "Slingsby", а линейка самолетов Фурнье пополнилась моделями RF-9 (выпускалась в Германии компанией "Gomolzig") и RF-10 (выпускалась во Франции компанией "Aerostructure" и в Бразилии компанией "Aeromot" под обозначением Ximango).
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Fournier RF-6B-100
Тип: двухместный учебно-тренировочный и туристический самолет
Силовая установка: один четырехцилиндровый ПД с горизонтальным расположением цилиндров Rolls-Royce (Continental) O-200-A мощностью 100 л. с (75 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 200 км/ч: крейсерская скорость на уровне моря 180 км/ч; практический потолок 4000 м; дальность 650 км
Масса: пустого 500 кг; максимальная взлетная 750 кг
Размеры: размах крыла 10,50 м; длина 7,00 м; высота 2,52 м; площадь крыла 13,00 м2
Описание:
- Самолеты Фурнье
- Slingsby T67 Firefly
Фотографии
-
Мировая Авиация 238
Этот G-BLUX представлял собой самолет T67M-200 Firefly, он использовался компанией "Slingsby" в качестве демонстратора. Машина была потеряна в аварии в 1995 году.
-
Мировая Авиация 138
Неубирающееся трехопорное шасси - отличительная особенность модели RF-6B.
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
Long before the American order, early-production T67A Firefly G-BJGH sits in a winter setting at Kirkbymoorside in February 1986. This was the fourth of the initial ten production machines.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Slingsby T67C operated by the KLM flying school (1998)
-
Air International 2021-01 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, GA
Most famous for its appearance in children's TV show Come Outside which starred Lynda Baron, the Rene Fournier-designed type remains popular with GA pilots
-
Air Pictorial 1999-07 / D.Billinge - Training revolution
One of the 25 Slingsby T67-260s, G-BWXV, which were delivered to Hunting Contract Services and used alongside 15 T-67M-IIs and two ex Hong Kong T-67-200s.
-
Air International 2022-09 / M.Needham, J.Brown - Onwards and Upwards
Students on selected Cranfield aerospace courses have complemented their theoretical MSc studies with practical experience of flight onboard the Slingsby T67M Firefly
-
Air International 2022-09 / M.Needham, J.Brown - Onwards and Upwards
Cranfield’s fleet extends beyond the Saab 340, incorporating a Scottish Aviation Bulldog as well as this Slingsby T67M Firefly
-
Мировая Авиация 238
Firefly T67M-260 принадлежал британской военной летной школе начальной подготовки (DEFTS) и обеспечивал базовые навыки пилотирования курсантам из британских ВВС, ВМС и СВ.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Indicating its former allegiance, an ex-RHKAAF T67M200 now registered in the UK (1999)
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Preproduction/demonstrator Slingsby T67M260 Firefly (1999)
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Slingsby T67M Mk 2 operated by Hunting Contract Services for UK tri-service elementary training (1998)
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
Slingsby Chief Test Pilot Norrie Grove makes a sprightly arrival in the T67M260 G-EFSM during this year's Farnborough air show. Completing the aircraft for its appearance at the event was ‘a close run thing’, first flight taking place on August 22, 1992, two weeks before the opening day.
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
Two of the T67Cs operated by the Netherlands government civil aviation Flying School at Eelde.
-
Air International 1997-01 / B.Butt - Ready to Serve. Hong Kong's Government Flying Service
Fireflies HKG-10 and -11, seen here over Kowloon, were the first of four of the type to enter service with the GFS. They were fully aerobatic, had a comprehensive avionics suite and proved to be an excellent ab initio trainer.
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
Two of the four T67M200 Fireflies in use with the Royal Hong Kong Auxiliary Air Force pictured over Kowloon.
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
Prototype M260 G-EFSM in final assembly at Kirkbymoorside in early-August 1992. Slingsby will be producing moulded components for shipment to Northrop at Hondo, Texas, for final assembly, flight test and delivery. The Yorkshire workforce is expected to rise from its present 140 to 230 in 1993.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Sportavia Fournier RF6 Sportsman (150 hp Lycoming O-320-A2B engine)
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Sportavia Fournier RF6 Sportsman (125 hp Lycoming O-235 engine)
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 08 - Addenda
Sportavia RF6 Sportsman 2+2-seat light aircraft
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Fournier RF-6B, a two-seat development ot the 2+2 RF-6
-
Air International 1981-09 / Airdata File
Based on the Fournier RF-6B design, the Slingsby T67A is now in production in the UK and a prototype of GRP construction is planned for next year.
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 08 - Addenda
Sportavia Fournier RF-6 Sportsman
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Sportavia RS 180 Sportsman
-
Air Pictorial 1999-07
Still in KLM colours, T67 PH-SGE was one of the aircraft for sale at Aerofair.
-
Air International 1985-06
Slingsby T.67M Firefly
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
In USAF service, the latest M260 version will be designated T-3A Firefly, while the likely RAF order for at least 20 machines to replace Bulldogs will see the aircraft designated Firefly T.Mk 1.
-
Air International 1992-09 / Farnborough '92 - the 38th SBAC show
Slingsby will be exhibiting two Firefly trainers, one T67C in the markings of the Canadair Military Aircraft Division which is receiving 12 aircraft.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Indraero Fournier RF8 prototype (115 hp Lycoming engine)
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Indraero Fournier RF8 prototype (115 hp Lycoming engine)
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
The composite moulded construction of the Firefly is seen to advantage in this view of a fuselage awaiting transfer to the final assembly shop.
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
Instrument panel of a Hong Kong-operated M200 Firefly. On the later M260 for the USAF, the basic panel on the left will be repositioned on the right-hand side in accordance with American military training philosophy.
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
Slingsby T67C Firefly
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Structural details of the Slingsby T67M260 Firefly (1998)
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Sportavia Fournier RF6 Sportsman 2+2-seat lightweight sporting aircraft
-
Air International 1981-09 / Airdata File
Based on the Fournier RF-6B design, the Slingsby T67A is now in production in the UK and a prototype of GRP construction is planned for next year.
-
Air International 1992-12 / ??? - Firefly: Slingsby's trainer hits the Big Time
General arrangement drawing of the Slingsby T67M Firefly with an additional view of the later 260hp model.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Slingsby T67M Mk 2 Firefly (Textron Lycoming AEIO-320-D1B engine) with additional side view (bottom) of T67M260 (1992)
-
Air International 1985-06
Slingsby T.67M Firefly
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Indraero Fournier RF8 two-seat training and aerobatic aircraft
- Фотографии