Описание
Страна : Великобритания
Год : 1923
Единственный экземпляр
Сверхлегкий биплан
Gloster Gannet
Конкурс среди машин легкой авиации, проводимый британской газетой "Дейли Мейл" в 1923 году, стал толчком к созданию ведущими производителями авиатехники ряда необычных маленьких самолетов. Целью было создание дешевого легкого самолета, простого в обслуживании и полете и доступного любому "человеку с улицы". Gloster Gannet был одностоечным бипланом со складным крылом, имевшим деревянную конструкцию с полотняной обшивкой. Шасси было неубирающимся, с хвостовым костылем, а открытая кабина размещалась под верхним крылом, заднюю секцию центроплана которого пришлось сделать складывающейся, чтобы пилот мог занять свое место. В силовой установке использовался специально созданный двухтактный двигатель Carden, из-за перегрева которого пришлось отказаться от участия в конкурсе. В 1924 году Carden заменили двигателем Blackburn Tomtit мощностью 7 л. с. (5,2 кВт), с которым самолет пролетал до списания в 1929 году.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Gloster Gannet
Тип: сверхлегкий биплан
Силовая установка: один 2-цилиндровый двигатель Carden объемом 750 см1
Летные характеристики: максимальная скорость 105 км/ч у земли; посадочная скорость 56 км/ч; дальность полета 225 км
Масса: пустого 128 кг; максимальная взлетная 186 кг
Размеры: размах крыла 5,49 м; длина 5,03 м; высота 1,83 м; площадь крыла 9,57 м'
Описание:
- Gloster Gannet
- Flight, October 1923
THE GLOUCESTERSHIRE "GANNET" LIGHT 'PLANE. - Flight, June 1929
BRITISH AIRCRAFT AT OLYMPIA
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1984-11 / R.Riding - Gloucestershire Gannet /British pre-war ultralights/ (44)
The Gloster G.14 Gannet, G-EBHU, was registered on August 15, 1925 to the Gloucestershire Aircraft Co. Ltd. It was designed by H. P. Folland and built for the 1925 Lympne Trials, from which it retired when its 750cc Carden two-stroke engine had cooling troubles.
-
Aeroplane Monthly 1984-11 / R.Riding - Gloucestershire Gannet /British pre-war ultralights/ (44)
The Gloucestershire "Gannet": Front view. A good idea of the size of the machine may be formed by comparison with the man standing in front.
Looking here like a king-sized model the Gannet is seen with original Carden two-stroke engine. With a wingspan of only 18ft the Gannet was an essay in miniaturisation. -
Aeroplane Monthly 1984-11 / R.Riding - Gloucestershire Gannet /British pre-war ultralights/ (44)
The Gannet in its original form, with Carden engine.
-
Flight 1923-10 / Flight
HEELING OUT THE GLOUCESTERSHIRE "GANNET": Engine trouble prevented the "Gannet" from taking part in the competitions. The inset shows the machine taking off for a flight.
-
Flight 1923-10 / Flight
THE GLOUCESTERSHIRE "GANNET": Three-quarter front views of the machine, with wings extended and folded.
-
Мировая Авиация 140
Типичный легкий самолет начала 1920-х годов, созданный в преддверии бума частной авиации, Gloster Gannet имел классическую конструкцию с двигателем, мощность которого была явно недостаточной.
The Gannet seen with wings folded and 7 h.p. Blackburne Tomtit engine replacing the original 750 c.c. Carden two-stroke engine. Note the way the upper and lower centre sections of the wings are folded. -
Aeroplane Monthly 1979-05 / P.Birtles - Troublesome Trimotors
The D.H.72 at Brockworth shortly after completion, with the little Gloster Gannet G-EBHU for comparison.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland D.H.72 - Великобритания - 1931
-
Aeroplane Monthly 1979-05 / P.Birtles - Troublesome Trimotors
Another shot of the D.H.72 with the Gannet alongside. The high central engine left the nose clear for a bomb aimer/gunner's position.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland D.H.72 - Великобритания - 1931
-
Aeroplane Monthly 1984-11 / R.Riding - Gloucestershire Gannet /British pre-war ultralights/ (44)
This view of the nearly complete but uncovered Gannet shows the flat sided ply-covered fuselage. The engine and the undercarriage have yet to be added.
-
Flight 1923-10 / Flight
LIGHT 'PLANES AT LYMPNE: Some interesting constructional features: 2, The cockpit of the Gloucestershire "Gannet."
-
Aeroplane Monthly 1986-07 / Grapevine
Roberts' winning Gloucestershire Gannet, which spans just 13 in. The larger-than-scale propeller is essential for good flying performance.
-
Flight 1923-10 / Flight
LIGHT 'PLANES AT LYMPNE: A few constructional details. 1. The wing locking device on the Gloucestershire "Gannet"; the locking pin has a cam on it which engages with the slot in the steel plate; the trailing edge of the top centre-section folds up for folding the wings, and is held in position, when the wings are spread, by the fitting shown at A.
-
Flight 1923-10 / Flight
Gloucestershire "Gannet" Light 'Plane 750 c.c. Two Stroke Engine
- Фотографии